-
Blz. 1
Jaarstukken 2021
-
Blz. 2
Jaarstukken 2021
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Voorwoord
-
Blz. 6
Werken aan een fitte organisatie
-
Blz. 7
Aanpak armoede
-
Blz. 8
Corona
-
Blz. 9
Coronasteun voor ondernemers
-
Blz. 10
Stimuleren cultuur
-
Blz. 11
Transformatie sociaal domein
-
Blz. 12
Een veilige rotonde op de Marijkeweg
-
Blz. 13
Regionale Energiestrategie
-
Blz. 14
Groenrenovatie in de Roghorst
-
Blz. 15
Aanpak woningnood
-
Blz. 16
Herijking sportbeleid
-
Blz. 17
Goed Werk
-
Blz. 18
Investeringsfonds
-
Blz. 19
Leeswijzer
-
Blz. 20
Leeswijzer
-
Blz. 21
Financiële samenvatting
-
Blz. 22
Financiële samenvatting
-
Blz. 23
Overzicht baten en lasten 2021
-
Blz. 24
Resultaat 2021
-
Blz. 25
Nadere toelichting op het resultaat
-
Blz. 26
Financiële positie
-
Blz. 27
Programma 1 Bereikbaarheid
-
Blz. 28
Waarom dit programma?
-
Blz. 29
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 30
1.1 Infrastructuur en duurzame bijdrage mobiliteit
-
Blz. 31
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 32
Doelstellingen
-
Blz. 33
1.1.1 Goede bereikbaarheid voor alle modaliteiten, 'inclusief' voor alle inwoners en bezoekers
-
Blz. 34
Een aaneensluitend stelsel van voetgangersvoorzieningen en toegankelijke openbare ruimte (inclusieve maatschappij).
-
Blz. 35
Een fijnmazig netwerk fiets infrastructuur (inclusief veer), conform de netwerkvisie.
-
Blz. 36
Een robuuste auto infrastructuur die huidige/toekomstige vraag naar capaciteit kan accommoderen en waar de doorstroming zo lang mogelijk op gang blijft en hinder zo min mogelijk optreedt.
-
Blz. 37
Samenwerking in de provincie ten behoeve van een hoogwaardig OV-netwerk, conform de netwerkvisie.
-
Blz. 38
1.1.2 Een verkeersveilige woon-, werk- school- en leefomgeving
-
Blz. 39
Bewoners hebben invloed op hun directe leefomgeving, door actief in te spelen op kleine verkeersvragen en -knelpunten via o.a. meldpunt openbare ruimte
-
Blz. 40
Duurzaam veilig richtlijnen toepassen bij wegontwerp ten behoeve van verkeersveilige openbare ruimte (bij nieuwe ontwikkelingen en onderhoud van bestaande straten, zoals bij schoolomgevingen).
-
Blz. 41
Educatie, voorlichting en handhaving ten behoeve van voorkomen van ongevallen (in samenwerking met verkeersveiligheidsregio Foodvalley).
-
Blz. 42
Goed inframanagement (conform niveau basis).
-
Blz. 43
Parkeerbeleid ten behoeve van juiste mate van leefbaarheid.
-
Blz. 44
Vergunningen (zoals evenement-, inrit- en omgevingsvergunning) en gehandicaptenparkeren zijn getoetst en verstrekt.
-
Blz. 45
1.1.3 Verduurzamen van mobiliteit (Wageningen Klimaatneutraal 20XX)
-
Blz. 46
Gemeente Wageningen geeft uitvoering aan het mobiliteitsconvenant.
-
Blz. 47
Plaatsen van laadpalen is gefaciliteerd.
-
Blz. 48
Algemene informatie programma 1
-
Blz. 49
Beleidsindicatoren
-
Blz. 50
Beleidskader
-
Blz. 51
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 52
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 53
Overzicht baten en lasten programma 1
-
Blz. 54
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 55
Overzicht baten en lasten per ambitie
-
Blz. 56
Programma 2 Economische ontwikkeling
-
Blz. 57
Waarom dit programma?
-
Blz. 58
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 59
2.1 Een aantrekkelijk, sociaal, duurzaam en circulair economisch klimaat
-
Blz. 60
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 61
Doelstellingen
-
Blz. 62
2.1.1 Transparante en accurate ondernemersdienstverlening
-
Blz. 63
Behoeften ondernemers in beeld.
-
Blz. 64
Nauwere samenwerking met andere platforms/organisaties (ondernemersverenigingen, kennis/onderwijsinstellingen).
-
Blz. 65
Vlotte vergunningen procedures.
-
Blz. 66
2.1.2 Een aantrekkelijke en levendige binnenstad om in te verblijven
-
Blz. 67
Er is een effectief centrummanagement.
-
Blz. 68
Goed functionerende warenmarkt.
-
Blz. 69
Openbare ruimte van de binnenstad is een prettige verblijfsomgeving, met kwaliteitsniveau basis.
-
Blz. 70
Optimale structuur binnenstad (waaronder looproutes, entrees, parkeren, groen en invulling vastgoed).
-
Blz. 71
Promotiestrategie binnenstad
-
Blz. 72
2.1.3 Verbinding (binnen)stad en WUR
-
Blz. 73
Er is samenwerking tussen de WUR - gemeente - samenleving ten behoeve van zichtbaarheid van de WUR in de binnenstad.
-
Blz. 74
Samenwerking op kennis in de Agrifood en Life Sciences en de hele keten.
-
Blz. 75
2.1.4 Sterk vestigingsklimaat voor het kennisecosysteem
-
Blz. 76
Aantrekkelijk woon- en verblijfsklimaat (vestigingsklimaat).
-
Blz. 77
Behoud en aantrekken van nieuwe (met name) kennisintensieve bedrijven (nationaal en internationaal).
-
Blz. 78
Hoogwaardige (groen en duurzaam) en goed bereikbare werklocaties.
-
Blz. 79
Sterke positie binnen regio Foodvalley waarin partners complementair zijn, gebaseerd op gezamenlijke ambities.
-
Blz. 80
2.1.5 Aantrekkelijke functionele en bereikbare werklocaties reguliere bedrijvigheid
-
Blz. 81
Er is een Toekomstvisie op de werklocaties waaronder de Haven, als onderdeel van de Visie Bebouwde Kom (Omgevingsvisie).
-
Blz. 82
Inzicht in de betekenis en de behoeften van de reguliere bedrijvigheid.
-
Blz. 83
2.1.6 Een aantrekkelijk kwalitatief aanbod voor recreatie en toerisme
-
Blz. 84
Inwoners en bezoekers zijn op de hoogte van het toeristisch aanbod en het is duidelijk of er gebruik van wordt gemaakt.
-
Blz. 85
Sterk recreatief aanbod.
-
Blz. 86
Algemene informatie programma 2
-
Blz. 87
Beleidsindicatoren
-
Blz. 88
Beleidskader
-
Blz. 89
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 90
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 91
Overzicht baten en lasten programma 2
-
Blz. 92
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 93
Overzicht baten en lasten per ambitie
-
Blz. 94
Programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 95
Waarom dit programma?
-
Blz. 96
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 97
3.1 Een groene en biodiverse leefomgeving
-
Blz. 98
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 99
Doelstellingen
-
Blz. 100
3.1.1 Een toename van de biodiversiteit (genetische variatie, soortendiversiteit en leefgebied)
-
Blz. 101
De biodiversiteit van het buitengebied is verhoogd door landschappelijke inpassing van initiatieven en door de aanleg van landschapselementen in samenwerking met andere partijen. Dit resultaat is afhankelijk van doel 2.4.
-
Blz. 102
De biodiversiteit van het openbaar groen is verhoogd (zowel binnenstedelijk als in het buitengebied), waarbij kansen voor innovatie waar mogelijk worden toegepast.
-
Blz. 103
De waterkwantiteit in de stadsgracht is verhoogd, waardoor de waterkwaliteit en de visuele kwaliteit verbetert.
-
Blz. 104
Er is een biodiversiteitsplan opgesteld en daar is een uitvoeringsplan aan gekoppeld.
-
Blz. 105
Er is in samenwerking met externe partijen een plan van aanpak opgesteld voor de noordelijke ecologische verbindingszone (visie Buitengebied) en daar wordt uitvoering aan gegeven.
-
Blz. 106
Nieuwbouw is natuurinclusief uitgevoerd (zie ook programma 2.7).
-
Blz. 107
Vergroening van tuinen (Steenbreek), daken en schoolpleinen is door middel van subsidies gestimuleerd.
-
Blz. 108
3.1.2 Vergroten van de leefkwaliteit (kwantiteit en kwaliteit van het groen) waarmee gezondheid wordt bevorderd, geanticipeerd wordt op de klimaatverandering (klimaatadaptatie), meer CO2 wordt opgevangen en de ruimtelijke kwaliteit wordt vergroot.
-
Blz. 109
Bij alle nieuwbouwplannen wordt minimaal 10% divers groen in de wijk gerealiseerd en bestaand groen in de woonomgeving behouden en versterkt (zie ook programma 2.7).
-
Blz. 110
Het groen is in diverse wijken omgevormd naar een toekomstbestendige vorm (klimaatbestendig, meer biodiversiteit en afgestemd op beheerniveau).
-
Blz. 111
In samenwerking met andere partijen is de binnenstad vergroend (zie ook programma 2.2)
-
Blz. 112
Instandhouding van de hoofd/ecologische groenstructuur.
-
Blz. 113
3.1.3 De openbare ruimte is schoon, heel en veilig.
-
Blz. 114
In samenwerking met externe partners wordt in 2021 een strategisch plan ontwikkeld voor uitvoering van het onderhoud van de buitenruimte incl. slimme inzet van financiële middelen waaronder vervangingsinvesteringen voor groen en speeltoestellen.
-
Blz. 115
3.2 Een toekomstbestendige fysieke leefomgeving
-
Blz. 116
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 117
Doelstellingen
-
Blz. 118
3.2.1 Implementatie Omgevingswet
-
Blz. 119
Er is een omgevingsplan voor de fysieke leefomgeving met een passend digitaal stelsel omgevingswet (DSO)
-
Blz. 120
Er is een omgevingsvisie in ontwikkeling waarin de maatschappelijke opgaven in relatie tot de fysieke leefomgeving staan
-
Blz. 121
Er is een participatiestrategie
-
Blz. 122
Omgevingsvergunningen die passen in de omgevingsvisie
-
Blz. 123
3.2.2 Een integrale uitvoering van de opgaven in de fysieke leefomgeving
-
Blz. 124
Strategie en grondbeleid voor het uitvoeren van de ruimtelijke ambities
-
Blz. 125
Uitvoeringsprogramma voor de ontwikkeling van de stad
-
Blz. 126
3.2.3 Beleid voor de fysieke leefomgeving, dat aansluit bij de ambitie
-
Blz. 127
Kaders en bestemmingsplannen voor de fysieke leefomgeving (wettelijk) zijn actueel en worden gehandhaafd
-
Blz. 128
Er is structurele dekking gevonden voor borging van de ruimtelijke kwaliteit (stedenbouwkundige)
-
Blz. 129
3.2.4 Ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen binnen onze ambitie
-
Blz. 130
Bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen maken kleinere initiatieven van derden, die passen in onze ambitie, mogelijk (leges)
-
Blz. 131
Grote ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen in onze ambitie en worden projectmatig uitgevoerd (grondbedrijf)
-
Blz. 132
Het project Grebbedijk is in uitvoering
-
Blz. 133
Het project Grebbedijk is voorbereid
-
Blz. 134
Onze werkprocessen zijn zodanig dat initiatieven in de fysieke leefomgeving onze ambitie mogelijk maken
-
Blz. 135
3.2.5 Identiteit van de stad is beleefbaar
-
Blz. 136
Cultuurhistorie is zichtbaar in Wageningen
-
Blz. 137
Cultuurhistorie wordt gevierd
-
Blz. 138
Monumenten hebben een plek in de omgevingsvisie en -plan
-
Blz. 139
Algemene informatie programma 3
-
Blz. 140
Beleidsindicatoren
-
Blz. 141
Beleidskader
-
Blz. 142
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 143
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 144
Overzicht baten en lasten programma 3
-
Blz. 145
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 146
Overzicht baten en lasten per ambitie
-
Blz. 147
Programma 4 Milieu
-
Blz. 148
Waarom dit programma?
-
Blz. 149
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 150
4.1 Klimaatneutraal in 20XX
-
Blz. 151
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 152
Doelstellingen
-
Blz. 153
4.1.1 Er is 50% bespaard op de warmtevraag in 20XX ten opzichte van 2008
-
Blz. 154
Door inzet op bewustwording, stimuleren gebruik van subsidies en ondersteuning van huishoudens en bedrijven is de nettowarmtevraag per huishouden met XX en bedrijf met XX per jaar gedaald.
-
Blz. 155
Ook in 2022 handhaaft gemeente Wageningen doorlopend bij bedrijven en instellingen om er op toe te zien dat zij voldoen aan de wettelijke verplichtingen met betrekking tot energiebesparing. In 20XX voldoet minimaal 75% hieraan.
-
Blz. 156
Alle VvE's hebben een haalbaarheidsstudie uit laten voeren waaruit duidelijk wordt hoe zij kunnen besparen en hoe zijn hun resterende warmtevraag duurzaam kunnen invullen.
-
Blz. 157
Energiemaatregelen worden via een Energie Service Company (ESCo) aangeboden als onderdeel van de wijkaanpak.
-
Blz. 158
4.1.2 100% van de warmte wordt in 20XX duurzaam opgewekt in Wageningen en haar directe omgeving en 400 TJ elektriciteit wordt in 2030 duurzaam opgewekt op grondgebied van de gemeente.
-
Blz. 159
De aanbesteding/inkoop van energie voor de gemeentelijke organisatie resulteert in concrete lokale duurzame energieopwek installaties waarmee deze energievraag kan worden voorzien (doel: 33% per 5 jaar).
-
Blz. 160
In Wageningen is door warmtepartners een open duurzaam warmtenet gerealiseerd waarop enkele duizenden woningen, bedrijven en instellingen zijn aangesloten. De Nude zal de eerste wijk zijn die op dit warmtenet wordt aangesloten.
-
Blz. 161
Voor alle wijken die niet worden aangesloten op het warmtenet is een Wijk Uitvoerings Plan (WUP) gemaakt. Er is uitvoering gegeven aan deze WUP zodat woningen, bedrijven en instellingen in deze wijken worden voorzien van warmte.
-
Blz. 162
Het warmtenet voor de Proeftuin Aardgasvrije wijk Benedenbuurt is gerealiseerd. Resultaten uit progr. 3 zijn randvoorwaardelijk.
-
Blz. 163
Zonneparken worden gerealiseerd binnen de voorwaarden en criteria uit Visie Buitengebied. Resultaten uit progr. 3 zijn randvoorwaardelijk.
-
Blz. 164
De Regionale Energie Strategie RFV (RES) 1.0 is in 2021 en RES 2.0 in 2023 vastgesteld door de gemeenteraad.
-
Blz. 165
Het aantal inwoners, bedrijven en instellingen die jaarlijks investeren in zonne-energie is gestegen. Het percentage geschikt dakoppervlak dat benut wordt stijgt van 31% naar 75% in 2030. Daarnaast wordt ingezet op het benutten van parkeerterreinen.
-
Blz. 166
Geschikte windmolenlocaties zijn in 2022 in beeld gebracht (NB. tot 2025 worden locaties onderzocht en getracht te ontwikkelen).
-
Blz. 167
De huurders van Woningstichting appartementen in de Nude zijn overgestapt van koken op gas naar koken op inductie.
-
Blz. 168
4.1.3 De klimaatimpact die gepaard gaat met productie en consumptie van voedsel is verminderd.
-
Blz. 169
Duurzame korte voedselketens (lokale natuurinclusieve productie voor regionale consumptie) zijn kwantitatief en kwalitatief toegenomen.
-
Blz. 170
Er is in samenwerking met de stad in 2021 een voedselagenda 2021-2030 opgesteld.
-
Blz. 171
Wageningse huishoudens, bedrijven en restaurants hebben hun voedselverspilling en de consumptie van vlees en zuivel verminderd (ambities worden afgeschaald per ‘22).
-
Blz. 172
Gedeelte van voedselprogramma is onderdeel van programma 6 (‘In de Wageningse aandachtswijken hebben inwoners minder overgewicht').
-
Blz. 173
4.1.4 De klimaatdoelstellingen worden op een ambitieuze doch realistische wijze vormgegeven.
-
Blz. 174
De Routekaart Wageningen Klimaatneutraal 2030 is herijkt in 2021.
-
Blz. 175
4.1.5 Restbedragen die behoren bij resultaten uit een ander programma.
-
Blz. 176
Over te zetten restbedragen 1. Subsidie Groene Wiel € 21.655 2. Natuurstroomcontract € 8.201 3. Doorbraakdossier klimaatbestendig-heid € 30.000 4. Doorbraakdossier Duurzame mobiliteit € 55.000
-
Blz. 177
4.2 Een veilige en gezonde leefomgeving
-
Blz. 178
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 179
Doelstellingen
-
Blz. 180
4.2.1 Milieunormen worden niet overschreden
-
Blz. 181
Met behulp van toezicht en handhaving wordt gecontroleerd of normen op gebied van bodem, lucht, geluid, geur en energie niet worden overschreden.
-
Blz. 182
Algemene informatie programma 4
-
Blz. 183
Beleidsindicatoren
-
Blz. 184
Beleidskader
-
Blz. 185
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 186
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 187
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 188
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 189
Overzicht baten en lasten per ambitie
-
Blz. 190
Programma 6 Maatschappelijke ontwikkeling
-
Blz. 191
Waarom dit programma?
-
Blz. 192
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 193
6.1 Gezondheid, eenzaamheid en veerkracht
-
Blz. 194
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 195
Doelstellingen
-
Blz. 196
6.1.1 Kinderen en jongeren hebben een gezondere leefstijl
-
Blz. 197
Het aantal dagen dat kinderen buiten spelen en deelnemen aan buitenschoolse sportactiviteiten, is 5% verhoogd ten opzichte van de kindermonitor 2017 (bijvoorbeeld door inzet sport/buurtwerk en vergroening schoolpleinen).
-
Blz. 198
In Wageningen zijn er minder kinderen met overgewicht dan het gemiddelde in Gelderland.
-
Blz. 199
Jongeren zijn zich bewust van de gevolgen van het gebruik van alcohol, roken en drugs en het omgaan met groepsdruk.
-
Blz. 200
Minder jongeren in de leeftijd 12-19 jaar roken.
-
Blz. 201
6.1.2 Voorkomen dat kinderen en jongeren kampen met ernstigere psychische klachten door tijdig psychische klachten te signaleren en bespreekbaar te maken
-
Blz. 202
Kinderen en jongeren kunnen beter omgaan met psychische klachten door deze klachten te voorkomen, te signaleren en bespreekbaar te maken (o.a. inzet van SOH jeugd GGZ, inloop Jeugd en Gezin, jongerenwerk, maatschappelijk werk).
-
Blz. 203
6.1.3 Inwoners met een lage sociaaleconomische status (SES) leven langer, langer in goede gezondheid en ervaren meer veerkracht.
-
Blz. 204
In de Wageningse aandachtswijken hebben inwoners minder overgewicht (o.a. door beweegactiviteiten in de wijken, projecten gericht op een gezond voedingspatroon).
-
Blz. 205
In de Wageningse aandachtswijken wordt er evenveel bewogen als het Wageningse gemiddelde. Wij gaan hierbij uit van de Nederlandse norm gezond bewegen (o.a. beweegactiviteiten Welsaam).
-
Blz. 206
Inwoners ervaren meer bestaanszekerheid
-
Blz. 207
Inwoners hebben mogelijkheden om hun basisvaardigheden (taal, rekenen en digivaardigheden) te vergroten.
-
Blz. 208
Mensen wonen en werken in een gezonde leefomgeving, zowel binnen als buiten.
-
Blz. 209
6.1.4 We willen eenzaamheid voorkomen, signaleren en verminderen
-
Blz. 210
Inwoners ervaren minder eenzaamheid (bijvoorbeeld ontmoetingsactiviteiten bij partners in de stad, o.a. Huizen van de wijk/Markt 17 etc.).
-
Blz. 211
6.2 Armoedebestrijding en financiële zelfstandigheid
-
Blz. 212
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 213
Doelstellingen
-
Blz. 214
6.2.1 We zetten in op het voorkomen, verzachten en verhelpen van armoede.
-
Blz. 215
In 2021 is er een herijking uitgevoerd van de instrumenten die invulling geven aan ons armoede- en schuldenbeleid. Deze instrumenten richten zich op het voorkomen, verzachten en verhelpen van armoede.
-
Blz. 216
Resultaten (bijvoorbeeld bereik van de regelingen) worden bepaald na de herijking van de instrumenten.
-
Blz. 217
6.2.2 Wageningers met schulden worden zo vroeg mogelijk gesignaleerd en geholpen bij hun schuldenproblematiek
-
Blz. 218
Alle meldingen over betalingsachterstanden worden beoordeeld. Boven bepaalde grensbedragen wordt iedere melding opgevolgd.
-
Blz. 219
Overige resultaten worden bepaald na de herijking van de instrumenten.
-
Blz. 220
We ontvangen meldingen over betalingsachterstanden bij zorgverzekeraars, nutsbedrijven en grote (lokale) verhuurders.
-
Blz. 221
6.2.3 We voorkomen instroom in de bijstand van werkzoekenden of (nog) werkenden en maken gebruik van veranderingen in de arbeidsmarkt met omscholing en focus op kansberoepen
-
Blz. 222
In 2021 is een inventarisatie gemaakt van Wageningse werkgevers en werknemersaantallen in minder-toekomstbestendige of krimpende beroepsgroepen/sectoren. Vervolgacties worden bepaald op basis van de inventarisatie.
-
Blz. 223
In 2021 hebben 20 Wageningers met een bijstandsuitkering (duurzaam) werk gevonden in een kansberoep, bovenop de reguliere uitstroom.
-
Blz. 224
In 2022 zijn 20 Wageningers zonder werk (waarvan 10 zonder bijstandsuitkering) omgeschoold naar een beroep in de klimaat/duurzaamheidssector (Inzet op nuggers, door slimmer samenwerken in arbeidsmarktregio).
-
Blz. 225
Kwijtschelding van afvalstoffenheffing en rioolrecht in het kader van armoedebestrijding
-
Blz. 226
6.3 Wettelijke taken
-
Blz. 227
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 228
Doelstellingen
-
Blz. 229
6.3.1 De wettelijke taken uitvoeren op wettelijk minimum
-
Blz. 230
De wettelijke taken zijn uitgevoerd op wettelijk minimum
-
Blz. 231
6.4 Wettelijke taken vanuit Wageningse principes
-
Blz. 232
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 233
Doelstellingen
-
Blz. 234
6.4.1 Kinderen en jongeren kunnen zich op eigen wijze ontwikkelen zonder dat dit wordt geproblematiseerd (normaliseren)
-
Blz. 235
Gezinnen doen voor hulp minder beroep op (duurdere) geïndiceerde jeugdhulp en maken hiervoor meer gebruik van basisvoorzieningen
-
Blz. 236
6.4.2 Versterken van de positie van ouders als opvoeders
-
Blz. 237
Ouders voelen zich gesteund door het gebruik van ouderprogramma's, laagdrempelige opgroei- en opvoedondersteuning en hulp bij echtscheiding en hebben hun opvoedvaardigheden vergroot.
-
Blz. 238
6.4.3 Inwoners voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en doen iets voor een ander of hun omgeving (versterken burgerschap)
-
Blz. 239
Leefbare wijken: In de eigen wijk zijn er mogelijkheden voor de bewoner om anderen te ontmoeten en samen activiteiten te ondernemen, bijvoorbeeld in wijkcentrum of buurtinitiatieven (zie ook doel 2.7.3).
-
Blz. 240
Meer dan 37% van de ondervraagden (volwassenen en ouderen) voor de monitor van VGGM doet in 2021 vrijwilligerswerk.
-
Blz. 241
Minder mantelzorgers zijn overbelast; van de ondervraagden voor de monitor van VGGM geeft in 2021 < 3% in categorie Ouderen 65+ en < 2% in categorie Volwassen aan overbelast tot zwaar overbelast te zijn.
-
Blz. 242
6.4.4 Werkgelegenheid
-
Blz. 243
Middelen voor re-integratietrajecten, jobcoaching, etc. bedoeld om bijstandsgerechtigden te ondersteunen.
-
Blz. 244
6.4.5 WSW
-
Blz. 245
Opbrengsten en kosten die met de uitvoering van de WSW gemoeid gaan.
-
Blz. 246
6.4.6 Individuele ondersteuning
-
Blz. 247
Individuele maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp en Wmo, inclusief uitvoeringskosten.
-
Blz. 248
6.4.7 Samen Wageningen
-
Blz. 249
Uitvoering preventieve hulp en ondersteuning op basis van beleid sociaal domein.
-
Blz. 250
Bonus Welsaam.
-
Blz. 251
Versterking infrastructuur uitvoering preventieve hulp en ondersteuning.
-
Blz. 252
6.4.8 Transformatie sociaal domein
-
Blz. 253
Innovatie sociaal domein, wat resulteert in kostenbesparing, kwaliteits-verbetering en verbetering werkwijze.
-
Blz. 254
6.4.9 Armoedebestrijding
-
Blz. 255
Minima-regelingen, bijzondere bijstand, schulddienstverlening en budgetbeheer.
-
Blz. 256
6.4.10 Beleidsdomein gezondheidsbeleid
-
Blz. 257
Innovatieve agenda uit coalitieakkoord.
-
Blz. 258
6.4.11 Integrale toegang en algemeen sociaal domein
-
Blz. 259
Cliëntondersteuning.
-
Blz. 260
6.4.12 Burgerkracht en innovatie
-
Blz. 261
Innovatiebudgetten raad en college, ambitie coalitie akkoord innovatie en preventie en innovatielab (in 2021 incidenteel € 25.000 voor Innovatielab).
-
Blz. 262
6.4.13 Strategie en beleid voor het uitvoeren van de ambities Wmo/jeugd
-
Blz. 263
Structurele uitbreiding beleidscapaciteit en regie Wmo/Jeugd.
-
Blz. 264
6.5 Vrijheid en internationale samenwerking
-
Blz. 265
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 266
Doelstellingen
-
Blz. 267
6.5.1 We zijn vanuit Wageningen, Stad der Bevrijding, voortdurend zichtbaar als voorvechter en gangmaker voor het bewustzijn en daarmee de bevordering van individuele en collectieve vrijheid
-
Blz. 268
We bieden via Wageningen 45 een onderscheidend programma met impact: lokaal, regionaal, landelijk, internationaal, het hele jaar rond. Met ontmoetingen, evenementen, dialoog, kennisdeling en educatie. Fysiek en online.
-
Blz. 269
Algemene informatie programma 6
-
Blz. 270
Beleidsindicatoren
-
Blz. 271
Beleidskader
-
Blz. 272
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 273
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 274
Overzicht baten en lasten programma 6
-
Blz. 275
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 276
Overzicht baten en lasten per ambitie
-
Blz. 277
Programma 7 Onderwijs & educatie
-
Blz. 278
Waarom dit programma?
-
Blz. 279
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 280
7.1 Kinderen en jongeren krijgen gelijke kansen
-
Blz. 281
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 282
Doelstellingen
-
Blz. 283
7.1.1 Onderwijsachterstanden en ontwikkel- en taalspraakachterstanden zijn verminderd
-
Blz. 284
90% van alle kinderen en 80% van de kinderen met een VVE verwijzing stroomt succesvol door naar een reguliere groep 3. 90% van de leerlingen maakt na één jaar in de schakelklas een succesvolle overstap naar een passende reguliere groep.
-
Blz. 285
Logopedische screening voor VVE kinderen en indicatiescreening alle kinderen groep 1 t/m 8 waar zorgen zijn.
-
Blz. 286
7.1.2 Alle leerlingen verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
-
Blz. 287
Het aantal Voortijdig School Verlaters (VSV’ers) in de regio Vallei daalt tot 2024 met 1,5%.
-
Blz. 288
Het relatief schoolverzuim bedraagt maximaal 2% van het aantal leerplichtigen.
-
Blz. 289
7.1.3 Ieder kind ontwikkelt ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid (draagt mede bij aan programma 3)
-
Blz. 290
Er is een scholingsprogramma gericht op het stimuleren van ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid (draagt mede bij aan programma natuur en duurzaamheid).
-
Blz. 291
7.1.4 Voor Wageningse leerlingen zijn scholen voor bijzonder en speciaal onderwijs buiten Wageningen goed bereikbaar
-
Blz. 292
De maximale reistijd is van 90 minuten teruggebracht naar maximaal 60 minuten. Deze wijziging gaat in bij aanvang schooljaar 2020/2021 .
-
Blz. 293
De vervoerder verduurzaamt zijn wagenpark. Op het totaal van de kilometers passend vervoer schooljaar 2020/2021 wordt 25% met Euro-6, 50% met Groen gas (Biogas) en 25% met Elektrisch/Waterstof uitgevoerd.
-
Blz. 294
7.1.5 Schoolgebouwen bieden een optimale leeromgeving, zijn toekomstig bestendig en multifunctioneel
-
Blz. 295
Er is voldoende adequate capaciteit voor onderwijshuisvesting
-
Blz. 296
Scholen hebben maatregelen genomen om hun schoolgebouw te verduurzamen.
-
Blz. 297
7.1.6 Schoolpleinen dragen bij aan een groene speelomgeving
-
Blz. 298
Er zijn meer schoolpleinen vergroend en alle schoolpleinen zijn openbaar toegankelijk (zie ook resultaten bij programma 3 groen).
-
Blz. 299
7.1.7 Het kind centraal stellen in zijn/haar behoefte aan hulp en ondersteuning en een gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen voor alle kinderen
-
Blz. 300
Samenwerking onderwijs en jeugdhulp, één plan met betrokkenen (bijvoorbeeld onderwijszorgarrangement De Dijk, aansluiting school en thuis).
-
Blz. 301
7.1.8 Meer Thuisnabij, passend onderwijs
-
Blz. 302
Zoveel mogelijk kinderen in Wageningen naar school.
-
Blz. 303
7.1.9 Er is kwalitatief goede en veilige kinderopvang geboden
-
Blz. 304
Alle kinderopvanglocaties en gastouders zijn gecontroleerd en maatregelen zijn genomen bij eventuele onvolkomenheden (100%).
-
Blz. 305
Algemene informatie programma 7
-
Blz. 306
Beleidsindicatoren
-
Blz. 307
Beleidskader
-
Blz. 308
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 309
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 310
Overzicht baten en lasten programma 7
-
Blz. 311
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 312
Overzicht baten en lasten per ambitie
-
Blz. 313
Programma 8 Wonen
-
Blz. 314
Waarom dit programma?
-
Blz. 315
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 316
8.1 Iedereen in Wageningen heeft de beschikking over een duurzame woning
-
Blz. 317
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 318
Doelstellingen
-
Blz. 319
8.1.1 Ophoging en versnelling van de woningbouwproductie in Wageningen aansluitend bij de huishoudensgroei van circa 3.500 tot 3.800 huishoudens tot 2040
-
Blz. 320
De potentiële zoekgebieden voor woningbouwlocaties zijn in beeld gebracht. Ambitie 2.4 RO is randvoorwaardelijk (Incidenteel uit reserve grondbedrijf)
-
Blz. 321
In Wageningen worden tussen 2021 en 2024 minimaal 700 woningen opgeleverd.
-
Blz. 322
Nieuw te bouwen woningen zijn (bijna) energieneutraal met ook aandacht voor circulariteit en natuurinclusief bouwen. Dit resultaat draagt bij aan programma's 2.4 en 2.5.
-
Blz. 323
Plan van aanpak wat inzicht geeft in de mogelijkheden voor extra versnelling van de woningbouw. Progr 2.4 RO is randvoorwaardelijk
-
Blz. 324
8.1.2 De woningvoorraad sluit aan bij de behoefte aan betaalbare woningen van lagere inkomensgroepen waaronder ouderen, jongeren en studenten
-
Blz. 325
Bij elk bouwplan met meer dan 30 woningen worden minimaal 30% sociale huurwoningen en 15% middenhuur gerealiseerd. In 2022 evalueren we de woningmarktstrategie.
-
Blz. 326
De bestaande woningvoorraad wordt verder verduurzaamd met oog voor een eerlijke verdeling van de energielasten. Randvoorwaardelijk programma 2.5
-
Blz. 327
De kernvoorraad sociale huurwoningen is vergroot overeenkomstig de doelgroep van beleid. Gezien de verhoogde huishoudensprognose is er inzicht in de behoefte aan woningen in de kernvoorraad.
-
Blz. 328
Het aanbod aan studentenhuisvesting voldoet aan de vraag naar kamers overeenkomstig de notitie locatiekeuze 2017 en de monitor studentenhuisvesting.
-
Blz. 329
8.1.3 Inwoners wonen in een groene, leefbare en veilige woonomgeving, waar geen overlast ervaren wordt
-
Blz. 330
Bij alle nieuwbouwplannen wordt minimaal 10% divers groen in de wijk gerealiseerd en bestaand groen in de woonomgeving behouden en versterkt. Dit resultaat draagt bij aan programma 2.3.
-
Blz. 331
De samenwerking rondom het voorkomen van woonoverlast is geborgd via de Taskforce woonoverlast. Dit resultaat draagt bij aan programma 1.8
-
Blz. 332
8.1.4 Inwoners kunnen zo zelfstandig mogelijk wonen in een woning op maat, met voldoende mogelijkheden voor zorg op maat
-
Blz. 333
Er zijn meer woonzorginitiatieven door en voor Wageningse inwoners.
-
Blz. 334
Het aanbod van woningen die geschikt zijn voor senioren wordt vergroot door zowel nieuwbouwplannen en levensloopbestendige aanpassingen in de bestaande woningvoorrraad.
-
Blz. 335
8.1.5 Wijken hebben een gemengde samenstelling voor wat betreft type huishoudens en type woningen en met voldoende ruimte voor (sociale) ontmoeting
-
Blz. 336
Er zijn meer woningbouwontwikkelingen met gedifferentieerde woonprogramma’s en mogelijkheden voor ontmoeting. Dit resultaat draagt bij aan programma 1.1.
-
Blz. 337
Inwoners die specifieke hulp en ondersteuning nodig hebben, kunnen gebruik maken van een passend woningaanbod verspreid over de diverse buurten.
-
Blz. 338
8.2 Gemeentelijke gebouwen worden multifunctioneel ingezet
-
Blz. 339
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 340
Doelstellingen
-
Blz. 341
8.2.1 Het multifunctioneel gebruik van gemeentelijke gebouwen bevorderen
-
Blz. 342
Een strategisch plan als afwegingskader welke maatschappelijke- en culturele instellingen worden gehuisvest in gemeentelijke gebouwen.
-
Blz. 343
8.2.2 Gebouwen die niet meer nodig zijn worden verkocht of benut als potentiële locatie voor woningbouw
-
Blz. 344
Aanwijzen van gemeentelijke gebouwen en locaties die geschikt zijn voor woningbouw.
-
Blz. 345
De netto opbrengst door verkoop van gemeentelijke gebouwen tot en met 2023 bedraagt incidenteel € 2.641.000,- Jaarlijks wordt een bedrag ingeboekt voor de wegvallende exploitatiekosten.
-
Blz. 346
8.2.3 Streven naar een gezonde en kostendekkende exploitatie van gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 347
Een nieuwe concessie overeenkomst vanaf 2023 voor 15 jaar voor de exploitatie en verduurzaming van zwembad De Bongerd, door slimmer te organiseren en te financieren.
-
Blz. 348
Het duurzaam in stand houden van gemeentelijke gebouwen.
-
Blz. 349
8.3 De gemeente is klimaatneutraal in 20XX
-
Blz. 350
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 351
Doelstellingen
-
Blz. 352
8.3.1 Het verduurzamen van de gemeentelijk gebouwen
-
Blz. 353
De gemeentelijke gebouwen zijn in 20XX energieneutraal. In 2022 worden stappen genomen die bijdragen aan dit streven.
-
Blz. 354
Algemene informatie programma 8
-
Blz. 355
Beleidsindicatoren
-
Blz. 356
Beleidskader
-
Blz. 357
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 358
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 359
Overzicht baten en lasten programma 8
-
Blz. 360
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 361
Overzicht baten en lasten per ambitie
-
Blz. 362
Programma 9 Sport en cultuur
-
Blz. 363
Waarom dit programma?
-
Blz. 364
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 365
9.1 Alle inwoners van Wageningen kunnen een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 366
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 367
Doelstellingen
-
Blz. 368
9.1.1 Inclusief sporten & bewegen: sporten en bewegen is mogelijk voor alle mensen die willen meedoen
-
Blz. 369
Meer bewustwording, samenwerking en sportbevordering om drempels weg te nemen voor die mensen die niet vanzelfsprekend sporten.
-
Blz. 370
9.1.2 Van jongs af voldoende en vaardig bewegen
-
Blz. 371
Kinderen leren zwemmen en blijven zwemvaardig.
-
Blz. 372
Kinderen maken kennis met het verschillende (georganiseerde) sportaanbod in Wageningen.
-
Blz. 373
Scholen en kinderopvang bieden beweegactiviteiten aan.
-
Blz. 374
9.1.3 Een duurzame en functionele sportinfrastructuur
-
Blz. 375
Een beweegvriendelijk ingerichte openbare ruimte, zodat sporten en bewegen hier vanzelfsprekend is.
-
Blz. 376
Sportaccommodaties worden breed en intensief gebruikt. De exploitatie van sportaccommodaties verbetert door hogere inkomsten (breder en intensiever gebruik) en lagere kosten (door functionele inzet, slimme spreiding en lagere energierekening).
-
Blz. 377
9.2 Cultuur is een drager van een bruisend en vitaal Wageningen
-
Blz. 378
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 379
Doelstellingen
-
Blz. 380
9.2.1 Alle kinderen krijgen de kans om hun culturele interesses en bagage te ontwikkelen
-
Blz. 381
Alle kinderen maken kennis met kunst en cultuur op en rond de basisschool (cultuuractieplan).
-
Blz. 382
9.2.2 Alle inwoners kunnen zich persoonlijk ontwikkelen en hun maatschappelijke kansen verbeteren
-
Blz. 383
Inwoners hebben toegang tot een professionele theatervoorziening.
-
Blz. 384
Inwoners komen in aanraking met cultuur en culturele activiteiten.
-
Blz. 385
9.2.3 Alle inwoners hebben vrije toegang tot informatie en kennis
-
Blz. 386
Inwoners hebben toegang tot een openbare bibliotheekvoorziening die invulling geeft aan de 5 wettelijke functies.
-
Blz. 387
Inwoners kunnen (waar mogelijk digitaal) kennis nemen van de geschiedenis van Wageningen.
-
Blz. 388
Inwoners kunnen gericht zoeken naar foto's, prenten en (bouw-)tekeningen in een beeldbank.
-
Blz. 389
Inwoners kunnen historische archieven raadplegen en hulp krijgen bij het doen van onderzoek.
-
Blz. 390
Lokaal nieuws en achtergrondinformatie is beschikbaar via de lokale media.
-
Blz. 391
9.2.4 Er is een aantrekkelijk cultureel klimaat in Wageningen
-
Blz. 392
Actieve cultuurmakers worden gestimuleerd om samen onze cultuursector naar een hoger plan te brengen, waaronder het vinden van voldoende ruimte en landelijke subsidies voor innovatieve projecten.
-
Blz. 393
In de Stedelijke Cultuurregio Ede-Wageningen wordt meer samengewerkt.
-
Blz. 394
Algemene informatie programma 9
-
Blz. 395
Beleidsindicatoren
-
Blz. 396
Beleidskader sport
-
Blz. 397
Beleidskader cultuur
-
Blz. 398
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 399
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 400
Overzicht baten en lasten programma 9
-
Blz. 401
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 402
Overzicht baten en lasten per ambitie
-
Blz. 403
Programma 10 Veiligheid
-
Blz. 404
Waarom dit programma?
-
Blz. 405
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 406
10.1 Ondermijning
-
Blz. 407
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 408
Doelstellingen
-
Blz. 409
10.1.1 Opstellen/actualiseren ondermijningsbeeld
-
Blz. 410
Actueel ondermijningsbeeld opstellen
-
Blz. 411
Zicht op diverse vormen van ondermijning. Witte vlekken in beeld.
-
Blz. 412
10.1.2 Creëren van bewustwording
-
Blz. 413
Betere informatiepositie opbouwen.
-
Blz. 414
Externe bewustwording bevorderen (externe ketenpartners).
-
Blz. 415
Interne bewustwording bevorderen (medewerkers gemeente).
-
Blz. 416
10.1.3 Opzetten van een lokale aanpak
-
Blz. 417
Plan van aanpak opstellen, waarin de werkwijze van de gemeente Wageningen wordt beschreven.
-
Blz. 418
10.1.4 Aanpak specifieke cases
-
Blz. 419
Casuïstiek oppakken met ketenpartners.
-
Blz. 420
10.2 Verbinding zorg en veiligheid
-
Blz. 421
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 422
Doelstellingen
-
Blz. 423
10.2.1 Integrale samenwerking en afstemming maatschappelijke partners voor effectieve aanpak van diverse onderwerpen op gebied van zorg, veiligheid en leefbaarheid
-
Blz. 424
Door het maken van een wijkscan van elke buurt kan op operationeel niveau direct die punten worden opgepakt die bijdragen aan een verbetering van de woon- en leefsituatie van de inwoners.
-
Blz. 425
Ontwikkelen van integraal plan van aanpak voor de samenwerking van het Veiligheidshuis en de gemeenten West-Veluwe. Door dit plan kan de samenwerking worden versterkt, criminaliteit worden teruggedrongen en recidive worden verminderd.
-
Blz. 426
10.2.2 Terugdringen overlast van personen met verward (onbegrepen) gedrag
-
Blz. 427
Overlast voor de omgeving verminderen of voorkomen door integrale aanpak.
-
Blz. 428
10.2.3 Aanpak re-integratie ex-gedetineerden
-
Blz. 429
Recidive verminderen.
-
Blz. 430
10.2.4 Aanpak mensenhandel
-
Blz. 431
We beschikken over een goed, samenhangend mensenhandelbeleid en voeren dit in de praktijk uit.
-
Blz. 432
10.2.5 Aanpak WvGGZ
-
Blz. 433
Afronding pilot regionale samenwerking en doorontwikkelen van de aanpak
-
Blz. 434
10.3 Evenementen
-
Blz. 435
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 436
Doelstellingen
-
Blz. 437
10.3.1 Uitwerken van evenementenbeleid en -protocol
-
Blz. 438
Evenementenbeleid opstellen, waarbij richtlijnen en kaders strak omschreven en gehanteerd worden.
-
Blz. 439
10.3.2 Inrichten van integrale ketensamenwerking met alle betrokkenen.
-
Blz. 440
Sluitende aanpak met ketenpartners realiseren.
-
Blz. 441
10.4 Crisisbeheersing
-
Blz. 442
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 443
Doelstellingen
-
Blz. 444
10.4.1 Opleiden, trainen en oefenen van de lokale crisisorganisatie
-
Blz. 445
Het opstellen (en uitvoeren) van een OTO-plan voor de gemeentelijke crisisorganisatie.
-
Blz. 446
Inrichting van de lokale crisisorganisatie op orde en zorgen voor een up-to-date alarmeringssysteem.
-
Blz. 447
10.4.2 Bouwen Bevolkingszorg
-
Blz. 448
Implementeren van de nieuwe visie op Bevolkingszorg
-
Blz. 449
Leveren van functionarissen voor de regionale crisisorganisatie
-
Blz. 450
10.5 Criminaliteit en overlast
-
Blz. 451
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 452
Doelstellingen
-
Blz. 453
10.5.1 Overlast
-
Blz. 454
10.5.2 HIC-delicten
-
Blz. 455
10.5.3 Cybercrime
-
Blz. 456
10.5.4 APV en Bijzondere wetten
-
Blz. 457
Algemene informatie programma 10
-
Blz. 458
Beleidsindicatoren
-
Blz. 459
Beleidskader
-
Blz. 460
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 461
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 462
Overzicht baten en lasten programma 10
-
Blz. 463
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 464
Overzicht baten en lasten per ambitie
-
Blz. 465
Programma 11 Transparante overheid
-
Blz. 466
Waarom dit programma?
-
Blz. 467
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 468
11.1 Transparante overheid
-
Blz. 469
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 470
Doelstellingen
-
Blz. 471
11.1.1 We halen minimaal een 7 op onze klanttevredenheidonderzoeken naar dienstverlening
-
Blz. 472
Er is een goede accurate persoonsregistratie.
-
Blz. 473
Onze dienstverlening is afgestemd waar mogelijk met onze ketenpartners en medeoverheden zodat inwoners, ondernemers en organisaties integrale optimale dienstverlening ervaren.
-
Blz. 474
We bieden toegankelijke, transparante en veilige dienstverlening en dragen zorg voor gelijke informatiepositie.
-
Blz. 475
We zijn duidelijk en transparant over de rol die we innemen in processen en wat inwoners, organisaties en bedrijven van ons kunnen verwachten en andersom.
-
Blz. 476
11.1.2 Dienstverlening voortdurend verbeteren passend bij de landelijke ontwikkelingen en bij de behoefte van onze inwoners, bedrijven en organisaties
-
Blz. 477
Dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties op een correcte en gastvrije wijze via de contactvorm die zij kiezen, vanuit het principe 'online waar het kan en persoonlijk waar het moet (coronaproof).
-
Blz. 478
Onze dienstverlening sluit aan bij de huidige behoeften en ontwikkelingen.
-
Blz. 479
Zicht hebben op de behoefte van onze inwoners, bedrijven en organisaties.
-
Blz. 480
11.1.3 Democratische vernieuwing en bestuurlijke vernieuwing
-
Blz. 481
Alle inwoners, bedrijven en organisaties zijn in staat om mee te praten over het gemeentelijk beleid.
-
Blz. 482
11.1.4 Uitvoering van representatietaken en dergelijke is op het niveau zoals in de afgelopen jaren
-
Blz. 483
Taken voor representatie en dergelijke zijn uitgevoerd, onder andere de verplichtingen voor college en raad.
-
Blz. 484
Algemene informatie programma 11
-
Blz. 485
Beleidsindicatoren
-
Blz. 486
Beleidskader
-
Blz. 487
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 488
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 489
Overzicht baten en lasten programma 11
-
Blz. 490
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 491
Overzicht baten en lasten per ambitie
-
Blz. 492
Programma 12 Algemene dekking en onvoorzien
-
Blz. 493
Waarom dit programma?
-
Blz. 494
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 495
12.1 Een goed functionerende wendbare organisatie
-
Blz. 496
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 497
Doelstellingen
-
Blz. 498
12.1.1 De organisatie heeft de informatie en het advies dat nodig is om besluiten te nemen
-
Blz. 499
Adviseren en sturing geven aan de organisatie over de inzet van mensen en bedrijfsmiddelen zodat de organisatie effectief is in het oplossen van vraagstukken.
-
Blz. 500
12.1.2 Externe financiering aantrekken
-
Blz. 501
Geld waarmee andere doelen (met name subsidies) gerealiseerd kunnen worden.
-
Blz. 502
12.1.3 Een goede en veilige werkomgeving
-
Blz. 503
We werken digitaal samen via een vergaderomgeving (urgentie vanuit Corona). • Een fitte organisatie met aandacht voor welzijn, gezondheid en vitaliteit van onze medewerkers.
-
Blz. 504
12.1.4 Flexibele bedrijfsvoering
-
Blz. 505
Een applicatielandschap dat ontwikkelingen en nieuwe wettelijke taken in de toekomst kan faciliteren (conform hernieuwd I-plan voor 2022 en verder).
-
Blz. 506
Een getransformeerde en doorontwikkelende organisatie/bedrijfsvoering waarbij we onderzoek doen naar het (huidige) organisatiemodel.
-
Blz. 507
Uit onderzoek moet blijken of we Bedrijfsvoeringonderdelen slimmer/efficiënter kunnen organiseren. Uitkomst is een goed toegeruste medewerker die tevreden (samen) werkt binnen de fysieke en mentale werkomgeving.
-
Blz. 508
12.1.5 De organisatie is in control
-
Blz. 509
Collegeverklaring en ENSIA op orde.
-
Blz. 510
Goedkeurende accountantsverklaring.
-
Blz. 511
In Control Statement.
-
Blz. 512
Rechtmatigheidsverantwoording.
-
Blz. 513
12.1.6 Huis van de Stad
-
Blz. 514
Startpunt en Stadhuis zijn ook beschikbaar voor maatschappelijke activiteiten.
-
Blz. 515
12.1.7 ICT voor minimaal de huidige wettelijke taken
-
Blz. 516
Een applicatielandschap dat afdoende is om minimaal de huidige wettelijke taken te kunnen uitvoeren. We doorstaan landelijke audits (ENSIA e.d.) en andere landelijke verantwoording aan het Rijk.
-
Blz. 517
Een applicatielandschap dat tijdig, rechtmatig en toekomstgericht vervangen wordt om minimaal de wettelijke taken te kunnen uitvoeren.
-
Blz. 518
ICT-infrastructuur die afdoende is om minimaal de huidige wettelijke taken te kunnen uitvoeren.
-
Blz. 519
Laptopmanagementsoftware + WIFI locatie Startpunt.
-
Blz. 520
12.2 Slimme inzet van middelen
-
Blz. 521
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 522
Doelstellingen
-
Blz. 523
12.2.1 De mogelijkheid om extra belastingen te heffen en extra inkomen te generen
-
Blz. 524
Lobby naar Den Haag om de wettelijke basis voor extra belastinginkomsten te verruimen.
-
Blz. 525
12.2.2 Een lage/lagere rente levert een lagere rentelast op in dit programma's
-
Blz. 526
Strategie ontwikkelen kort en lang vreemd geld. Optimaal kort geld aantrekken, wat rente oplevert en afwegen om lang geld aan te trekken eind dit jaar en/of volgend jaar.
-
Blz. 527
12.2.3 Beleidseffectiviteit voor alle programma's wordt vergroot. Specifiek onderdeel van beleid risicomanagement is bewust verzekeren (risicostrategie met reële verzekeringspremies)
-
Blz. 528
Risicomanagementbeleid is bestuurlijk vastgesteld en geïmplementeerd, waarbij bestuur en het ambtelijk apparaat meer bewust worden gemaakt van risico's en te nemen beheermaatregelen als onderdeel van het in control komen.
-
Blz. 529
Algemene informatie programma 12
-
Blz. 530
Beleidsindicatoren
-
Blz. 531
Beleidskader
-
Blz. 532
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 533
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 534
Overzicht baten en lasten programma 12
-
Blz. 535
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 536
Overzicht baten en lasten per ambitie
-
Blz. 537
Paragrafen
-
Blz. 538
Paragraaf 1 Weerstandsvermogen & risicobeheersing
-
Blz. 539
Inleiding
-
Blz. 540
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 541
Opgetreden of opgeloste risico's
-
Blz. 542
Risico’s
-
Blz. 543
Afgedekte risico’s
-
Blz. 544
Weerstandsvermogen
-
Blz. 545
Financiële kengetallen
-
Blz. 546
Paragraaf 2 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 547
Inleiding
-
Blz. 548
Verhardingen, groen & water
-
Blz. 549
Water en riolering
-
Blz. 550
Openbare verlichting
-
Blz. 551
Speelvoorzieningen
-
Blz. 552
Woningen, gebouwen, accommodaties
-
Blz. 553
Scholen
-
Blz. 554
Paragraaf 3 Bedrijfsvoering
-
Blz. 555
Inleiding
-
Blz. 556
Mens , organisatie en informatie
-
Blz. 557
Strategie en innovatie
-
Blz. 558
Gastheerschap in ons Huis van de Stad en interne service
-
Blz. 559
Verantwoording
-
Blz. 560
In control
-
Blz. 561
Paragraaf 4 Verbonden partijen
-
Blz. 562
Inleiding
-
Blz. 563
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 564
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 565
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 566
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 567
Overige verbonden partijen
-
Blz. 568
Paragraaf 5 Grondbeleid
-
Blz. 569
Inleiding
-
Blz. 570
Kaders grondbedrijf
-
Blz. 571
Onderhanden werken (OHW)
-
Blz. 572
Kostenverhaallocaties (KVL)
-
Blz. 573
Resultaat
-
Blz. 574
Stand reserve grondexploitatie
-
Blz. 575
Paragraaf 6 Lokale heffingen
-
Blz. 576
Inleiding
-
Blz. 577
Belastinggrondslag
-
Blz. 578
Belastingopbrengsten
-
Blz. 579
Kwijtschelding
-
Blz. 580
Kostendekkendheid heffingen
-
Blz. 581
Belastingdruk
-
Blz. 582
Paragraaf 7 Financiering
-
Blz. 583
Inleiding
-
Blz. 584
Uitstaande geldleningen (ug)
-
Blz. 585
Ontvangen geldleningen (og)
-
Blz. 586
Schatkistbankieren en Wet houdbare gemeentefinaniën
-
Blz. 587
Renteontwikkeling en rentevisie
-
Blz. 588
Garanties en borgstellingen
-
Blz. 589
Kasgeldlimiet
-
Blz. 590
Renterisiconorm
-
Blz. 591
EMU-saldo
-
Blz. 592
Renteschema
-
Blz. 593
Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
-
Blz. 594
Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
-
Blz. 595
Jaarrekening
-
Blz. 596
Balans
-
Blz. 597
Balans
-
Blz. 598
Balans passiva
-
Blz. 599
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 600
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 601
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 602
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 603
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 604
Inleiding
-
Blz. 605
Algemeen
-
Blz. 606
Immateriële vaste activa
-
Blz. 607
Materiële vaste activa met economisch nut
-
Blz. 608
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
-
Blz. 609
Financiële vaste activa
-
Blz. 610
Voorraden
-
Blz. 611
Vorderingen en overlopende activa
-
Blz. 612
Liquide middelen
-
Blz. 613
Voorzieningen
-
Blz. 614
Vaste schulden
-
Blz. 615
Vlottende passiva
-
Blz. 616
Borg- en garantstellingen
-
Blz. 617
Gemeentefonds
-
Blz. 618
Toerekening van baten en lasten aan programma's en taakvelden
-
Blz. 619
Toelichting op de balans
-
Blz. 620
0. Immateriële vaste activa
-
Blz. 621
1. Materiële vaste activa
-
Blz. 622
2. Financiële vaste activa
-
Blz. 623
3. Voorraden
-
Blz. 624
4. Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 625
5. Liquide middelen
-
Blz. 626
6. Overlopende activa
-
Blz. 627
7. Eigen vermogen
-
Blz. 628
8. Voorzieningen
-
Blz. 629
9. Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 630
10. Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 631
11. Overlopende passiva
-
Blz. 632
12. Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 633
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 634
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 635
Inleiding
-
Blz. 636
Programma 1 Bereikbaarheid
-
Blz. 637
Overzicht baten en lasten programma 1
-
Blz. 638
210.00 Wegen, straten en pleinen
-
Blz. 639
211.00 Verkeersmaatregelen
-
Blz. 640
214.00 Parkeervoorzieningen
-
Blz. 641
223.00 Veerdiensten
-
Blz. 642
Programma 2 Economische ontwikkeling
-
Blz. 643
Overzicht baten en lasten programma 2
-
Blz. 644
221.00 Rijnhaven
-
Blz. 645
310.00 Markten
-
Blz. 646
310.10 Bevordering handel en ambacht
-
Blz. 647
310.20 Bevordering bedrijfsvestigingen
-
Blz. 648
830.00 Grondexploitatie
-
Blz. 649
Programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 650
Overzicht baten en lasten programma 3
-
Blz. 651
210.10 Nutsbedrijven en derden
-
Blz. 652
210.50 Openbare verlichting
-
Blz. 653
541.10 Cultuurhistorie
-
Blz. 654
560.00 Wijk- en buurtbeheer
-
Blz. 655
724.00 Beheer begraafplaats
-
Blz. 656
810.00 Ruimtelijke beleid
-
Blz. 657
810.20 Ruimtelijke beheer
-
Blz. 658
810.30 Bestemmingsplannen
-
Blz. 659
810.40 Kostenverhaallocaties
-
Blz. 660
821.00 Stadsvernieuwing
-
Blz. 661
822.30 Vastgoedsysteem
-
Blz. 662
825.00 Omgevingsvergunning
-
Blz. 663
Programma 4 Milieu
-
Blz. 664
Overzicht baten en lasten programma 4
-
Blz. 665
140.00 Dierenwelzijn
-
Blz. 666
710.10 Plaagdierbestrijding
-
Blz. 667
721.00 Afvalverwijdering en -verwerking
-
Blz. 668
722.00 Riolering en waterzuivering
-
Blz. 669
722.10 Waterkering, afwatering en landaanwinning
-
Blz. 670
723.00 Energiebeheer
-
Blz. 671
723.10 Milieubeheer
-
Blz. 672
Programma 6 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 673
Overzicht baten en lasten programma 6
-
Blz. 674
511.10 Vrede- en ontwikkelingssamenwerking
-
Blz. 675
610.00 Samen Wageningen
-
Blz. 676
625.00 Beleidsdomein ondersteunen van vrijwilligerswerk
-
Blz. 677
625.20 Beleidsdomein gehandicapten
-
Blz. 678
625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid
-
Blz. 679
625.40 Beleidsdomein ondersteunen van mantelzorg
-
Blz. 680
625.50 Beleidsdomein leefbaarheid/soc. veiligheid
-
Blz. 681
625.80 Beleidsdomein gezondheidsbeleid
-
Blz. 682
626.10 Integrale toegang en algemeen sociaal domein
-
Blz. 683
626.20 Burgerkracht en innovatie
-
Blz. 684
626.30 Werkgelegenheid
-
Blz. 685
626.31 WSW
-
Blz. 686
626.60 Individuele ondersteuning
-
Blz. 687
626.70 Sociale zekerheid
-
Blz. 688
626.81 Armoedebestrijding
-
Blz. 689
Programma 7 Onderwijs en educatie
-
Blz. 690
Overzicht baten en lasten programma 7
-
Blz. 691
420.00 Openbaar basisonderwijs
-
Blz. 692
421.00 Bijzonder basisonderwijs
-
Blz. 693
430.00 Openbaar speciaal basisonderwijs
-
Blz. 694
450.00 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 695
480.00 Gemeenschapp. baten en lasten onderwijs
-
Blz. 696
650.00 Kinderopvang
-
Blz. 697
Programma 8 Wonen
-
Blz. 698
Overzicht baten en lasten programma 8
-
Blz. 699
820.00 Volkshuisvesting
-
Blz. 700
820.10 Exploitatie verspreid woningbezit
-
Blz. 701
822.10 Woonruimtezorg
-
Blz. 702
830.10 Exploitatie vastgoed
-
Blz. 703
Programma 9 Sport en cultuur
-
Blz. 704
Overzicht baten en lasten programma 9
-
Blz. 705
510.00 Openbaar bibliotheekwerk
-
Blz. 706
530.00 Sport
-
Blz. 707
540.00 Bevordering kunst en cultuur
-
Blz. 708
541.00 Musea
-
Blz. 709
541.20 Oud archief
-
Blz. 710
580.00 Mediabeleid
-
Blz. 711
625.90 Beleidsdomein cultuur als middel participatie
-
Blz. 712
Programma 10 Veiligheid
-
Blz. 713
Overzicht baten en lasten programma 10
-
Blz. 714
110.00 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 715
120.00 Brandweerzorg
-
Blz. 716
120.20 Rampenbestrijding
-
Blz. 717
Programma 11 Transparante overheid
-
Blz. 718
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 719
001.00 Bestuursorganen (raad)
-
Blz. 720
001.05 Bestuursorganen (B&W)
-
Blz. 721
001.20 Representatie
-
Blz. 722
002.00 Bestuursondersteuning college van B&W
-
Blz. 723
003.00 Burgerzaken
-
Blz. 724
004.00 Baten secretarieleges burgerzaken
-
Blz. 725
005.00 Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 726
006.00 Bestuursondersteuning raad en rekenkamerfunctie
-
Blz. 727
Programma 12 Algemene dekking en onvoorzien
-
Blz. 728
Overzicht baten en lasten programma 12
-
Blz. 729
913.00 Beleggingen en overige financiële middelen
-
Blz. 730
920.00 Lokale belastingen
-
Blz. 731
921.00 Algemene uitkering
-
Blz. 732
922.00 Algemene uitgaven en inkomsten
-
Blz. 733
923.00 Bedrijfsvoering
-
Blz. 734
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
-
Blz. 735
Onvoorzien
-
Blz. 736
Overhead
-
Blz. 737
Structurele stortingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 738
Incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 739
Wet normering topinkomens
-
Blz. 740
Analyse begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 741
Bijlagen
-
Blz. 742
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 743
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 744
Staat van voorzieningen
-
Blz. 745
Verloop reserves
-
Blz. 746
Verloop reserves
-
Blz. 747
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 748
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 749
Overzicht van baten en lasten per programma per taakveld
-
Blz. 750
Overzicht van baten en lasten per programma per taakveld
-
Blz. 751
Grote projecten
-
Blz. 752
Algemeen
-
Blz. 753
Projecten programma 1 Bereikbaarheid
-
Blz. 754
Projecten programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 755
Projecten programma 4 Milieu
-
Blz. 756
Projecten programma 7 Onderwijs & educatie
-
Blz. 757
Projecten programma 8 Wonen
-
Blz. 758
Projecten programma 9 Sport en cultuur
-
Blz. 759
SISA bijlage
-
Blz. 760
SISA bijlage
-
Blz. 761
Subsidieregister 2021
-
Blz. 762
Subsidieregister 2021
-
Blz. 763
Begrippenlijst
-
Blz. 764
Begrippenlijst
-
Blz. 765
Wettelijk verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 766
Wettelijk verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 767
Monitor Welsaam 2021
-
Blz. 768
Monitor Welsaam 2021
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap