- 
			Blz. 1
		
			
			Jaarstukken 2021
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Jaarstukken 2021
		
	
- 
			Blz. 3
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Voorwoord
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Voorwoord
		
	
- 
			Blz. 6
		
			
			Werken aan een fitte organisatie
		
	
- 
			Blz. 7
		
			
			Aanpak armoede
		
	
- 
			Blz. 8
		
			
			Corona
		
	
- 
			Blz. 9
		
			
			Coronasteun voor ondernemers
		
	
- 
			Blz. 10
		
			
			Stimuleren cultuur
		
	
- 
			Blz. 11
		
			
			Transformatie sociaal domein
		
	
- 
			Blz. 12
		
			
			Een veilige rotonde op de Marijkeweg
		
	
- 
			Blz. 13
		
			
			Regionale Energiestrategie
		
	
- 
			Blz. 14
		
			
			Groenrenovatie in de Roghorst
		
	
- 
			Blz. 15
		
			
			Aanpak woningnood
		
	
- 
			Blz. 16
		
			
			Herijking sportbeleid
		
	
- 
			Blz. 17
		
			
			Goed Werk
		
	
- 
			Blz. 18
		
			
			Investeringsfonds
		
	
 
- 
			Blz. 19
		
			
			Leeswijzer
		
			
	- 
			Blz. 20
		
			
			Leeswijzer
		
	
 
- 
			Blz. 21
		
			
			Financiële samenvatting
		
			
	- 
			Blz. 22
		
			
			Financiële samenvatting
		
	
- 
			Blz. 23
		
			
			Overzicht baten en lasten 2021
		
	
- 
			Blz. 24
		
			
			Resultaat 2021
		
	
- 
			Blz. 25
		
			
			Nadere toelichting op het resultaat
		
	
- 
			Blz. 26
		
			
			Financiële positie
		
	
 
- 
			Blz. 27
		
			
			Programma 1 Bereikbaarheid
		
			
	- 
			Blz. 28
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 29
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 30
		
			
			1.1 Infrastructuur en duurzame bijdrage mobiliteit
		
			
	- 
			Blz. 31
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 32
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 33
		
			
			1.1.1 Goede bereikbaarheid voor alle modaliteiten, 'inclusief' voor alle inwoners en bezoekers
		
			
	- 
			Blz. 34
		
			
			Een aaneensluitend stelsel van voetgangersvoorzieningen en toegankelijke openbare ruimte (inclusieve maatschappij).
		
	
- 
			Blz. 35
		
			
			Een fijnmazig netwerk fiets infrastructuur (inclusief veer), conform de netwerkvisie.
		
	
- 
			Blz. 36
		
			
			Een robuuste auto infrastructuur die huidige/toekomstige vraag naar capaciteit kan accommoderen en waar de doorstroming zo lang mogelijk op gang blijft en hinder zo min mogelijk optreedt.
		
	
- 
			Blz. 37
		
			
			Samenwerking in de provincie ten behoeve van een hoogwaardig OV-netwerk, conform de netwerkvisie.
		
	
 
- 
			Blz. 38
		
			
			1.1.2 Een verkeersveilige woon-, werk- school- en leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 39
		
			
			Bewoners hebben invloed op hun directe leefomgeving, door actief in te spelen op kleine verkeersvragen en -knelpunten via o.a. meldpunt openbare ruimte
		
	
- 
			Blz. 40
		
			
			Duurzaam veilig richtlijnen toepassen bij wegontwerp ten behoeve van verkeersveilige openbare ruimte (bij nieuwe ontwikkelingen en onderhoud van bestaande straten, zoals bij schoolomgevingen).
		
	
- 
			Blz. 41
		
			
			Educatie, voorlichting en handhaving ten behoeve van voorkomen van ongevallen (in samenwerking met verkeersveiligheidsregio Foodvalley).
		
	
- 
			Blz. 42
		
			
			Goed inframanagement (conform niveau basis).
		
	
- 
			Blz. 43
		
			
			Parkeerbeleid ten behoeve van juiste mate van leefbaarheid.
		
	
- 
			Blz. 44
		
			
			Vergunningen (zoals evenement-, inrit- en omgevingsvergunning) en gehandicaptenparkeren zijn getoetst en verstrekt.
		
	
 
- 
			Blz. 45
		
			
			1.1.3 Verduurzamen van mobiliteit (Wageningen Klimaatneutraal 20XX)
		
			
	- 
			Blz. 46
		
			
			Gemeente Wageningen geeft uitvoering aan het mobiliteitsconvenant.
		
	
- 
			Blz. 47
		
			
			Plaatsen van laadpalen is gefaciliteerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 48
		
			
			Algemene informatie programma 1
		
			
	- 
			Blz. 49
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 50
		
			
			Beleidskader
		
	
- 
			Blz. 51
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 52
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 53
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 1
		
	
- 
			Blz. 54
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
- 
			Blz. 55
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
 
 
- 
			Blz. 56
		
			
			Programma 2 Economische ontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 57
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 58
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 59
		
			
			2.1 Een aantrekkelijk, sociaal, duurzaam en circulair economisch klimaat
		
			
	- 
			Blz. 60
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 61
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 62
		
			
			2.1.1 Transparante en accurate ondernemersdienstverlening
		
			
	- 
			Blz. 63
		
			
			Behoeften ondernemers in beeld.
		
	
- 
			Blz. 64
		
			
			Nauwere samenwerking met andere platforms/organisaties (ondernemersverenigingen, kennis/onderwijsinstellingen).
		
	
- 
			Blz. 65
		
			
			Vlotte vergunningen procedures.
		
	
 
- 
			Blz. 66
		
			
			2.1.2 Een aantrekkelijke en levendige binnenstad om in te verblijven
		
			
	- 
			Blz. 67
		
			
			Er is een effectief centrummanagement.
		
	
- 
			Blz. 68
		
			
			Goed functionerende warenmarkt.
		
	
- 
			Blz. 69
		
			
			Openbare ruimte van de binnenstad is een prettige verblijfsomgeving, met kwaliteitsniveau basis.
		
	
- 
			Blz. 70
		
			
			Optimale structuur binnenstad (waaronder looproutes, entrees, parkeren, groen en invulling vastgoed).
		
	
- 
			Blz. 71
		
			
			Promotiestrategie binnenstad
		
	
 
- 
			Blz. 72
		
			
			2.1.3 Verbinding (binnen)stad en WUR
		
			
	- 
			Blz. 73
		
			
			Er is samenwerking tussen de WUR - gemeente - samenleving ten behoeve van zichtbaarheid van de WUR in de binnenstad.
		
	
- 
			Blz. 74
		
			
			Samenwerking op kennis in de Agrifood en Life Sciences en de hele keten.
		
	
 
- 
			Blz. 75
		
			
			2.1.4 Sterk vestigingsklimaat voor het kennisecosysteem
		
			
	- 
			Blz. 76
		
			
			Aantrekkelijk woon- en verblijfsklimaat (vestigingsklimaat).
		
	
- 
			Blz. 77
		
			
			Behoud en aantrekken van nieuwe (met name) kennisintensieve bedrijven (nationaal en internationaal).
		
	
- 
			Blz. 78
		
			
			Hoogwaardige (groen en duurzaam) en goed bereikbare werklocaties.
		
	
- 
			Blz. 79
		
			
			Sterke positie binnen regio Foodvalley waarin partners complementair zijn, gebaseerd op gezamenlijke ambities.
		
	
 
- 
			Blz. 80
		
			
			2.1.5 Aantrekkelijke functionele en bereikbare werklocaties reguliere bedrijvigheid
		
			
	- 
			Blz. 81
		
			
			Er is een Toekomstvisie op de werklocaties waaronder de Haven, als onderdeel van de Visie Bebouwde Kom (Omgevingsvisie).
		
	
- 
			Blz. 82
		
			
			Inzicht in de betekenis en de behoeften van de reguliere bedrijvigheid.
		
	
 
- 
			Blz. 83
		
			
			2.1.6 Een aantrekkelijk kwalitatief aanbod voor recreatie en toerisme
		
			
	- 
			Blz. 84
		
			
			Inwoners en bezoekers zijn op de hoogte van het toeristisch aanbod en het is duidelijk of er gebruik van wordt gemaakt.
		
	
- 
			Blz. 85
		
			
			Sterk recreatief aanbod.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 86
		
			
			Algemene informatie programma 2
		
			
	- 
			Blz. 87
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 88
		
			
			Beleidskader
		
	
- 
			Blz. 89
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 90
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 91
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 2
		
	
- 
			Blz. 92
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
- 
			Blz. 93
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
 
 
- 
			Blz. 94
		
			
			Programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 95
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 96
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 97
		
			
			3.1 Een groene en biodiverse leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 98
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 99
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 100
		
			
			3.1.1  Een toename van de biodiversiteit (genetische variatie, soortendiversiteit en leefgebied)
		
			
	- 
			Blz. 101
		
			
			De biodiversiteit van het buitengebied is verhoogd door landschappelijke inpassing van initiatieven en door de aanleg van landschapselementen in samenwerking met andere partijen. Dit resultaat is afhankelijk van doel 2.4.
		
	
- 
			Blz. 102
		
			
			De biodiversiteit van het openbaar groen is verhoogd (zowel binnenstedelijk als in het buitengebied), waarbij kansen voor innovatie waar mogelijk worden toegepast.
		
	
- 
			Blz. 103
		
			
			De waterkwantiteit in de stadsgracht is verhoogd, waardoor de waterkwaliteit en de visuele kwaliteit verbetert.
		
	
- 
			Blz. 104
		
			
			Er is een biodiversiteitsplan opgesteld en daar is een uitvoeringsplan aan gekoppeld.
		
	
- 
			Blz. 105
		
			
			Er is in samenwerking met externe partijen een plan van aanpak opgesteld voor de noordelijke ecologische verbindingszone (visie Buitengebied) en daar wordt uitvoering aan gegeven.
		
	
- 
			Blz. 106
		
			
			Nieuwbouw is natuurinclusief uitgevoerd (zie ook programma 2.7).
		
	
- 
			Blz. 107
		
			
			Vergroening van tuinen (Steenbreek), daken en schoolpleinen is door middel van subsidies gestimuleerd.
		
	
 
- 
			Blz. 108
		
			
			3.1.2 Vergroten van de leefkwaliteit (kwantiteit en kwaliteit van het groen) waarmee gezondheid wordt bevorderd, geanticipeerd wordt op de klimaatverandering (klimaatadaptatie), meer CO2 wordt opgevangen en de ruimtelijke kwaliteit wordt vergroot.
		
			
	- 
			Blz. 109
		
			
			Bij alle nieuwbouwplannen wordt minimaal 10% divers groen in de wijk gerealiseerd en bestaand groen in de woonomgeving behouden en versterkt (zie ook programma 2.7).
		
	
- 
			Blz. 110
		
			
			Het groen is in diverse wijken omgevormd naar een toekomstbestendige vorm (klimaatbestendig, meer biodiversiteit en afgestemd op beheerniveau).
		
	
- 
			Blz. 111
		
			
			In samenwerking met andere partijen is de binnenstad vergroend (zie ook programma 2.2)
		
	
- 
			Blz. 112
		
			
			Instandhouding van de hoofd/ecologische groenstructuur.
		
	
 
- 
			Blz. 113
		
			
			3.1.3 De openbare ruimte is schoon, heel en veilig.
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			In samenwerking met externe partners wordt in 2021 een strategisch plan ontwikkeld voor uitvoering van het onderhoud van de buitenruimte incl. slimme inzet van financiële middelen waaronder vervangingsinvesteringen voor groen en speeltoestellen.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 115
		
			
			3.2 Een toekomstbestendige fysieke leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 116
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 117
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 118
		
			
			3.2.1 Implementatie Omgevingswet
		
			
	- 
			Blz. 119
		
			
			Er is een omgevingsplan voor de fysieke leefomgeving met een passend digitaal stelsel omgevingswet (DSO)
		
	
- 
			Blz. 120
		
			
			Er is een omgevingsvisie in ontwikkeling  waarin de maatschappelijke opgaven in relatie tot de fysieke leefomgeving staan
		
	
- 
			Blz. 121
		
			
			Er is een participatiestrategie
		
	
- 
			Blz. 122
		
			
			Omgevingsvergunningen die passen in de omgevingsvisie
		
	
 
- 
			Blz. 123
		
			
			3.2.2 Een integrale uitvoering van de opgaven in de fysieke leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 124
		
			
			Strategie en grondbeleid voor het uitvoeren van de ruimtelijke ambities
		
	
- 
			Blz. 125
		
			
			Uitvoeringsprogramma voor de ontwikkeling van de stad
		
	
 
- 
			Blz. 126
		
			
			3.2.3 Beleid voor de fysieke leefomgeving, dat aansluit bij de ambitie
		
			
	- 
			Blz. 127
		
			
			Kaders en bestemmingsplannen voor de fysieke leefomgeving (wettelijk) zijn actueel en worden gehandhaafd
		
	
- 
			Blz. 128
		
			
			Er is structurele dekking gevonden voor borging van de ruimtelijke kwaliteit (stedenbouwkundige)
		
	
 
- 
			Blz. 129
		
			
			3.2.4 Ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen binnen onze ambitie
		
			
	- 
			Blz. 130
		
			
			Bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen maken kleinere initiatieven van derden, die passen in onze ambitie, mogelijk (leges)
		
	
- 
			Blz. 131
		
			
			Grote ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen in onze ambitie en worden projectmatig uitgevoerd (grondbedrijf)
		
	
- 
			Blz. 132
		
			
			Het project Grebbedijk is in uitvoering
		
	
- 
			Blz. 133
		
			
			Het project Grebbedijk is voorbereid
		
	
- 
			Blz. 134
		
			
			Onze werkprocessen zijn zodanig dat initiatieven in de fysieke leefomgeving onze ambitie mogelijk maken
		
	
 
- 
			Blz. 135
		
			
			3.2.5 Identiteit van de stad is beleefbaar
		
			
	- 
			Blz. 136
		
			
			Cultuurhistorie is zichtbaar in Wageningen
		
	
- 
			Blz. 137
		
			
			Cultuurhistorie wordt gevierd
		
	
- 
			Blz. 138
		
			
			Monumenten hebben een plek in de omgevingsvisie en -plan
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 139
		
			
			Algemene informatie programma 3
		
			
	- 
			Blz. 140
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 141
		
			
			Beleidskader
		
	
- 
			Blz. 142
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 143
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 144
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 3
		
	
- 
			Blz. 145
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
- 
			Blz. 146
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
 
 
- 
			Blz. 147
		
			
			Programma 4 Milieu
		
			
	- 
			Blz. 148
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 149
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 150
		
			
			4.1 Klimaatneutraal in 20XX
		
			
	- 
			Blz. 151
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 152
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 153
		
			
			4.1.1 Er is 50% bespaard op de warmtevraag in 20XX ten opzichte van 2008
		
			
	- 
			Blz. 154
		
			
			Door inzet op bewustwording, stimuleren gebruik van subsidies en ondersteuning van huishoudens en bedrijven is de nettowarmtevraag per huishouden met XX en bedrijf met XX per jaar gedaald.
		
	
- 
			Blz. 155
		
			
			Ook in 2022 handhaaft gemeente Wageningen doorlopend bij bedrijven en instellingen om er op toe te zien dat zij voldoen aan de wettelijke verplichtingen met betrekking tot energiebesparing. In 20XX voldoet minimaal 75% hieraan.
		
	
- 
			Blz. 156
		
			
			Alle VvE's hebben een haalbaarheidsstudie uit laten voeren waaruit duidelijk wordt hoe zij kunnen besparen en hoe zijn hun resterende warmtevraag duurzaam kunnen invullen.
		
	
- 
			Blz. 157
		
			
			Energiemaatregelen worden via een Energie Service Company (ESCo) aangeboden als onderdeel van de wijkaanpak.
		
	
 
- 
			Blz. 158
		
			
			4.1.2 100% van de warmte wordt in 20XX duurzaam opgewekt in Wageningen en haar directe omgeving en 400 TJ elektriciteit wordt in 2030 duurzaam opgewekt op grondgebied van de gemeente.
		
			
	- 
			Blz. 159
		
			
			De aanbesteding/inkoop van energie voor de gemeentelijke organisatie resulteert in concrete lokale duurzame energieopwek installaties waarmee deze energievraag kan worden voorzien (doel: 33% per 5 jaar).
		
	
- 
			Blz. 160
		
			
			In Wageningen is door warmtepartners een open duurzaam warmtenet gerealiseerd waarop enkele duizenden woningen, bedrijven en instellingen zijn aangesloten. De Nude zal de eerste wijk zijn die op dit warmtenet wordt aangesloten.
		
	
- 
			Blz. 161
		
			
			Voor alle wijken die niet worden aangesloten op het warmtenet is een Wijk Uitvoerings Plan (WUP) gemaakt. Er is uitvoering gegeven aan deze WUP zodat woningen, bedrijven en instellingen in deze wijken worden voorzien van warmte.
		
	
- 
			Blz. 162
		
			
			Het warmtenet voor de Proeftuin Aardgasvrije wijk Benedenbuurt is gerealiseerd. Resultaten uit progr. 3 zijn randvoorwaardelijk.
		
	
- 
			Blz. 163
		
			
			Zonneparken worden gerealiseerd binnen de voorwaarden en criteria uit Visie Buitengebied. Resultaten uit progr. 3 zijn randvoorwaardelijk.
		
	
- 
			Blz. 164
		
			
			De Regionale Energie Strategie RFV (RES) 1.0 is in 2021 en RES 2.0 in 2023 vastgesteld door de gemeenteraad.
		
	
- 
			Blz. 165
		
			
			Het aantal inwoners, bedrijven en instellingen die jaarlijks investeren in zonne-energie is gestegen.  Het percentage geschikt dakoppervlak dat benut wordt stijgt van 31% naar 75% in 2030. Daarnaast wordt ingezet op het benutten van parkeerterreinen.
		
	
- 
			Blz. 166
		
			
			Geschikte windmolenlocaties zijn in 2022 in beeld gebracht (NB. tot 2025 worden locaties onderzocht en getracht te ontwikkelen).
		
	
- 
			Blz. 167
		
			
			De huurders van Woningstichting appartementen in de Nude zijn overgestapt van koken op gas naar koken op inductie.
		
	
 
- 
			Blz. 168
		
			
			4.1.3 De klimaatimpact die gepaard gaat met productie en consumptie van voedsel is verminderd.
		
			
	- 
			Blz. 169
		
			
			Duurzame korte voedselketens (lokale natuurinclusieve productie voor regionale consumptie) zijn kwantitatief en kwalitatief toegenomen.
		
	
- 
			Blz. 170
		
			
			Er is in samenwerking met de stad in 2021 een voedselagenda 2021-2030 opgesteld.
		
	
- 
			Blz. 171
		
			
			Wageningse huishoudens, bedrijven en restaurants hebben hun voedselverspilling en de consumptie van vlees en zuivel verminderd (ambities worden afgeschaald per ‘22).
		
	
- 
			Blz. 172
		
			
			Gedeelte van voedselprogramma is onderdeel van programma 6 (‘In de Wageningse aandachtswijken hebben inwoners minder overgewicht').
		
	
 
- 
			Blz. 173
		
			
			4.1.4 De klimaatdoelstellingen worden op een ambitieuze doch realistische wijze vormgegeven.
		
			
	- 
			Blz. 174
		
			
			De Routekaart Wageningen Klimaatneutraal 2030 is herijkt in 2021.
		
	
 
- 
			Blz. 175
		
			
			4.1.5 Restbedragen die behoren bij resultaten uit een ander programma.
		
			
	- 
			Blz. 176
		
			
			Over te zetten restbedragen 1. Subsidie Groene Wiel € 21.655 2. Natuurstroomcontract € 8.201 3. Doorbraakdossier klimaatbestendig-heid € 30.000 4. Doorbraakdossier Duurzame mobiliteit € 55.000
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 177
		
			
			4.2 Een veilige en gezonde leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 178
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 179
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 180
		
			
			4.2.1 Milieunormen worden niet overschreden
		
			
	- 
			Blz. 181
		
			
			Met behulp van toezicht en handhaving wordt gecontroleerd of normen op gebied van bodem, lucht, geluid, geur en energie niet worden overschreden.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 182
		
			
			Algemene informatie programma 4
		
			
	- 
			Blz. 183
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 184
		
			
			Beleidskader
		
	
- 
			Blz. 185
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 186
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 187
		
			
			Overzicht baten en lasten
		
	
- 
			Blz. 188
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
- 
			Blz. 189
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
 
 
- 
			Blz. 190
		
			
			Programma 6 Maatschappelijke ontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 191
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 192
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 193
		
			
			6.1 Gezondheid, eenzaamheid en veerkracht
		
			
	- 
			Blz. 194
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 195
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 196
		
			
			6.1.1 Kinderen en jongeren hebben een gezondere leefstijl
		
			
	- 
			Blz. 197
		
			
			Het aantal dagen dat kinderen buiten spelen en deelnemen aan buitenschoolse sportactiviteiten, is 5% verhoogd ten opzichte van de kindermonitor 2017 (bijvoorbeeld door inzet sport/buurtwerk  en vergroening schoolpleinen).
		
	
- 
			Blz. 198
		
			
			In Wageningen zijn er minder kinderen met overgewicht dan het gemiddelde in Gelderland.
		
	
- 
			Blz. 199
		
			
			Jongeren zijn zich bewust van de gevolgen van het gebruik van alcohol, roken en drugs en het omgaan met groepsdruk.
		
	
- 
			Blz. 200
		
			
			Minder jongeren in de leeftijd 12-19 jaar roken.
		
	
 
- 
			Blz. 201
		
			
			6.1.2 Voorkomen dat kinderen en jongeren kampen met ernstigere psychische klachten door tijdig psychische klachten te signaleren en bespreekbaar te maken
		
			
	- 
			Blz. 202
		
			
			Kinderen en jongeren kunnen beter omgaan met psychische klachten door deze klachten te voorkomen, te signaleren en bespreekbaar te maken (o.a. inzet van SOH jeugd GGZ, inloop Jeugd en Gezin, jongerenwerk, maatschappelijk werk).
		
	
 
- 
			Blz. 203
		
			
			6.1.3 Inwoners met een lage sociaaleconomische status (SES) leven langer, langer in goede gezondheid en ervaren meer veerkracht.
		
			
	- 
			Blz. 204
		
			
			In de Wageningse aandachtswijken hebben inwoners minder overgewicht (o.a. door beweegactiviteiten in de wijken, projecten gericht op een gezond voedingspatroon).
		
	
- 
			Blz. 205
		
			
			In de Wageningse aandachtswijken wordt er evenveel bewogen als het Wageningse gemiddelde. Wij gaan hierbij uit van de Nederlandse norm gezond bewegen (o.a. beweegactiviteiten Welsaam).
		
	
- 
			Blz. 206
		
			
			Inwoners ervaren meer bestaanszekerheid
		
	
- 
			Blz. 207
		
			
			Inwoners hebben mogelijkheden om hun basisvaardigheden (taal, rekenen en digivaardigheden) te vergroten.
		
	
- 
			Blz. 208
		
			
			Mensen wonen en werken in een gezonde leefomgeving, zowel binnen als buiten.
		
	
 
- 
			Blz. 209
		
			
			6.1.4 We willen eenzaamheid voorkomen, signaleren en verminderen
		
			
	- 
			Blz. 210
		
			
			Inwoners ervaren minder eenzaamheid (bijvoorbeeld ontmoetingsactiviteiten bij partners in de stad, o.a. Huizen van de wijk/Markt 17 etc.).
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 211
		
			
			6.2 Armoedebestrijding en financiële zelfstandigheid
		
			
	- 
			Blz. 212
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 213
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 214
		
			
			6.2.1 We zetten in op het voorkomen, verzachten en verhelpen van armoede.
		
			
	- 
			Blz. 215
		
			
			In 2021 is er een herijking uitgevoerd van de instrumenten die invulling geven aan ons armoede- en schuldenbeleid. Deze instrumenten richten zich op het voorkomen, verzachten en verhelpen van armoede.
		
	
- 
			Blz. 216
		
			
			Resultaten (bijvoorbeeld bereik van de regelingen) worden bepaald na de herijking van de instrumenten.
		
	
 
- 
			Blz. 217
		
			
			6.2.2 Wageningers met  schulden worden zo vroeg mogelijk gesignaleerd en geholpen bij hun schuldenproblematiek
		
			
	- 
			Blz. 218
		
			
			Alle meldingen over betalingsachterstanden worden beoordeeld. Boven bepaalde grensbedragen wordt iedere melding opgevolgd.
		
	
- 
			Blz. 219
		
			
			Overige resultaten worden bepaald na de herijking van de instrumenten.
		
	
- 
			Blz. 220
		
			
			We ontvangen meldingen over betalingsachterstanden bij zorgverzekeraars, nutsbedrijven en grote (lokale) verhuurders.
		
	
 
- 
			Blz. 221
		
			
			6.2.3 We voorkomen instroom in de bijstand van werkzoekenden of (nog) werkenden en maken gebruik van veranderingen in de arbeidsmarkt met omscholing en focus op kansberoepen
		
			
	- 
			Blz. 222
		
			
			In 2021 is een inventarisatie gemaakt van Wageningse werkgevers en werknemersaantallen in minder-toekomstbestendige of krimpende beroepsgroepen/sectoren. Vervolgacties worden bepaald op basis van de inventarisatie.
		
	
- 
			Blz. 223
		
			
			In 2021 hebben 20 Wageningers met een bijstandsuitkering (duurzaam) werk gevonden in een kansberoep, bovenop de reguliere uitstroom.
		
	
- 
			Blz. 224
		
			
			In 2022 zijn 20 Wageningers zonder werk (waarvan 10 zonder bijstandsuitkering) omgeschoold naar een beroep in de klimaat/duurzaamheidssector (Inzet op nuggers, door slimmer samenwerken in arbeidsmarktregio).
		
	
- 
			Blz. 225
		
			
			Kwijtschelding van afvalstoffenheffing en rioolrecht in het kader van armoedebestrijding
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 226
		
			
			6.3 Wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 227
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 228
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 229
		
			
			6.3.1 De wettelijke taken uitvoeren op wettelijk minimum
		
			
	- 
			Blz. 230
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd op wettelijk minimum
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 231
		
			
			6.4 Wettelijke taken vanuit Wageningse principes
		
			
	- 
			Blz. 232
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 233
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 234
		
			
			6.4.1 Kinderen en jongeren kunnen zich op eigen wijze ontwikkelen zonder dat dit wordt geproblematiseerd (normaliseren)
		
			
	- 
			Blz. 235
		
			
			Gezinnen doen voor hulp minder beroep op (duurdere) geïndiceerde jeugdhulp en maken hiervoor meer gebruik van basisvoorzieningen
		
	
 
- 
			Blz. 236
		
			
			6.4.2 Versterken van de positie van ouders als opvoeders
		
			
	- 
			Blz. 237
		
			
			Ouders voelen zich gesteund door het gebruik van ouderprogramma's, laagdrempelige opgroei- en opvoedondersteuning en hulp bij echtscheiding en hebben hun opvoedvaardigheden vergroot.
		
	
 
- 
			Blz. 238
		
			
			6.4.3 Inwoners voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en doen iets voor een ander of hun omgeving (versterken burgerschap)
		
			
	- 
			Blz. 239
		
			
			Leefbare wijken: In de eigen wijk zijn er mogelijkheden voor de bewoner om anderen te ontmoeten en samen activiteiten te ondernemen, bijvoorbeeld in wijkcentrum of buurtinitiatieven (zie ook doel 2.7.3).
		
	
- 
			Blz. 240
		
			
			Meer dan 37% van de ondervraagden (volwassenen en ouderen) voor de monitor van VGGM doet in 2021 vrijwilligerswerk.
		
	
- 
			Blz. 241
		
			
			Minder mantelzorgers zijn overbelast; van de ondervraagden voor de monitor van VGGM geeft in 2021 < 3% in categorie Ouderen 65+ en < 2% in categorie Volwassen aan overbelast tot zwaar overbelast te zijn.
		
	
 
- 
			Blz. 242
		
			
			6.4.4 Werkgelegenheid
		
			
	- 
			Blz. 243
		
			
			Middelen voor re-integratietrajecten, jobcoaching, etc. bedoeld om bijstandsgerechtigden te ondersteunen.
		
	
 
- 
			Blz. 244
		
			
			6.4.5 WSW
		
			
	- 
			Blz. 245
		
			
			Opbrengsten en kosten die met de uitvoering van de WSW gemoeid gaan.
		
	
 
- 
			Blz. 246
		
			
			6.4.6 Individuele ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 247
		
			
			Individuele maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp en Wmo, inclusief uitvoeringskosten.
		
	
 
- 
			Blz. 248
		
			
			6.4.7 Samen Wageningen
		
			
	- 
			Blz. 249
		
			
			Uitvoering preventieve hulp en ondersteuning op basis van beleid sociaal domein.
		
	
- 
			Blz. 250
		
			
			Bonus Welsaam.
		
	
- 
			Blz. 251
		
			
			Versterking infrastructuur uitvoering preventieve hulp en ondersteuning.
		
	
 
- 
			Blz. 252
		
			
			6.4.8 Transformatie sociaal domein
		
			
	- 
			Blz. 253
		
			
			Innovatie sociaal domein, wat resulteert in kostenbesparing, kwaliteits-verbetering en verbetering werkwijze.
		
	
 
- 
			Blz. 254
		
			
			6.4.9 Armoedebestrijding
		
			
	- 
			Blz. 255
		
			
			Minima-regelingen, bijzondere bijstand, schulddienstverlening en budgetbeheer.
		
	
 
- 
			Blz. 256
		
			
			6.4.10 Beleidsdomein gezondheidsbeleid
		
			
	- 
			Blz. 257
		
			
			Innovatieve agenda uit coalitieakkoord.
		
	
 
- 
			Blz. 258
		
			
			6.4.11 Integrale toegang en algemeen sociaal domein
		
			
	- 
			Blz. 259
		
			
			Cliëntondersteuning.
		
	
 
- 
			Blz. 260
		
			
			6.4.12 Burgerkracht en innovatie
		
			
	- 
			Blz. 261
		
			
			Innovatiebudgetten raad en college, ambitie coalitie akkoord innovatie en preventie en innovatielab (in 2021 incidenteel € 25.000 voor Innovatielab).
		
	
 
- 
			Blz. 262
		
			
			6.4.13 Strategie en beleid voor het uitvoeren van de ambities Wmo/jeugd
		
			
	- 
			Blz. 263
		
			
			Structurele uitbreiding beleidscapaciteit en regie Wmo/Jeugd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 264
		
			
			6.5 Vrijheid en internationale samenwerking
		
			
	- 
			Blz. 265
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 266
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 267
		
			
			6.5.1 We zijn vanuit Wageningen, Stad der Bevrijding, voortdurend zichtbaar als voorvechter en gangmaker voor het bewustzijn en daarmee de bevordering van individuele en collectieve vrijheid
		
			
	- 
			Blz. 268
		
			
			We bieden via Wageningen 45 een onderscheidend programma met impact: lokaal, regionaal, landelijk, internationaal, het hele jaar rond. Met ontmoetingen, evenementen, dialoog, kennisdeling en educatie. Fysiek en online.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 269
		
			
			Algemene informatie programma 6
		
			
	- 
			Blz. 270
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 271
		
			
			Beleidskader
		
	
- 
			Blz. 272
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 273
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 274
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 6
		
	
- 
			Blz. 275
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
- 
			Blz. 276
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
 
 
- 
			Blz. 277
		
			
			Programma 7 Onderwijs & educatie
		
			
	- 
			Blz. 278
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 279
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 280
		
			
			7.1 Kinderen en jongeren krijgen gelijke kansen
		
			
	- 
			Blz. 281
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 282
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 283
		
			
			7.1.1 Onderwijsachterstanden en ontwikkel- en taalspraakachterstanden zijn verminderd
		
			
	- 
			Blz. 284
		
			
			90% van alle kinderen en 80% van de kinderen met een VVE verwijzing stroomt succesvol door naar een reguliere groep 3. 90% van de leerlingen maakt na één jaar in de schakelklas een succesvolle overstap naar een passende reguliere groep.
		
	
- 
			Blz. 285
		
			
			Logopedische screening voor VVE kinderen en indicatiescreening alle kinderen groep 1 t/m 8 waar zorgen zijn.
		
	
 
- 
			Blz. 286
		
			
			7.1.2 Alle leerlingen verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
		
			
	- 
			Blz. 287
		
			
			Het aantal Voortijdig School Verlaters (VSV’ers) in de regio Vallei daalt tot 2024 met 1,5%.
		
	
- 
			Blz. 288
		
			
			Het relatief schoolverzuim bedraagt maximaal 2% van het aantal leerplichtigen.
		
	
 
- 
			Blz. 289
		
			
			7.1.3 Ieder kind ontwikkelt ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid (draagt mede bij aan programma 3)
		
			
	- 
			Blz. 290
		
			
			Er is een scholingsprogramma gericht op het stimuleren van ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid (draagt mede bij aan programma natuur en duurzaamheid).
		
	
 
- 
			Blz. 291
		
			
			7.1.4 Voor Wageningse leerlingen zijn scholen voor bijzonder en speciaal onderwijs buiten Wageningen goed bereikbaar
		
			
	- 
			Blz. 292
		
			
			De maximale reistijd is van 90 minuten teruggebracht naar maximaal 60 minuten. Deze wijziging gaat in bij aanvang schooljaar 2020/2021 .
		
	
- 
			Blz. 293
		
			
			De vervoerder verduurzaamt zijn wagenpark. Op het totaal van de kilometers passend vervoer schooljaar 2020/2021 wordt 25% met Euro-6, 50% met Groen gas (Biogas) en 25% met Elektrisch/Waterstof uitgevoerd.
		
	
 
- 
			Blz. 294
		
			
			7.1.5 Schoolgebouwen bieden een optimale leeromgeving, zijn toekomstig bestendig en multifunctioneel
		
			
	- 
			Blz. 295
		
			
			Er is voldoende adequate capaciteit voor onderwijshuisvesting
		
	
- 
			Blz. 296
		
			
			Scholen hebben maatregelen genomen om hun schoolgebouw te verduurzamen.
		
	
 
- 
			Blz. 297
		
			
			7.1.6 Schoolpleinen dragen bij aan een groene speelomgeving
		
			
	- 
			Blz. 298
		
			
			Er zijn meer schoolpleinen vergroend en alle schoolpleinen zijn openbaar toegankelijk (zie ook resultaten bij programma 3 groen).
		
	
 
- 
			Blz. 299
		
			
			7.1.7 Het kind centraal stellen in zijn/haar behoefte aan hulp en ondersteuning en een gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen voor alle kinderen
		
			
	- 
			Blz. 300
		
			
			Samenwerking onderwijs en jeugdhulp, één plan met betrokkenen (bijvoorbeeld onderwijszorgarrangement De Dijk, aansluiting school en thuis).
		
	
 
- 
			Blz. 301
		
			
			7.1.8 Meer Thuisnabij, passend onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 302
		
			
			Zoveel mogelijk kinderen in Wageningen naar school.
		
	
 
- 
			Blz. 303
		
			
			7.1.9 Er is kwalitatief goede en veilige kinderopvang geboden
		
			
	- 
			Blz. 304
		
			
			Alle kinderopvanglocaties en gastouders zijn gecontroleerd en maatregelen zijn genomen bij eventuele onvolkomenheden (100%).
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 305
		
			
			Algemene informatie programma 7
		
			
	- 
			Blz. 306
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 307
		
			
			Beleidskader
		
	
- 
			Blz. 308
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 309
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 310
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 7
		
	
- 
			Blz. 311
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
- 
			Blz. 312
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
 
 
- 
			Blz. 313
		
			
			Programma 8 Wonen
		
			
	- 
			Blz. 314
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 315
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 316
		
			
			8.1 Iedereen in Wageningen heeft de beschikking over een duurzame woning
		
			
	- 
			Blz. 317
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 318
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 319
		
			
			8.1.1 Ophoging en versnelling van de woningbouwproductie in Wageningen aansluitend bij de huishoudensgroei van circa 3.500 tot 3.800 huishoudens tot 2040
		
			
	- 
			Blz. 320
		
			
			De potentiële zoekgebieden voor woningbouwlocaties zijn in beeld gebracht. Ambitie 2.4 RO is randvoorwaardelijk (Incidenteel uit reserve grondbedrijf)
		
	
- 
			Blz. 321
		
			
			In Wageningen worden tussen 2021 en 2024 minimaal 700 woningen opgeleverd.
		
	
- 
			Blz. 322
		
			
			Nieuw te bouwen woningen zijn (bijna) energieneutraal met ook aandacht voor circulariteit en natuurinclusief bouwen. Dit resultaat draagt bij aan programma's 2.4 en 2.5.
		
	
- 
			Blz. 323
		
			
			Plan van aanpak wat inzicht geeft in de mogelijkheden voor extra versnelling van de woningbouw. Progr 2.4 RO is randvoorwaardelijk
		
	
 
- 
			Blz. 324
		
			
			8.1.2 De woningvoorraad sluit aan bij de behoefte aan betaalbare woningen van lagere inkomensgroepen waaronder ouderen, jongeren en studenten
		
			
	- 
			Blz. 325
		
			
			Bij elk bouwplan met meer dan 30 woningen worden minimaal 30% sociale huurwoningen en 15% middenhuur gerealiseerd. In 2022 evalueren we de woningmarktstrategie.
		
	
- 
			Blz. 326
		
			
			De bestaande woningvoorraad wordt verder verduurzaamd met oog voor een eerlijke verdeling van de energielasten. Randvoorwaardelijk programma 2.5
		
	
- 
			Blz. 327
		
			
			De kernvoorraad sociale huurwoningen is vergroot overeenkomstig de doelgroep van beleid. Gezien de verhoogde huishoudensprognose is er inzicht in de behoefte aan woningen in de kernvoorraad.
		
	
- 
			Blz. 328
		
			
			Het aanbod aan studentenhuisvesting voldoet aan de vraag naar kamers overeenkomstig de notitie locatiekeuze 2017 en de monitor studentenhuisvesting.
		
	
 
- 
			Blz. 329
		
			
			8.1.3 Inwoners wonen in een groene, leefbare en veilige woonomgeving, waar geen overlast ervaren wordt
		
			
	- 
			Blz. 330
		
			
			Bij alle nieuwbouwplannen wordt minimaal 10% divers groen in de wijk gerealiseerd en bestaand groen in de woonomgeving behouden en versterkt. Dit resultaat draagt bij aan programma 2.3.
		
	
- 
			Blz. 331
		
			
			De samenwerking rondom het voorkomen van woonoverlast is geborgd via de Taskforce woonoverlast. Dit resultaat draagt bij aan programma 1.8
		
	
 
- 
			Blz. 332
		
			
			8.1.4 Inwoners kunnen zo zelfstandig mogelijk wonen in een woning op maat, met voldoende mogelijkheden voor zorg op maat
		
			
	- 
			Blz. 333
		
			
			Er zijn meer woonzorginitiatieven door en voor Wageningse inwoners.
		
	
- 
			Blz. 334
		
			
			Het aanbod van woningen die geschikt zijn voor senioren wordt vergroot door zowel nieuwbouwplannen en levensloopbestendige aanpassingen in de bestaande woningvoorrraad.
		
	
 
- 
			Blz. 335
		
			
			8.1.5 Wijken hebben een gemengde samenstelling voor wat betreft type huishoudens en type woningen en met voldoende ruimte voor (sociale) ontmoeting
		
			
	- 
			Blz. 336
		
			
			Er zijn meer woningbouwontwikkelingen met gedifferentieerde woonprogramma’s en mogelijkheden voor ontmoeting.  Dit resultaat draagt bij aan programma 1.1.
		
	
- 
			Blz. 337
		
			
			Inwoners die specifieke hulp en ondersteuning nodig hebben, kunnen gebruik maken van een passend woningaanbod verspreid over de diverse buurten.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 338
		
			
			8.2 Gemeentelijke gebouwen worden multifunctioneel ingezet
		
			
	- 
			Blz. 339
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 340
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 341
		
			
			8.2.1 Het multifunctioneel gebruik van gemeentelijke gebouwen bevorderen
		
			
	- 
			Blz. 342
		
			
			Een strategisch plan als afwegingskader welke maatschappelijke- en culturele instellingen worden gehuisvest in gemeentelijke gebouwen.
		
	
 
- 
			Blz. 343
		
			
			8.2.2 Gebouwen die niet meer nodig zijn worden verkocht of benut als potentiële locatie voor woningbouw
		
			
	- 
			Blz. 344
		
			
			Aanwijzen van gemeentelijke gebouwen en locaties die geschikt zijn voor woningbouw.
		
	
- 
			Blz. 345
		
			
			De netto opbrengst door verkoop van gemeentelijke gebouwen tot en met 2023 bedraagt incidenteel € 2.641.000,-  Jaarlijks wordt een bedrag ingeboekt voor de wegvallende exploitatiekosten.
		
	
 
- 
			Blz. 346
		
			
			8.2.3 Streven naar een gezonde en kostendekkende exploitatie van gemeentelijke gebouwen
		
			
	- 
			Blz. 347
		
			
			Een nieuwe concessie overeenkomst vanaf 2023 voor 15 jaar voor de exploitatie en verduurzaming van zwembad De Bongerd, door slimmer te organiseren en te financieren.
		
	
- 
			Blz. 348
		
			
			Het duurzaam in stand houden van gemeentelijke gebouwen.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 349
		
			
			8.3 De gemeente is klimaatneutraal in 20XX
		
			
	- 
			Blz. 350
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 351
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 352
		
			
			8.3.1 Het verduurzamen van de gemeentelijk gebouwen
		
			
	- 
			Blz. 353
		
			
			De gemeentelijke gebouwen zijn in 20XX energieneutraal. In 2022 worden stappen genomen die bijdragen aan dit streven.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 354
		
			
			Algemene informatie programma 8
		
			
	- 
			Blz. 355
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 356
		
			
			Beleidskader
		
	
- 
			Blz. 357
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 358
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 359
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 8
		
	
- 
			Blz. 360
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
- 
			Blz. 361
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
 
 
- 
			Blz. 362
		
			
			Programma 9 Sport en cultuur
		
			
	- 
			Blz. 363
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 364
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 365
		
			
			9.1 Alle inwoners van Wageningen kunnen een leven lang sporten en bewegen
		
			
	- 
			Blz. 366
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 367
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 368
		
			
			9.1.1 Inclusief sporten & bewegen: sporten en bewegen is mogelijk voor alle mensen die willen meedoen
		
			
	- 
			Blz. 369
		
			
			Meer bewustwording, samenwerking en sportbevordering om drempels weg te nemen voor die mensen die niet vanzelfsprekend sporten.
		
	
 
- 
			Blz. 370
		
			
			9.1.2 Van jongs af voldoende en vaardig bewegen
		
			
	- 
			Blz. 371
		
			
			Kinderen leren zwemmen en blijven zwemvaardig.
		
	
- 
			Blz. 372
		
			
			Kinderen maken kennis met het verschillende (georganiseerde) sportaanbod in Wageningen.
		
	
- 
			Blz. 373
		
			
			Scholen en kinderopvang bieden beweegactiviteiten aan.
		
	
 
- 
			Blz. 374
		
			
			9.1.3 Een duurzame en functionele sportinfrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 375
		
			
			Een beweegvriendelijk ingerichte openbare ruimte, zodat sporten en bewegen hier vanzelfsprekend is.
		
	
- 
			Blz. 376
		
			
			Sportaccommodaties worden breed en intensief gebruikt. De exploitatie van sportaccommodaties verbetert door hogere inkomsten (breder en intensiever gebruik) en lagere kosten (door functionele inzet, slimme spreiding en lagere energierekening).
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 377
		
			
			9.2 Cultuur is een drager van een bruisend en vitaal Wageningen
		
			
	- 
			Blz. 378
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 379
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 380
		
			
			9.2.1 Alle kinderen krijgen de kans om hun culturele interesses en bagage te ontwikkelen
		
			
	- 
			Blz. 381
		
			
			Alle kinderen maken kennis met kunst en cultuur op en rond de basisschool (cultuuractieplan).
		
	
 
- 
			Blz. 382
		
			
			9.2.2 Alle inwoners kunnen zich persoonlijk ontwikkelen en hun maatschappelijke kansen verbeteren
		
			
	- 
			Blz. 383
		
			
			Inwoners hebben toegang tot een professionele theatervoorziening.
		
	
- 
			Blz. 384
		
			
			Inwoners komen in aanraking met cultuur en culturele activiteiten.
		
	
 
- 
			Blz. 385
		
			
			9.2.3 Alle inwoners hebben vrije toegang tot informatie en kennis
		
			
	- 
			Blz. 386
		
			
			Inwoners hebben toegang tot een openbare bibliotheekvoorziening die invulling geeft aan de 5 wettelijke functies.
		
	
- 
			Blz. 387
		
			
			Inwoners kunnen (waar mogelijk digitaal) kennis nemen van de geschiedenis van Wageningen.
		
	
- 
			Blz. 388
		
			
			Inwoners kunnen gericht zoeken naar foto's, prenten en (bouw-)tekeningen in een beeldbank.
		
	
- 
			Blz. 389
		
			
			Inwoners kunnen historische archieven raadplegen en hulp krijgen bij het doen van onderzoek.
		
	
- 
			Blz. 390
		
			
			Lokaal nieuws en achtergrondinformatie is beschikbaar via de lokale media.
		
	
 
- 
			Blz. 391
		
			
			9.2.4 Er is een aantrekkelijk cultureel klimaat in Wageningen
		
			
	- 
			Blz. 392
		
			
			Actieve cultuurmakers worden gestimuleerd om samen onze cultuursector naar een hoger plan te brengen, waaronder het vinden van voldoende ruimte en landelijke subsidies voor innovatieve projecten.
		
	
- 
			Blz. 393
		
			
			In de Stedelijke Cultuurregio Ede-Wageningen wordt meer samengewerkt.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 394
		
			
			Algemene informatie programma 9
		
			
	- 
			Blz. 395
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 396
		
			
			Beleidskader sport
		
	
- 
			Blz. 397
		
			
			Beleidskader cultuur
		
	
- 
			Blz. 398
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 399
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 400
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 9
		
	
- 
			Blz. 401
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
- 
			Blz. 402
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
 
 
- 
			Blz. 403
		
			
			Programma 10 Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 404
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 405
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 406
		
			
			10.1 Ondermijning
		
			
	- 
			Blz. 407
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 408
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 409
		
			
			10.1.1 Opstellen/actualiseren ondermijningsbeeld
		
			
	- 
			Blz. 410
		
			
			Actueel ondermijningsbeeld opstellen
		
	
- 
			Blz. 411
		
			
			Zicht op diverse vormen van ondermijning. Witte vlekken in beeld.
		
	
 
- 
			Blz. 412
		
			
			10.1.2 Creëren van bewustwording
		
			
	- 
			Blz. 413
		
			
			Betere informatiepositie opbouwen.
		
	
- 
			Blz. 414
		
			
			Externe bewustwording bevorderen (externe ketenpartners).
		
	
- 
			Blz. 415
		
			
			Interne bewustwording bevorderen (medewerkers gemeente).
		
	
 
- 
			Blz. 416
		
			
			10.1.3 Opzetten van een lokale aanpak
		
			
	- 
			Blz. 417
		
			
			Plan van aanpak opstellen, waarin de werkwijze van de gemeente Wageningen wordt beschreven.
		
	
 
- 
			Blz. 418
		
			
			10.1.4 Aanpak specifieke cases
		
			
	- 
			Blz. 419
		
			
			Casuïstiek oppakken met ketenpartners.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 420
		
			
			10.2 Verbinding zorg en veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 421
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 422
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 423
		
			
			10.2.1 Integrale samenwerking en afstemming maatschappelijke partners voor effectieve aanpak van diverse onderwerpen op gebied van zorg, veiligheid en leefbaarheid
		
			
	- 
			Blz. 424
		
			
			Door het maken van een wijkscan van elke buurt kan op operationeel niveau direct die punten worden opgepakt die bijdragen aan een verbetering van de woon- en leefsituatie van de inwoners.
		
	
- 
			Blz. 425
		
			
			Ontwikkelen van integraal plan van aanpak voor de samenwerking van het Veiligheidshuis en de gemeenten West-Veluwe. Door dit plan kan de samenwerking worden versterkt, criminaliteit worden teruggedrongen en recidive worden verminderd.
		
	
 
- 
			Blz. 426
		
			
			10.2.2 Terugdringen overlast van personen met verward (onbegrepen) gedrag
		
			
	- 
			Blz. 427
		
			
			Overlast voor de omgeving verminderen of voorkomen door integrale aanpak.
		
	
 
- 
			Blz. 428
		
			
			10.2.3 Aanpak re-integratie ex-gedetineerden
		
			
	- 
			Blz. 429
		
			
			Recidive verminderen.
		
	
 
- 
			Blz. 430
		
			
			10.2.4 Aanpak mensenhandel
		
			
	- 
			Blz. 431
		
			
			We beschikken over een goed, samenhangend mensenhandelbeleid en voeren dit in de praktijk uit.
		
	
 
- 
			Blz. 432
		
			
			10.2.5 Aanpak WvGGZ
		
			
	- 
			Blz. 433
		
			
			Afronding pilot regionale samenwerking en doorontwikkelen van de aanpak
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 434
		
			
			10.3 Evenementen
		
			
	- 
			Blz. 435
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 436
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 437
		
			
			10.3.1 Uitwerken van evenementenbeleid en -protocol
		
			
	- 
			Blz. 438
		
			
			Evenementenbeleid opstellen, waarbij richtlijnen en kaders strak omschreven en gehanteerd worden.
		
	
 
- 
			Blz. 439
		
			
			10.3.2 Inrichten van integrale ketensamenwerking met alle betrokkenen.
		
			
	- 
			Blz. 440
		
			
			Sluitende aanpak met ketenpartners realiseren.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 441
		
			
			10.4 Crisisbeheersing
		
			
	- 
			Blz. 442
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 443
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 444
		
			
			10.4.1 Opleiden, trainen en oefenen van de lokale crisisorganisatie
		
			
	- 
			Blz. 445
		
			
			Het opstellen (en uitvoeren) van een OTO-plan voor de gemeentelijke crisisorganisatie.
		
	
- 
			Blz. 446
		
			
			Inrichting van de lokale crisisorganisatie op orde en zorgen voor een up-to-date alarmeringssysteem.
		
	
 
- 
			Blz. 447
		
			
			10.4.2 Bouwen Bevolkingszorg
		
			
	- 
			Blz. 448
		
			
			Implementeren van de nieuwe visie op Bevolkingszorg
		
	
- 
			Blz. 449
		
			
			Leveren van functionarissen voor de regionale crisisorganisatie
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 450
		
			
			10.5 Criminaliteit en overlast
		
			
	- 
			Blz. 451
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 452
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 453
		
			
			10.5.1 Overlast
		
	
- 
			Blz. 454
		
			
			10.5.2 HIC-delicten
		
	
- 
			Blz. 455
		
			
			10.5.3 Cybercrime
		
	
- 
			Blz. 456
		
			
			10.5.4 APV en Bijzondere wetten
		
	
 
 
- 
			Blz. 457
		
			
			Algemene informatie programma 10
		
			
	- 
			Blz. 458
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 459
		
			
			Beleidskader
		
	
- 
			Blz. 460
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 461
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 462
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 10
		
	
- 
			Blz. 463
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
- 
			Blz. 464
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
 
 
- 
			Blz. 465
		
			
			Programma 11 Transparante overheid
		
			
	- 
			Blz. 466
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 467
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 468
		
			
			11.1 Transparante overheid
		
			
	- 
			Blz. 469
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 470
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 471
		
			
			11.1.1 We halen minimaal een 7 op onze klanttevredenheidonderzoeken naar dienstverlening
		
			
	- 
			Blz. 472
		
			
			Er is een goede accurate persoonsregistratie.
		
	
- 
			Blz. 473
		
			
			Onze dienstverlening is afgestemd waar mogelijk met onze ketenpartners en medeoverheden zodat inwoners, ondernemers en organisaties integrale optimale dienstverlening ervaren.
		
	
- 
			Blz. 474
		
			
			We bieden toegankelijke, transparante en veilige dienstverlening en dragen zorg voor gelijke informatiepositie.
		
	
- 
			Blz. 475
		
			
			We zijn duidelijk en transparant over de rol die we innemen in processen en wat inwoners, organisaties en bedrijven van ons  kunnen verwachten en andersom.
		
	
 
- 
			Blz. 476
		
			
			11.1.2 Dienstverlening voortdurend verbeteren passend bij de landelijke ontwikkelingen en bij de behoefte van onze inwoners, bedrijven en organisaties
		
			
	- 
			Blz. 477
		
			
			Dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties op een correcte en gastvrije wijze via de contactvorm die zij kiezen, vanuit het principe 'online waar het kan en persoonlijk waar het moet (coronaproof).
		
	
- 
			Blz. 478
		
			
			Onze dienstverlening sluit aan bij de huidige behoeften en ontwikkelingen.
		
	
- 
			Blz. 479
		
			
			Zicht hebben op de behoefte van onze inwoners, bedrijven en organisaties.
		
	
 
- 
			Blz. 480
		
			
			11.1.3 Democratische vernieuwing en bestuurlijke vernieuwing
		
			
	- 
			Blz. 481
		
			
			Alle inwoners, bedrijven en organisaties zijn in staat om mee te praten over het gemeentelijk beleid.
		
	
 
- 
			Blz. 482
		
			
			11.1.4 Uitvoering van representatietaken en dergelijke is op het niveau zoals in de afgelopen jaren
		
			
	- 
			Blz. 483
		
			
			Taken voor representatie en dergelijke zijn uitgevoerd, onder andere de verplichtingen voor college en raad.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 484
		
			
			Algemene informatie programma 11
		
			
	- 
			Blz. 485
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 486
		
			
			Beleidskader
		
	
- 
			Blz. 487
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 488
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 489
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 11
		
	
- 
			Blz. 490
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
- 
			Blz. 491
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
 
 
- 
			Blz. 492
		
			
			Programma 12 Algemene dekking en onvoorzien
		
			
	- 
			Blz. 493
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 494
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 495
		
			
			12.1 Een goed functionerende wendbare  organisatie
		
			
	- 
			Blz. 496
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 497
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 498
		
			
			12.1.1 De organisatie heeft de informatie en het advies dat nodig is om besluiten te nemen
		
			
	- 
			Blz. 499
		
			
			Adviseren en sturing geven aan de organisatie  over de inzet van mensen en bedrijfsmiddelen zodat de organisatie effectief is in het oplossen van  vraagstukken.
		
	
 
- 
			Blz. 500
		
			
			12.1.2 Externe financiering aantrekken
		
			
	- 
			Blz. 501
		
			
			Geld waarmee andere doelen (met name subsidies) gerealiseerd kunnen worden.
		
	
 
- 
			Blz. 502
		
			
			12.1.3 Een goede en veilige werkomgeving
		
			
	- 
			Blz. 503
		
			
			We werken digitaal samen via een vergaderomgeving (urgentie vanuit Corona).  •	Een fitte organisatie met aandacht voor welzijn, gezondheid en vitaliteit van onze medewerkers.
		
	
 
- 
			Blz. 504
		
			
			12.1.4 Flexibele bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 505
		
			
			Een applicatielandschap dat ontwikkelingen en nieuwe wettelijke taken in de toekomst kan faciliteren (conform hernieuwd I-plan voor 2022 en verder).
		
	
- 
			Blz. 506
		
			
			Een getransformeerde en doorontwikkelende organisatie/bedrijfsvoering waarbij we onderzoek doen naar het (huidige) organisatiemodel.
		
	
- 
			Blz. 507
		
			
			Uit onderzoek moet blijken of we Bedrijfsvoeringonderdelen slimmer/efficiënter kunnen organiseren. Uitkomst is een goed toegeruste medewerker die tevreden (samen) werkt binnen de fysieke en mentale werkomgeving.
		
	
 
- 
			Blz. 508
		
			
			12.1.5 De organisatie is in control
		
			
	- 
			Blz. 509
		
			
			Collegeverklaring  en ENSIA op orde.
		
	
- 
			Blz. 510
		
			
			Goedkeurende accountantsverklaring.
		
	
- 
			Blz. 511
		
			
			In Control Statement.
		
	
- 
			Blz. 512
		
			
			Rechtmatigheidsverantwoording.
		
	
 
- 
			Blz. 513
		
			
			12.1.6 Huis van de Stad
		
			
	- 
			Blz. 514
		
			
			Startpunt en Stadhuis zijn ook beschikbaar voor maatschappelijke activiteiten.
		
	
 
- 
			Blz. 515
		
			
			12.1.7 ICT voor minimaal de huidige wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 516
		
			
			Een applicatielandschap dat afdoende is om minimaal de huidige wettelijke taken te kunnen uitvoeren. We doorstaan landelijke audits (ENSIA e.d.) en andere landelijke verantwoording aan het Rijk.
		
	
- 
			Blz. 517
		
			
			Een applicatielandschap dat tijdig, rechtmatig en toekomstgericht vervangen wordt om minimaal de wettelijke taken te kunnen uitvoeren.
		
	
- 
			Blz. 518
		
			
			ICT-infrastructuur die afdoende is om minimaal de huidige wettelijke taken te kunnen uitvoeren.
		
	
- 
			Blz. 519
		
			
			Laptopmanagementsoftware + WIFI locatie Startpunt.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 520
		
			
			12.2 Slimme inzet van middelen
		
			
	- 
			Blz. 521
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 522
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 523
		
			
			12.2.1 De mogelijkheid om extra belastingen te heffen en extra inkomen te generen
		
			
	- 
			Blz. 524
		
			
			Lobby naar Den Haag om de wettelijke basis voor extra belastinginkomsten te verruimen.
		
	
 
- 
			Blz. 525
		
			
			12.2.2 Een lage/lagere rente levert een lagere rentelast op in dit programma's
		
			
	- 
			Blz. 526
		
			
			Strategie ontwikkelen kort en lang vreemd geld. Optimaal kort geld aantrekken, wat rente oplevert en afwegen om lang geld aan te trekken eind dit jaar en/of volgend jaar.
		
	
 
- 
			Blz. 527
		
			
			12.2.3 Beleidseffectiviteit voor alle programma's wordt vergroot. Specifiek onderdeel van beleid risicomanagement is bewust verzekeren (risicostrategie met reële verzekeringspremies)
		
			
	- 
			Blz. 528
		
			
			Risicomanagementbeleid is bestuurlijk vastgesteld en geïmplementeerd, waarbij bestuur en het ambtelijk apparaat meer bewust worden gemaakt van risico's en te nemen beheermaatregelen als onderdeel van het in control komen.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 529
		
			
			Algemene informatie programma 12
		
			
	- 
			Blz. 530
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 531
		
			
			Beleidskader
		
	
- 
			Blz. 532
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 533
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 534
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 12
		
	
- 
			Blz. 535
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
- 
			Blz. 536
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 537
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 538
		
			
			Paragraaf 1 Weerstandsvermogen & risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 539
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 540
		
			
			Weerstandscapaciteit
		
	
- 
			Blz. 541
		
			
			Opgetreden of opgeloste risico's
		
	
- 
			Blz. 542
		
			
			Risico’s
		
	
- 
			Blz. 543
		
			
			Afgedekte risico’s
		
	
- 
			Blz. 544
		
			
			Weerstandsvermogen
		
	
- 
			Blz. 545
		
			
			Financiële kengetallen
		
	
 
- 
			Blz. 546
		
			
			Paragraaf 2 Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 547
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 548
		
			
			Verhardingen, groen & water
		
	
- 
			Blz. 549
		
			
			Water en riolering
		
	
- 
			Blz. 550
		
			
			Openbare verlichting
		
	
- 
			Blz. 551
		
			
			Speelvoorzieningen
		
	
- 
			Blz. 552
		
			
			Woningen, gebouwen, accommodaties
		
	
- 
			Blz. 553
		
			
			Scholen
		
	
 
- 
			Blz. 554
		
			
			Paragraaf 3 Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 555
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 556
		
			
			Mens , organisatie en informatie
		
	
- 
			Blz. 557
		
			
			Strategie en innovatie
		
	
- 
			Blz. 558
		
			
			Gastheerschap in ons Huis van de Stad en interne service
		
	
- 
			Blz. 559
		
			
			Verantwoording
		
	
- 
			Blz. 560
		
			
			In control
		
	
 
- 
			Blz. 561
		
			
			Paragraaf 4 Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 562
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 563
		
			
			Overzicht verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 564
		
			
			Gemeenschappelijke regelingen
		
	
- 
			Blz. 565
		
			
			Vennootschappen en coöperaties
		
	
- 
			Blz. 566
		
			
			Stichtingen en verenigingen
		
	
- 
			Blz. 567
		
			
			Overige verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 568
		
			
			Paragraaf 5 Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 569
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 570
		
			
			Kaders grondbedrijf
		
	
- 
			Blz. 571
		
			
			Onderhanden werken (OHW)
		
	
- 
			Blz. 572
		
			
			Kostenverhaallocaties (KVL)
		
	
- 
			Blz. 573
		
			
			Resultaat
		
	
- 
			Blz. 574
		
			
			Stand reserve grondexploitatie
		
	
 
- 
			Blz. 575
		
			
			Paragraaf 6 Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 576
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 577
		
			
			Belastinggrondslag
		
	
- 
			Blz. 578
		
			
			Belastingopbrengsten
		
	
- 
			Blz. 579
		
			
			Kwijtschelding
		
	
- 
			Blz. 580
		
			
			Kostendekkendheid heffingen
		
	
- 
			Blz. 581
		
			
			Belastingdruk
		
	
 
- 
			Blz. 582
		
			
			Paragraaf 7 Financiering
		
			
	- 
			Blz. 583
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 584
		
			
			Uitstaande geldleningen (ug)
		
	
- 
			Blz. 585
		
			
			Ontvangen geldleningen (og)
		
	
- 
			Blz. 586
		
			
			Schatkistbankieren en Wet houdbare gemeentefinaniën
		
	
- 
			Blz. 587
		
			
			Renteontwikkeling en rentevisie
		
	
- 
			Blz. 588
		
			
			Garanties en borgstellingen
		
	
- 
			Blz. 589
		
			
			Kasgeldlimiet
		
	
- 
			Blz. 590
		
			
			Renterisiconorm
		
	
- 
			Blz. 591
		
			
			EMU-saldo
		
	
- 
			Blz. 592
		
			
			Renteschema
		
	
 
- 
			Blz. 593
		
			
			Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
		
			
	- 
			Blz. 594
		
			
			Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
		
	
 
 
- 
			Blz. 595
		
			
			Jaarrekening
		
			
	- 
			Blz. 596
		
			
			Balans
		
			
	- 
			Blz. 597
		
			
			Balans
		
	
- 
			Blz. 598
		
			
			Balans passiva
		
	
 
- 
			Blz. 599
		
			
			Overzicht van baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 600
		
			
			Overzicht baten en lasten
		
	
- 
			Blz. 601
		
			
			Overzicht baten en lasten
		
	
- 
			Blz. 602
		
			
			Overzicht baten en lasten
		
	
 
- 
			Blz. 603
		
			
			Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
		
			
	- 
			Blz. 604
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 605
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 606
		
			
			Immateriële vaste activa
		
	
- 
			Blz. 607
		
			
			Materiële vaste activa met economisch nut
		
	
- 
			Blz. 608
		
			
			Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
		
	
- 
			Blz. 609
		
			
			Financiële vaste activa
		
	
- 
			Blz. 610
		
			
			Voorraden
		
	
- 
			Blz. 611
		
			
			Vorderingen en overlopende activa
		
	
- 
			Blz. 612
		
			
			Liquide middelen
		
	
- 
			Blz. 613
		
			
			Voorzieningen
		
	
- 
			Blz. 614
		
			
			Vaste schulden
		
	
- 
			Blz. 615
		
			
			Vlottende passiva
		
	
- 
			Blz. 616
		
			
			Borg- en garantstellingen
		
	
- 
			Blz. 617
		
			
			Gemeentefonds
		
	
- 
			Blz. 618
		
			
			Toerekening van baten en lasten aan programma's en taakvelden
		
	
 
- 
			Blz. 619
		
			
			Toelichting op de balans
		
			
	- 
			Blz. 620
		
			
			0. Immateriële vaste activa
		
	
- 
			Blz. 621
		
			
			1. Materiële vaste activa
		
	
- 
			Blz. 622
		
			
			2. Financiële vaste activa
		
	
- 
			Blz. 623
		
			
			3. Voorraden
		
	
- 
			Blz. 624
		
			
			4. Uitzettingen korter dan één jaar
		
	
- 
			Blz. 625
		
			
			5. Liquide middelen
		
	
- 
			Blz. 626
		
			
			6. Overlopende activa
		
	
- 
			Blz. 627
		
			
			7. Eigen vermogen
		
	
- 
			Blz. 628
		
			
			8. Voorzieningen
		
	
- 
			Blz. 629
		
			
			9. Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
		
	
- 
			Blz. 630
		
			
			10. Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
		
	
- 
			Blz. 631
		
			
			11. Overlopende passiva
		
	
- 
			Blz. 632
		
			
			12. Niet uit de balans blijkende verplichtingen
		
	
- 
			Blz. 633
		
			
			Gebeurtenissen na balansdatum
		
	
 
- 
			Blz. 634
		
			
			Toelichting op het overzicht van baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 635
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 636
		
			
			Programma 1 Bereikbaarheid
		
			
	- 
			Blz. 637
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 1
		
	
- 
			Blz. 638
		
			
			210.00 Wegen, straten en pleinen
		
	
- 
			Blz. 639
		
			
			211.00 Verkeersmaatregelen
		
	
- 
			Blz. 640
		
			
			214.00 Parkeervoorzieningen
		
	
- 
			Blz. 641
		
			
			223.00 Veerdiensten
		
	
 
- 
			Blz. 642
		
			
			Programma 2 Economische ontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 643
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 2
		
	
- 
			Blz. 644
		
			
			221.00 Rijnhaven
		
	
- 
			Blz. 645
		
			
			310.00 Markten
		
	
- 
			Blz. 646
		
			
			310.10 Bevordering handel en ambacht
		
	
- 
			Blz. 647
		
			
			310.20 Bevordering bedrijfsvestigingen
		
	
- 
			Blz. 648
		
			
			830.00 Grondexploitatie
		
	
 
- 
			Blz. 649
		
			
			Programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 650
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 3
		
	
- 
			Blz. 651
		
			
			210.10 Nutsbedrijven en derden
		
	
- 
			Blz. 652
		
			
			210.50 Openbare verlichting
		
	
- 
			Blz. 653
		
			
			541.10 Cultuurhistorie
		
	
- 
			Blz. 654
		
			
			560.00 Wijk- en buurtbeheer
		
	
- 
			Blz. 655
		
			
			724.00 Beheer begraafplaats
		
	
- 
			Blz. 656
		
			
			810.00 Ruimtelijke beleid
		
	
- 
			Blz. 657
		
			
			810.20 Ruimtelijke beheer
		
	
- 
			Blz. 658
		
			
			810.30 Bestemmingsplannen
		
	
- 
			Blz. 659
		
			
			810.40 Kostenverhaallocaties
		
	
- 
			Blz. 660
		
			
			821.00 Stadsvernieuwing
		
	
- 
			Blz. 661
		
			
			822.30 Vastgoedsysteem
		
	
- 
			Blz. 662
		
			
			825.00 Omgevingsvergunning
		
	
 
- 
			Blz. 663
		
			
			Programma 4 Milieu
		
			
	- 
			Blz. 664
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 4
		
	
- 
			Blz. 665
		
			
			140.00 Dierenwelzijn
		
	
- 
			Blz. 666
		
			
			710.10 Plaagdierbestrijding
		
	
- 
			Blz. 667
		
			
			721.00 Afvalverwijdering en -verwerking
		
	
- 
			Blz. 668
		
			
			722.00 Riolering en waterzuivering
		
	
- 
			Blz. 669
		
			
			722.10 Waterkering, afwatering en landaanwinning
		
	
- 
			Blz. 670
		
			
			723.00 Energiebeheer
		
	
- 
			Blz. 671
		
			
			723.10 Milieubeheer
		
	
 
- 
			Blz. 672
		
			
			Programma 6 Maatschappelijke ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 673
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 6
		
	
- 
			Blz. 674
		
			
			511.10 Vrede- en ontwikkelingssamenwerking
		
	
- 
			Blz. 675
		
			
			610.00 Samen Wageningen
		
	
- 
			Blz. 676
		
			
			625.00 Beleidsdomein ondersteunen van vrijwilligerswerk
		
	
- 
			Blz. 677
		
			
			625.20 Beleidsdomein gehandicapten
		
	
- 
			Blz. 678
		
			
			625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid
		
	
- 
			Blz. 679
		
			
			625.40 Beleidsdomein ondersteunen van mantelzorg
		
	
- 
			Blz. 680
		
			
			625.50 Beleidsdomein leefbaarheid/soc. veiligheid
		
	
- 
			Blz. 681
		
			
			625.80 Beleidsdomein gezondheidsbeleid
		
	
- 
			Blz. 682
		
			
			626.10 Integrale toegang en algemeen sociaal domein
		
	
- 
			Blz. 683
		
			
			626.20 Burgerkracht en innovatie
		
	
- 
			Blz. 684
		
			
			626.30 Werkgelegenheid
		
	
- 
			Blz. 685
		
			
			626.31 WSW
		
	
- 
			Blz. 686
		
			
			626.60 Individuele ondersteuning
		
	
- 
			Blz. 687
		
			
			626.70 Sociale zekerheid
		
	
- 
			Blz. 688
		
			
			626.81 Armoedebestrijding
		
	
 
- 
			Blz. 689
		
			
			Programma 7 Onderwijs en educatie
		
			
	- 
			Blz. 690
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 7
		
	
- 
			Blz. 691
		
			
			420.00 Openbaar basisonderwijs
		
	
- 
			Blz. 692
		
			
			421.00 Bijzonder basisonderwijs
		
	
- 
			Blz. 693
		
			
			430.00 Openbaar speciaal basisonderwijs
		
	
- 
			Blz. 694
		
			
			450.00 Onderwijshuisvesting
		
	
- 
			Blz. 695
		
			
			480.00 Gemeenschapp. baten en lasten onderwijs
		
	
- 
			Blz. 696
		
			
			650.00 Kinderopvang
		
	
 
- 
			Blz. 697
		
			
			Programma 8 Wonen
		
			
	- 
			Blz. 698
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 8
		
	
- 
			Blz. 699
		
			
			820.00 Volkshuisvesting
		
	
- 
			Blz. 700
		
			
			820.10 Exploitatie verspreid woningbezit
		
	
- 
			Blz. 701
		
			
			822.10 Woonruimtezorg
		
	
- 
			Blz. 702
		
			
			830.10 Exploitatie vastgoed
		
	
 
- 
			Blz. 703
		
			
			Programma 9 Sport en cultuur
		
			
	- 
			Blz. 704
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 9
		
	
- 
			Blz. 705
		
			
			510.00 Openbaar bibliotheekwerk
		
	
- 
			Blz. 706
		
			
			530.00 Sport
		
	
- 
			Blz. 707
		
			
			540.00 Bevordering kunst en cultuur
		
	
- 
			Blz. 708
		
			
			541.00 Musea
		
	
- 
			Blz. 709
		
			
			541.20 Oud archief
		
	
- 
			Blz. 710
		
			
			580.00 Mediabeleid
		
	
- 
			Blz. 711
		
			
			625.90 Beleidsdomein cultuur als middel participatie
		
	
 
- 
			Blz. 712
		
			
			Programma 10 Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 713
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 10
		
	
- 
			Blz. 714
		
			
			110.00 Openbare orde en veiligheid
		
	
- 
			Blz. 715
		
			
			120.00 Brandweerzorg
		
	
- 
			Blz. 716
		
			
			120.20 Rampenbestrijding
		
	
 
- 
			Blz. 717
		
			
			Programma 11 Transparante overheid
		
			
	- 
			Blz. 718
		
			
			Overzicht baten en lasten
		
	
- 
			Blz. 719
		
			
			001.00 Bestuursorganen (raad)
		
	
- 
			Blz. 720
		
			
			001.05 Bestuursorganen (B&W)
		
	
- 
			Blz. 721
		
			
			001.20 Representatie
		
	
- 
			Blz. 722
		
			
			002.00 Bestuursondersteuning college van B&W
		
	
- 
			Blz. 723
		
			
			003.00 Burgerzaken
		
	
- 
			Blz. 724
		
			
			004.00 Baten secretarieleges burgerzaken
		
	
- 
			Blz. 725
		
			
			005.00 Bestuurlijke samenwerking
		
	
- 
			Blz. 726
		
			
			006.00 Bestuursondersteuning raad en rekenkamerfunctie
		
	
 
- 
			Blz. 727
		
			
			Programma 12 Algemene dekking en onvoorzien
		
			
	- 
			Blz. 728
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 12
		
	
- 
			Blz. 729
		
			
			913.00 Beleggingen en overige financiële middelen
		
	
- 
			Blz. 730
		
			
			920.00 Lokale belastingen
		
	
- 
			Blz. 731
		
			
			921.00 Algemene uitkering
		
	
- 
			Blz. 732
		
			
			922.00 Algemene uitgaven en inkomsten
		
	
- 
			Blz. 733
		
			
			923.00 Bedrijfsvoering
		
	
 
- 
			Blz. 734
		
			
			Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
		
	
- 
			Blz. 735
		
			
			Onvoorzien
		
	
- 
			Blz. 736
		
			
			Overhead
		
	
- 
			Blz. 737
		
			
			Structurele stortingen en onttrekkingen reserves
		
	
- 
			Blz. 738
		
			
			Incidentele baten en lasten per programma
		
	
- 
			Blz. 739
		
			
			Wet normering topinkomens
		
	
- 
			Blz. 740
		
			
			Analyse begrotingsrechtmatigheid
		
	
 
 
- 
			Blz. 741
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 742
		
			
			Staat van reserves en voorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 743
		
			
			Staat van reserves en voorzieningen
		
	
- 
			Blz. 744
		
			
			Staat van voorzieningen
		
	
 
- 
			Blz. 745
		
			
			Verloop reserves
		
			
	- 
			Blz. 746
		
			
			Verloop reserves
		
	
 
- 
			Blz. 747
		
			
			Overzicht van baten en lasten per taakveld
		
			
	- 
			Blz. 748
		
			
			Overzicht van baten en lasten per taakveld
		
	
 
- 
			Blz. 749
		
			
			Overzicht van baten en lasten per programma per taakveld
		
			
	- 
			Blz. 750
		
			
			Overzicht van baten en lasten per programma per taakveld
		
	
 
- 
			Blz. 751
		
			
			Grote projecten
		
			
	- 
			Blz. 752
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 753
		
			
			Projecten programma 1 Bereikbaarheid
		
	
- 
			Blz. 754
		
			
			Projecten programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 755
		
			
			Projecten programma 4 Milieu
		
	
- 
			Blz. 756
		
			
			Projecten programma 7 Onderwijs & educatie
		
	
- 
			Blz. 757
		
			
			Projecten programma 8 Wonen
		
	
- 
			Blz. 758
		
			
			Projecten programma 9 Sport en cultuur
		
	
 
- 
			Blz. 759
		
			
			SISA bijlage
		
			
	- 
			Blz. 760
		
			
			SISA bijlage
		
	
 
- 
			Blz. 761
		
			
			Subsidieregister 2021
		
			
	- 
			Blz. 762
		
			
			Subsidieregister 2021
		
	
 
- 
			Blz. 763
		
			
			Begrippenlijst
		
			
	- 
			Blz. 764
		
			
			Begrippenlijst
		
	
 
- 
			Blz. 765
		
			
			Wettelijk verplichte beleidsindicatoren
		
			
	- 
			Blz. 766
		
			
			Wettelijk verplichte beleidsindicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 767
		
			
			Monitor Welsaam 2021
		
			
	- 
			Blz. 768
		
			
			Monitor Welsaam 2021
		
	
 
 
- 
		
			
			Zoeken
		
	
- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
- 
		
			
			Contact
		
	
- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
- 
		
			
			Sitemap