-
Blz. 1
Jaarstukken 2019
-
Blz. 2
Jaarstukken 2019
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Voorwoord
-
Blz. 6
Ombuigingen
-
Blz. 7
Doorkijk 2020
-
Blz. 8
Analyse jaarrekeningresultaat
-
Blz. 9
Financiële samenvatting
-
Blz. 10
Financiële samenvatting
-
Blz. 11
Middelen per hoofddoel
-
Blz. 12
Bevindingen accountant over rechtmatigheid
-
Blz. 13
Overzicht baten en lasten 2019
-
Blz. 14
Financieel overzicht programma 1 Bereikbaarheid
-
Blz. 15
Financieel overzicht programma 2 Economische ontwikkeling
-
Blz. 16
Financieel overzicht programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 17
Financieel overzicht programma 4 Milieu
-
Blz. 18
Financieel overzicht programma 6 Maatschappelijke ontwikkeling
-
Blz. 19
Financieel overzicht programma 7 Onderwijs & educatie
-
Blz. 20
Financieel overzicht programma 8 Wonen
-
Blz. 21
Financieel overzicht programma 9 Sport en cultuur
-
Blz. 22
Financieel overzicht programma 10 Veiligheid
-
Blz. 23
Financieel overzicht programma 11 Transparante overheid
-
Blz. 24
Financieel overzicht programma 12 Algemene dekking en onvoorzien
-
Blz. 25
Gecomprimeerde balans
-
Blz. 26
Toelichting gecomprimeerde balans
-
Blz. 27
Financiële positie
-
Blz. 28
Programma 1 Bereikbaarheid
-
Blz. 29
Waarom dit programma?
-
Blz. 30
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 31
1.1 Bereikbaarheid economisch belangrijke locaties
-
Blz. 32
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 33
Subdoelen
-
Blz. 34
1.1.1 Fietsverkeer en fietsparkeren
-
Blz. 35
1.1.2 Busvervoer
-
Blz. 36
1.1.3 Parkeercapaciteit
-
Blz. 37
1.1.4 Wegencapaciteit
-
Blz. 38
1.2 Reductie CO2 uitstoot gemotoriseerd wegverkeer
-
Blz. 39
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 40
Subdoelen
-
Blz. 41
1.2.1 Langzaam verkeer en OV
-
Blz. 42
1.2.2 Vermindering vervuilende auto-km's
-
Blz. 43
1.3 Bijdrage mobiliteit aan gezondheid en kwaliteit van leven
-
Blz. 44
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 45
Subdoelen
-
Blz. 46
1.3.1 Luchtkwaliteit
-
Blz. 47
1.3.2 Geluidsoverlast
-
Blz. 48
1.3.3 Verkeersoverlast
-
Blz. 49
1.4 De verkeersveiligheid voor langzaam verkeer is verbeterd
-
Blz. 50
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 51
Subdoelen
-
Blz. 52
1.4.1 Verhardingen
-
Blz. 53
1.4.2 Verkeersveiligheid
-
Blz. 54
1.4.3 Toegankelijkheid wijken
-
Blz. 55
1.4.4 Veilige, logische en aantrekkelijke fietsroutes
-
Blz. 56
1.4.5 Meer ruimte voor de fiets
-
Blz. 57
1.5 Bijdrage mobiliteit participatie minder mobiele inwoners
-
Blz. 58
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 59
Subdoelen
-
Blz. 60
1.5.1 Bijdrage mobiliteit aan participatie minder mobiele inwoners
-
Blz. 61
Beleidsindicatoren
-
Blz. 62
Beleidskader
-
Blz. 63
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 64
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 65
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 66
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 67
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
-
Blz. 68
Programma 2 Economische ontwikkeling
-
Blz. 69
Waarom dit programma?
-
Blz. 70
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 71
2.1 Het behouden van bestaande bedrijven
-
Blz. 72
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 73
Subdoelen
-
Blz. 74
2.1.1 Bedrijventerreinen
-
Blz. 75
2.1.2 Relatie tussen gemeenten en bedrijven
-
Blz. 76
2.1.3 Dienstverlening aan bedrijven
-
Blz. 77
2.1.4 Haven
-
Blz. 78
2.1.5 Afstemming bereikbaarheid op bedrijven
-
Blz. 79
2.2 Het aantrekken van nieuwe kennisintensieve bedrijven
-
Blz. 80
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 81
Subdoelen
-
Blz. 82
2.2.1 Proactieve aquisitie van kennisintensieve bedrijven
-
Blz. 83
2.2.2 Stimulering ondernemerschap
-
Blz. 84
2.2.3 Aantrekkelijk aanbod detailhandel, horeca en ambulante handel
-
Blz. 85
2.2.4 Duurzaamheid bedrijfsleven
-
Blz. 86
2.2.5 Flexibiliteit regelgeving
-
Blz. 87
2.3 Versterken kennispropositie binnen Regio Foodvalley en KennisAs
-
Blz. 88
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 89
Subdoelen
-
Blz. 90
2.3.1 Programmeren en afstemmen met partners
-
Blz. 91
2.3.2 Stimulering foodgerelateerde events
-
Blz. 92
2.4 Levendige en aantrekkelijke binnenstad
-
Blz. 93
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 94
Ontwikkelingen
-
Blz. 95
Subdoelen
-
Blz. 96
2.4.1 Verbintenis binnenstad met universiteit
-
Blz. 97
2.4.2 Aantrekkelijk aanbod aan detailhandel, horeca en ambulante handel
-
Blz. 98
2.4.3 Leegstand winkelpanden onder kritisch niveau
-
Blz. 99
2.5 Recreatieve en toeristische potentie worden benut
-
Blz. 100
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 101
Subdoelen
-
Blz. 102
2.5.1 Bekendheid en gebruik recreatieve voorzieningen
-
Blz. 103
2.5.2 Burgerinitiatieven
-
Blz. 104
2.6 Circulaire economie
-
Blz. 105
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 106
Subdoelen
-
Blz. 107
2.6.1 Circulaire economie
-
Blz. 108
Beleidsindicatoren
-
Blz. 109
Beleidskader
-
Blz. 110
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 111
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 112
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 113
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 114
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
-
Blz. 115
Programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 116
Waarom dit programma?
-
Blz. 117
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 118
3.1 Ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 119
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 120
Subdoelen
-
Blz. 121
3.1.1 Faciliteren ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 122
3.1.2 Realiseren ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 123
3.1.3 Bouwplannen en ruimtelijk gebruik voldoen aan wettelijke- en beleidskaders
-
Blz. 124
3.1.4 Lokale en regionale stakeholders hebben een rol
-
Blz. 125
3.2 Beheer openbare ruimte
-
Blz. 126
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 127
Subdoelen
-
Blz. 128
3.2.1 Het beheer is uitgevoerd volgens de (vastgestelde) plannen
-
Blz. 129
3.3 Bevorderen van de biodiversiteit en behoud van de cultuurhistorie
-
Blz. 130
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 131
Subdoelen
-
Blz. 132
3.3.1 Verbinden gebieden voor mens en dier
-
Blz. 133
3.3.2 Uitvoeringsprogramma GBP
-
Blz. 134
3.3.3 Archeologische, cultuurhistorische en aardkundige waarden
-
Blz. 135
3.4 Versterken Grebbedijk
-
Blz. 136
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 137
Subdoelen
-
Blz. 138
3.4.1 Kansrijke alternatieven
-
Blz. 139
3.4.2 Voorkeursalternatief
-
Blz. 140
3.5 Voorbereiden op de Omgevingswet
-
Blz. 141
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 142
Subdoelen
-
Blz. 143
3.5.1 Kerninstrumenten Omgevingswet
-
Blz. 144
3.5.2 Dienstverleningsconcept Omgevingswet
-
Blz. 145
Beleidsindicatoren
-
Blz. 146
Beleidskader
-
Blz. 147
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 148
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 149
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 150
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 151
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
-
Blz. 152
Programma 4 Milieu
-
Blz. 153
Waarom dit programma?
-
Blz. 154
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 155
4.1 Klimaatneutraal 2030
-
Blz. 156
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 157
Subdoelen
-
Blz. 158
4.1.1 Energiebesparing
-
Blz. 159
4.1.2 Duurzame energieopwekking
-
Blz. 160
4.1.3 Voedsel
-
Blz. 161
4.1.4 Duurzame mobiliteit
-
Blz. 162
4.2 Klimaatadaptatie
-
Blz. 163
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 164
Subdoelen
-
Blz. 165
4.2.1 Klimaatadaptatie
-
Blz. 166
4.3 Huishoudelijk afval
-
Blz. 167
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 168
Subdoelen
-
Blz. 169
4.3.1 Huishoudelijk restafval
-
Blz. 170
4.3.2 Afname huishoudelijk afval
-
Blz. 171
4.4 Bodemkwaliteit
-
Blz. 172
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 173
Subdoelen
-
Blz. 174
4.4.1 Preventie bodemverontreiniging
-
Blz. 175
4.4.2 Sanering bodemverontreiniging
-
Blz. 176
4.4.3 Gezag bodemkwaliteit
-
Blz. 177
4.4.4 Beperken risico’s van verontreinigingen in de bodem
-
Blz. 178
4.4.5 Beperken risico’s van conventionele explosieven in de bodem
-
Blz. 179
4.5 Waterlopen
-
Blz. 180
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 181
Subdoelen
-
Blz. 182
4.5.1 Waterstructuur
-
Blz. 183
4.5.2 Waterlus
-
Blz. 184
4.6 De Grift
-
Blz. 185
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 186
Subdoelen
-
Blz. 187
4.6.1 Waterberging
-
Blz. 188
4.7 Riolering
-
Blz. 189
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 190
Subdoelen
-
Blz. 191
4.7.1 Riolering
-
Blz. 192
4.8 Gezondheids- en externe veiligheidsrisico’s zijn beperkt.
-
Blz. 193
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 194
Subdoelen
-
Blz. 195
4.8.1 Geluid
-
Blz. 196
4.8.2 Luchtkwaliteit
-
Blz. 197
4.8.3 Externe veiligheid
-
Blz. 198
4.8.4 Plaagdieren
-
Blz. 199
4.8.5 Opvang van zwervende en hulpbehoevende dieren
-
Blz. 200
Beleidsindicatoren
-
Blz. 201
Beleidskader
-
Blz. 202
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 203
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 204
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 205
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 206
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
-
Blz. 207
Programma 6 Maatschappelijke ontwikkeling
-
Blz. 208
Waarom dit programma?
-
Blz. 209
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 210
Ontwikkelingen
-
Blz. 211
6.1 Samen Wageningen
-
Blz. 212
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 213
Subdoelen
-
Blz. 214
6.1.1 Werk
-
Blz. 215
6.1.2 Leefbaarheid
-
Blz. 216
6.1.3 Jeugd
-
Blz. 217
6.1.4 Ouderen
-
Blz. 218
6.1.5 Armoede
-
Blz. 219
6.1.6 Vrijwilligerswerk
-
Blz. 220
6.1.7 Gezondheid
-
Blz. 221
6.1.8 Mantelzorg
-
Blz. 222
6.1.9 Mensen met een beperking
-
Blz. 223
6.1.10 Statushouders/vluchtelingen
-
Blz. 224
6.1.11 Vrijetijdsbesteding
-
Blz. 225
6.2 Bewustwording, solidariteit, vrede en veiligheid
-
Blz. 226
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 227
Subdoelen
-
Blz. 228
6.2.1 Herdenken en vieren bevrijding
-
Blz. 229
6.2.2 Educatie en bewustwording
-
Blz. 230
6.2.3 Waardering veteranen
-
Blz. 231
6.2.4 Onderhouden van internationale contacten
-
Blz. 232
Beleidsindicatoren
-
Blz. 233
Beleidskader en producten
-
Blz. 234
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 235
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 236
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 237
Begrote en werkelijke baten en lasten per product
-
Blz. 238
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
-
Blz. 239
Programma 7 Onderwijs & educatie
-
Blz. 240
Waarom dit programma?
-
Blz. 241
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 242
7.1 Onderwijsachterstanden en ontwikkelachterstanden zijn verminderd
-
Blz. 243
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 244
Subdoelen
-
Blz. 245
7.1.1 Aanbieden VVE-programma
-
Blz. 246
7.1.2 Opheffen taalachterstand bij 'neveninstromers' in het basisonderwijs.
-
Blz. 247
7.1.3 Aan alle (speciale) basisscholen is schoolbegeleiding aangeboden.
-
Blz. 248
7.2 Ieder kind ontwikkelt ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid
-
Blz. 249
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 250
Subdoelen
-
Blz. 251
7.2.1 Programma op het gebied van ecologische basisvorming
-
Blz. 252
7.2.2 Natuur- en milieueducatie behouden
-
Blz. 253
7.3 Alle leerlingen verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
-
Blz. 254
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 255
Subdoelen
-
Blz. 256
7.3.1 Relatief schoolverzuim
-
Blz. 257
7.3.2 Uitvoering geven aan regionaal VSV programma Vallei 2017 – 2020.
-
Blz. 258
7.4 Goede bereikbaarheid scholen voor speciaal en bijzonder onderwijs
-
Blz. 259
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 260
Subdoelen
-
Blz. 261
7.4.1 Leerlingenvervoer
-
Blz. 262
7.4.2 Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid ouders
-
Blz. 263
7.5 Adequate huisvesting onderwijs
-
Blz. 264
Wat wilden bereiken?
-
Blz. 265
Subdoelen
-
Blz. 266
7.5.1 Groen integraal huisvestingsplan (IHP)
-
Blz. 267
7.5.2 Versnelling van de verduurzaming van de schoolgebouwen
-
Blz. 268
7.5.3 Schoolbesturen nemen maatregelen om hun schoolgebouwen te verduurzamen.
-
Blz. 269
7.5.4. Er zijn meer schoolpleinen vergroend
-
Blz. 270
7.5.5 Schoolpleinen zijn openbaar toegankelijk na schooltijden
-
Blz. 271
7.6 Afstemming en effectieve samenhang met het onderwijs
-
Blz. 272
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 273
Subdoelen
-
Blz. 274
7.6.1 Afstemming en effectieve samenhang met het onderwijs
-
Blz. 275
7.7 Er is kwalitatief goede en veilige kinderopvang geboden
-
Blz. 276
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 277
Subdoelen
-
Blz. 278
7.7.1 Controle kinderopvanglocaties
-
Blz. 279
Beleidsindicatoren
-
Blz. 280
Beleidskader
-
Blz. 281
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 282
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 283
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 284
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 285
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
-
Blz. 286
Programma 8 Wonen
-
Blz. 287
Waarom dit programma?
-
Blz. 288
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 289
8.1 Voldoende woningen in balans over de stad
-
Blz. 290
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 291
Subdoelen
-
Blz. 292
8.1.1 Kernvoorraad sluit aan bij omvang doelgroep
-
Blz. 293
8.1.2 Realisatie taakstelling huisvesten statushouders
-
Blz. 294
8.1.3 Vergroten beschikbaarheid woningen specifieke doelgroepen
-
Blz. 295
8.1.4 Vraag studentenkamers sluit aan bij aanbod
-
Blz. 296
8.1.5 Vergroten beschikbaarheid woningen middeninkomens
-
Blz. 297
8.1.6 Huisvesting starters, Phd'ers en kenniswerkers
-
Blz. 298
8.1.7 Oplevering aantallen nieuwbouwwoningen
-
Blz. 299
8.2 Woningen sluiten aan bij behoefte
-
Blz. 300
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 301
Subdoelen
-
Blz. 302
8.2.1 Differentiatie en toekomstbestendig
-
Blz. 303
8.2.2 Gemengd wonen in de buurt
-
Blz. 304
8.2.3 Herstructurering buurten
-
Blz. 305
8.3 Duurzaamheid en woonlasten
-
Blz. 306
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 307
Subdoelen
-
Blz. 308
8.3.1 Verduurzaming en gasloos voor bestaande bouw
-
Blz. 309
8.3.2 Bewustwording energiebesparing
-
Blz. 310
8.3.3 Nieuwbouw is (bijna) energieneutraal
-
Blz. 311
8.4 Het vastgoed sluit aan bij de wensen van gebruikers
-
Blz. 312
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 313
Subdoelen
-
Blz. 314
8.4.1 Accommodaties sluiten aan bij wensen gebruikers
-
Blz. 315
8.5 Vastgoed ondersteunt beleidsdoelen of wordt verkocht
-
Blz. 316
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 317
Subdoelen
-
Blz. 318
8.5.1 Optimaliseren vastgoedportefeuille
-
Blz. 319
8.6 Gemeentelijke gebouwen zijn energieneutraal in 2030
-
Blz. 320
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 321
Subdoelen
-
Blz. 322
8.6.1 Voorbeeldfunctie bij verduurzamen vastgoed
-
Blz. 323
Beleidsindicatoren
-
Blz. 324
Beleidskader
-
Blz. 325
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 326
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 327
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 328
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 329
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
-
Blz. 330
Programma 9 Sport en cultuur
-
Blz. 331
Waarom dit programma?
-
Blz. 332
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 333
9.1 Jongeren, ouderen en mensen met obesitas sporten meer
-
Blz. 334
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 335
Subdoelen
-
Blz. 336
9.1.1 Lidmaatschap jongeren sportvereniging of sportclub
-
Blz. 337
9.1.2 Alcoholmatigings- en voedingsbeleid.
-
Blz. 338
9.1.3 Aantal sportende ouderen
-
Blz. 339
9.1.4 Lidmaatschap sportvereniging doelgroep obesitas of anderszins
-
Blz. 340
9.1.5 Bewegingsonderwijs scholen
-
Blz. 341
9.2 Meer volwassenen sporten
-
Blz. 342
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 343
Subdoelen
-
Blz. 344
9.2.1 Nederlandse beweegnorm volwassenen
-
Blz. 345
9.2.2 Lidmaatschap sportvereniging volwassenen
-
Blz. 346
9.2.3 Betaalbaarheid sport voor minima
-
Blz. 347
9.3 Veelzijdig cultureel aanbod
-
Blz. 348
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 349
Subdoelen
-
Blz. 350
9.3.1 Bevordering professionele kunst
-
Blz. 351
9.3.2 Organisatorische ondersteuning culturele organisaties en initiatieven
-
Blz. 352
9.3.3 Bevordering lezen en kennismaking literatuur
-
Blz. 353
9.3.4. Poppodium
-
Blz. 354
9.3.5 Bevrijdingsfestival als onderdeel programma Vrijheid en bevrijding
-
Blz. 355
9.3.6 Cultuureducatie en participatie
-
Blz. 356
9.3.7 Stimulering cultureel ondernemerschap
-
Blz. 357
9.4 Kennismaking en deelname kunst en cultuur
-
Blz. 358
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 359
Subdoelen
-
Blz. 360
9.4.1 Betrokkenheid WUR en kennisintensieve bedrijven bij Wageningse cultuur
-
Blz. 361
9.4.2 Cultuureducatie jongeren
-
Blz. 362
9.4.3 Bevordering amateurkunst
-
Blz. 363
9.4.4 Podium voor ontmoeting en debat
-
Blz. 364
9.4.5 Aanbod lezen, taal en informatie educatie
-
Blz. 365
9.4.6 Buitenschoolse cultuureducatie
-
Blz. 366
9.5 Toegankelijkheid culturele basisvoorzieningen
-
Blz. 367
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 368
Subdoelen
-
Blz. 369
9.5.1 Beschikbaarheid en toegankelijkheid kennis en informatie
-
Blz. 370
9.5.2 Cultuurhistorie
-
Blz. 371
9.5.3 Archieven
-
Blz. 372
9.5.4 Deelname cultuur
-
Blz. 373
Beleidsindicatoren
-
Blz. 374
Beleidskader Sport
-
Blz. 375
Beleidskader Cultuur
-
Blz. 376
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 377
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 378
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 379
Begrote en werkelijke baten en lasten per product
-
Blz. 380
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
-
Blz. 381
Programma 10 Veiligheid
-
Blz. 382
Waarom dit programma?
-
Blz. 383
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 384
10.1 Terugdringen aantal slachtoffers criminaliteit
-
Blz. 385
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 386
Subdoelen
-
Blz. 387
10.1.1 Bewustwording veiligheid woning, woonomgeving en verhoging zelfredzaamheid
-
Blz. 388
10.1.2 Integrale aanpak veiligheidsbeleid
-
Blz. 389
10.1.3 Proactieve en flexibele houding gemeente bij veiligheidsvraagstukken
-
Blz. 390
10.2 Terugdringen overlast bij inwoners
-
Blz. 391
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 392
Subdoelen
-
Blz. 393
10.2.1 Samenwerking en afstemming maatschappelijke partners
-
Blz. 394
10.2.2 Toegankelijkheid gemeente voor inwoners bij overlast
-
Blz. 395
10.2.3 De gemeente zorgt voor een persoons- en gezinsgerichte aanpak op overlast
-
Blz. 396
10.2.4 Reactie op actuele overlastsituaties
-
Blz. 397
10.3 Voorkomen maatschappelijke onrust
-
Blz. 398
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 399
Subdoelen
-
Blz. 400
10.3.1 Protocol maatschappelijke onrust
-
Blz. 401
10.4 Hulp bij brand en ongevallen
-
Blz. 402
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 403
Subdoelen
-
Blz. 404
10.4.1 Brandbestrijding
-
Blz. 405
10.4.2 Risicobeheersing
-
Blz. 406
10.5 Hulp in geval van crisis
-
Blz. 407
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 408
Subdoelen
-
Blz. 409
10.5.1 Voorbereiding ambtelijke organisatie op crisis
-
Blz. 410
10.5.2 Vergroting bewustwording en zelfredzaamheid bij crisis
-
Blz. 411
10.5.3 Piketdienst
-
Blz. 412
Beleidsindicatoren
-
Blz. 413
Beleidskader
-
Blz. 414
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 415
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 416
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 417
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 418
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
-
Blz. 419
Programma 11 Transparante overheid
-
Blz. 420
Waarom dit programma?
-
Blz. 421
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 422
11.1 Dienstverlening
-
Blz. 423
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 424
Subdoelen
-
Blz. 425
11.1.1 Digitale dienstverlening
-
Blz. 426
11.1.2 Aansluiting dienstverlening bij GDI
-
Blz. 427
11.1.3 Dienstverlening via verschillende kanalen
-
Blz. 428
11.1.4 Dienstverlening voldoet aan wettelijke plichten en normen
-
Blz. 429
11.1.5 Mogelijkheid inspraak inwoners
-
Blz. 430
11.1.6 Aansluiten op behoefte van de inwoners en ondernemers
-
Blz. 431
11.2 Kunnen voldoen aan verplichtingen
-
Blz. 432
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 433
Subdoelen
-
Blz. 434
11.2.1 Correcte persoonsregistratie
-
Blz. 435
11.2.2 Correcte en snelle uitvoering van producten en diensten
-
Blz. 436
11.2.3 Iedere stemgerechtigde kan zijn stem uitbrengen.
-
Blz. 437
11.3 Informatie toegankelijk via diverse kanalen
-
Blz. 438
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 439
Subdoelen
-
Blz. 440
11.3.1 Website sluit aan op het zoekgedrag van de bezoeker
-
Blz. 441
11.3.2 Communicatiekanalen zijn op elkaar afgestemd
-
Blz. 442
11.3.3 Informatie is waar mogelijk als open data beschikbaar.
-
Blz. 443
11.4 Privacy
-
Blz. 444
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 445
Subdoelen
-
Blz. 446
11.4.1 Beleid, regelgeving en uitvoering rond informatiebeveiliging zijn actueel
-
Blz. 447
11.4.2 Inwoner heeft inzicht en invloed op de gegevens die worden vastgelegd
-
Blz. 448
11.5 Zeggenschap inwoners, bedrijven en instellingen
-
Blz. 449
Wat wilden wij bereiken?
-
Blz. 450
Subdoelen
-
Blz. 451
11.5.1 Democratische vernieuwing verbeteren
-
Blz. 452
11.6 Zeggenschap gemeentelijke regelingen
-
Blz. 453
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 454
Subdoelen
-
Blz. 455
11.6.1 Betrokkenheid Raad bij intergemeentelijke samenwerking
-
Blz. 456
11.7 Datagericht werken t.b.v. duurzaam beleid
-
Blz. 457
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 458
Subdoelen
-
Blz. 459
11.7.1 Datagericht werken t.b.v. de ontwikkeling van beleid
-
Blz. 460
11.7.2 Data, interne medewerkers, instrumenten efficiënt benutten
-
Blz. 461
Beleidsindicatoren
-
Blz. 462
Beleidskader
-
Blz. 463
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 464
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 465
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 466
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 467
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
-
Blz. 468
Programma 12 Algemene dekking en onvoorzien
-
Blz. 469
Waarom dit programma?
-
Blz. 470
Beleidsindicatoren
-
Blz. 471
Beleidskader
-
Blz. 472
Betrokken verbonden partijen
-
Blz. 473
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 474
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 475
Begrote en werkelijke resultaat per product
-
Blz. 476
Paragrafen
-
Blz. 477
Paragraaf 1 Weerstandsvermogen & risicobeheersing
-
Blz. 478
Inleiding
-
Blz. 479
Opgetreden of opgeloste risico’s
-
Blz. 480
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 481
Risico’s
-
Blz. 482
Afgedekte risico’s
-
Blz. 483
Weerstandsvermogen
-
Blz. 484
Financiële kengetallen
-
Blz. 485
Paragraaf 2 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 486
Inleiding
-
Blz. 487
Verhardingen, groen & water
-
Blz. 488
Water en riolering
-
Blz. 489
Openbare verlichting
-
Blz. 490
Speelvoorzieningen
-
Blz. 491
Woningen, gebouwen, accommodaties
-
Blz. 492
Scholen
-
Blz. 493
Huisvesting gemeentelijke diensten (facilitaire panden)
-
Blz. 494
Paragraaf 3 Bedrijfsvoering
-
Blz. 495
Inleiding
-
Blz. 496
Mens , organisatie en informatie
-
Blz. 497
Strategie en innovatie
-
Blz. 498
Processen op orde
-
Blz. 499
Gastheerschap in ons Huis van de Stad en interne service
-
Blz. 500
Verantwoording en Control
-
Blz. 501
Paragraaf 4 Verbonden partijen
-
Blz. 502
Inleiding
-
Blz. 503
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 504
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 505
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 506
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 507
Overige verbonden partijen
-
Blz. 508
Paragraaf 5 Grondbeleid
-
Blz. 509
Inleiding
-
Blz. 510
Kaders grondbedrijf
-
Blz. 511
Onderhanden werken (OHW)
-
Blz. 512
Kostenverhaallocaties (KVL)
-
Blz. 513
Resultaat
-
Blz. 514
Stand reserve grondexploitatie
-
Blz. 515
Paragraaf 6 Lokale heffingen
-
Blz. 516
Inleiding
-
Blz. 517
Belastinggrondslag
-
Blz. 518
Belastingopbrengsten
-
Blz. 519
Kwijtschelding
-
Blz. 520
Kostendekkendheid heffingen
-
Blz. 521
Belastingdruk
-
Blz. 522
Paragraaf 7 Financiering
-
Blz. 523
Inleiding
-
Blz. 524
Geldleningen
-
Blz. 525
Schatkistbankieren en Wet houdbare overheidsfinanciën
-
Blz. 526
Renteontwikkeling en rentevisie
-
Blz. 527
Garanties en borgstellingen
-
Blz. 528
Kasgeldlimiet en renterisiconorm
-
Blz. 529
EMU-saldo
-
Blz. 530
Renteschema 2019
-
Blz. 531
Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
-
Blz. 532
Inleiding
-
Blz. 533
Beleid en wetgeving
-
Blz. 534
Bereik en uitvoering van de regelingen
-
Blz. 535
Jaarrekening
-
Blz. 536
Balans
-
Blz. 537
Balans
-
Blz. 538
Balans passiva
-
Blz. 539
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 540
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 541
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 542
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 543
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 544
Inleiding
-
Blz. 545
Algemeen
-
Blz. 546
Immateriële vaste activa
-
Blz. 547
Materiële vaste activa met economisch nut
-
Blz. 548
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
-
Blz. 549
Financiële vaste activa
-
Blz. 550
Voorraden
-
Blz. 551
Vorderingen en overlopende activa
-
Blz. 552
Liquide middelen
-
Blz. 553
Voorzieningen
-
Blz. 554
Vaste schulden
-
Blz. 555
Vlottende passiva
-
Blz. 556
Borg- en garantstellingen
-
Blz. 557
Gemeentefonds
-
Blz. 558
Toerekening van baten en lasten aan programma's en taakvelden
-
Blz. 559
Toelichting op de balans
-
Blz. 560
0. Immateriële vaste activa
-
Blz. 561
1. Materiële vaste activa
-
Blz. 562
2. Financiële vaste activa
-
Blz. 563
3. Voorraden
-
Blz. 564
4. Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 565
5. Liquide middelen
-
Blz. 566
6. Overlopende activa
-
Blz. 567
7. Eigen vermogen
-
Blz. 568
8. Voorzieningen
-
Blz. 569
9. Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 570
10. Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 571
11. Overlopende passiva
-
Blz. 572
12. Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 573
10d. Borgstellingen
-
Blz. 574
10f. Overig
-
Blz. 575
11d. Kostenverhaallocaties grondexploitatie
-
Blz. 576
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 577
Inleiding
-
Blz. 578
Programma 1 Bereikbaarheid
-
Blz. 579
Overzicht baten en lasten programma 1
-
Blz. 580
210.00 WEGEN, STRATEN EN PLEINEN
-
Blz. 581
211.00 VERKEERSMAATREGELEN
-
Blz. 582
214.00 PARKEERVOORZIENINGEN
-
Blz. 583
223.00 VEERDIENSTEN
-
Blz. 584
Programma 2 Economische ontwikkeling
-
Blz. 585
Overzicht baten en lasten programma 2
-
Blz. 586
221.00 RIJNHAVEN
-
Blz. 587
310.00 MARKTEN
-
Blz. 588
310.10 BEVORDERING HANDEL EN AMBACHT
-
Blz. 589
310.20 BEVORDERING BEDRIJFSVESTIGINGEN
-
Blz. 590
830.00 GRONDEXPLOITATIE
-
Blz. 591
Programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 592
Overzicht baten en lasten programma 3
-
Blz. 593
210.10 NUTSBEDRIJVEN EN DERDEN
-
Blz. 594
210.50 OPENBARE VERLICHTING
-
Blz. 595
541.10 CULTUURHISTORIE
-
Blz. 596
560.00 WIJK- EN BUURTBEHEER
-
Blz. 597
724.00 BEHEER BEGRAAFPLAATS
-
Blz. 598
810.00 RUIMTELIJKE BELEID
-
Blz. 599
810.20 RUIMTELIJKE BEHEER
-
Blz. 600
810.30 BESTEMMINGSPLANNEN
-
Blz. 601
810.40 KOSTENVERHAALLOCATIES
-
Blz. 602
822.30 VASTGOEDSYSTEEM
-
Blz. 603
825.00 OMGEVINGSVERGUNNING
-
Blz. 604
Programma 4 Milieu
-
Blz. 605
Overzicht baten en lasten programma 4
-
Blz. 606
140.00 DIERENWELZIJN
-
Blz. 607
710.10 PLAAGDIERBESTIJDING
-
Blz. 608
721.00 AFVALVERWIJDERING EN -VERWERKING
-
Blz. 609
722.00 RIOLERING EN WATERZUIVERING
-
Blz. 610
722.10 WATERKERING,AFWATERING EN LANDAANWINNING
-
Blz. 611
723.00 ENERGIEBEHEER
-
Blz. 612
723.10 MILIEUBEHEER
-
Blz. 613
Programma 6 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 614
Overzicht baten en lasten programma 6
-
Blz. 615
511.10 VREDE- EN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
-
Blz. 616
610.00 SAMEN WAGENINGEN
-
Blz. 617
625.00 BELEIDSDOMEIN ONDERSTEUNEN VAN VRIJWILLIGERSWERK
-
Blz. 618
625.20 BELEIDSDOMEIN GEHANDICAPTEN
-
Blz. 619
625.30 BELEIDSDOMEIN VLUCHTELINGENBELEID
-
Blz. 620
625.50 BELEIDSDOMEIN LEEFBAARHEID/SOC. VEILIGHEID
-
Blz. 621
625.80 BELEIDSDOMEIN GEZONDHEIDSBELEID
-
Blz. 622
625.99 MO-PLAN ALGEMEEN
-
Blz. 623
626.10 INTEGRALE TOEGANG EN ALGEMEEN SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 624
626.20 BURGERKRACHT EN INNOVATIE
-
Blz. 625
626.30 WERKGELEGENHEID
-
Blz. 626
626.31 WSW
-
Blz. 627
626.60 INDIVIDUELE ONDERSTEUNING
-
Blz. 628
626.70 SOCIALE ZEKERHEID
-
Blz. 629
626.81 ARMOEDEBESTRIJDING
-
Blz. 630
Programma 7 Onderwijs en educatie
-
Blz. 631
Overzicht baten en lasten programma 7
-
Blz. 632
420.00 OPENBAAR BASISONDERWIJS
-
Blz. 633
421.00 BIJZONDER BASISONDERWIJS
-
Blz. 634
430.00 OPENBAAR SPECIAAL BASISONDERWIJS
-
Blz. 635
450.00 ONDERWIJSHUISVESTING
-
Blz. 636
480.00 GEMEENSCHAPP. BATEN EN LASTEN ONDERWIJS
-
Blz. 637
650.00 KINDEROPVANG
-
Blz. 638
Programma 8 Wonen
-
Blz. 639
Overzicht baten en lasten programma 8
-
Blz. 640
820.00 VOLKSHUISVESTING
-
Blz. 641
820.10 EXPLOITATIE VERSPREID WONINGBEZIT
-
Blz. 642
822.10 WOONRUIMTEZORG
-
Blz. 643
830.10 EXPLOITATIE VASTGOED
-
Blz. 644
Programma 9 Sport en cultuur
-
Blz. 645
Overzicht baten en lasten programma 9
-
Blz. 646
510.00 OPENBAAR BIBLIOTHEEKWERK
-
Blz. 647
530.00 SPORT
-
Blz. 648
540.00 BEVORDERING KUNST EN CULTUUR
-
Blz. 649
541.00 MUSEA
-
Blz. 650
541.20 OUD ARCHIEF
-
Blz. 651
580.00 MEDIABELEID
-
Blz. 652
625.90 BELEIDSDOMEIN CULTUUR ALS MIDDEL PARTICIPATIE
-
Blz. 653
Programma 10 Veiligheid
-
Blz. 654
Overzicht baten en lasten programma 10
-
Blz. 655
110.00 OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
-
Blz. 656
120.00 BRANDWEERZORG
-
Blz. 657
120.20 RAMPENBESTRIJDING
-
Blz. 658
Programma 11 Transparante overheid
-
Blz. 659
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 660
001.00 BESTUURSORGANEN (RAAD)
-
Blz. 661
001.05 BESTUURSORGANEN (B&W)
-
Blz. 662
001.20 REPRESENTATIE
-
Blz. 663
002.00 BESTUURSONDERSTEUNING COLLEGE VAN B&W
-
Blz. 664
003.00 BURGERZAKEN
-
Blz. 665
004.00 BATEN SECRETARIELEGES BURGERZAKEN
-
Blz. 666
005.00 BESTUURLIJKE SAMENWERKING
-
Blz. 667
006.00 BESTUURSONDERSTEUNING RAAD EN REKENKAMER FUNCTIE
-
Blz. 668
Programma 12 Algemene dekking en onvoorzien
-
Blz. 669
Overzicht baten en lasten programma 12
-
Blz. 670
913.00 BELEGGINGEN EN OVERIGE FINANCIELE MIDDELEN
-
Blz. 671
920.00 LOKALE BELASTINGEN
-
Blz. 672
921.00 ALGEMENE UITKERING
-
Blz. 673
922.00 ALGEMENE UITGAVEN EN INKOMSTEN
-
Blz. 674
923.00 BEDRIJFSVOERING
-
Blz. 675
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
-
Blz. 676
Onvoorzien
-
Blz. 677
Overhead
-
Blz. 678
Structurele stortingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 679
Incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 680
Wet normering topinkomens
-
Blz. 681
Analyse begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 682
Bijlagen
-
Blz. 683
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 684
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 685
Staat van voorzieningen
-
Blz. 686
Verloop reserves
-
Blz. 687
Verloop reserves
-
Blz. 688
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 689
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 690
Overzicht van baten en lasten per programma per taakveld
-
Blz. 691
Overzicht van baten en lasten per programma per taakveld
-
Blz. 692
Grote projecten
-
Blz. 693
Algemeen
-
Blz. 694
Projecten programma 1 Bereikbaarheid
-
Blz. 695
Projecten programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 696
Projecten programma 4 Milieu
-
Blz. 697
Projecten programma 8 Wonen
-
Blz. 698
Projecten programma 9 Sport en cultuur
-
Blz. 699
SISA bijlage
-
Blz. 700
SISA bijlage
-
Blz. 701
Monitor Welsaam 2019
-
Blz. 702
Monitor Welsaam 2019
-
Blz. 703
Subsidieregister 2019
-
Blz. 704
Subsidieregister 2019
-
Blz. 705
Begrippenlijst
-
Blz. 706
Begrippenlijst
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap