Wat hebben we bereikt?
De gemeente Wageningen werkt met een dashboard waarop alle communicatie via social media richting de gemeente binnenkomt. Op deze manier krijgt iedereen direct antwoord. In 2019 steeg het aantal volgers van de gemeentelijke Facebookpagina met 479 nieuwe volgers naar een totaal aan 7.420 volgers. Over het algemeen wordt Facebook steeds minder populair en vindt een verschuiving plaats naar Instagram. In 2020 gaat de gemeente Wageningen ook berichten plaatsen op Instagram.
Beantwoorden brieven/e-mails binnen termijn
De gemeente heeft 91,7% van de binnengekomen brieven en e-mails (totaal aantal geregistreerd: 14.191) binnen de gestelde termijnen beantwoord. Dit gaat om alle binnenkomende correspondentie die uiteindelijk als zaak wordt geregistreerd via de Digitale Informatievoorziening (DIV).
WhatsApp
Juni 2019 zijn we als uitbreiding van de digitale dienstverlening live gegaan met WhatsApp, een laagdrempelige en eenvoudige manier om direct met inwoners en ondernemers in gesprek te zijn.
Digitale parkeerbalie
In 2019 zijn we gestart met het uitgeven van digitale parkeervergunningen voor onze inwoners die woonachtig zijn in een betaald parkeergebied. Er zijn in 2019 1.101 digitale parkeervergunningen uitgegeven waarvan ongeveer 950 zijn aangevraagd door de inwoners zelf via de Digitale ParkeerBalie. De resterende vergunningen zijn verleend via het medewerkersportaal aan de balie.
Telefonie
Medio 2019 is een telefonisch keuzemenu ingericht om wachttijden bij het algemene telefoonnummer 0317-492 911 te verkorten. De beller kan een keuze maken uit een Nederlandstalig of Engelstalig keuzemenu. Daarna volgt het keuzemenu in de gewenste taal, met drie alternatieven. Telefonische bereikbaarheidstijden zijn in 2019 voor alle locaties (Startpunt en stadhuis) gelijkgetrokken.
Werken op afspraak
Het werken op afspraak is geëvalueerd door een onderzoek onder inwoners en medewerkers. Het college heeft een besluit genomen over de openingstijden van de balies Burgerzaken. De informatiebalie is sinds 1 januari 2019 alle werkdagen geopend tussen 8.30 en 17.00 uur.
Snelserviceformule
De gemeente is in 2019 samen met Omgevingsdienst de Vallei (OddV) gestart met een pilot ‘snelserviceformule’. Met de snelserviceformule kunnen eenvoudige aanvragen (zoals voor een dakkapel, aanbouw of een schuurtje) digitaal worden aangevraagd en worden vergund. De pilot duurt één jaar en wordt na dat jaar geëvalueerd met de deelnemende partijen.