Programmabegroting 2021
|
Blz. 1
|
Programmabegroting 2021 - 2024
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Voorwoord
|
Blz. 4
|
Voorwoord: Een begroting in twee fasen
|
Blz. 5
|
Inleiding
|
Blz. 6
|
Uitgangspunten begroting
|
Blz. 7
|
Begrotingsresultaat
|
Blz. 8
|
Effect structurele doorwerking posten Voorjaarsnota 2020
|
Blz. 9
|
Effect posten notitie Naar een nieuwe toekomst voor Wageningen
|
Blz. 10
|
Effect meicirculaire 2020
|
Blz. 11
|
Overige effecten begrotingsresultaat
|
Blz. 12
|
Ombuigingen 2020-2023
|
Blz. 13
|
Afhandeling moties en amendementen
|
Blz. 14
|
Leeswijzer
|
Blz. 15
|
Programma 1 Bereikbaarheid
|
Blz. 16
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 17
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 18
|
1.1 Bereikbaarheid economisch belangrijke locaties
|
Blz. 19
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 20
|
Doelstellingen
|
Blz. 21
|
1.1.1 Fietsverkeer en fietsparkeren
|
Blz. 22
|
Verbeteren fietsparkeren Centrum door centrale fietsparkeervoorziening.
|
Blz. 23
|
Voorbereiding en uitvoering snelfietsroute Ede – Wageningen
|
Blz. 24
|
Fietsroute Haarweg-Campus, achter Pomona langs
|
Blz. 25
|
Onderhouden en exploiteren Lexkesveer en subsidiëren Opheusdens veer
|
Blz. 26
|
1.1.2 Busvervoer
|
Blz. 27
|
Verbeteren voor- en natransport openbaar vervoer per fiets
|
Blz. 28
|
Actieve deelname ontwikkelteams openbaarvervoerconcessies
|
Blz. 29
|
Participeren in studie provincie Bus Rapid Transport tussen Ede en Campus voor frequent rijdende bussen op eigen baan, waarbij in-/uitcheck op de bushalte is (Realisatie op z’n vroegst na 2023)
|
Blz. 30
|
Uitvoering fase 1 Rijnlijn: HOV tussen Arnhem en Wageningen
|
Blz. 31
|
Voorbereiding Rijnlijn: frequentieverhoging en verbinding Arnhem - Campus
|
Blz. 32
|
1.1.3 Parkeercapaciteit
|
Blz. 33
|
Uitvoeren en evalueren Parkeerplan. Om de parkeerdruk door werknemers te verminderen. Parkeerregulering uitbreiden. P+R met extra parkeercapaciteit binnenstad. En bewoners binnenstad benutten beschikbare capaciteit beter.
|
Blz. 34
|
Opstellen visie parkeerbeleid en maatregelen parkeren Binnenstad
|
Blz. 35
|
1.1.4 Wegencapaciteit
|
Blz. 36
|
Uitvoeren scenariomanagement waarbij verkeersregelingen vraag- en gebiedsgericht sturen op verkeersstromen (optimaal benutten wegcapaciteit).
|
Blz. 37
|
Functioneel onderhoud verkeersregelinstallaties tbv bedrijfszekere installatie om een veilige verkeersafwikkeling op kruisingen te waarborgen.
|
Blz. 38
|
Beter Bereikbaar Wageningen: M.E.R. studie, voorkeursvariant en provinciaal inpassingsplan.
|
Blz. 39
|
Uitvoeren bereikbaarheidsagenda Regio Foodvalley voor fiets, OV en auto (duurzaam en slim). O.a. snelle fietsroute Veenendaal, mobiliteitshubs en gekleurde fietsstroken.
|
Blz. 40
|
Risico's
|
Blz. 41
|
1.2 Reductie CO2 uitstoot gemotoriseerd wegverkeer
|
Blz. 42
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 43
|
Doelstellingen
|
Blz. 44
|
1.2.1 Langzaam verkeer en OV
|
Blz. 45
|
Uitvoeren bereikbaarheidsagenda Regio Foodvalley voor fiets, OV en auto (duurzaam en slim). O.a. snelle fietsroute Veenendaal, mobiliteitshubs en gekleurde fietsstroken.
|
Blz. 46
|
Uitvoering van het mobiliteitsconvenant met als primaire doel het terugdringen van de hoeveelheid autokilometers.
|
Blz. 47
|
Zie 1.1.1 en 1.1.2
|
Blz. 48
|
1.2.2 Vermindering vervuilende auto-km's
|
Blz. 49
|
Stimuleren gebruik van deelauto’s ten behoeve van een lagere parkeerdruk, bewuster autogebruik en daardoor minder milieubelasting (CO2, fijnstof, etc.)
|
Blz. 50
|
Stimuleren duurzame mobiliteit, conform uitvoeringsprogramma Gemeentelijk Mobiliteitsplan (GMP)
|
Blz. 51
|
Stimuleren elektrisch vervoer
|
Blz. 52
|
Met WUR en andere Campusinstellingen mobiliteitsbeleid opstellen (Uitvoering van het mobiliteitsconvenant)
|
Blz. 53
|
Risico's
|
Blz. 54
|
1.3 Bijdrage mobiliteit aan gezondheid en kwaliteit van leven
|
Blz. 55
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 56
|
Doelstellingen
|
Blz. 57
|
1.3.1 Luchtkwaliteit
|
Blz. 58
|
Speciale aandacht aan luchtkwaliteit bij project Beter Bereikbaar Wageningen
|
Blz. 59
|
WHO-norm luchtkwaliteit wordt bij nieuwe ontwikkelingen in beeld gebracht.
|
Blz. 60
|
1.3.2 Geluidsoverlast
|
Blz. 61
|
Vervangen geluidsreducerend asfalt bij onderhoudswerkzaamheden
|
Blz. 62
|
Wanneer de provincie in het kader van Beter Bereikbaar Wageningen voor het Alternatief Bestaande Route kiest, streven naar maatregelen die gunstig zijn voor terugdringen geluidsoverlast Roghorst en Tarhorst ter verbetering van de leefkwaliteit.
|
Blz. 63
|
1.3.3 Verkeersoverlast
|
Blz. 64
|
De provincie bereidt een inpassingsplan voor Beter Bereikbaar Wageningen voor. De gemeente bepaalt per fase zijn betrokkenheid
|
Blz. 65
|
Instellen en verbeteren 30km/h-zones bij onderhoud of herinrichting
|
Blz. 66
|
Uitvoeren studies naar de situatie Geertjesweg, Hollandseweg, Wageningen Hoog en de Eng om sluipverkeer te verminderen
|
Blz. 67
|
Risico's
|
Blz. 68
|
1.4 De verkeersveiligheid voor langzaam verkeer is verbeterd
|
Blz. 69
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 70
|
Doelstellingen
|
Blz. 71
|
1.4.1 Verhardingen
|
Blz. 72
|
Uitvoeren regulier beheer en onderhoud
|
Blz. 73
|
Netwerkvisie doorvertalen naar acties in de wijken. Aantal auto’s reduceren op bijvoorbeeld de Geertjesweg en de Hollandseweg, met inachtneming van de bereikbaarheid
|
Blz. 74
|
Inrichten Duurzaam Veilig van Nude, Noordwest en Bovenbuurt
|
Blz. 75
|
1.4.2 Verkeersveiligheid
|
Blz. 76
|
Aanbieden educatieproject 4-12 jarigen, 16-24 jarigen, 65-plussers en buitenlandse studenten. Hierbij wordt aangesloten op initiatieven uit de regio
|
Blz. 77
|
1.4.3 Toegankelijkheid wijken
|
Blz. 78
|
Fysieke toegankelijkheid in de stad en openbare gebouwen verbeteren
|
Blz. 79
|
Verbeteren oversteekbaarheid voetgangers en fietsers op hoofdstructuur
|
Blz. 80
|
Verbeteren veiligheid voor fietsers in de stad
|
Blz. 81
|
1.4.4 Veilige, logische en aantrekkelijke fietsroutes
|
Blz. 82
|
Nieuwe fietsverbinding deelplan 3 Kortenoord
|
Blz. 83
|
Kruising Ooststeeg - Haagsteeg
|
Blz. 84
|
Route over Business en Sciencepark Wageningen
|
Blz. 85
|
Fietspaden deel Churchillweg (tussen Nijenoord Allee en Hoevestein)
|
Blz. 86
|
Van Ooststeeg - de Hoef richting Campus
|
Blz. 87
|
Fietsbrug Tarthorst vanaf de Rooseveltweg
|
Blz. 88
|
Fietsverbinding Veenendaal en Rhenen
|
Blz. 89
|
Fietsverbinding Noordwest tussen Rijnsteeg en Mondriaanlaan (Na 2022)
|
Blz. 90
|
Rotonde Marijkeweg/Voorburglaan realiseren door toename verkeer Nieuw Kortenoord
|
Blz. 91
|
1.4.5 Meer ruimte voor de fiets
|
Blz. 92
|
Verbreden en scheiden fietspaden
|
Blz. 93
|
Risico's
|
Blz. 94
|
1.5 Bijdrage mobiliteit participatie minder mobiele inwoners
|
Blz. 95
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 96
|
Doelstellingen
|
Blz. 97
|
1.5.1 Bijdrage mobiliteit aan participatie minder mobiele inwoners
|
Blz. 98
|
Duurzaam vraagafhankelijk vervoer wordt in 2021 voor 70% van het totaal aantal kilometers elektrische voertuigen ingezet. De overige 30% rijdt op Groen gas (Biogas).
|
Blz. 99
|
Vraagafhankelijk vervoer is het aanvullend openbaar vervoer voor sociaal recreatief gebruik en is beschikbaar voor inwoners met mobiliteitsbeperkingen die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen.
|
Blz. 100
|
Uitvoeren basismobiliteit FoodValley op gebied van OV
|
Blz. 101
|
Risico's
|
Blz. 102
|
Algemene informatie programma 1
|
Blz. 103
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 104
|
Beleidskader
|
Blz. 105
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 106
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 107
|
Programma 2 Economische ontwikkeling
|
Blz. 108
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 109
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 110
|
Gewijzigde doelen
|
Blz. 111
|
2.1 Het behouden van bestaande bedrijven
|
Blz. 112
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 113
|
Doelstellingen
|
Blz. 114
|
2.1.1 Bedrijventerreinen
|
Blz. 115
|
Door raad vastgestelde RPW Bedrijventerreinen: regionale afspraken over werklocaties bedrijventerreinen
|
Blz. 116
|
Het Business & Sciencepark is gerevitaliseerd door middel van herinrichting en de realisatie van de aansluiting met de Wageningen Campus
|
Blz. 117
|
2.1.2 Relatie tussen gemeente en bedrijven
|
Blz. 118
|
Er is nauw contact met Wageningse ondernemers, als partners van de stad
|
Blz. 119
|
2.1.3 Dienstverlening aan bedrijven
|
Blz. 120
|
Er vindt op verschillende wijze ondersteuning plaats aan het bedrijfsleven
|
Blz. 121
|
2.1.4 Haven
|
Blz. 122
|
Er is een vastgesteld bestemmingsplan Haven-Costerweg
|
Blz. 123
|
2.1.5 Afstemming bereikbaarheid op bedrijven
|
Blz. 124
|
Zie Programma 1 voor wat betreft Beter Bereikbaar Wageningen
|
Blz. 125
|
Risico's
|
Blz. 126
|
2.2 Het aantrekken van nieuwe kennisintensieve bedrijven
|
Blz. 127
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 128
|
Doelstellingen
|
Blz. 129
|
2.2.1 Proactieve acquisitie van kennisintensieve bedrijven
|
Blz. 130
|
2.2.2 Stimulering ondernemerschap
|
Blz. 131
|
Er is toegankelijke kennis over beschikbare locaties voor startende bedrijven
|
Blz. 132
|
2.2.3 Realiseren bedrijventerreinen voor kennisintensieve bedrijven
|
Blz. 133
|
De Wageningen Campus wordt verder doorontwikkeld als top Kennis Campus: vaststellen bestemmingsplan Born Oost.
|
Blz. 134
|
2.2.4 Aantrekkelijk aanbod aan detailhandel, horeca en ambulante handel
|
Blz. 135
|
Zie resultaten doel 2.4.2.
|
Blz. 136
|
2.2.5 Duurzaamheid bedrijfsleven
|
Blz. 137
|
zie programma 4
|
Blz. 138
|
2.2.6 Flexibiliteit regelgeving
|
Blz. 139
|
Er is een vastgesteld bestemmingsplan BSPW, waarin zal meer flexibiliteit geboden worden in de toe te laten bedrijven passend bij de het kennisecosysteem. De regels worden naar analogie van het Paraplubestemmingsplan Kennisecosysteem opgesteld
|
Blz. 140
|
Risico's
|
Blz. 141
|
2.3 Versterken kennispropositie binnen regio Foodvalley en Foodvalley 2030
|
Blz. 142
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 143
|
Doelstellingen
|
Blz. 144
|
2.3.1 Programmeren en afstemmen met partners
|
Blz. 145
|
Overzicht behoefte kennislocaties.
|
Blz. 146
|
Inzicht in behoefte doelgroepen
|
Blz. 147
|
Ontwikkelschets ruimtelijke kwaliteit A12 Wageningen
|
Blz. 148
|
Risico's
|
Blz. 149
|
2.4 Levendige en aantrekkelijke binnenstad
|
Blz. 150
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 151
|
Doelstellingen
|
Blz. 152
|
2.4.1 Verbinding Campus met binnenstad
|
Blz. 153
|
Het stimuleren van ACT opdrachten en samenwerking in het programma CDKM (City DEal Kennis Maken), stadsagenda
|
Blz. 154
|
Het verbeteren van de bewegwijzering
|
Blz. 155
|
2.4.2 Aantrekkelijk aanbod aan detailhandel, horeca en ambulante handel
|
Blz. 156
|
Goed functionerend binnenstadmanagement /SOW
|
Blz. 157
|
Optimaal beheer van de warenmarkt
|
Blz. 158
|
Opstellen visie versterking in het kader van het vestigingsklimaat/AgriFood 2030 met aandacht voor de binnenstad
|
Blz. 159
|
Er is inzicht in mogelijkheden citymarketing
|
Blz. 160
|
2.4.3 Leegstand winkelpanden onder kritisch niveau
|
Blz. 161
|
Er is inzicht in leegstand en inzet ter voorkoming van leegstand
|
Blz. 162
|
Risico's
|
Blz. 163
|
2.5 Recreatieve en toeristische potentie worden benut
|
Blz. 164
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 165
|
Doelstellingen
|
Blz. 166
|
2.5.1 Bekendheid en gebruik recreatieve voorzieningen en activiteiten
|
Blz. 167
|
Wageningen is gepromoot en vermarkt op het gebied van Stad der Bevrijding en Proef Wageningen
|
Blz. 168
|
Realiseren recreatief-toeristische routestructuren (fietsen, wandelen, paardrijden)
|
Blz. 169
|
De VeluweZoom is als bestemming beter gepositioneerd en versterkt door samenwerking met toeristische platformen en de Zuid Veluwe gemeenten
|
Blz. 170
|
Het toeristisch product de Veluwe is verbeterd (natuur, erfgoed en toerisme), door samenwerking in de VeluweAgenda
|
Blz. 171
|
Visie ontwikkelen voor duurzaam herdenken, vieren en agenderen Stad der Bevrijding na 2020
|
Blz. 172
|
2.5.2 Stimuleren initiatieven
|
Blz. 173
|
Projecten op de thema’s: Food in the Valley, Stad van de Bevrijding/Vrijheid, Stad aan de Rijn zijn gestimuleerd
|
Blz. 174
|
Risico's
|
Blz. 175
|
2.6 Circulaire economie
|
Blz. 176
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 177
|
Doelstellingen
|
Blz. 178
|
2.6.1 Circulaire economie
|
Blz. 179
|
De gemeentelijke inkoop is naar maximale mogelijkheden binnen de markt circulair uitgevoerd en daarbij is het goede voorbeeld gegeven.
|
Blz. 180
|
Onderhoud en vervanging van de openbare verlichting is circulair uitgevoerd.
|
Blz. 181
|
De circulaire bouwmogelijkheden zijn onderzocht voor de bouw van basisschool De Zwaneridder.
|
Blz. 182
|
Zie voor resultaten op het gebied van voedsel en voedselverspilling, duurzame energie en afval en hergebruik van grondstoffen programma 4.1 en 4.3.
|
Blz. 183
|
Binnen het Living Lab Regio Foodvalley Circulair is succesvol samengewerkt tussen ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en overheden.
|
Blz. 184
|
Risico's
|
Blz. 185
|
Algemene informatie programma 2
|
Blz. 186
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 187
|
Beleidskader
|
Blz. 188
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 189
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 190
|
Programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
|
Blz. 191
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 192
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 193
|
3.1 Ruimtelijke kwaliteit
|
Blz. 194
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 195
|
Doelstellingen
|
Blz. 196
|
3.1.1 Faciliteren ruimtelijke ontwikkelingen
|
Blz. 197
|
Stedenbouwkundige kwaliteit is geborgd in het proces
|
Blz. 198
|
Vastgestelde bestemmingsplannen voldoen aan ons beleid, passen in de Structuurvisie en voldoen aan de maatschappelijke behoefte en aan de actuele vraag van de markt.
|
Blz. 199
|
We faciliteren ruimtelijke ontwikkelingen, die voldoen aan ons beleid en passen in de Structuurvisie en voldoen aan maatschappelijke- en marktbehoeften.
|
Blz. 200
|
3.1.2 Realiseren ruimtelijke ontwikkelingen
|
Blz. 201
|
We realiseren ruimtelijke ontwikkelingen, die voldoen aan ons beleid en passen in de structuurvisie en voldoen aan maatschappelijke- en marktbehoeften.
|
Blz. 202
|
Vastgestelde bestemmingsplannen voldoen aan ons beleid, passen in de Structuurvisie en voldoen aan de maatschappelijke behoefte en aan de actuele vraag van de markt.
|
Blz. 203
|
Stedenbouwkundige kwaliteit is geborgd in het proces
|
Blz. 204
|
3.1.3 Bouwplannen en ruimtelijk gebruik voldoen aan wettelijke- en beleidskaders
|
Blz. 205
|
Bouwplannen en ruimtelijk gebruik voldoen aan wettelijke en beleidskaders
|
Blz. 206
|
3.1.4 Lokale en regionale stakeholders hebben een rol
|
Blz. 207
|
Passende participatie voor het realiseren van ruimtelijke ontwikkelingen is geborgd in de processen
|
Blz. 208
|
We hebben structureel verbinding met onze partners en stakeholders
|
Blz. 209
|
Risico's
|
Blz. 210
|
3.2 Beheer openbare ruimte
|
Blz. 211
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 212
|
Doelstellingen
|
Blz. 213
|
3.2.1 Het beheer is uitgevoerd volgens de (vastgestelde) plannen
|
Blz. 214
|
De buitenruimte is volgens de vastgestelde beeldniveaus onderhouden.
|
Blz. 215
|
Bermbeheer is frequentiegericht onderhouden met als hoofddoel biodiversiteit en verkeersveiligheid.
|
Blz. 216
|
Alle meldingen en klachten zijn afgehandeld en illegale activiteiten die natuur en landschap schaden zijn gehandhaafd.
|
Blz. 217
|
Risico's
|
Blz. 218
|
3.3 Bevorderen van de biodiversiteit en behoud van cultuurhistorie
|
Blz. 219
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 220
|
Doelstellingen
|
Blz. 221
|
3.3.1 Verbinden gebieden voor mens en dier
|
Blz. 222
|
In samenwerking tussen gemeente-SWE-klankbordgroep Eng zijn de doelen van de visie verder uitgewerkt.
|
Blz. 223
|
Voortgangsrapportage UP buitengebied wordt jaarlijks bij provincie opgeleverd.
|
Blz. 224
|
Start inwonersinitiatief Nieuwe Nu is gefaciliteerd.
|
Blz. 225
|
Er is een landschapsfonds opgericht.
|
Blz. 226
|
Er is een biodiversiteitsplan opgesteld en vastgesteld.
|
Blz. 227
|
Er is een plan van aanpak vastgesteld voor het verder uitwerken van de noordelijke ecologische verbindingszone.
|
Blz. 228
|
3.3.2 Uitvoeringsprogramma GBP
|
Blz. 229
|
De biodiversiteit van grotere bermen langs hoofdinfrastructuur is aantoonbaar verhoogd.
|
Blz. 230
|
Er is project in het kader van operatie Steenbreek uitgevoerd.
|
Blz. 231
|
Er is een stimuleringsproject groene gevels en daktuinen in wijken met laag groenpercentage uitgevoerd.
|
Blz. 232
|
2 scholen hebben hun schoolplein vergroend.
|
Blz. 233
|
3.3.3 Archeologische, cultuurhistorische en aardkundige waarden
|
Blz. 234
|
Monumenten zijn zichtbaar en toegankelijk.
|
Blz. 235
|
Op begraafplaats Leeuwerenk zijn de monumenten aangewezen.
|
Blz. 236
|
Door het samenwerkingsproject Gelders Arcadië is kennis van landgoederen en buitenplaatsen bevordert en uitgedragen.
|
Blz. 237
|
Cultuurhistorische structuren zijn bekend.
|
Blz. 238
|
Uitvoering gegeven aan de nota Archeologie
|
Blz. 239
|
Risico's
|
Blz. 240
|
3.4 Versterken Grebbedijk
|
Blz. 241
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 242
|
Doelstellingen
|
Blz. 243
|
3.4.1 Voorkeursalternatief
|
Blz. 244
|
Definitief ontwerp voor de dijk en de gebiedsambities.
|
Blz. 245
|
Risico's
|
Blz. 246
|
3.5 Voorbereiden op de Omgevingswet
|
Blz. 247
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 248
|
Doelstellingen
|
Blz. 249
|
3.5.1 Kerninstrumenten Omgevingswet
|
Blz. 250
|
3.5.2 Dienstverleningsconcept Omgevingswet
|
Blz. 251
|
Risico's
|
Blz. 252
|
Algemene informatie programma 3
|
Blz. 253
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 254
|
Beleidskader
|
Blz. 255
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 256
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 257
|
Programma 4 Milieu
|
Blz. 258
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 259
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 260
|
4.1 Klimaatneutraal 2030
|
Blz. 261
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 262
|
Doelstellingen
|
Blz. 263
|
4.1.1 Energiebesparing
|
Blz. 264
|
Herijking Routekaart Wageningen Klimaatneutraal is vastgesteld
|
Blz. 265
|
Herijking 'duurzaam bouwen beleid' is vastgesteld
|
Blz. 266
|
Besparing 20% aardgas en 10% elektra t.o.v. 2008
|
Blz. 267
|
Organisatie twee collectieve inkoopacties energiemaatregelen particulieren i.h.k.v. Wageningen Woont Duurzaam
|
Blz. 268
|
Energiebesparingsadviezen huishoudens en VvE's door energieloket, 10 speeddateavonden energiecoaches voor belangstellenden en 4 informatieavonden over energiebesparing hebben inwoners bewust gemaakt over het belang en nut van energiebesparing.
|
Blz. 269
|
40 huishoudens met een laag inkomen hebben contact gehad met een energiecoach zodat met energiebewuster gedrag de woonlasten mogelijk kunnen worden verminderd.
|
Blz. 270
|
Project "Wijk van de Toekomst Benedenbuurt" is gestart met de uitvoering van de aanleg van een collectief warmtenet.
|
Blz. 271
|
40 huishoudens en 5 bedrijven hebben gebruik gemaakt van een laagrentende lening voor de financiering van energiemaatregelen in 2021.
|
Blz. 272
|
40 bedrijven hebben een gratis energiescan gekregen en 25 bedrijven hebben energiebesparende maatregelen genomen n.a.v. stimulering van Wageningen Werkt Duurzaam in 2021.
|
Blz. 273
|
90% van de bedrijven en instellingen voldoet in 2021 aan de informatieplicht energiebesparing en is aangespoord (OddV) d.m.v. stimulering en handhaving tot het nemen van maatregelen.
|
Blz. 274
|
4.1.2 Duurzame energieopwekking
|
Blz. 275
|
RES 1.0 is gereed en vastgesteld.
|
Blz. 276
|
110 TJ wordt in totaal in Wageningen aan duurzame energie opgewekt.
|
Blz. 277
|
Stimuleringsacties zonne-energie op bedrijfsdaken, particuliere daken en daken van VvE's.
|
Blz. 278
|
2200 daken van particuliere grondgebonden woningen hebben zonnepanelen (35%); 170 daken van bedrijven hebben zonnepanelen (26%); 1 parkeerterrein of gevel heeft zonnepanelen.
|
Blz. 279
|
3 zonneveld initiatieven zitten in de voorbereidende fase.
|
Blz. 280
|
3 windlocaties zijn onderzocht op haalbaarheid voor de realisatie van 1 of meerdere windmolens.
|
Blz. 281
|
Besluitvorming Provinciaal warmtebedrijf gereed.
|
Blz. 282
|
Akkoord op aansluiting restwarmte Parenco door grote warmtevragers in Wageningen.
|
Blz. 283
|
Plan gereed hybride wijken richting all electric.
|
Blz. 284
|
4.1.3 Voedsel
|
Blz. 285
|
35 lokale, duurzame voedselproducenten, verwerkers, cateraars en restaurants zijn aangesloten bij het producentenplatform “Wageningen eet duurzaam”.
|
Blz. 286
|
Afgerond onderzoek naar de haalbaarheid van een ‘streeksupermarkt’ waar voor lokale producenten hun streekproducten kunnen worden verkocht.
|
Blz. 287
|
Catering van het stadhuis is verder verduurzaamd en voedselverspilling is verder verminderd.
|
Blz. 288
|
2 boerenbedrijven hebben stappen gemaakt richting natuurinclusieve landbouw.
|
Blz. 289
|
Minimaal 1 locatie is in beeld voor een publiek toegankelijk voedselbos.
|
Blz. 290
|
Minimaal 3 horecagelegenheden hebben het percentage vleesgerechten verlaagd en het percentage groentegerechten verhoogd.
|
Blz. 291
|
2 grotere activiteiten/communicatie campagnes zijn uitgevoerd in het kader van het verminderen van voedselverspilling.
|
Blz. 292
|
De gemeente Wageningen heeft een voedselagenda voor de komende jaren vastgesteld.
|
Blz. 293
|
4.1.4 Duurzame mobiliteit
|
Blz. 294
|
5 % voertuigbrandstoffen is bespaard in 2021 t.o.v. 2008. Zie verder programma 1.1 en 1.2.
|
Blz. 295
|
Risico's
|
Blz. 296
|
4.2 Klimaatadaptatie
|
Blz. 297
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 298
|
Doelstellingen
|
Blz. 299
|
4.2.1 Klimaatadaptatie
|
Blz. 300
|
Zie programma 3.3.2 en 4.6.1
|
Blz. 301
|
Risico's
|
Blz. 302
|
4.3 Huishoudelijk afval
|
Blz. 303
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 304
|
Doelstellingen
|
Blz. 305
|
4.3.1 Huishoudelijk restafval
|
Blz. 306
|
Vervanging 30% bovengrondse open restafvalcontainers door afgesloten ondergrondse containers.
|
Blz. 307
|
10% afname hoeveelheid grof restafval ten opzichte van 2019 (2020 is vanwege COVID-19 niet representatief).
|
Blz. 308
|
Gemeente heeft onderzocht hoe de vervuiler gerichter belast kan worden voor het aanbieden van restafval (vervuiler betaalt principe) en is hierover de dialoog aangegaan.
|
Blz. 309
|
4.3.2 Afname huishoudelijk afval
|
Blz. 310
|
10% afname grof restafval op het afvalbrengstation ten opzichte van 2019 (2020 is vanwege COVID-19 niet representatief).
|
Blz. 311
|
Gemeente heeft onderzocht welke mogelijkheden bestaan om de vervuiler gerichter te belasten voor het aanbieden van (grof) huishoudelijk restafval (vervuiler betaalt principe).
|
Blz. 312
|
Risico's
|
Blz. 313
|
4.4 Bodemkwaliteit
|
Blz. 314
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 315
|
Doelstellingen
|
Blz. 316
|
4.4.1 Preventie bodemverontreiniging
|
Blz. 317
|
De nota Bodembeheer 2022 is opgesteld.
|
Blz. 318
|
4.4.2 Sanering bodemverontreiniging
|
Blz. 319
|
Bodemsanering Stationsstraat 82-84/Gerdesstraat 1.
|
Blz. 320
|
4.4.3 Gezag bodemkwaliteit
|
Blz. 321
|
Archief is overgedragen vanuit de Provincie.
|
Blz. 322
|
Er is succesvol bij het bodeminformatiesysteem van de Provincie aangesloten.
|
Blz. 323
|
De nieuwe werkzaamheden/rol in het kader van omgevingsvergunningverlening zijn helder.
|
Blz. 324
|
4.4.4 Beperken risico’s van verontreinigingen in de bodem
|
Blz. 325
|
De bodemkwaliteit is bij bestemmingsplannen en omgevingsvergunningaanvragen beoordeeld en gewaarborgd.
|
Blz. 326
|
Een kaart van de PFAS achtergrondwaarden is opgesteld.
|
Blz. 327
|
4.4.5 Beperken risico’s van conventionele explosieven in de bodem
|
Blz. 328
|
Er is een risicokaart explosieven opgesteld.
|
Blz. 329
|
Risico's
|
Blz. 330
|
4.5 Waterlopen
|
Blz. 331
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 332
|
Doelstellingen
|
Blz. 333
|
4.5.1 Waterstructuur
|
Blz. 334
|
De waterloop stadsgracht is verder hersteld.
|
Blz. 335
|
4.5.2 Waterlus
|
Blz. 336
|
Het beheers- en onderhoudsplan voor elke waterloop is voldoende uitgevoerd.
|
Blz. 337
|
Het beheers- en onderhoudsplan is geactualiseerd.
|
Blz. 338
|
Risico's
|
Blz. 339
|
4.6 De Grift
|
Blz. 340
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 341
|
Doelstellingen
|
Blz. 342
|
4.6.1 Waterberging
|
Blz. 343
|
20 woningen en bedrijven hebben hun regenwater afgekoppeld en daarbij eventueel gebruik gemaakt van de afkoppelsubsidie van de gemeente.
|
Blz. 344
|
Risico's
|
Blz. 345
|
4.7 Riolering
|
Blz. 346
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 347
|
Doelstellingen
|
Blz. 348
|
4.7.1 Riolering
|
Blz. 349
|
Het conserverend VGRP (verbreed gemeentelijk rioleringsplan) 2010-2015 is verder uitgevoerd.
|
Blz. 350
|
Er is gestart met de Rioolvervanging Benedenbuurt i.c.m. een warmtenet t.b.v. de energietransitie.
|
Blz. 351
|
Er zijn voorbereidingen getroffen voor de verbetering/vervanging van riolering Wijk van de Toekomst Nude.
|
Blz. 352
|
Risico's
|
Blz. 353
|
4.8 Gezondheids- en externe veiligheidsrisico’s zijn beperkt
|
Blz. 354
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 355
|
Doelstellingen
|
Blz. 356
|
4.8.1 Geluid
|
Blz. 357
|
Alle ruimtelijke ontwikkelingen waarvoor een akoestisch onderzoek wordt opgesteld, worden behalve aan de Wet geluidhinder, ook aan de WHO-normen getoetst.
|
Blz. 358
|
Reduceren wegverkeerslawaai: bij 3 wegrenovaties/onderhoudsrondes is geadviseerd over het reduceren van wegverkeerslawaai.
|
Blz. 359
|
Monitoring muziekgeluid bij 2 grote evenementen.
|
Blz. 360
|
Reduceren geluidsoverlast bedrijven: 5 bedrijven zijn geadviseerd over maatregelen om geluidsoverlast te beperken.
|
Blz. 361
|
4.8.2 Luchtkwaliteit
|
Blz. 362
|
Alle ruimtelijke ontwikkelingen waarvoor een luchtkwaliteitsonderzoek wordt opgesteld, worden behalve aan de Wet milieubeheer, ook aan de WHO-normen getoetst.
|
Blz. 363
|
De luchtkwaliteit rondom de drukste wegen in Wageningen is gemonitord: Lawickse Allee, Ritzema Bosweg, Kortenoord Allee, Nijenoord Allee, Diedenweg, Rooseveltweg, Mansholtlaan.
|
Blz. 364
|
4.8.3 Externe veiligheid
|
Blz. 365
|
De risicokaart van de provincie Gelderland is actueel en up to date gehouden.
|
Blz. 366
|
4.8.4 Plaagdieren
|
Blz. 367
|
Aan de wettelijke zorgplicht aangaande voorkomen overlast eikenprocessierups is voldaan.
|
Blz. 368
|
Aan de wettelijke zorgplicht aangaande bestrijden van overlast van ratten is voldaan.
|
Blz. 369
|
4.8.5 Opvang van zwervende en hulpbehoevende dieren
|
Blz. 370
|
Aan de zorgplicht voor hulpbehoevende dieren is voldaan (opvang zwervende dieren, vervoer gewonde en noodlijdende dieren, nestbeheer ganzen).
|
Blz. 371
|
Risico's
|
Blz. 372
|
Algemene informatie programma 4
|
Blz. 373
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 374
|
Beleidskader
|
Blz. 375
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 376
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 377
|
Programma 6 Maatschappelijke ontwikkeling
|
Blz. 378
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 379
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 380
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 381
|
6.1 Samen Wageningen
|
Blz. 382
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 383
|
Doelstellingen
|
Blz. 384
|
6.1.1 Gezondheid
|
Blz. 385
|
inwoners, in het bijzonder chronisch zieken en mensen met een beperking en mensen met een lage SES, ervaren hun kwaliteit van leven gemiddeld als goed
|
Blz. 386
|
inwoners, in het bijzonder mensen met een lage SES, ervaren hun gezondheid gemiddeld als goed, wat gerelateerd wordt aan regelmatig bewegen, geen of weinig gebruik van alcohol en drugs, ontspanning, gezonde voeding en seksuele gezondheid.
|
Blz. 387
|
inwoners ervaren dat ze mee kunnen doen, in het bijzonder chronisch zieken en mensen met een beperking (we gaan uit van wat mensen wel kunnen in plaats van niet kunnen) en mensen met een lage SES;
|
Blz. 388
|
Wageningen beoogt zoveel mogelijk zorg en ondersteuning van kwetsbare inwoners in een thuissituatie te bieden, in 2021 is het aantal plekken met zorg binnen een instelling teruggebracht naar maximaal 25 plekken.
|
Blz. 389
|
De Jogg-aanpak is in 2021 geëvalueerd en er is een besluit genomen over een (eventueel) vervolg.
|
Blz. 390
|
In 2021 is de groente- en fruitconsumptie van kinderen t/m 12 jaar gestegen ten opzichte van de consumptie in 2017.
|
Blz. 391
|
In samenwerking met Huisartensgroep de Poort wordt het aantal patiënten dat de Eetscore invult geïntensiveerd. Tevens neemt een deel van deze patiënten deel aan de pilot van Alliantie Voeding in de Zorg
|
Blz. 392
|
6.1.2 Leefbaarheid
|
Blz. 393
|
Er zijn laagdrempelige mogelijkheden voor informatie, advies en ondersteuning bij vragen over leefbaarheid en burgerinitiatieven die de leefbaarheid versterken.
|
Blz. 394
|
Er bestaat inzicht in initiatieven voor leefbaarheid.
|
Blz. 395
|
Inwoners kennen elkaar en hebben interactie met elkaar in hun gebied, waarbij de invulling van “gebied” maatwerk is.
|
Blz. 396
|
Initiatieven die zich richten op opbouwen en versterken van netwerken in de wijk/buurt worden ondersteund.
|
Blz. 397
|
indien nodig worden (kwetsbare) inwoners door de gemeente ondersteund bij het nemen van initiatieven in hun gebied.
|
Blz. 398
|
In 2021 zijn er 8 woningen beschikbaar in Wageningen voor de opvang van dak-en thuislozen, waarbij geen sprake is van psychiatrische problematiek of verslavingsproblemen.
|
Blz. 399
|
6.1.3 Werk
|
Blz. 400
|
Er zijn verschillende vormen van werk en participeren (meedoen) beschikbaar.
|
Blz. 401
|
De gemeente ondersteunt en stimuleert initiatieven in de stad of wijk van ondernemers, inwoners en maatschappelijke partners.
|
Blz. 402
|
Iedere uitkeringsgerechtigde krijgt een ondersteuningstraject van de gemeente dat uitgaat van zijn mogelijkheden en leidt naar een vorm van werk of dagbesteding.
|
Blz. 403
|
Bij het bieden van hulp en ondersteuning in relatie tot werk worden dwarsverbanden gelegd tussen bedrijven, dagbesteding, vrijwilligerswerk en scholen
|
Blz. 404
|
iedereen die wil werken weet waar hij/zij ondersteuning kan krijgen bij het vinden van een duurzame vorm van werk of indien dat niet mogelijk is – dagbesteding passend bij de talenten en capaciteiten
|
Blz. 405
|
6.1.4 Armoede
|
Blz. 406
|
de gemeente ondersteunt initiatieven die gericht zijn op armoedebestrijding.
|
Blz. 407
|
Inwoners met een minimum inkomen benutten de mogelijkheden voor financiële ondersteuning optimaal;
|
Blz. 408
|
er wordt maatwerk verleend bij financiële problemen als regels tekort schieten.
|
Blz. 409
|
Financieel kwetsbare inwoners (jongeren en volwassenen) krijgen ondersteuning om anders met geld te leren omgaan en hun lasten te verlagen.
|
Blz. 410
|
In samenwerking met formele en informele netwerken worden problematische schuldensituaties gesignaleerd, waar mogelijk voorkomen en waar nodig opgelost.
|
Blz. 411
|
In 2020 en 2021 wordt gewerkt aan de herijking van het armoedebeleid. Dit zal in 2021 leiden tot een herzien beleidskader en een actieagenda armoede waarmee concrete invulling wordt gegeven aan het voorkomen, verzachten en verhelpen van armoede.
|
Blz. 412
|
6.1.5 Mantelzorg
|
Blz. 413
|
er is een professioneel aanspreekpunt voor ondersteuning aan mantelzorgers
|
Blz. 414
|
mantelzorgers en professionele hulpverleners stemmen de zorgverlening met elkaar af.
|
Blz. 415
|
mantelzorgers worden door de gemeente gewaardeerd
|
Blz. 416
|
mantelzorgers worden door de gemeente en zorgaanbieders minder belast door regels en voorwaarden om hun mantelzorgtaken uit te kunnen voeren.
|
Blz. 417
|
mantelzorgers die ondersteuning nodig hebben, krijgen informele en/of formele hulp op maat.
|
Blz. 418
|
6.1.6 Vrijwilligerswerk
|
Blz. 419
|
Er zijn ondersteuningsmogelijkheden voor vrijwilligers in de vorm van scholing, begeleiding, verzekering etc.
|
Blz. 420
|
vrijwilligerswerk is toegankelijk (financieel, regels, ondersteuning) voor iedereen die vrijwilligerswerk wil doen.
|
Blz. 421
|
er zijn diverse mogelijkheden voor het verbinden van vraag en aanbod van inwoners.
|
Blz. 422
|
6.1.7 Vrijetijdsbesteding
|
Blz. 423
|
er is een aanbod voor vrijetijdsbesteding voor mensen met beperkte eigen middelen
|
Blz. 424
|
er is financiële ondersteuning voor inwoners die geen middelen hebben om mee te doen aan vrijetijdsbesteding;
|
Blz. 425
|
er is een divers, breed, toegankelijk aanbod van activiteiten en voorzieningen voor vrijetijdsbesteding, ook in de buitenruimte, waaruit inwoners kunnen kiezen afhankelijk van hun mogelijkheden en hun behoefte.
|
Blz. 426
|
6.1.8 Jeugd
|
Blz. 427
|
de wettelijke taken uit de Jeugdwet worden uitgevoerd.
|
Blz. 428
|
Er wordt informele of formele hulp aangeboden en er is ondersteuning door professionals, vrijwilligers en mensen uit het eigen netwerk.
|
Blz. 429
|
Ouders en kinderen zijn volwaardige gesprekspartners; hulpverleners praten niet over maar met hen vanuit een respectvolle bejegening en rekening houdend met de heersende normen en waarden in het gezin en in hun omgeving
|
Blz. 430
|
Er zijn netwerken voor kinderen en ouders waar zij lotgenoten en ervaringsdeskundigen kunnen ontmoeten.
|
Blz. 431
|
Als mensen zich zorgen maken over de kinderen van anderen, weten zij waar zij terecht kunnen voor informatie en advies en weten hoe te handelen als de veiligheid van het kind in het geding is
|
Blz. 432
|
Kinderen en hun ouders kunnen makkelijk informatie vinden en advies krijgen, zowel over het oplossen als over het voorkomen van problemen;
|
Blz. 433
|
kinderen zijn actief betrokken bij het beleid dat betrekking op hen heeft.
|
Blz. 434
|
Er wordt preventief hulp en ondersteuning aangeboden aan ouders en kinderen in geval van echtscheidingen.
|
Blz. 435
|
6.1.9 Ouderen
|
Blz. 436
|
oudere inwoners ontvangen waar nodig ondersteuning op maat en passende mogelijkheden om zelfstandig actief te blijven
|
Blz. 437
|
oudere inwoners kunnen elkaar en andere generaties ontmoeten en gezamenlijk activiteiten organiseren en worden daarin waar nodig gefaciliteerd
|
Blz. 438
|
voor oudere inwoners met beperkingen is passende zorg beschikbaar;
|
Blz. 439
|
Eenzaamheid bij oudere inwoners wordt gesignaleerd en waar gewenst wordt op maat ondersteuning geboden bij maatschappelijke participatie/opbouwen van een netwerk.
|
Blz. 440
|
6.1.10 Mensen met een beperking
|
Blz. 441
|
mensen met een beperking worden actief betrokken bij vormgeving, invulling en evaluatie van beleid en uitvoering dat op hen betrekking heeft.
|
Blz. 442
|
bedrijven en organisaties creëren passende functies voor mensen met een beperking
|
Blz. 443
|
het openbaar vervoer, aanvullend vervoer en openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor mensen met een beperking.
|
Blz. 444
|
6.1.11 Statushouders/vluchtelingen
|
Blz. 445
|
iedere statushouder die in Wageningen komt wonen, beheerst (naar eigen kunnen) de Nederlandse taal.
|
Blz. 446
|
iedere statushouder wordt – zo snel mogelijk nadat hij in Wageningen is komen wonen – actief gestimuleerd om een vorm van werk of studie te gaan doen en wordt daarin ondersteund;
|
Blz. 447
|
alle statushouders/vluchtelingen zijn op de hoogte van de Nederlandse normen en waarden, waaronder de basiswaarden van de Grondwet en de Mensen- en Kinderrechten; ouders worden in staat gesteld hun kinderen daarin te ondersteunen;
|
Blz. 448
|
statushouders/vluchtelingen en inwoners ontmoeten elkaar in de buurt, op (vrijwilligers) werk of tijdens vrijetijdsbesteding
|
Blz. 449
|
statushouders/vluchtelingen worden door de gemeente ondersteund bij het opbouwen van een eigen netwerk;
|
Blz. 450
|
er is ondersteuning voor uitgeprocedeerde vluchtelingen die buiten hun schuld niet in aanmerking komen voor opvang en die voldoen aan de daartoe door de gemeenteraad vastgestelde criteria.
|
Blz. 451
|
Risico's
|
Blz. 452
|
6.2 Bewustwording, solidariteit, vrede en veiligheid
|
Blz. 453
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 454
|
Doelstellingen
|
Blz. 455
|
6.2.1 Herdenken en vieren bevrijding
|
Blz. 456
|
In 2021 zijn er jaarrond activiteiten georganiseerd in het kader van Vrijheid en hebben we op 4 en 5 mei met de 75 +1 editie vrijheid herdacht en gevierd.
|
Blz. 457
|
6.2.2 Educatie en bewustwording
|
Blz. 458
|
In 2021 zijn er het jaar rond educatieve activiteiten georganiseerd over vrede, vrijheid, veiligheid, mensenrechten en democratie. Zoals een scholenproject, vrijheidslessen, adoptieceremonies en lezingen.
|
Blz. 459
|
6.2.3 Waardering veteranen
|
Blz. 460
|
In 2021 is er maandelijks een veteranencafé en de jaarlijkse Veteranendag georganiseerd. Veteranen zijn ook uitgenodigd voor een aantal adoptieceremonies
|
Blz. 461
|
Daarnaast kregen veteranen de aandacht en de waardering die zij verdienen op 5 mei tijdens het programma op de Dreijen en het Defilé.
|
Blz. 462
|
6.2.4 Onderhouden van internationale contacten
|
Blz. 463
|
In 2021 organiseren we minimaal één activiteit met partnerstad met Gödöllo waarbij scholen/organisaties uit Wageningen betrokken zijn.
|
Blz. 464
|
In 2021 organiseren we minimaal één activiteit met partnerstad Mörfelden-Walldorf.
|
Blz. 465
|
Risico's
|
Blz. 466
|
Algemene informatie programma 6
|
Blz. 467
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 468
|
Beleidskader
|
Blz. 469
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 470
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 471
|
Programma 7 Onderwijs & educatie
|
Blz. 472
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 473
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 474
|
Gewijzigde doelen
|
Blz. 475
|
7.1 Onderwijsachterstanden en ontwikkelachterstanden zijn verminderd
|
Blz. 476
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 477
|
Doelstellingen
|
Blz. 478
|
7.1.1 Aanbieden VVE-programma
|
Blz. 479
|
Minder taal- en/of ontwikkelingsachterstanden bij kinderen van 0 -4 jaar door 16 uur per week aanbod van het VVE-programma op alle kinderopvangorganisaties.
|
Blz. 480
|
7.1.2 Opheffen taalachterstand bij 'neveninstromers' in het basisonderwijs
|
Blz. 481
|
Behoud van twee schakelklassen op De Wereld en De Tarthorst voor de kinderen die niet vanaf de kleutergroepen Nederland onderwijs volgen, maar later zijn ingestroomd (neveninstromers).
|
Blz. 482
|
7.1.3 Aan alle (speciale) basisscholen is schoolbegeleiding aangeboden
|
Blz. 483
|
Aan alle basisscholen in Wageningen wordt een bijdrage geleverd aan schoolbegeleiding (individuele leerlingenzorg of schoolontwikkeling) conform de nadere regels "subsidie schoolbegeleiding Wageningen"
|
Blz. 484
|
Risico's
|
Blz. 485
|
7.2 Ieder kind ontwikkelt ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid
|
Blz. 486
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 487
|
Doelstellingen
|
Blz. 488
|
7.2.1 Programma op het gebied van ecologische basisvorming & natuur- en milieueducatie
|
Blz. 489
|
Kinderen krijgen op het basisonderwijs educatie op het gebied van natuur en milieu d.m.v. het financieren van Natuur- en Milieu educatie.
|
Blz. 490
|
Risico's
|
Blz. 491
|
7.3 Alle leerlingen verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
|
Blz. 492
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 493
|
Doelstellingen
|
Blz. 494
|
7.3.1 Relatief schoolverzuim
|
Blz. 495
|
Ongeoorloofde aanwezigheid (oftewel relatief schoolverzuim of spijbelen) is maximaal 2% van het aantal leerplichtigen
|
Blz. 496
|
7.3.2 Uitvoering geven aan regionaal VSV programma Vallei 2021 - 2024
|
Blz. 497
|
Het aantal VSV’ers in de regio Vallei daalt tot 2024 met 1,5%
|
Blz. 498
|
Risico's
|
Blz. 499
|
7.4 Goede bereikbaarheid scholen voor speciaal en bijzonder onderwijs
|
Blz. 500
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 501
|
Doelstellingen
|
Blz. 502
|
7.4.1 Leerlingenvervoer
|
Blz. 503
|
Leerlingen worden vervoerd naar speciaal onderwijs, in situaties waar ouders of zelfstandig reizen geen oplossing bieden en passend binnen de regels van de verordening.
|
Blz. 504
|
De vervoerder verduurzaamt zijn wagenpark. Op het totaal van de kilometers passend vervoer schooljaar 2020/2021 wordt 25% met Euro 6, 50% met Groen gas (Biogas) en 25% met Elektrisch/Waterstof uitgevoerd.
|
Blz. 505
|
De maximale reistijd is van 90 minuten teruggebracht naar maximaal 60 minuten. Deze wijziging gaat in bij aanvang schooljaar 2020/2021.
|
Blz. 506
|
7.4.2 Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid ouders
|
Blz. 507
|
Meer leerlingen zijn zelfredzaam in het gebruik van het openbaar vervoer. Minder gebruik van schoolvervoer doordat ouders het vervoer zelf regelen of doordat de leerling zelfstandig reist met het openbaar vervoer.
|
Blz. 508
|
Risico's
|
Blz. 509
|
7.5 Adequate huisvesting onderwijs
|
Blz. 510
|
Wat willen bereiken?
|
Blz. 511
|
Doelstellingen
|
Blz. 512
|
7.5.1 Het groene integraal huisvestingsplan (IHP)
|
Blz. 513
|
Uitvoering IHP door de bouw (voorbereiding) van twee nieuwe, duurzame schoolgebouwen voor de basisschool De Zwaneridder en de Margrietschool.
|
Blz. 514
|
7.5.2 Versnelling van de verduurzaming van schoolgebouwen
|
Blz. 515
|
Aanvullend onderzoek voor verduurzaming schoolgebouwen (naast nieuwbouw zie 7.5.1) om te prioriteren en maatregelen zoals renovatie te bepalen.
|
Blz. 516
|
7.5.3 Schoolbesturen nemen maatregelen om hun schoolgebouwen te verduurzamen
|
Blz. 517
|
Noodzakelijke maatregelen zijn bekend op basis van het vervolgonderzoek (zie ook 7.5.2)
|
Blz. 518
|
7.5.4 Er zijn meer schoolpleinen vergroend
|
Blz. 519
|
In 2021 minimaal drie basisscholen die het schoolplein vergroenen.
|
Blz. 520
|
7.5.5 Schoolpleinen zijn openbaar toegankelijk na schooltijden
|
Blz. 521
|
Alle schoolpleinen blijven (gedeeltelijk) openbaar toegankelijk na schooltijden voor spelen en ontmoeting, incl. de nieuw te bouwen schoolgebouwen voor de Zwaneridder en de Margrietschool.
|
Blz. 522
|
Risico's
|
Blz. 523
|
7.6 Afstemming en effectieve samenhang met het onderwijs
|
Blz. 524
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 525
|
Doelstellingen
|
Blz. 526
|
7.6.1 Afstemming en effectieve samenhang met het onderwijs
|
Blz. 527
|
Borging onderwijszorgarrangement SBO De Dijk d.m.v. verbinding hulp en ondersteuning op school en thuis.
|
Blz. 528
|
Borging project Handle with Care.
|
Blz. 529
|
Matrix Passende Samenwerking met de (wettelijke) verdeling van verantwoordelijkheden tussen Jeugdwet en Onderwijswetten in de FoodValley, geldend voor scholen, gemeenten en samenwerkingsverbanden (SWV)
|
Blz. 530
|
Meer thuis nabij onderwijs: enkele Wageningse kinderen die op speciaal onderwijs in Ede zitten, gaan het volgende schooljaar naar SBO De Dijk in Wageningen naar school
|
Blz. 531
|
Risico's
|
Blz. 532
|
7.7 Er is kwalitatief goede en veilige kinderopvang geboden
|
Blz. 533
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 534
|
Doelstellingen
|
Blz. 535
|
7.7.1 Controle kinderopvanglocaties
|
Blz. 536
|
Kwalitatief goede kinderopvang d.m.v. 100% controle op kinderdagopvanglocaties, steekproefsgewijze controle bij gastouders en het nemen van maatregelen bij eventuele onvolkomenheden.
|
Blz. 537
|
Risico's
|
Blz. 538
|
Algemene informatie programma 7
|
Blz. 539
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 540
|
Beleidskader
|
Blz. 541
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 542
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 543
|
Programma 8 Wonen
|
Blz. 544
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 545
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 546
|
8.1 Voldoende woningen in balans over de stad
|
Blz. 547
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 548
|
Doelstellingen
|
Blz. 549
|
8.1.1 Kernvoorraad sluit aan bij omvang doelgroep
|
Blz. 550
|
In 2021 worden circa 50 sociale huurwoningen opgeleverd in o.a. de plannen Kortenoord, Ireneplan en Torckdael.
|
Blz. 551
|
Middels prestatieafspraken met de Woningstichting zetten we in op meer, passende en betaalbare sociale huurwoningen. We realiseren een huisvestingsverordening tbv een eerlijke verdeling van de woonruimte en stimulering van doorstroming.
|
Blz. 552
|
Het toepassen van de woningmarktstrategie bij nieuwbouwplannen vergroot het aantal sociale huurwoningen in Wageningen. Sociale huurwoningen in de nieuwbouw worden minimaal 25 jaar behouden voor de doelgroep middels de doelgroepenverordening.
|
Blz. 553
|
Het strategisch beraad betaalbaar wonen tussen ontwikkelaars en de Woningstichting leidt tot betere sturing op de kwaliteit van nieuwe sociale huurwoningen.
|
Blz. 554
|
8.1.2 Realisatie taakstelling huisvesten statushouders
|
Blz. 555
|
Huisvesten van statushouders overeenkomstig de taakstelling provincie c.q. het Rijk en in samenwerking met de Regio Foodvalley.
|
Blz. 556
|
8.1.3 Vergroten beschikbaarheid woningen specifieke doelgroepen
|
Blz. 557
|
Via de lening Toekomstbestendig Wonen Gelderland zijn meer huishoudens in Wageningen in staat om hun woning levensloopbestendig te maken.
|
Blz. 558
|
Op basis van het gezamenlijk Statement Wonen & Zorg (gemeente, huurders en De Woningstichting) wordt een uitvoeringsagenda opgesteld met zorgorganisaties en andere betrokken partijen en een start gemaakt met de uitvoering.
|
Blz. 559
|
Het toetsingskader van de woningmarktstrategie wordt gehanteerd. Hiermee stimuleren we dat bouwplannen voor het overgrote deel uit levensloopbestendige woningen bestaat en bij voorkeur in de nabijheid van voorzieningen.
|
Blz. 560
|
Onder de noemer 'Anders Wonen' wordt samen met gemeenten en wooncorporaties regio Foodvalley gezocht naar een of meerder locaties voor huisvesting voor Wageningse inwoners die in een crisissituatie verkeren.
|
Blz. 561
|
8.1.4 Vraag studentenkamers sluit aan bij aanbod
|
Blz. 562
|
Het nieuwe beleid kamerverhuur levert verspreid over Wageningen een bijdrage aan de kwalitatieve en kwantitatieve behoefte aan studentenhuisvesting op.
|
Blz. 563
|
De nieuwbouw van de locaties Kirpestein, Costerweg 65 en Marijkeweg 20 levert in de periode 2021-2022 742 studentenkamers op. De potentiële locaties Bornsesteeg en campus Born Oost leveren op middellange termijn 560 studenteneenheden op.
|
Blz. 564
|
Op basis van de monitor studentenhuisvesting en de evaluatie woningmarktstrategie in 2021, volgt een herijking van het besluit over studentenhuisvestingslocaties.
|
Blz. 565
|
Gezamenlijk met partners onderzoeken we de mogelijkheden voor studentenhuisvestingslocaties in de regio (Ede) voor de langere termijn.
|
Blz. 566
|
8.1.5 Vergroten beschikbaarheid woningen middeninkomens
|
Blz. 567
|
In 2021 worden middenhuurwoningen opgeleverd in oa de nieuwbouwplannen Dreijen fase 1 en het voormalig Stadskantoor.
|
Blz. 568
|
In de periode 2021 worden koopwoningen tussen € 220.000 en € 290.000 opgeleverd in o.a. de plannen De Dreijen fase I en Kortenoord.
|
Blz. 569
|
8.1.6 Huisvesting starters, Phd'ers en kenniswerkers
|
Blz. 570
|
Het toepassen van de woningmarktstrategie bij nieuwbouwplannen vergroot het aantal sociale huurwoningen, middenhuurwoningen en koopwoningen tussen € 220.000 en € 290.000 in Wageningen ten behoeve van starters, Phd’ers en kenniswerkers.
|
Blz. 571
|
Het aanbod van short stay (zelfstandige, gemeubileerde eenheden) is in overeenstemming met de behoefte van tijdelijke expats.
|
Blz. 572
|
8.1.7 Oplevering aantallen nieuwbouwwoningen
|
Blz. 573
|
In 2021 worden circa 250 nieuwbouwwoningen opgeleverd. Bij alle nieuwbouwplannen wordt conform de woningmarktstrategie ingezet op meer differentiatie van woningtypen, duurzame woningen en ruimte voor groen in de woonomgeving.
|
Blz. 574
|
De regionale verstedelijkingsstrategie zet in op het terugdringen van het tekort aan woningen zonder het groene karakter van de regio te verliezen.
|
Blz. 575
|
De inzet op de intensivering van en de zoektocht naar nieuwe woningbouwlocaties sluit aan bij de demografische & marktontwikkelingen .
|
Blz. 576
|
Risico's
|
Blz. 577
|
8.2 Woningen sluiten aan bij behoefte
|
Blz. 578
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 579
|
Doelstellingen
|
Blz. 580
|
8.2.1 Differentiatie en toekomstbestendig
|
Blz. 581
|
Op basis van de woningmarktstrategie zijn nieuwbouwprogramma’s meer gedifferentieerd opgebouwd.
|
Blz. 582
|
Via de woningmarktstrategie en visie Buitengebied stimuleren we alternatieve woonvormen zoals Tiny Houses, cpo of friends-achtige concepten.
|
Blz. 583
|
Aan de hand van een specifieke handreiking beoordelen we de aanvragen van omgevingsvergunning voor Tiny Houses in het binnenstedelijk gebied.
|
Blz. 584
|
In het buitengebied zijn de ruimtelijke kaders voor alternatieve woonvormen uitgewerkt.
|
Blz. 585
|
8.2.2 Gemengd wonen in de buurt
|
Blz. 586
|
Het Groene Hofje, 12 zelfstandige woningen in Kortenoord voor autistische jongeren op loopafstand van de mantelzorger wordt in 2021 gerealiseerd. Gemeente Wageningen faciliteert Het Groene Hofje vanuit het principe scheiden van wonen en zorg.
|
Blz. 587
|
Via de woningmarktstrategie wordt gedifferentieerd bouwen en bouwen in het kader van ontmoeting (hofjeswoningen) voor jongeren en ouderen gestimuleerd.
|
Blz. 588
|
Samen met betrokken partijen in Wageningen zijn afspraken gemaakt over hoe we in Wageningen met woonoverlast omgaan en elkaar hierin kunnen ondersteunen.
|
Blz. 589
|
8.2.3 Herstructurering buurten
|
Blz. 590
|
In de pilot de Nude, Wijk van de toekomst hebben de uitgangspunten van de Woonvisie een plek gekregen. Onderzocht wordt hoe de warmtevraag beperkt kan worden en hoe duurzame warmtevoorziening ingezet kan worden ipv aardgas.
|
Blz. 591
|
In de uitwerking van herontwikkeling van de Julianastraat en Braakakkerweg krijgen de uitgangspunten van de Woonvisie en de Woningmarktstrategie een plek.
|
Blz. 592
|
Risico's
|
Blz. 593
|
8.3 Duurzaamheid en woonlasten
|
Blz. 594
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 595
|
Doelstellingen
|
Blz. 596
|
8.3.1 Verduurzaming en gasloos voor bestaande bouw
|
Blz. 597
|
prestatieafspraken met woningcorporaties over verduurzaming bestaande woningvoorraad zijn uitgevoerd.
|
Blz. 598
|
8.3.2 Bewustwording energiebesparing
|
Blz. 599
|
Zie programma 4.1
|
Blz. 600
|
8.3.3 Nieuwbouw is (bijna) energieneutraal
|
Blz. 601
|
Het duurzaam bouwen beleid is herijkt en vastgesteld.
|
Blz. 602
|
Met projectontwikkelaars van projecten met meer dan 5 woningen is een duurzaamheidsprofiel opgesteld.
|
Blz. 603
|
Risico's
|
Blz. 604
|
8.4 Het vastgoed sluit aan bij de wensen van gebruikers
|
Blz. 605
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 606
|
Doelstellingen
|
Blz. 607
|
8.4.1 Accommodaties sluiten aan bij wensen gebruikers
|
Blz. 608
|
Er is voor € 778.000,- aan gemeentelijk vastgoed verkocht, waarbij er ook een plan ligt voor gemeentelijk strategisch vastgoed (bijvoorbeeld eigendom Werkpunt e.a.)
|
Blz. 609
|
Risico's
|
Blz. 610
|
8.5 Vastgoed ondersteunt beleidsdoelen of wordt verkocht
|
Blz. 611
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 612
|
Doelstellingen
|
Blz. 613
|
8.5.1 Optimaliseren vastgoedportefeuille
|
Blz. 614
|
Vastgoed- en huisvestingsbeleid is opgesteld overeenkomstig de moties 2M4 en 2M5 die zijn aangenomen bij de Programmabegroting 2020 - 2023.Het faciliteren van ruimte voor maatschappelijke- en culturele groeperingen wordt hierin integraal opgenomen. .
|
Blz. 615
|
Er is een voorkeursscenario vastgesteld die als basis dient voor de nieuw te sluiten concessieovereenkomst vanaf 2023 voor de exploitatie en verduurzaming van zwembad De Bongerd.
|
Blz. 616
|
Risico's
|
Blz. 617
|
8.6 Gemeentelijke gebouwen zijn energieneutraal in 2030
|
Blz. 618
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 619
|
Doelstellingen
|
Blz. 620
|
8.6.1 Voorbeeldfunctie bij verduurzamen vastgoed
|
Blz. 621
|
Op het dak van sporthal de Vlinder liggen zonnepanelen en het gebouw 't Palet is verduurzaamd.
|
Blz. 622
|
Risico's
|
Blz. 623
|
Algemene informatie programma 8
|
Blz. 624
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 625
|
Beleidskader
|
Blz. 626
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 627
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 628
|
Programma 9 Sport en cultuur
|
Blz. 629
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 630
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 631
|
9.1 Jongeren, ouderen en mensen met obesitas sporten meer
|
Blz. 632
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 633
|
Doelstellingen
|
Blz. 634
|
9.1.1 Lidmaatschap jongeren sportvereniging of sportclub
|
Blz. 635
|
Het aantal jongeren dat lid is van een sportvereniging of sportclub is in alle wijken 35% of meer.
|
Blz. 636
|
9.1.2 Alcoholmatigings- en voedingsbeleid
|
Blz. 637
|
In 2021 bekostigt de gemeente de Lekker in je Vel aanpak. Sportaanbieders kunnen voor een gezonde sportkantine gratis advies en ondersteuning inwinnen.
|
Blz. 638
|
9.1.3 Aantal sportende ouderen
|
Blz. 639
|
Het percentage Wageningse ouderen (65+) dat tenminste één dag in de week sport is 50% of meer. De gemeente stimuleert het sporten van ouderen door middel van de buurtsportcoach.
|
Blz. 640
|
9.1.4 Lidmaatschap sportvereniging doelgroep obesitas of anderszins
|
Blz. 641
|
De gemeente subsidieert de buurtsportcoach. De buurtsportcoaches maken gebruik van sport- en beweeginterventies om mensen (uit bepaalde doelgroepen) structureel meer laten bewegen.
|
Blz. 642
|
9.1.5 Bewegingsonderwijs scholen
|
Blz. 643
|
De gemeente subsidieert buurtsportcoaches. De buurtsportcoaches bieden scholen ondersteuning om meer beweegactiviteiten tijdens de schooldag aan te bieden aan de kinderen.
|
Blz. 644
|
Risico's
|
Blz. 645
|
9.2 Meer volwassenen sporten
|
Blz. 646
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 647
|
Doelstellingen
|
Blz. 648
|
9.2.1 Nederlandse beweegnorm volwassenen
|
Blz. 649
|
Het aantal volwassenen in Wageningen dat voldoende beweegt volgens de Nederlandse beweegrichtlijnen is minimaal gelijk aan het landelijk gemiddelde.
|
Blz. 650
|
9.2.2 Lidmaatschap sportvereniging volwassenen
|
Blz. 651
|
Minimaal 60% van de volwassenen sport tenminste 1 keer per week. (De monitor van de VGGM geeft over het lidmaatschapspercentage geen uitsluitsel.)
|
Blz. 652
|
9.2.3 Betaalbaarheid sport voor minima
|
Blz. 653
|
Volwassenen en kinderen kunnen in 2021 via het 'ik doe mee'-fonds een vergoeding krijgen voor sportieve activiteiten en sportkleding en middelen.
|
Blz. 654
|
Risico's
|
Blz. 655
|
9.3 Veelzijdig cultureel aanbod
|
Blz. 656
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 657
|
Doelstellingen
|
Blz. 658
|
9.3.1 Bevordering professionele kunst
|
Blz. 659
|
In 2021 subsidiëren we Stichting Junushoff om een volwaardig theater te beheren en te exploiteren.
|
Blz. 660
|
We subsidiëren popupop om het landelijk popcircuit naar Wageningen te halen.
|
Blz. 661
|
9.3.2 Organisatorische ondersteuning culturele organisaties en initiatieven
|
Blz. 662
|
Als er moet worden nagedacht over creatieve en innovatieve oplossingen voor het culturele veld in Wageningen, worden kunstenaars uitgenodigd en uitgedaagd om hierover mee te denken.
|
Blz. 663
|
9.3.3 Bevordering lezen en kennismaking literatuur
|
Blz. 664
|
De bblthk ontvangt subsidie waardoor zij in staat is om vijf pijlers in stand te houden: 'ter beschikking stellen van kennis en informatie', 'ontwikkeling en educatie', 'lezen en literatuur', 'ontmoeting en debat' en 'kunst en cultuur'.
|
Blz. 665
|
9.3.4 Poppodium
|
Blz. 666
|
Door subsidie voor popupop worden samenwerkende podia en organisatoren in staat gesteld pop naar Wageningen te halen.
|
Blz. 667
|
9.3.5 Bevrijdingsfestival als onderdeel programma Vrijheid en bevrijding
|
Blz. 668
|
Gedurende het hele jaar vinden er activiteiten plaats in het teken van 'vrijheid' en 'de bevrijding', met daarin specifieke aandacht voor 75 + 1 jaar vrijheid.
|
Blz. 669
|
9.3.6 Cultuureducatie en participatie
|
Blz. 670
|
In 2021 wordt het CultuurActiePlan uitgevoerd. Hierin zijn plannen opgenomen om binnen- en buitenschoolse educatie meer met elkaar te verbinden.
|
Blz. 671
|
9.3.7 Stimulering cultureel ondernemerschap
|
Blz. 672
|
In 2021 wordt het CultuurActiePlan uitgevoerd. Hierin zijn plannen opgenomen om samenwerking te bevorderen.
|
Blz. 673
|
De gemeente ondersteunt de proeftuin Ede_Wageningen_Culturele_Bloei. 2021 is het laatste jaar van het project Portal van Shared Studios waarin ontmoetingen en samenwerkingsprojecten worden gestimuleerd.
|
Blz. 674
|
Risico's
|
Blz. 675
|
9.4 Kennismaking en deelname kunst en cultuur
|
Blz. 676
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 677
|
Doelstellingen
|
Blz. 678
|
9.4.1 Betrokkenheid WUR en kennisintensieve bedrijven bij Wageningse cultuur
|
Blz. 679
|
De gemeente ondersteunt de proeftuin Ede_Wageningen_Culturele_Bloei. 2021 is het laatste jaar van het project Portal van Shared Studios waarin ontmoetingen en samenwerkingsprojecten worden gestimuleerd.
|
Blz. 680
|
9.4.2 Cultuureducatie jongeren
|
Blz. 681
|
Met het Kunstmenu komt ieder kind op de basisschool in aanraking met kunst en cultuur. Het Kunstmenu is een samenwerking van alle Wageningse basisscholen, culturele aanbieders uit de regio en de gemeente Wageningen.
|
Blz. 682
|
Door cofinanciering van de gemeente kunnen Wageningse scholen deelnemen aan het Programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK)
|
Blz. 683
|
In 2021 wordt het CultuurActiePlan uitgevoerd. Hierin zijn plannen opgenomen om binnen- en buitenschoolse educatie meer met elkaar te verbinden.
|
Blz. 684
|
9.4.3 Bevordering amateurkunst
|
Blz. 685
|
In 2021 verstrekken we amateurkunstsubsidies en subsidies voor eenmalige culturele activiteiten, zaalhuur Junushoff en tentoonstellingen.
|
Blz. 686
|
9.4.4 Podium voor ontmoeting en debat
|
Blz. 687
|
De bblthk ontvangt in 2021 subsidie waardoor zij in staat is om haar vijf pijlers in stand te houden, waaronder de pijler 'ontmoeting en debat'.
|
Blz. 688
|
9.4.5 Aanbod lezen, taal en informatie educatie
|
Blz. 689
|
De bblthk ontvangt in 2021 subsidie waardoor zij in staat is om vijf pijlers in stand te houden: waaronder 'ontwikkeling en educatie' en 'lezen en literatuur'.
|
Blz. 690
|
9.4.6 Buitenschoolse cultuureducatie
|
Blz. 691
|
In 2021 wordt het CultuurActiePlan uitgevoerd. Hierin zijn plannen opgenomen voor om samenwerking in de buitenschoolse educatie te bevorderen.
|
Blz. 692
|
Risico's
|
Blz. 693
|
9.5 Toegankelijkheid culturele basisvoorzieningen
|
Blz. 694
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 695
|
Doelstellingen
|
Blz. 696
|
9.5.1 Beschikbaarheid en toegankelijkheid kennis en informatie
|
Blz. 697
|
In 2021 ontvangt de bblthk subsidie waardoor zij in staat is om vijf pijlers in stand te houden, waaronder de pijler 'ter beschikking stellen van kennis en informatie'.
|
Blz. 698
|
9.5.2 Cultuurhistorie
|
Blz. 699
|
In 2021 verstrekken we een subsidie aan museum de Casteelse Poort. Het museum heeft permanente exposities over het rijke verleden van Wageningen en kortlopende tentoonstellingen over speciale onderwerpen.
|
Blz. 700
|
9.5.3 Archieven
|
Blz. 701
|
In 2021 is het archief voor het publiek toegankelijk. Opslag en waar mogelijk digitalisering van het Wagenings archief is een continue proces.
|
Blz. 702
|
9.5.4 Deelname cultuur
|
Blz. 703
|
In 2021 wordt het CultuurActiePlan uitgevoerd. Hierin zijn plannen opgenomen om samenwerking te bevorderen.
|
Blz. 704
|
Risico's
|
Blz. 705
|
Algemene informatie programma 9
|
Blz. 706
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 707
|
Beleidskader Sport
|
Blz. 708
|
Beleidskader Cultuur
|
Blz. 709
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 710
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 711
|
Programma 10 Veiligheid
|
Blz. 712
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 713
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 714
|
10.1 Ondermijning
|
Blz. 715
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 716
|
Doelstellingen
|
Blz. 717
|
10.1.1 Opstellen/actualiseren ondermijningsbeeld
|
Blz. 718
|
Actueel ondermijningsbeeld opstellen
|
Blz. 719
|
Zicht op diverse vormen van ondermijning. Witte vlekken in beeld.
|
Blz. 720
|
10.1.2 Creëren van bewustwording
|
Blz. 721
|
Interne bewustwording bevorderen (medewerkers gemeente).
|
Blz. 722
|
Externe bewustwording bevorderen (externe ketenpartners).
|
Blz. 723
|
Betere informatiepositie opbouwen.
|
Blz. 724
|
10.1.3 Opzetten van een lokale aanpak
|
Blz. 725
|
Plan van aanpak opstellen, waarin de werkwijze van de gemeente Wageningen wordt beschreven.
|
Blz. 726
|
10.1.4 Aanpak specifieke cases
|
Blz. 727
|
Casuïstiek oppakken met ketenpartners.
|
Blz. 728
|
Risico's
|
Blz. 729
|
10.2 Verbinding zorg en veiligheid
|
Blz. 730
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 731
|
Doelstellingen
|
Blz. 732
|
10.2.1 Integrale samenwerking en afstemming maatschappelijke partners voor effectieve aanpak van diverse onderwerpen op gebied van zorg, veiligheid en leefbaarheid
|
Blz. 733
|
Door het maken van een wijkscan van elke buurt kan op operationeel niveau direct die punten worden opgepakt die bijdragen aan een verbetering van de woon- en leefsituatie van de inwoners.
|
Blz. 734
|
Ontwikkelen van integraal plan van aanpak voor de samenwerking van het Veiligheidshuis en de gemeenten West-Veluwe. Door dit plan kan de samenwerking worden versterkt, criminaliteit worden teruggedrongen en recidive worden verminderd.
|
Blz. 735
|
10.2.2 Terugdringen overlast van personen met verward (onbegrepen) gedrag
|
Blz. 736
|
Overlast voor de omgeving verminderen of voorkomen door integrale aanpak.
|
Blz. 737
|
10.2.3 Aanpak re-integratie ex-gedetineerden
|
Blz. 738
|
Recidive verminderen.
|
Blz. 739
|
10.2.4 Aanpak mensenhandel
|
Blz. 740
|
We beschikken over een goed, samenhangend mensenhandelbeleid en voeren dit in de praktijk uit.
|
Blz. 741
|
10.2.5 Aanpak WvGGZ
|
Blz. 742
|
Afronding pilot regionale samenwerking en doorontwikkelen van de aanpak
|
Blz. 743
|
Risico's
|
Blz. 744
|
10.3 Evenementen
|
Blz. 745
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 746
|
Doelstellingen
|
Blz. 747
|
10.3.1 Uitwerken van evenementenbeleid en -protocol
|
Blz. 748
|
Evenementenbeleid opstellen, waarbij richtlijnen en kaders strak omschreven en gehanteerd worden.
|
Blz. 749
|
10.3.2 Inrichten van integrale ketensamenwerking met alle betrokkenen.
|
Blz. 750
|
Sluitende aanpak met ketenpartners realiseren.
|
Blz. 751
|
Risico's
|
Blz. 752
|
10.4 Crisisbeheersing
|
Blz. 753
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 754
|
Doelstellingen
|
Blz. 755
|
10.4.1 Opleiden, trainen en oefenen van de lokale crisisorganisatie
|
Blz. 756
|
Het opstellen (en uitvoeren) van een OTO-plan voor de gemeentelijke crisisorganisatie.
|
Blz. 757
|
Inrichting van de lokale crisisorganisatie op orde en zorgen voor een up-to-date alarmeringssysteem.
|
Blz. 758
|
10.4.2 Bouwen Bevolkingszorg
|
Blz. 759
|
Leveren van functionarissen voor de regionale crisisorganisatie
|
Blz. 760
|
Implementeren van de nieuwe visie op Bevolkingszorg
|
Blz. 761
|
Risico's
|
Blz. 762
|
10.5 Criminaliteit en overlast
|
Blz. 763
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 764
|
Doelstellingen
|
Blz. 765
|
10.5.1 Overlast
|
Blz. 766
|
10.5.2 HIC-delicten
|
Blz. 767
|
10.5.3 Cybercrime
|
Blz. 768
|
10.5.4 APV en Bijzondere wetten
|
Blz. 769
|
Risico's
|
Blz. 770
|
Algemene informatie programma 10
|
Blz. 771
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 772
|
Beleidskader
|
Blz. 773
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 774
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 775
|
Programma 11 Transparante overheid
|
Blz. 776
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 777
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 778
|
11.1 Dienstverlening
|
Blz. 779
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 780
|
Doelstellingen
|
Blz. 781
|
11.1.1 Digitale dienstverlening
|
Blz. 782
|
Er is een inwonersportaal waarin inwoners worden geïnformeerd over individuele zaken
|
Blz. 783
|
Er is een nieuwe applicatie ter vervanging van ons kernsysteem voor o.a. de postregistratie geïmplementeerd.
|
Blz. 784
|
11.1.2 Aansluiting dienstverlening bij GDI
|
Blz. 785
|
Nieuwe systemen worden aangesloten op de GDI-bouwstenen waar dat mogelijk is
|
Blz. 786
|
11.1.3 Dienstverlening via verschillende kanalen
|
Blz. 787
|
Digitale afspraken en producten worden gepromoot.
|
Blz. 788
|
Meer producten zijn digitaal. Web-formulieren zijn verbeterd.
|
Blz. 789
|
Er is een dienstverleningsconcept.
|
Blz. 790
|
11.1.4 Dienstverlening voldoet aan wettelijke verplichtingen en normen
|
Blz. 791
|
In 2021 is het resultaat dat we voldoen aan verschillende audits DigiD, SUWI, BRP, PNIK. BAG, BRO en BGT
|
Blz. 792
|
11.1.5 Mogelijkheid inspraak inwoners
|
Blz. 793
|
Inwoners geven inspraak via het Digitale Platform "Stem van Wageningen".
|
Blz. 794
|
11.1.6 Aansluiten op behoefte van de inwoners en ondernemers
|
Blz. 795
|
Data-analyses van klantcontacten zijn leidend om de dienstverlening binnen de gemeentelijke organisatie te stroomlijnen.
|
Blz. 796
|
Risico's
|
Blz. 797
|
11.2 Voldoen aan verplichtingen
|
Blz. 798
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 799
|
Doelstellingen
|
Blz. 800
|
11.2.1 Correcte persoonsregistratie
|
Blz. 801
|
De kwaliteit van de Basisregistratie is gewaarborgd.
|
Blz. 802
|
11.2.2 Correcte en snelle uitvoering van producten en diensten
|
Blz. 803
|
Producten en diensten worden binnen de wettelijke termijnen aangeboden.
|
Blz. 804
|
11.2.3 Iedere stemgerechtigde kan zijn stem uitbrengen
|
Blz. 805
|
Iedere stemgerechtigde kan zijn stem uit brengen bij verkiezingen
|
Blz. 806
|
Risico's
|
Blz. 807
|
11.3 informatie toegankelijk via diverse kanalen
|
Blz. 808
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 809
|
Doelstellingen
|
Blz. 810
|
11.3.1 Website sluit aan op het zoekgedrag van de bezoeker
|
Blz. 811
|
De website wordt geherstructureerd op basis van zoekgedrag.
|
Blz. 812
|
11.3.2 Communicatiekanalen zijn op elkaar afgestemd
|
Blz. 813
|
Communicatiekanalen zijn op elkaar afgestemd.
|
Blz. 814
|
11.3.3 Informatie is waar mogelijk als open data beschikbaar
|
Blz. 815
|
Informatie is indien mogelijk als open data beschikbaar
|
Blz. 816
|
Risico's
|
Blz. 817
|
11.4 Privacy
|
Blz. 818
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 819
|
Doelstellingen
|
Blz. 820
|
11.4.1 Informatiebeveiliging
|
Blz. 821
|
Actualisatie van het informatie- en veiligheidsbeleid conform actuele wet- en regelgeving
|
Blz. 822
|
11.4.2 Gegevens van inwoners
|
Blz. 823
|
Elk jaar wordt er een audit uitgevoerd. Uit de audit blijkt of we voldoen.
|
Blz. 824
|
Risico's
|
Blz. 825
|
11.5 Zeggenschap inwoners, bedrijven en instellingen
|
Blz. 826
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 827
|
Doelstellingen
|
Blz. 828
|
11.5.1 Democratische vernieuwing
|
Blz. 829
|
In 2020 zijn we gestart met vier experimenten. Dat zijn: Klare Taal, Digitaal Platform, Burgerberaad en uitbreiding van Right To Challenge.
|
Blz. 830
|
Risico's
|
Blz. 831
|
11.6 Zeggenschap gemeente in gemeentelijke regelingen
|
Blz. 832
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 833
|
Doelstellingen
|
Blz. 834
|
11.6.1 Betrokkenheid Raad bij intergemeentelijke samenwerking
|
Blz. 835
|
De raad stelt (gewijzigde) GR'en vast.
|
Blz. 836
|
Risico's
|
Blz. 837
|
11.7 Datagericht werken ten behoeve van duurzaam beleid
|
Blz. 838
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 839
|
Doelstellingen
|
Blz. 840
|
11.7.1 Datagericht werken ten behoeve van de ontwikkeling van beleid
|
Blz. 841
|
In 2021 voeden we trajecten waar beleid wordt opgesteld, herijkt of geëvalueerd door middel van data-analyses.
|
Blz. 842
|
11.7.2 Data, interne medewerkers, instrumenten efficiënt benutten
|
Blz. 843
|
In 2021 gaan we gebruik maken van dashboards ontwikkeld door data-analisten die in dienst zijn bij de gemeente Wageningen
|
Blz. 844
|
Risico's
|
Blz. 845
|
Algemene informatie programma 11
|
Blz. 846
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 847
|
Beleidskader
|
Blz. 848
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 849
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 850
|
Programma 12 Algemene dekking en onvoorzien
|
Blz. 851
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 852
|
Algemene informatie programma 12
|
Blz. 853
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 854
|
Beleidskader
|
Blz. 855
|
Betrokken verbonden partijen
|
Blz. 856
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 857
|
Stand van zaken aangenomen moties en amendementen Voorjaarsnota 2020
|
Blz. 858
|
Stand van zaken aangenomen moties en amendementen Voorjaarsnota 2020
|
Blz. 859
|
Structurele doorwerking Voorjaarsnota 2020 en Notitie naar een nieuwe toekomst
|
Blz. 860
|
Structurele doorwerking Voorjaarsnota 2020 en Notitie naar een nieuwe toekomst
|
Blz. 861
|
Paragrafen
|
Blz. 862
|
Paragraaf 1 Weerstandsvermogen & risicobeheersing
|
Blz. 863
|
Inleiding
|
Blz. 864
|
Weerstandscapaciteit
|
Blz. 865
|
Risico’s
|
Blz. 866
|
Afgedekte risico’s
|
Blz. 867
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 868
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 869
|
Paragraaf 2 Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 870
|
Inleiding
|
Blz. 871
|
Verhardingen, groen & water
|
Blz. 872
|
Openbare verlichting
|
Blz. 873
|
Speelvoorzieningen
|
Blz. 874
|
Water en riolering
|
Blz. 875
|
Woningen, gebouwen, accommodaties
|
Blz. 876
|
Scholen
|
Blz. 877
|
Paragraaf 3 Bedrijfsvoering
|
Blz. 878
|
Inleiding
|
Blz. 879
|
Mens , organisatie en informatie
|
Blz. 880
|
Strategie en innovatie
|
Blz. 881
|
Processen op orde
|
Blz. 882
|
Gastheerschap in ons Huis van de Stad en interne service
|
Blz. 883
|
Verantwoording
|
Blz. 884
|
In control
|
Blz. 885
|
Paragraaf 4 Verbonden partijen
|
Blz. 886
|
Inleiding
|
Blz. 887
|
Overzicht verbonden partijen
|
Blz. 888
|
Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 889
|
Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 890
|
Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 891
|
Overige verbonden partijen
|
Blz. 892
|
Paragraaf 5 Grondbeleid
|
Blz. 893
|
Inleiding
|
Blz. 894
|
Kaders grondbedrijf
|
Blz. 895
|
Onderhanden werken (OHW)
|
Blz. 896
|
Kostenverhaallocaties (KVL)
|
Blz. 897
|
Resultaat
|
Blz. 898
|
Stand reserve grondexploitatie
|
Blz. 899
|
Paragraaf 6 Lokale heffingen
|
Blz. 900
|
Inleiding
|
Blz. 901
|
Heffingen / belastingen 2021
|
Blz. 902
|
Kwijtscheldingsbeleid
|
Blz. 903
|
Kostendekkendheid heffingen
|
Blz. 904
|
Belastingopbrengsten
|
Blz. 905
|
Belastingdruk
|
Blz. 906
|
Paragraaf 7 Financiering
|
Blz. 907
|
Inleiding
|
Blz. 908
|
Uitstaande geldleningen (ug)
|
Blz. 909
|
Ontvangen geldleningen (og)
|
Blz. 910
|
Renteontwikkeling en rentevisie
|
Blz. 911
|
Garanties en borgstellingen
|
Blz. 912
|
Kasgeldlimiet
|
Blz. 913
|
Renterisiconorm
|
Blz. 914
|
Liquiditeitsplanning
|
Blz. 915
|
Schatkistbankieren
|
Blz. 916
|
EMU-saldo en EMU-schuld
|
Blz. 917
|
Renteschema
|
Blz. 918
|
Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
|
Blz. 919
|
Inleiding
|
Blz. 920
|
Beleid en wetgeving
|
Blz. 921
|
De uitgangspunten en resultaten
|
Blz. 922
|
Het bereik van de regelingen
|
Blz. 923
|
Beleids- en beheersmatige aspecten
|
Blz. 924
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 925
|
Financiële begroting
|
Blz. 926
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 927
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 928
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 929
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 930
|
Geraamde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 931
|
Geraamde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 932
|
Verdeling taakvelden per programma
|
Blz. 933
|
Verdeling taakvelden per programma
|
Blz. 934
|
Incidentele baten en lasten per programma
|
Blz. 935
|
Incidentele baten en lasten per programma
|
Blz. 936
|
Incidentele baten en lasten > € 100.000
|
Blz. 937
|
Meerjarenoverzicht reserves en voorzieningen
|
Blz. 938
|
Meerjarenoverzicht reserves en voorzieningen
|
Blz. 939
|
Meerjareninvesteringsplanning 2021-2024
|
Blz. 940
|
Meerjareninvesteringsplanning 2021-2024
|
Blz. 941
|
Meerjarenbalans
|
Blz. 942
|
Meerjarenbalans
|
Blz. 943
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|