-
Blz. 1
Programmabegroting 2021
-
Blz. 2
Programmabegroting 2021 - 2024
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Voorwoord: Een begroting in twee fasen
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Uitgangspunten begroting
-
Blz. 8
Begrotingsresultaat
-
Blz. 9
Effect structurele doorwerking posten Voorjaarsnota 2020
-
Blz. 10
Effect posten notitie Naar een nieuwe toekomst voor Wageningen
-
Blz. 11
Effect meicirculaire 2020
-
Blz. 12
Overige effecten begrotingsresultaat
-
Blz. 13
Ombuigingen 2020-2023
-
Blz. 14
Afhandeling moties en amendementen
-
Blz. 15
Leeswijzer
-
Blz. 16
Programma 1 Bereikbaarheid
-
Blz. 17
Waarom dit programma?
-
Blz. 18
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 19
1.1 Bereikbaarheid economisch belangrijke locaties
-
Blz. 20
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 21
Doelstellingen
-
Blz. 22
1.1.1 Fietsverkeer en fietsparkeren
-
Blz. 23
Verbeteren fietsparkeren Centrum door centrale fietsparkeervoorziening.
-
Blz. 24
Voorbereiding en uitvoering snelfietsroute Ede – Wageningen
-
Blz. 25
Fietsroute Haarweg-Campus, achter Pomona langs
-
Blz. 26
Onderhouden en exploiteren Lexkesveer en subsidiëren Opheusdens veer
-
Blz. 27
1.1.2 Busvervoer
-
Blz. 28
Verbeteren voor- en natransport openbaar vervoer per fiets
-
Blz. 29
Actieve deelname ontwikkelteams openbaarvervoerconcessies
-
Blz. 30
Participeren in studie provincie Bus Rapid Transport tussen Ede en Campus voor frequent rijdende bussen op eigen baan, waarbij in-/uitcheck op de bushalte is (Realisatie op z’n vroegst na 2023)
-
Blz. 31
Uitvoering fase 1 Rijnlijn: HOV tussen Arnhem en Wageningen
-
Blz. 32
Voorbereiding Rijnlijn: frequentieverhoging en verbinding Arnhem - Campus
-
Blz. 33
1.1.3 Parkeercapaciteit
-
Blz. 34
Uitvoeren en evalueren Parkeerplan. Om de parkeerdruk door werknemers te verminderen. Parkeerregulering uitbreiden. P+R met extra parkeercapaciteit binnenstad. En bewoners binnenstad benutten beschikbare capaciteit beter.
-
Blz. 35
Opstellen visie parkeerbeleid en maatregelen parkeren Binnenstad
-
Blz. 36
1.1.4 Wegencapaciteit
-
Blz. 37
Uitvoeren scenariomanagement waarbij verkeersregelingen vraag- en gebiedsgericht sturen op verkeersstromen (optimaal benutten wegcapaciteit).
-
Blz. 38
Functioneel onderhoud verkeersregelinstallaties tbv bedrijfszekere installatie om een veilige verkeersafwikkeling op kruisingen te waarborgen.
-
Blz. 39
Beter Bereikbaar Wageningen: M.E.R. studie, voorkeursvariant en provinciaal inpassingsplan.
-
Blz. 40
Uitvoeren bereikbaarheidsagenda Regio Foodvalley voor fiets, OV en auto (duurzaam en slim). O.a. snelle fietsroute Veenendaal, mobiliteitshubs en gekleurde fietsstroken.
-
Blz. 41
Risico's
-
Blz. 42
1.2 Reductie CO2 uitstoot gemotoriseerd wegverkeer
-
Blz. 43
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 44
Doelstellingen
-
Blz. 45
1.2.1 Langzaam verkeer en OV
-
Blz. 46
Uitvoeren bereikbaarheidsagenda Regio Foodvalley voor fiets, OV en auto (duurzaam en slim). O.a. snelle fietsroute Veenendaal, mobiliteitshubs en gekleurde fietsstroken.
-
Blz. 47
Uitvoering van het mobiliteitsconvenant met als primaire doel het terugdringen van de hoeveelheid autokilometers.
-
Blz. 48
Zie 1.1.1 en 1.1.2
-
Blz. 49
1.2.2 Vermindering vervuilende auto-km's
-
Blz. 50
Stimuleren gebruik van deelauto’s ten behoeve van een lagere parkeerdruk, bewuster autogebruik en daardoor minder milieubelasting (CO2, fijnstof, etc.)
-
Blz. 51
Stimuleren duurzame mobiliteit, conform uitvoeringsprogramma Gemeentelijk Mobiliteitsplan (GMP)
-
Blz. 52
Stimuleren elektrisch vervoer
-
Blz. 53
Met WUR en andere Campusinstellingen mobiliteitsbeleid opstellen (Uitvoering van het mobiliteitsconvenant)
-
Blz. 54
Risico's
-
Blz. 55
1.3 Bijdrage mobiliteit aan gezondheid en kwaliteit van leven
-
Blz. 56
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 57
Doelstellingen
-
Blz. 58
1.3.1 Luchtkwaliteit
-
Blz. 59
Speciale aandacht aan luchtkwaliteit bij project Beter Bereikbaar Wageningen
-
Blz. 60
WHO-norm luchtkwaliteit wordt bij nieuwe ontwikkelingen in beeld gebracht.
-
Blz. 61
1.3.2 Geluidsoverlast
-
Blz. 62
Vervangen geluidsreducerend asfalt bij onderhoudswerkzaamheden
-
Blz. 63
Wanneer de provincie in het kader van Beter Bereikbaar Wageningen voor het Alternatief Bestaande Route kiest, streven naar maatregelen die gunstig zijn voor terugdringen geluidsoverlast Roghorst en Tarhorst ter verbetering van de leefkwaliteit.
-
Blz. 64
1.3.3 Verkeersoverlast
-
Blz. 65
De provincie bereidt een inpassingsplan voor Beter Bereikbaar Wageningen voor. De gemeente bepaalt per fase zijn betrokkenheid
-
Blz. 66
Instellen en verbeteren 30km/h-zones bij onderhoud of herinrichting
-
Blz. 67
Uitvoeren studies naar de situatie Geertjesweg, Hollandseweg, Wageningen Hoog en de Eng om sluipverkeer te verminderen
-
Blz. 68
Risico's
-
Blz. 69
1.4 De verkeersveiligheid voor langzaam verkeer is verbeterd
-
Blz. 70
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 71
Doelstellingen
-
Blz. 72
1.4.1 Verhardingen
-
Blz. 73
Uitvoeren regulier beheer en onderhoud
-
Blz. 74
Netwerkvisie doorvertalen naar acties in de wijken. Aantal auto’s reduceren op bijvoorbeeld de Geertjesweg en de Hollandseweg, met inachtneming van de bereikbaarheid
-
Blz. 75
Inrichten Duurzaam Veilig van Nude, Noordwest en Bovenbuurt
-
Blz. 76
1.4.2 Verkeersveiligheid
-
Blz. 77
Aanbieden educatieproject 4-12 jarigen, 16-24 jarigen, 65-plussers en buitenlandse studenten. Hierbij wordt aangesloten op initiatieven uit de regio
-
Blz. 78
1.4.3 Toegankelijkheid wijken
-
Blz. 79
Fysieke toegankelijkheid in de stad en openbare gebouwen verbeteren
-
Blz. 80
Verbeteren oversteekbaarheid voetgangers en fietsers op hoofdstructuur
-
Blz. 81
Verbeteren veiligheid voor fietsers in de stad
-
Blz. 82
1.4.4 Veilige, logische en aantrekkelijke fietsroutes
-
Blz. 83
Nieuwe fietsverbinding deelplan 3 Kortenoord
-
Blz. 84
Kruising Ooststeeg - Haagsteeg
-
Blz. 85
Route over Business en Sciencepark Wageningen
-
Blz. 86
Fietspaden deel Churchillweg (tussen Nijenoord Allee en Hoevestein)
-
Blz. 87
Van Ooststeeg - de Hoef richting Campus
-
Blz. 88
Fietsbrug Tarthorst vanaf de Rooseveltweg
-
Blz. 89
Fietsverbinding Veenendaal en Rhenen
-
Blz. 90
Fietsverbinding Noordwest tussen Rijnsteeg en Mondriaanlaan (Na 2022)
-
Blz. 91
Rotonde Marijkeweg/Voorburglaan realiseren door toename verkeer Nieuw Kortenoord
-
Blz. 92
1.4.5 Meer ruimte voor de fiets
-
Blz. 93
Verbreden en scheiden fietspaden
-
Blz. 94
Risico's
-
Blz. 95
1.5 Bijdrage mobiliteit participatie minder mobiele inwoners
-
Blz. 96
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 97
Doelstellingen
-
Blz. 98
1.5.1 Bijdrage mobiliteit aan participatie minder mobiele inwoners
-
Blz. 99
Duurzaam vraagafhankelijk vervoer wordt in 2021 voor 70% van het totaal aantal kilometers elektrische voertuigen ingezet. De overige 30% rijdt op Groen gas (Biogas).
-
Blz. 100
Vraagafhankelijk vervoer is het aanvullend openbaar vervoer voor sociaal recreatief gebruik en is beschikbaar voor inwoners met mobiliteitsbeperkingen die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen.
-
Blz. 101
Uitvoeren basismobiliteit FoodValley op gebied van OV
-
Blz. 102
Risico's
-
Blz. 103
Algemene informatie programma 1
-
Blz. 104
Beleidsindicatoren
-
Blz. 105
Beleidskader
-
Blz. 106
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 107
Wat mag het kosten?
-
Blz. 108
Programma 2 Economische ontwikkeling
-
Blz. 109
Waarom dit programma?
-
Blz. 110
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 111
Gewijzigde doelen
-
Blz. 112
2.1 Het behouden van bestaande bedrijven
-
Blz. 113
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 114
Doelstellingen
-
Blz. 115
2.1.1 Bedrijventerreinen
-
Blz. 116
Door raad vastgestelde RPW Bedrijventerreinen: regionale afspraken over werklocaties bedrijventerreinen
-
Blz. 117
Het Business & Sciencepark is gerevitaliseerd door middel van herinrichting en de realisatie van de aansluiting met de Wageningen Campus
-
Blz. 118
2.1.2 Relatie tussen gemeente en bedrijven
-
Blz. 119
Er is nauw contact met Wageningse ondernemers, als partners van de stad
-
Blz. 120
2.1.3 Dienstverlening aan bedrijven
-
Blz. 121
Er vindt op verschillende wijze ondersteuning plaats aan het bedrijfsleven
-
Blz. 122
2.1.4 Haven
-
Blz. 123
Er is een vastgesteld bestemmingsplan Haven-Costerweg
-
Blz. 124
2.1.5 Afstemming bereikbaarheid op bedrijven
-
Blz. 125
Zie Programma 1 voor wat betreft Beter Bereikbaar Wageningen
-
Blz. 126
Risico's
-
Blz. 127
2.2 Het aantrekken van nieuwe kennisintensieve bedrijven
-
Blz. 128
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 129
Doelstellingen
-
Blz. 130
2.2.1 Proactieve acquisitie van kennisintensieve bedrijven
-
Blz. 131
2.2.2 Stimulering ondernemerschap
-
Blz. 132
Er is toegankelijke kennis over beschikbare locaties voor startende bedrijven
-
Blz. 133
2.2.3 Realiseren bedrijventerreinen voor kennisintensieve bedrijven
-
Blz. 134
De Wageningen Campus wordt verder doorontwikkeld als top Kennis Campus: vaststellen bestemmingsplan Born Oost.
-
Blz. 135
2.2.4 Aantrekkelijk aanbod aan detailhandel, horeca en ambulante handel
-
Blz. 136
Zie resultaten doel 2.4.2.
-
Blz. 137
2.2.5 Duurzaamheid bedrijfsleven
-
Blz. 138
zie programma 4
-
Blz. 139
2.2.6 Flexibiliteit regelgeving
-
Blz. 140
Er is een vastgesteld bestemmingsplan BSPW, waarin zal meer flexibiliteit geboden worden in de toe te laten bedrijven passend bij de het kennisecosysteem. De regels worden naar analogie van het Paraplubestemmingsplan Kennisecosysteem opgesteld
-
Blz. 141
Risico's
-
Blz. 142
2.3 Versterken kennispropositie binnen regio Foodvalley en Foodvalley 2030
-
Blz. 143
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 144
Doelstellingen
-
Blz. 145
2.3.1 Programmeren en afstemmen met partners
-
Blz. 146
Overzicht behoefte kennislocaties.
-
Blz. 147
Inzicht in behoefte doelgroepen
-
Blz. 148
Ontwikkelschets ruimtelijke kwaliteit A12 Wageningen
-
Blz. 149
Risico's
-
Blz. 150
2.4 Levendige en aantrekkelijke binnenstad
-
Blz. 151
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 152
Doelstellingen
-
Blz. 153
2.4.1 Verbinding Campus met binnenstad
-
Blz. 154
Het stimuleren van ACT opdrachten en samenwerking in het programma CDKM (City DEal Kennis Maken), stadsagenda
-
Blz. 155
Het verbeteren van de bewegwijzering
-
Blz. 156
2.4.2 Aantrekkelijk aanbod aan detailhandel, horeca en ambulante handel
-
Blz. 157
Goed functionerend binnenstadmanagement /SOW
-
Blz. 158
Optimaal beheer van de warenmarkt
-
Blz. 159
Opstellen visie versterking in het kader van het vestigingsklimaat/AgriFood 2030 met aandacht voor de binnenstad
-
Blz. 160
Er is inzicht in mogelijkheden citymarketing
-
Blz. 161
2.4.3 Leegstand winkelpanden onder kritisch niveau
-
Blz. 162
Er is inzicht in leegstand en inzet ter voorkoming van leegstand
-
Blz. 163
Risico's
-
Blz. 164
2.5 Recreatieve en toeristische potentie worden benut
-
Blz. 165
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 166
Doelstellingen
-
Blz. 167
2.5.1 Bekendheid en gebruik recreatieve voorzieningen en activiteiten
-
Blz. 168
Wageningen is gepromoot en vermarkt op het gebied van Stad der Bevrijding en Proef Wageningen
-
Blz. 169
Realiseren recreatief-toeristische routestructuren (fietsen, wandelen, paardrijden)
-
Blz. 170
De VeluweZoom is als bestemming beter gepositioneerd en versterkt door samenwerking met toeristische platformen en de Zuid Veluwe gemeenten
-
Blz. 171
Het toeristisch product de Veluwe is verbeterd (natuur, erfgoed en toerisme), door samenwerking in de VeluweAgenda
-
Blz. 172
Visie ontwikkelen voor duurzaam herdenken, vieren en agenderen Stad der Bevrijding na 2020
-
Blz. 173
2.5.2 Stimuleren initiatieven
-
Blz. 174
Projecten op de thema’s: Food in the Valley, Stad van de Bevrijding/Vrijheid, Stad aan de Rijn zijn gestimuleerd
-
Blz. 175
Risico's
-
Blz. 176
2.6 Circulaire economie
-
Blz. 177
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 178
Doelstellingen
-
Blz. 179
2.6.1 Circulaire economie
-
Blz. 180
De gemeentelijke inkoop is naar maximale mogelijkheden binnen de markt circulair uitgevoerd en daarbij is het goede voorbeeld gegeven.
-
Blz. 181
Onderhoud en vervanging van de openbare verlichting is circulair uitgevoerd.
-
Blz. 182
De circulaire bouwmogelijkheden zijn onderzocht voor de bouw van basisschool De Zwaneridder.
-
Blz. 183
Zie voor resultaten op het gebied van voedsel en voedselverspilling, duurzame energie en afval en hergebruik van grondstoffen programma 4.1 en 4.3.
-
Blz. 184
Binnen het Living Lab Regio Foodvalley Circulair is succesvol samengewerkt tussen ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en overheden.
-
Blz. 185
Risico's
-
Blz. 186
Algemene informatie programma 2
-
Blz. 187
Beleidsindicatoren
-
Blz. 188
Beleidskader
-
Blz. 189
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 190
Wat mag het kosten?
-
Blz. 191
Programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 192
Waarom dit programma?
-
Blz. 193
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 194
3.1 Ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 195
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 196
Doelstellingen
-
Blz. 197
3.1.1 Faciliteren ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 198
Stedenbouwkundige kwaliteit is geborgd in het proces
-
Blz. 199
Vastgestelde bestemmingsplannen voldoen aan ons beleid, passen in de Structuurvisie en voldoen aan de maatschappelijke behoefte en aan de actuele vraag van de markt.
-
Blz. 200
We faciliteren ruimtelijke ontwikkelingen, die voldoen aan ons beleid en passen in de Structuurvisie en voldoen aan maatschappelijke- en marktbehoeften.
-
Blz. 201
3.1.2 Realiseren ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 202
We realiseren ruimtelijke ontwikkelingen, die voldoen aan ons beleid en passen in de structuurvisie en voldoen aan maatschappelijke- en marktbehoeften.
-
Blz. 203
Vastgestelde bestemmingsplannen voldoen aan ons beleid, passen in de Structuurvisie en voldoen aan de maatschappelijke behoefte en aan de actuele vraag van de markt.
-
Blz. 204
Stedenbouwkundige kwaliteit is geborgd in het proces
-
Blz. 205
3.1.3 Bouwplannen en ruimtelijk gebruik voldoen aan wettelijke- en beleidskaders
-
Blz. 206
Bouwplannen en ruimtelijk gebruik voldoen aan wettelijke en beleidskaders
-
Blz. 207
3.1.4 Lokale en regionale stakeholders hebben een rol
-
Blz. 208
Passende participatie voor het realiseren van ruimtelijke ontwikkelingen is geborgd in de processen
-
Blz. 209
We hebben structureel verbinding met onze partners en stakeholders
-
Blz. 210
Risico's
-
Blz. 211
3.2 Beheer openbare ruimte
-
Blz. 212
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 213
Doelstellingen
-
Blz. 214
3.2.1 Het beheer is uitgevoerd volgens de (vastgestelde) plannen
-
Blz. 215
De buitenruimte is volgens de vastgestelde beeldniveaus onderhouden.
-
Blz. 216
Bermbeheer is frequentiegericht onderhouden met als hoofddoel biodiversiteit en verkeersveiligheid.
-
Blz. 217
Alle meldingen en klachten zijn afgehandeld en illegale activiteiten die natuur en landschap schaden zijn gehandhaafd.
-
Blz. 218
Risico's
-
Blz. 219
3.3 Bevorderen van de biodiversiteit en behoud van cultuurhistorie
-
Blz. 220
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 221
Doelstellingen
-
Blz. 222
3.3.1 Verbinden gebieden voor mens en dier
-
Blz. 223
In samenwerking tussen gemeente-SWE-klankbordgroep Eng zijn de doelen van de visie verder uitgewerkt.
-
Blz. 224
Voortgangsrapportage UP buitengebied wordt jaarlijks bij provincie opgeleverd.
-
Blz. 225
Start inwonersinitiatief Nieuwe Nu is gefaciliteerd.
-
Blz. 226
Er is een landschapsfonds opgericht.
-
Blz. 227
Er is een biodiversiteitsplan opgesteld en vastgesteld.
-
Blz. 228
Er is een plan van aanpak vastgesteld voor het verder uitwerken van de noordelijke ecologische verbindingszone.
-
Blz. 229
3.3.2 Uitvoeringsprogramma GBP
-
Blz. 230
De biodiversiteit van grotere bermen langs hoofdinfrastructuur is aantoonbaar verhoogd.
-
Blz. 231
Er is project in het kader van operatie Steenbreek uitgevoerd.
-
Blz. 232
Er is een stimuleringsproject groene gevels en daktuinen in wijken met laag groenpercentage uitgevoerd.
-
Blz. 233
2 scholen hebben hun schoolplein vergroend.
-
Blz. 234
3.3.3 Archeologische, cultuurhistorische en aardkundige waarden
-
Blz. 235
Monumenten zijn zichtbaar en toegankelijk.
-
Blz. 236
Op begraafplaats Leeuwerenk zijn de monumenten aangewezen.
-
Blz. 237
Door het samenwerkingsproject Gelders Arcadië is kennis van landgoederen en buitenplaatsen bevordert en uitgedragen.
-
Blz. 238
Cultuurhistorische structuren zijn bekend.
-
Blz. 239
Uitvoering gegeven aan de nota Archeologie
-
Blz. 240
Risico's
-
Blz. 241
3.4 Versterken Grebbedijk
-
Blz. 242
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 243
Doelstellingen
-
Blz. 244
3.4.1 Voorkeursalternatief
-
Blz. 245
Definitief ontwerp voor de dijk en de gebiedsambities.
-
Blz. 246
Risico's
-
Blz. 247
3.5 Voorbereiden op de Omgevingswet
-
Blz. 248
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 249
Doelstellingen
-
Blz. 250
3.5.1 Kerninstrumenten Omgevingswet
-
Blz. 251
3.5.2 Dienstverleningsconcept Omgevingswet
-
Blz. 252
Risico's
-
Blz. 253
Algemene informatie programma 3
-
Blz. 254
Beleidsindicatoren
-
Blz. 255
Beleidskader
-
Blz. 256
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 257
Wat mag het kosten?
-
Blz. 258
Programma 4 Milieu
-
Blz. 259
Waarom dit programma?
-
Blz. 260
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 261
4.1 Klimaatneutraal 2030
-
Blz. 262
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 263
Doelstellingen
-
Blz. 264
4.1.1 Energiebesparing
-
Blz. 265
Herijking Routekaart Wageningen Klimaatneutraal is vastgesteld
-
Blz. 266
Herijking 'duurzaam bouwen beleid' is vastgesteld
-
Blz. 267
Besparing 20% aardgas en 10% elektra t.o.v. 2008
-
Blz. 268
Organisatie twee collectieve inkoopacties energiemaatregelen particulieren i.h.k.v. Wageningen Woont Duurzaam
-
Blz. 269
Energiebesparingsadviezen huishoudens en VvE's door energieloket, 10 speeddateavonden energiecoaches voor belangstellenden en 4 informatieavonden over energiebesparing hebben inwoners bewust gemaakt over het belang en nut van energiebesparing.
-
Blz. 270
40 huishoudens met een laag inkomen hebben contact gehad met een energiecoach zodat met energiebewuster gedrag de woonlasten mogelijk kunnen worden verminderd.
-
Blz. 271
Project "Wijk van de Toekomst Benedenbuurt" is gestart met de uitvoering van de aanleg van een collectief warmtenet.
-
Blz. 272
40 huishoudens en 5 bedrijven hebben gebruik gemaakt van een laagrentende lening voor de financiering van energiemaatregelen in 2021.
-
Blz. 273
40 bedrijven hebben een gratis energiescan gekregen en 25 bedrijven hebben energiebesparende maatregelen genomen n.a.v. stimulering van Wageningen Werkt Duurzaam in 2021.
-
Blz. 274
90% van de bedrijven en instellingen voldoet in 2021 aan de informatieplicht energiebesparing en is aangespoord (OddV) d.m.v. stimulering en handhaving tot het nemen van maatregelen.
-
Blz. 275
4.1.2 Duurzame energieopwekking
-
Blz. 276
RES 1.0 is gereed en vastgesteld.
-
Blz. 277
110 TJ wordt in totaal in Wageningen aan duurzame energie opgewekt.
-
Blz. 278
Stimuleringsacties zonne-energie op bedrijfsdaken, particuliere daken en daken van VvE's.
-
Blz. 279
2200 daken van particuliere grondgebonden woningen hebben zonnepanelen (35%); 170 daken van bedrijven hebben zonnepanelen (26%); 1 parkeerterrein of gevel heeft zonnepanelen.
-
Blz. 280
3 zonneveld initiatieven zitten in de voorbereidende fase.
-
Blz. 281
3 windlocaties zijn onderzocht op haalbaarheid voor de realisatie van 1 of meerdere windmolens.
-
Blz. 282
Besluitvorming Provinciaal warmtebedrijf gereed.
-
Blz. 283
Akkoord op aansluiting restwarmte Parenco door grote warmtevragers in Wageningen.
-
Blz. 284
Plan gereed hybride wijken richting all electric.
-
Blz. 285
4.1.3 Voedsel
-
Blz. 286
35 lokale, duurzame voedselproducenten, verwerkers, cateraars en restaurants zijn aangesloten bij het producentenplatform “Wageningen eet duurzaam”.
-
Blz. 287
Afgerond onderzoek naar de haalbaarheid van een ‘streeksupermarkt’ waar voor lokale producenten hun streekproducten kunnen worden verkocht.
-
Blz. 288
Catering van het stadhuis is verder verduurzaamd en voedselverspilling is verder verminderd.
-
Blz. 289
2 boerenbedrijven hebben stappen gemaakt richting natuurinclusieve landbouw.
-
Blz. 290
Minimaal 1 locatie is in beeld voor een publiek toegankelijk voedselbos.
-
Blz. 291
Minimaal 3 horecagelegenheden hebben het percentage vleesgerechten verlaagd en het percentage groentegerechten verhoogd.
-
Blz. 292
2 grotere activiteiten/communicatie campagnes zijn uitgevoerd in het kader van het verminderen van voedselverspilling.
-
Blz. 293
De gemeente Wageningen heeft een voedselagenda voor de komende jaren vastgesteld.
-
Blz. 294
4.1.4 Duurzame mobiliteit
-
Blz. 295
5 % voertuigbrandstoffen is bespaard in 2021 t.o.v. 2008. Zie verder programma 1.1 en 1.2.
-
Blz. 296
Risico's
-
Blz. 297
4.2 Klimaatadaptatie
-
Blz. 298
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 299
Doelstellingen
-
Blz. 300
4.2.1 Klimaatadaptatie
-
Blz. 301
Zie programma 3.3.2 en 4.6.1
-
Blz. 302
Risico's
-
Blz. 303
4.3 Huishoudelijk afval
-
Blz. 304
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 305
Doelstellingen
-
Blz. 306
4.3.1 Huishoudelijk restafval
-
Blz. 307
Vervanging 30% bovengrondse open restafvalcontainers door afgesloten ondergrondse containers.
-
Blz. 308
10% afname hoeveelheid grof restafval ten opzichte van 2019 (2020 is vanwege COVID-19 niet representatief).
-
Blz. 309
Gemeente heeft onderzocht hoe de vervuiler gerichter belast kan worden voor het aanbieden van restafval (vervuiler betaalt principe) en is hierover de dialoog aangegaan.
-
Blz. 310
4.3.2 Afname huishoudelijk afval
-
Blz. 311
10% afname grof restafval op het afvalbrengstation ten opzichte van 2019 (2020 is vanwege COVID-19 niet representatief).
-
Blz. 312
Gemeente heeft onderzocht welke mogelijkheden bestaan om de vervuiler gerichter te belasten voor het aanbieden van (grof) huishoudelijk restafval (vervuiler betaalt principe).
-
Blz. 313
Risico's
-
Blz. 314
4.4 Bodemkwaliteit
-
Blz. 315
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 316
Doelstellingen
-
Blz. 317
4.4.1 Preventie bodemverontreiniging
-
Blz. 318
De nota Bodembeheer 2022 is opgesteld.
-
Blz. 319
4.4.2 Sanering bodemverontreiniging
-
Blz. 320
Bodemsanering Stationsstraat 82-84/Gerdesstraat 1.
-
Blz. 321
4.4.3 Gezag bodemkwaliteit
-
Blz. 322
Archief is overgedragen vanuit de Provincie.
-
Blz. 323
Er is succesvol bij het bodeminformatiesysteem van de Provincie aangesloten.
-
Blz. 324
De nieuwe werkzaamheden/rol in het kader van omgevingsvergunningverlening zijn helder.
-
Blz. 325
4.4.4 Beperken risico’s van verontreinigingen in de bodem
-
Blz. 326
De bodemkwaliteit is bij bestemmingsplannen en omgevingsvergunningaanvragen beoordeeld en gewaarborgd.
-
Blz. 327
Een kaart van de PFAS achtergrondwaarden is opgesteld.
-
Blz. 328
4.4.5 Beperken risico’s van conventionele explosieven in de bodem
-
Blz. 329
Er is een risicokaart explosieven opgesteld.
-
Blz. 330
Risico's
-
Blz. 331
4.5 Waterlopen
-
Blz. 332
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 333
Doelstellingen
-
Blz. 334
4.5.1 Waterstructuur
-
Blz. 335
De waterloop stadsgracht is verder hersteld.
-
Blz. 336
4.5.2 Waterlus
-
Blz. 337
Het beheers- en onderhoudsplan voor elke waterloop is voldoende uitgevoerd.
-
Blz. 338
Het beheers- en onderhoudsplan is geactualiseerd.
-
Blz. 339
Risico's
-
Blz. 340
4.6 De Grift
-
Blz. 341
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 342
Doelstellingen
-
Blz. 343
4.6.1 Waterberging
-
Blz. 344
20 woningen en bedrijven hebben hun regenwater afgekoppeld en daarbij eventueel gebruik gemaakt van de afkoppelsubsidie van de gemeente.
-
Blz. 345
Risico's
-
Blz. 346
4.7 Riolering
-
Blz. 347
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 348
Doelstellingen
-
Blz. 349
4.7.1 Riolering
-
Blz. 350
Het conserverend VGRP (verbreed gemeentelijk rioleringsplan) 2010-2015 is verder uitgevoerd.
-
Blz. 351
Er is gestart met de Rioolvervanging Benedenbuurt i.c.m. een warmtenet t.b.v. de energietransitie.
-
Blz. 352
Er zijn voorbereidingen getroffen voor de verbetering/vervanging van riolering Wijk van de Toekomst Nude.
-
Blz. 353
Risico's
-
Blz. 354
4.8 Gezondheids- en externe veiligheidsrisico’s zijn beperkt
-
Blz. 355
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 356
Doelstellingen
-
Blz. 357
4.8.1 Geluid
-
Blz. 358
Alle ruimtelijke ontwikkelingen waarvoor een akoestisch onderzoek wordt opgesteld, worden behalve aan de Wet geluidhinder, ook aan de WHO-normen getoetst.
-
Blz. 359
Reduceren wegverkeerslawaai: bij 3 wegrenovaties/onderhoudsrondes is geadviseerd over het reduceren van wegverkeerslawaai.
-
Blz. 360
Monitoring muziekgeluid bij 2 grote evenementen.
-
Blz. 361
Reduceren geluidsoverlast bedrijven: 5 bedrijven zijn geadviseerd over maatregelen om geluidsoverlast te beperken.
-
Blz. 362
4.8.2 Luchtkwaliteit
-
Blz. 363
Alle ruimtelijke ontwikkelingen waarvoor een luchtkwaliteitsonderzoek wordt opgesteld, worden behalve aan de Wet milieubeheer, ook aan de WHO-normen getoetst.
-
Blz. 364
De luchtkwaliteit rondom de drukste wegen in Wageningen is gemonitord: Lawickse Allee, Ritzema Bosweg, Kortenoord Allee, Nijenoord Allee, Diedenweg, Rooseveltweg, Mansholtlaan.
-
Blz. 365
4.8.3 Externe veiligheid
-
Blz. 366
De risicokaart van de provincie Gelderland is actueel en up to date gehouden.
-
Blz. 367
4.8.4 Plaagdieren
-
Blz. 368
Aan de wettelijke zorgplicht aangaande voorkomen overlast eikenprocessierups is voldaan.
-
Blz. 369
Aan de wettelijke zorgplicht aangaande bestrijden van overlast van ratten is voldaan.
-
Blz. 370
4.8.5 Opvang van zwervende en hulpbehoevende dieren
-
Blz. 371
Aan de zorgplicht voor hulpbehoevende dieren is voldaan (opvang zwervende dieren, vervoer gewonde en noodlijdende dieren, nestbeheer ganzen).
-
Blz. 372
Risico's
-
Blz. 373
Algemene informatie programma 4
-
Blz. 374
Beleidsindicatoren
-
Blz. 375
Beleidskader
-
Blz. 376
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 377
Wat mag het kosten?
-
Blz. 378
Programma 6 Maatschappelijke ontwikkeling
-
Blz. 379
Waarom dit programma?
-
Blz. 380
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 381
Ontwikkelingen
-
Blz. 382
6.1 Samen Wageningen
-
Blz. 383
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 384
Doelstellingen
-
Blz. 385
6.1.1 Gezondheid
-
Blz. 386
inwoners, in het bijzonder chronisch zieken en mensen met een beperking en mensen met een lage SES, ervaren hun kwaliteit van leven gemiddeld als goed
-
Blz. 387
inwoners, in het bijzonder mensen met een lage SES, ervaren hun gezondheid gemiddeld als goed, wat gerelateerd wordt aan regelmatig bewegen, geen of weinig gebruik van alcohol en drugs, ontspanning, gezonde voeding en seksuele gezondheid.
-
Blz. 388
inwoners ervaren dat ze mee kunnen doen, in het bijzonder chronisch zieken en mensen met een beperking (we gaan uit van wat mensen wel kunnen in plaats van niet kunnen) en mensen met een lage SES;
-
Blz. 389
Wageningen beoogt zoveel mogelijk zorg en ondersteuning van kwetsbare inwoners in een thuissituatie te bieden, in 2021 is het aantal plekken met zorg binnen een instelling teruggebracht naar maximaal 25 plekken.
-
Blz. 390
De Jogg-aanpak is in 2021 geëvalueerd en er is een besluit genomen over een (eventueel) vervolg.
-
Blz. 391
In 2021 is de groente- en fruitconsumptie van kinderen t/m 12 jaar gestegen ten opzichte van de consumptie in 2017.
-
Blz. 392
In samenwerking met Huisartensgroep de Poort wordt het aantal patiënten dat de Eetscore invult geïntensiveerd. Tevens neemt een deel van deze patiënten deel aan de pilot van Alliantie Voeding in de Zorg
-
Blz. 393
6.1.2 Leefbaarheid
-
Blz. 394
Er zijn laagdrempelige mogelijkheden voor informatie, advies en ondersteuning bij vragen over leefbaarheid en burgerinitiatieven die de leefbaarheid versterken.
-
Blz. 395
Er bestaat inzicht in initiatieven voor leefbaarheid.
-
Blz. 396
Inwoners kennen elkaar en hebben interactie met elkaar in hun gebied, waarbij de invulling van “gebied” maatwerk is.
-
Blz. 397
Initiatieven die zich richten op opbouwen en versterken van netwerken in de wijk/buurt worden ondersteund.
-
Blz. 398
indien nodig worden (kwetsbare) inwoners door de gemeente ondersteund bij het nemen van initiatieven in hun gebied.
-
Blz. 399
In 2021 zijn er 8 woningen beschikbaar in Wageningen voor de opvang van dak-en thuislozen, waarbij geen sprake is van psychiatrische problematiek of verslavingsproblemen.
-
Blz. 400
6.1.3 Werk
-
Blz. 401
Er zijn verschillende vormen van werk en participeren (meedoen) beschikbaar.
-
Blz. 402
De gemeente ondersteunt en stimuleert initiatieven in de stad of wijk van ondernemers, inwoners en maatschappelijke partners.
-
Blz. 403
Iedere uitkeringsgerechtigde krijgt een ondersteuningstraject van de gemeente dat uitgaat van zijn mogelijkheden en leidt naar een vorm van werk of dagbesteding.
-
Blz. 404
Bij het bieden van hulp en ondersteuning in relatie tot werk worden dwarsverbanden gelegd tussen bedrijven, dagbesteding, vrijwilligerswerk en scholen
-
Blz. 405
iedereen die wil werken weet waar hij/zij ondersteuning kan krijgen bij het vinden van een duurzame vorm van werk of indien dat niet mogelijk is – dagbesteding passend bij de talenten en capaciteiten
-
Blz. 406
6.1.4 Armoede
-
Blz. 407
de gemeente ondersteunt initiatieven die gericht zijn op armoedebestrijding.
-
Blz. 408
Inwoners met een minimum inkomen benutten de mogelijkheden voor financiële ondersteuning optimaal;
-
Blz. 409
er wordt maatwerk verleend bij financiële problemen als regels tekort schieten.
-
Blz. 410
Financieel kwetsbare inwoners (jongeren en volwassenen) krijgen ondersteuning om anders met geld te leren omgaan en hun lasten te verlagen.
-
Blz. 411
In samenwerking met formele en informele netwerken worden problematische schuldensituaties gesignaleerd, waar mogelijk voorkomen en waar nodig opgelost.
-
Blz. 412
In 2020 en 2021 wordt gewerkt aan de herijking van het armoedebeleid. Dit zal in 2021 leiden tot een herzien beleidskader en een actieagenda armoede waarmee concrete invulling wordt gegeven aan het voorkomen, verzachten en verhelpen van armoede.
-
Blz. 413
6.1.5 Mantelzorg
-
Blz. 414
er is een professioneel aanspreekpunt voor ondersteuning aan mantelzorgers
-
Blz. 415
mantelzorgers en professionele hulpverleners stemmen de zorgverlening met elkaar af.
-
Blz. 416
mantelzorgers worden door de gemeente gewaardeerd
-
Blz. 417
mantelzorgers worden door de gemeente en zorgaanbieders minder belast door regels en voorwaarden om hun mantelzorgtaken uit te kunnen voeren.
-
Blz. 418
mantelzorgers die ondersteuning nodig hebben, krijgen informele en/of formele hulp op maat.
-
Blz. 419
6.1.6 Vrijwilligerswerk
-
Blz. 420
Er zijn ondersteuningsmogelijkheden voor vrijwilligers in de vorm van scholing, begeleiding, verzekering etc.
-
Blz. 421
vrijwilligerswerk is toegankelijk (financieel, regels, ondersteuning) voor iedereen die vrijwilligerswerk wil doen.
-
Blz. 422
er zijn diverse mogelijkheden voor het verbinden van vraag en aanbod van inwoners.
-
Blz. 423
6.1.7 Vrijetijdsbesteding
-
Blz. 424
er is een aanbod voor vrijetijdsbesteding voor mensen met beperkte eigen middelen
-
Blz. 425
er is financiële ondersteuning voor inwoners die geen middelen hebben om mee te doen aan vrijetijdsbesteding;
-
Blz. 426
er is een divers, breed, toegankelijk aanbod van activiteiten en voorzieningen voor vrijetijdsbesteding, ook in de buitenruimte, waaruit inwoners kunnen kiezen afhankelijk van hun mogelijkheden en hun behoefte.
-
Blz. 427
6.1.8 Jeugd
-
Blz. 428
de wettelijke taken uit de Jeugdwet worden uitgevoerd.
-
Blz. 429
Er wordt informele of formele hulp aangeboden en er is ondersteuning door professionals, vrijwilligers en mensen uit het eigen netwerk.
-
Blz. 430
Ouders en kinderen zijn volwaardige gesprekspartners; hulpverleners praten niet over maar met hen vanuit een respectvolle bejegening en rekening houdend met de heersende normen en waarden in het gezin en in hun omgeving
-
Blz. 431
Er zijn netwerken voor kinderen en ouders waar zij lotgenoten en ervaringsdeskundigen kunnen ontmoeten.
-
Blz. 432
Als mensen zich zorgen maken over de kinderen van anderen, weten zij waar zij terecht kunnen voor informatie en advies en weten hoe te handelen als de veiligheid van het kind in het geding is
-
Blz. 433
Kinderen en hun ouders kunnen makkelijk informatie vinden en advies krijgen, zowel over het oplossen als over het voorkomen van problemen;
-
Blz. 434
kinderen zijn actief betrokken bij het beleid dat betrekking op hen heeft.
-
Blz. 435
Er wordt preventief hulp en ondersteuning aangeboden aan ouders en kinderen in geval van echtscheidingen.
-
Blz. 436
6.1.9 Ouderen
-
Blz. 437
oudere inwoners ontvangen waar nodig ondersteuning op maat en passende mogelijkheden om zelfstandig actief te blijven
-
Blz. 438
oudere inwoners kunnen elkaar en andere generaties ontmoeten en gezamenlijk activiteiten organiseren en worden daarin waar nodig gefaciliteerd
-
Blz. 439
voor oudere inwoners met beperkingen is passende zorg beschikbaar;
-
Blz. 440
Eenzaamheid bij oudere inwoners wordt gesignaleerd en waar gewenst wordt op maat ondersteuning geboden bij maatschappelijke participatie/opbouwen van een netwerk.
-
Blz. 441
6.1.10 Mensen met een beperking
-
Blz. 442
mensen met een beperking worden actief betrokken bij vormgeving, invulling en evaluatie van beleid en uitvoering dat op hen betrekking heeft.
-
Blz. 443
bedrijven en organisaties creëren passende functies voor mensen met een beperking
-
Blz. 444
het openbaar vervoer, aanvullend vervoer en openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor mensen met een beperking.
-
Blz. 445
6.1.11 Statushouders/vluchtelingen
-
Blz. 446
iedere statushouder die in Wageningen komt wonen, beheerst (naar eigen kunnen) de Nederlandse taal.
-
Blz. 447
iedere statushouder wordt – zo snel mogelijk nadat hij in Wageningen is komen wonen – actief gestimuleerd om een vorm van werk of studie te gaan doen en wordt daarin ondersteund;
-
Blz. 448
alle statushouders/vluchtelingen zijn op de hoogte van de Nederlandse normen en waarden, waaronder de basiswaarden van de Grondwet en de Mensen- en Kinderrechten; ouders worden in staat gesteld hun kinderen daarin te ondersteunen;
-
Blz. 449
statushouders/vluchtelingen en inwoners ontmoeten elkaar in de buurt, op (vrijwilligers) werk of tijdens vrijetijdsbesteding
-
Blz. 450
statushouders/vluchtelingen worden door de gemeente ondersteund bij het opbouwen van een eigen netwerk;
-
Blz. 451
er is ondersteuning voor uitgeprocedeerde vluchtelingen die buiten hun schuld niet in aanmerking komen voor opvang en die voldoen aan de daartoe door de gemeenteraad vastgestelde criteria.
-
Blz. 452
Risico's
-
Blz. 453
6.2 Bewustwording, solidariteit, vrede en veiligheid
-
Blz. 454
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 455
Doelstellingen
-
Blz. 456
6.2.1 Herdenken en vieren bevrijding
-
Blz. 457
In 2021 zijn er jaarrond activiteiten georganiseerd in het kader van Vrijheid en hebben we op 4 en 5 mei met de 75 +1 editie vrijheid herdacht en gevierd.
-
Blz. 458
6.2.2 Educatie en bewustwording
-
Blz. 459
In 2021 zijn er het jaar rond educatieve activiteiten georganiseerd over vrede, vrijheid, veiligheid, mensenrechten en democratie. Zoals een scholenproject, vrijheidslessen, adoptieceremonies en lezingen.
-
Blz. 460
6.2.3 Waardering veteranen
-
Blz. 461
In 2021 is er maandelijks een veteranencafé en de jaarlijkse Veteranendag georganiseerd. Veteranen zijn ook uitgenodigd voor een aantal adoptieceremonies
-
Blz. 462
Daarnaast kregen veteranen de aandacht en de waardering die zij verdienen op 5 mei tijdens het programma op de Dreijen en het Defilé.
-
Blz. 463
6.2.4 Onderhouden van internationale contacten
-
Blz. 464
In 2021 organiseren we minimaal één activiteit met partnerstad met Gödöllo waarbij scholen/organisaties uit Wageningen betrokken zijn.
-
Blz. 465
In 2021 organiseren we minimaal één activiteit met partnerstad Mörfelden-Walldorf.
-
Blz. 466
Risico's
-
Blz. 467
Algemene informatie programma 6
-
Blz. 468
Beleidsindicatoren
-
Blz. 469
Beleidskader
-
Blz. 470
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 471
Wat mag het kosten?
-
Blz. 472
Programma 7 Onderwijs & educatie
-
Blz. 473
Waarom dit programma?
-
Blz. 474
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 475
Gewijzigde doelen
-
Blz. 476
7.1 Onderwijsachterstanden en ontwikkelachterstanden zijn verminderd
-
Blz. 477
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 478
Doelstellingen
-
Blz. 479
7.1.1 Aanbieden VVE-programma
-
Blz. 480
Minder taal- en/of ontwikkelingsachterstanden bij kinderen van 0 -4 jaar door 16 uur per week aanbod van het VVE-programma op alle kinderopvangorganisaties.
-
Blz. 481
7.1.2 Opheffen taalachterstand bij 'neveninstromers' in het basisonderwijs
-
Blz. 482
Behoud van twee schakelklassen op De Wereld en De Tarthorst voor de kinderen die niet vanaf de kleutergroepen Nederland onderwijs volgen, maar later zijn ingestroomd (neveninstromers).
-
Blz. 483
7.1.3 Aan alle (speciale) basisscholen is schoolbegeleiding aangeboden
-
Blz. 484
Aan alle basisscholen in Wageningen wordt een bijdrage geleverd aan schoolbegeleiding (individuele leerlingenzorg of schoolontwikkeling) conform de nadere regels "subsidie schoolbegeleiding Wageningen"
-
Blz. 485
Risico's
-
Blz. 486
7.2 Ieder kind ontwikkelt ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid
-
Blz. 487
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 488
Doelstellingen
-
Blz. 489
7.2.1 Programma op het gebied van ecologische basisvorming & natuur- en milieueducatie
-
Blz. 490
Kinderen krijgen op het basisonderwijs educatie op het gebied van natuur en milieu d.m.v. het financieren van Natuur- en Milieu educatie.
-
Blz. 491
Risico's
-
Blz. 492
7.3 Alle leerlingen verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
-
Blz. 493
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 494
Doelstellingen
-
Blz. 495
7.3.1 Relatief schoolverzuim
-
Blz. 496
Ongeoorloofde aanwezigheid (oftewel relatief schoolverzuim of spijbelen) is maximaal 2% van het aantal leerplichtigen
-
Blz. 497
7.3.2 Uitvoering geven aan regionaal VSV programma Vallei 2021 - 2024
-
Blz. 498
Het aantal VSV’ers in de regio Vallei daalt tot 2024 met 1,5%
-
Blz. 499
Risico's
-
Blz. 500
7.4 Goede bereikbaarheid scholen voor speciaal en bijzonder onderwijs
-
Blz. 501
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 502
Doelstellingen
-
Blz. 503
7.4.1 Leerlingenvervoer
-
Blz. 504
Leerlingen worden vervoerd naar speciaal onderwijs, in situaties waar ouders of zelfstandig reizen geen oplossing bieden en passend binnen de regels van de verordening.
-
Blz. 505
De vervoerder verduurzaamt zijn wagenpark. Op het totaal van de kilometers passend vervoer schooljaar 2020/2021 wordt 25% met Euro 6, 50% met Groen gas (Biogas) en 25% met Elektrisch/Waterstof uitgevoerd.
-
Blz. 506
De maximale reistijd is van 90 minuten teruggebracht naar maximaal 60 minuten. Deze wijziging gaat in bij aanvang schooljaar 2020/2021.
-
Blz. 507
7.4.2 Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid ouders
-
Blz. 508
Meer leerlingen zijn zelfredzaam in het gebruik van het openbaar vervoer. Minder gebruik van schoolvervoer doordat ouders het vervoer zelf regelen of doordat de leerling zelfstandig reist met het openbaar vervoer.
-
Blz. 509
Risico's
-
Blz. 510
7.5 Adequate huisvesting onderwijs
-
Blz. 511
Wat willen bereiken?
-
Blz. 512
Doelstellingen
-
Blz. 513
7.5.1 Het groene integraal huisvestingsplan (IHP)
-
Blz. 514
Uitvoering IHP door de bouw (voorbereiding) van twee nieuwe, duurzame schoolgebouwen voor de basisschool De Zwaneridder en de Margrietschool.
-
Blz. 515
7.5.2 Versnelling van de verduurzaming van schoolgebouwen
-
Blz. 516
Aanvullend onderzoek voor verduurzaming schoolgebouwen (naast nieuwbouw zie 7.5.1) om te prioriteren en maatregelen zoals renovatie te bepalen.
-
Blz. 517
7.5.3 Schoolbesturen nemen maatregelen om hun schoolgebouwen te verduurzamen
-
Blz. 518
Noodzakelijke maatregelen zijn bekend op basis van het vervolgonderzoek (zie ook 7.5.2)
-
Blz. 519
7.5.4 Er zijn meer schoolpleinen vergroend
-
Blz. 520
In 2021 minimaal drie basisscholen die het schoolplein vergroenen.
-
Blz. 521
7.5.5 Schoolpleinen zijn openbaar toegankelijk na schooltijden
-
Blz. 522
Alle schoolpleinen blijven (gedeeltelijk) openbaar toegankelijk na schooltijden voor spelen en ontmoeting, incl. de nieuw te bouwen schoolgebouwen voor de Zwaneridder en de Margrietschool.
-
Blz. 523
Risico's
-
Blz. 524
7.6 Afstemming en effectieve samenhang met het onderwijs
-
Blz. 525
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 526
Doelstellingen
-
Blz. 527
7.6.1 Afstemming en effectieve samenhang met het onderwijs
-
Blz. 528
Borging onderwijszorgarrangement SBO De Dijk d.m.v. verbinding hulp en ondersteuning op school en thuis.
-
Blz. 529
Borging project Handle with Care.
-
Blz. 530
Matrix Passende Samenwerking met de (wettelijke) verdeling van verantwoordelijkheden tussen Jeugdwet en Onderwijswetten in de FoodValley, geldend voor scholen, gemeenten en samenwerkingsverbanden (SWV)
-
Blz. 531
Meer thuis nabij onderwijs: enkele Wageningse kinderen die op speciaal onderwijs in Ede zitten, gaan het volgende schooljaar naar SBO De Dijk in Wageningen naar school
-
Blz. 532
Risico's
-
Blz. 533
7.7 Er is kwalitatief goede en veilige kinderopvang geboden
-
Blz. 534
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 535
Doelstellingen
-
Blz. 536
7.7.1 Controle kinderopvanglocaties
-
Blz. 537
Kwalitatief goede kinderopvang d.m.v. 100% controle op kinderdagopvanglocaties, steekproefsgewijze controle bij gastouders en het nemen van maatregelen bij eventuele onvolkomenheden.
-
Blz. 538
Risico's
-
Blz. 539
Algemene informatie programma 7
-
Blz. 540
Beleidsindicatoren
-
Blz. 541
Beleidskader
-
Blz. 542
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 543
Wat mag het kosten?
-
Blz. 544
Programma 8 Wonen
-
Blz. 545
Waarom dit programma?
-
Blz. 546
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 547
8.1 Voldoende woningen in balans over de stad
-
Blz. 548
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 549
Doelstellingen
-
Blz. 550
8.1.1 Kernvoorraad sluit aan bij omvang doelgroep
-
Blz. 551
In 2021 worden circa 50 sociale huurwoningen opgeleverd in o.a. de plannen Kortenoord, Ireneplan en Torckdael.
-
Blz. 552
Middels prestatieafspraken met de Woningstichting zetten we in op meer, passende en betaalbare sociale huurwoningen. We realiseren een huisvestingsverordening tbv een eerlijke verdeling van de woonruimte en stimulering van doorstroming.
-
Blz. 553
Het toepassen van de woningmarktstrategie bij nieuwbouwplannen vergroot het aantal sociale huurwoningen in Wageningen. Sociale huurwoningen in de nieuwbouw worden minimaal 25 jaar behouden voor de doelgroep middels de doelgroepenverordening.
-
Blz. 554
Het strategisch beraad betaalbaar wonen tussen ontwikkelaars en de Woningstichting leidt tot betere sturing op de kwaliteit van nieuwe sociale huurwoningen.
-
Blz. 555
8.1.2 Realisatie taakstelling huisvesten statushouders
-
Blz. 556
Huisvesten van statushouders overeenkomstig de taakstelling provincie c.q. het Rijk en in samenwerking met de Regio Foodvalley.
-
Blz. 557
8.1.3 Vergroten beschikbaarheid woningen specifieke doelgroepen
-
Blz. 558
Via de lening Toekomstbestendig Wonen Gelderland zijn meer huishoudens in Wageningen in staat om hun woning levensloopbestendig te maken.
-
Blz. 559
Op basis van het gezamenlijk Statement Wonen & Zorg (gemeente, huurders en De Woningstichting) wordt een uitvoeringsagenda opgesteld met zorgorganisaties en andere betrokken partijen en een start gemaakt met de uitvoering.
-
Blz. 560
Het toetsingskader van de woningmarktstrategie wordt gehanteerd. Hiermee stimuleren we dat bouwplannen voor het overgrote deel uit levensloopbestendige woningen bestaat en bij voorkeur in de nabijheid van voorzieningen.
-
Blz. 561
Onder de noemer 'Anders Wonen' wordt samen met gemeenten en wooncorporaties regio Foodvalley gezocht naar een of meerder locaties voor huisvesting voor Wageningse inwoners die in een crisissituatie verkeren.
-
Blz. 562
8.1.4 Vraag studentenkamers sluit aan bij aanbod
-
Blz. 563
Het nieuwe beleid kamerverhuur levert verspreid over Wageningen een bijdrage aan de kwalitatieve en kwantitatieve behoefte aan studentenhuisvesting op.
-
Blz. 564
De nieuwbouw van de locaties Kirpestein, Costerweg 65 en Marijkeweg 20 levert in de periode 2021-2022 742 studentenkamers op. De potentiële locaties Bornsesteeg en campus Born Oost leveren op middellange termijn 560 studenteneenheden op.
-
Blz. 565
Op basis van de monitor studentenhuisvesting en de evaluatie woningmarktstrategie in 2021, volgt een herijking van het besluit over studentenhuisvestingslocaties.
-
Blz. 566
Gezamenlijk met partners onderzoeken we de mogelijkheden voor studentenhuisvestingslocaties in de regio (Ede) voor de langere termijn.
-
Blz. 567
8.1.5 Vergroten beschikbaarheid woningen middeninkomens
-
Blz. 568
In 2021 worden middenhuurwoningen opgeleverd in oa de nieuwbouwplannen Dreijen fase 1 en het voormalig Stadskantoor.
-
Blz. 569
In de periode 2021 worden koopwoningen tussen € 220.000 en € 290.000 opgeleverd in o.a. de plannen De Dreijen fase I en Kortenoord.
-
Blz. 570
8.1.6 Huisvesting starters, Phd'ers en kenniswerkers
-
Blz. 571
Het toepassen van de woningmarktstrategie bij nieuwbouwplannen vergroot het aantal sociale huurwoningen, middenhuurwoningen en koopwoningen tussen € 220.000 en € 290.000 in Wageningen ten behoeve van starters, Phd’ers en kenniswerkers.
-
Blz. 572
Het aanbod van short stay (zelfstandige, gemeubileerde eenheden) is in overeenstemming met de behoefte van tijdelijke expats.
-
Blz. 573
8.1.7 Oplevering aantallen nieuwbouwwoningen
-
Blz. 574
In 2021 worden circa 250 nieuwbouwwoningen opgeleverd. Bij alle nieuwbouwplannen wordt conform de woningmarktstrategie ingezet op meer differentiatie van woningtypen, duurzame woningen en ruimte voor groen in de woonomgeving.
-
Blz. 575
De regionale verstedelijkingsstrategie zet in op het terugdringen van het tekort aan woningen zonder het groene karakter van de regio te verliezen.
-
Blz. 576
De inzet op de intensivering van en de zoektocht naar nieuwe woningbouwlocaties sluit aan bij de demografische & marktontwikkelingen .
-
Blz. 577
Risico's
-
Blz. 578
8.2 Woningen sluiten aan bij behoefte
-
Blz. 579
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 580
Doelstellingen
-
Blz. 581
8.2.1 Differentiatie en toekomstbestendig
-
Blz. 582
Op basis van de woningmarktstrategie zijn nieuwbouwprogramma’s meer gedifferentieerd opgebouwd.
-
Blz. 583
Via de woningmarktstrategie en visie Buitengebied stimuleren we alternatieve woonvormen zoals Tiny Houses, cpo of friends-achtige concepten.
-
Blz. 584
Aan de hand van een specifieke handreiking beoordelen we de aanvragen van omgevingsvergunning voor Tiny Houses in het binnenstedelijk gebied.
-
Blz. 585
In het buitengebied zijn de ruimtelijke kaders voor alternatieve woonvormen uitgewerkt.
-
Blz. 586
8.2.2 Gemengd wonen in de buurt
-
Blz. 587
Het Groene Hofje, 12 zelfstandige woningen in Kortenoord voor autistische jongeren op loopafstand van de mantelzorger wordt in 2021 gerealiseerd. Gemeente Wageningen faciliteert Het Groene Hofje vanuit het principe scheiden van wonen en zorg.
-
Blz. 588
Via de woningmarktstrategie wordt gedifferentieerd bouwen en bouwen in het kader van ontmoeting (hofjeswoningen) voor jongeren en ouderen gestimuleerd.
-
Blz. 589
Samen met betrokken partijen in Wageningen zijn afspraken gemaakt over hoe we in Wageningen met woonoverlast omgaan en elkaar hierin kunnen ondersteunen.
-
Blz. 590
8.2.3 Herstructurering buurten
-
Blz. 591
In de pilot de Nude, Wijk van de toekomst hebben de uitgangspunten van de Woonvisie een plek gekregen. Onderzocht wordt hoe de warmtevraag beperkt kan worden en hoe duurzame warmtevoorziening ingezet kan worden ipv aardgas.
-
Blz. 592
In de uitwerking van herontwikkeling van de Julianastraat en Braakakkerweg krijgen de uitgangspunten van de Woonvisie en de Woningmarktstrategie een plek.
-
Blz. 593
Risico's
-
Blz. 594
8.3 Duurzaamheid en woonlasten
-
Blz. 595
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 596
Doelstellingen
-
Blz. 597
8.3.1 Verduurzaming en gasloos voor bestaande bouw
-
Blz. 598
prestatieafspraken met woningcorporaties over verduurzaming bestaande woningvoorraad zijn uitgevoerd.
-
Blz. 599
8.3.2 Bewustwording energiebesparing
-
Blz. 600
Zie programma 4.1
-
Blz. 601
8.3.3 Nieuwbouw is (bijna) energieneutraal
-
Blz. 602
Het duurzaam bouwen beleid is herijkt en vastgesteld.
-
Blz. 603
Met projectontwikkelaars van projecten met meer dan 5 woningen is een duurzaamheidsprofiel opgesteld.
-
Blz. 604
Risico's
-
Blz. 605
8.4 Het vastgoed sluit aan bij de wensen van gebruikers
-
Blz. 606
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 607
Doelstellingen
-
Blz. 608
8.4.1 Accommodaties sluiten aan bij wensen gebruikers
-
Blz. 609
Er is voor € 778.000,- aan gemeentelijk vastgoed verkocht, waarbij er ook een plan ligt voor gemeentelijk strategisch vastgoed (bijvoorbeeld eigendom Werkpunt e.a.)
-
Blz. 610
Risico's
-
Blz. 611
8.5 Vastgoed ondersteunt beleidsdoelen of wordt verkocht
-
Blz. 612
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 613
Doelstellingen
-
Blz. 614
8.5.1 Optimaliseren vastgoedportefeuille
-
Blz. 615
Vastgoed- en huisvestingsbeleid is opgesteld overeenkomstig de moties 2M4 en 2M5 die zijn aangenomen bij de Programmabegroting 2020 - 2023.Het faciliteren van ruimte voor maatschappelijke- en culturele groeperingen wordt hierin integraal opgenomen. .
-
Blz. 616
Er is een voorkeursscenario vastgesteld die als basis dient voor de nieuw te sluiten concessieovereenkomst vanaf 2023 voor de exploitatie en verduurzaming van zwembad De Bongerd.
-
Blz. 617
Risico's
-
Blz. 618
8.6 Gemeentelijke gebouwen zijn energieneutraal in 2030
-
Blz. 619
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 620
Doelstellingen
-
Blz. 621
8.6.1 Voorbeeldfunctie bij verduurzamen vastgoed
-
Blz. 622
Op het dak van sporthal de Vlinder liggen zonnepanelen en het gebouw 't Palet is verduurzaamd.
-
Blz. 623
Risico's
-
Blz. 624
Algemene informatie programma 8
-
Blz. 625
Beleidsindicatoren
-
Blz. 626
Beleidskader
-
Blz. 627
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 628
Wat mag het kosten?
-
Blz. 629
Programma 9 Sport en cultuur
-
Blz. 630
Waarom dit programma?
-
Blz. 631
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 632
9.1 Jongeren, ouderen en mensen met obesitas sporten meer
-
Blz. 633
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 634
Doelstellingen
-
Blz. 635
9.1.1 Lidmaatschap jongeren sportvereniging of sportclub
-
Blz. 636
Het aantal jongeren dat lid is van een sportvereniging of sportclub is in alle wijken 35% of meer.
-
Blz. 637
9.1.2 Alcoholmatigings- en voedingsbeleid
-
Blz. 638
In 2021 bekostigt de gemeente de Lekker in je Vel aanpak. Sportaanbieders kunnen voor een gezonde sportkantine gratis advies en ondersteuning inwinnen.
-
Blz. 639
9.1.3 Aantal sportende ouderen
-
Blz. 640
Het percentage Wageningse ouderen (65+) dat tenminste één dag in de week sport is 50% of meer. De gemeente stimuleert het sporten van ouderen door middel van de buurtsportcoach.
-
Blz. 641
9.1.4 Lidmaatschap sportvereniging doelgroep obesitas of anderszins
-
Blz. 642
De gemeente subsidieert de buurtsportcoach. De buurtsportcoaches maken gebruik van sport- en beweeginterventies om mensen (uit bepaalde doelgroepen) structureel meer laten bewegen.
-
Blz. 643
9.1.5 Bewegingsonderwijs scholen
-
Blz. 644
De gemeente subsidieert buurtsportcoaches. De buurtsportcoaches bieden scholen ondersteuning om meer beweegactiviteiten tijdens de schooldag aan te bieden aan de kinderen.
-
Blz. 645
Risico's
-
Blz. 646
9.2 Meer volwassenen sporten
-
Blz. 647
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 648
Doelstellingen
-
Blz. 649
9.2.1 Nederlandse beweegnorm volwassenen
-
Blz. 650
Het aantal volwassenen in Wageningen dat voldoende beweegt volgens de Nederlandse beweegrichtlijnen is minimaal gelijk aan het landelijk gemiddelde.
-
Blz. 651
9.2.2 Lidmaatschap sportvereniging volwassenen
-
Blz. 652
Minimaal 60% van de volwassenen sport tenminste 1 keer per week. (De monitor van de VGGM geeft over het lidmaatschapspercentage geen uitsluitsel.)
-
Blz. 653
9.2.3 Betaalbaarheid sport voor minima
-
Blz. 654
Volwassenen en kinderen kunnen in 2021 via het 'ik doe mee'-fonds een vergoeding krijgen voor sportieve activiteiten en sportkleding en middelen.
-
Blz. 655
Risico's
-
Blz. 656
9.3 Veelzijdig cultureel aanbod
-
Blz. 657
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 658
Doelstellingen
-
Blz. 659
9.3.1 Bevordering professionele kunst
-
Blz. 660
In 2021 subsidiëren we Stichting Junushoff om een volwaardig theater te beheren en te exploiteren.
-
Blz. 661
We subsidiëren popupop om het landelijk popcircuit naar Wageningen te halen.
-
Blz. 662
9.3.2 Organisatorische ondersteuning culturele organisaties en initiatieven
-
Blz. 663
Als er moet worden nagedacht over creatieve en innovatieve oplossingen voor het culturele veld in Wageningen, worden kunstenaars uitgenodigd en uitgedaagd om hierover mee te denken.
-
Blz. 664
9.3.3 Bevordering lezen en kennismaking literatuur
-
Blz. 665
De bblthk ontvangt subsidie waardoor zij in staat is om vijf pijlers in stand te houden: 'ter beschikking stellen van kennis en informatie', 'ontwikkeling en educatie', 'lezen en literatuur', 'ontmoeting en debat' en 'kunst en cultuur'.
-
Blz. 666
9.3.4 Poppodium
-
Blz. 667
Door subsidie voor popupop worden samenwerkende podia en organisatoren in staat gesteld pop naar Wageningen te halen.
-
Blz. 668
9.3.5 Bevrijdingsfestival als onderdeel programma Vrijheid en bevrijding
-
Blz. 669
Gedurende het hele jaar vinden er activiteiten plaats in het teken van 'vrijheid' en 'de bevrijding', met daarin specifieke aandacht voor 75 + 1 jaar vrijheid.
-
Blz. 670
9.3.6 Cultuureducatie en participatie
-
Blz. 671
In 2021 wordt het CultuurActiePlan uitgevoerd. Hierin zijn plannen opgenomen om binnen- en buitenschoolse educatie meer met elkaar te verbinden.
-
Blz. 672
9.3.7 Stimulering cultureel ondernemerschap
-
Blz. 673
In 2021 wordt het CultuurActiePlan uitgevoerd. Hierin zijn plannen opgenomen om samenwerking te bevorderen.
-
Blz. 674
De gemeente ondersteunt de proeftuin Ede_Wageningen_Culturele_Bloei. 2021 is het laatste jaar van het project Portal van Shared Studios waarin ontmoetingen en samenwerkingsprojecten worden gestimuleerd.
-
Blz. 675
Risico's
-
Blz. 676
9.4 Kennismaking en deelname kunst en cultuur
-
Blz. 677
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 678
Doelstellingen
-
Blz. 679
9.4.1 Betrokkenheid WUR en kennisintensieve bedrijven bij Wageningse cultuur
-
Blz. 680
De gemeente ondersteunt de proeftuin Ede_Wageningen_Culturele_Bloei. 2021 is het laatste jaar van het project Portal van Shared Studios waarin ontmoetingen en samenwerkingsprojecten worden gestimuleerd.
-
Blz. 681
9.4.2 Cultuureducatie jongeren
-
Blz. 682
Met het Kunstmenu komt ieder kind op de basisschool in aanraking met kunst en cultuur. Het Kunstmenu is een samenwerking van alle Wageningse basisscholen, culturele aanbieders uit de regio en de gemeente Wageningen.
-
Blz. 683
Door cofinanciering van de gemeente kunnen Wageningse scholen deelnemen aan het Programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK)
-
Blz. 684
In 2021 wordt het CultuurActiePlan uitgevoerd. Hierin zijn plannen opgenomen om binnen- en buitenschoolse educatie meer met elkaar te verbinden.
-
Blz. 685
9.4.3 Bevordering amateurkunst
-
Blz. 686
In 2021 verstrekken we amateurkunstsubsidies en subsidies voor eenmalige culturele activiteiten, zaalhuur Junushoff en tentoonstellingen.
-
Blz. 687
9.4.4 Podium voor ontmoeting en debat
-
Blz. 688
De bblthk ontvangt in 2021 subsidie waardoor zij in staat is om haar vijf pijlers in stand te houden, waaronder de pijler 'ontmoeting en debat'.
-
Blz. 689
9.4.5 Aanbod lezen, taal en informatie educatie
-
Blz. 690
De bblthk ontvangt in 2021 subsidie waardoor zij in staat is om vijf pijlers in stand te houden: waaronder 'ontwikkeling en educatie' en 'lezen en literatuur'.
-
Blz. 691
9.4.6 Buitenschoolse cultuureducatie
-
Blz. 692
In 2021 wordt het CultuurActiePlan uitgevoerd. Hierin zijn plannen opgenomen voor om samenwerking in de buitenschoolse educatie te bevorderen.
-
Blz. 693
Risico's
-
Blz. 694
9.5 Toegankelijkheid culturele basisvoorzieningen
-
Blz. 695
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 696
Doelstellingen
-
Blz. 697
9.5.1 Beschikbaarheid en toegankelijkheid kennis en informatie
-
Blz. 698
In 2021 ontvangt de bblthk subsidie waardoor zij in staat is om vijf pijlers in stand te houden, waaronder de pijler 'ter beschikking stellen van kennis en informatie'.
-
Blz. 699
9.5.2 Cultuurhistorie
-
Blz. 700
In 2021 verstrekken we een subsidie aan museum de Casteelse Poort. Het museum heeft permanente exposities over het rijke verleden van Wageningen en kortlopende tentoonstellingen over speciale onderwerpen.
-
Blz. 701
9.5.3 Archieven
-
Blz. 702
In 2021 is het archief voor het publiek toegankelijk. Opslag en waar mogelijk digitalisering van het Wagenings archief is een continue proces.
-
Blz. 703
9.5.4 Deelname cultuur
-
Blz. 704
In 2021 wordt het CultuurActiePlan uitgevoerd. Hierin zijn plannen opgenomen om samenwerking te bevorderen.
-
Blz. 705
Risico's
-
Blz. 706
Algemene informatie programma 9
-
Blz. 707
Beleidsindicatoren
-
Blz. 708
Beleidskader Sport
-
Blz. 709
Beleidskader Cultuur
-
Blz. 710
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 711
Wat mag het kosten?
-
Blz. 712
Programma 10 Veiligheid
-
Blz. 713
Waarom dit programma?
-
Blz. 714
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 715
10.1 Ondermijning
-
Blz. 716
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 717
Doelstellingen
-
Blz. 718
10.1.1 Opstellen/actualiseren ondermijningsbeeld
-
Blz. 719
Actueel ondermijningsbeeld opstellen
-
Blz. 720
Zicht op diverse vormen van ondermijning. Witte vlekken in beeld.
-
Blz. 721
10.1.2 Creëren van bewustwording
-
Blz. 722
Interne bewustwording bevorderen (medewerkers gemeente).
-
Blz. 723
Externe bewustwording bevorderen (externe ketenpartners).
-
Blz. 724
Betere informatiepositie opbouwen.
-
Blz. 725
10.1.3 Opzetten van een lokale aanpak
-
Blz. 726
Plan van aanpak opstellen, waarin de werkwijze van de gemeente Wageningen wordt beschreven.
-
Blz. 727
10.1.4 Aanpak specifieke cases
-
Blz. 728
Casuïstiek oppakken met ketenpartners.
-
Blz. 729
Risico's
-
Blz. 730
10.2 Verbinding zorg en veiligheid
-
Blz. 731
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 732
Doelstellingen
-
Blz. 733
10.2.1 Integrale samenwerking en afstemming maatschappelijke partners voor effectieve aanpak van diverse onderwerpen op gebied van zorg, veiligheid en leefbaarheid
-
Blz. 734
Door het maken van een wijkscan van elke buurt kan op operationeel niveau direct die punten worden opgepakt die bijdragen aan een verbetering van de woon- en leefsituatie van de inwoners.
-
Blz. 735
Ontwikkelen van integraal plan van aanpak voor de samenwerking van het Veiligheidshuis en de gemeenten West-Veluwe. Door dit plan kan de samenwerking worden versterkt, criminaliteit worden teruggedrongen en recidive worden verminderd.
-
Blz. 736
10.2.2 Terugdringen overlast van personen met verward (onbegrepen) gedrag
-
Blz. 737
Overlast voor de omgeving verminderen of voorkomen door integrale aanpak.
-
Blz. 738
10.2.3 Aanpak re-integratie ex-gedetineerden
-
Blz. 739
Recidive verminderen.
-
Blz. 740
10.2.4 Aanpak mensenhandel
-
Blz. 741
We beschikken over een goed, samenhangend mensenhandelbeleid en voeren dit in de praktijk uit.
-
Blz. 742
10.2.5 Aanpak WvGGZ
-
Blz. 743
Afronding pilot regionale samenwerking en doorontwikkelen van de aanpak
-
Blz. 744
Risico's
-
Blz. 745
10.3 Evenementen
-
Blz. 746
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 747
Doelstellingen
-
Blz. 748
10.3.1 Uitwerken van evenementenbeleid en -protocol
-
Blz. 749
Evenementenbeleid opstellen, waarbij richtlijnen en kaders strak omschreven en gehanteerd worden.
-
Blz. 750
10.3.2 Inrichten van integrale ketensamenwerking met alle betrokkenen.
-
Blz. 751
Sluitende aanpak met ketenpartners realiseren.
-
Blz. 752
Risico's
-
Blz. 753
10.4 Crisisbeheersing
-
Blz. 754
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 755
Doelstellingen
-
Blz. 756
10.4.1 Opleiden, trainen en oefenen van de lokale crisisorganisatie
-
Blz. 757
Het opstellen (en uitvoeren) van een OTO-plan voor de gemeentelijke crisisorganisatie.
-
Blz. 758
Inrichting van de lokale crisisorganisatie op orde en zorgen voor een up-to-date alarmeringssysteem.
-
Blz. 759
10.4.2 Bouwen Bevolkingszorg
-
Blz. 760
Leveren van functionarissen voor de regionale crisisorganisatie
-
Blz. 761
Implementeren van de nieuwe visie op Bevolkingszorg
-
Blz. 762
Risico's
-
Blz. 763
10.5 Criminaliteit en overlast
-
Blz. 764
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 765
Doelstellingen
-
Blz. 766
10.5.1 Overlast
-
Blz. 767
10.5.2 HIC-delicten
-
Blz. 768
10.5.3 Cybercrime
-
Blz. 769
10.5.4 APV en Bijzondere wetten
-
Blz. 770
Risico's
-
Blz. 771
Algemene informatie programma 10
-
Blz. 772
Beleidsindicatoren
-
Blz. 773
Beleidskader
-
Blz. 774
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 775
Wat mag het kosten?
-
Blz. 776
Programma 11 Transparante overheid
-
Blz. 777
Waarom dit programma?
-
Blz. 778
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 779
11.1 Dienstverlening
-
Blz. 780
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 781
Doelstellingen
-
Blz. 782
11.1.1 Digitale dienstverlening
-
Blz. 783
Er is een inwonersportaal waarin inwoners worden geïnformeerd over individuele zaken
-
Blz. 784
Er is een nieuwe applicatie ter vervanging van ons kernsysteem voor o.a. de postregistratie geïmplementeerd.
-
Blz. 785
11.1.2 Aansluiting dienstverlening bij GDI
-
Blz. 786
Nieuwe systemen worden aangesloten op de GDI-bouwstenen waar dat mogelijk is
-
Blz. 787
11.1.3 Dienstverlening via verschillende kanalen
-
Blz. 788
Digitale afspraken en producten worden gepromoot.
-
Blz. 789
Meer producten zijn digitaal. Web-formulieren zijn verbeterd.
-
Blz. 790
Er is een dienstverleningsconcept.
-
Blz. 791
11.1.4 Dienstverlening voldoet aan wettelijke verplichtingen en normen
-
Blz. 792
In 2021 is het resultaat dat we voldoen aan verschillende audits DigiD, SUWI, BRP, PNIK. BAG, BRO en BGT
-
Blz. 793
11.1.5 Mogelijkheid inspraak inwoners
-
Blz. 794
Inwoners geven inspraak via het Digitale Platform "Stem van Wageningen".
-
Blz. 795
11.1.6 Aansluiten op behoefte van de inwoners en ondernemers
-
Blz. 796
Data-analyses van klantcontacten zijn leidend om de dienstverlening binnen de gemeentelijke organisatie te stroomlijnen.
-
Blz. 797
Risico's
-
Blz. 798
11.2 Voldoen aan verplichtingen
-
Blz. 799
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 800
Doelstellingen
-
Blz. 801
11.2.1 Correcte persoonsregistratie
-
Blz. 802
De kwaliteit van de Basisregistratie is gewaarborgd.
-
Blz. 803
11.2.2 Correcte en snelle uitvoering van producten en diensten
-
Blz. 804
Producten en diensten worden binnen de wettelijke termijnen aangeboden.
-
Blz. 805
11.2.3 Iedere stemgerechtigde kan zijn stem uitbrengen
-
Blz. 806
Iedere stemgerechtigde kan zijn stem uit brengen bij verkiezingen
-
Blz. 807
Risico's
-
Blz. 808
11.3 informatie toegankelijk via diverse kanalen
-
Blz. 809
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 810
Doelstellingen
-
Blz. 811
11.3.1 Website sluit aan op het zoekgedrag van de bezoeker
-
Blz. 812
De website wordt geherstructureerd op basis van zoekgedrag.
-
Blz. 813
11.3.2 Communicatiekanalen zijn op elkaar afgestemd
-
Blz. 814
Communicatiekanalen zijn op elkaar afgestemd.
-
Blz. 815
11.3.3 Informatie is waar mogelijk als open data beschikbaar
-
Blz. 816
Informatie is indien mogelijk als open data beschikbaar
-
Blz. 817
Risico's
-
Blz. 818
11.4 Privacy
-
Blz. 819
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 820
Doelstellingen
-
Blz. 821
11.4.1 Informatiebeveiliging
-
Blz. 822
Actualisatie van het informatie- en veiligheidsbeleid conform actuele wet- en regelgeving
-
Blz. 823
11.4.2 Gegevens van inwoners
-
Blz. 824
Elk jaar wordt er een audit uitgevoerd. Uit de audit blijkt of we voldoen.
-
Blz. 825
Risico's
-
Blz. 826
11.5 Zeggenschap inwoners, bedrijven en instellingen
-
Blz. 827
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 828
Doelstellingen
-
Blz. 829
11.5.1 Democratische vernieuwing
-
Blz. 830
In 2020 zijn we gestart met vier experimenten. Dat zijn: Klare Taal, Digitaal Platform, Burgerberaad en uitbreiding van Right To Challenge.
-
Blz. 831
Risico's
-
Blz. 832
11.6 Zeggenschap gemeente in gemeentelijke regelingen
-
Blz. 833
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 834
Doelstellingen
-
Blz. 835
11.6.1 Betrokkenheid Raad bij intergemeentelijke samenwerking
-
Blz. 836
De raad stelt (gewijzigde) GR'en vast.
-
Blz. 837
Risico's
-
Blz. 838
11.7 Datagericht werken ten behoeve van duurzaam beleid
-
Blz. 839
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 840
Doelstellingen
-
Blz. 841
11.7.1 Datagericht werken ten behoeve van de ontwikkeling van beleid
-
Blz. 842
In 2021 voeden we trajecten waar beleid wordt opgesteld, herijkt of geëvalueerd door middel van data-analyses.
-
Blz. 843
11.7.2 Data, interne medewerkers, instrumenten efficiënt benutten
-
Blz. 844
In 2021 gaan we gebruik maken van dashboards ontwikkeld door data-analisten die in dienst zijn bij de gemeente Wageningen
-
Blz. 845
Risico's
-
Blz. 846
Algemene informatie programma 11
-
Blz. 847
Beleidsindicatoren
-
Blz. 848
Beleidskader
-
Blz. 849
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 850
Wat mag het kosten?
-
Blz. 851
Programma 12 Algemene dekking en onvoorzien
-
Blz. 852
Waarom dit programma?
-
Blz. 853
Algemene informatie programma 12
-
Blz. 854
Beleidsindicatoren
-
Blz. 855
Beleidskader
-
Blz. 856
Betrokken verbonden partijen
-
Blz. 857
Wat mag het kosten?
-
Blz. 858
Stand van zaken aangenomen moties en amendementen Voorjaarsnota 2020
-
Blz. 859
Stand van zaken aangenomen moties en amendementen Voorjaarsnota 2020
-
Blz. 860
Structurele doorwerking Voorjaarsnota 2020 en Notitie naar een nieuwe toekomst
-
Blz. 861
Structurele doorwerking Voorjaarsnota 2020 en Notitie naar een nieuwe toekomst
-
Blz. 862
Paragrafen
-
Blz. 863
Paragraaf 1 Weerstandsvermogen & risicobeheersing
-
Blz. 864
Inleiding
-
Blz. 865
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 866
Risico’s
-
Blz. 867
Afgedekte risico’s
-
Blz. 868
Weerstandsvermogen
-
Blz. 869
Financiële kengetallen
-
Blz. 870
Paragraaf 2 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 871
Inleiding
-
Blz. 872
Verhardingen, groen & water
-
Blz. 873
Openbare verlichting
-
Blz. 874
Speelvoorzieningen
-
Blz. 875
Water en riolering
-
Blz. 876
Woningen, gebouwen, accommodaties
-
Blz. 877
Scholen
-
Blz. 878
Paragraaf 3 Bedrijfsvoering
-
Blz. 879
Inleiding
-
Blz. 880
Mens , organisatie en informatie
-
Blz. 881
Strategie en innovatie
-
Blz. 882
Processen op orde
-
Blz. 883
Gastheerschap in ons Huis van de Stad en interne service
-
Blz. 884
Verantwoording
-
Blz. 885
In control
-
Blz. 886
Paragraaf 4 Verbonden partijen
-
Blz. 887
Inleiding
-
Blz. 888
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 889
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 890
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 891
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 892
Overige verbonden partijen
-
Blz. 893
Paragraaf 5 Grondbeleid
-
Blz. 894
Inleiding
-
Blz. 895
Kaders grondbedrijf
-
Blz. 896
Onderhanden werken (OHW)
-
Blz. 897
Kostenverhaallocaties (KVL)
-
Blz. 898
Resultaat
-
Blz. 899
Stand reserve grondexploitatie
-
Blz. 900
Paragraaf 6 Lokale heffingen
-
Blz. 901
Inleiding
-
Blz. 902
Heffingen / belastingen 2021
-
Blz. 903
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 904
Kostendekkendheid heffingen
-
Blz. 905
Belastingopbrengsten
-
Blz. 906
Belastingdruk
-
Blz. 907
Paragraaf 7 Financiering
-
Blz. 908
Inleiding
-
Blz. 909
Uitstaande geldleningen (ug)
-
Blz. 910
Ontvangen geldleningen (og)
-
Blz. 911
Renteontwikkeling en rentevisie
-
Blz. 912
Garanties en borgstellingen
-
Blz. 913
Kasgeldlimiet
-
Blz. 914
Renterisiconorm
-
Blz. 915
Liquiditeitsplanning
-
Blz. 916
Schatkistbankieren
-
Blz. 917
EMU-saldo en EMU-schuld
-
Blz. 918
Renteschema
-
Blz. 919
Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
-
Blz. 920
Inleiding
-
Blz. 921
Beleid en wetgeving
-
Blz. 922
De uitgangspunten en resultaten
-
Blz. 923
Het bereik van de regelingen
-
Blz. 924
Beleids- en beheersmatige aspecten
-
Blz. 925
Ontwikkelingen
-
Blz. 926
Financiële begroting
-
Blz. 927
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 928
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 929
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 930
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 931
Geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 932
Geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 933
Verdeling taakvelden per programma
-
Blz. 934
Verdeling taakvelden per programma
-
Blz. 935
Incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 936
Incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 937
Incidentele baten en lasten > € 100.000
-
Blz. 938
Meerjarenoverzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 939
Meerjarenoverzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 940
Meerjareninvesteringsplanning 2021-2024
-
Blz. 941
Meerjareninvesteringsplanning 2021-2024
-
Blz. 942
Meerjarenbalans
-
Blz. 943
Meerjarenbalans
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap