Jaarstukken 2020
|
Blz. 1
|
Jaarstukken 2020
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Voorwoord
|
Blz. 4
|
Voorwoord
|
Blz. 5
|
Het coronajaar
|
Blz. 6
|
De gevolgen van corona
|
Blz. 7
|
De nieuwe toekomst
|
Blz. 8
|
Positief jaarrekeningresultaat
|
Blz. 9
|
Wageningen als sociale stad: klaarstaan voor wie het nodig heeft
|
Blz. 10
|
Wageningen als woonstad
|
Blz. 11
|
Wageningen in uitvoering
|
Blz. 12
|
Kenniseconomie als lokale verbinder
|
Blz. 13
|
Stad der bevrijding
|
Blz. 14
|
Culturele, sportieve en gezonde stad
|
Blz. 15
|
Kennis over en hart voor voedsel
|
Blz. 16
|
Duurzaam, groen en veilig
|
Blz. 17
|
Vooruitkijken
|
Blz. 18
|
Leeswijzer
|
Blz. 19
|
Toelichting opbouw jaarstukken
|
Blz. 20
|
Financiële samenvatting
|
Blz. 21
|
Financiële samenvatting
|
Blz. 22
|
Resultaat 2020
|
Blz. 23
|
Nadere toelichting op het resultaat
|
Blz. 24
|
Overzicht baten en lasten 2020
|
Blz. 25
|
Financiële positie
|
Blz. 26
|
Programma 1 Bereikbaarheid
|
Blz. 27
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 28
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 29
|
1.1 Bereikbaarheid economisch belangrijke locaties
|
Blz. 30
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 31
|
Subdoelen
|
Blz. 32
|
1.1.1 Fietsverkeer en fietsparkeren
|
Blz. 33
|
1.1.2 Busvervoer
|
Blz. 34
|
1.1.3 Parkeercapaciteit
|
Blz. 35
|
1.1.4 Wegencapaciteit
|
Blz. 36
|
1.2 Reductie CO2 uitstoot gemotoriseerd wegverkeer
|
Blz. 37
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 38
|
Subdoelen
|
Blz. 39
|
1.2.1 Langzaam verkeer en OV
|
Blz. 40
|
1.2.2 Vermindering vervuilende auto-km's
|
Blz. 41
|
1.3 Bijdrage mobiliteit aan gezondheid en kwaliteit van leven
|
Blz. 42
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 43
|
Subdoelen
|
Blz. 44
|
1.3.1 Luchtkwaliteit
|
Blz. 45
|
1.3.2 Geluidsoverlast
|
Blz. 46
|
1.3.3 Verkeersoverlast
|
Blz. 47
|
1.4 De verkeersveiligheid voor langzaam verkeer is verbeterd
|
Blz. 48
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 49
|
Subdoelen
|
Blz. 50
|
1.4.1 Verhardingen
|
Blz. 51
|
1.4.2 Verkeersveiligheid
|
Blz. 52
|
1.4.3 Toegankelijkheid wijken
|
Blz. 53
|
1.4.4 Veilige, logische en aantrekkelijke fietsroutes
|
Blz. 54
|
1.4.5 Meer ruimte voor de fiets
|
Blz. 55
|
1.5 Bijdrage mobiliteit participatie minder mobiele inwoners
|
Blz. 56
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 57
|
Subdoelen
|
Blz. 58
|
1.5.1 Bijdrage mobiliteit aan participatie minder mobiele inwoners
|
Blz. 59
|
Algemene informatie programma 1
|
Blz. 60
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 61
|
Beleidskader
|
Blz. 62
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 63
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 64
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 65
|
Begrote en werkelijke resultaat per product
|
Blz. 66
|
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
|
Blz. 67
|
Programma 2 Economische ontwikkeling
|
Blz. 68
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 69
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 70
|
2.1 Het behouden van bestaande bedrijven
|
Blz. 71
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 72
|
Subdoelen
|
Blz. 73
|
2.1.1 Bedrijventerreinen
|
Blz. 74
|
2.1.2 Relatie tussen gemeente en bedrijven
|
Blz. 75
|
2.1.3 Dienstverlening aan bedrijven
|
Blz. 76
|
2.1.4 Haven
|
Blz. 77
|
2.1.5 Afstemming bereikbaarheid op bedrijven
|
Blz. 78
|
2.2 Het aantrekken van nieuwe kennisintensieve bedrijven
|
Blz. 79
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 80
|
Subdoelen
|
Blz. 81
|
2.2.1 Proactieve aquisitie van kennisintensieve bedrijven
|
Blz. 82
|
2.2.2 Stimulering ondernemerschap
|
Blz. 83
|
2.2.3 Aantrekkelijk aanbod detailhandel, horeca en ambulante handel
|
Blz. 84
|
2.2.4 Duurzaamheid bedrijfsleven
|
Blz. 85
|
2.2.5 Flexibiliteit regelgeving
|
Blz. 86
|
2.3 Versterken kennispropositie binnen regio Foodvalley en KennisAs
|
Blz. 87
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 88
|
Subdoelen
|
Blz. 89
|
2.3.1 Programmeren en afstemmen met partners
|
Blz. 90
|
2.3.2 Stimulering foodgerelateerde events
|
Blz. 91
|
2.4 Levendige en aantrekkelijke binnenstad
|
Blz. 92
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 93
|
Subdoelen
|
Blz. 94
|
2.4.1 Verbintenis binnenstad met universiteit
|
Blz. 95
|
2.4.2 Aantrekkelijk aanbod aan detailhandel, horeca en ambulante handel
|
Blz. 96
|
2.4.3 Leegstand winkelpanden onder kritisch niveau
|
Blz. 97
|
2.5 Recreatieve en toeristische potentie worden benut
|
Blz. 98
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 99
|
Subdoelen
|
Blz. 100
|
2.5.1 Bekendheid en gebruik recreatieve voorzieningen
|
Blz. 101
|
2.5.2 Burgerinitiatieven
|
Blz. 102
|
2.6 Circulaire economie
|
Blz. 103
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 104
|
Subdoelen
|
Blz. 105
|
2.6.1 Circulaire economie
|
Blz. 106
|
Algemene informatie programma 2
|
Blz. 107
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 108
|
Beleidskader
|
Blz. 109
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 110
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 111
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 112
|
Begrote en werkelijke resultaat per product
|
Blz. 113
|
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
|
Blz. 114
|
Programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
|
Blz. 115
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 116
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 117
|
3.1 Ruimtelijke kwaliteit
|
Blz. 118
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 119
|
Subdoelen
|
Blz. 120
|
3.1.1 Faciliteren ruimtelijke ontwikkelingen
|
Blz. 121
|
3.1.2 Realiseren ruimtelijke ontwikkelingen
|
Blz. 122
|
3.1.3 Bouwplannen en ruimtelijk gebruik voldoen aan wettelijke- en beleidskaders
|
Blz. 123
|
3.1.4 Lokale en regionale stakeholders hebben een rol
|
Blz. 124
|
3.2 Beheer openbare ruimte
|
Blz. 125
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 126
|
Subdoelen
|
Blz. 127
|
3.2.1 Het beheer is uitgevoerd volgens de (vastgestelde) plannen
|
Blz. 128
|
3.3 Bevorderen van de biodiversiteit en behoud van cultuurhistorie
|
Blz. 129
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 130
|
Subdoelen
|
Blz. 131
|
3.3.1 Verbinden gebieden voor mens en dier
|
Blz. 132
|
3.3.2 Uitvoeringsprogramma GBP
|
Blz. 133
|
3.3.3 Archeologische, cultuurhistorische en aardkundige waarden
|
Blz. 134
|
3.4 Versterken Grebbedijk
|
Blz. 135
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 136
|
Subdoelen
|
Blz. 137
|
3.4.1 Voorkeursalternatief
|
Blz. 138
|
3.5 Voorbereiden op de Omgevingswet
|
Blz. 139
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 140
|
Subdoelen
|
Blz. 141
|
3.5.1 Kerninstrumenten Omgevingswet
|
Blz. 142
|
3.5.2 Dienstverleningsconcept Omgevingswet
|
Blz. 143
|
Algemene informatie programma 3
|
Blz. 144
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 145
|
Beleidskader
|
Blz. 146
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 147
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 148
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 149
|
Begrote en werkelijke resultaat per product
|
Blz. 150
|
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
|
Blz. 151
|
Programma 4 Milieu
|
Blz. 152
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 153
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 154
|
4.1 Klimaatneutraal 2030
|
Blz. 155
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 156
|
Subdoelen
|
Blz. 157
|
4.1.1 Energiebesparing
|
Blz. 158
|
4.1.2 Duurzame energieopwekking
|
Blz. 159
|
4.1.3 Voedsel
|
Blz. 160
|
4.1.4 Duurzame mobiliteit
|
Blz. 161
|
4.2 Klimaatadaptatie
|
Blz. 162
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 163
|
Subdoelen
|
Blz. 164
|
4.2.1 Klimaatadaptatie
|
Blz. 165
|
4.3 Huishoudelijk afval
|
Blz. 166
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 167
|
Subdoelen
|
Blz. 168
|
4.3.1 Huishoudelijk restafval
|
Blz. 169
|
4.3.2 Afname huishoudelijk afval
|
Blz. 170
|
4.4 Bodemkwaliteit
|
Blz. 171
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 172
|
Subdoelen
|
Blz. 173
|
4.4.1 Preventie bodemverontreiniging
|
Blz. 174
|
4.4.2 Sanering bodemverontreiniging
|
Blz. 175
|
4.4.3 Gezag bodemkwaliteit
|
Blz. 176
|
4.4.4 Beperken risico’s van verontreinigingen in de bodem
|
Blz. 177
|
4.4.5 Beperken risico’s van conventionele explosieven in de bodem
|
Blz. 178
|
4.5 Waterlopen
|
Blz. 179
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 180
|
Subdoelen
|
Blz. 181
|
4.5.1 Waterstructuur
|
Blz. 182
|
4.5.2 Waterlus
|
Blz. 183
|
4.6 De Grift
|
Blz. 184
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 185
|
Subdoelen
|
Blz. 186
|
4.6.1 Waterberging
|
Blz. 187
|
4.7 Riolering
|
Blz. 188
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 189
|
Subdoelen
|
Blz. 190
|
4.7.1 Riolering
|
Blz. 191
|
4.8 Gezondheids- en externe veiligheidsrisico’s zijn beperkt
|
Blz. 192
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 193
|
Subdoelen
|
Blz. 194
|
4.8.1 Geluid
|
Blz. 195
|
4.8.2 Luchtkwaliteit
|
Blz. 196
|
4.8.3 Externe veiligheid
|
Blz. 197
|
4.8.4 Plaagdieren
|
Blz. 198
|
4.8.5 Opvang van zwervende en hulpbehoevende dieren
|
Blz. 199
|
Algemene informatie programma 4
|
Blz. 200
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 201
|
Beleidskader
|
Blz. 202
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 203
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 204
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 205
|
Begrote en werkelijke resultaat per product
|
Blz. 206
|
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
|
Blz. 207
|
Programma 6 Maatschappelijke ontwikkeling
|
Blz. 208
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 209
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 210
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 211
|
6.1 Samen Wageningen
|
Blz. 212
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 213
|
Subdoelen
|
Blz. 214
|
6.1.1 Werk
|
Blz. 215
|
6.1.2 Leefbaarheid
|
Blz. 216
|
6.1.3 Jeugd
|
Blz. 217
|
6.1.4 Ouderen
|
Blz. 218
|
6.1.5 Armoede
|
Blz. 219
|
6.1.6 Vrijwilligerswerk
|
Blz. 220
|
6.1.7 Gezondheid
|
Blz. 221
|
6.1.8 Mantelzorg
|
Blz. 222
|
6.1.9 Mensen met een beperking
|
Blz. 223
|
6.1.10 Statushouders/vluchtelingen
|
Blz. 224
|
6.1.11 Vrijetijdsbesteding
|
Blz. 225
|
6.2 Bewustwording, solidariteit, vrede en veiligheid
|
Blz. 226
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 227
|
Subdoelen
|
Blz. 228
|
6.2.1 Herdenken en vieren bevrijding
|
Blz. 229
|
6.2.2 Educatie en bewustwording
|
Blz. 230
|
6.2.3 Waardering veteranen
|
Blz. 231
|
6.2.4 Onderhouden van internationale contacten
|
Blz. 232
|
Algemene informatie programma 6
|
Blz. 233
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 234
|
Beleidskader
|
Blz. 235
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 236
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 237
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 238
|
Begrote en werkelijke resultaat per product
|
Blz. 239
|
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
|
Blz. 240
|
Programma 7 Onderwijs & educatie
|
Blz. 241
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 242
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 243
|
7.1 Onderwijsachterstanden en ontwikkelachterstanden zijn verminderd
|
Blz. 244
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 245
|
Subdoelen
|
Blz. 246
|
7.1.1 Aanbieden VVE-programma
|
Blz. 247
|
7.1.2 Opheffen taalachterstand bij 'neveninstromers' in het basisonderwijs
|
Blz. 248
|
7.1.3 Aan alle (speciale) basisscholen is schoolbegeleiding aangeboden
|
Blz. 249
|
7.2 Ieder kind ontwikkelt ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid
|
Blz. 250
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 251
|
Subdoelen
|
Blz. 252
|
7.2.1 Programma op het gebied van ecologische basisvorming
|
Blz. 253
|
7.2.2 Natuur- en milieueducatie behouden
|
Blz. 254
|
7.3 Alle leerlingen verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
|
Blz. 255
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 256
|
Subdoelen
|
Blz. 257
|
7.3.1 Relatief schoolverzuim
|
Blz. 258
|
7.3.2 Uitvoering geven aan regionaal VSV programma Vallei 2017 – 2020
|
Blz. 259
|
7.4 Goede bereikbaarheid scholen voor speciaal en bijzonder onderwijs
|
Blz. 260
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 261
|
Subdoelen
|
Blz. 262
|
7.4.1 Leerlingenvervoer
|
Blz. 263
|
7.4.2 Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid ouders
|
Blz. 264
|
7.5 Adequate huisvesting onderwijs
|
Blz. 265
|
Wat wilden bereiken?
|
Blz. 266
|
Subdoelen
|
Blz. 267
|
7.5.1 Het groene integraal huisvestingsplan (IHP)
|
Blz. 268
|
7.5.2 Versnelling van de verduurzaming van schoolgebouwen
|
Blz. 269
|
7.5.3 Schoolbesturen nemen maatregelen om hun schoolgebouwen te verduurzamen
|
Blz. 270
|
7.5.4 Er zijn meer schoolpleinen vergroend
|
Blz. 271
|
7.5.5 Schoolpleinen zijn openbaar toegankelijk na schooltijden
|
Blz. 272
|
7.6 Afstemming en effectieve samenhang met het onderwijs
|
Blz. 273
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 274
|
Subdoelen
|
Blz. 275
|
7.6.1 Afstemming en effectieve samenhang met het onderwijs
|
Blz. 276
|
7.7 Er is kwalitatief goede en veilige kinderopvang geboden
|
Blz. 277
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 278
|
Subdoelen
|
Blz. 279
|
7.7.1 Controle kinderopvanglocaties
|
Blz. 280
|
Algemene informatie programma 7
|
Blz. 281
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 282
|
Beleidskader
|
Blz. 283
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 284
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 285
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 286
|
Begrote en werkelijke resultaat per product
|
Blz. 287
|
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
|
Blz. 288
|
Programma 8 Wonen
|
Blz. 289
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 290
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 291
|
8.1 Voldoende woningen in balans over de stad
|
Blz. 292
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 293
|
Subdoelen
|
Blz. 294
|
8.1.1 Kernvoorraad sluit aan bij omvang doelgroep
|
Blz. 295
|
8.1.2 Realisatie taakstelling huisvesten statushouders
|
Blz. 296
|
8.1.3 Vergroten beschikbaarheid woningen specifieke doelgroepen
|
Blz. 297
|
8.1.4 Vraag studentenkamers sluit aan bij aanbod
|
Blz. 298
|
8.1.5 Vergroten beschikbaarheid woningen middeninkomens
|
Blz. 299
|
8.1.6 Huisvesting starters, Phd'ers en kenniswerkers
|
Blz. 300
|
8.1.7 Oplevering aantallen nieuwbouwwoningen
|
Blz. 301
|
8.2 Woningen sluiten aan bij behoefte
|
Blz. 302
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 303
|
Subdoelen
|
Blz. 304
|
8.2.1 Differentiatie en toekomstbestendig
|
Blz. 305
|
8.2.2 Gemengd wonen in de buurt
|
Blz. 306
|
8.2.3 Herstructurering buurten
|
Blz. 307
|
8.3 Duurzaamheid en woonlasten
|
Blz. 308
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 309
|
Subdoelen
|
Blz. 310
|
8.3.1 Verduurzaming en gasloos voor bestaande bouw
|
Blz. 311
|
8.3.2 Bewustwording energiebesparing
|
Blz. 312
|
8.3.3 Nieuwbouw is (bijna) energieneutraal
|
Blz. 313
|
8.4 Het vastgoed sluit aan bij de wensen van gebruikers
|
Blz. 314
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 315
|
Subdoelen
|
Blz. 316
|
8.4.1 Accommodaties sluiten aan bij wensen gebruikers
|
Blz. 317
|
8.5 Vastgoed ondersteunt beleidsdoelen of wordt verkocht
|
Blz. 318
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 319
|
Subdoelen
|
Blz. 320
|
8.5.1 Optimaliseren vastgoedportefeuille
|
Blz. 321
|
8.6 Gemeentelijke gebouwen zijn energieneutraal in 2030
|
Blz. 322
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 323
|
Subdoelen
|
Blz. 324
|
8.6.1 Voorbeeldfunctie bij verduurzamen vastgoed
|
Blz. 325
|
Algemene informatie programma 8
|
Blz. 326
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 327
|
Beleidskader
|
Blz. 328
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 329
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 330
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 331
|
Begrote en werkelijke resultaat per product
|
Blz. 332
|
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
|
Blz. 333
|
Programma 9 Sport en cultuur
|
Blz. 334
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 335
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 336
|
9.1 Jongeren, ouderen en mensen met obesitas sporten meer
|
Blz. 337
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 338
|
Subdoelen
|
Blz. 339
|
9.1.1 Lidmaatschap jongeren sportvereniging of sportclub
|
Blz. 340
|
9.1.2 Alcoholmatigings- en voedingsbeleid
|
Blz. 341
|
9.1.3 Aantal sportende ouderen
|
Blz. 342
|
9.1.4 Lidmaatschap sportvereniging doelgroep obesitas of anderszins
|
Blz. 343
|
9.1.5 Bewegingsonderwijs scholen
|
Blz. 344
|
9.2 Meer volwassenen sporten
|
Blz. 345
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 346
|
Subdoelen
|
Blz. 347
|
9.2.1 Nederlandse beweegnorm volwassenen
|
Blz. 348
|
9.2.2 Lidmaatschap sportvereniging volwassenen
|
Blz. 349
|
9.2.3 Betaalbaarheid sport voor minima
|
Blz. 350
|
9.3 Veelzijdig cultureel aanbod
|
Blz. 351
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 352
|
Subdoelen
|
Blz. 353
|
9.3.1 Bevordering professionele kunst
|
Blz. 354
|
9.3.2 Organisatorische ondersteuning culturele organisaties en initiatieven
|
Blz. 355
|
9.3.3 Bevordering lezen en kennismaking literatuur
|
Blz. 356
|
9.3.4 Poppodium
|
Blz. 357
|
9.3.5 Bevrijdingsfestival als onderdeel programma Vrijheid en bevrijding
|
Blz. 358
|
9.3.6 Cultuureducatie en participatie
|
Blz. 359
|
9.3.7 Stimulering cultureel ondernemerschap
|
Blz. 360
|
9.4 Kennismaking en deelname kunst en cultuur
|
Blz. 361
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 362
|
Subdoelen
|
Blz. 363
|
9.4.1 Betrokkenheid WUR en kennisintensieve bedrijven bij Wageningse cultuur
|
Blz. 364
|
9.4.2 Cultuureducatie jongeren
|
Blz. 365
|
9.4.3 Bevordering amateurkunst
|
Blz. 366
|
9.4.4 Podium voor ontmoeting en debat
|
Blz. 367
|
9.4.5 Aanbod lezen, taal en informatie educatie
|
Blz. 368
|
9.4.6 Buitenschoolse cultuureducatie
|
Blz. 369
|
9.5 Toegankelijkheid culturele basisvoorzieningen
|
Blz. 370
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 371
|
Subdoelen
|
Blz. 372
|
9.5.1 Beschikbaarheid en toegankelijkheid kennis en informatie
|
Blz. 373
|
9.5.2 Cultuurhistorie
|
Blz. 374
|
9.5.3 Archieven
|
Blz. 375
|
9.5.4 Deelname cultuur
|
Blz. 376
|
Algemene informatie programma 9
|
Blz. 377
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 378
|
Beleidskader sport
|
Blz. 379
|
Beleidskader cultuur
|
Blz. 380
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 381
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 382
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 383
|
Begrote en werkelijke resultaat per product
|
Blz. 384
|
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
|
Blz. 385
|
Programma 10 Veiligheid
|
Blz. 386
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 387
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 388
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 389
|
10.1 Terugdringen aantal slachtoffers criminaliteit
|
Blz. 390
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 391
|
Subdoelen
|
Blz. 392
|
10.1.1 Bewustwording veiligheid woning, woonomgeving en verhoging zelfredzaamheid
|
Blz. 393
|
10.1.2 Integrale aanpak veiligheidsbeleid
|
Blz. 394
|
10.1.3 Proactieve en flexibele houding gemeente bij veiligheidsvraagstukken
|
Blz. 395
|
10.2 Terugdringen overlast bij inwoners
|
Blz. 396
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 397
|
Subdoelen
|
Blz. 398
|
10.2.1 Samenwerking en afstemming maatschappelijke partners
|
Blz. 399
|
10.2.2 Toegankelijkheid gemeente voor inwoners bij overlast
|
Blz. 400
|
10.2.3 Persoons- en gezinsgerichte aanpak overlast
|
Blz. 401
|
10.2.4 Reactie op actuele overlastsituaties
|
Blz. 402
|
10.3 Voorkomen maatschappelijke onrust
|
Blz. 403
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 404
|
Subdoelen
|
Blz. 405
|
10.3.1 Protocol maatschappelijke onrust
|
Blz. 406
|
10.4 Hulp bij brand en ongevallen
|
Blz. 407
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 408
|
Subdoelen
|
Blz. 409
|
10.4.1 Brandbestrijding
|
Blz. 410
|
10.4.2 Risicobeheersing
|
Blz. 411
|
10.5 Hulp in geval van crisis
|
Blz. 412
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 413
|
Subdoelen
|
Blz. 414
|
10.5.1 Voorbereiding ambtelijke organisatie op crisis
|
Blz. 415
|
10.5.2 Vergroting bewustwording en zelfredzaamheid bij crisis
|
Blz. 416
|
10.5.3 Piketdienst
|
Blz. 417
|
Algemene informatie programma 10
|
Blz. 418
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 419
|
Beleidskader
|
Blz. 420
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 421
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 422
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 423
|
Begrote en werkelijke resultaat per product
|
Blz. 424
|
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
|
Blz. 425
|
Programma 11 Transparante overheid
|
Blz. 426
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 427
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 428
|
11.1 Dienstverlening
|
Blz. 429
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 430
|
Subdoelen
|
Blz. 431
|
11.1.1 Digitale dienstverlening
|
Blz. 432
|
11.1.2 Aansluiting dienstverlening bij GDI
|
Blz. 433
|
11.1.3 Dienstverlening via verschillende kanalen
|
Blz. 434
|
11.1.4 Dienstverlening voldoet aan wettelijke verplichtingen en normen
|
Blz. 435
|
11.1.5 Mogelijkheid inspraak inwoners
|
Blz. 436
|
11.1.6 Aansluiten op behoefte van de inwoners en ondernemers
|
Blz. 437
|
11.2 Voldoen aan verplichtingen
|
Blz. 438
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 439
|
Subdoelen
|
Blz. 440
|
11.2.1 Correcte persoonsregistratie
|
Blz. 441
|
11.2.2 Correcte en snelle uitvoering van producten en diensten
|
Blz. 442
|
11.2.3 Iedere stemgerechtigde kan zijn stem uitbrengen
|
Blz. 443
|
11.3 informatie toegankelijk via diverse kanalen
|
Blz. 444
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 445
|
Subdoelen
|
Blz. 446
|
11.3.1 Website sluit aan op het zoekgedrag van de bezoeker
|
Blz. 447
|
11.3.2 Communicatiekanalen zijn op elkaar afgestemd
|
Blz. 448
|
11.3.3 Informatie is waar mogelijk als open data beschikbaar
|
Blz. 449
|
11.4 Privacy
|
Blz. 450
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 451
|
Subdoelen
|
Blz. 452
|
11.4.1 Informatiebeveiliging
|
Blz. 453
|
11.4.2 Gegevens van inwoners
|
Blz. 454
|
11.5 Zeggenschap inwoners, bedrijven en instellingen
|
Blz. 455
|
Wat wilden wij bereiken?
|
Blz. 456
|
Subdoelen
|
Blz. 457
|
11.5.1 Democratische vernieuwing
|
Blz. 458
|
11.6 Zeggenschap gemeente in gemeentelijke regelingen
|
Blz. 459
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 460
|
Subdoelen
|
Blz. 461
|
11.6.1 Betrokkenheid Raad bij intergemeentelijke samenwerking
|
Blz. 462
|
11.7 Datagericht werken ten behoeve van duurzaam beleid
|
Blz. 463
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 464
|
Subdoelen
|
Blz. 465
|
11.7.1 Datagericht werken ten behoeve van de ontwikkeling van beleid
|
Blz. 466
|
11.7.2 Data, interne medewerkers, instrumenten efficiënt benutten
|
Blz. 467
|
Algemene informatie programma 11
|
Blz. 468
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 469
|
Beleidskader
|
Blz. 470
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 471
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 472
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 473
|
Begrote en werkelijke resultaat per product
|
Blz. 474
|
Overzicht baten en lasten per hoofddoel
|
Blz. 475
|
Programma 12 Algemene dekking en onvoorzien
|
Blz. 476
|
Waarom dit programma?
|
Blz. 477
|
Algemene informatie programma 12
|
Blz. 478
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 479
|
Beleidskader
|
Blz. 480
|
Betrokkenheid verbonden partijen
|
Blz. 481
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 482
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 483
|
Begrote en werkelijke resultaat per product
|
Blz. 484
|
Paragrafen
|
Blz. 485
|
Paragraaf 1 Weerstandsvermogen & risicobeheersing
|
Blz. 486
|
Inleiding
|
Blz. 487
|
Weerstandscapaciteit
|
Blz. 488
|
Opgetreden of opgeloste risico's
|
Blz. 489
|
Risico’s
|
Blz. 490
|
Afgedekte risico’s
|
Blz. 491
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 492
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 493
|
Paragraaf 2 Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 494
|
Inleiding
|
Blz. 495
|
Verhardingen, groen & water
|
Blz. 496
|
Water en riolering
|
Blz. 497
|
Openbare verlichting
|
Blz. 498
|
Speelvoorzieningen
|
Blz. 499
|
Woningen, gebouwen, accommodaties
|
Blz. 500
|
Scholen
|
Blz. 501
|
Paragraaf 3 Bedrijfsvoering
|
Blz. 502
|
Inleiding
|
Blz. 503
|
Mens , organisatie en informatie
|
Blz. 504
|
Strategie en innovatie
|
Blz. 505
|
Processen op orde
|
Blz. 506
|
Gastheerschap in ons Huis van de Stad en interne service
|
Blz. 507
|
Verantwoording en Control
|
Blz. 508
|
Paragraaf 4 Verbonden partijen
|
Blz. 509
|
Inleiding
|
Blz. 510
|
Overzicht verbonden partijen
|
Blz. 511
|
Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 512
|
Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 513
|
Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 514
|
Overige verbonden partijen
|
Blz. 515
|
Paragraaf 5 Grondbeleid
|
Blz. 516
|
Inleiding
|
Blz. 517
|
Kaders grondbedrijf
|
Blz. 518
|
Onderhanden werken (OHW)
|
Blz. 519
|
Kostenverhaallocaties (KVL)
|
Blz. 520
|
Resultaat
|
Blz. 521
|
Stand reserve grondexploitatie
|
Blz. 522
|
Paragraaf 6 Lokale heffingen
|
Blz. 523
|
Inleiding
|
Blz. 524
|
Belastinggrondslag
|
Blz. 525
|
Belastingopbrengsten
|
Blz. 526
|
Kwijtschelding
|
Blz. 527
|
Kostendekkendheid heffingen
|
Blz. 528
|
Belastingdruk
|
Blz. 529
|
Paragraaf 7 Financiering
|
Blz. 530
|
Inleiding
|
Blz. 531
|
Uitstaande geldleningen (ug)
|
Blz. 532
|
Ontvangen geldleningen (og)
|
Blz. 533
|
Schatkistbankieren en Wet houdbare gemeentefinaniën
|
Blz. 534
|
Renteontwikkeling en rentevisie
|
Blz. 535
|
Garanties en borgstellingen
|
Blz. 536
|
Kasgeldlimiet
|
Blz. 537
|
Renterisiconorm
|
Blz. 538
|
EMU-saldo
|
Blz. 539
|
Renteschema
|
Blz. 540
|
Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
|
Blz. 541
|
Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
|
Blz. 542
|
Jaarrekening
|
Blz. 543
|
Balans
|
Blz. 544
|
Balans
|
Blz. 545
|
Balans passiva
|
Blz. 546
|
Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 547
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 548
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 549
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 550
|
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
|
Blz. 551
|
Inleiding
|
Blz. 552
|
Algemeen
|
Blz. 553
|
Immateriële vaste activa
|
Blz. 554
|
Materiële vaste activa met economisch nut
|
Blz. 555
|
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
|
Blz. 556
|
Financiële vaste activa
|
Blz. 557
|
Voorraden
|
Blz. 558
|
Vorderingen en overlopende activa
|
Blz. 559
|
Liquide middelen
|
Blz. 560
|
Voorzieningen
|
Blz. 561
|
Vaste schulden
|
Blz. 562
|
Vlottende passiva
|
Blz. 563
|
Borg- en garantstellingen
|
Blz. 564
|
Gemeentefonds
|
Blz. 565
|
Toerekening van baten en lasten aan programma's en taakvelden
|
Blz. 566
|
Toelichting op de balans
|
Blz. 567
|
0. Immateriële vaste activa
|
Blz. 568
|
1. Materiële vaste activa
|
Blz. 569
|
2. Financiële vaste activa
|
Blz. 570
|
3. Voorraden
|
Blz. 571
|
4. Uitzettingen korter dan één jaar
|
Blz. 572
|
5. Liquide middelen
|
Blz. 573
|
6. Overlopende activa
|
Blz. 574
|
7. Eigen vermogen
|
Blz. 575
|
8. Voorzieningen
|
Blz. 576
|
9. Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
|
Blz. 577
|
10. Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
|
Blz. 578
|
11. Overlopende passiva
|
Blz. 579
|
12. Niet uit de balans blijkende verplichtingen
|
Blz. 580
|
Gebeurtenissen na balansdatum
|
Blz. 581
|
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
|
Blz. 582
|
Inleiding
|
Blz. 583
|
Programma 1 Bereikbaarheid
|
Blz. 584
|
Overzicht baten en lasten programma 1
|
Blz. 585
|
210.00 Wegen, straten en pleinen
|
Blz. 586
|
211.00 Verkeersmaatregelen
|
Blz. 587
|
214.00 Parkeervoorzieningen
|
Blz. 588
|
223.00 Veerdiensten
|
Blz. 589
|
Programma 2 Economische ontwikkeling
|
Blz. 590
|
Overzicht baten en lasten programma 2
|
Blz. 591
|
221.00 Rijnhaven
|
Blz. 592
|
310.00 Markten
|
Blz. 593
|
310.10 Bevordering handel en ambacht
|
Blz. 594
|
310.20 Bevordering bedrijfsvestigingen
|
Blz. 595
|
830.00 Grondexploitatie
|
Blz. 596
|
Programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
|
Blz. 597
|
Overzicht baten en lasten programma 3
|
Blz. 598
|
210.10 Nutsbedrijven en derden
|
Blz. 599
|
210.50 Openbare verlichting
|
Blz. 600
|
541.10 Cultuurhistorie
|
Blz. 601
|
560.00 Wijk- en buurtbeheer
|
Blz. 602
|
724.00 Beheer begraafplaats
|
Blz. 603
|
810.00 Ruimtelijke beleid
|
Blz. 604
|
810.20 Ruimtelijke beheer
|
Blz. 605
|
810.30 Bestemmingsplannen
|
Blz. 606
|
810.40 Kostenverhaallocaties
|
Blz. 607
|
822.30 Vastgoedsysteem
|
Blz. 608
|
825.00 Omgevingsvergunning
|
Blz. 609
|
Programma 4 Milieu
|
Blz. 610
|
Overzicht baten en lasten programma 4
|
Blz. 611
|
140.00 Dierenwelzijn
|
Blz. 612
|
710.10 Plaagdierbestrijding
|
Blz. 613
|
721.00 Afvalverwijdering en -verwerking
|
Blz. 614
|
722.00 Riolering en waterzuivering
|
Blz. 615
|
722.10 Waterkering, afwatering en landaanwinning
|
Blz. 616
|
723.00 Energiebeheer
|
Blz. 617
|
723.10 Milieubeheer
|
Blz. 618
|
Programma 6 Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 619
|
Overzicht baten en lasten programma 6
|
Blz. 620
|
511.10 Vrede- en ontwikkelingssamenwerking
|
Blz. 621
|
610.00 Samen Wageningen
|
Blz. 622
|
625.00 Beleidsdomein ondersteunen van vrijwilligerswerk
|
Blz. 623
|
625.20 Beleidsdomein gehandicapten
|
Blz. 624
|
625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid
|
Blz. 625
|
625.40 Beleidsdomein ondersteunen van mantelzorg
|
Blz. 626
|
625.50 Beleidsdomein leefbaarheid/soc. veiligheid
|
Blz. 627
|
625.80 Beleidsdomein gezondheidsbeleid
|
Blz. 628
|
625.99 MO-plan algemeen
|
Blz. 629
|
626.10 Integrale toegang en algemeen sociaal domein
|
Blz. 630
|
626.20 Burgerkracht en innovatie
|
Blz. 631
|
626.30 Werkgelegenheid
|
Blz. 632
|
626.31 WSW
|
Blz. 633
|
626.60 Individuele ondersteuning
|
Blz. 634
|
626.70 Sociale zekerheid
|
Blz. 635
|
626.81 Armoedebestrijding
|
Blz. 636
|
Programma 7 Onderwijs en educatie
|
Blz. 637
|
Overzicht baten en lasten programma 7
|
Blz. 638
|
420.00 Openbaar basisonderwijs
|
Blz. 639
|
421.00 Bijzonder basisonderwijs
|
Blz. 640
|
430.00 Openbaar speciaal basisonderwijs
|
Blz. 641
|
450.00 Onderwijshuisvesting
|
Blz. 642
|
480.00 Gemeenschapp. baten en lasten onderwijs
|
Blz. 643
|
650.00 Kinderopvang
|
Blz. 644
|
Programma 8 Wonen
|
Blz. 645
|
Overzicht baten en lasten programma 8
|
Blz. 646
|
820.00 Volkshuisvesting
|
Blz. 647
|
820.10 Exploitatie verspreid woningbezit
|
Blz. 648
|
822.10 Woonruimtezorg
|
Blz. 649
|
830.10 Exploitatie vastgoed
|
Blz. 650
|
Programma 9 Sport en cultuur
|
Blz. 651
|
Overzicht baten en lasten programma 9
|
Blz. 652
|
510.00 Openbaar bibliotheekwerk
|
Blz. 653
|
530.00 Sport
|
Blz. 654
|
540.00 Bevordering kunst en cultuur
|
Blz. 655
|
541.00 Musea
|
Blz. 656
|
541.20 Oud archief
|
Blz. 657
|
580.00 Mediabeleid
|
Blz. 658
|
625.90 Beleidsdomein cultuur als middel participatie
|
Blz. 659
|
Programma 10 Veiligheid
|
Blz. 660
|
Overzicht baten en lasten programma 10
|
Blz. 661
|
110.00 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 662
|
120.00 Brandweerzorg
|
Blz. 663
|
120.20 Rampenbestrijding
|
Blz. 664
|
Programma 11 Transparante overheid
|
Blz. 665
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 666
|
001.00 Bestuursorganen (raad)
|
Blz. 667
|
001.05 Bestuursorganen (B&W)
|
Blz. 668
|
001.20 Representatie
|
Blz. 669
|
002.00 Bestuursondersteuning college van B&W
|
Blz. 670
|
003.00 Burgerzaken
|
Blz. 671
|
004.00 Baten secretarieleges burgerzaken
|
Blz. 672
|
005.00 Bestuurlijke samenwerking
|
Blz. 673
|
006.00 Bestuursondersteuning raad en rekenkamerfunctie
|
Blz. 674
|
Programma 12 Algemene dekking en onvoorzien
|
Blz. 675
|
Overzicht baten en lasten programma 12
|
Blz. 676
|
913.00 Beleggingen en overige financiële middelen
|
Blz. 677
|
920.00 Lokale belastingen
|
Blz. 678
|
921.00 Algemene uitkering
|
Blz. 679
|
922.00 Algemene uitgaven en inkomsten
|
Blz. 680
|
923.00 Bedrijfsvoering
|
Blz. 681
|
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
|
Blz. 682
|
Onvoorzien
|
Blz. 683
|
Overhead
|
Blz. 684
|
Structurele stortingen en onttrekkingen reserves
|
Blz. 685
|
Incidentele baten en lasten per programma
|
Blz. 686
|
Wet normering topinkomens
|
Blz. 687
|
Analyse begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 688
|
Bijlagen
|
Blz. 689
|
Staat van reserves en voorzieningen
|
Blz. 690
|
Staat van reserves en voorzieningen
|
Blz. 691
|
Staat van voorzieningen
|
Blz. 692
|
Verloop reserves
|
Blz. 693
|
Verloop reserves
|
Blz. 694
|
Overzicht van baten en lasten per taakveld
|
Blz. 695
|
Overzicht van baten en lasten per taakveld
|
Blz. 696
|
Overzicht van baten en lasten per programma per taakveld
|
Blz. 697
|
Overzicht van baten en lasten per programma per taakveld
|
Blz. 698
|
Grote projecten
|
Blz. 699
|
Algemeen
|
Blz. 700
|
Projecten programma 1 Bereikbaarheid
|
Blz. 701
|
Projecten programma 3 Ruimtelijke ontwikkeling
|
Blz. 702
|
Projecten programma 4 Milieu
|
Blz. 703
|
Projecten programma 7 Onderwijs & educatie
|
Blz. 704
|
Projecten programma 8 Wonen
|
Blz. 705
|
Projecten programma 9 Sport en cultuur
|
Blz. 706
|
SISA bijlage
|
Blz. 707
|
SISA bijlage
|
Blz. 708
|
Monitor Welsaam 2020
|
Blz. 709
|
Monitor Welsaam 2020
|
Blz. 710
|
Subsidieregister 2020
|
Blz. 711
|
Subsidieregister 2020
|
Blz. 712
|
Begrippenlijst
|
Blz. 713
|
Begrippenlijst
|
Blz. 714
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|