- 
			Blz. 1
		
			
			Jaarstukken 2022
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Jaarstukken 2022
		
	
- 
			Blz. 3
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Voorwoord
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Voorwoord
		
	
- 
			Blz. 6
		
			
			Belangrijke thema's waaraan wij aandacht geven
		
	
- 
			Blz. 7
		
			
			Thema 1: Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid (DIG)
		
	
- 
			Blz. 8
		
			
			Thema 2: Armoede en problemen door schulden en dezelfde kansen
		
	
- 
			Blz. 9
		
			
			Thema 3: Bouwen en wonen
		
	
- 
			Blz. 10
		
			
			Thema 4: Economie
		
	
- 
			Blz. 11
		
			
			Thema 5: Cultuur en sport
		
	
- 
			Blz. 12
		
			
			Thema 6: Klimaatadaptatie, energietransitie biodiversiteit en groene stad
		
	
- 
			Blz. 13
		
			
			Thema 7: Vervoer
		
	
- 
			Blz. 14
		
			
			Thema 8: Binnenstad
		
	
- 
			Blz. 15
		
			
			Thema 9: Democratische vernieuwing
		
	
 
- 
			Blz. 16
		
			
			Leeswijzer
		
			
	- 
			Blz. 17
		
			
			Leeswijzer
		
	
 
- 
			Blz. 18
		
			
			Financiële samenvatting
		
			
	- 
			Blz. 19
		
			
			Financiële samenvatting
		
	
- 
			Blz. 20
		
			
			Overzicht baten en lasten 2022
		
	
- 
			Blz. 21
		
			
			Resultaat 2022
		
	
- 
			Blz. 22
		
			
			Financiële positie
		
	
 
- 
			Blz. 23
		
			
			Programma 1 Wageningen Sociaal
		
			
	- 
			Blz. 24
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 25
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 26
		
			
			1.1 Gezondheid, eenzaamheid en veerkracht
		
			
	- 
			Blz. 27
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 28
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 29
		
			
			1.1.1 Kinderen en jongeren hebben een gezondere leefstijl
		
			
	- 
			Blz. 30
		
			
			Het aantal dagen dat kinderen buiten spelen en deelnemen aan buitenschoolse sportactiviteiten, is 5% verhoogd ten opzichte van de kindermonitor 2017 (bijvoorbeeld door inzet sport/buurtwerk  en vergroening schoolpleinen).
		
	
- 
			Blz. 31
		
			
			In Wageningen zijn er minder kinderen met overgewicht dan het gemiddelde in Gelderland.
		
	
- 
			Blz. 32
		
			
			Jongeren zijn zich bewust van de gevolgen van het gebruik van alcohol, roken en drugs en het omgaan met groepsdruk.
		
	
 
- 
			Blz. 33
		
			
			1.1.2 Voorkomen dat kinderen en jongeren kampen met ernstigere psychische klachten door tijdig psychische klachten te signaleren en bespreekbaar te maken
		
			
	- 
			Blz. 34
		
			
			Kinderen en jongeren kunnen beter omgaan met psychische klachten door deze klachten te voorkomen, te signaleren en bespreekbaar te maken (o.a. inzet van SOH jeugd GGZ, inloop Jeugd en Gezin, jongerenwerk, maatschappelijk werk).
		
	
 
- 
			Blz. 35
		
			
			1.1.3 Inwoners met een sociaaleconomische status (SES) leven langer, langer in gezondheid en ervaren meer veerkracht
		
			
	- 
			Blz. 36
		
			
			1. In de Wageningse aandachtswijken hebben inwoners minder overgewicht (o.a. door beweegactiviteiten in de wijken, projecten gericht op een gezond voedingspatroon).
		
	
- 
			Blz. 37
		
			
			2. In de Wageningse aandachtswijken wordt er evenveel bewogen als het Wageningse gemiddelde. Wij gaan hierbij uit van de Nederlandse norm gezond bewegen (o.a. beweegactiviteiten Welsaam).
		
	
- 
			Blz. 38
		
			
			3. Inwoners ervaren meer bestaanszekerheid
		
	
- 
			Blz. 39
		
			
			4. Inwoners hebben mogelijkheden om hun basisvaardigheden (taal, rekenen en digivaardigheden) te vergroten.
		
	
- 
			Blz. 40
		
			
			5. Mensen wonen en werken in een gezonde leefomgeving, zowel binnen als buiten.
		
	
 
- 
			Blz. 41
		
			
			1.1.4 We willen eenzaamheid voorkomen, signaleren en verminderen
		
			
	- 
			Blz. 42
		
			
			Inwoners ervaren minder eenzaamheid (bijvoorbeeld ontmoetingsactiviteiten bij partners in de stad, o.a. Huizen van de wijk/Markt 17 etc.).
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 43
		
			
			1.2 Armoedebestrijding en financiële zelfstandigheid
		
			
	- 
			Blz. 44
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 45
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 46
		
			
			1.2.1 We zetten in op het voorkomen, verzachten en verhelpen van armoede
		
			
	- 
			Blz. 47
		
			
			Resultaten (bijvoorbeeld bereik van de regelingen) worden bepaald na de herijking van de instrumenten.
		
	
 
- 
			Blz. 48
		
			
			1.2.2 Wageningers met  schulden worden zo vroeg mogelijk gesignaleerd en geholpen bij hun schuldenproblematiek
		
			
	- 
			Blz. 49
		
			
			Alle meldingen over betalingsachterstanden worden beoordeeld. Boven bepaalde grensbedragen wordt iedere melding opgevolgd.
		
	
- 
			Blz. 50
		
			
			Overige resultaten worden bepaald na de herijking van de instrumenten.
		
	
- 
			Blz. 51
		
			
			We ontvangen meldingen over betalingsachterstanden bij zorgverzekeraars, nutsbedrijven en grote (lokale) verhuurders.
		
	
 
- 
			Blz. 52
		
			
			1.2.3 We voorkomen instroom in de bijstand van werkzoekenden of (nog) werkenden en maken gebruik van veranderingen in de arbeidsmarkt met omscholing en focus op kansberoepen
		
			
	- 
			Blz. 53
		
			
			In 2022 zijn 20 Wageningers zonder werk (waarvan 10 zonder bijstandsuitkering) omgeschoold naar een beroep in de klimaat/duurzaamheidssector (Inzet op nuggers, door slimmer samenwerken in arbeidsmarktregio).
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 54
		
			
			1.3 Wettelijke taken vanuit Wageningen principes
		
			
	- 
			Blz. 55
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 56
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 57
		
			
			1.3.1 Kinderen en jongeren kunnen zich op eigen wijze ontwikkelen zonder dat dit wordt geproblematiseerd (normaliseren)
		
			
	- 
			Blz. 58
		
			
			Gezinnen doen voor hulp minder beroep op (duurdere) geïndiceerde jeugdhulp en maken hiervoor meer gebruik van basisvoorzieningen
		
	
 
- 
			Blz. 59
		
			
			1.3.2 Versterken van de positie van ouders als opvoeders
		
			
	- 
			Blz. 60
		
			
			Ouders voelen zich gesteund door het gebruik van ouderprogramma's, laagdrempelige opgroei- en opvoedondersteuning en hulp bij echtscheiding en hebben hun opvoedvaardigheden vergroot.
		
	
 
- 
			Blz. 61
		
			
			1.3.3 Inwoners voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en doen iets voor een ander of hun omgeving (versterken burgerschap)
		
			
	- 
			Blz. 62
		
			
			Leefbare wijken: In de eigen wijk zijn er mogelijkheden voor de bewoner om anderen te ontmoeten en samen activiteiten te ondernemen, bijvoorbeeld in wijkcentrum of buurtinitiatieven (zie ook doel 2.7.3).
		
	
- 
			Blz. 63
		
			
			Meer dan 37% van de ondervraagden (volwassenen en ouderen) voor de monitor van VGGM doet in 2021 vrijwilligerswerk.
		
	
- 
			Blz. 64
		
			
			Minder mantelzorgers zijn overbelast; van de ondervraagden voor de monitor van VGGM geeft in 2021 < 3% in categorie Ouderen 65+ en < 2% in categorie Volwassen aan overbelast tot zwaar overbelast te zijn.
		
	
 
- 
			Blz. 65
		
			
			1.3.4 Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 66
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 67
		
			
			1.4 Vrijheid en internationale samenwerking
		
			
	- 
			Blz. 68
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 69
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 70
		
			
			1.4.1 We zijn vanuit Wageningen, Stad der Bevrijding, voortdurend zichtbaar als voorvechter en gangmaker voor het bewustzijn en daarmee de bevordering van individuele en collectieve vrijheid
		
			
	- 
			Blz. 71
		
			
			We bieden via Wageningen 45 een onderscheidend programma met impact: lokaal, regionaal, landelijk, internationaal, het hele jaar rond. Met ontmoetingen, evenementen, dialoog, kennisdeling en educatie. Fysiek en online.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 72
		
			
			1.5 Onderwijs en kinderopvang
		
			
	- 
			Blz. 73
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 74
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 75
		
			
			1.5.1 Onderwijsachterstanden en ontwikkel- en taalspraakachterstanden zijn verminderd
		
			
	- 
			Blz. 76
		
			
			90% van alle kinderen en 80% van de kinderen met een VVE verwijzing stroomt succesvol door naar een reguliere groep 3. 90% van de leerlingen maakt na één jaar in de schakelklas een succesvolle overstap naar een passende reguliere groep.
		
	
- 
			Blz. 77
		
			
			Logopedische screening voor VVE kinderen en indicatiescreening alle kinderen groep 1 t/m 8 waar zorgen zijn.
		
	
 
- 
			Blz. 78
		
			
			1.5.2 Alle leerlingen verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
		
			
	- 
			Blz. 79
		
			
			Het aantal Voortijdig School Verlaters (VSV’ers) in de regio Vallei daalt tot 2024 met 1,5%.
		
	
- 
			Blz. 80
		
			
			Het relatief schoolverzuim bedraagt maximaal 2% van het aantal leerplichtigen.
		
	
 
- 
			Blz. 81
		
			
			1.5.3 Ieder kind ontwikkelt ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid (draagt mede bij aan programma 2)
		
			
	- 
			Blz. 82
		
			
			Er is een scholingsprogramma gericht op het stimuleren van ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid (draagt mede bij aan programma natuur en duurzaamheid).
		
	
 
- 
			Blz. 83
		
			
			1.5.4 Voor Wageningse leerlingen zijn scholen voor bijzonder en speciaal onderwijs buiten Wageningen goed bereikbaar
		
			
	- 
			Blz. 84
		
			
			De maximale reistijd is van 90 minuten teruggebracht naar maximaal 60 minuten. Deze wijziging gaat in bij aanvang schooljaar 2020/2021 .
		
	
- 
			Blz. 85
		
			
			De vervoerder verduurzaamt zijn wagenpark. Op het totaal van de kilometers passend vervoer schooljaar 2020/2021 wordt 25% met Euro-6, 50% met Groen gas (Biogas) en 25% met Elektrisch/Waterstof uitgevoerd.
		
	
 
- 
			Blz. 86
		
			
			1.5.5 Schoolgebouwen bieden een optimale leeromgeving, zijn toekomstig bestendig en multifunctioneel
		
			
	- 
			Blz. 87
		
			
			Er is voldoende adequate capaciteit voor onderwijshuisvesting
		
	
- 
			Blz. 88
		
			
			Scholen hebben maatregelen genomen om hun schoolgebouw te verduurzamen.
		
	
 
- 
			Blz. 89
		
			
			1.5.6 Schoolpleinen dragen bij aan een groene speelomgeving
		
			
	- 
			Blz. 90
		
			
			Er zijn meer schoolpleinen vergroend en alle schoolpleinen zijn openbaar toegankelijk (zie ook resultaten bij programma 2).
		
	
 
- 
			Blz. 91
		
			
			1.5.7 Het kind centraal stellen in zijn/haar behoefte aan hulp en ondersteuning en een gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen voor alle kinderen
		
			
	- 
			Blz. 92
		
			
			Samenwerking onderwijs en jeugdhulp, één plan met betrokkenen (bijvoorbeeld onderwijszorgarrangement De Dijk, aansluiting school en thuis).
		
	
 
- 
			Blz. 93
		
			
			1.5.8 Meer Thuisnabij, passend onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 94
		
			
			Zoveel mogelijk kinderen in Wageningen naar school.
		
	
 
- 
			Blz. 95
		
			
			1.5.9 Er is kwalitatief goede en veilige kinderopvang geboden
		
			
	- 
			Blz. 96
		
			
			Alle kinderopvanglocaties en gastouders zijn gecontroleerd en maatregelen zijn genomen bij eventuele onvolkomenheden (100%).
		
	
 
- 
			Blz. 97
		
			
			1.5.10 Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 98
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 99
		
			
			1.6 Een leven lang sporten en bewegen
		
			
	- 
			Blz. 100
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 101
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 102
		
			
			1.6.1 Inclusief sporten & bewegen: sporten en bewegen is mogelijk voor alle mensen die willen meedoen
		
			
	- 
			Blz. 103
		
			
			Meer bewustwording, samenwerking en sportbevordering om drempels weg te nemen voor die mensen die niet vanzelfsprekend sporten.
		
	
 
- 
			Blz. 104
		
			
			1.6.2 Van jongs af voldoende en vaardig bewegen
		
			
	- 
			Blz. 105
		
			
			Kinderen leren zwemmen en blijven zwemvaardig.
		
	
- 
			Blz. 106
		
			
			Kinderen maken kennis met het verschillende (georganiseerde) sportaanbod in Wageningen.
		
	
- 
			Blz. 107
		
			
			Scholen en kinderopvang bieden beweegactiviteiten aan.
		
	
 
- 
			Blz. 108
		
			
			1.6.3 Een duurzame en functionele sportinfrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 109
		
			
			Een beweegvriendelijk ingerichte openbare ruimte, zodat sporten en bewegen hier vanzelfsprekend is.
		
	
- 
			Blz. 110
		
			
			Sportaccommodaties worden breed en intensief gebruikt. De exploitatie van sportaccommodaties verbetert door hogere inkomsten (breder en intensiever gebruik) en lagere kosten (door functionele inzet, slimme spreiding en lagere energierekening).
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 111
		
			
			1.7 Cultuur is een drager van een bruisend en vitaal Wageningen
		
			
	- 
			Blz. 112
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 113
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			1.7.1 Alle kinderen krijgen de kans om hun culturele interesses en bagage te ontwikkelen (onderdeel cultuuractieplan)
		
			
	- 
			Blz. 115
		
			
			Alle kinderen maken kennis met kunst en cultuur op en rond de basisschool (cultuuractieplan).
		
	
 
- 
			Blz. 116
		
			
			1.7.2 Alle inwoners kunnen zich persoonlijk ontwikkelen en hun maatschappelijke kansen verbeteren (gedeeltelijk onderdeel cultuuractieplan)
		
			
	- 
			Blz. 117
		
			
			Inwoners hebben toegang tot een professionele theatervoorziening.
		
	
- 
			Blz. 118
		
			
			Inwoners komen in aanraking met cultuur en culturele activiteiten.
		
	
 
- 
			Blz. 119
		
			
			1.7.3 Alle inwoners hebben vrije toegang tot informatie en kennis
		
			
	- 
			Blz. 120
		
			
			Inwoners hebben toegang tot een openbare bibliotheekvoorziening.
		
	
- 
			Blz. 121
		
			
			Inwoners kunnen (waar mogelijk digitaal) kennis nemen van de geschiedenis van Wageningen.
		
	
- 
			Blz. 122
		
			
			Inwoners kunnen gericht zoeken naar foto's, prenten en (bouw-)tekeningen in een beeldbank.
		
	
- 
			Blz. 123
		
			
			Inwoners kunnen historische archieven raadplegen en hulp krijgen bij het doen van onderzoek.
		
	
- 
			Blz. 124
		
			
			Lokaal nieuws en achtergrondinformatie is beschikbaar via de lokale media.
		
	
 
- 
			Blz. 125
		
			
			1.7.4 Er is een aantrekkelijk cultureel klimaat in Wageningen (cultuuractieplan: thema's samenwerking en ruimtegebruik)
		
			
	- 
			Blz. 126
		
			
			Actieve cultuurmakers worden gestimuleerd om samen onze cultuursector naar een hoger plan te brengen, waaronder het vinden van voldoende ruimte en landelijke subsidies voor innovatieve projecten.
		
	
- 
			Blz. 127
		
			
			In de Stedelijke Cultuurregio Ede-Wageningen wordt meer samengewerkt.
		
	
 
- 
			Blz. 128
		
			
			1.7.5 Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 129
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 130
		
			
			1.8 Een veilige en leefbare woon-werk-en ondernemingsomgeving
		
			
	- 
			Blz. 131
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 132
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 133
		
			
			1.8.1 Ondermijning
		
			
	- 
			Blz. 134
		
			
			Bewustwording inwoners en ondernemers vergroten door minimaal 10 communicatie-uitingen per jaar te doen over diverse onderwerpen van ondermijning.
		
	
- 
			Blz. 135
		
			
			Er is een plan van aanpak ondermijning.
		
	
- 
			Blz. 136
		
			
			Er zijn ten minste twee integrale controles uitgevoerd per jaar
		
	
 
- 
			Blz. 137
		
			
			1.8.2 Zorg en veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 138
		
			
			Er is een convenant voor vroeg signalering van overlast gevende jeugd.
		
	
- 
			Blz. 139
		
			
			Er is een opschalingsmodel ter voorkoming van escalatie naar standaard VNG.
		
	
- 
			Blz. 140
		
			
			Er is passende zorg en ondersteuning voor kwetsbare personen waaronder personen met verward gedrag.
		
	
- 
			Blz. 141
		
			
			Inwoners voelen zich veilig in hun wijk.
		
	
 
- 
			Blz. 142
		
			
			1.8.3 Evenementen
		
			
	- 
			Blz. 143
		
			
			Er komt een procesomschrijving ‘melden demonstraties’.
		
	
- 
			Blz. 144
		
			
			We dragen zorg voor een integraal evenementenbeleid.
		
	
 
- 
			Blz. 145
		
			
			1.8.4 Crisisbeheersing
		
			
	- 
			Blz. 146
		
			
			Er wordt voortdurend geïnvesteerd in de lokale crisisorganisatie zodat er ten tijde van een (lokale) crisis adequaat opgetreden kan worden.
		
	
 
- 
			Blz. 147
		
			
			1.8.5 Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 148
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 149
		
			
			Algemene informatie programma 1
		
			
	- 
			Blz. 150
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 151
		
			
			Beleidskader maatschappelijke ontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 152
		
			
			Beleidskader onderwijs
		
	
- 
			Blz. 153
		
			
			Beleidskader sport
		
	
- 
			Blz. 154
		
			
			Beleidskader cultuur
		
	
- 
			Blz. 155
		
			
			Beleidskader veiligheid
		
	
- 
			Blz. 156
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 157
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 158
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 1
		
	
- 
			Blz. 159
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
- 
			Blz. 160
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
 
 
- 
			Blz. 161
		
			
			Programma 2 Wageningen Fysiek
		
			
	- 
			Blz. 162
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 163
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 164
		
			
			2.1 Infrastructuur en duurzame bijdrage mobiliteit
		
			
	- 
			Blz. 165
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 166
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 167
		
			
			2.1.1 Goede bereikbaarheid voor alle modaliteiten, 'inclusief' voor alle inwoners en bezoekers
		
			
	- 
			Blz. 168
		
			
			Een aaneensluitend stelsel van voetgangersvoorzieningen en toegankelijke openbare ruimte (inclusieve maatschappij).
		
	
- 
			Blz. 169
		
			
			Een fijnmazig netwerk fiets infrastructuur (inclusief veer), conform de netwerkvisie. De voorbereidingen voor de fietsroute Nijenoord-Kortenoord zijn gestart.
		
	
- 
			Blz. 170
		
			
			Een robuuste auto infrastructuur die huidige/toekomstige vraag naar capaciteit kan accommoderen en waar de doorstroming zo lang mogelijk op gang blijft en hinder zo min mogelijk optreedt. De voorbereidingen voor de Diedenweg zijn gestart.
		
	
- 
			Blz. 171
		
			
			Samenwerking in de provincie ten behoeve van een hoogwaardig OV-netwerk, conform de netwerkvisie. In 2023  worden de laatste voorbereidingen voor de Rijnlijn  afgerond.
		
	
 
- 
			Blz. 172
		
			
			2.1.2 Een verkeersveilige woon-, werk- school- en leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 173
		
			
			Bewoners hebben invloed op hun directe leefomgeving, door actief in te spelen op kleine verkeersvragen en -knelpunten via o.a. meldpunt openbare ruimte
		
	
- 
			Blz. 174
		
			
			Duurzaam veilig richtlijnen toepassen bij wegontwerp ten behoeve van verkeersveilige openbare ruimte (bij nieuwe ontwikkelingen en onderhoud van bestaande straten, zoals bij schoolomgevingen).
		
	
- 
			Blz. 175
		
			
			Educatie, voorlichting en handhaving ten behoeve van voorkomen van ongevallen (in samenwerking met verkeersveiligheidsregio Foodvalley).
		
	
- 
			Blz. 176
		
			
			Goed inframanagement (conform niveau basis).
		
	
- 
			Blz. 177
		
			
			Parkeerbeleid ten behoeve van juiste mate van leefbaarheid.
		
	
- 
			Blz. 178
		
			
			Vergunningen (zoals evenement-, inrit- en omgevingsvergunning) en gehandicaptenparkeren zijn getoetst en verstrekt.
		
	
 
- 
			Blz. 179
		
			
			2.1.3 Verduurzamen van mobiliteit (Wageningen Klimaatneutraal 2040)
		
			
	- 
			Blz. 180
		
			
			Gemeente Wageningen geeft uitvoering aan het mobiliteitsconvenant.
		
	
- 
			Blz. 181
		
			
			Plaatsen van laadpalen is gefaciliteerd.
		
	
 
- 
			Blz. 182
		
			
			2.1.4. Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 183
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 184
		
			
			2.2 Een aantrekkelijk, sociaal, duurzaam en circulair economisch klimaat
		
			
	- 
			Blz. 185
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 186
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 187
		
			
			2.2.1 Transparante en accurate ondernemersdienstverlening
		
			
	- 
			Blz. 188
		
			
			Behoeften ondernemers in beeld.
		
	
- 
			Blz. 189
		
			
			Nauwere samenwerking met andere platforms/organisaties (ondernemersverenigingen, kennis/onderwijsinstellingen).
		
	
- 
			Blz. 190
		
			
			Vlotte vergunningen procedures.
		
	
 
- 
			Blz. 191
		
			
			2.2.2 Een aantrekkelijke en levendige binnenstad om in te verblijven
		
			
	- 
			Blz. 192
		
			
			Er is een effectief centrummanagement.
		
	
- 
			Blz. 193
		
			
			Goed functionerende warenmarkt.
		
	
- 
			Blz. 194
		
			
			Openbare ruimte van de binnenstad is een prettige verblijfsomgeving, met kwaliteitsniveau basis.
		
	
- 
			Blz. 195
		
			
			Optimale structuur binnenstad (waaronder looproutes, entrees, parkeren, groen en invulling vastgoed).
		
	
- 
			Blz. 196
		
			
			Promotiestrategie binnenstad
		
	
 
- 
			Blz. 197
		
			
			2.2.3 Verbinding (binnen)stad en WUR
		
			
	- 
			Blz. 198
		
			
			Er is samenwerking tussen de WUR - gemeente - samenleving ten behoeve van zichtbaarheid van de WUR in de binnenstad.
		
	
- 
			Blz. 199
		
			
			Samenwerking op kennis in de Agrifood en Life Sciences en de hele keten.
		
	
 
- 
			Blz. 200
		
			
			2.2.4 Sterk vestigingsklimaat voor het kennisecosysteem
		
			
	- 
			Blz. 201
		
			
			Aantrekkelijk woon- en verblijfsklimaat (vestigingsklimaat).
		
	
- 
			Blz. 202
		
			
			Behoud en aantrekken van nieuwe (met name) kennisintensieve bedrijven (nationaal en internationaal).
		
	
- 
			Blz. 203
		
			
			Hoogwaardige en goed bereikbare werklocaties voor bedrijven die een substantiële bijdrage leveren aan bijvoorbeeld de eiwittransitie, energietransitie, circulariteit, klimaatadaptatie of stikstofreductie.
		
	
- 
			Blz. 204
		
			
			Sterke positie binnen regio Foodvalley waarin partners complementair zijn, gebaseerd op gezamenlijke ambities.
		
	
 
- 
			Blz. 205
		
			
			2.2.5 Aantrekkelijke functionele en bereikbare werklocaties reguliere bedrijvigheid
		
			
	- 
			Blz. 206
		
			
			Er is een Toekomstvisie op de Werklocaties waaronder de Haven, als onderdeel van de Visie Bebouwde Kom (Omgevingsvisie).
		
	
- 
			Blz. 207
		
			
			Inzicht in de betekenis en de behoeften van de reguliere bedrijvigheid.
		
	
 
- 
			Blz. 208
		
			
			2.2.6 Een aantrekkelijk kwalitatief aanbod voor recreatie en toerisme
		
			
	- 
			Blz. 209
		
			
			Inwoners en bezoekers zijn op de hoogte van het toeristisch aanbod en het is duidelijk of er gebruik van wordt gemaakt.
		
	
- 
			Blz. 210
		
			
			Sterk recreatief en toeristisch aanbod.
		
	
 
- 
			Blz. 211
		
			
			2.2.7 Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 212
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 213
		
			
			2.3 Een groene en biodiverse leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 214
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 215
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 216
		
			
			2.3.1 Een toename van de biodiversiteit (genetische variatie , soortendiversiteit en leefgebied)
		
			
	- 
			Blz. 217
		
			
			De biodiversiteit van het buitengebied is verhoogd door landschappelijke inpassing van initiatieven en door de aanleg van landschapselementen in samenwerking met andere partijen.  Het Landschapsfond vervult hier ook een belangrijke rol in.
		
	
- 
			Blz. 218
		
			
			De biodiversiteit van het openbaar groen is verhoogd (zowel binnenstedelijk als in het buitengebied). Er wordt gestreefd naar meer  en beter geschikt leefgebied voor een gevarieerde inheemse flora en fauna.
		
	
- 
			Blz. 219
		
			
			De waterkwantiteit in de stadsgracht is verhoogd, waardoor de waterkwaliteit en de visuele kwaliteit verbetert.
		
	
- 
			Blz. 220
		
			
			Er is een biodiversiteitsplan (inclusief uitvoeringsplan) opgesteld waarin de te behalen doelen en de maatregelen om deze te bereiken zijn uitgewerkt.
		
	
- 
			Blz. 221
		
			
			Meekoppelkansen voor uitvoering Noordelijke ecologische verbindingszone (NEVZ) worden benut.
		
	
- 
			Blz. 222
		
			
			Nieuwbouw is natuurinclusief uitgevoerd
		
	
- 
			Blz. 223
		
			
			Vergroening van tuinen (Steenbreek), daken en schoolpleinen is door middel van subsidies gestimuleerd.
		
	
 
- 
			Blz. 224
		
			
			2.3.2 Vergroten van de leefkwaliteit (kwantiteit en kwaliteit van het groen)
		
			
	- 
			Blz. 225
		
			
			Bij alle nieuwbouwplannen wordt minimaal 10% divers groen in de wijk gerealiseerd en bestaand groen in de woonomgeving behouden en versterkt (zie ook programma 2.7).
		
	
- 
			Blz. 226
		
			
			Het groen is in diverse wijken omgevormd naar een toekomstbestendige vorm (klimaatbestendig, meer biodiversiteit en afgestemd op beheerniveau).
		
	
- 
			Blz. 227
		
			
			In samenwerking met andere partijen is de binnenstad en het Hooilandplein vergroend
		
	
- 
			Blz. 228
		
			
			Instandhouding en versterking van de hoofd/ecologische groenstructuur.
		
	
 
- 
			Blz. 229
		
			
			2.3.3 De openbare ruimte is schoon, heel en veilig
		
			
	- 
			Blz. 230
		
			
			In samenwerking met externe partners wordt in 2021 een strategisch plan ontwikkeld voor uitvoering van het onderhoud van de buitenruimte incl. slimme inzet van financiële middelen waaronder vervangingsinvesteringen voor groen en speeltoestellen.
		
	
 
- 
			Blz. 231
		
			
			2.3.4 Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 232
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 233
		
			
			2.4 Een toekomstbestendige fysieke leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 234
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 235
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 236
		
			
			2.4.1 Implementatie Omgevingswet
		
			
	- 
			Blz. 237
		
			
			Er is een omgevingsplan voor de fysieke leefomgeving met een passend digitaal stelsel omgevingswet (DSO)
		
	
- 
			Blz. 238
		
			
			Er is een omgevingsvisie waarin de maatschappelijke opgaven in relatie tot de fysieke leefomgeving staan
		
	
- 
			Blz. 239
		
			
			Initiatiefnemers en inwoners worden gefaciliteerd bij participatie over initiatieven, op grond van het gemeentelijke participatiebeleid voor de Omgevingswet
		
	
- 
			Blz. 240
		
			
			Omgevingsvergunningen die passen in de omgevingsvisie
		
	
 
- 
			Blz. 241
		
			
			2.4.2 Een integrale uitvoering van de opgaven in de fysieke leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 242
		
			
			Er is een uitvoeringsprogramma opgesteld voor de ontwikkeling van de stad na het vaststellen van de Omgevingsvisie bebouwde kom
		
	
- 
			Blz. 243
		
			
			Strategie en grondbeleid voor het uitvoeren van de ruimtelijke ambities
		
	
 
- 
			Blz. 244
		
			
			2.4.3 Beleid voor de fysieke leefomgeving, dat aansluit bij de ambitie
		
			
	- 
			Blz. 245
		
			
			Kaders en bestemmingsplannen voor de fysieke leefomgeving (wettelijk) zijn actueel en worden gehandhaafd
		
	
 
- 
			Blz. 246
		
			
			2.4.4 Ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen binnen onze ambitie
		
			
	- 
			Blz. 247
		
			
			Bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen maken kleinere initiatieven van derden, die passen in onze ambitie, mogelijk (leges)
		
	
- 
			Blz. 248
		
			
			Grote ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen in onze ambitie en worden projectmatig uitgevoerd (grondbedrijf)
		
	
- 
			Blz. 249
		
			
			Het project Grebbedijk is in uitvoering
		
	
- 
			Blz. 250
		
			
			Het project Grebbedijk is voorbereid
		
	
- 
			Blz. 251
		
			
			Onze werkprocessen zijn zodanig dat initiatieven in de fysieke leefomgeving onze ambitie mogelijk maken
		
	
 
- 
			Blz. 252
		
			
			2.4.5 Identiteit van de stad is beleefbaar
		
			
	- 
			Blz. 253
		
			
			Cultuurhistorie is zichtbaar in Wageningen
		
	
- 
			Blz. 254
		
			
			Cultuurhistorie wordt gevierd
		
	
- 
			Blz. 255
		
			
			Monumenten hebben een plek in de omgevingsvisie en -plan
		
	
 
- 
			Blz. 256
		
			
			2.4.6 Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 257
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 258
		
			
			2.5 Klimaatneutraal in 2040
		
			
	- 
			Blz. 259
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 260
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 261
		
			
			2.5.1 Er is 50% bespaard op de warmtevraag in 2040 ten opzichte van 2008
		
			
	- 
			Blz. 262
		
			
			Er is een aanpak voor VvE’s hoe zij energie kunnen besparen en hun resterende warmtevraag duurzaam kunnen invullen.
		
	
- 
			Blz. 263
		
			
			Er is een handhavingsprogramma die op bedrijven en instellingen toezien dat zij voldoen aan de wettelijke verplichtingen met betrekking tot energiebesparing (Wet Milieubeheer, EED, kantoorpanden label C 2023).
		
	
- 
			Blz. 264
		
			
			Er is een regionaal energiedienstenbedrijf die energiemaatregelen aanbieden als onderdeel van een wijkaanpak en voor een versnelling zorgt voor de verduurzaming van de gebouwde omgeving.
		
	
- 
			Blz. 265
		
			
			Er zijn actieve energieloketten voor inwoners en bedrijven die klanten ontzorgen, faciliteren en stimuleren tot het nemen van energiemaatregelen.
		
	
 
- 
			Blz. 266
		
			
			2.5.2 100% van de warmte wordt in 2040 duurzaam opgewekt in Wageningen en haar directe omgeving en 400 TJ elektriciteit wordt in 2030 duurzaam opgewekt op grondgebied van de gemeente
		
			
	- 
			Blz. 267
		
			
			Er is een actuele Warmtevisie die wordt uitgevoerd.
		
	
- 
			Blz. 268
		
			
			In 2024 is het warmtenet voor Proeftuin Aardgasvrije Wijk Benedenbuurt gerealiseerd.
		
	
- 
			Blz. 269
		
			
			In 2025 is er een duurzaam alternatief in gebruik voor de gasgestookte WKK voor het warmtenet Noordwest.
		
	
- 
			Blz. 270
		
			
			In 2040 is in Wageningen door warmtepartners  een open duurzaam warmtenet gerealiseerd waarop enkele duizenden woningen, bedrijven en instellingen zijn aangesloten.
		
	
- 
			Blz. 271
		
			
			In 2040 zijn minimaal 142.000 zonnepanelen gerealiseerd op Wageningse daken en parkeerterreinen.
		
	
- 
			Blz. 272
		
			
			Innovatieve technieken zoals wind op dak of lokale grids zijn in beeld en worden toegepast.
		
	
- 
			Blz. 273
		
			
			Voor alle wijken die niet worden aangesloten op het warmtenet is een Wijk Uitvoerings Plan (WUP) gemaakt. Er is uitvoering gegeven aan deze WUP zodat woningen, bedrijven en instellingen in deze wijken worden voorzien van warmte.
		
	
- 
			Blz. 274
		
			
			Windmolens worden gerealiseerd op basis van de Wageningse Windvisie en de Regionale Energiestrategie (streefdatum 2030), waarbij o.a. rekening wordt gehouden met een zorgvuldige inpassing in het landschap.
		
	
- 
			Blz. 275
		
			
			Zonneparken worden gerealiseerd op basis van Visie Buitengebied en de Regionale Energiestrategie (streefdatum 2030), waarbij o.a. rekening wordt gehouden met een zorgvuldige inpassing in het landschap.
		
	
 
- 
			Blz. 276
		
			
			2.5.3 De klimaatimpact die gepaard gaat met productie en consumptie van voedsel is verminderd (de doelen "2.1.3. verduurzamen van mobiliteit" en "1.1.1 Kinderen en jongeren hebben een gezondere leefstijl" dragen mede bij aan dit doel)
		
			
	- 
			Blz. 277
		
			
			In 2030 is de lokale verkoop van duurzame en lokale producten van regionale boeren en producenten gestegen.
		
	
- 
			Blz. 278
		
			
			In Wageningen eten inwoners in 2030 minder dierlijk en meer plantaardig voedsel (Voedselagenda). Restaurants gaan meer plantaardige opties aanbieden.
		
	
- 
			Blz. 279
		
			
			In Wageningen verspillen inwoners, bedrijven en organisaties in 2030 minder voedsel. Reststromen worden beter verwerkt.
		
	
- 
			Blz. 280
		
			
			Meer initiatiefnemers hebben een plek gevonden in Wageningen om stadslandbouw toe te passen op een duurzame manier
		
	
 
- 
			Blz. 281
		
			
			2.5.4 De klimaatdoelstellingen worden op een ambitieuze doch realistische wijze vormgegeven
		
			
	- 
			Blz. 282
		
			
			Via generieke en wijk-/straatgerichte werkwijzen worden inwoners met energiearmoede passende energiebesparende maatregelen, advies en ondersteuning aangeboden.
		
	
 
- 
			Blz. 283
		
			
			2.5.5 Het verduurzamen van de gemeentelijke gebouwen
		
			
	- 
			Blz. 284
		
			
			Voor de inkoop van diensten en werken binnen de gemeentelijke organisatie verbruiken we in 2030 50% minder fossiele grondstoffen.
		
	
 
- 
			Blz. 285
		
			
			2.5.6 Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 286
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 287
		
			
			2.6 Een veilige en gezonde leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 288
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 289
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 290
		
			
			2.6.1 Milieunormen worden niet overschreden in 2022 in Wageningen
		
			
	- 
			Blz. 291
		
			
			Ook in 2023 wordt met behulp van toezicht en handhaving gecontroleerd of normen op gebied van bodem, lucht, geluid, geur en energie niet worden overschreden.
		
	
 
- 
			Blz. 292
		
			
			2.6.2 Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 293
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 294
		
			
			2.7 Iedereen in Wageningen heeft de beschikking over een passende woning
		
			
	- 
			Blz. 295
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 296
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 297
		
			
			2.7.1 Versnelling en mogelijke ophoging van de woningbouwproductie in Wageningen in antwoord op de verhoogde huishoudensprognose van circa 3.500 tot 3.800 huishoudens tot 2040
		
			
	- 
			Blz. 298
		
			
			De potentiële zoekgebieden voor woningbouwlocaties zijn in beeld gebracht. Ambitie 2.4 RO is randvoorwaardelijk (Incidenteel uit reserve grondbedrijf)
		
	
- 
			Blz. 299
		
			
			In Wageningen worden tussen 2021 en 2024 minimaal 700 woningen opgeleverd.
		
	
- 
			Blz. 300
		
			
			Nieuw te bouwen woningen zijn (bijna) energieneutraal met ook aandacht voor circulariteit en natuurinclusief bouwen. Dit resultaat draagt bij aan programma's 2.4 en 2.5.
		
	
- 
			Blz. 301
		
			
			Plan van aanpak wat inzicht geeft in de mogelijkheden voor extra versnelling van de woningbouw. Resultaat 3.1.2 is randvoorwaardelijk .
		
	
 
- 
			Blz. 302
		
			
			2.7.2 De woningvoorraad sluit aan bij de behoefte aan betaalbare woningen van lagere inkomensgroepen waaronder ouderen, jongeren en studenten
		
			
	- 
			Blz. 303
		
			
			Bij elk bouwplan met meer dan 30 woningen worden minimaal 30% sociale huurwoningen en 15% middenhuur gerealiseerd.  Afhankelijk van de  geëvalueerde en geactualiseerde woningmarktstrategie.
		
	
- 
			Blz. 304
		
			
			De bestaande woningvoorraad wordt verder verduurzaamd met oog voor een eerlijke verdeling van de energielasten. Randvoorwaardelijk programma 2.5
		
	
- 
			Blz. 305
		
			
			De kernvoorraad sociale huurwoningen is vergroot overeenkomstig de doelgroep van beleid.  In 2023 hebben wij inzichtelijk wat de kernvoorraad is op basis van de meest actuele huishoudensprognose.
		
	
- 
			Blz. 306
		
			
			Het aanbod aan studentenhuisvesting voldoet aan de vraag naar kamers overeenkomstig de notitie locatiekeuze 2017 en de actuele monitor studentenhuisvesting.
		
	
- 
			Blz. 307
		
			
			Ten behoeve van betaalbaarheid van woningen wordt opkoopbescherming en zelfbewoningsplicht ingezet en onderzoeken we de toepassing van koopgarant-achtige constructies.
		
	
 
- 
			Blz. 308
		
			
			2.7.3 Inwoners wonen in een groene, leefbare en veilige woonomgeving, waar geen overlast ervaren wordt
		
			
	- 
			Blz. 309
		
			
			Bij alle nieuwbouwplannen wordt minimaal 10% divers groen in de wijk gerealiseerd en bestaand groen in de woonomgeving behouden en versterkt. Dit resultaat draagt bij aan programma 2.3.
		
	
- 
			Blz. 310
		
			
			De samenwerking rondom het voorkomen van woonoverlast is geborgd via de Taskforce woonoverlast. Dit resultaat draagt bij aan programma 1.8
		
	
 
- 
			Blz. 311
		
			
			2.7.4 Inwoners kunnen zo zelfstandig mogelijk wonen in een woning op maat, met voldoende mogelijkheden voor zorg op maat
		
			
	- 
			Blz. 312
		
			
			Er zijn meer woonzorginitiatieven door en voor Wageningse inwoners.
		
	
- 
			Blz. 313
		
			
			Het aanbod van woningen die geschikt zijn voor senioren wordt vergroot door zowel nieuwbouwplannen en levensloopbestendige aanpassingen in de bestaande woningvoorrraad.
		
	
 
- 
			Blz. 314
		
			
			2.7.5 Wijken hebben een gemengde samenstelling voor wat betreft type huishoudens en type woningen en met voldoende ruimte voor (sociale) ontmoeting
		
			
	- 
			Blz. 315
		
			
			Er zijn meer woningbouwontwikkelingen met gedifferentieerde woonprogramma’s en mogelijkheden voor ontmoeting.  Dit resultaat draagt bij aan programma 1.1.
		
	
- 
			Blz. 316
		
			
			Inwoners die specifieke hulp en ondersteuning nodig hebben, kunnen gebruik maken van een passend woningaanbod verspreid over de diverse buurten.
		
	
 
- 
			Blz. 317
		
			
			2.7.6 Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 318
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 319
		
			
			2.8 Gemeentelijke gebouwen worden multifunctioneel ingezet
		
			
	- 
			Blz. 320
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 321
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 322
		
			
			2.8.1 Het multifunctioneel gebruik van gemeentelijke gebouwen bevorderen
		
			
	- 
			Blz. 323
		
			
			Een strategisch plan als afwegingskader welke maatschappelijke- en culturele instellingen worden gehuisvest in gemeentelijke gebouwen.
		
	
 
- 
			Blz. 324
		
			
			2.8.2 Gebouwen die niet meer nodig zijn worden verkocht of benut als potentiële locatie voor woningbouw
		
			
	- 
			Blz. 325
		
			
			Aanwijzen van gemeentelijke gebouwen en locaties die geschikt zijn voor woningbouw op basis van het strategisch plan gemeentelijk vastgoed.
		
	
- 
			Blz. 326
		
			
			De verkoop van gemeentelijke gebouwen t/m 2023 is opgeschort in afwachting van het strategisch vastgoed plan. De netto verkoopopbrengst van incidenteel € 2.641.000,- wordt op basis van de uitkomst van het strategisch plan opnieuw bepaald.
		
	
 
- 
			Blz. 327
		
			
			2.8.3 Streven naar een gezonde en kostendekkende exploitatie van gemeentelijke gebouwen
		
			
	- 
			Blz. 328
		
			
			Een nieuwe concessie overeenkomst tot en met 2027 voor de exploitatie van zwembad De Bongerd in afwachting van de besluitvorming  voor de keuze tussen renovatie of nieuwbouw.
		
	
- 
			Blz. 329
		
			
			Het duurzaam in stand houden van gemeentelijke gebouwen.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 330
		
			
			Algemene informatie programma 2
		
			
	- 
			Blz. 331
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 332
		
			
			Beleidskader bereikbaarheid
		
	
- 
			Blz. 333
		
			
			Beleidskader economische ontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 334
		
			
			Beleidskader ruimtelijke ontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 335
		
			
			Beleidskader klimaat
		
	
- 
			Blz. 336
		
			
			Beleidskader wonen
		
	
- 
			Blz. 337
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 338
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 339
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 2
		
	
- 
			Blz. 340
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
- 
			Blz. 341
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
 
 
- 
			Blz. 342
		
			
			Programma 3 Bestuur en Organisatie
		
			
	- 
			Blz. 343
		
			
			Waarom dit programma?
		
	
- 
			Blz. 344
		
			
			Beoogd maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 345
		
			
			3.1 Transparante overheid
		
			
	- 
			Blz. 346
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 347
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 348
		
			
			3.1.1  We halen minimaal een 7 op onze klanttevredenheidonderzoeken naar dienstverlening
		
			
	- 
			Blz. 349
		
			
			Er is een goede accurate persoonsregistratie.
		
	
- 
			Blz. 350
		
			
			Onze dienstverlening is afgestemd waar mogelijk met onze ketenpartners en medeoverheden zodat inwoners, ondernemers en organisaties integrale optimale dienstverlening ervaren.
		
	
- 
			Blz. 351
		
			
			We bieden toegankelijke, transparante en veilige dienstverlening en dragen zorg voor gelijke informatiepositie.
		
	
- 
			Blz. 352
		
			
			We zijn duidelijk en transparant over de rol die we innemen in processen en wat inwoners, organisaties en bedrijven van ons  kunnen verwachten en andersom.
		
	
 
- 
			Blz. 353
		
			
			3.1.2 Dienstverlening voortdurend verbeteren passend bij de landelijke ontwikkelingen en bij de behoefte van onze inwoners, bedrijven en organisaties
		
			
	- 
			Blz. 354
		
			
			Dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties op een correcte en gastvrije wijze via de contactvorm die zij kiezen, vanuit het principe 'online waar het kan en persoonlijk waar het moet (coronaproof).
		
	
- 
			Blz. 355
		
			
			Onze dienstverlening sluit aan bij de huidige behoeften en ontwikkelingen.
		
	
- 
			Blz. 356
		
			
			Zicht hebben op de behoefte van onze inwoners, bedrijven en organisaties.
		
	
 
- 
			Blz. 357
		
			
			3.1.3 Democratische vernieuwing en bestuurlijke vernieuwing.
		
			
	- 
			Blz. 358
		
			
			Alle inwoners, bedrijven en organisaties zijn in staat om mee te praten over het gemeentelijk beleid.
		
	
 
- 
			Blz. 359
		
			
			3.1.4 Uitvoering van representatietaken en dergelijke is op het niveau zoals in de afgelopen jaren
		
			
	- 
			Blz. 360
		
			
			Taken voor representatie en dergelijke zijn uitgevoerd, onder andere de verplichtingen voor college en raad.
		
	
 
- 
			Blz. 361
		
			
			3.1.5 Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 362
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 363
		
			
			3.2 Een goed functionerende wendbare organisatie
		
			
	- 
			Blz. 364
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 365
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 366
		
			
			3.2.1 De organisatie heeft de informatie en het advies dat nodig is om besluiten te nemen
		
			
	- 
			Blz. 367
		
			
			Adviseren en sturing geven aan de organisatie  over de inzet van mensen en bedrijfsmiddelen zodat de organisatie effectief is in het oplossen van  vraagstukken.
		
	
 
- 
			Blz. 368
		
			
			3.2.2 Externe financiering aantrekken
		
			
	- 
			Blz. 369
		
			
			Geld aantrekken waarmee andere doelen gerealiseerd kunnen worden.
		
	
 
- 
			Blz. 370
		
			
			3.2.3 Een goede en veilige werkomgeving
		
			
	- 
			Blz. 371
		
			
			Een fitte organisatie met aandacht voor welzijn, gezondheid en vitaliteit van onze medewerkers.
		
	
- 
			Blz. 372
		
			
			We werken digitaal samen met een vergaderomgeving.
		
	
 
- 
			Blz. 373
		
			
			3.2.4 Flexibele bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 374
		
			
			Een applicatielandschap dat ontwikkelingen en nieuwe wettelijke taken in de toekomst kan faciliteren (conform hernieuwd I-plan voor 2022 en verder).
		
	
- 
			Blz. 375
		
			
			Een getransformeerde en doorontwikkelende organisatie/bedrijfsvoering waarbij we onderzoek doen naar het (huidige) organisatiemodel.
		
	
- 
			Blz. 376
		
			
			Uit onderzoek moet blijken of we Bedrijfsvoeringonderdelen slimmer/efficiënter kunnen organiseren. Uitkomst is een goed toegeruste medewerker die tevreden (samen) werkt binnen de fysieke en mentale werkomgeving.
		
	
 
- 
			Blz. 377
		
			
			3.2.5 De organisatie is in control
		
			
	- 
			Blz. 378
		
			
			Collegeverklaring  en ENSIA op orde.
		
	
- 
			Blz. 379
		
			
			Goedkeurende accountantsverklaring.
		
	
- 
			Blz. 380
		
			
			Rechtmatigheidsverantwoording.
		
	
 
- 
			Blz. 381
		
			
			3.2.6 Huis van de stad
		
			
	- 
			Blz. 382
		
			
			Startpunt en Stadhuis zijn ook beschikbaar voor maatschappelijke activiteiten.
		
	
 
- 
			Blz. 383
		
			
			3.2.7 ICT voor minimaal de huidige wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 384
		
			
			Laptopmanagementsoftware + WIFI op locatie Startpunt.
		
	
- 
			Blz. 385
		
			
			Een ICT-infrastructuur om minimaal de huidige wettelijke taken te kunnen uitvoeren.
		
	
- 
			Blz. 386
		
			
			Een applicatielandschap dat tijdig, rechtmatig en toekomstgericht vervangen wordt om minimaal de wettelijke taken uit te kunnen uitvoeren.
		
	
- 
			Blz. 387
		
			
			Een applicatielandschap dat afdoende is om minimaal de huidige wettelijke taken te kunnen uitvoeren. We voldoen aan de eisen van landelijke audits (ENSIA e.d.) en andere landelijke verantwoording aan het Rijk.
		
	
 
- 
			Blz. 388
		
			
			3.2.8 Uitvoering wettelijke taken
		
			
	- 
			Blz. 389
		
			
			De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 390
		
			
			3.3 Slimme inzet van middelen
		
			
	- 
			Blz. 391
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
	
- 
			Blz. 392
		
			
			Wat hebben we bereikt?
		
			
	- 
			Blz. 393
		
			
			3.3.1 Beleidseffectiviteit voor alle programma's wordt vergroot (zie ook in control komen paragraaf bedrijfsvoering). Specifiek onderdeel van beleid risicomanagement is bewust verzekeren (risicostrategie met reële verzekeringspremies)
		
			
	- 
			Blz. 394
		
			
			Risicomanagementbeleid is bestuurlijk vastgesteld en geïmplementeerd, waarbij bestuur en het ambtelijk apparaat meer bewust worden gemaakt van risico's en te nemen beheermaatregelen als onderdeel van het in control komen.
		
	
 
- 
			Blz. 395
		
			
			3.3.2 De mogelijkheid om extra belastingen te heffen en extra inkomen te generen
		
			
	- 
			Blz. 396
		
			
			Lobby naar Den Haag om de wettelijke basis voor extra belastinginkomsten te verruimen.
		
	
 
- 
			Blz. 397
		
			
			3.3.3 Een lage/lagere rente levert een lagere rentelast op in dit programma's
		
			
	- 
			Blz. 398
		
			
			Strategie ontwikkelen kort en lang vreemd geld. Optimaal kort geld aantrekken, wat rente oplevert en afwegen om lang geld aan te trekken eind dit jaar en/of volgend jaar.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 399
		
			
			Algemene informatie programma 3
		
			
	- 
			Blz. 400
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 401
		
			
			Beleidskader
		
	
- 
			Blz. 402
		
			
			Betrokkenheid verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 403
		
			
			Wat heeft het gekost?
		
	
- 
			Blz. 404
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 3
		
	
- 
			Blz. 405
		
			
			Overzicht baten en lasten per ambitie
		
	
- 
			Blz. 406
		
			
			Begrote en werkelijke resultaat per product
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 407
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 408
		
			
			Paragraaf 1 Weerstandsvermogen & risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 409
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 410
		
			
			Beschikbare Weerstandscapaciteit
		
	
- 
			Blz. 411
		
			
			Benodigde weerstandscapaciteit
		
	
- 
			Blz. 412
		
			
			Afgedekte gebeurtenissen
		
	
- 
			Blz. 413
		
			
			Weerstandsvermogen
		
	
- 
			Blz. 414
		
			
			Financiële kengetallen
		
	
 
- 
			Blz. 415
		
			
			Paragraaf 2 Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 416
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 417
		
			
			Verhardingen, groen & water
		
	
- 
			Blz. 418
		
			
			Water en riolering
		
	
- 
			Blz. 419
		
			
			Openbare verlichting
		
	
- 
			Blz. 420
		
			
			Speelvoorzieningen
		
	
- 
			Blz. 421
		
			
			Woningen, gebouwen, accommodaties
		
	
- 
			Blz. 422
		
			
			Scholen
		
	
 
- 
			Blz. 423
		
			
			Paragraaf 3 Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 424
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 425
		
			
			Mens , organisatie en informatie
		
	
- 
			Blz. 426
		
			
			Strategie en innovatie
		
	
- 
			Blz. 427
		
			
			Gastheerschap in ons Huis van de Stad en interne service
		
	
- 
			Blz. 428
		
			
			Verantwoording
		
	
- 
			Blz. 429
		
			
			In control
		
	
 
- 
			Blz. 430
		
			
			Paragraaf 4 Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 431
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 432
		
			
			Overzicht verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 433
		
			
			Gemeenschappelijke regelingen
		
	
- 
			Blz. 434
		
			
			Vennootschappen en coöperaties
		
	
- 
			Blz. 435
		
			
			Stichtingen en verenigingen
		
	
- 
			Blz. 436
		
			
			Overige verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 437
		
			
			Paragraaf 5 Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 438
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 439
		
			
			Kaders grondbedrijf
		
	
- 
			Blz. 440
		
			
			Onderhanden werken (OHW)
		
	
- 
			Blz. 441
		
			
			Kostenverhaallocaties (KVL)
		
	
- 
			Blz. 442
		
			
			Resultaat
		
	
- 
			Blz. 443
		
			
			Stand reserve grondexploitatie
		
	
 
- 
			Blz. 444
		
			
			Paragraaf 6 Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 445
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 446
		
			
			Belastinggrondslag
		
	
- 
			Blz. 447
		
			
			Belastingopbrengsten
		
	
- 
			Blz. 448
		
			
			Kwijtschelding
		
	
- 
			Blz. 449
		
			
			Kostendekkendheid heffingen
		
	
- 
			Blz. 450
		
			
			Belastingdruk
		
	
 
- 
			Blz. 451
		
			
			Paragraaf 7 Financiering
		
			
	- 
			Blz. 452
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 453
		
			
			Uitstaande geldleningen (ug)
		
	
- 
			Blz. 454
		
			
			Ontvangen geldleningen (og)
		
	
- 
			Blz. 455
		
			
			Schatkistbankieren en Wet houdbare gemeentefinaniën
		
	
- 
			Blz. 456
		
			
			Renteontwikkeling en rentevisie
		
	
- 
			Blz. 457
		
			
			Garanties en borgstellingen
		
	
- 
			Blz. 458
		
			
			Kasgeldlimiet
		
	
- 
			Blz. 459
		
			
			Renterisiconorm
		
	
- 
			Blz. 460
		
			
			EMU-saldo
		
	
- 
			Blz. 461
		
			
			Renteschema
		
	
 
- 
			Blz. 462
		
			
			Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
		
			
	- 
			Blz. 463
		
			
			Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
		
	
 
 
- 
			Blz. 464
		
			
			Jaarrekening
		
			
	- 
			Blz. 465
		
			
			Balans
		
			
	- 
			Blz. 466
		
			
			Balans
		
	
- 
			Blz. 467
		
			
			Balans passiva
		
	
 
- 
			Blz. 468
		
			
			Overzicht van baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 469
		
			
			Overzicht baten en lasten
		
	
- 
			Blz. 470
		
			
			Overzicht baten en lasten
		
	
- 
			Blz. 471
		
			
			Overzicht baten en lasten
		
	
 
- 
			Blz. 472
		
			
			Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
		
			
	- 
			Blz. 473
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 474
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 475
		
			
			Immateriële vaste activa
		
	
- 
			Blz. 476
		
			
			Materiële vaste activa met economisch nut
		
	
- 
			Blz. 477
		
			
			Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
		
	
- 
			Blz. 478
		
			
			Financiële vaste activa
		
	
- 
			Blz. 479
		
			
			Voorraden
		
	
- 
			Blz. 480
		
			
			Vorderingen en overlopende activa
		
	
- 
			Blz. 481
		
			
			Liquide middelen
		
	
- 
			Blz. 482
		
			
			Voorzieningen
		
	
- 
			Blz. 483
		
			
			Vaste schulden
		
	
- 
			Blz. 484
		
			
			Vlottende passiva
		
	
- 
			Blz. 485
		
			
			Borg- en garantstellingen
		
	
- 
			Blz. 486
		
			
			Gemeentefonds
		
	
- 
			Blz. 487
		
			
			Toerekening van baten en lasten aan programma's en taakvelden
		
	
 
- 
			Blz. 488
		
			
			Toelichting op de balans
		
			
	- 
			Blz. 489
		
			
			0. Immateriële vaste activa
		
	
- 
			Blz. 490
		
			
			1. Materiële vaste activa
		
	
- 
			Blz. 491
		
			
			2. Financiële vaste activa
		
	
- 
			Blz. 492
		
			
			3. Voorraden
		
	
- 
			Blz. 493
		
			
			4. Uitzettingen korter dan één jaar
		
	
- 
			Blz. 494
		
			
			5. Liquide middelen
		
	
- 
			Blz. 495
		
			
			6. Overlopende activa
		
	
- 
			Blz. 496
		
			
			7. Eigen vermogen
		
	
- 
			Blz. 497
		
			
			8. Voorzieningen
		
	
- 
			Blz. 498
		
			
			9. Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
		
	
- 
			Blz. 499
		
			
			10. Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
		
	
- 
			Blz. 500
		
			
			11. Overlopende passiva
		
	
- 
			Blz. 501
		
			
			12. Niet uit de balans blijkende verplichtingen
		
	
- 
			Blz. 502
		
			
			Gebeurtenissen na balansdatum
		
	
 
- 
			Blz. 503
		
			
			Toelichting op het overzicht van baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 504
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 505
		
			
			Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
		
	
- 
			Blz. 506
		
			
			Onvoorzien
		
	
- 
			Blz. 507
		
			
			Overhead
		
	
- 
			Blz. 508
		
			
			Structurele stortingen en onttrekkingen reserves
		
	
- 
			Blz. 509
		
			
			Incidentele baten en lasten per programma
		
	
- 
			Blz. 510
		
			
			Wet normering topinkomens
		
	
- 
			Blz. 511
		
			
			Programma 1 Wageningen Sociaal
		
			
	- 
			Blz. 512
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 1
		
	
- 
			Blz. 513
		
			
			450.00 Onderwijshuisvesting
		
	
- 
			Blz. 514
		
			
			480.00  Gemeenschapp. baten en lasten onderwijs
		
	
- 
			Blz. 515
		
			
			511.10 Vrede- en ontwikkelingssamenwerking
		
	
- 
			Blz. 516
		
			
			530.00 Sport
		
	
- 
			Blz. 517
		
			
			540.00 Bevordering kunst en cultuur
		
	
- 
			Blz. 518
		
			
			610.00 Samen Wageningen
		
	
- 
			Blz. 519
		
			
			625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid
		
	
- 
			Blz. 520
		
			
			625.40 Beleidsdomein ondersteunen van mantelzorg
		
	
- 
			Blz. 521
		
			
			625.80 Beleidsdomein gezondheidsbeleid
		
	
- 
			Blz. 522
		
			
			625.90 Beleidsdomein cultuur als middel participatie
		
	
- 
			Blz. 523
		
			
			626.10 Integrale toegang en algemeen sociaal domein
		
	
- 
			Blz. 524
		
			
			626.20 Burgerkracht en innovatie
		
	
- 
			Blz. 525
		
			
			626.30 Werkgelegenheid
		
	
- 
			Blz. 526
		
			
			626.31 WSW
		
	
- 
			Blz. 527
		
			
			626.60 Individuele ondersteuning
		
	
- 
			Blz. 528
		
			
			626.70 Sociale zekerheid
		
	
- 
			Blz. 529
		
			
			626.81 Armoedebestrijding
		
	
- 
			Blz. 530
		
			
			650.00 Kinderopvang
		
	
 
- 
			Blz. 531
		
			
			Programma 2 Wageningen Fysiek
		
			
	- 
			Blz. 532
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 2
		
	
- 
			Blz. 533
		
			
			210.00 Wegen, straten en pleinen
		
	
- 
			Blz. 534
		
			
			211.00 Verkeersmaatregelen
		
	
- 
			Blz. 535
		
			
			223.00 Veerdiensten
		
	
- 
			Blz. 536
		
			
			310.10 Bevordering handel en ambacht
		
	
- 
			Blz. 537
		
			
			310.20 Bevordering bedrijfsvestigingen
		
	
- 
			Blz. 538
		
			
			560.00 Wijk- en buurtbeheer
		
	
- 
			Blz. 539
		
			
			721.00 Afvalverwijdering en -verwerking
		
	
- 
			Blz. 540
		
			
			722.00 Riolering en waterzuivering
		
	
- 
			Blz. 541
		
			
			723.00 Energiebeheer
		
	
- 
			Blz. 542
		
			
			810.00 Ruimtelijk beleid
		
	
- 
			Blz. 543
		
			
			810.30 Bestemmingsplannen
		
	
- 
			Blz. 544
		
			
			810.40 Kostenverhaallocaties
		
	
- 
			Blz. 545
		
			
			825.00 Omgevingsvergunning
		
	
- 
			Blz. 546
		
			
			830.00 Grondexploitatie
		
	
 
- 
			Blz. 547
		
			
			Programma 3 Bestuur en Organisatie
		
			
	- 
			Blz. 548
		
			
			Overzicht baten en lasten programma 3
		
	
- 
			Blz. 549
		
			
			001.00 Bestuursorganen (Raad)
		
	
- 
			Blz. 550
		
			
			001.05 Bestuursorganen (B&W)
		
	
- 
			Blz. 551
		
			
			002.00 Bestuursondersteuning College van B&W
		
	
- 
			Blz. 552
		
			
			003.00 Burgerzaken
		
	
- 
			Blz. 553
		
			
			004.00 Baten secretarieleges burgerzaken
		
	
- 
			Blz. 554
		
			
			913.00 Beleggingen en overige financiële middelen
		
	
- 
			Blz. 555
		
			
			920.00 Lokale belastingen
		
	
- 
			Blz. 556
		
			
			921.00 Algemene uitkering
		
	
- 
			Blz. 557
		
			
			922.00 Algemene uitgaven en inkomsten
		
	
- 
			Blz. 558
		
			
			923.00 Bedrijfsvoering
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 559
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 560
		
			
			Staat van reserves en voorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 561
		
			
			Staat van reserves en voorzieningen
		
	
- 
			Blz. 562
		
			
			Staat van voorzieningen
		
	
 
- 
			Blz. 563
		
			
			Verloop reserves
		
			
	- 
			Blz. 564
		
			
			Verloop reserves
		
	
 
- 
			Blz. 565
		
			
			Overzicht van baten en lasten per taakveld
		
			
	- 
			Blz. 566
		
			
			Overzicht van baten en lasten per taakveld
		
	
 
- 
			Blz. 567
		
			
			Overzicht van baten en lasten per programma per taakveld
		
			
	- 
			Blz. 568
		
			
			Overzicht van baten en lasten per programma per taakveld
		
	
 
- 
			Blz. 569
		
			
			Grote projecten
		
			
	- 
			Blz. 570
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 571
		
			
			Projecten programma's
		
	
 
- 
			Blz. 572
		
			
			SISA bijlage
		
			
	- 
			Blz. 573
		
			
			SISA bijlage
		
	
 
- 
			Blz. 574
		
			
			Subsidieregister 2022
		
			
	- 
			Blz. 575
		
			
			Subsidieregister 2022
		
	
 
- 
			Blz. 576
		
			
			Begrippenlijst
		
			
	- 
			Blz. 577
		
			
			Begrippenlijst
		
	
 
- 
			Blz. 578
		
			
			Wettelijk verplichte beleidsindicatoren
		
			
	- 
			Blz. 579
		
			
			Wettelijk verplichte beleidsindicatoren
		
	
 
 
- 
		
			
			Zoeken
		
	
- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
- 
		
			
			Contact
		
	
- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
- 
		
			
			Sitemap