Organisatieontwikkeling
Wat hebben we bereikt in 2022 op het gebied van organisatieontwikkeling?
In 2021 hebben we onderzocht hoe we onze organisatie ‘fitter’ kunnen maken. In 2022 hebben we aan de hand hiervan is het programma Fitte Organisatie opgezet. De aanpak van de Fitte Organisatie leverde de gemeente Wageningen een plek op in de shortlist van de Overheidsawards voor beste Overheidsorganisatie van 2022. Hieronder de belangrijkste acties die in 2022 zijn gerealiseerd in het kader van de Fitte Organisatie.
- Laat je laptop thuis-dagen (uiting geven aan hybride werken)
Een Fitte Organisatie bereiken we met en voor elkaar. Aan de hand van laat-je-laptop-thuis dagen hebben we in 2022 bij elkaar ingecheckt en werken we aan mentale en fysieke gezondheid, kennisdeling en inspiratie.
- Versterken strategisch vermogen
Een belangrijke bevinding uit de onderzoeken was het versterken van het strategisch en sturend vermogen van de organisatie in verband met de complexiteit van de maatschappelijke opgaven. We wilden dat er voor iedereen in de organisatie meer duidelijkheid komt over wat er moet gebeuren, door wie en met welke prioriteit (sturing en kaders). Naar aanleiding hiervan zijn er in 2022 coördinatoren en opgaveleiders gestart. Er is een film gemaakt dat antwoord geeft op de vraag wie doet nu wat? En verandert de rol van de manager? Bekijk de video hier.
- Introductie van opgavegericht werken
Bestuurlijke ambities uit het coalitieakkoord zijn gekoppeld aan vier maatschappelijke opgaven die de komende jaren centraal staan voor onze organisatie. Deze vier opgaven zijn klimaatadaptatie, omgaan met schaarse ruimte, toekomstgericht samenleven en circulaire economie. Aan deze vier opgaven zijn vier opgaveleiders gekoppeld die de komende jaren aan de slag gaan met deze complexe vraagstukken met als doel samen (gemeenteraad, college van B&W, organisatie, inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers) Wageningen leiden naar een duurzame en betekenisvolle positie vanuit samenwerkingskracht.
- Werken met coördinatoren
Uit de onderzoeken is ook gebleken dat de span of attention van managers te groot is en medewerkers te weinig aandacht krijgen. Daarom heeft een aantal teams 1 of meerdere coördinatoren gekregen, met als doel dat medewerkers meer aandacht krijgen, meer duidelijkheid over hun taken en wat er qua resultaten wordt verwacht. Zelforganisatie en de professional centraal blijven de basisuitgangspunten.
- Cultuur
Cultuur komt het meest merkbaar tot uiting in gezamenlijke taal en symbolen. Ook is in 2022 opgevallen dat collega’s en sollicitanten veelal dezelfde Wageningse waarden benoemen, met als kern: Wereldstad in Zakformaat.
- Randvoorwaarden
In 2022 is een succesvol besluitvormingsproces doorlopen om te komen tot extra structureel personeelsbudget, vanaf 2023 en verder, om ambities te kunnen realiseren. Daarmee zijn de financiële randvoorwaarden gerealiseerd om vanaf 2023 verder te kunnen bouwen aan onze fitte organisatie en realisatie van maatschappelijke ambities (coalitieakkoord).
De mens centraal
De (interne) marketing van een sterk werkgeversmerk heeft veel aandacht gekregen door het positioneren van de fitte organisatie. Ondanks schaarste op de arbeidsmarkt is er een aantal succesvolle wervingstrajecten afgerond. Nieuwe medewerkers verwelkomen wij met een Warm Wagenings Welkom. Ieder kwartaal zijn er diverse workshops en activiteiten gericht op onder andere de nieuwe medewerkers. In Het Goede Gesprek dat elke medewerker jaarlijks met de leidinggevende heeft is volop aandacht voor de ontwikkeling van onze medewerkers. Het gaat om verbinding en aandacht;
Om de duurzame inzetbaarheid te vergroten is er voor 3 clusters een analyse strategische personeelsplanning (SPP) uitgevoerd. In 2023 wordt voor de volgende 6 clusters eenzelfde analyse uitgevoerd.
De werving & selectie van een verzuim- en inzetbaarheidscoach is opgestart om de verzuim- en re-integratiebegeleiding nog kwalitatiever in te steken en meer in te zetten op preventie.
Er is een verbeterplan opgesteld t.b.v. een succesvolle aanbesteding personeelsinformatiesysteem inclusief functioneel beheer en salarisverwerking. In 2023 is de aanbesteding afgerond en vinden de verder optimalisaties plaats.
Informatievoorziening en datagericht werken
In 2022 is het Cloudbeleid vastgesteld evenals het Cloudplan om dit beleid ten uitvoer te brengen. Deze documenten geven kaders, richtlijnen, planning en financieel inzicht voor de toekomst van het applicatielandschap. De applicatie voor Gemeentelijke Belastingen is Europees aanbesteed en de applicatie voor de Begraafplaatsadministratie is vervangen. Er is een projectleider aangesteld voor de Wet Open Overheid die gestart is met de marktverkenning naar een applicatie om stukken eenvoudig te kunnen anonimiseren voor publicatie. Op het gebied van applicaties en koppelingen ten bate van de Omgevingswet zijn voorbereidingen getroffen. Eveneens is in 2022 een succesvolle datapilot geweest met nieuwe ICT-voorzieningen waarmee nieuwe inzichten kunnen worden gegeven op het gebied van HRM en financiën. De pilot heeft inzicht opgeleverd in verdere mogelijkheden voor data-analyse over verschillende beleidsterreinen heen. In deze nieuwe ontwikkeling en andere aanbestedingen zijn nadrukkelijk de onderwerpen privacy en veiligheid betrokken. In het kader van de professionalisering is een applicatie aangeschaft voor Portfoliomanagement, het proces dat erop gericht is om overzicht te hebben en te kunnen sturen op alle ontwikkelingen en projecten. Tot slot heeft het zaakgericht maken van interne en klant-processen een vlucht genomen en nadert het project Vernieuwen Zaakgericht Werken zijn afronding.
Inhuur
Voor het verder in control komen van de organisatie (als ook de wendbaarheid) is het van belang om inzicht te hebben in de aard en omvang van de externe inhuur. Daarom is ook in 2022 de externe inhuur transparant gemaakt zoals is geadviseerd in het rapport van de Rekenkamer 'Inhuur van externen' d.d. september 2019.
Hieronder is een analyse van de externe inhuur met de benodigde kengetallen in beeld gebracht. Door deze cijfers structureel op te nemen in deze paragraaf wordt de informatievoorziening rondom inhuur verbeterd en zijn jaarlijkse analyses beter mogelijk.
In de administratie maken wij de inhuur inzichtelijk met de volgende indeling: Specifieke kennis en kunde, Vacatureruimte, Langdurige ziekte, Overige.
Hieronder treft u een overzicht van de begrote en gerealiseerde bedragen aan: