-
Blz. 1
Programmabegroting 2022
-
Blz. 2
Programmabegroting 2022 - 2025
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Financiën op orde met ruimte voor nieuwe investeringen: een duurzamer, socialer en groener Wageningen
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Uitgangspunten begroting
-
Blz. 8
Begrotingsresultaat
-
Blz. 9
Kadernota 2021 en de Notitie Keuzes voor een Nieuwe Toekomst
-
Blz. 10
Effect meicirculaire 2021
-
Blz. 11
Aanpassing richtlijn 'ramen extra middelen jeugdzorg'
-
Blz. 12
Financieel beeld bij 100% compensatie jeugdzorg
-
Blz. 13
Vervallen stelpost OZB-verhoging
-
Blz. 14
Overige effecten begrotingsresultaat
-
Blz. 15
Technische aanpassingen begroting
-
Blz. 16
Leeswijzer
-
Blz. 17
Een gewijzigde opzet en inhoud van de programmabegroting
-
Blz. 18
Programma 1 Wageningen sociaal
-
Blz. 19
Waarom dit programma?
-
Blz. 20
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 21
1.1 Gezondheid, eenzaamheid en veerkracht
-
Blz. 22
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 23
Doelstellingen
-
Blz. 24
1.1.1 Kinderen en jongeren hebben een gezondere leefstijl
-
Blz. 25
Het aantal dagen dat kinderen buiten spelen en deelnemen aan buitenschoolse sportactiviteiten, is 5% verhoogd ten opzichte van de kindermonitor 2017 (bijvoorbeeld door inzet sport/buurtwerk en vergroening schoolpleinen).
-
Blz. 26
In Wageningen zijn er minder kinderen met overgewicht dan het gemiddelde in Gelderland.
-
Blz. 27
Jongeren zijn zich bewust van de gevolgen van het gebruik van alcohol, roken en drugs en het omgaan met groepsdruk.
-
Blz. 28
1.1.2 Voorkomen dat kinderen en jongeren kampen met ernstigere psychische klachten door tijdig psychische klachten te signaleren en bespreekbaar te maken
-
Blz. 29
Kinderen en jongeren kunnen beter omgaan met psychische klachten door deze klachten te voorkomen, te signaleren en bespreekbaar te maken (o.a. inzet van SOH jeugd GGZ, inloop Jeugd en Gezin, jongerenwerk, maatschappelijk werk).
-
Blz. 30
1.1.3 Inwoners met een lage sociaaleconomische status (SES) leven langer, langer in goede gezondheid en ervaren meer veerkracht.
-
Blz. 31
In de Wageningse aandachtswijken hebben inwoners minder overgewicht (o.a. door beweegactiviteiten in de wijken, projecten gericht op een gezond voedingspatroon).
-
Blz. 32
In de Wageningse aandachtswijken wordt er evenveel bewogen als het Wageningse gemiddelde. Wij gaan hierbij uit van de Nederlandse norm gezond bewegen (o.a. beweegactiviteiten Welsaam).
-
Blz. 33
Inwoners ervaren meer bestaanszekerheid
-
Blz. 34
Inwoners hebben mogelijkheden om hun basisvaardigheden (taal, rekenen en digivaardigheden) te vergroten.
-
Blz. 35
Mensen wonen en werken in een gezonde leefomgeving, zowel binnen als buiten.
-
Blz. 36
1.1.4 We willen eenzaamheid voorkomen, signaleren en verminderen
-
Blz. 37
Inwoners ervaren minder eenzaamheid (bijvoorbeeld ontmoetingsactiviteiten bij partners in de stad, o.a. Huizen van de wijk/Markt 17 etc.).
-
Blz. 38
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 39
1.2 Armoedebestrijding en financiële zelfstandigheid
-
Blz. 40
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 41
Doelstellingen
-
Blz. 42
1.2.1 We zetten in op het voorkomen, verzachten en verhelpen van armoede.
-
Blz. 43
Resultaten (bijvoorbeeld bereik van de regelingen) worden bepaald na de herijking van de instrumenten.
-
Blz. 44
1.2.2 Wageningers met schulden worden zo vroeg mogelijk gesignaleerd en geholpen bij hun schuldenproblematiek
-
Blz. 45
Alle meldingen over betalingsachterstanden worden beoordeeld. Boven bepaalde grensbedragen wordt iedere melding opgevolgd.
-
Blz. 46
Overige resultaten worden bepaald na de herijking van de instrumenten.
-
Blz. 47
We ontvangen meldingen over betalingsachterstanden bij zorgverzekeraars, nutsbedrijven en grote (lokale) verhuurders.
-
Blz. 48
1.2.3 We voorkomen instroom in de bijstand van werkzoekenden of (nog) werkenden en maken gebruik van veranderingen in de arbeidsmarkt met omscholing en focus op kansberoepen
-
Blz. 49
In 2022 zijn 20 Wageningers zonder werk (waarvan 10 zonder bijstandsuitkering) omgeschoold naar een beroep in de klimaat/duurzaamheidssector (Inzet op nuggers, door slimmer samenwerken in arbeidsmarktregio).
-
Blz. 50
In 2022 hebben 20 Wageningers met een bijstandsuitkering (duurzaam) werk gevonden in een kansberoep, bovenop de reguliere uitstroom.
-
Blz. 51
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 52
1.3 Wettelijke taken vanuit Wageningse principes
-
Blz. 53
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 54
Doelstellingen
-
Blz. 55
1.3.1 Kinderen en jongeren kunnen zich op eigen wijze ontwikkelen zonder dat dit wordt geproblematiseerd (normaliseren)
-
Blz. 56
Gezinnen doen voor hulp minder beroep op (duurdere) geïndiceerde jeugdhulp en maken hiervoor meer gebruik van basisvoorzieningen
-
Blz. 57
1.3.2 Versterken van de positie van ouders als opvoeders
-
Blz. 58
Ouders voelen zich gesteund door het gebruik van ouderprogramma's, laagdrempelige opgroei- en opvoedondersteuning en hulp bij echtscheiding en hebben hun opvoedvaardigheden vergroot.
-
Blz. 59
1.3.3 Inwoners voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en doen iets voor een ander of hun omgeving (versterken burgerschap)
-
Blz. 60
Leefbare wijken: In de eigen wijk zijn er mogelijkheden voor de bewoner om anderen te ontmoeten en samen activiteiten te ondernemen, bijvoorbeeld in wijkcentrum of buurtinitiatieven (zie ook doel 2.7.3).
-
Blz. 61
Meer dan 37% van de ondervraagden (volwassenen en ouderen) voor de monitor van VGGM doet in 2021 vrijwilligerswerk.
-
Blz. 62
Minder mantelzorgers zijn overbelast; van de ondervraagden voor de monitor van VGGM geeft in 2021 < 3% in categorie Ouderen 65+ en < 2% in categorie Volwassen aan overbelast tot zwaar overbelast te zijn.
-
Blz. 63
1.3.4 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 64
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 65
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 66
1.4 Vrijheid en internationale samenwerking
-
Blz. 67
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 68
Doelstellingen
-
Blz. 69
1.4.1 We zijn vanuit Wageningen, Stad der Bevrijding, voortdurend zichtbaar als voorvechter en gangmaker voor het bewustzijn en daarmee de bevordering van individuele en collectieve vrijheid
-
Blz. 70
We bieden via Wageningen 45 een onderscheidend programma met impact: lokaal, regionaal, landelijk, internationaal, het hele jaar rond. Met ontmoetingen, evenementen, dialoog, kennisdeling en educatie. Fysiek en online.
-
Blz. 71
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 72
1.5 Onderwijs en kinderopvang
-
Blz. 73
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 74
Doelstellingen
-
Blz. 75
1.5.1 Onderwijsachterstanden en ontwikkel- en taalspraakachterstanden zijn verminderd
-
Blz. 76
90% van alle kinderen en 80% van de kinderen met een VVE verwijzing stroomt succesvol door naar een reguliere groep 3. 90% van de leerlingen maakt na één jaar in de schakelklas een succesvolle overstap naar een passende reguliere groep.
-
Blz. 77
Logopedische screening voor VVE kinderen en indicatiescreening alle kinderen groep 1 t/m 8 waar zorgen zijn.
-
Blz. 78
1.5.2 Alle leerlingen verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
-
Blz. 79
Het aantal Voortijdig School Verlaters (VSV’ers) in de regio Vallei daalt tot 2024 met 1,5%.
-
Blz. 80
Het relatief schoolverzuim bedraagt maximaal 2% van het aantal leerplichtigen.
-
Blz. 81
1.5.3 Ieder kind ontwikkelt ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid (draagt mede bij aan programma 3)
-
Blz. 82
Er is een scholingsprogramma gericht op het stimuleren van ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid (draagt mede bij aan programma natuur en duurzaamheid).
-
Blz. 83
1.5.4 Voor Wageningse leerlingen zijn scholen voor bijzonder en speciaal onderwijs buiten Wageningen goed bereikbaar
-
Blz. 84
De maximale reistijd is van 90 minuten teruggebracht naar maximaal 60 minuten. Deze wijziging gaat in bij aanvang schooljaar 2020/2021 .
-
Blz. 85
De vervoerder verduurzaamt zijn wagenpark. Op het totaal van de kilometers passend vervoer schooljaar 2020/2021 wordt 25% met Euro-6, 50% met Groen gas (Biogas) en 25% met Elektrisch/Waterstof uitgevoerd.
-
Blz. 86
1.5.5 Schoolgebouwen bieden een optimale leeromgeving, zijn toekomstig bestendig en multifunctioneel
-
Blz. 87
Er is voldoende adequate capaciteit voor onderwijshuisvesting
-
Blz. 88
Scholen hebben maatregelen genomen om hun schoolgebouw te verduurzamen.
-
Blz. 89
1.5.6 Schoolpleinen dragen bij aan een groene speelomgeving
-
Blz. 90
Er zijn meer schoolpleinen vergroend en alle schoolpleinen zijn openbaar toegankelijk (zie ook resultaten bij programma 3 groen).
-
Blz. 91
1.5.7 Het kind centraal stellen in zijn/haar behoefte aan hulp en ondersteuning en een gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen voor alle kinderen
-
Blz. 92
Samenwerking onderwijs en jeugdhulp, één plan met betrokkenen (bijvoorbeeld onderwijszorgarrangement De Dijk, aansluiting school en thuis).
-
Blz. 93
1.5.8 Meer Thuisnabij, passend onderwijs
-
Blz. 94
Zoveel mogelijk kinderen in Wageningen naar school.
-
Blz. 95
1.5.9 Er is kwalitatief goede en veilige kinderopvang geboden
-
Blz. 96
Alle kinderopvanglocaties en gastouders zijn gecontroleerd en maatregelen zijn genomen bij eventuele onvolkomenheden (100%).
-
Blz. 97
1.5.10 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 98
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 99
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 100
1.6 Een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 101
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 102
Doelstellingen
-
Blz. 103
1.6.1 Inclusief sporten & bewegen: sporten en bewegen is mogelijk voor alle mensen die willen meedoen
-
Blz. 104
Meer bewustwording, samenwerking en sportbevordering om drempels weg te nemen voor die mensen die niet vanzelfsprekend sporten.
-
Blz. 105
1.6.2 Van jongs af voldoende en vaardig bewegen
-
Blz. 106
Kinderen leren zwemmen en blijven zwemvaardig.
-
Blz. 107
Kinderen maken kennis met het verschillende (georganiseerde) sportaanbod in Wageningen.
-
Blz. 108
Scholen en kinderopvang bieden beweegactiviteiten aan.
-
Blz. 109
1.6.3 Een duurzame en functionele sportinfrastructuur
-
Blz. 110
Een beweegvriendelijk ingerichte openbare ruimte, zodat sporten en bewegen hier vanzelfsprekend is.
-
Blz. 111
Sportaccommodaties worden breed en intensief gebruikt. De exploitatie van sportaccommodaties verbetert door hogere inkomsten (breder en intensiever gebruik) en lagere kosten (door functionele inzet, slimme spreiding en lagere energierekening).
-
Blz. 112
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 113
1.7 Cultuur is een drager van een bruisend en vitaal Wageningen
-
Blz. 114
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 115
Doelstellingen
-
Blz. 116
1.7.1 Alle kinderen krijgen de kans om hun culturele interesses en bagage te ontwikkelen (onderdeel cultuuractieplan)
-
Blz. 117
Alle kinderen maken kennis met kunst en cultuur op en rond de basisschool (cultuuractieplan).
-
Blz. 118
1.7.2 Alle inwoners kunnen zich persoonlijk ontwikkelen en hun maatschappelijke kansen verbeteren (gedeeltelijk onderdeel cultuuractieplan)
-
Blz. 119
Inwoners hebben toegang tot een professionele theatervoorziening, inclusief cultuurmakelaar.
-
Blz. 120
Inwoners komen in aanraking met cultuur en culturele activiteiten.
-
Blz. 121
1.7.3 Alle inwoners hebben vrije toegang tot informatie en kennis
-
Blz. 122
Inwoners hebben toegang tot een openbare bibliotheekvoorziening die invulling geeft aan de 5 wettelijke functies.
-
Blz. 123
Inwoners kunnen historische archieven raadplegen en hulp krijgen bij het doen van onderzoek.
-
Blz. 124
Inwoners kunnen (waar mogelijk digitaal) kennis nemen van de geschiedenis van Wageningen.
-
Blz. 125
Inwoners kunnen gericht zoeken naar foto's, prenten en (bouw-)tekeningen in een beeldbank.
-
Blz. 126
Lokaal nieuws en achtergrondinformatie is beschikbaar via de lokale media.
-
Blz. 127
1.7.4 Er is een aantrekkelijk cultureel klimaat in Wageningen (cultuuractieplan: thema's samenwerking en ruimtegebruik)
-
Blz. 128
Actieve cultuurmakers worden gestimuleerd om samen onze cultuursector naar een hoger plan te brengen, waaronder het vinden van voldoende ruimte en landelijke subsidies voor innovatieve projecten.
-
Blz. 129
In de Stedelijke Cultuurregio Ede-Wageningen wordt meer samengewerkt.
-
Blz. 130
1.7.5 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 131
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 132
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 133
1.8 Een veilige en leefbare woon-, werk- en ondernemingsomgeving
-
Blz. 134
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 135
Doelstellingen
-
Blz. 136
1.8.1 Ondermijning
-
Blz. 137
Bewustwording inwoners en ondernemers vergroten door minimaal 10 communicatie-uitingen per jaar te doen over diverse onderwerpen van ondermijning.
-
Blz. 138
Er is een plan van aanpak ondermijning.
-
Blz. 139
Er zijn ten minste twee integrale controles uitgevoerd per jaar
-
Blz. 140
1.8.2 Zorg en veiligheid
-
Blz. 141
Er is een convenant voor vroeg signalering van overlast gevende jeugd.
-
Blz. 142
Er is een opschalingsmodel ter voorkoming van escalatie naar standaard VNG.
-
Blz. 143
Er is passende zorg en ondersteuning voor kwetsbare personen waaronder personen met verward gedrag.
-
Blz. 144
Inwoners voelen zich veilig in hun wijk.
-
Blz. 145
1.8.3 Evenementen
-
Blz. 146
Er komt een procesomschrijving ‘melden demonstraties’.
-
Blz. 147
We dragen zorg voor een integraal evenementenbeleid.
-
Blz. 148
1.8.4 Crisisbeheersing
-
Blz. 149
Er wordt voortdurend geïnvesteerd in de lokale crisisorganisatie zodat er ten tijde van een (lokale) crisis adequaat opgetreden kan worden.
-
Blz. 150
1.8.5 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 151
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 152
Welke risico's staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 153
Algemene informatie programma 1
-
Blz. 154
Beleidsindicatoren
-
Blz. 155
Beleidskader maatschappelijke ontwikkeling
-
Blz. 156
Beleidskader onderwijs
-
Blz. 157
Beleidskader sport
-
Blz. 158
Beleidskader cultuur
-
Blz. 159
Beleidskader veiligheid
-
Blz. 160
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 161
Wat mag het kosten?
-
Blz. 162
Programma 2 Wageningen fysiek
-
Blz. 163
Waarom dit programma?
-
Blz. 164
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 165
2.1 Infrastructuur en duurzame bijdrage mobiliteit
-
Blz. 166
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 167
Doelstellingen
-
Blz. 168
2.1.1 Goede bereikbaarheid voor alle modaliteiten, 'inclusief' voor alle inwoners en bezoekers
-
Blz. 169
Een aaneensluitend stelsel van voetgangersvoorzieningen en toegankelijke openbare ruimte (inclusieve maatschappij).
-
Blz. 170
Een fijnmazig netwerk fiets infrastructuur (inclusief veer), conform de netwerkvisie.
-
Blz. 171
Een robuuste auto infrastructuur die huidige/toekomstige vraag naar capaciteit kan accommoderen en waar de doorstroming zo lang mogelijk op gang blijft en hinder zo min mogelijk optreedt.
-
Blz. 172
Samenwerking in de provincie ten behoeve van een hoogwaardig OV-netwerk, conform de netwerkvisie.
-
Blz. 173
2.1.2 Een verkeersveilige woon-, werk- school- en leefomgeving
-
Blz. 174
Bewoners hebben invloed op hun directe leefomgeving, door actief in te spelen op kleine verkeersvragen en -knelpunten via o.a. meldpunt openbare ruimte
-
Blz. 175
Duurzaam veilig richtlijnen toepassen bij wegontwerp ten behoeve van verkeersveilige openbare ruimte (bij nieuwe ontwikkelingen en onderhoud van bestaande straten, zoals bij schoolomgevingen).
-
Blz. 176
Educatie, voorlichting en handhaving ten behoeve van voorkomen van ongevallen (in samenwerking met verkeersveiligheidsregio Foodvalley).
-
Blz. 177
Goed inframanagement (conform niveau basis).
-
Blz. 178
Parkeerbeleid ten behoeve van juiste mate van leefbaarheid.
-
Blz. 179
Vergunningen (zoals evenement-, inrit- en omgevingsvergunning) en gehandicaptenparkeren zijn getoetst en verstrekt.
-
Blz. 180
2.1.3 Verduurzamen van mobiliteit (Wageningen Klimaatneutraal 20XX)
-
Blz. 181
Gemeente Wageningen geeft uitvoering aan het mobiliteitsconvenant.
-
Blz. 182
Plaatsen van laadpalen is gefaciliteerd.
-
Blz. 183
2.1.4 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 184
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 185
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 186
2.2 Een aantrekkelijk, sociaal, duurzaam en circulair economisch klimaat
-
Blz. 187
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 188
Doelstellingen
-
Blz. 189
2.2.1 Transparante en accurate ondernemersdienstverlening
-
Blz. 190
Behoeften ondernemers in beeld.
-
Blz. 191
Nauwere samenwerking met andere platforms/organisaties (ondernemersverenigingen, kennis/onderwijsinstellingen).
-
Blz. 192
Vlotte vergunningen procedures.
-
Blz. 193
2.2.2 Een aantrekkelijke en levendige binnenstad om in te verblijven
-
Blz. 194
Er is een effectief centrummanagement.
-
Blz. 195
Goed functionerende warenmarkt.
-
Blz. 196
Openbare ruimte van de binnenstad is een prettige verblijfsomgeving, met kwaliteitsniveau basis.
-
Blz. 197
Optimale structuur binnenstad (waaronder looproutes, entrees, parkeren, groen en invulling vastgoed).
-
Blz. 198
Promotiestrategie binnenstad
-
Blz. 199
2.2.3 Verbinding (binnen)stad en WUR
-
Blz. 200
Er is samenwerking tussen de WUR - gemeente - samenleving ten behoeve van zichtbaarheid van de WUR in de binnenstad.
-
Blz. 201
Samenwerking op kennis in de Agrifood en life sciences en de hele keten.
-
Blz. 202
2.2.4 Sterk vestigingsklimaat voor het kennisecosysteem
-
Blz. 203
Aantrekkelijk woon- en verblijfsklimaat (vestigingsklimaat).
-
Blz. 204
Behoud en aantrekken van nieuwe (met name) kennisintensieve bedrijven (nationaal en internationaal).
-
Blz. 205
Hoogwaardige (groen en duurzaam) en goed bereikbare werklocaties.
-
Blz. 206
Sterke positie binnen regio Foodvalley waarin partners complementair zijn, gebaseerd op gezamenlijke ambities.
-
Blz. 207
2.2.5 Aantrekkelijke functionele en bereikbare werklocaties reguliere bedrijvigheid
-
Blz. 208
Er is een Toekomstvisie op de werklocaties waaronder de Haven, als onderdeel van de visie bebouwde kom (omgevingsvisie).
-
Blz. 209
Inzicht in de betekenis en de behoeften van de reguliere bedrijvigheid.
-
Blz. 210
2.2.6 Een aantrekkelijk kwalitatief aanbod voor recreatie en toerisme
-
Blz. 211
Inwoners en bezoekers zijn op de hoogte van het toeristisch aanbod en het is duidelijk of er gebruik van wordt gemaakt.
-
Blz. 212
Sterk recreatief aanbod.
-
Blz. 213
2.2.7 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 214
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 215
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 216
2.3 Een groene en biodiverse leefomgeving
-
Blz. 217
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 218
Doelstellingen
-
Blz. 219
2.3.1 Een toename van de biodiversiteit (genetische variatie, soortendiversiteit en leefgebied)
-
Blz. 220
De biodiversiteit van het buitengebied is verhoogd door landschappelijke inpassing van initiatieven en door de aanleg van landschapselementen in samenwerking met andere partijen. Dit resultaat is afhankelijk van doel 2.4.
-
Blz. 221
De biodiversiteit van het openbaar groen is verhoogd (zowel binnenstedelijk als in het buitengebied), waarbij kansen voor innovatie waar mogelijk worden toegepast.
-
Blz. 222
De waterkwantiteit in de stadsgracht is verhoogd, waardoor de waterkwaliteit en de visuele kwaliteit verbetert.
-
Blz. 223
Er is een biodiversiteitsplan opgesteld en daar is een uitvoeringsplan aan gekoppeld.
-
Blz. 224
Er is in samenwerking met externe partijen een plan van aanpak opgesteld voor de noordelijke ecologische verbindingszone (visie Buitengebied) en daar wordt uitvoering aan gegeven.
-
Blz. 225
Nieuwbouw is natuurinclusief uitgevoerd (zie ook programma 2.7).
-
Blz. 226
Vergroening van tuinen (Steenbreek), daken en schoolpleinen is door middel van subsidies gestimuleerd.
-
Blz. 227
2.3.2 Vergroten van de leefkwaliteit (kwantiteit en kwaliteit van het groen) waarmee gezondheid wordt bevorderd, geanticipeerd wordt op de klimaatverandering (klimaatadaptatie), meer CO2 wordt opgevangen en de ruimtelijke kwaliteit wordt vergroot.
-
Blz. 228
Bij alle nieuwbouwplannen wordt minimaal 10% divers groen in de wijk gerealiseerd en bestaand groen in de woonomgeving behouden en versterkt (zie ook programma 2.7).
-
Blz. 229
Het groen is in diverse wijken omgevormd naar een toekomstbestendige vorm (klimaatbestendig, meer biodiversiteit en afgestemd op beheerniveau).
-
Blz. 230
In samenwerking met andere partijen is de binnenstad vergroend (zie ook programma 2.2)
-
Blz. 231
Instandhouding van de hoofd/ecologische groenstructuur.
-
Blz. 232
2.3.3 De openbare ruimte is schoon, heel en veilig.
-
Blz. 233
In samenwerking met externe partners wordt in 2021 een strategisch plan ontwikkeld voor uitvoering van het onderhoud van de buitenruimte incl. slimme inzet van financiële middelen waaronder vervangingsinvesteringen voor groen en speeltoestellen.
-
Blz. 234
2.3.4 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 235
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 236
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 237
2.4 Een toekomstbestendige fysieke leefomgeving
-
Blz. 238
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 239
Doelstellingen
-
Blz. 240
2.4.1 Implementatie Omgevingswet
-
Blz. 241
Er is een omgevingsplan voor de fysieke leefomgeving met een passend digitaal stelsel omgevingswet (DSO)
-
Blz. 242
Er is een omgevingsvisie in ontwikkeling waarin de maatschappelijke opgaven in relatie tot de fysieke leefomgeving staan
-
Blz. 243
Er is een participatiestrategie
-
Blz. 244
Omgevingsvergunningen die passen in de omgevingsvisie
-
Blz. 245
2.4.2 Een integrale uitvoering van de opgaven in de fysieke leefomgeving
-
Blz. 246
Strategie en grondbeleid voor het uitvoeren van de ruimtelijke ambities
-
Blz. 247
Uitvoeringsprogramma voor de ontwikkeling van de stad
-
Blz. 248
2.4.3 Beleid voor de fysieke leefomgeving, dat aansluit bij de ambitie
-
Blz. 249
Kaders en bestemmingsplannen voor de fysieke leefomgeving (wettelijk) zijn actueel en worden gehandhaafd
-
Blz. 250
2.4.4 Ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen binnen onze ambitie
-
Blz. 251
Bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen maken kleinere initiatieven van derden, die passen in onze ambitie, mogelijk (leges)
-
Blz. 252
Grote ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen in onze ambitie en worden projectmatig uitgevoerd (grondbedrijf)
-
Blz. 253
Het project Grebbedijk is in uitvoering
-
Blz. 254
Het project Grebbedijk is voorbereid
-
Blz. 255
Onze werkprocessen zijn zodanig dat initiatieven in de fysieke leefomgeving onze ambitie mogelijk maken
-
Blz. 256
2.4.5 Identiteit van de stad is beleefbaar
-
Blz. 257
Cultuurhistorie is zichtbaar in Wageningen
-
Blz. 258
Cultuurhistorie wordt gevierd
-
Blz. 259
Monumenten hebben een plek in de omgevingsvisie en -plan
-
Blz. 260
2.4.6 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 261
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 262
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 263
2.5 Klimaatneutraal in 20XX
-
Blz. 264
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 265
Doelstellingen
-
Blz. 266
2.5.1 Er is 50% bespaard op de warmtevraag in 20XX ten opzichte van 2008
-
Blz. 267
In 2022 hebben alle VvE's een haalbaarheidsstudie uit laten voeren of zijn ze hiermee bezig. Uit deze studie wordt duidelijk hoe zij kunnen besparen en hoe zijn hun resterende warmtevraag duurzaam kunnen invullen.
-
Blz. 268
Door inzet op bewustwording, stimuleren gebruik van subsidies en ondersteuning van huishoudens en bedrijven is de nettowarmtevraag per huishouden met XX en bedrijf met XX per jaar gedaald.
-
Blz. 269
Energiemaatregelen worden via een Energie Service Company (ESCo) aangeboden als onderdeel van de wijkaanpak. In 2022 worden hier verkennende stappen in gemaakt.
-
Blz. 270
Ook in 2022 handhaaft gemeente Wageningen doorlopend bij bedrijven en instellingen om er op toe te zien dat zij voldoen aan de wettelijke verplichtingen met betrekking tot energiebesparing. In 20XX voldoet minimaal 75% hieraan.
-
Blz. 271
2.5.2 100% van de warmte wordt in 20XX duurzaam opgewekt in Wageningen en haar directe omgeving en 400 TJ elektriciteit wordt in 2030 duurzaam opgewekt op grondgebied van de gemeente.
-
Blz. 272
De aanbesteding/inkoop van energie voor de gemeentelijke organisatie resulteert in concrete lokale duurzame energieopwek installaties waarmee deze energievraag kan worden voorzien (doel: 33% per 5 jaar).
-
Blz. 273
De huurders van Woningstichting appartementen in de Nude zijn overgestapt van koken op gas naar koken op inductie. Hierbij is de woningcorporatie "De Woningstichting" in de lead, waarbij de doorlooptijd langer dan 2022 is.
-
Blz. 274
De Regionale Energie Strategie RFV (RES) 1.0 die in 2021 is vastgesteld door de gemeenteraad wordt vertaald naar concrete uitvoeringsplannen. De samenwerking binnen de regio gaat door.
-
Blz. 275
Geschikte windmolenlocaties zijn in 2022 in beeld gebracht.
-
Blz. 276
Het aantal inwoners, bedrijven en instellingen die jaarlijks investeren in zonne-energie is gestegen. Het percentage geschikt dakoppervlak dat benut wordt stijgt van 31% naar 75%. In 2022 worden vervolgstappen gemaakt die bijdragen aan dit resultaat.
-
Blz. 277
Het warmtenet voor de Proeftuin Aardgasvrije wijk Benedenbuurt wordt gerealiseerd tegen 2040. In 2022 worden stappen gezet die bijdragen aan dit resultaat.
-
Blz. 278
In Wageningen is tegen 2040 door warmtepartners een open duurzaam warmtenet gerealiseerd waarop enkele duizenden woningen, bedrijven en instellingen zijn aangesloten. In 2022 worden stappen gezet die bijdragen aan dit resultaat.
-
Blz. 279
Voor alle wijken die niet worden aangesloten op het warmtenet is een Wijk Uitvoerings Plan (WUP) gemaakt in 2022. Er is uitvoering gegeven aan deze WUP zodat woningen, bedrijven en instellingen in deze wijken worden voorzien van warmte tegen 2040.
-
Blz. 280
Ook in 2022 worden vervolgstappen gezet om zonneparken te realiseren binnen de voorwaarden en criteria uit Visie Buitengebied.
-
Blz. 281
2.5.3 De klimaatimpact die gepaard gaat met productie en consumptie van voedsel is verminderd.
-
Blz. 282
Duurzame korte voedselketens (lokale natuurinclusieve productie voor regionale consumptie) zijn kwantitatief en kwalitatief toegenomen. In 2022 worden stappen genomen die bijdragen aan dit resultaat.
-
Blz. 283
In 2022 wordt gestart met uitvoering geven aan de voedselagenda 2021-2030 die in 2021 opgesteld werd.
-
Blz. 284
Gedeelte van voedselcapaciteit hoort bij gezondheid, te weten bij doel "1.1.1 Kinderen en jongeren hebben een gezondere leefstijl", specifiek het resultaat dat focust op overgewicht bij jongeren.
-
Blz. 285
Ook in 2022 zetten we in op minder voedselverspilling en consumptie van vlees en zuivel door de Wageningse huishoudens, bedrijven en restaurants.
-
Blz. 286
2.5.4 De klimaatdoelstellingen worden op een ambitieuze doch realistische wijze vormgegeven.
-
Blz. 287
In 2022 wordt gestart met de acties die vallen onder De Routekaart Wageningen Klimaatneutraal 2030 is herijkt in 2021.
-
Blz. 288
2.5.5 Het verduurzamen van de gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 289
De gemeentelijke gebouwen zijn in 20XX energieneutraal. In 2022 worden stappen genomen die bijdragen aan dit streven.
-
Blz. 290
2.5.6 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 291
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 292
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 293
2.6 Een veilige en gezonde leefomgeving
-
Blz. 294
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 295
Doelstellingen
-
Blz. 296
2.6.1 Milieunormen worden niet overschreden
-
Blz. 297
Ook in 2022 wordt met behulp van toezicht en handhaving gecontroleerd of normen op gebied van bodem, lucht, geluid, geur en energie niet worden overschreden.
-
Blz. 298
2.6.2 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 299
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 300
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 301
2.7 Iedereen in Wageningen heeft de beschikking over een passende woning
-
Blz. 302
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 303
Doelstellingen
-
Blz. 304
2.7.1 Versnelling en mogelijke ophoging van de woningbouwproductie in Wageningen in antwoord op de verhoogde huishoudensprognose van circa 3.500 tot 3.800 huishoudens tot 2040
-
Blz. 305
De potentiële zoekgebieden voor woningbouwlocaties zijn in beeld gebracht. Ambitie 2.4 RO is randvoorwaardelijk (Incidenteel uit reserve grondbedrijf)
-
Blz. 306
In Wageningen worden tussen 2021 en 2024 minimaal 700 woningen opgeleverd.
-
Blz. 307
Nieuw te bouwen woningen zijn (bijna) energieneutraal met ook aandacht voor circulariteit en natuurinclusief bouwen. Dit resultaat draagt bij aan programma's 2.4 en 2.5.
-
Blz. 308
Plan van aanpak wat inzicht geeft in de mogelijkheden voor extra versnelling van de woningbouw. Progr 2.4 RO is randvoorwaardelijk
-
Blz. 309
2.7.2 De woningvoorraad sluit aan bij de behoefte aan betaalbare woningen van lagere inkomensgroepen waaronder ouderen, jongeren en studenten
-
Blz. 310
Bij elk bouwplan met meer dan 30 woningen worden minimaal 30% sociale huurwoningen en 15% middenhuur gerealiseerd. In 2022 evalueren we de woningmarktstrategie.
-
Blz. 311
De bestaande woningvoorraad wordt verder verduurzaamd met oog voor een eerlijke verdeling van de energielasten. Randvoorwaardelijk programma 2.5
-
Blz. 312
De kernvoorraad sociale huurwoningen is vergroot overeenkomstig de doelgroep van beleid. Gezien de verhoogde huishoudensprognose is er inzicht in de behoefte aan woningen in de kernvoorraad.
-
Blz. 313
Het aanbod aan studentenhuisvesting voldoet aan de vraag naar kamers overeenkomstig de notitie locatiekeuze 2017 en de monitor studentenhuisvesting.
-
Blz. 314
De inzet van instrumenten zoals opkoopbescherming en zelfbewoningsplicht ten behoeve van betaalbaarheid van woningen.
-
Blz. 315
2.7.3 Inwoners wonen in een groene, leefbare en veilige woonomgeving, waar geen overlast ervaren wordt
-
Blz. 316
Bij alle nieuwbouwplannen wordt minimaal 10% divers groen in de wijk gerealiseerd en bestaand groen in de woonomgeving behouden en versterkt. Dit resultaat draagt bij aan programma 2.3.
-
Blz. 317
De samenwerking rondom het voorkomen van woonoverlast is geborgd via de Taskforce woonoverlast. Dit resultaat draagt bij aan programma 1.8
-
Blz. 318
2.7.4 Inwoners kunnen zo zelfstandig mogelijk wonen in een woning op maat, met voldoende mogelijkheden voor zorg op maat
-
Blz. 319
Er zijn meer woonzorginitiatieven door en voor Wageningse inwoners.
-
Blz. 320
Het aanbod van woningen die geschikt zijn voor senioren wordt vergroot door zowel nieuwbouwplannen en levensloopbestendige aanpassingen in de bestaande woningvoorrraad.
-
Blz. 321
2.7.5 Wijken hebben een gemengde samenstelling voor wat betreft type huishoudens en type woningen en met voldoende ruimte voor (sociale) ontmoeting
-
Blz. 322
Er zijn meer woningbouwontwikkelingen met gedifferentieerde woonprogramma’s en mogelijkheden voor ontmoeting. Dit resultaat draagt bij aan programma 1.1.
-
Blz. 323
Inwoners die specifieke hulp en ondersteuning nodig hebben, kunnen gebruik maken van een passend woningaanbod verspreid over de diverse buurten.
-
Blz. 324
2.7.6 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 325
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 326
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 327
2.8 Gemeentelijke gebouwen worden multifunctioneel ingezet
-
Blz. 328
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 329
Doelstellingen
-
Blz. 330
2.8.1 Het multifunctioneel gebruik van gemeentelijke gebouwen bevorderen
-
Blz. 331
Een strategisch plan als afwegingskader welke maatschappelijke- en culturele instellingen worden gehuisvest in gemeentelijke gebouwen.
-
Blz. 332
2.8.2 Gebouwen die niet meer nodig zijn worden verkocht of benut als potentiële locatie voor woningbouw
-
Blz. 333
Aanwijzen van gemeentelijke gebouwen en locaties die geschikt zijn voor woningbouw.
-
Blz. 334
De netto opbrengst door verkoop van gemeentelijke gebouwen tot en met 2023 bedraagt incidenteel € 2.641.000,- Jaarlijks wordt een bedrag ingeboekt voor de wegvallende exploitatiekosten.
-
Blz. 335
2.8.3 Streven naar een gezonde en kostendekkende exploitatie van gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 336
Een nieuwe concessie overeenkomst vanaf 2023 voor 15 jaar voor de exploitatie en verduurzaming van zwembad De Bongerd, door slimmer te organiseren en te financieren.
-
Blz. 337
Het duurzaam in stand houden van gemeentelijke gebouwen.
-
Blz. 338
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 339
Algemene informatie programma 2
-
Blz. 340
Beleidsindicatoren
-
Blz. 341
Beleidskader bereikbaarheid
-
Blz. 342
Beleidskader economische ontwikkeling
-
Blz. 343
Beleidskader ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 344
Beleidskader klimaat
-
Blz. 345
Beleidskader wonen
-
Blz. 346
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 347
Wat mag het kosten?
-
Blz. 348
Programma 3 Bestuur en organisatie
-
Blz. 349
Waarom dit programma?
-
Blz. 350
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 351
3.1 Transparante overheid
-
Blz. 352
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 353
Doelstellingen
-
Blz. 354
3.1.1 We halen minimaal een 7 op onze klanttevredenheidonderzoeken naar dienstverlening
-
Blz. 355
Er is een goede accurate persoonsregistratie.
-
Blz. 356
Onze dienstverlening is afgestemd waar mogelijk met onze ketenpartners en medeoverheden zodat inwoners, ondernemers en organisaties integrale optimale dienstverlening ervaren.
-
Blz. 357
We bieden toegankelijke, transparante en veilige dienstverlening en dragen zorg voor gelijke informatiepositie.
-
Blz. 358
We zijn duidelijk en transparant over de rol die we innemen in processen en wat inwoners, organisaties en bedrijven van ons kunnen verwachten en andersom.
-
Blz. 359
3.1.2 Dienstverlening voortdurend verbeteren passend bij de landelijke ontwikkelingen en bij de behoefte van onze inwoners, bedrijven en organisaties
-
Blz. 360
Dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties op een correcte en gastvrije wijze via de contactvorm die zij kiezen, vanuit het principe 'online waar het kan en persoonlijk waar het moet (coronaproof).
-
Blz. 361
Onze dienstverlening sluit aan bij de huidige behoeften en ontwikkelingen.
-
Blz. 362
Zicht hebben op de behoefte van onze inwoners, bedrijven en organisaties.
-
Blz. 363
3.1.3 Democratische vernieuwing en bestuurlijke vernieuwing
-
Blz. 364
Alle inwoners, bedrijven en organisaties zijn in staat om mee te praten over het gemeentelijk beleid.
-
Blz. 365
3.1.4 Uitvoering van representatietaken en dergelijke is op het niveau zoals in de afgelopen jaren
-
Blz. 366
Taken voor representatie en dergelijke zijn uitgevoerd, onder andere de verplichtingen voor college en raad.
-
Blz. 367
3.1.5 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 368
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 369
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 370
3.2 Een goed functionerende wendbare organisatie
-
Blz. 371
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 372
Doelstellingen
-
Blz. 373
3.2.1 De organisatie heeft de informatie en het advies dat nodig is om besluiten te nemen
-
Blz. 374
Adviseren en sturing geven aan de organisatie over de inzet van mensen en bedrijfsmiddelen zodat de organisatie effectief is in het oplossen van vraagstukken.
-
Blz. 375
3.2.2 Externe financiering aantrekken
-
Blz. 376
Geld waarmee andere doelen (met name subsidies) gerealiseerd kunnen worden.
-
Blz. 377
3.2.3 Een goede en veilige werkomgeving
-
Blz. 378
We werken digitaal samen via een vergaderomgeving (urgentie vanuit Corona). • Een fitte organisatie met aandacht voor welzijn, gezondheid en vitaliteit van onze medewerkers.
-
Blz. 379
3.2.4 Flexibele bedrijfsvoering
-
Blz. 380
Een applicatielandschap dat ontwikkelingen en nieuwe wettelijke taken in de toekomst kan faciliteren (conform hernieuwd I-plan voor 2022 en verder).
-
Blz. 381
Een getransformeerde en doorontwikkelende organisatie/bedrijfsvoering waarbij we onderzoek doen naar het (huidige) organisatiemodel.
-
Blz. 382
Uit onderzoek moet blijken of we Bedrijfsvoeringonderdelen slimmer/efficiënter kunnen organiseren. Uitkomst is een goed toegeruste medewerker die tevreden (samen) werkt binnen de fysieke en mentale werkomgeving.
-
Blz. 383
3.2.5 De organisatie is in control
-
Blz. 384
Collegeverklaring en ENSIA op orde.
-
Blz. 385
Goedkeurende accountantsverklaring.
-
Blz. 386
Rechtmatigheidsverantwoording.
-
Blz. 387
3.2.6 Huis van de Stad
-
Blz. 388
Startpunt en Stadhuis zijn ook beschikbaar voor maatschappelijke activiteiten.
-
Blz. 389
3.2.7 ICT voor minimaal de huidige wettelijke taken
-
Blz. 390
Een applicatielandschap dat afdoende is om minimaal de huidige wettelijke taken te kunnen uitvoeren. We doorstaan landelijke audits (ENSIA e.d.) en andere landelijke verantwoording aan het Rijk.
-
Blz. 391
Een applicatielandschap dat tijdig, rechtmatig en toekomstgericht vervangen wordt om minimaal de wettelijke taken te kunnen uitvoeren.
-
Blz. 392
ICT-infrastructuur die afdoende is om minimaal de huidige wettelijke taken te kunnen uitvoeren.
-
Blz. 393
Laptopmanagementsoftware + WIFI locatie Startpunt.
-
Blz. 394
3.2.8 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 395
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 396
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 397
3.3 Slimme inzet van middelen
-
Blz. 398
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 399
Doelstellingen
-
Blz. 400
3.3.1 Beleidseffectiviteit voor alle programma's wordt vergroot. Specifiek onderdeel van beleid risicomanagement is bewust verzekeren (risicostrategie met reële verzekeringspremies)
-
Blz. 401
Risicomanagementbeleid is bestuurlijk vastgesteld en geïmplementeerd, waarbij bestuur en het ambtelijk apparaat meer bewust worden gemaakt van risico's en te nemen beheermaatregelen als onderdeel van het in control komen.
-
Blz. 402
3.3.2 De mogelijkheid om extra belastingen te heffen en extra inkomen te generen
-
Blz. 403
Lobby naar Den Haag om de wettelijke basis voor extra belastinginkomsten te verruimen.
-
Blz. 404
3.3.3 Een lage/lagere rente levert een lagere rentelast op in dit programma's
-
Blz. 405
Strategie ontwikkelen kort en lang vreemd geld. Optimaal kort geld aantrekken, wat rente oplevert en afwegen om lang geld aan te trekken eind dit jaar en/of volgend jaar.
-
Blz. 406
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 407
Algemene informatie programma 3
-
Blz. 408
Beleidsindicatoren
-
Blz. 409
Beleidskader transparante overheid
-
Blz. 410
Beleidskader P&C-cyclus
-
Blz. 411
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 412
Wat mag het kosten?
-
Blz. 413
Overzicht aangenomen amendementen Kadernota 2021
-
Blz. 414
Overzicht aangenomen amendementen Kadernota 2021
-
Blz. 415
Wettelijk verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 416
Wettelijk verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 417
Paragrafen
-
Blz. 418
Paragraaf 1 Weerstandsvermogen & risicobeheersing
-
Blz. 419
Inleiding
-
Blz. 420
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 421
Risico’s
-
Blz. 422
Andere afgedekte gebeurtenissen
-
Blz. 423
Weerstandsvermogen
-
Blz. 424
Financiële kengetallen
-
Blz. 425
Paragraaf 2 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 426
Inleiding
-
Blz. 427
Verhardingen, groen & water
-
Blz. 428
Openbare verlichting
-
Blz. 429
Speelvoorzieningen
-
Blz. 430
Water en riolering
-
Blz. 431
Woningen, gebouwen, accommodaties
-
Blz. 432
Scholen
-
Blz. 433
Paragraaf 3 Bedrijfsvoering
-
Blz. 434
Inleiding
-
Blz. 435
Mens , organisatie en informatie
-
Blz. 436
Strategie en innovatie
-
Blz. 437
Processen op orde
-
Blz. 438
Gastheerschap in ons Huis van de Stad en interne service
-
Blz. 439
Verantwoording
-
Blz. 440
In control
-
Blz. 441
Paragraaf 4 Verbonden partijen
-
Blz. 442
Inleiding
-
Blz. 443
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 444
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 445
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 446
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 447
Overige verbonden partijen
-
Blz. 448
Paragraaf 5 Grondbeleid
-
Blz. 449
Inleiding
-
Blz. 450
Kaders grondbedrijf
-
Blz. 451
Onderhanden werken (OHW)
-
Blz. 452
Kostenverhaallocaties (KVL)
-
Blz. 453
Resultaat
-
Blz. 454
Stand reserve grondexploitatie
-
Blz. 455
Paragraaf 6 Lokale heffingen
-
Blz. 456
Inleiding
-
Blz. 457
Heffingen / belastingen 2022
-
Blz. 458
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 459
Kostendekkendheid heffingen
-
Blz. 460
Belastingopbrengsten
-
Blz. 461
Belastingdruk
-
Blz. 462
Paragraaf 7 Financiering
-
Blz. 463
Inleiding
-
Blz. 464
Uitstaande geldleningen (ug)
-
Blz. 465
Ontvangen geldleningen (og)
-
Blz. 466
Renteontwikkeling en rentevisie
-
Blz. 467
Garanties en borgstellingen
-
Blz. 468
Kasgeldlimiet
-
Blz. 469
Renterisiconorm
-
Blz. 470
Liquiditeitsplanning
-
Blz. 471
Schatkistbankieren
-
Blz. 472
EMU-saldo en EMU-schuld
-
Blz. 473
Renteschema
-
Blz. 474
Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
-
Blz. 475
Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
-
Blz. 476
Financiële begroting
-
Blz. 477
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 478
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 479
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 480
Geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 481
Geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 482
Verdeling taakvelden per programma
-
Blz. 483
Verdeling taakvelden per programma
-
Blz. 484
Incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 485
Incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 486
Incidentele baten en lasten > € 100.000
-
Blz. 487
Structureel en reëel evenwicht
-
Blz. 488
Meerjarenoverzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 489
Meerjarenoverzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 490
Meerjareninvesteringsplanning 2022-2025
-
Blz. 491
Meerjareninvesteringsplanning 2022-2025
-
Blz. 492
Meerjarenbalans
-
Blz. 493
Meerjarenbalans
-
Blz. 494
Toelichting ramingsbijstellingen
-
Blz. 495
Overzicht ramingsbijstellingen
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap