Activiteiten (340)

- In buurthuizen, speeltuinen en andere plekken waar kinderen en jongeren komen is er gezond voedsel beschikbaar.
- (Nieuwe/vastgestelde) doelen en subdoelen worden in de begroting 2027 verwerkt.
- Beleid voor autoluwe wijken en buurten.
- Beleid voor deelmobiliteit en mobiliteithubs.
- De gemeente heeft noten- en fruitbomen in de wijken aangeplant
- De vestiging van fastfoodzaken en -kramen wordt tegengegaan
- Doelstellingen omvang benodigde mobiliteitstransitie en maatregelen hoe deze transitie te bereiken.
- Doorvertaling van het raadbesluit over het Inwonerakkoord over mobiliteit uit 2025 (Inwonersberaad).
- Een robuuste hoofdinfrastructuur (voor auto en hoogwaardig openbaar vervoer) die huidige en toekomstige vraag naar capaciteit aan kan en waar de doorstroming zo lang mogelijk op gang blijft en hinder zo min mogelijk optreedt.
- Hierbij is bijvoorbeeld aandacht voor recreatieve activiteiten, vrijwilligerswerk, maar ook begeleiding naar betaald werk.
- In iedere wijk is er minstens 30% kroonbedekking.
- Niemand woont meer dan 300 meter van het dichtstbijzijnde park/koelteplek.
- Onderzoek kans voor pilot last mile delivery.
- Op evenementen is er een gezond aanbod
- Parkeeroplossing voor fiets en auto.
- Reclame voor ongezond voedsel in de openbare ruimte is teruggedrongen
- Uitgangspunt voor de Programmabegroting is, dat de gemeente in de begroting 2026 geen tekort heeft. Ondanks het feit dat 2026 wordt aangeduid als zogenaamd 'Ravijnjaar' als gevolg van maatregelen die het Rijk heeft doorgevoerd.
- Vanuit ieder huis zijn minstens 3 bomen zichtbaar.
- We onderzoeken of een snelheid van 30 km per uur hieraan bijdraagt.
90% van alle kinderen gaat goed over naar groep 3 op de basisschool. Bij kinderen met een Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)-verwijzing is dat 80%.
Aan de hand van het afwegingskader flexwonen is een keuze gemaakt voor de uitwerking van de mogelijkheden voor een locatie voor flexwonen.
Aantrekkelijk vestigingsklimaat voor circulaire, sociale en duurzame bedrijven.
Aantrekkelijk woon- en verblijfsklimaat (vestigingsklimaat).
Aanwijzen van gemeentelijke gebouwen en locaties die geschikt zijn voor woningbouw op basis van het strategisch plan gemeentelijk vastgoed.
Activiteiten van inwoners en bedrijven die bijdragen aan de doelen uit het Biodiversiteitsplan worden door middel van subsidies gestimuleerd.
Actueel gemeentelijk risicoprofiel.
Actueel weerstandsvermogen.
Actuele nota risicomanagement en weerstandsvermogen.
Alle 100+ werkgevers zijn benaderd voor mogelijkheden verduurzaming mobiliteit. Dit doen we binnen de werkgeversaanpak van de regio Foodvalley.
Alle inwoners, bedrijven en organisaties zijn in staat om mee te praten over het gemeentelijk beleid.
Alle kinderen en jongeren (met specifiek aandacht voor kinderen en jongeren in achterstandssituaties) hebben kansen om zich op eigen wijze goed te ontwikkelen.
Alle kinderen maken kennis met kunst en cultuur op en rond de basisschool (cultuuractieplan).
Alle kinderopvanglocaties en gastouders zijn gecontroleerd en er zijn maatregelen genomen bij eventuele onvolkomenheden (100%).
Alle nieuwbouwplannen worden natuurinclusief en klimaatadaptief gerealiseerd, waarbij minimaal 10% divers groen in de wijk wordt aangelegd. Daarnaast wordt het bestaande groen in de woonomgeving behouden en versterkt.
Applicaties staan in de Cloud tenzij anders bepaald.
Begrotingswijzigingen worden tijdig aan de raad voorgelegd en vastgesteld.
Behoeften ondernemers in beeld.
Behoud en aantrekken van nieuwe (met name) kennisintensieve bedrijven (nationaal en internationaal).
Betrekken van GGZ-instellingen op buurtniveau.
Bevorderen fiets door goede fietsroutes binnen Wageningen en naar omliggende gemeenten. Conform de update fietsnetwerkkaart netwerkvisie (2023).
Bewoners hebben invloed op hun directe leefomgeving, door actief in te spelen op kleine verkeersvragen en -knelpunten via onder andere Meldpunt Openbare Ruimte.
Bewustwording inwoners en ondernemers vergroten door minimaal tien communicatie-uitingen per jaar te doen over diverse onderwerpen van ondermijning.
Bij alle nieuwbouwplannen wordt gestreefd naar 30% kroonbedekking in de wijk. Bestaand groen wordt behouden en versterkt. Vanuit iedere woningen is er zicht op minimaal 3 bomen. Dit resultaat draagt bij aan programma 2.3.
Bij gemeentelijk vastgoed worden energiebesparende maatregelen genomen en duurzame energieopwekking gerealiseerd op basis van het Duurzaam Meerjarenonderhoudsplan (DMJOP).
Bij meer inwoners doorbreken we de armoede van generatie op generatie.
Bij nieuwbouwontwikkeling zetten we in op voldoende betaalbare woningen in de betaalbare koop en sociale huur. We passen hierbij de herijkte woningmarktstrategie toe.
Bij ruimtelijke plannen en herinrichtingsplannen geven we voorrang aan voetgangers en fietsers. Leidend is STOEP (ook voor parkeervoorzieningen).
Bij vernieuwingen passen we moderne en bewezen standaarden en toepassingen toe.
Cultuurhistorie is zichtbaar in Wageningen.
Cultuurhistorie wordt gevierd.
De basisregistraties zijn op orde, waaronder BRP (Basis Registratie Personen), BAG (Basisadministratie Adressen en Gebouwen), BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie), WOZ (Waardering Onroerende Zaken).
De bestaande woningvoorraad wordt verder verduurzaamd, met nadruk op het uitfaseren van energielabel EFG-woningen, om energielasten te verlagen en het wooncomfort te verhogen.
De betaalbare sociale huurwoningvoorraad is in 2030 vergroot. Woningstichting Wageningen heeft als ambitie om 800 sociale huurwoningen te realiseren tot 2030, in diverse woningbouwplannen.
De biodiversiteit van het buitengebied is verhoogd door het aanplanten van groen of de aanleg van groene elementen zoals een haag of houtwal. Dit doen we in samenwerking met andere partijen. Het Landschapsfonds vervult hierin ook een belangrijke rol.
De biodiversiteit van het openbaar groen en water neemt toe ten opzichte van de huidige situatie, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied. De omstandigheden zijn zo, dat algemene soorten daar veel blijven voorkomen en niet zeldzaam worden.
De ecologische hoofdgroenstructuur blijft in stand en wordt versterkt.
De gemeente en haar sociaal-maatschappelijke partners hebben kennis van, signaleren en bestrijden energiearmoede als onderdeel van bestaande en nieuwe werkprocessen.
De gemeente geeft het goede voorbeeld als het gaat om inkoop van duurzame lokale producten, het aanbod van plantaardige opties, verminderen voedselverspilling en de verwerking van reststromen.
De gemeente heeft een actievere rol bij aankoop grond ten behoeve van de ontwikkeling van betaalbare woningen.
De gemeente heeft een regierol op het sociaal ondernemerschap, zowel het stimuleren en ondersteunen van sociaal ondernemerschap als ook het stimuleren van sociale innovatie.
De gemeente Wageningen en het COA hebben de afspraak 550 duurzame opvangplekken te voorzien voor de doelgroepen verblijvend bij het COA.
De gemeente zorgt voor voldoende en passende onderwijshuisvesting.
De gemeentelijke organisatie heeft inzicht in haar eigen energieverbruik en meetbare reductiedoelstellingen volgens de methodiek van de CO2-Prestatieladder.
De huisvesting en inrichting van de bibliotheek is vernieuwd en verbeterd.
De huisvestingsverordening wordt aangepast op basis van de nieuwe Wet regie volkshuisvesting. Deze wet heeft als doel om onder andere meer kansengelijkheid te creëren in de huisvesting van aandachtsgroepen en urgentiecategorieën.
De klimaatbestendigheid van het openbaar groen is verhoogd door de soortenkeuze (van openbaar groen) bij vervanging of vernieuwing te blijven afstemmen op de verandering van het klimaat.
De komende jaren wordt het ‘Omgevingsplan van rechtswege’ stapsgewijs omgezet naar 1 integraal Omgevingsplan voor heel Wageningen. We zijn hier in 2022 mee gestart en hebben tot 1 januari 2032 om het tijdelijke omgevingsplan definitief te maken.
De landbouw wordt meer natuurinclusief.
De meerjarenraming 2027-2029 geeft een reëel én structureel sluitend beeld.
De online-dienstverlening is afgestemd op het Wageningse Dienstverleningsconcept.
De openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde onderhoudsniveaus. Speeltoestellen en bomen voldoen aan de wettelijke eisen rondom veiligheid (aantoonbaar zorgvuldig handelen).
De sociaal-economische kracht in de wijken wordt versterkt door bewoners met (sociale) problematiek te spreiden.
De toetsingscriteria zijn leidend in de opvang en begeleiding van vluchtelingen gebonden aan Wageningen zonder recht op verblijf in een opvanglocatie.
De uitgangspunten van het vernieuwde beleidskader Sociaal Domein zijn vertaald naar een geactualiseerd onderwijsachterstandenbeleid inclusief zorgstructuur.
De vervoerder verduurzaamt zijn wagenpark. Op het totaal van de kilometers passend vervoer schooljaar 2025/2026 wordt 10% met euro-6, 40% met groen gas (biogas) en 50% met elektrisch/waterstof uitgevoerd.
De voedselomgeving van Wageningen is gezonder in 2030 dan in 2021 (voedselagenda):
De VvE-verduurzamingsaanpak wordt uitgevoerd zodat VvE’s in staat zijn energie te besparen en hun resterende warmtevraag te verduurzamen.
De Warmtevisie wordt herijkt en er wordt een start gemaakt met de wijkuitvoeringsplannen (WUP) voor de eerste 3 wijken.
De waterkwantiteit in de stadsgracht is verhoogd, waardoor de waterkwaliteit en de visuele kwaliteit verbetert.
De wettelijke taken worden uitgevoerd.
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
De woningbouwbehoefte wordt iedere 2 jaar gemonitord. Op basis hiervan wordt het aantal te realiseren woningen indien nodig bijgesteld.
Digitale middelen worden beschikbaar gesteld op scholen.
Droogte en hitte zijn verminderd op locaties die hier het meest gevoelig voor zijn, door vergroening en afkoppelen van regenwater.
Educatie, voorlichting en handhaving ter voorkoming van ongevallen (in samenwerking met provincie Gelderland en regio Foodvalley).
Een actueel en vernieuwd evenementenbeleid.
Een beweegvriendelijk ingerichte openbare ruimte, zodat sporten en bewegen hier vanzelfsprekend is.
Een goed geëxploiteerd zwembad.
Een groot aantal initiatiefnemers heeft een plek gevonden in Wageningen om stadslandbouw toe te passen op een duurzame manier en op scholen leren kinderen om zelf groente te verbouwen zonder chemische bestrijdingsmiddelen.
Een strategisch vastgoedplan als afwegingskader welke maatschappelijke- en culturele instellingen worden gehuisvest in gemeentelijke gebouwen.
Een vastgestelde subsidieregeling gericht op multifunctioneel gebruik van ruimten voor cultuurbeoefening.
Een verkeersveilige openbare ruimte door het toepassen van Duurzaam Veilig richtlijnen bij het ontwerp van wegen (bij nieuwe ontwikkelingen en onderhoud van bestaande straten).
Een wijkgerichte isolatiesubsidieregeling wordt ontwikkeld en deels gerealiseerd. Als onderdeel van een wijkaanpak die zorgt voor een versnelling van de verduurzaming van de gebouwde omgeving.
Elkaar aanspreken en feedback geven en ontvangen is een vanzelfsprekend onderdeel in onze samenwerking en onderwerp in Het Goede Gesprek.
Er is beleid en architectuur voor de data- en digitaliseringsvraagstukken van de komende 3 jaren.
Er is een actief energieloket om bedrijven, organisaties en verenigingen te ontzorgen, faciliteren en stimuleren tot het nemen van energiebesparende maatregelen.
Er is een actief netwerk voor partners in wonen, welzijn en zorg.
Er is een gemeentebrede omgevingsvisie waarin de maatschappelijke opgaven in relatie tot de fysieke leefomgeving staan.
Er is een jaarlijkse verbetercyclus voor bedrijfscontinuïteitsmanagement.
Er is een moderne werkplek die past bij de werkwijze van Wageningen.
Er is een omgevingsplan voor de fysieke leefomgeving met een passend Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Er is een scholingsprogramma gericht op het stimuleren van ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid.
Er is een strategie bepaald voor de zoeklocaties voor woningbouw, waaronder de locatie de Oksel.
Er is een subsidieregeling Energiebesparing Basisscholen Wageningen 2025-2027. Basisscholen krijgen subsidie voor het realiseren van energiebesparende maatregelen, energie opwekken, of door de ventilatie in het gebouw te verbeteren.
Er is extra subsidie en ondersteuning voor het stimuleren van isoleren bij inwoners die kwetsbaar zijn voor energiearmoede.
Er is jaarlijks een publiekscampagne uitgevoerd rondom vergroenen van tuinen, afkoppelen van regenwater en andere plannen.
Er is passende zorg en ondersteuning voor kwetsbare personen, waaronder personen met verward/onbegrepen gedrag.
Er is ruimte voor initiatieven op het gebied van innovatie, inspiratie, toerisme en ontspanning.
Er is samenwerking tussen de WUR , de gemeente en de samenleving ten behoeve van zichtbaarheid van de WUR in de binnenstad.
Er komen meer woningen beschikbaar door het mogelijk maken van woningsplitsing en woningdelen.
Er wordt een duurzame reclamecode opgesteld met het doel reclame voor ongezond voedsel te weren en prikkels weg te nemen.
Er wordt een isolatiesubsidieregeling uitgevoerd gericht op het verduurzamen van de slecht geïsoleerde koopwoningen en VvE's (Wageningse Isolatieactie).
Er wordt meer (eetbaar) groen aangeplant in de bebouwde kom.
Er wordt uitvoering gegeven aan de Human Capital Agenda.
Er zijn afspraken over eigenaarschap, gebruik en beheer van data.
Er zijn instrumenten om te sturen op beleid, bedrijfsvoering en uitvoering.
Er zijn jaarlijks prioriteiten opgesteld in een jaarplan of roadmap.
Er zijn meer schoolpleinen vergroend en alle schoolpleinen zijn openbaar toegankelijk (zie ook resultaten bij programma 2).
Er zijn programma’s onder de Omgevingswet voor ontwikkeling van de fysieke leefomgeving. Deze programma’s vinden hun grondslag in de gemeentebrede omgevingsvisie en zijn opgenomen in het uitvoeringshoofdstuk van de visie.
Er zijn tenminste 4 integrale controles uitgevoerd.
Evaluatie van de nieuwe werkwijze en ICT-dienstverlening.
Financiële middelen worden rechtmatig besteed en er wordt tijdig, juist en volledig verantwoording afgelegd aan de raad.
Geen sluipverkeer door woonwijken en over smalle wegen in het buitengebied. Hiervoor is nodig:
Gemeentelijke gebouwen die niet meer nodig zijn met de verwachte verkoopopbrengst zijn in beeld.
Gevestigde bedrijven worden ondersteund bij ruimtebehoefte en ruimte voor nieuwe ondernemers wordt gefaciliteerd.
Goed functionerende warenmarkt.
Goed inframanagement (conform niveau basis) ten behoeve van verkeersveiligheid, doorstroming en bereikbaarheid hulpdiensten.
Goede bovengrondse en ondergrondse bescherming van bomen in de openbare ruimte.
Groene en blauwe structuren in de stad en in het buitengebied zijn verbonden, zodat planten en dieren zich veilig kunnen verspreiden en verplaatsen door de stad. Waar nodig zijn speciale doorgangen voor dieren (fauna passages) aangelegd.
Grote ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen in onze ambitie en worden projectmatig uitgevoerd.
Het aanbod aan nieuwe en bestaande (geclusterde) nultredenwoningen wordt gerichter toegewezen.
Het aanbod aan studentenhuisvesting voldoet aan de vraag naar kamers conform de actuele Landelijke monitor studentenhuisvesting.
Het aantal groeihaarden van invasieve plantensoorten neemt af ten opzichte van de huidige situatie. Begin 2026 volgt een plan van aanpak. Voor zover we nu weten, zijn hiervoor geen extra middelen nodig.
Het aantal Voortijdig School Verlaters (VSV’ers) in de regio Vallei daalt tot 2025 met 1,5%.
Het duurzaam in stand houden van gemeentelijke gebouwen en het klimaatneutraal maken ervan voor 2040.
Het Erfgoedprogramma is vastgesteld.
Het gebruik van sportvelden en binnensportaccommodaties is qua capaciteit geoptimaliseerd.
Het gemeentelijk wagenpark is verduurzaamd.
Het groen is in diverse wijken omgevormd naar een toekomstbestendige vorm (klimaatbestendig, meer biodiversiteit en afgestemd op beheerniveau).
Het kennisecosysteem is zichtbaar in de binnenstad.
Het op- en afschalingsmodel (Aanpak Voorkomen Escalatie) wordt als nieuwe werkwijze in 2026 ingevoerd.
Het percentage jongeren dat gebruik maakt van alcohol, roken, vapen en drugs is lager ten opzichte van de Gezondheidsmonitor Jeugd 2023.
Het percentage kinderen en jongeren dat voldoet aan de beweegnorm (minimaal 1 uur bewegen per dag) is verhoogd ten opzichte van de kindermonitor 2021 en gezondheidsmonitor jeugd 2023.
Het professionaliseren van de I&A-organisatie.
Het project Grebbedijk is voorbereid en in uitvoering.
Het relatief schoolverzuim bedraagt maximaal 2% van het aantal leerplichtigen.
Het saldo van de begroting 2026 in de Programmabegroting 2026 is sluitend.
Het sturen op risico’s en treffen van maatregelen passend bij wet- en regelgeving is geborgd in de organisatie.
Het verduurzamen en isoleren van gebouwen leidt niet tot aantasting van de populaties van beschermde gebouwbewonende diersoorten. Hiervoor stellen we een Soortenmanagentplan (SMP) op.
Hoogwaardige en goed bereikbare werklocaties voor bedrijven die een substantiële bijdrage leveren aan het kennisecosysteem en/of de impact economie.
Iedere nieuwe ruimtelijke ontwikkeling levert, zoveel mogelijk, een toename voor de biodiversiteit op.
In 2025 starten we een onderzoek naar behoefte en aanbod op ontspanningsmogelijkheden voor jongeren en studenten. Het streven is om dat nog dit jaar af te ronden.
In 2026 bieden we dienstverlening ook aan via het Regionaal Werkcentrum Foodvalley, samen met onze partners.
In 2026 hebben we de bestaanszekerheid van kwetsbare inwoners vergroot, via het Maatschappelijk Meedoen Budget en via begeleiding naar (betaald) werk.
In 2026 hebben we een wijk als pilot benoemd en uitgewerkt om veiligheid en leefbaarheid te verbeteren door aanpassing van de inrichting van de openbare ruimte.
In 2026 is een onderzoek uitgevoerd naar welke rol een lokale overheid zelf kan spelen bij het realiseren van lokale duurzame energieprojecten.
In 2026 is een regionaal Energieperspectief opgesteld en de Regionale Energie Strategie doorontwikkeld (RES 2.0).
In 2026 is er een Omgevingsprogramma Mobiliteit vastgelegd met onder andere:
In 2026 is het gezondheidsbeleid aangepast en uitgevoerd, zodat de gezondheidsverschillen tussen inwoners kleiner worden.
In 2026 is het warmtenet voor Proeftuin Aardgasvrije Wijk Benedenbuurt gerealiseerd.
In 2026 vergroten we via Goed Werk de kansen op (betaald) werk voor alle inwoners.
In 2026 versterken we het historisch besef rond de afschaffing van de slavernij door Keti Koti te herdenken en te vieren, waarbij lokale organisaties betrokken zijn.
In 2026 werken we volgens de Participatiewet in balans, waarin vertrouwen en begeleiding naar een passende plek om te werken of mee te doen centraal staat.
In 2026 zijn alle beleidsplannen die gaan over kansrijk opvoeden en opgroeien uitgewerkt en uitgevoerd.
In 2026 zijn randvoorwaarden ondersteunend voor mogelijkheden van beoefenen van sport en cultuur in openbare ruimte.
In 2026 zorgen we ervoor dat alle inwoners naar vermogen kunnen meedoen in de Wageningse samenleving.
In 2026 zorgen we voor goede voorwaarden, zodat mensen sporten en cultuur kunnen beleven in de openbare ruimte.
In 2030 bedraagt het totaal aantal laadpalen in de openbare ruimte: 194 laadpalen (conform Visie openbare laadinfrastructuur 2030).
In 2030 bestaat 5% van het landelijk gebied uit landschapselementen (groenblauwe dooradering). Dit groeit door naar 10% in 2050. Deze landschapselementen passen bij het landschapstype ter plekke.
In 2030 is de lokale verkoop van duurzame en lokale producten van regionale boeren en producenten gestegen.
In 2040 is voor alle gebouwen een duurzame en betaalbare warmtevoorziening gerealiseerd die passend is voor de gebouwen.
In 2040 zijn minimaal 142 duizend zonnepanelen gerealiseerd op Wageningse daken en parkeerterreinen.
In alle lopende en nieuwe projecten in de openbare ruimte worden vergroening en klimaatadaptatie als koppelkans meegenomen.
In alle wijken zijn basisvoorzieningen beschikbaar.
In de binnenstad geven we ruimte aan nieuwe vormen van ondernemen.
In de bouw (infra en nieuwbouw) wordt in 2030 50% minder primaire grondstoffen gebruikt ten opzichte van 2018.
In de periode tussen 2020 en 2040 worden in Wageningen 3.500 woningen gerealiseerd, met hierbij een specifieke focus op 3.000 woningen tot 2030.
In de Stedelijke Cultuurregio Ede-Wageningen wordt meer samengewerkt.
In de Wageningse aandachtswijken bewegen de inwoners evenveel als het Wageningse gemiddelde. Wij gaan hierbij uit van de Nederlandse norm gezond bewegen (onder andere beweegactiviteiten Welsaam).
In de Wageningse aandachtswijken hebben inwoners minder overgewicht. Onder andere door beweegactiviteiten in de wijken, projecten gericht op een gezond voedingspatroon.
In het nieuw op te stellen volkshuisvestingsprogramma (Woonvisie) in het kader van de Wet Versterking Regie Volkshuisvesting staat de woonbehoefte en woonopgave van doelgroepen.
In het nieuw op te stellen volkshuisvestingsprogramma (Woonvisie) staat hoe we zorgen voor meer balans in de woningvoorraad. De woningmarktstrategie wordt hierop aangepast.
In ieder geval 3 preventieve acties organiseren gericht op de doelgroepen jeugd, ouderen en ondernemers. Als organisatie trainen en oefenen we op cyberveiligheid.
In Wageningen eten inwoners in 2030 minder dierlijk en meer plantaardig voedsel (Voedselagenda). Alle restaurants bieden vegetarische en plantaardige opties aan.
In Wageningen verspillen inwoners, bedrijven en organisaties in 2030 minder voedsel. Reststromen worden beter verwerkt.
In Wageningen zijn er minder kinderen met overgewicht dan het gemiddelde in Gelderland.
In woonwijken met minder dan 10% gemeentelijke groen (Bovenbuurt, Benedenbuurt en de Buurt Oost), is het percentage groen vergroot tot tenminste 10%.
Indien sprake is van nieuwe opvanglocaties is er extra aandacht voor zaken zoals: mogelijkheid tot een rustige studie/werkplek, voldoende recreatiemogelijkheden, plek voor onderwijs op locatie en plek voor vrijwilligersorganisaties.
Initiatiefnemers en inwoners worden gefaciliteerd bij participatie over initiatieven, op grond van het gemeentelijke participatiebeleid voor de Omgevingswet.
Innovatieve technieken zoals zon op gevels, energyhubs, wind op dak of lokale grids zijn in beeld en worden toegepast waar kan.
Inwoners en bezoekers zijn op de hoogte van het toeristisch aanbod en het is duidelijk of er gebruik van wordt gemaakt.
Inwoners ervaren meer bestaanszekerheid.
Inwoners ervaren minder eenzaamheid. Bijvoorbeeld door ontmoetingsactiviteiten bij partners in de stad, onder andere Huizen van de wijk/Markt 17.
Inwoners ervaren voldoende veerkracht ondanks financiële zorgen.
Inwoners hebben mogelijkheden om hun basisvaardigheden te vergroten. Zoals taal, rekenen en digitale vaardigheden.
Inwoners hebben toegang tot een openbare bibliotheekvoorziening die invulling geeft aan de 5 wettelijke functies.
Inwoners hebben toegang tot een professionele theatervoorziening.
Inwoners komen in aanraking met cultuur en culturele activiteiten.
Inwoners kunnen (waar mogelijk digitaal) de geschiedenis van Wageningen bekijken.
Inwoners kunnen gericht zoeken naar foto's, prenten en (bouw-)tekeningen in een beeldbank.
Inwoners kunnen historische archieven raadplegen en hulp krijgen bij het doen van onderzoek.
Inwoners met energiearmoede krijgen proactief laagdrempelige energiebesparende maatregelen, advies en ondersteuning aangeboden.
Inwoners met financiële zorgen zijn op tijd bij ons in beeld om grotere problemen te voorkomen.
Inwoners voelen zich veilig in hun wijk.
Inwoners weten hoe zij met geld om moeten gaan en zijn financieel zelfstandig.
Inwoners zijn financieel zelfstandig.
Jongeren en kinderen kunnen met psychische klachten snel en laagdrempelig terecht. (Onder andere door de inzet van SOH-jeugd GGZ, Startpunt, jongerenwerk, schoolmaatschappelijk werk, jeugdverpleegkundige en -arts).
Kaders en het Omgevingsplan voor de fysieke leefomgeving zijn actueel en worden gehandhaafd.
Kinderen in het VVE-programma krijgen een controle door een logopedist. Ook andere kinderen van groep 1 tot en met 8 worden onderzocht als er zorgen zijn.
Kinderen leren zwemmen en blijven zwemvaardig.
Kinderen maken kennis met het diverse (georganiseerde) sportaanbod in Wageningen.
LEAN-procesinterventies. LEAN is een methode om de bedrijfsprocessen gericht te optimaliseren en verbeteren.
Lokaal nieuws en achtergrondinformatie is beschikbaar via de lokale media.
Maatschappelijke opgaven worden zoveel mogelijk ondersteund met data om het effect van ons handelen te kunnen monitoren.
Maximaal 7 a 8 procent leegstand in de binnenstad.
Medewerkers blijven op de hoogte van de belangrijkste technologische ontwikkelingen (zoals AI) en wat dit voor hun werk betekent (toepassing, kansen en aandachtspunten).
Meedoen kan in vele vormen. In het project Duurzame Opvang Vluchtelingen wordt verdere uitwerking gegeven aan de mogelijkheden voor meedoen voor de verschillende groepen vluchtelingen die in Wageningen verblijven.
Meer bewustwording, samenwerking en sportbevordering om het makkelijker te maken voor die mensen die niet vanzelfsprekend sporten.
Meer inwoners kunnen meedoen in de samenleving ondanks een gebrek aan geld.
Meerdere maatschappelijke activiteiten vinden plaats in het stadhuis.
Mensen wonen en werken in een gezonde leefomgeving, zowel binnen als buiten.
Met behulp van scenario-denken zijn we voorbereid op voor grote ontwikkelingen in de toekomstige arbeidsmarkt.
Met een periodiek medewerkers betrokkenheidsonderzoek en/of organisatiedialoog creëren we gezamenlijk inzicht. En het opent het gesprek over de verbeterkansen in de organisatie. Dit vertalen we naar acties.
Met het Bomenbeleidsplan wordt een bijdrage geleverd aan meer CO2-opvang en geanticipeerd op klimaatverandering.
Met het leer- en ontwikkelplan (LOP) en ons leerplatform Waaglab realiseren we een lerende organisatie.
Minimaal 1 (nieuwe) locatie voor cultuurbeoefening gerealiseerd in 2026 (broedplaats).
MKB-ondernemers zien de gemeente Wageningen als aanspreekbaar en ondersteunend.
Monumenten hebben een plek in het Omgevingsplan.
Nauwere samenwerking met andere platforms en organisaties (ondernemersverenigingen, kennis- of onderwijsinstellingen).
Nieuw te bouwen woningen zijn (bijna) energieneutraal, met aandacht voor circulariteit en natuur inclusief bouwen. Dit resultaat draagt bij aan programma's 2.4 en 2.5.
Nieuwe Archiefwet in lijn met wetgeving geïmplementeerd.
Nieuwe en bestaande medewerkers kennen de Wageningse ICT (Informatie- en Communicatie Technologie) en hoe ze die slim, veilig en privacybewust inzetten in hun werk.
Nieuwe Governance-, Risk- en Compliance (GRC) -applicatie.
Omgevingsplan en omgevingsvergunningen maken kleinere initiatieven van derden mogelijk die passen in onze ambitie.
Omgevingsvergunningen die passen in de Omgevingsvisie.
Ondersteunen sociale en culturele activiteiten.
Ondersteuning voor marketing voor de binnenstad.
Onderzoeksrapport naar behoefte en aanbod op ontspanningsmogelijkheden voor jongeren en studenten.
Ontmoetingsplekken voor jongeren.
Onze managementinformatie (onder andere onze dashboards en Tellen en Vertellen) bevat betekenisvolle sturingsinformatie zodat het MT meer inzicht en grip heeft om te sturen.
Ook in 2025 wordt met behulp van toezicht en handhaving gecontroleerd of normen op gebied van bodem, lucht, geluid, geur en energie niet worden overschreden.
Ook in 2026 worden uitwisselingen georganiseerd tussen scholen, groepen en organisaties uit Wageningen en onze partnersteden. Het uitwisselen van kennis en ervaringen staat centraal.
Op 4 en 5 mei zijn vertegenwoordigers uit de partnersteden aanwezig om activiteiten rondom de herdenking en bevrijding bij te wonen.
Op basis van de strategische vastgoednota maken we een keuze over welke vrijkomende gemeentelijke gebouwen we aanhouden en eventueel nog gaan verwerven.
Op basis van inzichten uit het onderzoeksrapport passen we beleidsstukken, doelen, resultaten en opdrachten aan.
Openbare ruimte van de binnenstad is een prettige verblijfsomgeving, met kwaliteitsniveau basis en een verbeterde inrichting van straten en muren.
Optimale structuur binnenstad (waaronder looproutes, entrees, parkeren, groen en invulling vastgoed).
Overlastmeldingen behandelen we zoals vastgesteld in de beleidsregels Wet aanpak woonoverlast.
Parkeerbeleid (voor zowel auto als fiets) ten behoeve van juiste mate van leefbaarheid. Als onderdeel van het Omgevingsprogramma Mobiliteit actualiseren we de parkeervisie.
Positieve ENSIA-zelfevaluatie/audit. ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) is de methode waarmee een gemeente zich moet verantwoorden over de staat van de gegevensveiligheid en informatiebeveiliging.
Positieve getrouwheidsverklaring van de accountant.
Projecten ter verbetering van het groene leefklimaat en vermindering van hittestress worden uitgevoerd.
Projectmatig werken gebeurt organisatiebreed op een professionele en voldoende eenduidige wijze.
Rapport doelmatigheidsonderzoek.
Realiseren acties uit Omgevingsprogramma Economie. Samen met partners in de stad en regio.
Regenwater wordt zoveel mogelijk vastgehouden op de plek waar het valt. De focus ligt hierbij in eerste instantie op de hogere zandgronden (bijvoorbeeld Benedenbuurt en Bovenbuurt).
Samen met regio Foodvalley en provincies werken we aan hoogwaardig openbaar vervoer.
Samenwerking onderwijs en jeugdhulp, 1 plan met betrokkenen (bijvoorbeeld onderwijszorgarrangement De Dijk, aansluiting school en thuis).
Scholen en kinderopvang bieden beweegactiviteiten aan.
Scholen namen maatregelen om hun schoolgebouw te verduurzamen.
Start van het gebruik van nieuw zwembad tussen 2031 en 2033.
Starten met procedures voor omgevingsplan BSPW 2.0.
Sterk recreatief en toeristisch aanbod.
Sterke positie binnen regio Foodvalley, waarin partners complementair zijn, gebaseerd op gezamenlijke ambities.
Stimuleren lopen door middel van goede, aantrekkelijke en toegankelijke looproutes en door aantrekkelijke verblijfs- en voetgangersgebieden.
Uitnodigende (fysieke) verbinding tussen campus en binnenstad.
Uitvoeren van bestuurlijke wensen voor verbetering van theater Junushoff.
Uitvoering Gebiedsprogramma Kennisas (samen met Provincie Gelderland en gemeente Ede) voor hoogwaardige en goed bereikbare campussen.
Uitvoering van de Stadsagenda en CityDealKennisMaken (CDKM)
Vergroenen van de binnenstad en verbinden van groene stukken in de binnenstad (voorkomen van hittestress en een fijne verblijfsomgeving).
Vergroening van tuinen (Steenbreek), daken en schoolpleinen is door middel van subsidies gestimuleerd.
Vergunningen zoals evenement-, inrit- en omgevingsvergunning en gehandicaptenparkeren zijn getoetst en verstrekt.
Vernieuwd sportbeleid in 2026.
Verschillende groepen maken veel en op verschillende manieren gebruik van de sportaccommodaties. De exploitatie verbetert door hogere inkomsten (breder en intensiever gebruik) en lagere kosten (functionele inzet, slimme spreiding en minder energie).
Via samenwerkingsverband EnergieWEB wekt de gemeente Wageningen (steeds meer van) haar eigen energievraag op een duurzame manier op. In 2026 ronden we hiervoor een nieuwe aanbesteding af.
Vlotte vergunningenprocedures.
Voor de inkoop van diensten en werken binnen de gemeentelijke organisatie verbruiken we in 2030 50% minder fossiele grondstoffen ten opzichte van 2018.
Voor het maaibeheer van de bermen gebruiken we 5 ontwikkelingsfases op basis van soortenrijkdom. Het doel is om in 2030 30% in de fase soortenrijk hooiland (H3), met een zeer hoge biodiversiteit en ecologische waarde te brengen.
Voor huidige opvanglocaties wordt gemonitord of deze voldoen aan de kwaliteitseisen.
Voor kinderen en jongeren die opgroeien in moeilijke situaties is er extra aanbod met muziek, cultuur en sport. Dit noemen we de "Rijke Schooldag".
Wageningen faciliteert en stimuleert Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO's) en collectief wonen.
Wateroverlast is verminderd op locaties die hier het meest gevoelig voor zijn, door in te zetten op infiltratie.
We benutten de kracht van inwoners en wijken beter door in te zetten op community building, onder andere via opbouwwerk. Door te werken aan gezamenlijke doelen worden gemeenschappen veerkrachtiger en sterker.
We bieden naschoolse cultuureducatie aan met een netwerk van vakdocenten.
We bieden toegankelijke, transparante en veilige dienstverlening en dragen zorg voor gelijke informatiepositie.
We bieden via Wageningen 45 het jaarrond, met het hoogtepunt op 4 en 5 mei, een onderscheidend programma dat invloed en effect heeft: lokaal, regionaal, landelijk en internationaal. Met ontmoetingen, evenementen, dialoog, kennisdeling en educatie.
We bouwen verder aan een duurzame samenwerkingsrelatie met de WUR en hebben een gezamenlijke lobby-agenda.
We brengen intern en extern DIG-beleid (Diversiteit, Inclusie & Gelijkwaardigheid) in de praktijk en maken gebruik van de mogelijkheden die de cao daartoe biedt.
We faciliteren woningsplitsing om meer betaalbare woningen te realiseren.
We geven minimaal 4 interne bewustwordingstrainingen op ondermijning.
We geven nadere invulling aan de autoluwe binnenstad. Met aandacht voor onder andere:
We geven nieuwe medewerkers een Warm Wagenings Welkom zodat zij zich snel thuis voelen in onze organisatie.
We geven uitvoering aan het besluit over het versnellen en ophogen van de woningbouwopgave.
We hebben aandacht voor alle levens- en loopbaanfasen van onze medewerkers.
We hebben een moderne werkplek om (hybride) te kunnen (samen)werken en houden daarmee rekening met de functies en behoeften van de verschillende locaties.
We hebben een sterke en aantrekkelijke arbeidsmarktpositie, waardoor we gekwalificeerde medewerkers vinden voor openstaande vacatures en bestaande medewerkers behouden.
We hebben interne- en externe vertrouwenspersonen die een bijdrage leveren aan een veilig werkklimaat voor onze medewerkers.
We hebben onderzocht hoe geclusterde woonvormen en zorggeschikte woningen (meer) gerealiseerd kunnen worden.
We hebben onze positie op brede welvaart bepaald in 2024. In 2027 monitoren we de brede welvaart.
We hebben voor alle kritische processen een noodplan voor crises.
We maken ons op provinciaal niveau sterk voor een concessie met een duurzaam openbaar vervoer leverancier.
We maken onze organisatie bewust van het bestaan van polarisatie en radicalisering.
We maken op basis van de Nota strategisch vastgoedbeleid een uitvoeringsagenda gericht op de huisvesting voor cultuurbeoefening en maatschappelijke gebruikers.
We monitoren jaarlijks de ongevallen en verkeersslachtoffers (met als doel: in 2026 gebeuren er ten opzichte van 2019 minder ongelukken en vallen er minder verkeersslachtoffers in het verkeer in de stad).
We nemen een besluit over het wel of niet invoeren van een Zero-Emissiezone voor Stadslogistiek. Indien we voor een ZE-zone kiezen, besluiten we ook waar en vanaf wanneer de ZE-zone gaat gelden en werken we dat verder uit.
We onderzoeken de noodzaak en mogelijkheden om duurzaam goederentransport te faciliteren.
We ontwikkelen (pre)mantelzorgbeleid om de mogelijkheden voor huisvestingsoplossingen voor mensen die binnenkort zorg nodig hebben of gaan verlenen te vergroten.
We ontwikkelen het Portfoliomanagement verder, zodat het Management Team (MT) in samenwerking met het college meer inzicht- en grip heeft om te sturen.
We organiseren een gemeenteraadsverkiezing.
We organiseren gedurende het jaar verschillende bijeenkomsten om elkaar te ontmoeten en te inspireren.
We overleggen in de Stuurgroep Veilig Uitgaan met de horeca, politie en omwonenden.
We rapporteren tijdig via bestuursrapportages op afwijkingen.
We realiseren geclusterde- en zorggeschikte woningen met ‘dementievriendelijk wonen’ als norm. De uitgangspunten hiervoor verwerken we in een nieuw beleid.
We realiseren windmolens op basis van de Wageningse Windvisie en de Regionale Energiestrategie (streefdatum 2030). Hierbij houden we rekening met onder andere een zorgvuldige inpassing in het landschap.
We realiseren zonneparken op basis van de Visie Buitengebied en de Regionale Energiestrategie (streefdatum 2030). Hierbij houden we onder andere rekening met een zorgvuldige inpassing in het landschap.
We stellen in 2026 een vernieuwd Bibob-Beleid vast.
We stemmen de festivalkalender af met partners in de regio, zodat we elkaars aanbod versterken en niet concurreren.
We stimuleren actieve cultuurmakers om samen onze cultuursector naar een hoger plan te brengen. Daarbij is het vinden van voldoende ruimte en landelijke subsidies voor innovatieve projecten belangrijk.
We stimuleren een fijne leefomgeving tussen studentenverenigingen en omwonenden.
We stimuleren en faciliteren een duurzaam alternatief voor de gasgestookte WKK voor het warmtenet Noordwest. De realisatie valt buiten de invloedsfeer van de gemeente.
We verlagen de druk op mantelzorgers en vrijwilligers.
We versterken de sociale basis door het ontwikkelen van meer laagdrempelige, preventieve algemene voorzieningen voor aandachtsgroepen.
We voeren de vastgestelde meerjarenaanpak voor het verduurzamen en vernieuwen van de onderwijsgebouwen uit.
We voeren het uitvoeringsplan voor de Wageningse Eng uit.
We werken aan een plan om kinderen van verschillende achtergronden samen naar school te laten gaan. (Intentieverklaring “Het voorkomen van segregatie en het bevorderen van integratie”.)
We werken binnen steeds meer teams procesgericht, hebben het proceseigenaarschap goed belegd en houden onze processen actueel.
We werken door richting het realiseren van de 3-30-300 regel, met als doel hier in 2045 aan te voldoen. Dit betekent:
We werken ernaar toe dat in 2035 de Noordelijke Ecologische Verbindingszone tot aan de gemeentegrens (de Grift) is gerealiseerd.
We werken ernaar toe dat in ieder straatstuk (gemeten van zijstraat tot zijstraat) minimaal 1 boom staat.
We werken met servicenormen, monitoren klanttevredenheid en leveren een staat van de dienstverlening op.
We werken met Woningstichting Wageningen aan de opgave door kansen te verkennen voor verdichten en optoppen bij hun bestaande voorraad.
We zetten beleid en instrumenten in om veilig, gezond en vitaal te (blijven) werken.
We zetten in op het verlagen van ons verzuimpercentage door actief verzuimbeleid en preventieve maatregelen. Met als doel dat ons verzuimpercentage onder het landelijk gemiddelde van gemeenten is, zoals gemeten door het A&O-fonds.
We zijn duidelijk en transparant over onze rol in processen en wat inwoners, organisaties en bedrijven van ons kunnen verwachten.
We zijn een Rijnlandse organisatie en medewerkers kennen deze filosofie voldoende om hieraan bij te dragen.
We zijn voorbereid op de komst van NIS2 (een nieuwe Europese richtlijn voor Network Information Security) door middel van een implementatieplan.
Wij ‘vergroenen’ onze arbeidsvoorwaarden (waaronder reiskosten woon-werkverkeer) conform de nieuwe cao-gemeenten.
Wij hebben een functie- en loongebouw passend bij de ontwikkelingen van onze organisatie.
WMEBV (Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer) in lijn met wetgeving geïmplementeerd.
Woo (Wet open overheid) in lijn met wetgeving geïmplementeerd.