Met het programma Digitale Organisatie vormen we de komende jaren een stevige basis voor digitalisering, datagedreven werken, informatieveiligheid en privacy. We werken mee aan de maatschappelijke opgaven van de stad en we voeden beleid en uitvoering met relevante data. Wageningen werkt steeds meer in ketens en netwerken, waarbij digitalisering een onmisbare schakel is. Inwoners van Wageningen verwachten dat we zorgvuldig en transparant met hun gegevens omgaan, meegaan met de ICT-ontwikkelingen en daarbij voldoen aan wet- en regelgeving op ICT-vlak. Ook de EU en het Rijk hechten veel waarde aan data en digitalisering. Dat zien we terug in de ruim 20 wetgevingstrajecten die tot en met 2026 ingevoerd moeten worden.
Het goed inrichten en beschermen van de Digitale Organisatie en de waardevolle gegevens is een beweeglijk proces en vraagt voortdurend om onze aandacht en doorlopende investeringen. De gemeenteraad heeft de noodzaak om te blijven investeren in data en digitalisering in de afgelopen jaren meerdere keren erkend. Met deze begroting bouwen we verder aan een Digitale Organisatie en kunnen dat in 2026 doen binnen de budgetten die de raad ons al heeft toegekend.
Binnen het programma Digitale Organisatie werken we in 2026 en daarna aan de volgende speerpunten:
Toekomstbestendige ICT-organisatie
In 2025 is gebouwd aan een ICT-organisatie met aandacht voor nieuwe regiefuncties, procesmatig werken, en de samenwerking met de leverancier die onze ICT-infrastructuur in beheer neemt. In 2026 bouwen we verder aan het toekomstbestendig houden van de ICT-organisatie. ICT-medewerkers coachen en begeleiden we in regievoering en het leveranciersmanagement. Het beheer van de applicaties gaan we anders organiseren om de gebruikers in de organisatie nog beter te ondersteunen.
Modern ICT-landschap en online dienstverlening
Na de grote transitie van de ICT-infrastructuur in 2025 zetten we in 2026 stappen naar innovaties in het ICT-landschap en de online dienstverlening.
We besteden in deze programmalijn uitgebreid aandacht aan de dienstverlening. Zo vernieuwen we het klantgeleidingssysteem zodat inwoners en ondernemers gebruiksvriendelijker een afspraak kunnen maken met de gemeente. Ook vervangen we de software waarmee we onze ruimtelijke plannen in het kader van de Omgevingswet ontwikkelen. We meten bij steeds meer producten en diensten de klanttevredenheid en houden dit met dashboards in de gaten. Inwoners en ondernemers krijgen steeds digitaal toegankelijkere websites en portalen. We verkennen de mogelijkheden tot een online chatbot en bereiden ons voor op de invoering van de Berichtenbox zakelijk. Afhankelijk van de landelijke voortgang, bereiden ons voor op het leveren van een digitale kaarthouder (‘wallet’) voor inwoners, die de Europese verordening voor eIDAS 2.0 eind 2026 mogelijk zou moeten maken. Met de kaarthouder kunnen inwoners eenvoudiger hun authentieke persoonsgegevens delen voor digitale aanvragen bij (semi)overheden. Tot slot werken we aan de verbetering van dienstverlening, processen en systemen binnen het sociaal domein.
We moderniseren ook de meer interne onderdelen van het ICT-landschap. Zo vernieuwen we het digitale werkplekconcept waarbij we gebruik maken van nieuwe technologieën met oog voor gebruiksgemak, veiligheid en efficiënt beheer van de werkplek. De telefonieoplossing wordt daarnaast vernieuwd zodat deze goed integreert met de andere contactkanalen en ook past bij het nieuwe digitale werkplekconcept. Ook vindt een herinrichting van de ICT-middelen in de raadszaal plaats. Tot slot maken we ruimte voor pilots en experimenten met moderne technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) en robotisering wat zowel voordelen biedt voor de dienstverlening als de interne bedrijfsvoering.
Digitaal vaardig en bewust van privacy en informatieveiligheid
De Digitale Organisatie richt zich niet alleen op de dienstverlening, ICT-middelen en ICT-organisatie, maar ook op de gebruikers. Willen we data, digitalisering goed benutten, dan moeten we medewerkers digitaal vaardig maken en houden. We hebben in 2026 oog voor goed gebruik van de Wageningse ICT en data, maar besteden ook besteden aandacht aan verantwoord gebruik van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI). Door medewerkers te ondersteunen bij het leren van digitale vaardigheden zijn zij goed toegerust op de toekomst en blijven zij digitaal fit. Tot slot is het belangrijk om voortdurend te werken aan bewustzijn rondom privacy en informatieveiligheid, zoals met phishingtesten en andere oefeningen.
Datagedragen beleid en uitvoering
In Wageningen willen we de samenleving (inwoners, bedrijven, instellingen) kwalitatief goed en efficiënt bedienen. Het werken met data wordt daarin steeds belangrijker. Goede data geven namelijk inzichten waarop we kunnen sturen en dingen kunnen verbeteren. We hebben dus als doel om datagedreven te werken en om een datavaardige organisatie te worden. Data-gedreven besluitvorming betekent voor de gemeente Wageningen dat we keuzes maken op basis van zowel inzichten uit de data als op basis van politieke keuzes, ethiek, behoeften vanuit de samenleving, gevoel, logisch nadenken en eerdere ervaringen. Data is dus een hulpmiddel voor het behalen van onze maatschappelijke doelen en daarom willen we met data geïnformeerde keuzes maken. Of dat nu is in de maatschappelijke opgaven, de dienstverlening, in beleid of de dagelijkse uitvoering.
In 2026 en daarna leggen we focus op de datavaardigheid van de organisatie en aan een integrale, planmatige en proces/domein-overstijgende samenwerking. Dit doen we door in te zetten op educatie en het creëren van de juiste overlegstructuren. Ook komen er heldere (beleids)afspraken over data definities, data-kwaliteit, data-eigenaarschap en hoe we omgaan met AI, algoritmes en ethiek. Tevens creëren we overzicht in welke data en dashboards er allemaal zijn.
* SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
Informatieveiligheid en privacy
Het is onmisbaar voor het maatschappelijk vertrouwen en functioneren van de gemeente dat we informatie veilig houden, privacy waarborgen en ethische afwegingen maken. Hiervoor hanteren wij kaders zoals de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het toezichtsplan van de Functionaris Gegevensbescherming en de ENSIA-resultaten (*ENSIA staat voor Eenduidige Normatiek Single Information Audi) geven ons inzichten in de verbeterpunten omtrent privacy en informatieveiligheid. Deze inzichten zijn gebruikt om plannen voor 2026 en daarna op te stellen voor het verbeteren van privacy en informatieveiligheid. Deze plannen omvatten onder andere verbeterpunten op sturing op risico’s, technische maatregelen en organisatorische maatregelen. In 2026 staan centraal:
- Nauwe samenwerking tussen privacy en informatieveiligheid op het gebied van bewustwording rondom gegevensbescherming'.
- Het wegwerken van de achterstand in Data protection impact assessments (DPIA).
- Het implementeren van de Europese richtlijn voor Network and Information Security (NIS2) en de Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2.0 (BIO2.0).
- In 2026 zal naar verwachting de Cyberbeveiligingswet in werking treden. Op dit moment zijn de precieze gevolgen voor personele en financiële middelen nog niet in te schatten.
- Het uitvoeren van oefeningen om voorbereid te blijven op crises.
- Het vernieuwen van applicatie ter ondersteuning van risicomanagement en het volgen van wet- en regelgeving (‘compliance’).