Paragraaf 4 Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf 4 Verbonden partijen - Inleiding

Verbonden partijen zijn organisaties, waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft. Aan de verbintenis met externe organisaties zijn risico’s verbonden. Door het benoemen van organisaties wordt inzicht gegeven in deze netwerken en kunnen de risico’s benoemd en beoordeeld worden. Hiermee kan ook een oordeel gegeven worden over de doelmatigheid van de verbintenissen.

In het Besluit begroting en verantwoording (BBV) wordt toegelicht dat een financieel belang inhoudt dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt kan raken in geval van faillissement. Voorts heeft de gemeente een financieel belang indien financiële problemen bij de verbonden partij kunnen worden verhaald op de gemeente.

Een bestuurlijk belang betekent dat de gemeente op enigerlei wijze zeggenschap heeft, hetzij omdat de gemeente een zetel in het bestuur heeft, hetzij omdat ze mee kan stemmen.

Deze definities houden volgens het BBV in dat participaties in gemeenschappelijke regelingen, NV’s, BV’s, VOF’s en commanditaire vennootschappen verbonden partijen zijn. Stichtingen en verenigingen vallen niet onder de verbonden partijen, tenzij de gemeente een zetel in het bestuur heeft en financiële risico’s loopt. Een stichting of vereniging die jaarlijks subsidie krijgt, maar waaraan geen andere financiële verplichtingen zitten met een juridische afdwingbaarheid door derden, is geen verbonden partij.

Indien een gemeente een aanzienlijk bestuurlijk, maar geen financieel belang heeft, dan maakt dit ook geen deel uit van de verbonden partijen. Wel kan dit belang in het desbetreffende programma genoemd worden. In het BBV is tenslotte expliciet opgenomen dat deelnemingen deel uitmaken van de verbonden partijen. Het zijn die verbonden partijen, waarbij de gemeente aandelen in een NV of BV heeft.

Overzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Paragraaf 4 Verbonden partijen - Overzicht verbonden partijen

In de hierna opgenomen overzichten zijn bij het financieel belang van de gemeente zoveel mogelijk de actuele cijfers van de financiële belangen opgenomen. Bij de onderdelen ‘eigen vermogen’, ‘vreemd vermogen’ en ‘financieel resultaat’ zijn de meest actuele cijfers uit de jaarrekeningen van de verbonden partijen opgenomen. De cijfers achter de verbonden partijen verwijzen naar het desbetreffende programma waarop de verbonden partij betrekking heeft. De gemeente Wageningen kent de volgende verbonden partijen:

Gemeenschappelijke Regelingen 1 Veiligheids- en gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM) (1)
2 Regio De Vallei (2)
3 Regio Foodvalley (1, 2)
4 Omgevingsdienst de Vallei (OddV) (2)
5 Modulaire Gemeenschappelijke Regeling sociaal domein centraal Gelderland (MGR SD CG) (1)
6 Euregio Rijn - Waal (2)
7 De Valleihopper (1)
Vennootschappen en coöperaties

8 Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV) (2)
9 Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG) (3)
10 Joint Warmte B.V. (2)
Stichtingen en Verenigingen 11 Nationaal Comité Herdenking Capitulaties 1945 (Wageningen 45) (1)

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 4 Verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen

 

Naam

[1] Veiligheids- en gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM)

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Arnhem

Openbaar belang

Uitvoering in regionaal verband is effectiever, efficiënter en bevordert de kwaliteit.

Deelnemende partijen

De gemeenten Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort en Zevenaar.

Bestuurlijk belang

Lid van het Algemeen Bestuur (burgemeester).
Lid van de Commissie veiligheid en gezondheid (wethouder Volksgezondheid).

Financieel belang

Voor volksgezondheid is de bijdrage voor 2026 € 1.802.000. Voor brandweer, inclusief bevolkingszorg, is de bijdrage 2025 € 3.293.000, totaal € 5.095.000. In 2025  was dit voor volksgezondheid € 1.583.000 en € 3.097.000 voor brandweer inclusief bevolkingszorg, totaal € 4.680.000.

Risico

Voor de GR-VGGM zien we voor 2026 risico’s in het geval er een grootschalige crisis uit breekt zoals een internationale oorlog die ons land raakt als ook een grootschalige pandemie zoals de coronacrisis. Dit kan leiden tot extra uitgaven van de GR-VGGM. 

Eigen Vermogen

2022: € 8.513.000
2023: € 9.309.000
2024: € 14.331.000

Vreemd Vermogen

2022: € 51.358.000
2023: € 48.887.000
2024: € 47.664.000

Financieel resultaat

2022: €  707.000 
2023: € 1.730.000
2024: € 4.059.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naam

[2] Regio De Vallei

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Ede

Openbaar belang

Uitvoering en beleidsvorming in regionaal verband is effectiever, efficiënter en bevordert de kwaliteit.
Het Regiobestuur heeft op 21 januari 2011 besloten Regio de Vallei voor de afvaltaken in de lucht te houden. Op 27 mei 2011 heeft het Regiobestuur besloten de uitvoering van de lopende projecten (bv. Regiocontract) bij Regio De Vallei te laten en niet over te dragen aan Regio Foodvalley.

Deelnemende partijen

De gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Scherpenzeel en Wageningen.

Bestuurlijk belang

Deelname aan dagelijks bestuur en algemeen bestuur.

Financieel belang

Aandelen bij ARN (afvalverbrander in Weurt) zijn afgestoten en wat voor de gemeente resteert zijn jaarlijkse kosten gerelateerd aan huishoudelijk afval. De afvalbijdrage in 2025 bedroeg € 7.000. Voor 2026 is de bijdrage € 7.203.

Risico's

Het financiële risico voor Wageningen is beperkt, omdat de gemeente geen aandelenbelang meer heeft en alleen nog een kleine jaarlijkse bijdrage betaalt die is gerelateerd aan huishoudelijk afval. Het risico zit met name in het mogelijk doorberekenen van hogere kosten voor afvalstromen of tekorten in de regeling aan de deelnemende gemeenten. Daarnaast kan bestuurlijk gezien het voortbestaan van Regio De Vallei leiden tot versnippering van regionale samenwerking, omdat taken deels zijn overgegaan naar Regio Foodvalley. Per saldo wordt het risico als zeer beperkt beoordeeld, gezien de beperkte omvang van de gemeentelijke bijdrage.

Eigen Vermogen

2022: € 113.758
2023: € 126.521
2024: € 117.336

Vreemd Vermogen

2022: €    1.461
2023: €    1.341
2024: €    35.481

Financieel resultaat

2022: €   71.792
2023: €   12.763
2024: €   -9.185

 

Naam

[3] Regio Foodvalley

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Ede

Openbaar belang

Invloed op grootschalige ontwikkelingen door samenwerking in regio Foodvalley verband. Dit leidt tot bestuurlijke en financiële steun van de regio voor projecten die voor Wageningen van belang zijn, waarmee het openbaar belang wordt gediend.

Deelnemende partijen

De gemeenten Wageningen, Ede, Barneveld, Nijkerk, Scherpenzeel, Renswoude, Veenendaal en Rhenen.

Bestuurlijk belang

Deelname aan dagelijks bestuur en algemeen bestuur

Financieel belang

De bijdrage voor 2026 is € 260.459 kosten regiokantoor, €47.383 kosten mobiliteitsfonds en € 239.306 bijdrage strategische agenda, totaal € 447.148.
De bijdrage voor 2025 bedroeg € 283.000 kosten regiokantoor, € 46.000 kosten mobiliteitsfonds en € 131.000 bijdrage strategische agenda, totaal € 460.000.

Risico's

De risico’s voor Wageningen liggen primair in de financiële bijdrage en de effectiviteit van de samenwerking. Als de Regio hogere lasten maakt of projecten duurder uitvallen, kunnen de gemeentelijke bijdragen stijgen. Daarnaast is de regio afhankelijk van externe middelen (bijvoorbeeld Rijk en provincie); als deze subsidies of bijdragen wegvallen, kan dit leiden tot hogere lasten voor de deelnemende gemeenten of tot het niet doorgaan van projecten. Ook bestaat er een bestuurlijk risico: onvoldoende samenwerking of uiteenlopende belangen tussen de deelnemende gemeenten kan leiden tot vertraging of ineffectiviteit van de strategische agenda. Gezien de gezonde vermogenspositie wordt het directe financiële risico beperkt geacht, maar afhankelijkheid van partners en externe middelen blijft een aandachtspunt.

Eigen Vermogen

2022: € 3.455.584
2023: € 4.104.428
2024: € 5.678.966

Vreemd Vermogen

2022: €   2.706.174
2023: € 21.744.750
2024: € 23.240.337

Financieel resultaat

2022: €   76.655
2023: € 271.844
2024: € 1.182.538

 

Naam

[4] Omgevingsdienst de Vallei (OddV)

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Ede

Openbaar belang

De OddV verzorgt de wettelijke taken op het gebied van vergunningverlening en handhaving gericht op de Omgevingswet.

Deelnemende partijen

De gemeenten Ede, Barneveld, Nijkerk, Scherpenzeel en Wageningen en de provincie Gelderland.

Bestuurlijk belang

Lidmaatschap bestuur

Financieel belang

De bijdrage voor 2026 is € 1.301.000.
De bijdrage voor 2025 bedroeg € 1.310.000.

Risico's

Het voornaamste risico voor Wageningen ligt in de kostenontwikkeling en de taakuitvoering van de Omgevingsdienst. Als de dienst hogere lasten maakt (bijvoorbeeld door extra taken, hogere loonkosten of complexere dossiers), kunnen de bijdragen van deelnemende gemeenten stijgen. Daarnaast bestaat er een risico in de continuïteit en kwaliteit van de uitvoering: als vergunningverlening of handhaving tekortschiet, leidt dit direct tot bestuurlijke en maatschappelijke risico’s voor de gemeente. Ook kan het oplopen van externe inhuurdruk of capaciteitstekorten binnen de dienst leiden tot hogere bijdragen en verminderde effectiviteit. Gezien de solide vermogenspositie van OddV wordt het financiële risico als beheersbaar aangemerkt, maar de afhankelijkheid van een goede uitvoering van taken maakt dit een aandachtspunt.

Eigen Vermogen

2022: €    748.000
2023: € 1.026.000
2024: € 1.053.000

Vreemd Vermogen

2022: € 2.390.000
2023: € 3.157.000
2024: € 8.349.000

Financieel resultaat

2022: € 407.000
2023: € 520.000
2024: € 547.000

 

Naam

[5] Modulair gemeenschappelijke regeling sociaal domein centraal Gelderland (MGR SD CG)

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Arnhem

Openbaar belang

Samenwerking in het sociale domein op uitvoerend niveau tussen de gemeenten in de regio Centraal Gelderland. Met een modulair in te vullen gemeenschappelijke regeling wordt meer samenhang en doelmatigheid in de samenwerking tussen de gemeenten in de regio gerealiseerd. Vergroten van inkoopkracht. Versterken van de kwaliteit van zorg en keuzevrijheid voor inwoners.
Efficiency winst door minder en gedeelde administratieve last in de contracttering. Gezamenlijk leren en ontwikkelen in het sociaal domein.

Deelnemende partijen

Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar.

Bestuurlijk belang

Gemeente Wageningen neemt deel aan de module inkoop van zorg voor de individuele voorzieningen Jeugdwet en de maatwerkvoorzieningen Wmo.

Financieel belang

De financiële bijdrage van gemeente Wageningen bedraagt in 2026 € 346.000.
In 2025 bedroeg de bijdrage € 340.000

Risico's

De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein Centraal Gelderland (SDCG) omvat de samenwerking van 11 gemeenten (Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar) op het gebied van Zorg, Onderwijs en Participatie. De MGR SDCG bestaat uit zes modules en een beheerorganisatie. Wageningen neemt deel aan de module Inkoop en de module Regionale Facilitering Zorg. De module Inkoop betreft naast de inkoop ook het contractmanagement en het contractbeheer van maatwerkvoorzieningen en specialistische zorg Jeugd, WMO en activerend werk. De module Facilitering Zorg regio Centraal Gelderland is verantwoordelijk voor het regiosecretariaat, het regio-advies Jeugd en de regionale projecten Jeugd.

Door de ervaringen die zijn opgedaan met de huidige governance, veranderende opgaven in het sociaal domein, groei van de organisatie en nieuwe inzichten in effectieve samenwerkingen, is het goed om de governance tegen het licht te houden en toekomstbestendig te maken voor de uitdagingen van de komende jaren. Op verzoek van het algemeen bestuur van de MGR SDCG wordt in 2025 hiertoe een bestuurskrachtonderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek wordt een kritische blik op nut en noodzaak van (verplichte) reguliere en extra taken meegenomen met als doel een kostenefficiënte organisatiestructuur te realiseren.

De blijvende onduidelijkheid vanuit het Rijk met betrekking tot de houdbaarheid van de WMO en de Jeugdwet en daarmee compensatie voor de te maken kosten blijft een significant risico. Ook de hogere loonstijgingen in zorg en welzijn en te lage compensatie prijsaccres (indexatie) vormt een risico voor de MGR.

Eigen Vermogen

2022: € 685.000
2023: € 714.000
2024: € 560.000

Vreemd Vermogen

2022: € 4.388.000
2023: € 7.149.000
2024: € 4.512.000

Financieel resultaat

2022:  €  -14.000
2023: €     29.000
2024: €  -154.0
00

 

Naam

[6] Euregio Rijn - Waal

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Kleef

Openbaar belang

Regionale grensoverschrijdende samenwerking van haar leden met als doel de grensoverschrijdende samenwerking op ruimtelijk en sociaal terrein te bevorderen, te ondersteunen en te coördineren. O.a. door de uitvoering van projecten en het aanvragen van financiële middelen. Tevens advisering aan leden, burgers, bedrijven, organisaties, overheden en andere instellingen bij grensoverschrijdende activiteiten en problemen.

Deelnemende partijen

In de Euregio nemen circa 55 lidorganisaties deel. Zie voor alle deelnemende organisaties www.euregio.org.

Bestuurlijk belang

Deelname aan dagelijks bestuur en Euregioraad

Financieel belang

De financiële bijdrage van gemeente Wageningen bedraagt in 2026 is € n/a
De financiële bijdrage van gemeente Wageningen bedroeg in 2025 € 10.700.

Risico's

Het financiële risico voor Wageningen als deelnemer in Euregio Rijn-Waal is beperkt. De jaarlijkse bijdrage is relatief klein en er zijn geen grote garantstellingen of leningen verbonden. Wel zijn er enkele aandachtspunten: als de regeling structureel tekorten oploopt, kan dit leiden tot hogere bijdragen van de deelnemende gemeenten. Omdat Euregio sterk afhankelijk is van Europese en andere externe subsidies, bestaat het risico dat bij teruglopende subsidietoekenningen projecten niet kunnen worden uitgevoerd of dat bijdragen van leden moeten worden verhoogd. Per saldo wordt het risico voor Wageningen als beperkt ingeschat, gelet op de omvang van de bijdrage en het gezonde eigen vermogen.

Eigen Vermogen

2022: € 1.747.000
2023: € 1.735.000
2024: € 1.589.000

Vreemd Vermogen

2022: € 2.917.030
2023: € 2.800.000
2024: € 2.300.000

Financieel resultaat

2022: €   - 3.189
2023: € -11.942
2024: € -145.629

 

Naam

[7] De Valleihopper

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Barneveld

Openbaar belang

De Valleihopper draagt zorg voor het (contract-)beheer van het Vraagafhankelijk Vervoer. 

Deelnemende partijen

De gemeenten Ede, Barneveld, Nijkerk, Scherpenzeel, Renswoude, Rhenen, Veenendaal, Wageningen en de provincie Gelderland.

Bestuurlijk belang

Lid van de bestuurscommissie (wethouder Mobiliteit)

Financieel belang

De bijdrage voor 2026 aan de Valleihopper bedraagt € 384.000.
De bijdrage voor 2025 aan de Valleihopper bedroeg € 324.000.

Risico's

Binnen het vervoerscontract is een bandbreedte opgenomen waarmee onvoorzienbare, maar niet ondenkbare invloeden worden opgevangen. Denk aan het extreem dalen of stijgen van de vervoersbewegingen, zoals eerder tijdens Corona heeft plaatsgevonden. Of een te sterke stijging van brandstofkosten als gevolg van mondiale ontwikkelingen. 

Eigen Vermogen

2022: € 0
2023: € 0
2024: € 0

Vreemd Vermogen

2022: €    705.558 
2023: € 1.023.065
2024: € 532.598

Financieel resultaat

2022: € 0
2023: € 0
2024: € 0

 

Vennootschappen en coöperaties

Terug naar navigatie - Paragraaf 4 Verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties

 

Naam

[8] Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV)

Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Vestigingsplaats

Ede

Openbaar belang

ACV verzorgt de afvoer van afval voor huishoudens in de gemeente Wageningen.

Deelnemende partijen

De gemeenten Ede, Renkum, Renswoude, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen.

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder (lid van de AVA)

Financieel belang

Er zijn 12 miljoen aandelen, waarvan 5.846.003 geplaatst zijn bij de gemeenten.
De gemeente Wageningen bezit 887.752 aandelen. Deze aandelen staan voor € 859.486 op de balans.
De gemeente Wageningen is klant van de ACV en staat garant voor de leningen.

Risico's

De belangrijkste risico’s liggen in het financieel en operationeel functioneren van ACV. Als aandeelhouder en deelnemer loopt de gemeente risico wanneer de onderneming structureel verlies lijdt of onvoldoende kostendekkend werkt. Dit kan leiden tot hogere tarieven voor afvalinzameling of een lagere dividenduitkering. Daarnaast staat de gemeente mede garant voor de leningen van ACV, waardoor bij ernstige financiële problemen van ACV een verplichting kan ontstaan om (een deel van) de schulden af te lossen. Tot slot is er een operationeel risico: verstoringen in de afvalinzameling raken direct de dienstverlening aan inwoners. Gezien de gezonde vermogenspositie en de regionale spreiding van deelnemende gemeenten wordt dit risico als beperkt maar aanwezig beoordeeld.

Eigen Vermogen

2022: € 14.118.000
2023: € 15.025.000
2024: € 16.832.000

Vreemd Vermogen

2022: € 20.416.000
2023: € 20.074.000
2024: € 18.073.000

Financieel resultaat

2022: €    849.000
2023: € 1.083.000
2024: € 1.430.000

 

Naam

[9] Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)

Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Vestigingsplaats

Den Haag

Openbaar belang

De activiteiten van de bank richten zich op de financiering van de activiteiten van publieke instellingen.

Deelnemende partijen

Aandeelhouders zijn alle of nagenoeg alle gemeenten en provincies in Nederland en de Staat der Nederlanden. De Staat bezit de helft van de ruim 55 miljoen aandelen, de gemeenten en provincies de overige.

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder (lid van de AVA)

Financieel belang

50.310 aandelen (een belang van 0,09%). De verkrijgingsprijs (aanschafwaarde) van de aandelen bedraagt € 114.148. Voor 2026 is in lijn met voorgaande jaren een dividenduitkering van € 143.000 begroot. De begrote dividenduitkering bedraagt omgerekend € 2,84 per aandeel. De werkelijk ontvangen dividenduitkering in 2025 bedroeg € 2,51 per aandeel.

Risico's

De gemeente loopt als aandeelhouder van BNG Bank in theorie risico indien de bank structureel verlies zou lijden of in ernstige financiële problemen zou komen. Dit kan leiden tot het (gedeeltelijk) uitblijven van dividenduitkeringen of een waardedaling van de aandelen. Gezien de omvangrijke vermogenspositie, het prudent toezicht door ECB en DNB en de publieke aandeelhoudersstructuur, wordt dit risico als zeer beperkt beoordeeld. Het risico heeft geen materiële impact op de financiële positie van de gemeente Wageningen.

Eigen Vermogen

2022: € 4.615.000.000
2023: € 4.721.000.000
2024: €
4.777.000.000

Vreemd Vermogen

2022: € 107.459.000.000
2023: € 110.819.000.000
2024: € 123.164.000.000

Financieel resultaat

2022: € 300.000.000
2023: € 254.000.000
2024: € 294.000.000

 

Naam

[10] Joint Warmte B.V.

Rechtsvorm

Besloten Vennootschap

Vestigingsplaats

Wageningen

Openbaar belang

Gemeente Wageningen is samen met bewonerscoöperatie Warmtenet Oost-Wageningen U.A. via het aandeelhouderschap in Joint Warmte B.V. voor twee-derde deel (66,67%) eigenaar van Warmtebedrijf Oost-Wageningen B.V. Dit warmte exploitatiebedrijf is de komende 30 jaar eigenaar en beheerder van de opweklocatie aan de Dolderstraat 88.

Deelnemende partijen

Coöperatie Warmtenet Oost-Wageningen U.A. en gemeente Wageningen.

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder (lid van de AVA).

Financieel belang

50 aandelen (50% kapitaalbelang), vertegenwoordigende een nominaal kapitaal van € 50.

Risico's

De gemeente Wageningen participeert in Joint Warmte B.V., een samenwerkingsverband gericht op de ontwikkeling en exploitatie van duurzame warmtevoorzieningen. Uit de jaarrekening blijkt dat de onderneming afhankelijk is van zowel externe financiering als van stabiele warmtevraag en energieprijzen. Daarnaast spelen onzekerheden rondom regelgeving en het tempo van de energietransitie een significante rol. Indien de financiële resultaten structureel achterblijven bij de verwachtingen, kan dit leiden tot aanvullende kapitaalbehoefte. Dit kan gevolgen hebben voor de gemeentelijke begroting, zowel in de vorm van directe bijdragen als in het risico op waardevermindering van de deelneming.

Eigen Vermogen

2023: € 100 (aandelenkapitaal)
2024: € n/a

Vreemd Vermogen

2023: € 200
2024: € n/a

Financieel resultaat

2023: € 0
2024: € n/a

Stichtingen en verenigingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 4 Verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen

 

Naam

[11] Nationaal Comité Herdenking Capitulaties 1945 (Wageningen 45)

Rechtsvorm

Stichting

Vestigingsplaats

Wageningen

Openbaar belang

Samenwerking borgt nationale status, status Gelders bevrijdingsfestival  Stad der Bevrijding en behoud erfgoed.

Deelnemende partijen

Ministerie van Defensie, Provincie Gelderland en het V-fonds.

Bestuurlijk belang

Het collegelid met Wageningen 45 in de portefeuille is adviseur. 

Financieel belang

De subsidie bedroeg in 2025 € 358.191. In 2026 bedraagt de subsidie € 368.758.

Risico's

De risico’s voor Wageningen liggen primair in de financiële en organisatorische continuïteit van de stichting. Wageningen45 is in hoge mate afhankelijk van subsidies van Rijk, provincie en fondsen. Bij wegvallen of vermindering van deze bijdragen ontstaat het risico dat programma’s niet of slechts op kleinere schaal uitgevoerd kunnen worden. Gezien de nationale status van de herdenkingen en het Bevrijdingsfestival zou dit leiden tot aanzienlijke reputatieschade voor Wageningen als Stad der Bevrijding. Daarnaast bestaat er een organisatorisch risico: de stichting is relatief klein en afhankelijk van projectfinanciering en vrijwilligers, waardoor tegenvallers in capaciteit direct impact hebben op de uitvoering. Het eigen vermogen van de stichting is beperkt, waardoor tegenvallers niet eenvoudig kunnen worden opgevangen. Per saldo wordt het directe financiële risico voor de gemeentebegroting als beperkt beschouwd, maar de maatschappelijke en bestuurlijke risico’s zijn aanzienlijk.

Eigen Vermogen

2022: € 53.765
2023: € 26.596
2024: € n/a

Vreemd Vermogen

2022: € 415.806
2023: € 242.505
2024: € n/a

Financieel resultaat

2022: €   1.566
2023: € -27.170
2024: € n/a