Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2024
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2024
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Voorwoord
        1. Blz. 5 Voorwoord
      2. Blz. 6 Leeswijzer
        1. Blz. 7 Leeswijzer
      3. Blz. 8 Financiële samenvatting
        1. Blz. 9 Financiële samenvatting
        2. Blz. 10 Overzicht baten en lasten 2024
        3. Blz. 11 Resultaat 2024
        4. Blz. 12 Financiële positie
      4. Blz. 13 Programma 1 Wageningen Sociaal
        1. Blz. 14 Waarom dit programma?
        2. Blz. 15 Beoogd maatschappelijk effect
        3. Blz. 16 1.1 Gezondheid, eenzaamheid en veerkracht
          1. Blz. 17 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 18 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 19 1.1.1 Kinderen en jongeren hebben een gezondere leefstijl.
              1. Blz. 20 Het aantal dagen dat kinderen buiten spelen en deelnemen aan buitenschoolse sportactiviteiten, is 5% verhoogd ten opzichte van de kindermonitor 2017 (bijvoorbeeld door inzet sport/buurtwerk en vergroening schoolpleinen).
              2. Blz. 21 In Wageningen zijn er minder kinderen met overgewicht dan het gemiddelde in Gelderland.
              3. Blz. 22 Jongeren zijn zich bewust van de gevolgen van het gebruik van alcohol, roken en drugs en het omgaan met groepsdruk.
            2. Blz. 23 1.1.2 Voorkomen dat kinderen en jongeren kampen met ernstigere psychische klachten door tijdig psychische klachten te signaleren en bespreekbaar te maken.
              1. Blz. 24 Kinderen en jongeren kunnen beter omgaan met psychische klachten door deze klachten te voorkomen, te signaleren en bespreekbaar te maken (onder andere inzet van SOH jeugd-GGZ, inloop Jeugd en Gezin, jongerenwerk en maatschappelijk werk).
            3. Blz. 25 1.1.3 Inwoners met een sociaaleconomische status (SES) leven langer, langer in gezondheid en ervaren meer veerkracht.
              1. Blz. 26 In de Wageningse aandachtswijken hebben inwoners minder overgewicht (onder andere door beweegactiviteiten in de wijken, projecten gericht op een gezond voedingspatroon).
              2. Blz. 27 In de Wageningse aandachtswijken wordt er evenveel bewogen als het Wageningse gemiddelde. Wij gaan hierbij uit van de Nederlandse norm gezond bewegen (onder andere beweegactiviteiten Welsaam).
              3. Blz. 28 Inwoners ervaren meer bestaanszekerheid.
              4. Blz. 29 Inwoners hebben mogelijkheden om hun basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden) te vergroten.
              5. Blz. 30 Mensen wonen en werken in een gezonde leefomgeving, zowel binnen als buiten.
              6. Blz. 31 In 2026 hebben we alle beleidsdomein/beleidsstukken met betrekking tot kansrijk opvoeden en opgroeien doorontwikkeld en geïmplementeerd.
            4. Blz. 32 1.1.4 We willen eenzaamheid voorkomen, signaleren en verminderen.
              1. Blz. 33 Inwoners ervaren minder eenzaamheid (bijvoorbeeld door ontmoetingsactiviteiten bij partners in de stad, onder andere Huizen van de wijk en Markt 17).
              2. Blz. 34 Uitbreiding uitvoeringsplan Kind Centraal met uitbreiding van doelgroep 12 tot 18 jaar.
              3. Blz. 35 Ondertekende Samenwerkingsovereenkomst Kind Centraal.
              4. Blz. 36 In 2026 hebben we alle beleidsdomein/beleidsstukken met betrekking tot kansrijk opvoeden en opgroeien doorontwikkeld en geïmplementeerd.
        4. Blz. 37 1.2 Armoedebestrijding en financiële zelfstandigheid
          1. Blz. 38 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 39 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 40 1.2.1 Alle inwoners in Wageningen kunnen voorzien in hun eerste levensbehoeften en hebben voldoende mogelijkheden om op een passende manier mee te doen in de samenleving.
              1. Blz. 41 Inwoners zijn duurzaam financieel zelfstandig.
              2. Blz. 42 Nieuw armoedebeleid, vastgesteld in 2023.
              3. Blz. 43 Een nieuw instrumentarium aan regelingen, gebaseerd op het nieuwe armoedebeleid, vastgesteld in 2023.
              4. Blz. 44 Inwoners beschikken over de vaardigheden om financieel zelfstandig te zijn.
              5. Blz. 45 Inwoners met financiële zorgen komen tijdig in beeld om grotere problemen te voorkomen.
              6. Blz. 46 Bij meer inwoners doorbreken we de armoede van generatie op generatie.
              7. Blz. 47 Meer inwoners kunnen participeren ondanks een gebrek aan financiële middelen.
              8. Blz. 48 Inwoners ervaren voldoende veerkracht ondanks financiële zorgen.
              9. Blz. 49 In 2024 vergroten we de kansen op (betaald) werk voor alle inwoners.
            2. Blz. 50 1.2.2 Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 51 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        5. Blz. 52 1.3 Vrijheid en internationale samenwerking
          1. Blz. 53 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 54 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 55 1.3.1 We zijn vanuit Wageningen, Stad der Bevrijding, voortdurend zichtbaar als voorvechter en gangmaker voor het bewustzijn en daarmee de bevordering van individuele en collectieve vrijheid.
              1. Blz. 56 We bieden via Wageningen45 het hele jaar een onderscheidend programma met impact: lokaal, regionaal, landelijk en internationaal. Met ontmoetingen, evenementen, dialoog, kennisdeling en educatie. Fysiek en online.
            2. Blz. 57 1.3.2 In 2024 blijven we ons beleid rondom internationale samenwerking voortzetten.
              1. Blz. 58 Ook in 2024 worden verschillende uitwisselingen georganiseerd tussen scholen, groepen en organisaties uit Wageningen en onze partnersteden. Kennis- en ervaringen uitwisselen staat centraal.
              2. Blz. 59 Op 4 en 5 mei zijn vertegenwoordigers uit de partnersteden aanwezig om activiteiten rondom de herdenking en bevrijding bij te wonen.
              3. Blz. 60 We bouwen aan een netwerk van universiteitssteden samen met de WUR.
        6. Blz. 61 1.4 Onderwijs en kinderopvang
          1. Blz. 62 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 63 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 64 1.4.1 Onderwijsachterstanden en ontwikkel- en taalspraakachterstanden zijn verminderd.
              1. Blz. 65 90% van alle kinderen en 80% van de kinderen met een voor- en vroegschoolse educatie (VVE)-verwijzing stroomt succesvol door naar een reguliere groep 3.
              2. Blz. 66 90% van de leerlingen maakt na één jaar in de schakelklas een succesvolle overstap naar een passende reguliere groep.
              3. Blz. 67 Logopedische screening voor VVE kinderen en indicatiescreening alle kinderen van groep 1 tot en met 8 waar zorgen zijn.
              4. Blz. 68 Plan van aanpak Kansengelijkheid op laagdrempelige huiswerkbegeleiding, voorkomen van segregatie en bevorderen van integratie in het onderwijs.
              5. Blz. 69 Digitale middelen worden gefaciliteerd op scholen.
            2. Blz. 70 1.4.2 Alle leerlingen verlaten het onderwijs met een startkwalificatie.
              1. Blz. 71 Het aantal Voortijdig School Verlaters (VSV’ers) in de regio Vallei daalt tot 2025 met 1,5%.
              2. Blz. 72 Het relatief schoolverzuim bedraagt maximaal 2% van het aantal leerplichtigen.
            3. Blz. 73 1.4.3 Ieder kind ontwikkelt ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid (draagt mede bij aan programma 2).
              1. Blz. 74 Er is een scholingsprogramma gericht op het stimuleren van ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid.
            4. Blz. 75 1.4.4 Voor Wageningse leerlingen zijn scholen voor bijzonder en speciaal onderwijs buiten Wageningen goed bereikbaar.
              1. Blz. 76 De vervoerder verduurzaamt zijn wagenpark. Op het totaal van de kilometers passend vervoer schooljaar 2023/2024 wordt 10% met Euro-6, 40% met Groen gas (Biogas) en 50% met Elektrisch/Waterstof uitgevoerd.
            5. Blz. 77 1.4.5 Schoolgebouwen bieden een optimale leeromgeving, zijn toekomstig bestendig en multifunctioneel.
              1. Blz. 78 De meerjaren-aanpak voor de verduurzaming en vernieuwing van de onderwijsgebouwen is vastgesteld en in uitvoering.
              2. Blz. 79 Er is voldoende adequate capaciteit voor onderwijshuisvesting.
              3. Blz. 80 Scholen hebben maatregelen genomen om hun schoolgebouw te verduurzamen.
            6. Blz. 81 1.4.6 Schoolpleinen dragen bij aan een groene speelomgeving.
              1. Blz. 82 Er zijn meer schoolpleinen vergroend en alle schoolpleinen zijn openbaar toegankelijk (zie ook resultaten bij programma 2).
            7. Blz. 83 1.4.7 Het kind centraal stellen in zijn/haar behoefte aan hulp en ondersteuning en een gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen voor alle kinderen.
              1. Blz. 84 Samenwerking onderwijs en jeugdhulp, één plan met betrokkenen (bijvoorbeeld onderwijszorgarrangement De Dijk, aansluiting school en thuis).
            8. Blz. 85 1.4.8 Meer Thuisnabij, passend onderwijs.
              1. Blz. 86 Zoveel mogelijk kinderen in Wageningen naar school.
            9. Blz. 87 1.4.9 Er is kwalitatief goede en veilige kinderopvang geboden.
              1. Blz. 88 Alle kinderopvanglocaties en gastouders zijn gecontroleerd en er zijn maatregelen genomen bij eventuele onvolkomenheden (100%).
            10. Blz. 89 1.4.10 Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 90 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        7. Blz. 91 1.5 Een leven lang sporten en bewegen
          1. Blz. 92 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 93 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 94 1.5.1 Inclusief sporten & bewegen: sporten en bewegen is mogelijk voor alle mensen die willen meedoen.
              1. Blz. 95 Meer bewustwording, samenwerking en sportbevordering om drempels weg te nemen voor die mensen die niet vanzelfsprekend sporten.
            2. Blz. 96 1.5.2 Van jongs af voldoende en vaardig bewegen.
              1. Blz. 97 Kinderen leren zwemmen en blijven zwemvaardig.
              2. Blz. 98 Kinderen maken kennis met het diverse (georganiseerde) sportaanbod in Wageningen.
              3. Blz. 99 Scholen en kinderopvang bieden beweegactiviteiten aan.
            3. Blz. 100 1.5.3 Een duurzame en functionele sportinfrastructuur.
              1. Blz. 101 Sportaccommodaties worden breed en intensief gebruikt. De exploitatie van sportaccommodaties verbetert door hogere inkomsten (breder en intensiever gebruik) en lagere kosten (door functionele inzet, slimme spreiding en lagere energierekening).
              2. Blz. 102 Een beweegvriendelijk ingerichte openbare ruimte, zodat sporten en bewegen hier vanzelfsprekend is.
              3. Blz. 103 Herijkt sportbeleid in 2024.
              4. Blz. 104 In 2024 zijn randvoorwaarden ondersteunend voor mogelijkheden van beoefenen van sport en cultuur in openbare ruimte.
              5. Blz. 105 Het gebruik van sportvelden en binnensportaccommodaties is qua capaciteit geoptimaliseerd.
              6. Blz. 106 Nieuw of gerenoveerd zwembad.
              7. Blz. 107 Een goed geëxploiteerd zwembad.
            4. Blz. 108 1.5.4 Er zijn voldoende ontspanningsmogelijkheden in Wageningen voor jongeren onder de 25, aansluitend op de regio.
              1. Blz. 109 Onderzoeksrapport naar behoefte en aanbod op ontspanningsmogelijkheden voor jongeren en studenten.
              2. Blz. 110 Aangepaste beleidsstukken, doelen, resultaten, opdrachten op basis van inzichten uit onderzoeksrapport.
        8. Blz. 111 1.6 Cultuur is een drager van een bruisend en vitaal Wageningen
          1. Blz. 112 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 113 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 114 1.6.1 Alle kinderen krijgen de kans om hun culturele interesses en bagage te ontwikkelen (onderdeel cultuuractieplan).
              1. Blz. 115 Alle kinderen maken kennis met kunst en cultuur op en rond de basisschool (cultuuractieplan).
              2. Blz. 116 Naschoolse cultuureducatie wordt op scholen aangeboden door een netwerk van vakdocenten.
            2. Blz. 117 1.6.2 Alle inwoners kunnen zich persoonlijk ontwikkelen en hun maatschappelijke kansen verbeteren.
              1. Blz. 118 Inwoners hebben toegang tot een professionele theatervoorziening.
              2. Blz. 119 Inwoners komen in aanraking met cultuur en culturele activiteiten.
              3. Blz. 120 Inventarisatie van bestuurlijke wensen verbetering Junushoff.
            3. Blz. 121 1.6.3 Alle inwoners hebben vrije toegang tot informatie en kennis.
              1. Blz. 122 Inwoners hebben toegang tot een openbare bibliotheekvoorziening die invulling geeft aan de vijf wettelijke functies.
              2. Blz. 123 Inwoners kunnen (waar mogelijk digitaal) kennis nemen van de geschiedenis van Wageningen.
              3. Blz. 124 Inwoners kunnen gericht zoeken naar foto's, prenten en (bouw-)tekeningen in een beeldbank.
              4. Blz. 125 Inwoners kunnen historische archieven raadplegen en hulp krijgen bij het doen van onderzoek.
              5. Blz. 126 Lokaal nieuws en achtergrondinformatie is beschikbaar via de lokale media.
              6. Blz. 127 We hebben een bijdrage beschikbaar gesteld voor de verbetering van de huisvesting van de Casteelse Poort op de huidige locatie.
              7. Blz. 128 We hebben besloten hoe(veel) de gemeente Wageningen wil investeren in de verbetering van de huisvesting van de bibliotheek.
            4. Blz. 129 1.6.4 Er is een aantrekkelijk cultureel klimaat in Wageningen (cultuuractieplan: thema's samenwerking en ruimtegebruik).
              1. Blz. 130 Actieve cultuurmakers worden gestimuleerd om samen onze cultuursector naar een hoger plan te brengen, waaronder het vinden van voldoende ruimte en landelijke subsidies voor innovatieve projecten.
              2. Blz. 131 In de Stedelijke Cultuurregio Ede-Wageningen wordt meer samengewerkt.
              3. Blz. 132 Vastgestelde vastgoednota dat huisvesting voor cultuurbeoefening en maatschappelijke gebruikers randvoorwaardelijk mogelijk maakt.
              4. Blz. 133 Minimaal één (nieuwe) locatie voor cultuurbeoefening gerealiseerd in 2025 (broedplaats).
              5. Blz. 134 Een vastgestelde subsidieregeling gericht op multifunctioneel gebruik van ruimten voor cultuurbeoefening.
              6. Blz. 135 In 2024 zijn randvoorwaarden ondersteunend voor mogelijkheden van beoefenen van sport en cultuur in openbare ruimte.
            5. Blz. 136 1.6.5 Er zijn voldoende ontspanningsmogelijkheden in Wageningen voor jongeren onder de 25, aansluitend op de regio.
              1. Blz. 137 Onderzoeksrapport naar behoefte en aanbod op ontspanningsmogelijkheden voor jongeren en studenten.
              2. Blz. 138 Aangepaste beleidsstukken, doelen, resultaten, opdrachten op basis van inzichten uit onderzoeksrapport.
            6. Blz. 139 1.6.6 Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 140 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        9. Blz. 141 1.7 Een veilige en leefbare woon-werk- en ondernemingsomgeving
          1. Blz. 142 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 143 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 144 1.7.1. We pakken ondermijning preventief, en indien nodig repressief aan.
              1. Blz. 145 Bewustwording inwoners en ondernemers vergroten door minimaal tien communicatie-uitingen per jaar te doen over diverse onderwerpen van ondermijning.
              2. Blz. 146 Er zijn tenminste vier integrale controles uitgevoerd.
            2. Blz. 147 1.7.2. Zorg en veiligheid door ontwikkelen naar niveau zoals voorgesteld door VNG.
              1. Blz. 148 Er is een opschalingsmodel ter voorkoming van escalatie naar standaard VNG.
              2. Blz. 149 Er is passende zorg en ondersteuning voor kwetsbare personen waaronder personen met verward gedrag.
              3. Blz. 150 Inwoners voelen zich veilig in hun wijk.
            3. Blz. 151 1.7.3. We stimuleren de onderlinge verdraagzaamheid in overlastdossiers.
              1. Blz. 152 Overlastmeldingen behandelen we zoals vastgesteld in de beleidsregels aanpak woonoverlast.
              2. Blz. 153 We overleggen in de Stuurgroep Veilig Uitgaan met de horeca, politie en omwonenden.
              3. Blz. 154 We maken onze organisatie bewust van het bestaan van polarisatie en radicalisering.
              4. Blz. 155 We stimuleren een fijne leefomgeving tussen studentenverenigingen en omwonenden.
            4. Blz. 156 1.7.4. Inwoners en ondernemers zich bewust van de gevaren van digitale criminaliteit. Daarnaast zijn we als organisatie voorbereid op een cyberaanval.
              1. Blz. 157 In ieder geval drie preventieve acties organiseren gericht op de doelgroepen jeugd, ouderen en ondernemers. Daarnaast organiseren we een keer de week van de digitale veiligheid. Als organisatie trainen en oefenen we op cyberveiligheid.
            5. Blz. 158 1.7.5 Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 159 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        10. Blz. 160 Algemene informatie programma 1
          1. Blz. 161 Beleidsindicatoren
          2. Blz. 162 Beleidskader maatschappelijke ontwikkeling
          3. Blz. 163 Beleidskader onderwijs
          4. Blz. 164 Beleidskader sport
          5. Blz. 165 Beleidskader cultuur
          6. Blz. 166 Beleidskader veiligheid
          7. Blz. 167 Betrokkenheid verbonden partijen
          8. Blz. 168 Wat heeft het gekost?
      5. Blz. 169 Programma 2 Wageningen Fysiek
        1. Blz. 170 Waarom dit programma?
        2. Blz. 171 Beoogd maatschappelijk effect
        3. Blz. 172 2.1 Infrastructuur en duurzame bijdrage mobiliteit
          1. Blz. 173 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 174 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 175 2.1.1 Goede bereikbaarheid voor alle modaliteiten, 'inclusief' voor alle inwoners en bezoekers.
              1. Blz. 176 In 2024 is er een Omgevingsprogramma mobiliteit. Met onder andere:
              2. Blz. 177 - Doelstellingen omvang benodigde mobiliteitstransitie en maatregelen hoe deze transitie te bereiken.
              3. Blz. 178 - Beleid voor deelmobiliteit en hubs.
              4. Blz. 179 - Beleid voor autoluwe wijken en buurten.
              5. Blz. 180 - (Nieuwe/vastgestelde) doelen en subdoelen worden in begroting 2025 verwerkt.
              6. Blz. 181 Stimuleren lopen door middel van goede, aantrekkelijke en toegankelijke looproutes en door aantrekkelijke verblijfs-/voetgangersgebieden.
              7. Blz. 182 Bevorderen fiets door goede fietsroutes binnen Wageningen en naar omliggende gemeenten. Conform de update fietsnetwerkkaart netwerkvisie (2023).
              8. Blz. 183 Samen met regio Foodvalley en provincies wordt gewerkt aan hoogwaardig openbaar vervoer.
              9. Blz. 184 We monitoren jaarlijks de ongevallen en verkeersslachtoffers (doel: in 2026 gebeuren er ten opzichte van 2019 minder ongelukken en vallen er minder verkeersslachtoffers in het verkeer in de stad).
              10. Blz. 185 Educatie, voorlichting en handhaving ter voorkoming van ongevallen (in samenwerking met regio Foodvalley).
            2. Blz. 186 2.1.2 Een verkeersveilige woon-, werk-, school- en leefomgeving.
              1. Blz. 187 Bewoners hebben invloed op hun directe leefomgeving, door actief in te spelen op kleine verkeersvragen en -knelpunten via onder andere Meldpunt Openbare Ruimte.
              2. Blz. 188 Een verkeersveilige openbare ruimte door het toepassen van Duurzaam Veilig richtlijnen bij het ontwerp van wegen (bij nieuwe ontwikkelingen en onderhoud van bestaande straten).
              3. Blz. 189 Goed inframanagement (conform niveau basis) ten behoeve van verkeersveiligheid, doorstroming en bereikbaarheid hulpdiensten.
              4. Blz. 190 Parkeerbeleid (voor zowel auto als fiets) ten behoeve van juiste mate van leefbaarheid. Aanvullend op Omgevingsprogramma mobiliteit actualiseren we de parkeervisie en nota parkeernormen.
              5. Blz. 191 Vergunningen zoals evenement-, inrit- en omgevingsvergunning en de gehandicaptenparkeerkaart zijn getoetst en verstrekt.
              6. Blz. 192 Bij ruimtelijke plannen en herinrichtingsplannen geven we voorrang aan voetgangers en fietsers. Leidend is STOEP (ook voor parkeervoorzieningen).
              7. Blz. 193 In 2026 hebben we een wijk als pilot benoemd en uitgewerkt om veiligheid en leefbaarheid te verbeteren door aanpassing van de inrichting van de openbare ruimte.
              8. Blz. 194 We geven nadere invulling aan de autoluwe binnenstad. Met aandacht voor onder andere:
              9. Blz. 195 - Parkeeroplossing voor fiets en auto.
              10. Blz. 196 - Onderzoek kans voor pilot last mile delivery.
              11. Blz. 197 Geen sluipverkeer door woonwijken en over smalle wegen in het buitengebied. Hiervoor is nodig:
              12. Blz. 198 - Een robuuste hoofdinfrastructuur (voor auto, inclusief HOV) die huidige en toekomstige vraag naar capaciteit aan kan en waar de doorstroming zo lang mogelijk op gang blijft en hinder zo min mogelijk optreedt.
              13. Blz. 199 - We onderzoeken of een snelheid van 30 km per uur hieraan bijdraagt.
            3. Blz. 200 2.1.3 Verduurzamen van mobiliteit (Wageningen Klimaatneutraal 2030-2040).
              1. Blz. 201 Alle 100+ werkgevers zijn benaderd voor mogelijkheden verduurzaming mobiliteit. Dit doen we binnen de werkgeversaanpak van de regio Foodvalley.
              2. Blz. 202 In 2025 bedraagt het totaal aantal laadpalen in de openbare ruimte: 112 laadpalen (conform Visie openbare laadinfrastructuur 2030).
              3. Blz. 203 We onderzoeken de noodzaak en mogelijkheden om duurzaam goederentransport faciliteren.
              4. Blz. 204 We maken ons op provinciaal niveau sterk voor een concessie met een duurzaam openbaar vervoer leverancier.
            4. Blz. 205 2.1.4. Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 206 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        4. Blz. 207 2.2 Een aantrekkelijk, sociaal, duurzaam en circulair economisch klimaat
          1. Blz. 208 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 209 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 210 2.2.1 Transparante en accurate ondernemersdienstverlening.
              1. Blz. 211 Behoeften ondernemers in beeld.
              2. Blz. 212 Nauwere samenwerking met andere platforms/organisaties (ondernemersverenigingen, kennis/onderwijsinstellingen).
              3. Blz. 213 Vlotte vergunningenprocedures.
              4. Blz. 214 MKB-ondernemers zien de gemeente Wageningen als aanspreekbaar en ondersteunend.
            2. Blz. 215 2.2.2 Een aantrekkelijke en levendige binnenstad.
              1. Blz. 216 Goed functionerende warenmarkt.
              2. Blz. 217 Openbare ruimte van de binnenstad is een prettige verblijfsomgeving, met kwaliteitsniveau basis en een verbeterde inrichting van straten en muren.
              3. Blz. 218 Optimale structuur binnenstad (waaronder looproutes, entrees, parkeren, groen en invulling vastgoed).
              4. Blz. 219 Vergroenen van de binnenstad en verbinden van groene stukken in de binnenstad (voorkomen van hittestress en een fijne verblijfsomgeving).
              5. Blz. 220 Ontmoetingsplekken voor jongeren.
              6. Blz. 221 Het kennisecosysteem is zichtbaar in de binnenstad.
              7. Blz. 222 Maximaal 7 à 8 procent leegstand in de binnenstad.
              8. Blz. 223 Ondersteuning voor marketing voor de binnenstad.
              9. Blz. 224 Ondersteunen sociale en culturele activiteiten.
              10. Blz. 225 Gebiedsprogramma Binnenstad.
              11. Blz. 226 In de binnenstad ruimte geven aan nieuwe vormen van ondernemen.
              12. Blz. 227 We stemmen de festivalkalender af met partners in de regio zodat we elkaars aanbod versterken en niet concurreren.
              13. Blz. 228 Een actueel en vernieuwd evenementenbeleid.
              14. Blz. 229 Er is ruimte voor innovatieve initiatieven op het gebied van innovatie, inspiratie, toerisme en ontspanning.
            3. Blz. 230 2.2.3 Verbinding (binnen)stad en WUR.
              1. Blz. 231 Er is samenwerking tussen de WUR - gemeente - samenleving ten behoeve van zichtbaarheid van de WUR in de binnenstad.
              2. Blz. 232 Uitvoering van de Stadsagenda en CityDealKennisMaken (CDKM)
              3. Blz. 233 Uitnodigende fysieke verbinding tussen campus, binnenstad en de regio.
              4. Blz. 234 We bouwen verder aan een duurzame samenwerkingsrelatie met de WUR en hebben een gezamenlijke lobby agenda.
            4. Blz. 235 2.2.4 Sterk vestigingsklimaat voor het kennisecosysteem.
              1. Blz. 236 Aantrekkelijk woon- en verblijfsklimaat (vestigingsklimaat).
              2. Blz. 237 Behoud en aantrekken van nieuwe (met name) kennisintensieve bedrijven (nationaal en internationaal).
              3. Blz. 238 Hoogwaardige en goed bereikbare werklocaties voor bedrijven die een substantiële bijdrage leveren aan bijvoorbeeld de eiwittransitie, energietransitie, circulariteit, klimaatadaptatie of stikstofreductie.
              4. Blz. 239 Sterke positie binnen regio Foodvalley, waarin partners complementair zijn, gebaseerd op gezamenlijke ambities.
              5. Blz. 240 Toekomstbestendig BSPW.
              6. Blz. 241 Gebiedsprogramma Kennisas (samen met Provincie Gelderland en gemeente Ede) voor hoogwaardige en goed bereikbare campussen.
            5. Blz. 242 2.2.5 Aantrekkelijke functionele en bereikbare werklocaties reguliere bedrijvigheid.
              1. Blz. 243 Er is een ontwikkelbeeld voor de haven als onderdeel van de 'Visie Bebouwde Kom' (Omgevingsvisie).
              2. Blz. 244 Gevestigde bedrijven worden ondersteund bij ruimtebehoefte en ruimte voor nieuwe ondernemers wordt gefaciliteerd.
              3. Blz. 245 Aantrekkelijk vestigingsklimaat voor circulaire, sociale en duurzame bedrijven.
            6. Blz. 246 2.2.6 Een aantrekkelijk kwalitatief aanbod voor recreatie en toerisme.
              1. Blz. 247 Inwoners en bezoekers zijn op de hoogte van het toeristisch aanbod en het is duidelijk of er gebruik van wordt gemaakt.
              2. Blz. 248 Sterk recreatief en toeristisch aanbod.
            7. Blz. 249 2.2.7 Toekomstgericht voldoende passende banen, ook voor praktisch geschoolden (Balans op de arbeidsmarkt).
              1. Blz. 250 De gemeente heeft een regierol op het sociaal ondernemerschap, zowel het stimuleren en ondersteunen sociaal ondernemerschap als ook stimuleren sociale innovatie.
              2. Blz. 251 Er is een visie op balans op de arbeidsmarkt.
            8. Blz. 252 2.2.8 Er is in 2024 zicht op wat de factoren werk, inkomen in Wageningen kunnen doen om de brede welvaart te bevorderen.
              1. Blz. 253 We hebben onze positie bepaald. Het economische aandeel in de brede welvaart voor Wageningen is helder.
              2. Blz. 254 Vastgestelde economische visie met uitvoeringsprogramma/actieplan opgesteld én vastgesteld met partners in de stad en regio.
            9. Blz. 255 2.2.9 Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 256 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        5. Blz. 257 2.3 Een groene en biodiverse leefomgeving
          1. Blz. 258 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 259 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 260 2.3.1 Een toename van de biodiversiteit (genetische variatie, soortendiversiteit en leefgebied).
              1. Blz. 261 De biodiversiteit van het buitengebied is verhoogd door landschappelijke inpassing van initiatieven en door de aanleg van landschapselementen in samenwerking met andere partijen. Het Landschapsfonds vervult hier ook een belangrijke rol in.
              2. Blz. 262 De biodiversiteit van het openbaar groen en water is verhoogd (zowel binnenstedelijk als in het buitengebied). Er wordt gestreefd naar meer en beter geschikt leefgebied voor een gevarieerde inheemse flora en fauna.
              3. Blz. 263 De waterkwantiteit in de stadsgracht is verhoogd, waardoor de waterkwaliteit en de visuele kwaliteit verbetert.
              4. Blz. 264 Er is een biodiversiteitsplan (inclusief uitvoeringsplan) opgesteld waarin de te behalen doelen en de maatregelen om deze te bereiken zijn uitgewerkt.
              5. Blz. 265 Meekoppelkansen voor uitvoering Noordelijke ecologische verbindingszone (NEVZ) worden benut.
              6. Blz. 266 Alle nieuwbouwplannen worden natuurinclusief en klimaatadaptief gerealiseerd, waarbij minimaal 10% divers groen in de wijk wordt aangelegd. Daarnaast wordt het bestaande groen in de woonomgeving behouden en versterkt.
              7. Blz. 267 Vergroening van tuinen (Steenbreek), daken en schoolpleinen is door middel van subsidies gestimuleerd.
              8. Blz. 268 We verbinden groene en blauwe structuren in de stad en het buitengebied, zodat flora en fauna zich veilig kunnen verspreiden en verplaatsen door de stad. Waar nodig worden faunapassages aangelegd.
              9. Blz. 269 We zorgen dat het verduurzamen en isoleren van gebouwen niet leidt tot aantasting van de populaties van beschermde gebouwbewonende diersoorten.
              10. Blz. 270 In alle ruimtelijke projecten worden ecologische en groene waarden en vergroten van de biodiversiteit als koppelkans meegenomen. Deze kansen liggen zowel bij gebouwen als in de groene buitenruimte.
              11. Blz. 271 Het versterken van biodiversiteit, op basis van landschapskenmerken, komt terug in verschillende uitvoeringsprogramma's
              12. Blz. 272 Het percentage groenblauwe elementen in het buitengebied is toegenomen. De samenstelling van landschapselementen wordt gebaseerd op landschapstypen
              13. Blz. 273 Instandhouding en versterking van de hoofd ecologische groenstructuur
              14. Blz. 274 We bestrijden of beheersen invasie exoten om verdere uitbreiding en negatieve effecten op de biodiversiteit te voorkomen.
              15. Blz. 275 Activiteiten van inwoners en bedrijven die bijdragen aan de doelen uit het biodiversiteitsplan worden door middel van subsidies gestimuleerd.
            2. Blz. 276 2.3.2 Vergroten van de leefkwaliteit (kwantiteit en kwaliteit van het groen) waarmee gezondheid wordt bevorderd, geanticipeerd wordt op de klimaatverandering (klimaatadaptatie), meer CO2 wordt opgevangen en de ruimtelijke kwaliteit wordt vergroot.
              1. Blz. 277 Droogte en hitte zijn verminderd op locaties die hier het meest gevoelig voor zijn, door vergroening en afkoppelen van regenwater.
              2. Blz. 278 Er is jaarlijks een publiekscampagne uitgevoerd rondom vergroenen van tuinen en afkoppelen van regenwater.
              3. Blz. 279 Het groen is in diverse wijken omgevormd naar een toekomstbestendige vorm (klimaatbestendig, meer biodiversiteit en afgestemd op beheerniveau).
              4. Blz. 280 In samenwerking met andere partijen is de binnenstad en het Hooilandplein vergroend.
              5. Blz. 281 Instandhouding en versterking van de hoofd/ecologische groenstructuur.
              6. Blz. 282 Wateroverlast is verminderd op locaties die hier het meest gevoelig voor zijn, door in te zetten op infiltratie.
              7. Blz. 283 Locaties zijn in kaart gebracht waar projecten ter verbetering van het groene leefklimaat en vermindering van hittestress als eerste uitgevoerd kunnen worden.
              8. Blz. 284 Er wordt uitvoering gegeven aan het uitvoeringsplan voor de Wageningse Eng.
              9. Blz. 285 Het Bomenbeleidsplan is vastgesteld, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan meer CO2 opvang en geanticipeerd wordt op klimaatverandering.
              10. Blz. 286 Regenwater wordt zoveel mogelijk vastgehouden op de plek waar het valt. De focus ligt hierbij in eerste instantie op de hogere zandgronden (bijvoorbeeld Benedenbuurt en Bovenbuurt).
              11. Blz. 287 In alle lopende en nieuwe projecten in de openbare ruimte worden vergroening en klimaatadaptatie als koppelkans meegenomen.
              12. Blz. 288 De klimaatbestendigheid van het openbaar groen is verhoogd door de soortenkeuze (van openbaar groen) bij vervanging of vernieuwing te blijven afstemmen op de verandering van het klimaat.
            3. Blz. 289 2.3.3 De openbare ruimte is schoon, heel en veilig.
              1. Blz. 290 De openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde onderhoudsniveaus. Speeltoestellen en bomen voldoen aan de wettelijke eisen rondom veiligheid (aantoonbaar zorgvuldig handelen).
            4. Blz. 291 2.3.4 Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 292 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        6. Blz. 293 2.4 Een toekomstbestendige fysieke leefomgeving
          1. Blz. 294 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 295 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 296 2.4.1 Implementatie Omgevingswet.
              1. Blz. 297 Er is een omgevingsplan voor de fysieke leefomgeving met een passend Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
              2. Blz. 298 Er is een gemeentebrede omgevingsvisie waarin de maatschappelijke opgaven in relatie tot de fysieke leefomgeving staan.
              3. Blz. 299 Initiatiefnemers en inwoners worden gefaciliteerd bij participatie over initiatieven, op grond van het gemeentelijke participatiebeleid voor de Omgevingswet.
              4. Blz. 300 Omgevingsvergunningen die passen in de Omgevingsvisie.
            2. Blz. 301 2.4.2 Een integrale uitvoering van de opgaven in de fysieke leefomgeving.
              1. Blz. 302 Er is een omgevingsprogramma voor de zoekgebieden uit het locatie-onderzoek woningbouw
              2. Blz. 303 Er is een uitvoeringsprogramma opgesteld voor de ontwikkeling van de stad na het vaststellen van de Omgevingsvisie Bebouwde Kom.
              3. Blz. 304 Het grondbeleid is situationeel bepaald per potentiële locatie uit de zoekgebieden van het locatie-onderzoek
              4. Blz. 305 We geven uitvoering aan het besluit over het versnellen en ophogen van de woningbouwontwikkeling.
            3. Blz. 306 2.4.3 Beleid voor de fysieke leefomgeving, dat aansluit bij de ambitie.
              1. Blz. 307 Kaders en het Omgevingsplan voor de fysieke leefomgeving (wettelijk) zijn actueel en worden gehandhaafd.
            4. Blz. 308 2.4.4 Ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen binnen onze ambitie.
              1. Blz. 309 Bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen maken kleinere initiatieven van derden, die passen in onze ambitie, mogelijk (leges).
              2. Blz. 310 Grote ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen in onze ambitie en worden projectmatig uitgevoerd (grondbedrijf).
              3. Blz. 311 Het project Grebbedijk is voorbereid.
              4. Blz. 312 Het project Grebbedijk is in uitvoering.
            5. Blz. 313 2.4.5 Identiteit van de stad is beleefbaar.
              1. Blz. 314 Cultuurhistorie is zichtbaar in Wageningen.
              2. Blz. 315 Cultuurhistorie wordt gevierd.
              3. Blz. 316 Monumenten hebben een plek in de Omgevingsvisie en -plan.
            6. Blz. 317 2.4.6 Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 318 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        7. Blz. 319 2.5 Klimaatneutraal in 2030-2040
          1. Blz. 320 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 321 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 322 2.5.1 Er is 31% energie bespaard in 2040 ten opzichte van 2018 (klimaatmonitor).
              1. Blz. 323 Bij gemeentelijk vastgoed worden energiebesparende maatregelen genomen en duurzame energieopwekking gerealiseerd.
              2. Blz. 324 Er is een aanpak voor VvE’s hoe zij energie kunnen besparen en hun resterende warmtevraag duurzaam kunnen invullen.
              3. Blz. 325 Er is een handhavingsprogramma met als doel op bedrijven en instellingen toe te zien dat zij voldoen aan de wettelijke verplichtingen met betrekking tot energiebesparing (Wet Milieubeheer, EED, kantoorpanden label C 2023).
              4. Blz. 326 Er is een regionaal energiedienstenbedrijf dat energiemaatregelen aanbiedt als onderdeel van een wijkaanpak en voor een versnelling zorgt voor de verduurzaming van de gebouwde omgeving.
              5. Blz. 327 Er zijn actieve energieloketten voor inwoners en bedrijven die klanten ontzorgen, faciliteren en stimuleren tot het nemen van energiemaatregelen.
            2. Blz. 328 2.5.2 Er is 1847 TJ aan duurzame energie opgewekt in 2040 ten opzichte van 2018. Hiervan is het streven de opgave aan duurzame elektriciteit in zonnevelden en windmolens in 2030 te behalen (klimaatmonitor).
              1. Blz. 329 Er is een actuele Warmtevisie die wordt uitgevoerd.
              2. Blz. 330 In 2025 is het warmtenet voor Proeftuin Aardgasvrije Wijk Benedenbuurt gerealiseerd.
              3. Blz. 331 We stimuleren en faciliteren een duurzaam alternatief voor de gasgestookte WKK voor het warmtenet Noordwest. De realisatie valt buiten de invloedsfeer van de gemeente.
              4. Blz. 332 In 2040 is in de hiervoor geschikte gebieden van Wageningen een open duurzaam warmtenet gerealiseerd waarop enkele duizenden woningen, bedrijven en instellingen zijn aangesloten.
              5. Blz. 333 In 2040 zijn minimaal 142.000 zonnepanelen gerealiseerd op Wageningse daken en parkeerterreinen.
              6. Blz. 334 Innovatieve technieken zoals zon op gevels, energyhubs, wind op dak of lokale grids zijn in beeld en worden toegepast waar kan.
              7. Blz. 335 Windmolens worden gerealiseerd op basis van de Wageningse Windvisie en de Regionale Energiestrategie (streefdatum 2030), waarbij onder andere rekening wordt gehouden met een zorgvuldige inpassing in het landschap.
              8. Blz. 336 Zonneparken worden gerealiseerd op basis van Visie Buitengebied en de Regionale Energiestrategie (streefdatum 2030), waarbij onder andere rekening wordt gehouden met een zorgvuldige inpassing in het landschap.
            3. Blz. 337 2.5.3 De klimaatimpact die gepaard gaat met productie en consumptie van voedsel is verminderd.
              1. Blz. 338 De gemeente geeft het goede voorbeeld als het gaat om inkoop van duurzame lokale producten, het aanbod van plantaardige opties, verminderen voedselverspilling en de verwerking van reststromen.
              2. Blz. 339 De voedselomgeving van Wageningen is gezonder in 2030 (Voedselagenda).
              3. Blz. 340 In 2030 is de lokale verkoop van duurzame en lokale producten van regionale boeren en producenten gestegen.
              4. Blz. 341 In Wageningen eten inwoners in 2030 minder dierlijk en meer plantaardig voedsel (Voedselagenda). Restaurants gaan meer plantaardige opties aanbieden.
              5. Blz. 342 In Wageningen verspillen inwoners, bedrijven en organisaties in 2030 minder voedsel. Reststromen worden beter verwerkt.
              6. Blz. 343 Meer initiatiefnemers hebben een plek gevonden in Wageningen om stadslandbouw toe te passen op een duurzame manier.
            4. Blz. 344 2.5.4 In 2025 hebben alle huishoudens die te maken hebben met energiearmoede de mogelijkheid (gehad) om hulp te krijgen bij energiebesparing (monitor: sociaal domein).
              1. Blz. 345 Het bestrijden van energiearmoede is onderdeel van het reguliere (duurzaamheid en sociaal-maatschappelijk) werk van de gemeente en haar ketenpartners.
              2. Blz. 346 Via generieke en wijk-/straatgerichte werkwijzen worden inwoners met energiearmoede passende energiebesparende maatregelen, advies en ondersteuning aangeboden.
            5. Blz. 347 2.5.5 In 2040 is alles wat de gemeente inkoopt volledig circulair, maken we zoveel mogelijk gebruik van circulaire en biobased bouwmaterialen en zamelt de gemeente slechts huishoudelijke grondstoffen in.
              1. Blz. 348 In de bouw (infra en nieuwbouw) wordt in 2030 50% minder primaire grondstoffen gebruikt.
              2. Blz. 349 Voor de inkoop van diensten en werken binnen de gemeentelijke organisatie verbruiken we in 2030 50% minder fossiele grondstoffen.
            6. Blz. 350 2.5.6 Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 351 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        8. Blz. 352 2.6 Een veilige en gezonde leefomgeving
          1. Blz. 353 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 354 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 355 2.6.1 Milieunormen worden niet overschreden.
              1. Blz. 356 Ook in 2024 wordt met behulp van toezicht en handhaving gecontroleerd of normen op gebied van bodem, lucht, geluid, geur en energie niet worden overschreden.
            2. Blz. 357 2.6.2 Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 358 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        9. Blz. 359 2.7: Voldoende betaalbare woonruimte, duurzame en kwalitatieve goede woningen voor elke Wageninger, in een groene wijk met plek voor ontmoeting.
          1. Blz. 360 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 361 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 362 2.7.1 Versnelling en mogelijke ophoging van de woningbouwproductie in Wageningen in antwoord op de verhoogde huishoudensprognose van ongeveer 3.500 tot 3.800 huishoudens tot 2040.
              1. Blz. 363 In de periode tussen 2020 en 2040 worden in Wageningen 3.500 woningen gerealiseerd, met hierbij een specifieke focus op 3.000 woningen tot 2030.
              2. Blz. 364 De woningbouwbehoefte wordt tweejaarlijks gemonitord. Op basis hiervan worden de aantallen te realiseren woningen indien nodig bijgesteld.
              3. Blz. 365 Om als gemeente meer regie te nemen op de ontwikkeling van betaalbare woningen is de Nota grondbeleid herijkt. In 2024 wordt dit nieuwe beleid toegepast.
            2. Blz. 366 2.7.2 Meer betaalbare en duurzame woningvoorraad.
              1. Blz. 367 De woningmarktstrategie wordt naar aanleiding van de evaluatie geactualiseerd met als doel om woningbouwprojecten te versterken met behoud van betaalbaarheidsdoelstellingen.
              2. Blz. 368 - Hierbij nemen we het Rijkskader met als verplichting voor minimaal tweederde betaalbare woningbouw als uitgangspunt.
              3. Blz. 369 De bestaande woningvoorraad wordt verder verduurzaamd met oog voor een eerlijke verdeling van de energielasten. Randvoorwaardelijk hiervoor is programma 2.5.
              4. Blz. 370 Het aanbod aan studentenhuisvesting voldoet aan de vraag naar kamers, overeenkomstig de notitie locatiekeuze 2017 en de actuele landelijke monitor studentenhuisvesting.
              5. Blz. 371 Het nieuw op te stellen volkshuisvestingsprogramma (Woonvisie) gaat in op de woonbehoefte en woonopgave van aandachtsgroepen en de wijze waarop gestreefd wordt naar meer balans in de woningvoorraad. De woningmarktstrategie wordt hierop aangepast.
              6. Blz. 372 De betaalbare sociale huurwoningvoorraad is in 2030 vergroot. De Woningstichting heeft als ambitie om 800 sociale huurwoningen te realiseren tot 2030, in diverse woningbouwplannen.
              7. Blz. 373 De huisvestingsverordening wordt in 2024 aangepast op basis van nieuwe wetsvoorstellen, die als doel hebben om onder andere meer kansengelijkheid te creëren in de huisvesting van mensen uit aandachtsgroepen en lokale voorrang te realiseren.
              8. Blz. 374 Nieuw te bouwen woningen zijn (bijna) energieneutraal, met aandacht voor circulariteit en natuurinclusief bouwen. Dit resultaat draagt bij aan programma's 2.4 en 2.5.
              9. Blz. 375 Voor 2026 zijn er kaders voor alternatieve woonvormen en de financiering daarvan (CPO-projecten, woningsplitsing, koopgarant, erfpacht, etc.). We ontwikkelen een afwegingskader voor flexwonen.
            3. Blz. 376 2.7.3 Voldoende groen en plekken voor ontmoeting in nieuwe en in bestaande wijken.
              1. Blz. 377 Bij alle nieuwbouwplannen wordt minimaal 10% divers groen in de wijk gerealiseerd en bestaand groen in de woonomgeving behouden en versterkt. Dit resultaat draagt bij aan programma 2.3.
            4. Blz. 378 2.7.4 Inwoners kunnen zo zelfstandig mogelijk wonen in een woning op maat, met voldoende mogelijkheden voor zorg op maat.
              1. Blz. 379 Er zijn meer woonzorginitiatieven door en voor Wageningse inwoners.
              2. Blz. 380 Het aanbod van woningen die geschikt zijn voor senioren is in 2030 vergroot door zowel nieuwbouwplannen als levensloopbestendige aanpassingen in de bestaande woningvoorrraad.
              3. Blz. 381 Opstellen Visie Wonen & Zorg, welke wordt vertaald in een uitvoeringsplan Wonen & Zorg. Voor deze visie en het uitvoeringsplan wordt een dashboard ingericht met ter zake doende data.
            5. Blz. 382 2.7.5 Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 383 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        10. Blz. 384 2.8 Gemeentelijke gebouwen worden multifunctioneel ingezet
          1. Blz. 385 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 386 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 387 2.8.1 Het multifunctioneel gebruik van gemeentelijke gebouwen bevorderen.
              1. Blz. 388 Een strategisch vastgoed plan als afwegingskader welke maatschappelijke- en culturele instellingen worden gehuisvest in gemeentelijke gebouwen.
            2. Blz. 389 2.8.2 Gebouwen die niet meer nodig zijn worden verkocht of benut als potentiële locatie voor woningbouw.
              1. Blz. 390 Aanwijzen van gemeentelijke gebouwen en locaties die geschikt zijn voor woningbouw op basis van het strategisch plan gemeentelijk vastgoed.
              2. Blz. 391 De verkoop van gemeentelijke gebouwen tot en met 2023 is opgeschort in afwachting van het strategisch vastgoed plan. De netto verkoopopbrengst van incidenteel € 2.641.000 wordt op basis van de uitkomst van het strategisch plan opnieuw bepaald.
            3. Blz. 392 2.8.3 Streven naar een gezonde en kostendekkende exploitatie van gemeentelijke gebouwen.
              1. Blz. 393 Een nieuwe concessie overeenkomst voor de exploitatie van zwembad De Bongerd in afwachting van de besluitvorming over de keuze tussen renovatie of nieuwbouw.
              2. Blz. 394 Het duurzaam in stand houden van gemeentelijke gebouwen en het klimaatneutraal maken ervan voor 2040.
        11. Blz. 395 Algemene informatie programma 2
          1. Blz. 396 Beleidsindicatoren
          2. Blz. 397 Beleidskader bereikbaarheid
          3. Blz. 398 Beleidskader economische ontwikkeling
          4. Blz. 399 Beleidskader ruimtelijke ontwikkeling
          5. Blz. 400 Beleidskader klimaat
          6. Blz. 401 Beleidskader wonen
          7. Blz. 402 Beleidskader Vastgoed
          8. Blz. 403 Betrokkenheid verbonden partijen
          9. Blz. 404 Wat heeft het gekost?
      6. Blz. 405 Programma 3 Bestuur en Organisatie
        1. Blz. 406 Waarom dit programma?
        2. Blz. 407 Beoogd maatschappelijk effect
        3. Blz. 408 3.1 Transparante overheid
          1. Blz. 409 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 410 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 411 3.1.1 We halen minimaal een 7 op onze klanttevredenheidonderzoeken naar dienstverlening.
              1. Blz. 412 Er is een goede accurate persoonsregistratie.
              2. Blz. 413 Onze dienstverlening is afgestemd waar mogelijk met onze ketenpartners en medeoverheden zodat inwoners, ondernemers en organisaties integrale optimale dienstverlening ervaren.
              3. Blz. 414 We bieden toegankelijke, transparante en veilige dienstverlening en dragen zorg voor gelijke informatiepositie.
              4. Blz. 415 We zijn duidelijk en transparant over onze rol in processen en wat inwoners, organisaties en bedrijven van ons kunnen verwachten.
            2. Blz. 416 3.1.2 Dienstverlening voortdurend verbeteren passend bij de landelijke ontwikkelingen en bij de behoefte van onze inwoners, bedrijven en organisaties.
              1. Blz. 417 Dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties op een correcte en gastvrije wijze via de contactvorm die zij kiezen, vanuit het principe 'online waar het kan en persoonlijk waar het moet'.
              2. Blz. 418 Onze dienstverlening sluit aan bij de huidige behoeften en ontwikkelingen.
              3. Blz. 419 Zicht hebben op de behoefte van onze inwoners, bedrijven en organisaties.
            3. Blz. 420 3.1.3 Democratische vernieuwing en bestuurlijke vernieuwing.
              1. Blz. 421 Alle inwoners, bedrijven en organisaties zijn in staat om mee te praten over het gemeentelijk beleid.
            4. Blz. 422 3.1.4 Uitvoering van representatietaken en dergelijke is op het niveau zoals in de afgelopen jaren.
              1. Blz. 423 Taken voor representatie en dergelijke zijn uitgevoerd, onder andere de verplichtingen voor college en raad.
            5. Blz. 424 3.1.5 Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 425 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        4. Blz. 426 3.2 Een goed functionerende wendbare organisatie
          1. Blz. 427 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 428 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 429 3.2.1 De organisatie heeft de informatie en het advies dat nodig is om besluiten te nemen.
              1. Blz. 430 Adviseren en sturing geven aan de organisatie over de inzet van mensen en bedrijfsmiddelen zodat de organisatie effectief is in het oplossen van vraagstukken.
            2. Blz. 431 3.2.2 Externe financiering aantrekken.
              1. Blz. 432 Geld aantrekken waarmee andere doelen gerealiseerd kunnen worden.
            3. Blz. 433 3.2.3 Een goede en veilige werkomgeving.
              1. Blz. 434 We werken digitaal samen via een vergaderomgeving.
            4. Blz. 435 3.2.4 Flexibele bedrijfsvoering.
              1. Blz. 436 Een applicatielandschap dat ontwikkelingen en nieuwe wettelijke taken in de toekomst kan faciliteren (conform hernieuwd I-plan voor 2022 en verder).
              2. Blz. 437 Een getransformeerde en doorontwikkelende organisatie/bedrijfsvoering waarbij we onderzoek doen naar het (huidige) organisatiemodel.
              3. Blz. 438 Uit onderzoek moet blijken of we Bedrijfsvoeringonderdelen slimmer/efficiënter kunnen organiseren. Uitkomst is een goed toegeruste medewerker die tevreden (samen)werkt binnen de fysieke en mentale werkomgeving.
            5. Blz. 439 3.2.5 De organisatie is in control.
              1. Blz. 440 Collegeverklaring en ENSIA op orde.
              2. Blz. 441 Goedkeurende accountantsverklaring.
              3. Blz. 442 Rechtmatigheidsverantwoording.
            6. Blz. 443 3.2.6 Huis van de stad.
              1. Blz. 444 Startpunt en stadhuis zijn ook beschikbaar voor maatschappelijke activiteiten.
            7. Blz. 445 3.2.7 ICT voor minimaal de huidige wettelijke taken.
              1. Blz. 446 Een applicatielandschap dat afdoende is om minimaal de huidige wettelijke taken te kunnen uitvoeren. We doorstaan landelijke audits (ENSIA en dergelijke) en andere landelijke verantwoording aan het Rijk.
              2. Blz. 447 Een applicatielandschap dat tijdig, rechtmatig en toekomstgericht vervangen wordt om minimaal de wettelijke taken te kunnen uitvoeren.
              3. Blz. 448 ICT-infrastructuur die afdoende is om minimaal de huidige wettelijke taken te kunnen uitvoeren.
            8. Blz. 449 3.2.8 Uitvoering wettelijke taken.
              1. Blz. 450 De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
        5. Blz. 451 3.3 Slimme inzet van middelen
          1. Blz. 452 Wat wilden we bereiken?
          2. Blz. 453 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 454 3.3.1 Beleidseffectiviteit voor alle programma's wordt vergroot. Specifiek onderdeel van beleid risicomanagement is bewust verzekeren (risicostrategie met reële verzekeringspremies).
              1. Blz. 455 Risicomanagementbeleid is bestuurlijk vastgesteld en geïmplementeerd. Hierbij wordt bestuur en het ambtelijk apparaat meer bewust gemaakt van risico's en te nemen beheermaatregelen als onderdeel van het in control komen.
            2. Blz. 456 3.3.2 De mogelijkheid om extra belastingen te heffen en extra inkomen te generen.
              1. Blz. 457 Lobby naar Den Haag om de wettelijke basis voor extra belastinginkomsten te verruimen.
        6. Blz. 458 Algemene informatie programma 3
          1. Blz. 459 Beleidsindicatoren
          2. Blz. 460 Beleidskader transparante overheid
          3. Blz. 461 Beleidskader P&C-cyclus
          4. Blz. 462 Betrokkenheid verbonden partijen
          5. Blz. 463 Wat heeft het gekost?
    3. Blz. 464 Paragrafen
      1. Blz. 465 Paragraaf 1 Weerstandsvermogen & risicobeheersing
        1. Blz. 466 Inleiding
        2. Blz. 467 Beschikbare Weerstandscapaciteit
        3. Blz. 468 Benodigde weerstandscapaciteit
        4. Blz. 469 Andere afgedekte gebeurtenissen
        5. Blz. 470 Weerstandsvermogen
        6. Blz. 471 Financiële kengetallen
      2. Blz. 472 Paragraaf 2 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 473 Inleiding
        2. Blz. 474 Verhardingen, groen & water
        3. Blz. 475 Water en riolering
        4. Blz. 476 Openbare verlichting
        5. Blz. 477 Speelvoorzieningen
        6. Blz. 478 Woningen, gebouwen, accommodaties
        7. Blz. 479 Scholen
      3. Blz. 480 Paragraaf 3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 481 Inleiding
        2. Blz. 482 Mens en organisatie
        3. Blz. 483 Inkoop en contracten
        4. Blz. 484 Data en digitalisering: Bouwen aan de Digitale Organisatie
        5. Blz. 485 Financieel beleid
        6. Blz. 486 In control
        7. Blz. 487 Rechtmatigheidsverantwoording
      4. Blz. 488 Paragraaf 4 Verbonden partijen
        1. Blz. 489 Inleiding
        2. Blz. 490 Overzicht verbonden partijen
        3. Blz. 491 Gemeenschappelijke regelingen
        4. Blz. 492 Vennootschappen en coöperaties
        5. Blz. 493 Stichtingen en verenigingen
      5. Blz. 494 Paragraaf 5 Grondbeleid
        1. Blz. 495 Inleiding
        2. Blz. 496 Kaders grondbedrijf
        3. Blz. 497 Onderhanden werken (OHW)/Bouwgronden in exploitatie
        4. Blz. 498 Kostenverhaallocaties (KVL)
        5. Blz. 499 Resultaat volgens MPG (Meerjaren Prognose Grondexploitaties) en resultaatpotentieel in de komende jaren
        6. Blz. 500 Resultaten grondexploitaties / Bestemmingsreserve grondexploitaties
      6. Blz. 501 Paragraaf 6 Lokale heffingen
        1. Blz. 502 Inleiding
        2. Blz. 503 Belastinggrondslag
        3. Blz. 504 Belastingopbrengsten
        4. Blz. 505 Kwijtschelding
        5. Blz. 506 Kostendekkendheid heffingen
        6. Blz. 507 Belastingdruk
      7. Blz. 508 Paragraaf 7 Financiering
        1. Blz. 509 Inleiding
        2. Blz. 510 Uitstaande geldleningen (ug)
        3. Blz. 511 Ontvangen geldleningen (og)
        4. Blz. 512 Schatkistbankieren en Wet houdbare gemeentefinanciën
        5. Blz. 513 Renteontwikkeling en rentevisie
        6. Blz. 514 Garanties en borgstellingen
        7. Blz. 515 Kasgeldlimiet en kredietfaciliteit
        8. Blz. 516 Renterisiconorm
        9. Blz. 517 EMU-saldo
        10. Blz. 518 Renteschema
    4. Blz. 519 Jaarrekening
      1. Blz. 520 Balans
        1. Blz. 521 Activa
        2. Blz. 522 Passiva
      2. Blz. 523 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 524 Overzicht baten en lasten
        2. Blz. 525 Toelichting gerealiseerd resultaat
        3. Blz. 526 Overzicht van baten en lasten - Algemene dekkingsmiddelen
      3. Blz. 527 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 528 Inleiding
        2. Blz. 529 Algemeen
        3. Blz. 530 Immateriële vaste activa
        4. Blz. 531 Materiële vaste activa met economisch nut
        5. Blz. 532 Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
        6. Blz. 533 Financiële vaste activa
        7. Blz. 534 Voorraden
        8. Blz. 535 Vorderingen en overlopende activa
        9. Blz. 536 Liquide middelen
        10. Blz. 537 Voorzieningen
        11. Blz. 538 Vaste schulden
        12. Blz. 539 Vlottende passiva
        13. Blz. 540 Borg- en garantstellingen
        14. Blz. 541 Gemeentefonds en overige ontvangen uitkeringen van het Rijk
        15. Blz. 542 Toerekening van baten en lasten aan programma's en taakvelden
      4. Blz. 543 Toelichting op de balans
        1. Blz. 544 0. Immateriële vaste activa
        2. Blz. 545 1. Materiële vaste activa
        3. Blz. 546 2. Financiële vaste activa
        4. Blz. 547 3. Voorraden
        5. Blz. 548 4. Uitzettingen korter dan één jaar
        6. Blz. 549 5. Liquide middelen
        7. Blz. 550 6. Overlopende activa
        8. Blz. 551 7. Eigen vermogen
        9. Blz. 552 8. Voorzieningen
        10. Blz. 553 9. Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
        11. Blz. 554 10. Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
        12. Blz. 555 11. Overlopende passiva
        13. Blz. 556 12. Niet uit de balans blijkende verplichtingen
        14. Blz. 557 Gebeurtenissen na balansdatum
      5. Blz. 558 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 559 Inleiding
        2. Blz. 560 Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
        3. Blz. 561 Onvoorzien
        4. Blz. 562 Overhead
        5. Blz. 563 Structurele stortingen en onttrekkingen reserves
        6. Blz. 564 Incidentele baten en lasten per programma
        7. Blz. 565 Wet normering topinkomens
        8. Blz. 566 Toelichting Programma 1 Wageningen Sociaal
          1. Blz. 567 Overzicht baten en lasten programma 1
          2. Blz. 568 110.00 Openbare orde en veiligheid
          3. Blz. 569 120.00 Brandweerzorg
          4. Blz. 570 120.20 Rampenbestrijding
          5. Blz. 571 420.00 Openbaar basisonderwijs
          6. Blz. 572 421.00 Bijzonder basisonderwijs
          7. Blz. 573 430.00 Openbaar speciaal basisonderwijs
          8. Blz. 574 450.00 Onderwijshuisvesting
          9. Blz. 575 480.00 Gemeenschapp. baten en lasten onderwijs
          10. Blz. 576 510.00 Openbaar bibliotheekwerk
          11. Blz. 577 511.10 Vrede- en ontwikkelingssamenwerking
          12. Blz. 578 530.00 Sport
          13. Blz. 579 540.00 Bevordering kunst en cultuur
          14. Blz. 580 541.00 Musea
          15. Blz. 581 541.20 Oud Archief
          16. Blz. 582 580.00 Mediabeleid
          17. Blz. 583 610.00 Samen Wageningen
          18. Blz. 584 625.00 Beleidsdomein ondersteunen van vrijwilligerswerk
          19. Blz. 585 625.20 Beleidsdomein gehandicapten
          20. Blz. 586 625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid
          21. Blz. 587 625.40 Beleidsdomein ondersteunen van mantelzorg
          22. Blz. 588 625.50 Beleidsdomein leefbaarheid/Soc. Veiligheid
          23. Blz. 589 625.80 Beleidsdomein gezondheidsbeleid
          24. Blz. 590 625.90 Beleidsdomein cultuur als middel participatie
          25. Blz. 591 626.10 Integrale toegang en algemeen sociaal domein
          26. Blz. 592 626.20 Burgerkracht en innovatie
          27. Blz. 593 626.30 Werkgelegenheid
          28. Blz. 594 626.31 WSW
          29. Blz. 595 626.60 Individuele ondersteuning
          30. Blz. 596 626.70 Sociale zekerheid
          31. Blz. 597 626.81 Armoedebestrijding
          32. Blz. 598 650.00 Kinderopvang
        9. Blz. 599 Toelichting Programma 2 Wageningen Fysiek
          1. Blz. 600 Overzicht baten en lasten programma 2
          2. Blz. 601 140.00 Dierenwelzijn
          3. Blz. 602 210.00 Wegen, straten en pleinen
          4. Blz. 603 210.10 Nutsbedrijven en derden
          5. Blz. 604 210.50 Openbare verlichting
          6. Blz. 605 211.00 Verkeersmaatregelen
          7. Blz. 606 214.00 Parkeervoorzieningen
          8. Blz. 607 221.00 Rijnhaven
          9. Blz. 608 223.00 Veerdiensten
          10. Blz. 609 310.00 Markten
          11. Blz. 610 310.10 Bevordering handel en ambacht
          12. Blz. 611 310.20 Bevordering bedrijfsvestigingen
          13. Blz. 612 541.10 Cultuurhistorie
          14. Blz. 613 560.00 Wijk- en buurtbeheer
          15. Blz. 614 710.10 Plaagdierbestijding
          16. Blz. 615 721.00 Afvalverwijdering en -verwerking
          17. Blz. 616 722.00 Riolering en waterzuivering
          18. Blz. 617 722.10 Waterkering, afwatering en landaanwinning
          19. Blz. 618 723.00 Energiebeheer
          20. Blz. 619 723.10 Milieubeheer
          21. Blz. 620 724.00 Beheer begraafplaats
          22. Blz. 621 810.00 Ruimtelijke beleid
          23. Blz. 622 810.20 Ruimtelijke beheer
          24. Blz. 623 810.30 Bestemmingsplannen
          25. Blz. 624 810.40 Kostenverhaallocaties
          26. Blz. 625 820.00 Volkshuisvesting
          27. Blz. 626 820.10 Exploitatie verspreid woningbezit
          28. Blz. 627 821.00 Stadsvernieuwing
          29. Blz. 628 822.10 Woonruimtezorg
          30. Blz. 629 822.30 Vastgoedsysteem
          31. Blz. 630 825.00 Omgevingsvergunning
          32. Blz. 631 830.00 Grondexploitatie
          33. Blz. 632 830.10 Exploitatie vastgoed
        10. Blz. 633 Toelichting Programma 3 Bestuur en Organisatie
          1. Blz. 634 Overzicht baten en lasten programma 3
          2. Blz. 635 001.00 Bestuursorganen (Raad)
          3. Blz. 636 001.05 Bestuursorganen (B&W)
          4. Blz. 637 001.20 Representatie
          5. Blz. 638 002.00 Bestuursondersteuning College van B&W
          6. Blz. 639 003.00 Burgerzaken
          7. Blz. 640 004.00 Baten secretarieleges burgerzaken
          8. Blz. 641 005.00 Bestuurlijke samenwerking
          9. Blz. 642 006.00 Bestuursondersteuning Raad en Rekenkamer functie
          10. Blz. 643 913.00 Beleggingen en overige financiele middelen
          11. Blz. 644 920.00 Lokale belastingen
          12. Blz. 645 921.00 Algemene uitkering
          13. Blz. 646 922.00 Algemene uitgaven en inkomsten
          14. Blz. 647 923.00 Bedrijfsvoering
      6. Blz. 648 Rechtmatigheidsverantwoording
        1. Blz. 649 Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
        2. Blz. 650 Bevinding
    5. Blz. 651 Bijlagen
      1. Blz. 652 Staat van reserves en voorzieningen
        1. Blz. 653 Staat van reserves
        2. Blz. 654 Staat van voorzieningen
      2. Blz. 655 Verloop reserves
        1. Blz. 656 Verloop reserves
      3. Blz. 657 Overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 658 Overzicht van baten en lasten per taakveld
      4. Blz. 659 Overzicht van baten en lasten per programma per taakveld
        1. Blz. 660 Overzicht van baten en lasten per programma per taakveld
      5. Blz. 661 Grote projecten
        1. Blz. 662 Algemeen
        2. Blz. 663 Projecten programma's
        3. Blz. 664 Toelichting op overschrijving
      6. Blz. 665 SISA bijlage
        1. Blz. 666 SISA bijlage
      7. Blz. 667 Subsidieregister 2024
        1. Blz. 668 Subsidieregister
      8. Blz. 669 Begrippenlijst
        1. Blz. 670 Begrippenlijst
      9. Blz. 671 Wettelijk verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 672 Wettelijk verplichte beleidsindicatoren
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap