De afwijkingen boven € 25.000 worden hieronder kort toegelicht.
Veergelden
Geen significante afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Parkeerbelasting
De parkeeropbrengsten vallen € 70.000 hoger uit dan begroot. De reden hiervoor is dat er meer gebruik is gemaakt van betaald parkeren en het aantal parkeervergunningen is gestegen met 15%.
Marktgelden
De inkomsten uit marktgelden vallen € 26.000 lager uit dan begroot. De reden hiervoor is het aantal ondernemers op de markt is gedaald, waardoor er minder marktgelden worden geïnd. De verwachting is dat deze daling structureel is. De marktbaten zijn daarom met de begroting 2025 naar beneden bijgesteld.
Scheepvaartrechten
Geen significante afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Begraafrechten
Geen significante afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Afvalstoffenheffing
Geen significante afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Rioolheffing
De opbrengsten uit de rioolheffing zijn € 557.000 hoger dan begroot. De reden hiervoor is meer inkomsten vanuit gezinnen en bedrijven, veroorzaakt doordat meer drinkwater is verbruikt dan geprognotiseerd en/of meer nieuwe aansluitingen.
OZB
De opbrengsten uit de OZB belasting zijn € 583.000 hoger dan begroot. De reden hiervoor is een grotere areaaluitbreiding onder andere Buitenoord. De WOZ is dynamisch en de OZB is daarom lastig te voorspellen.
Hondenbelasting
De opbrengsten uit de hondenbelasting zijn € 50.000 lager dan begroot. De begroting blijkt de afgelopen jaren hoger te zijn, dan verwacht mag worden op basis van het aantal geregistreerde honden. Met enige regelmaat worden controles hondenbelasting uitgevoerd door een externe ingehuurde partij om de registratie op orde te houden. De begroting 2025 is naar beneden bijgesteld zodat deze beter aansluit bij de praktijk.
Toeristenbelasting
De opbrengsten uit de toeristenbelasting zijn € 16.000 lager dan begroot. Geen toelichting benodigd.
Precariobelasting (gebruik grond/water)
De opbrengsten uit de precariobelasting zijn € 67.000 lager dan begroot. De gemiddelde opbrengsten over de afgelopen 5 jaar bedragen € 64.000. De begroting 2024 en ook 2025 lijkt daarmee te hoog geraamd. De tarieventabel precario wordt dit jaar herzien, waarmee ook kritisch gekeken wordt naar de begroting 2026 voor precariobelasting.
WOZ en overige belastingen
De kosten voor de uitvoering zijn zo'n € 96.000 hoger (dus een negatief saldo) dan begroot. Bij belastingen en WOZ wordt gewerkt met een nieuwe applicatie. De implementatie hiervan heeft geleid tot verstoringen in de uitvoering en de noodzaak om processen te herzien. Om de problemen op te lossen en daarnaast het reguliere werk door te kunnen laten gaan, is extra capaciteit en kennis ingehuurd. Daarnaast heeft de landelijke stijging van de woningprijzen ook in Wageningen geleid tot vele bezwaren die niet binnen de reguliere capaciteit konden worden behandeld. De vele bezwaren, en ook beroepen van eerdere jaren, hebben daarnaast geleid tot meer vergoeding van proceskosten. Tot slot voert Wageningen de taak van taxeren en herwaarderen sinds dit jaar zelf uit, gebruikmakend van de nieuwe applicatie. Dit is een nieuwe taak (binnen een nieuwe applicatie) die ons voordeel oplevert, maar in eerste instantie ook om een investering vraagt. Het leren van deze nieuwe taak en het kwalitatief op orde brengen van de bestanden heeft veel extra kennis en capaciteit gevraagd, waar deels voor is ingehuurd.
Reclamebelasting
De opbrengsten uit de reclamebelasting liggen nagenoeg in lijn met de begroting.
Leges
De opbrengsten uit de leges zijn € 360.000 hoger dan begroot.
De leges uit burgerzaken zijn € 120.000 hoger dan begroot. Dit wordt verklaard door gestegen tarieven en meer aanvragen bij reisdocumenten, naturalisaties en burgerlijke stand.
De bouwleges zijn € 260.000 hoger dan begroot. Dit wordt verklaard door een aantal grote bouwplannen en stijging in het aantal kleinere aanvragen.