- Het verschil dat wordt aangegeven is het bedrag vóór bestemming (dus vóór mutaties in reserves);
- Vervolgens wordt dat verschil waar nodig toegelicht;
- Tenslotte worden de reservemutaties voor zover nodig, toegelicht.
- Kleinere verschillen worden niet toegelicht, ook niet als totaalbedrag, zodat het totaal van de genoemde verschillen in de analyse mogelijk niet exact aansluit bij het genoemde totaalverschil.
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
Terug naar navigatie - Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelastingPer 1-1-2016 zijn overheden Vpb-plichtig voor bepaalde onderdelen. Net als bij stichtingen wordt vanaf 1-1-2016 bij gemeenten gekeken welke activiteiten structureel winstgevend zijn en als ondernemingsactiviteit voor de vennootschapsbelasting worden gekwalificeerd. Op basis van deze jaarrekeningcijfers en volgens speciale regels wordt de fiscale winst bepaald. Het onderzoek en afstemming hierover met de Belastingdienst is nog gaande. Vooralsnog is het uitgangspunt dat de gemeente Wageningen alleen voor het onderdeel parkeren Vpb-plichtig is. In 2024 is een voorlopige Vpb aangifte gedaan die nihil is.
Onvoorzien
Terug naar navigatie - OnvoorzienIn de begroting 2024 is een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen van € 19.000. Dit bedrag hoefde in 2024 niet ingezet te worden en is daarmee onderdeel van het positieve rekeningresultaat (voordeel bij programma 3).
Overhead
Terug naar navigatie - OverheadConform BBV-voorschrift geldt als uitgangspunt, dat de baten en lasten voor overhead niet verantwoord worden bij de afzonderlijke programma’s, maar op een centrale plek (bij programma 3) worden verantwoord. Gemeenten zijn namelijk verplicht om de overhead inzichtelijk te presenteren en afzonderlijk te verantwoorden.
Op begrotingsbasis is ná wijziging sprake van een geraamd bedrag voor overhead bij product 923.00 Bedrijfsvoering (ná aftrek van rechtstreeks met de overheadkosten samenhangende opbrengsten) van € 20.089.000. De werkelijke overhead bij product 923.00 Bedrijfsvoering bedraagt (ná aftrek van rechtstreeks met de overheadkosten samenhangende opbrengsten) € 20.367.000. Het nadeel in de jaarrekening 2024 bij de overhead bij product 923.00 Bedrijfsvoering komt daarmee uit op € 278.000.
Het totale nadeel bij product 923.00 Bedrijfsvoering komt uit op € 280.000, en is als volgt opgebouwd:
- Nadeel bij de overhead van € 278.000, een resultaat dat verantwoord wordt bij taakveld 0.4 Overhead.
- Nadeel bij de financieringsfunctie (kostenplaats rente) van € 2.000, een resultaat dat verantwoord wordt bij taakveld 0.5 Treasury.
De belangrijkste afwijkingen bij de overhead worden verklaard en gespecificeerd bij de toelichting van de financiële voor- en nadelen bij product 923.00 'Bedrijfsvoering', als onderdeel van de toelichtingen bij programma 3 Bestuur en Organisatie. Verwezen wordt naar deze toelichtingen.
In de bijlage 'Overzicht van baten en lasten per taakveld' zijn bij taakveld 0.4 de baten en lasten m.b.t. de overhead opgenomen. De aansluiting met de overhead uit het 'Overzicht van baten en lasten - Algemene dekkingsmiddelen' is hieronder gespecificeerd.
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2024 |
Realisatie 2024 |
Afwijking 2024 |
Overheadkosten bij product 923.00 Bedrijfsvoering | 20.089 | 20.367 | -278 |
Overheadkosten bij product 002.00 Bestuursondersteuning (publieksvoorlichting, bezwarencommissie + onderzoek Bestuurskracht) |
1.269 | 1.269 | 0 |
Overheadkosten bij product 626.20 Burgerkracht en innovatie (lasten voor duurzaam partnerschap) |
155 | 137 | 18 |
Overheadkosten bij product 8310.10 Exploitatie vastgoed (exploitatie 't Palet) |
23 | 21 | 2 |
Totale Overhead taakveld 0.4 | 21.536 | 21.794 | -258 |
Structurele stortingen en onttrekkingen reserves
Terug naar navigatie - Structurele stortingen en onttrekkingen reservesHet in artikel 28 van de BBV genoemde overzicht van toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves is per programma opgenomen in de jaarrekening bij het onderdeel baten en lasten per programma.
De structurele stortingen in en onttrekkingen aan de reserves bedragen in 2024 respectievelijk € 2.544.000 en € 610.000.
Incidentele baten en lasten per programma
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten per programmaOp grond van artikel 28 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verstrekken we een overzicht van de incidentele baten en lasten per programma. De hoogte van de incidentele baten en lasten kan (en zal) jaarlijks fluctueren.
In onderstaand overzicht zijn de incidentele baten en lasten afzonderlijk gespecificeerd. De belangrijkste incidentele posten zijn onder de cijfertabel toegelicht.
De incidentele afwijkingen binnen structurele budgetten blijven in onderstaand overzicht buiten beschouwing, omdat ze niet kwalificeren als incidentele post, maar juist een structureel karakter hebben.
Programma | Product | Omschrijving | Incidentele lasten | Incidentele baten |
---|---|---|---|---|
1 | 450.00 | Sloopkosten + lasten tijdelijke units Magrietschool | 399.000 | |
1 | 450.00 | Verhuiskosten vrije school de Zwaneridder | 30.000 | |
1 | 530.00 | Lekkage & waterschade kelder sporthal De Vlinder | 232.000 | |
1 | 625.30 | Bonusuitkering Ministerie van J&V voor duurzame asielopvang | 200.000 | |
1 | 625.30 | Extra uitkering van het COA voor participatie-activiteiten asielzoekers | 50.000 | |
1 | 625.30 | Transitiekosten verbouwingen voor opvang ontheemde Oekraïners | 622.000 | 622.000 |
1 | 626.30 | Extra beleids- en uitvoeringskosten PW in balans en Simpel switchen | 91.000 | |
1 | 626.30 | ESF subsidie Project Re-integratie en arbeidsinpassing | 324.000 | |
1 | 626.60 | Beschermd Wonen (afwikkeling Wageningse Pilot 2022) | 1.274.000 | |
1 | 626.60 | Beschermd Wonen (afwikkeling Wageningse Pilot 2023) | 776.000 | |
1 | 626.81 | Ik doe mee fonds | 125.000 | |
1 | 626.81 | Aan gezinnen met een laag inkomen uitbetaalde energiecompensatie | 232.000 | |
1 | 626.81 | Ik doe digitaal mee | 90.000 | |
2 | 210.00 | Herstelkosten kademuur Junushoff | 183.000 | |
2 | 723.00 | Pilot energieproject plan De Nude (Wijkendeal Nuderijk) | 83.000 | -58.000 |
3 | 002.00 | Provinciale subsidie voor onderzoek Bestuurskracht Wageningen | 20.000 | |
3 | 830.10 | Winst verkoop grond en gebouwen perceel Mansholtlaan 4 | 450.000 | |
3 | 923.00 | Bewerking 2 archieven bij het gemeente-archief Wageningen | 31.000 | |
3 | 923.00 | Hybride werken /Ontwikkeling digitale werkomgeving | 217.000 | |
3 | 923.00 | Aanpassingen bij nieuw in gebruik genomen panden | 71.000 | |
3 | 923.00 | Transitie nieuwe ICT-organisatie | 1.113.000 | |
3 | 923.00 | Digitaliseren en metaderen (data-verrijking) van gearchiveerde acten | 50.000 | |
3 | 923.00 | Mobiliteitsdienstverband en loopbaancoaching van een ex-werknemer | 98.000 | |
Totaal | 4.443.000 | 2.882.000 |
Toelichting bij de incidentele baten en lasten (posten > € 100.000)
- Product 450.00 Onderwijshuisvesting: Sloopkosten en lasten tijdelijke units Margrietschool € 399.000.
Via de Berap Voorjaar is voor de sloopkosten en bouwrijp maken van de locatie Magrietschool een budget toegekend van € 327.000. Daarnaast zijn er incidentele kosten in 2024 van de tijdelijke units (huur-, plaatsings- en verwijderingskosten) van € 72.000. - Product 530.00 Sport: Lekkage en waterschade kelder sporthal De Vlinder € 232.000.
In de Berap Najaar is een inschatting gemaakt van de omvang van deze kostenpost en heeft de raad ingestemd met een eenmalige verhoging van het budget met € 187.000. De werkelijke kosten zijn uitgekomen uit op € 232.000. - Product 625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid: Ontvangen bonusuitkering van het ministerie van J&V voor duurzame asielopvang € 200.000.
In de Berap Voorjaar is de eenmalige uitkering van € 200.000 gemeld. De gemeente Wageningen ontvangt de extra uitkering, omdat de gemeente structureel meer opvangplekken heeft gerealiseerd dan uit de indicatieve gemeentelijke opgave volgt. We zetten dit geld in voor duurzame asielopvang. - Product 625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid: Transitiekosten verbouwingen voor de opvang van ontheemde Oekraïners € 622.000.
Dit betreft de transitiekosten van het pand 'Achter de Aula', dat geschikt is gemaakt voor de opvang van gevluchte/ontheemde Oekraïners. De transitiekosten kunnen volledig worden gedeclareerd bij het Rijk. - Product 626.30 Werkgelegenheid: ESF subsidie voor het project Re-integratie en arbeidsinpassing Foodvalley 2020-2022 € 324.000.
In de Berap Najaar is gemeld, dat de gemeente Wageningen samen met andere regio-gemeenten aanspraak maakt op ESF-subsidie voor re-integratie activiteiten, die in aanmerking komen voor ESF REACT 2020-2022. In de begroting 2024 is een eenmalig subsidiebedrag geraamd van € 335.000. De in 2024 ontvangen eindafrekening van de ESF-subsidie bedraagt € 324.000. - Product 626.60 Individuele ondersteuning: afwikkeling vergoedingsbedrag Beschermd Wonen over de jaren 2017 tot en met 2022, een incidentele bate van € 1.274.000.
In 2024 zijn voor de jaren 2017 tot en met 2022 definitieve afspraken gemaakt met de (centrum)gemeente Ede over de vergoedingsbedragen, die gemeente Wageningen ontvangt voor de uitvoering van de Wageningse pilot Beschermd wonen. De incidentele bate van € 1.274.000 heeft betrekking op het vergoedingsbedrag van 2022 voor de Wageningse pilot. Hiervoor is in de jaarrekening 2023 voorzichtigheidshalve een voorziening opgenomen. Nu er definitieve afspraken zijn gemaakt, kan het in de voorziening gereserveerde bedrag vrijvallen. Deze vrijval is meegenomen in de slotwijziging begroting 2024, waarmee de raad in december 2024 heeft ingestemd. - Product 626.60 Individuele ondersteuning: afwikkeling vergoedingsbedrag Beschermd wonen over 2023, een incidentele last van € 776.000.
Met de gemeente Ede worden nieuwe afspraken gemaakt over de voortzetting en bekostiging van de Wageningse Pilot Beschermd wonen vanaf 2023. Formeel moet bestuurlijke goedkeuring nog plaatsvinden, maar het is duidelijk, dat in de nieuwe afspraken de financiering vanuit gemeente Ede op basis van nacalculatie (werkelijke kosten) plaatsvindt.
Het vergoedingsbedrag over 2023 valt hierdoor € 776.000 lager uit dan het bedrag, dat in 2023 is gefactureerd. - Product 626.81 Armoedebestrijding: Ik doe mee fonds, een incidentele last van € 125.000.
Dit incidentele budget is via een amendement bij de programmabegroting 2024 in de begroting 2024 verwerkt.
Het volledige budget is in 2024 besteed. - Product 626.81 Armoedebestrijding: Aan gezinnen met een laag inkomen uitbetaalde energiecompensatie € 232.000.
Dit betreft de doorloop van (incidentele) uitgaven van 2022/2023 naar 2024 (laatste jaar). De in 2024 uitbetaalde compensatiebedragen kunnen volledig worden gefinancierd uit de budgetoverheveling van de onderbesteding in 2023 naar de begroting 2024. - Product 210.00 Wegen, straten en pleinen: Herstelkosten kademuur Junushoff € 183.000.
De incidenteel hoge lasten zijn ontstaan door spoedherstel van de kademuren. In het najaar van 2024 zijn scheuren in de kademuren bij het Junushoff theater ontdekt. Een deel was de afgelopen jaren al vervangen. Er was een beperkt instortingsrisico. Direct ingrijpen tegen een relatief goede prijs bleek mogelijk en is ook als zodanig uitgevoerd. Vanwege de onvermijdelijkheid is tot direct herstel overgegaan in 2024. - Product 830.10 Exploitatie vastgoed: Verkoop grond en gebouwen perceel Mansholtlaan 4 met een boekwinst van € 450.000.
Het positieve resultaat van € 450.000 bij de verkoop van de grond en gebouwen van het perceel Mansholtlaan 4 is niet in het begrotingsresultaat meegenomen, maar is verantwoord in de jaarrekening 2024. De raad is tijdig geïnformeerd over de gerealiseerde boekwinst in het raadsvoorstel bij de Berap najaar 2024 en via de toelichting van de slotwijziging begroting 2024. Het college vraagt de raad bij de voorgestelde resultaatbestemming van de jaarrekening 2024 in te stemmen om het voordeel te reserveren voor strategische (grond)aankopen in de toekomst. - Product 923.00 Bedrijfsvoering: Hybride werken/Ontwikkeling digitale werkomgeving (Microsoft Teams) € 217.000.
De incidentele kosten hebben voornamelijk betrekking op personele inhuur en komen in 2024 uit op € 217.000.
De (inhuur)kosten kunnen volledig worden gefinancierd uit de budgetoverheveling van de onderbesteding in 2023 naar de begroting 2024. Het project is eind 2024 geëindigd. De (door-)ontwikkeling van het digitale werken en de daarmee samenhangende overgang naar 'werken in de cloud' wordt voortgezet onder verantwoordelijkheid van I&A als onderdeel van het programma 'Digitale Organisatie'. - Product 923.00 Bedrijfsvoering: Transitie nieuwe ICT-organisatie € 1.113.000.
Dit betreft incidentele kosten van hoofdzakelijk ambtelijke inzet en personele inhuur voor de ICT-transitie naar een cloud-omgeving. De werkelijke kosten blijven binnen het begrotingsbudget van € 1.219.000.
Aanvullende toelichting bij de incidentele voordelen
Naast de gepresenteerde cijfers van de incidentele posten in bovenstaande tabel is sprake van een substantieel incidenteel voordeel bij de structurele begrotingsbudgetten voor de opvang van gevluchte/ontheemde Oekraïners.
Via de 2e Bestuursrapportage zijn de geraamde baten (rijksvergoeding € 5,5 miljoen) en de geraamde lasten (uitvoeringskosten € 2,9 miljoen) voor de opvang van gevluchte/ontheemde Oekraïners in de begroting verwerkt.
Het gerealiseerde resultaat in de jaarrekening wijkt nauwelijks af van het geraamde resultaat van € 2,6 miljoen en komt ook uit op een plus van € 2,6 miljoen. We hebben een optisch voordeel in de jaarrekening bij het uitvoeringsbudget voor de opvang van ontheemde Oekraïners. Dat heeft grotendeels te maken met het feit dat in werkelijkheid niet de integrale lasten van de opvang zijn toegerekend aan het product, in overeenstemming met bestendig gemeentelijk beleid en de geldende verslaggevingsregels. Als voorbeelden worden genoemd de kosten van personeelsinzet, indirecte uitvoeringskosten en aan de uitvoeringstaak toe te rekenen overhead. De BBV-regels verbieden het opnemen van overheadkosten bij de producten/uitvoeringsprogramma’s en verplichten tot het rubriceren van overheadkosten in een apart programma.
Sinds de grootschalige militaire invasie in Oekraïne op 24 februari 2022 staat Nederland voor de opgave om grote aantallen ontheemden uit Oekraïne op te vangen. Het kabinet compenseert gemeenten voor de realisatie van noodopvangplekken en andere verstrekkingen aan ontheemden uit Oekraïne met de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne (BooO). De bekostiging vanuit het Rijk loopt al vanaf 2022 en heeft daardoor inmiddels een structureel karakter. Dat is de reden dat de baten en lasten van de opvang van gevluchte/ontheemde Oekraïners niet in het overzicht van de incidentele baten en lasten zijn opgenomen.
De Europese lidstaten hebben de geldigheid van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) voor vluchtelingen uit Oekraïne wederom verlengd met één jaar tot en met 4 maart 206, waardoor de beschermingsrichtlijn een langere looptijd krijgt. De lidstaten achten de verlenging noodzakelijk vanwege de onzekere situatie in Oekraïne. Het is daardoor nog steeds nodig dat ontheemden een veilige plek in de EU kunnen vinden. Nederland zet in op een gecoördineerde Europese oplossing om grote verschillen in aanpak tussen de EU-landen te voorkomen, en omdat een gecoördineerde aanpak het meest effectief is. Afhankelijk van de ontwikkeling van de oorlogssituatie tussen Rusland en Oekraïne kan één van de opties ook een (nog) verdere verlenging van de (Europese) bescherming voor ontheemde Oekraïners zijn.
Het vergoedingsbedrag, dat het Rijk aan gemeenten betaalt per gerealiseerde gemeentelijke opvangplek voor ontheemde Oekraïners is op 1 januari 2024 met 26,5% verlaagd van € 83 naar € 61 per dag per bed. Het normbedrag dat gemeenten in 2025 per dag per bed ontvangen voor de opvang van Oekraïners gaat verder omlaag naar € 44 per dag. Dat is een forse neerwaartse bijstelling en bijna een halvering van het normbedrag ten opzichte van 2023. Het Rijk verwacht dat door deze budgetaanpassingen een betere balans wordt bereikt tussen werkelijke opvangkosten en de rijksvergoeding. Wel bestaat de mogelijkheid voor gemeenten om de werkelijke opvangkosten te declareren bij het Rijk, als deze hoger zijn dan de ontvangen normvergoeding.
Wet normering topinkomens
Terug naar navigatie - Wet normering topinkomensPer 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op gemeente Wageningen van toepassing zijnde regelgeving: het algemene WNT maximum.
Het algemene bezoldigingsmaximum in 2024 voor Gemeente Wageningen is € 233.000 Dit geldt naar rato van de duur en/of omvang van het dienstverband. Voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking geldt met ingang van 1 januari 2017 voor de eerste 12 kalendermaanden een afwijkende normering, zowel voor de duur van de opdracht als voor het uurtarief.
Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking.
Gegevens 2024 | J. de Wit | G.B. Gnodde |
---|---|---|
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2023 | 1 jan - 31 dec | 1 jan - 31 dec |
Omvang dienstverband (in fte) | 1,00 | 0,89 |
(Fictieve) Dienstbetrekking | Ja | Ja |
Bezoldiging | ||
- Beloning plus belastbare onkostenvergoeding | 134.819 | 98.720 |
- Beloningen betaalbaar op termijn | 22.560 | 15.794 |
Subtotaal bezoldiging | 157.379 | 114.514 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum: | 233.000 | 207.111 |
-/- Onverschuldigd betaald bedrag | - | - |
Totaal bezoldiging | 157.379 | 114.514 |
0 | ||
Indien overschreden: | ||
- Het bedrag van de overschrijding | n.v.t. | n.v.t. |
- Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | n.v.t. | n.v.t. |
Gegevens 2023 | J. de Wit | G.B. Gnodde |
Aanvang en einde functievervulling in 2022 | 1 jan - 31 dec | 1 jan - 31 dec |
Omvang dienstverband (in fte) | 1,00 | 0,94 |
Dienstbetrekking | Ja | Ja |
Bezoldiging | ||
- Beloning plus belastbare onkostenvergoeding | 128.452 | 95.961 |
- Beloningen betaalbaar op termijn | 21.594 | 14.953 |
Subtotaal bezoldiging | 150.046 | 110.914 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 223.000 | 210.612 |
Totaal bezoldiging | 150.046 | 110.914 |
1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking over de kalendermaand 1 tot en met 12.
Niet van toepassing.
2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking
Niet van toepassing.
3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met dienstbetrekking die in 2024 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2024 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld. Of die in eerdere jaren op grond van de WOPT of de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.
De binnen onze organisatie geïdentificeerde leidinggevende topfunctionarissen met een dienstbetrekking hebben geen dienstbetrekking bij meerdere WNT-plichtige instelling(en) als leidinggevende topfunctionaris (die zijn aangegaan met ingang van 1 januari 2018)
Toelichting Programma 1 Wageningen Sociaal
Overzicht baten en lasten programma 1
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten programma 1Hieronder worden de financiële verschillen toegelicht tussen de jaarrekening en de begroting na wijziging. Daarbij zijn ook de reservemutaties per programma weergegeven. Per product worden de afwijkingen met een saldo groter dan € 50.000 verklaard. In onderstaande tabel wordt per kolom het saldo van de baten en lasten getoond.
Exploitatie | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|
110.00 Openbare orde en veiligheid | -205 | -185 | 20 |
120.00 Brandweerzorg | -2.973 | -2.932 | 41 |
120.20 Rampenbestrijding | -459 | -420 | 38 |
420.00 Openbaar basisonderwijs | -47 | -53 | -6 |
421.00 Bijzonder basisonderwijs | -125 | -114 | 11 |
430.00 Openbaar speciaal basisonderwijs | -10 | -11 | -0 |
450.00 Onderwijshuisvesting | -2.171 | -2.129 | 42 |
480.00 Gemeenschapp. baten en lasten onderwijs | -1.255 | -1.240 | 15 |
510.00 Openbaar bibliotheekwerk | -1.202 | -1.203 | -1 |
511.10 Vrede- en ontwikkelingssamenwerking | -687 | -656 | 31 |
530.00 Sport | -2.650 | -2.443 | 207 |
540.00 Bevordering kunst en cultuur | -2.071 | -2.089 | -18 |
541.00 Musea | -60 | -56 | 4 |
541.20 Oud Archief | -157 | -164 | -7 |
580.00 Mediabeleid | -36 | -33 | 3 |
610.00 Samen Wageningen | -5.104 | -4.939 | 165 |
625.00 Beleidsdomein ondersteunen van vrijwilligerswerk | -6 | -5 | 1 |
625.20 Beleidsdomein gehandicapten | -26 | -6 | 21 |
625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid | 2.309 | 2.642 | 333 |
625.40 Beleidsdomein ondersteunen van mantelzorg | -95 | -60 | 35 |
625.50 Beleidsdomein leefbaarheid/Soc. Veiligheid | -347 | -247 | 100 |
625.80 Beleidsdomein gezondheidsbeleid | -1.783 | -1.677 | 106 |
625.90 Beleidsdomein cultuur als middel participatie | -316 | -235 | 81 |
626.10 Integrale toegang en algemeen sociaal domein | -3.108 | -3.087 | 21 |
626.20 Burgerkracht en innovatie | -371 | -335 | 36 |
626.30 Werkgelegenheid | -2.287 | -1.765 | 522 |
626.31 WSW | -3.669 | -3.564 | 105 |
626.60 Individuele ondersteuning | -20.288 | -21.495 | -1.207 |
626.70 Sociale zekerheid | 2.681 | 3.035 | 354 |
626.81 Armoedebestrijding | -4.697 | -4.507 | 190 |
650.00 Kinderopvang | -427 | -396 | 31 |
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | -51.643 | -50.368 | 1.274 |
110.00 Openbare orde en veiligheid | - | - | - |
120.00 Brandweerzorg | - | - | - |
120.20 Rampenbestrijding | - | - | - |
420.00 Openbaar basisonderwijs | - | - | - |
421.00 Bijzonder basisonderwijs | - | - | - |
430.00 Openbaar speciaal basisonderwijs | - | - | - |
450.00 Onderwijshuisvesting | 164 | 54 | -110 |
480.00 Gemeenschapp. baten en lasten onderwijs | - | - | - |
510.00 Openbaar bibliotheekwerk | - | - | - |
511.10 Vrede- en ontwikkelingssamenwerking | - | - | - |
530.00 Sport | 357 | 229 | -128 |
540.00 Bevordering kunst en cultuur | 65 | 65 | - |
541.00 Musea | - | - | - |
541.20 Oud Archief | - | - | - |
580.00 Mediabeleid | - | - | - |
610.00 Samen Wageningen | 146 | 146 | 0 |
625.00 Beleidsdomein ondersteunen van vrijwilligerswerk | - | - | - |
625.20 Beleidsdomein gehandicapten | - | - | - |
625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid | 43 | 43 | - |
625.40 Beleidsdomein ondersteunen van mantelzorg | - | - | - |
625.50 Beleidsdomein leefbaarheid/Soc. Veiligheid | 70 | 70 | - |
625.80 Beleidsdomein gezondheidsbeleid | - | - | - |
625.90 Beleidsdomein cultuur als middel participatie | 96 | 38 | -58 |
626.10 Integrale toegang en algemeen sociaal domein | - | - | - |
626.20 Burgerkracht en innovatie | - | - | - |
626.30 Werkgelegenheid | - | - | - |
626.31 WSW | - | - | - |
626.60 Individuele ondersteuning | - | - | - |
626.70 Sociale zekerheid | - | - | - |
626.81 Armoedebestrijding | 951 | 951 | - |
650.00 Kinderopvang | 110 | 110 | - |
Mutaties reserves | 2.002 | 1.706 | -295 |
Resultaat na reservemutaties | -49.641 | -48.662 | 979 |
110.00 Openbare orde en veiligheid
Terug naar navigatie - 110.00 Openbare orde en veiligheid120.00 Brandweerzorg
Terug naar navigatie - 120.00 Brandweerzorg120.20 Rampenbestrijding
Terug naar navigatie - 120.20 Rampenbestrijding420.00 Openbaar basisonderwijs
Terug naar navigatie - 420.00 Openbaar basisonderwijs421.00 Bijzonder basisonderwijs
Terug naar navigatie - 421.00 Bijzonder basisonderwijs430.00 Openbaar speciaal basisonderwijs
Terug naar navigatie - 430.00 Openbaar speciaal basisonderwijs450.00 Onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - 450.00 Onderwijshuisvesting480.00 Gemeenschapp. baten en lasten onderwijs
Terug naar navigatie - 480.00 Gemeenschapp. baten en lasten onderwijs510.00 Openbaar bibliotheekwerk
Terug naar navigatie - 510.00 Openbaar bibliotheekwerk511.10 Vrede- en ontwikkelingssamenwerking
Terug naar navigatie - 511.10 Vrede- en ontwikkelingssamenwerking530.00 Sport
Terug naar navigatie - 530.00 Sport540.00 Bevordering kunst en cultuur
Terug naar navigatie - 540.00 Bevordering kunst en cultuur541.00 Musea
Terug naar navigatie - 541.00 Musea541.20 Oud Archief
Terug naar navigatie - 541.20 Oud Archief580.00 Mediabeleid
Terug naar navigatie - 580.00 Mediabeleid610.00 Samen Wageningen
Terug naar navigatie - 610.00 Samen Wageningen625.00 Beleidsdomein ondersteunen van vrijwilligerswerk
Terug naar navigatie - 625.00 Beleidsdomein ondersteunen van vrijwilligerswerk625.20 Beleidsdomein gehandicapten
Terug naar navigatie - 625.20 Beleidsdomein gehandicapten625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid
Terug naar navigatie - 625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid625.40 Beleidsdomein ondersteunen van mantelzorg
Terug naar navigatie - 625.40 Beleidsdomein ondersteunen van mantelzorg625.50 Beleidsdomein leefbaarheid/Soc. Veiligheid
Terug naar navigatie - 625.50 Beleidsdomein leefbaarheid/Soc. Veiligheid625.80 Beleidsdomein gezondheidsbeleid
Terug naar navigatie - 625.80 Beleidsdomein gezondheidsbeleid625.90 Beleidsdomein cultuur als middel participatie
Terug naar navigatie - 625.90 Beleidsdomein cultuur als middel participatie626.10 Integrale toegang en algemeen sociaal domein
Terug naar navigatie - 626.10 Integrale toegang en algemeen sociaal domein626.20 Burgerkracht en innovatie
Terug naar navigatie - 626.20 Burgerkracht en innovatie626.30 Werkgelegenheid
Terug naar navigatie - 626.30 Werkgelegenheid626.31 WSW
Terug naar navigatie - 626.31 WSW626.60 Individuele ondersteuning
Terug naar navigatie - 626.60 Individuele ondersteuning626.70 Sociale zekerheid
Terug naar navigatie - 626.70 Sociale zekerheid626.81 Armoedebestrijding
Terug naar navigatie - 626.81 Armoedebestrijding650.00 Kinderopvang
Terug naar navigatie - 650.00 KinderopvangToelichting Programma 2 Wageningen Fysiek
Overzicht baten en lasten programma 2
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten programma 2Hieronder worden de financiële verschillen toegelicht tussen de jaarrekening en de begroting na wijziging. Daarbij zijn ook de reservemutaties per programma weergegeven. Per product worden de afwijkingen met een saldo groter dan € 50.000 verklaard. In onderstaande tabel wordt per kolom het saldo van de baten en lasten getoond.
Exploitatie | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|
140.00 Dierenwelzijn | -76 | -89 | -13 |
210.00 Wegen, straten en pleinen | -2.327 | -2.548 | -221 |
210.10 Nutsbedrijven en derden | -27 | 71 | 98 |
210.50 Openbare verlichting | -466 | -411 | 55 |
211.00 Verkeersmaatregelen | -1.301 | -1.420 | -119 |
214.00 Parkeervoorzieningen | 834 | 903 | 69 |
221.00 Rijnhaven | -51 | -52 | -1 |
223.00 Veerdiensten | -195 | -244 | -49 |
310.00 Markten | 17 | -4 | -20 |
310.10 Bevordering handel en ambacht | -421 | -421 | 0 |
310.20 Bevordering bedrijfsvestigingen | -586 | -480 | 106 |
541.10 Cultuurhistorie | -163 | -156 | 7 |
560.00 Wijk- en buurtbeheer | -4.392 | -4.275 | 117 |
710.10 Plaagdierbestijding | -129 | -101 | 28 |
721.00 Afvalverwijdering en -verwerking | 1.241 | 1.561 | 320 |
722.00 Riolering en waterzuivering | 647 | 702 | 55 |
722.10 Waterkering, afwatering en landaanwinning | -224 | -215 | 8 |
723.00 Energiebeheer | -4.586 | -4.541 | 45 |
723.10 Milieubeheer | -358 | -339 | 19 |
724.00 Beheer begraafplaats | 131 | 127 | -4 |
810.00 Ruimtelijke beleid | -3.054 | -2.188 | 866 |
810.20 Ruimtelijke beheer | -161 | -164 | -3 |
810.30 Bestemmingsplannen | -468 | -365 | 103 |
810.40 Kostenverhaallocaties | 371 | -316 | -687 |
820.00 Volkshuisvesting | -1.353 | -1.157 | 195 |
820.10 Exploitatie verspreid woningbezit | -19 | -18 | 2 |
821.00 Stadsvernieuwing | - | -10 | -10 |
822.10 Woonruimtezorg | -43 | -47 | -4 |
822.30 Vastgoedsysteem | -245 | -230 | 14 |
825.00 Omgevingsvergunning | -654 | -279 | 375 |
830.00 Grondexploitatie | -2 | -521 | -519 |
830.10 Exploitatie vastgoed | -381 | -14 | 367 |
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | -18.441 | -17.240 | 1.202 |
140.00 Dierenwelzijn | - | - | - |
210.00 Wegen, straten en pleinen | -121 | -41 | 80 |
210.10 Nutsbedrijven en derden | - | - | - |
210.50 Openbare verlichting | - | - | - |
211.00 Verkeersmaatregelen | 60 | 60 | - |
214.00 Parkeervoorzieningen | -176 | -72 | 105 |
221.00 Rijnhaven | 85 | 99 | 13 |
223.00 Veerdiensten | - | - | - |
310.00 Markten | -5 | -5 | - |
310.10 Bevordering handel en ambacht | 174 | 311 | 137 |
310.20 Bevordering bedrijfsvestigingen | 90 | 90 | - |
541.10 Cultuurhistorie | - | - | - |
560.00 Wijk- en buurtbeheer | - | 59 | 59 |
710.10 Plaagdierbestijding | - | - | - |
721.00 Afvalverwijdering en -verwerking | - | -399 | -399 |
722.00 Riolering en waterzuivering | - | - | - |
722.10 Waterkering, afwatering en landaanwinning | -50 | -60 | -10 |
723.00 Energiebeheer | 3.214 | 3.214 | 0 |
723.10 Milieubeheer | - | - | - |
724.00 Beheer begraafplaats | 19 | 19 | - |
810.00 Ruimtelijke beleid | 557 | 557 | - |
810.20 Ruimtelijke beheer | - | - | - |
810.30 Bestemmingsplannen | 169 | 169 | - |
810.40 Kostenverhaallocaties | -407 | 280 | 687 |
820.00 Volkshuisvesting | 181 | 181 | - |
820.10 Exploitatie verspreid woningbezit | - | - | - |
821.00 Stadsvernieuwing | - | - | - |
822.10 Woonruimtezorg | - | - | - |
822.30 Vastgoedsysteem | - | - | - |
825.00 Omgevingsvergunning | 210 | -52 | -262 |
830.00 Grondexploitatie | 75 | 445 | 370 |
830.10 Exploitatie vastgoed | -20 | 31 | 51 |
Mutaties reserves | 4.056 | 4.887 | 831 |
Resultaat na reservemutaties | -14.386 | -12.353 | 2.033 |
140.00 Dierenwelzijn
Terug naar navigatie - 140.00 Dierenwelzijn210.00 Wegen, straten en pleinen
Terug naar navigatie - 210.00 Wegen, straten en pleinen210.10 Nutsbedrijven en derden
Terug naar navigatie - 210.10 Nutsbedrijven en derden210.50 Openbare verlichting
Terug naar navigatie - 210.50 Openbare verlichting211.00 Verkeersmaatregelen
Terug naar navigatie - 211.00 Verkeersmaatregelen214.00 Parkeervoorzieningen
Terug naar navigatie - 214.00 Parkeervoorzieningen221.00 Rijnhaven
Terug naar navigatie - 221.00 Rijnhaven223.00 Veerdiensten
Terug naar navigatie - 223.00 Veerdiensten310.00 Markten
Terug naar navigatie - 310.00 Markten310.10 Bevordering handel en ambacht
Terug naar navigatie - 310.10 Bevordering handel en ambacht310.20 Bevordering bedrijfsvestigingen
Terug naar navigatie - 310.20 Bevordering bedrijfsvestigingen541.10 Cultuurhistorie
Terug naar navigatie - 541.10 Cultuurhistorie560.00 Wijk- en buurtbeheer
Terug naar navigatie - 560.00 Wijk- en buurtbeheer710.10 Plaagdierbestijding
Terug naar navigatie - 710.10 Plaagdierbestijding721.00 Afvalverwijdering en -verwerking
Terug naar navigatie - 721.00 Afvalverwijdering en -verwerking722.00 Riolering en waterzuivering
Terug naar navigatie - 722.00 Riolering en waterzuivering722.10 Waterkering, afwatering en landaanwinning
Terug naar navigatie - 722.10 Waterkering, afwatering en landaanwinning723.00 Energiebeheer
Terug naar navigatie - 723.00 Energiebeheer723.10 Milieubeheer
Terug naar navigatie - 723.10 Milieubeheer724.00 Beheer begraafplaats
Terug naar navigatie - 724.00 Beheer begraafplaats810.00 Ruimtelijke beleid
Terug naar navigatie - 810.00 Ruimtelijke beleid810.20 Ruimtelijke beheer
Terug naar navigatie - 810.20 Ruimtelijke beheer810.30 Bestemmingsplannen
Terug naar navigatie - 810.30 Bestemmingsplannen810.40 Kostenverhaallocaties
Terug naar navigatie - 810.40 Kostenverhaallocaties820.00 Volkshuisvesting
Terug naar navigatie - 820.00 Volkshuisvesting820.10 Exploitatie verspreid woningbezit
Terug naar navigatie - 820.10 Exploitatie verspreid woningbezit821.00 Stadsvernieuwing
Terug naar navigatie - 821.00 Stadsvernieuwing822.10 Woonruimtezorg
Terug naar navigatie - 822.10 Woonruimtezorg822.30 Vastgoedsysteem
Terug naar navigatie - 822.30 Vastgoedsysteem825.00 Omgevingsvergunning
Terug naar navigatie - 825.00 Omgevingsvergunning830.00 Grondexploitatie
Terug naar navigatie - 830.00 Grondexploitatie830.10 Exploitatie vastgoed
Terug naar navigatie - 830.10 Exploitatie vastgoedToelichting Programma 3 Bestuur en Organisatie
Overzicht baten en lasten programma 3
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten programma 3Hieronder worden de financiële verschillen toegelicht tussen de jaarrekening en de begroting na wijziging. Daarbij zijn ook de reservemutaties per programma weergegeven. Per product worden de afwijkingen met een saldo groter dan € 50.000 verklaard. In onderstaande tabel wordt per kolom het saldo van de baten en lasten getoond.
Exploitatie | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|
001.00 Bestuursorganen (Raad) | -753 | -767 | -14 |
001.05 Bestuursorganen (B&W) | -872 | -641 | 230 |
001.20 Representatie | -142 | -147 | -6 |
002.00 Bestuursondersteuning College van B&W | -1.269 | -1.269 | 0 |
003.00 Burgerzaken | -1.088 | -1.111 | -23 |
004.00 Baten secretarieleges burgerzaken | 421 | 507 | 86 |
005.00 Bestuurlijke samenwerking | -233 | -248 | -15 |
006.00 Bestuursondersteuning Raad en Rekenkamer functie | -518 | -500 | 18 |
913.00 Beleggingen en overige financiële middelen | 142 | 108 | -34 |
920.00 Lokale belastingen | 14.395 | 14.746 | 352 |
921.00 Algemene uitkering | 83.865 | 84.392 | 527 |
922.00 Algemene uitgaven en inkomsten | -44 | -162 | -118 |
923.00 Bedrijfsvoering | -20.014 | -20.294 | -280 |
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | 73.890 | 74.613 | 723 |
001.00 Bestuursorganen (Raad) | 84 | 84 | - |
001.05 Bestuursorganen (B&W) | -50 | -100 | -50 |
001.20 Representatie | - | - | - |
002.00 Bestuursondersteuning College van B&W | 25 | 25 | - |
003.00 Burgerzaken | - | - | - |
004.00 Baten secretarieleges burgerzaken | - | - | - |
005.00 Bestuurlijke samenwerking | - | - | - |
006.00 Bestuursondersteuning Raad en Rekenkamer functie | - | - | - |
913.00 Beleggingen en overige financiële middelen | - | - | - |
920.00 Lokale belastingen | 100 | 100 | - |
921.00 Algemene uitkering | - | - | - |
922.00 Algemene uitgaven en inkomsten | -1.248 | -1.248 | 0 |
923.00 Bedrijfsvoering | 194 | 157 | -36 |
Mutaties reserves | -896 | -982 | -86 |
Resultaat na reservemutaties | 72.994 | 73.631 | 637 |