Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding
In dit hoofdstuk is per programma een toelichting opgenomen van de financiële verschillen tussen de jaarrekening en de begroting na wijziging. Daarbij zijn tevens de reservemutaties per programma weergegeven. Per product worden de afwijkingen met een saldo groter dan € 50.000 verklaard. De opbouw bij elk product is als volgt:
  • Het verschil dat wordt aangegeven is het bedrag vóór bestemming (dus vóór mutaties in reserves);
  • Vervolgens wordt dat verschil waar nodig toegelicht;
  • Tenslotte worden de reservemutaties voor zover nodig, toegelicht.
  • Kleinere verschillen worden niet toegelicht, ook niet als totaalbedrag, zodat het totaal van de genoemde verschillen in de analyse mogelijk niet exact aansluit bij het genoemde totaalverschil.
Omdat dit mogelijk tot onduidelijkheid kan leiden, geven we ten aanzien van de reservemutaties nog het volgende mee: een lagere onttrekking aan de reserve of hogere storting in de reserve is weliswaar voordelig voor die reserve, maar voor de exploitatie is dat een nadeel, omdat er een lagere inkomst op die exploitatie is. Het omgekeerde geldt uiteraard voor een hogere onttrekking of lagere storting: nadelig voor de reserve maar voordelig voor de exploitatie.
 
In de paragraaf bedrijfsvoering is een lijst van overschrijdingen op de lasten van de begroting opgenomen in het kader van de begrotingsrechtmatigheid. Vermeld dient te worden dat deze lijst in de paragraaf bedrijfsvoering kan afwijken van de toelichting per programma in dit hoofdstuk. Reden is dat de afwijking in dit hoofdstuk wordt toegelicht op de afwijking van het saldo van de lasten en baten tezamen voor afwijkingen groter dan € 50.000 en de lijst in de paragraaf bedrijfsvoering alle budgetoverschrijdingen op de lasten omvatten.

Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting

Per 1-1-2016 zijn overheden Vpb-plichtig voor bepaalde onderdelen. Net als bij stichtingen wordt vanaf 1-1-2016 bij gemeenten gekeken welke activiteiten structureel winstgevend zijn en als ondernemingsactiviteit voor de vennootschapsbelasting worden gekwalificeerd. Op basis van deze jaarrekeningcijfers en volgens speciale regels wordt de fiscale winst bepaald. Het onderzoek en afstemming hierover met de Belastingdienst is nog gaande. Vooralsnog is het uitgangspunt dat de gemeente Wageningen alleen voor het onderdeel parkeren Vpb-plichtig is. In 2024 is een voorlopige Vpb aangifte gedaan die nihil is.

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

In de begroting 2024 is een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen van € 19.000. Dit bedrag hoefde in 2024 niet ingezet te worden en is daarmee onderdeel van het positieve rekeningresultaat (voordeel bij programma 3).

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

Conform BBV-voorschrift geldt als uitgangspunt, dat de baten en lasten voor overhead niet verantwoord worden bij de afzonderlijke programma’s, maar op een centrale plek (bij programma 3) worden verantwoord. Gemeenten zijn namelijk verplicht om de overhead inzichtelijk te presenteren en afzonderlijk te verantwoorden. 

Op begrotingsbasis is ná wijziging sprake van een geraamd bedrag voor overhead bij product 923.00 Bedrijfsvoering (ná aftrek van rechtstreeks met de overheadkosten samenhangende opbrengsten) van € 20.089.000. De werkelijke overhead bij product 923.00 Bedrijfsvoering bedraagt (ná aftrek van rechtstreeks met de overheadkosten samenhangende opbrengsten) € 20.367.000. Het nadeel in de jaarrekening 2024 bij de overhead bij product 923.00 Bedrijfsvoering komt daarmee uit op € 278.000. 

Het totale nadeel bij product 923.00 Bedrijfsvoering komt uit op € 280.000, en is als volgt opgebouwd:

  • Nadeel bij de overhead van € 278.000, een resultaat dat verantwoord wordt bij taakveld 0.4 Overhead.
  • Nadeel bij de financieringsfunctie (kostenplaats rente) van € 2.000, een resultaat dat verantwoord wordt bij taakveld 0.5 Treasury.

De belangrijkste afwijkingen bij de overhead worden verklaard en gespecificeerd bij de toelichting van de financiële voor- en nadelen bij product 923.00 'Bedrijfsvoering', als onderdeel van de toelichtingen bij programma 3 Bestuur en Organisatie.  Verwezen wordt naar deze toelichtingen.

In de bijlage 'Overzicht van baten en lasten per taakveld' zijn bij taakveld 0.4 de baten en lasten m.b.t. de overhead opgenomen. De aansluiting met de overhead uit het 'Overzicht van baten en lasten - Algemene dekkingsmiddelen' is hieronder gespecificeerd.

Bedragen x € 1.000 Begroting
2024
Realisatie
2024
Afwijking
2024
Overheadkosten bij product 923.00 Bedrijfsvoering 20.089 20.367 -278
Overheadkosten bij product 002.00 Bestuursondersteuning
(publieksvoorlichting, bezwarencommissie + onderzoek Bestuurskracht)
1.269 1.269 0
Overheadkosten bij product 626.20 Burgerkracht en innovatie
(lasten voor duurzaam partnerschap)
155 137 18
Overheadkosten bij product 8310.10 Exploitatie vastgoed
(exploitatie 't Palet)
23 21 2
Totale Overhead taakveld 0.4 21.536 21.794 -258

 

Structurele stortingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Structurele stortingen en onttrekkingen reserves

Het in artikel 28 van de BBV genoemde overzicht van toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves is per programma opgenomen in de jaarrekening bij het onderdeel baten en lasten per programma.  

De structurele stortingen in en onttrekkingen aan de reserves bedragen in 2024 respectievelijk € 2.544.000 en € 610.000.

Incidentele baten en lasten per programma

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten per programma

Op grond van artikel 28 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verstrekken we een overzicht van de incidentele baten en lasten per programma. De hoogte van de incidentele baten en lasten kan (en zal) jaarlijks fluctueren.
In onderstaand overzicht zijn de incidentele baten en lasten afzonderlijk gespecificeerd. De belangrijkste incidentele posten zijn onder de cijfertabel toegelicht. 
De incidentele afwijkingen binnen structurele budgetten blijven in onderstaand overzicht buiten beschouwing, omdat ze niet kwalificeren als incidentele post, maar juist een structureel karakter hebben. 

Programma Product Omschrijving Incidentele lasten Incidentele baten
1 450.00 Sloopkosten + lasten tijdelijke units Magrietschool 399.000
1 450.00 Verhuiskosten vrije school de Zwaneridder 30.000
1 530.00 Lekkage & waterschade kelder sporthal De Vlinder 232.000
1 625.30 Bonusuitkering Ministerie van J&V voor duurzame asielopvang 200.000
1 625.30 Extra uitkering van het COA voor participatie-activiteiten asielzoekers 50.000
1 625.30 Transitiekosten verbouwingen voor opvang ontheemde Oekraïners 622.000 622.000
1 626.30 Extra beleids- en uitvoeringskosten PW in balans en Simpel switchen 91.000
1 626.30 ESF subsidie Project Re-integratie en arbeidsinpassing 324.000
1 626.60 Beschermd Wonen (afwikkeling Wageningse Pilot 2022) 1.274.000
1 626.60 Beschermd Wonen (afwikkeling Wageningse Pilot 2023) 776.000
1 626.81 Ik doe mee fonds 125.000
1 626.81 Aan gezinnen met een laag inkomen uitbetaalde energiecompensatie 232.000
1 626.81 Ik doe digitaal mee 90.000
2 210.00 Herstelkosten kademuur Junushoff 183.000
2 723.00 Pilot energieproject plan De Nude (Wijkendeal Nuderijk) 83.000 -58.000
3 002.00 Provinciale subsidie voor onderzoek Bestuurskracht Wageningen 20.000
3 830.10 Winst verkoop grond en gebouwen perceel Mansholtlaan 4 450.000
3 923.00 Bewerking 2 archieven bij het gemeente-archief Wageningen 31.000
3 923.00 Hybride werken /Ontwikkeling digitale werkomgeving 217.000
3 923.00 Aanpassingen bij nieuw in gebruik genomen panden 71.000
3 923.00 Transitie nieuwe ICT-organisatie 1.113.000
3 923.00 Digitaliseren en metaderen (data-verrijking) van gearchiveerde acten 50.000
3 923.00 Mobiliteitsdienstverband en loopbaancoaching van een ex-werknemer 98.000
Totaal 4.443.000 2.882.000


Toelichting bij de incidentele baten en lasten (posten > € 100.000)

  • Product 450.00 Onderwijshuisvesting: Sloopkosten en lasten tijdelijke units Margrietschool € 399.000.
    Via de Berap Voorjaar is voor de sloopkosten en bouwrijp maken van de locatie Magrietschool een budget toegekend van € 327.000. Daarnaast zijn er incidentele kosten in 2024 van de tijdelijke units (huur-, plaatsings- en verwijderingskosten) van € 72.000. 
  • Product 530.00 Sport: Lekkage en waterschade kelder sporthal De Vlinder € 232.000.
    In de Berap Najaar is een inschatting gemaakt van de omvang van deze kostenpost en heeft de raad ingestemd met een eenmalige verhoging van het budget met € 187.000. De werkelijke kosten zijn uitgekomen uit op € 232.000.
  • Product 625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid: Ontvangen bonusuitkering van het ministerie van J&V voor duurzame asielopvang € 200.000.
    In de Berap Voorjaar is de eenmalige uitkering van € 200.000 gemeld. De gemeente Wageningen ontvangt de extra uitkering, omdat de gemeente structureel meer opvangplekken heeft gerealiseerd dan uit de indicatieve gemeentelijke opgave volgt. We zetten dit geld in voor duurzame asielopvang. 
  • Product 625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid: Transitiekosten verbouwingen voor de opvang van ontheemde Oekraïners € 622.000.
    Dit betreft de transitiekosten van het pand 'Achter de Aula', dat geschikt is gemaakt voor de opvang van gevluchte/ontheemde Oekraïners. De transitiekosten kunnen volledig worden gedeclareerd bij het Rijk.  
  • Product 626.30 Werkgelegenheid: ESF subsidie voor het project Re-integratie en arbeidsinpassing Foodvalley 2020-2022 € 324.000.
    In de Berap Najaar is gemeld, dat de gemeente Wageningen samen met andere regio-gemeenten aanspraak maakt op ESF-subsidie voor re-integratie activiteiten, die in aanmerking komen voor ESF REACT 2020-2022. In de begroting 2024 is een eenmalig subsidiebedrag geraamd van € 335.000. De in 2024 ontvangen eindafrekening van de ESF-subsidie bedraagt € 324.000.   
  • Product 626.60 Individuele ondersteuning: afwikkeling vergoedingsbedrag Beschermd Wonen over de jaren 2017 tot en met 2022, een incidentele bate van € 1.274.000.
    In 2024 zijn voor de jaren 2017 tot en met 2022 definitieve afspraken gemaakt met de (centrum)gemeente Ede over de vergoedingsbedragen, die gemeente Wageningen ontvangt voor de uitvoering van de Wageningse pilot Beschermd wonen. De incidentele bate van € 1.274.000 heeft betrekking op het vergoedingsbedrag van 2022 voor de Wageningse pilot. Hiervoor is in de jaarrekening 2023 voorzichtigheidshalve een voorziening opgenomen. Nu er definitieve afspraken zijn gemaakt, kan het in de voorziening gereserveerde bedrag vrijvallen. Deze vrijval is meegenomen in de slotwijziging begroting 2024, waarmee de raad in december 2024 heeft ingestemd. 
  • Product 626.60 Individuele ondersteuning: afwikkeling vergoedingsbedrag Beschermd wonen over 2023, een incidentele last van € 776.000.
    Met de gemeente Ede worden nieuwe afspraken gemaakt over de voortzetting en bekostiging van de Wageningse Pilot Beschermd wonen vanaf 2023. Formeel moet bestuurlijke goedkeuring nog plaatsvinden, maar het is duidelijk, dat in de nieuwe afspraken de financiering vanuit gemeente Ede op basis van nacalculatie (werkelijke kosten) plaatsvindt.
    Het vergoedingsbedrag over 2023 valt hierdoor € 776.000 lager uit dan het bedrag, dat in 2023 is gefactureerd.
  • Product 626.81 Armoedebestrijding: Ik doe mee fonds, een incidentele last van € 125.000.
    Dit incidentele budget is via een amendement bij de programmabegroting 2024 in de begroting 2024 verwerkt.
    Het volledige budget is in 2024 besteed.
  • Product 626.81 Armoedebestrijding: Aan gezinnen met een laag inkomen uitbetaalde energiecompensatie € 232.000.
    Dit betreft de doorloop van (incidentele) uitgaven van 2022/2023 naar 2024 (laatste jaar). De in 2024 uitbetaalde compensatiebedragen kunnen volledig worden gefinancierd uit de budgetoverheveling van de onderbesteding in 2023 naar de begroting 2024. 
  • Product 210.00 Wegen, straten en pleinen: Herstelkosten kademuur Junushoff € 183.000.
    De incidenteel hoge lasten zijn ontstaan door spoedherstel van de kademuren. In het najaar van 2024 zijn scheuren in de kademuren bij het Junushoff theater ontdekt. Een deel was de afgelopen jaren al vervangen. Er was een beperkt instortingsrisico. Direct ingrijpen tegen een relatief goede prijs bleek mogelijk en is ook als zodanig uitgevoerd. Vanwege de onvermijdelijkheid is tot direct herstel overgegaan in 2024.
  • Product 830.10 Exploitatie vastgoed: Verkoop grond en gebouwen perceel Mansholtlaan 4 met een boekwinst van € 450.000.
    Het positieve resultaat van € 450.000 bij de verkoop van de grond en gebouwen van het perceel Mansholtlaan 4 is niet in het begrotingsresultaat meegenomen, maar is verantwoord in de jaarrekening 2024. De raad is tijdig geïnformeerd over de gerealiseerde boekwinst in het raadsvoorstel bij de Berap najaar 2024 en via de toelichting van de slotwijziging begroting 2024. Het college vraagt de raad bij de voorgestelde resultaatbestemming van de jaarrekening 2024 in te stemmen om het voordeel te reserveren voor strategische (grond)aankopen in de toekomst.
  • Product 923.00 Bedrijfsvoering: Hybride werken/Ontwikkeling digitale werkomgeving (Microsoft Teams) € 217.000.
    De incidentele kosten hebben voornamelijk betrekking op personele inhuur en komen in 2024 uit op € 217.000.
    De (inhuur)kosten kunnen volledig worden gefinancierd uit de budgetoverheveling van de onderbesteding in 2023 naar de begroting 2024. Het project is eind 2024 geëindigd. De (door-)ontwikkeling van het digitale werken en de daarmee samenhangende overgang naar 'werken in de cloud' wordt voortgezet onder verantwoordelijkheid van I&A als onderdeel van het programma 'Digitale Organisatie'. 
  • Product 923.00 Bedrijfsvoering: Transitie nieuwe ICT-organisatie € 1.113.000.
    Dit betreft incidentele kosten van hoofdzakelijk ambtelijke inzet en personele inhuur voor de ICT-transitie naar een cloud-omgeving. De werkelijke kosten blijven binnen het begrotingsbudget van € 1.219.000.

Aanvullende toelichting bij de incidentele voordelen
Naast de gepresenteerde cijfers van de incidentele posten in bovenstaande tabel is sprake van een substantieel incidenteel voordeel bij de structurele begrotingsbudgetten voor de opvang van gevluchte/ontheemde Oekraïners.

Via de 2e Bestuursrapportage zijn de geraamde baten (rijksvergoeding € 5,5 miljoen) en de geraamde lasten (uitvoeringskosten € 2,9 miljoen) voor de opvang van gevluchte/ontheemde Oekraïners in de begroting verwerkt. 
Het gerealiseerde resultaat in de jaarrekening wijkt nauwelijks af van het geraamde resultaat van € 2,6 miljoen en komt ook uit op een plus van € 2,6 miljoen. We hebben een optisch voordeel in de jaarrekening bij het uitvoeringsbudget voor de opvang van ontheemde Oekraïners. Dat heeft grotendeels te maken met het feit dat in werkelijkheid niet de integrale lasten van de opvang zijn toegerekend aan het product, in overeenstemming met bestendig gemeentelijk beleid en de geldende verslaggevingsregels. Als voorbeelden worden genoemd de kosten van personeelsinzet, indirecte uitvoeringskosten en aan de uitvoeringstaak toe te rekenen overhead. De BBV-regels verbieden het opnemen van overheadkosten bij de producten/uitvoeringsprogramma’s en verplichten tot het rubriceren van overheadkosten in een apart programma. 

Sinds de grootschalige militaire invasie in Oekraïne op 24 februari 2022 staat Nederland voor de opgave om grote aantallen ontheemden uit Oekraïne op te vangen. Het kabinet compenseert gemeenten voor de realisatie van noodopvangplekken en andere verstrekkingen aan ontheemden uit Oekraïne met de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne (BooO). De bekostiging vanuit het Rijk loopt al vanaf 2022 en heeft daardoor inmiddels een structureel karakter. Dat is de reden dat de baten en lasten van de opvang van gevluchte/ontheemde Oekraïners niet in het overzicht van de incidentele baten en lasten zijn opgenomen.
 
De Europese lidstaten hebben de geldigheid van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) voor vluchtelingen uit Oekraïne wederom verlengd met één jaar tot en met 4 maart 206, waardoor de beschermingsrichtlijn een langere looptijd krijgt. De lidstaten achten de verlenging noodzakelijk vanwege de onzekere situatie in Oekraïne. Het is daardoor nog steeds nodig dat ontheemden een veilige plek in de EU kunnen vinden. Nederland zet in op een gecoördineerde Europese oplossing om grote verschillen in aanpak tussen de EU-landen te voorkomen, en omdat een gecoördineerde aanpak het meest effectief is. Afhankelijk van de ontwikkeling van de oorlogssituatie tussen Rusland en Oekraïne kan één van de opties ook een (nog) verdere verlenging van de (Europese) bescherming voor ontheemde Oekraïners zijn. 

Het vergoedingsbedrag, dat het Rijk aan gemeenten betaalt per gerealiseerde gemeentelijke opvangplek voor ontheemde Oekraïners is op 1 januari 2024 met 26,5% verlaagd van € 83 naar € 61 per dag per bed. Het normbedrag dat gemeenten in 2025 per dag per bed ontvangen voor de opvang van Oekraïners gaat verder omlaag naar € 44 per dag. Dat is een forse neerwaartse bijstelling en bijna een halvering van het normbedrag ten opzichte van 2023. Het Rijk verwacht dat door deze budgetaanpassingen een betere balans wordt bereikt tussen werkelijke opvangkosten en de rijksvergoeding. Wel bestaat de mogelijkheid voor gemeenten om de werkelijke opvangkosten te declareren bij het Rijk, als deze hoger zijn dan de ontvangen normvergoeding.

Wet normering topinkomens

Terug naar navigatie - Wet normering topinkomens

Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op gemeente Wageningen van toepassing zijnde regelgeving: het algemene WNT maximum.

Het algemene bezoldigingsmaximum in 2024 voor Gemeente Wageningen is € 233.000 Dit geldt naar rato van de duur en/of omvang van het dienstverband. Voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking geldt met ingang van 1 januari 2017 voor de eerste 12 kalendermaanden een afwijkende normering, zowel voor de duur van de opdracht als voor het uurtarief.

Bezoldiging topfunctionarissen

1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking.

Gegevens 2024 J. de Wit G.B. Gnodde
Functiegegevens Gemeentesecretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2023 1 jan - 31 dec 1 jan - 31 dec
Omvang dienstverband (in fte) 1,00 0,89
(Fictieve) Dienstbetrekking Ja Ja
Bezoldiging
- Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 134.819 98.720
- Beloningen betaalbaar op termijn 22.560 15.794
Subtotaal bezoldiging 157.379 114.514
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum: 233.000 207.111
-/- Onverschuldigd betaald bedrag - -
Totaal bezoldiging 157.379 114.514
0
Indien overschreden:
- Het bedrag van de overschrijding n.v.t. n.v.t.
- Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan n.v.t. n.v.t.
Gegevens 2023 J. de Wit G.B. Gnodde
Aanvang en einde functievervulling in 2022 1 jan - 31 dec 1 jan - 31 dec
Omvang dienstverband (in fte) 1,00 0,94
Dienstbetrekking Ja Ja
Bezoldiging
- Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 128.452 95.961
- Beloningen betaalbaar op termijn 21.594 14.953
Subtotaal bezoldiging 150.046 110.914
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 223.000 210.612
Totaal bezoldiging 150.046 110.914

1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking over de kalendermaand 1 tot en met 12.

Niet van toepassing.

2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking

Niet van toepassing.

3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT

Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met dienstbetrekking die in 2024 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2024 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld. Of die in eerdere jaren op grond van de WOPT of de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.
De binnen onze organisatie geïdentificeerde leidinggevende topfunctionarissen met een dienstbetrekking hebben geen dienstbetrekking bij meerdere WNT-plichtige instelling(en) als leidinggevende topfunctionaris (die zijn aangegaan met ingang van 1 januari 2018)

Toelichting Programma 1 Wageningen Sociaal

Overzicht baten en lasten programma 1

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten programma 1

Hieronder worden de financiële verschillen toegelicht tussen de jaarrekening en de begroting na wijziging. Daarbij zijn ook de reservemutaties per programma weergegeven. Per product worden de afwijkingen met een saldo groter dan € 50.000 verklaard. In onderstaande tabel wordt per kolom het saldo van de baten en lasten getoond.

Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil
110.00 Openbare orde en veiligheid -205 -185 20
120.00 Brandweerzorg -2.973 -2.932 41
120.20 Rampenbestrijding -459 -420 38
420.00 Openbaar basisonderwijs -47 -53 -6
421.00 Bijzonder basisonderwijs -125 -114 11
430.00 Openbaar speciaal basisonderwijs -10 -11 -0
450.00 Onderwijshuisvesting -2.171 -2.129 42
480.00 Gemeenschapp. baten en lasten onderwijs -1.255 -1.240 15
510.00 Openbaar bibliotheekwerk -1.202 -1.203 -1
511.10 Vrede- en ontwikkelingssamenwerking -687 -656 31
530.00 Sport -2.650 -2.443 207
540.00 Bevordering kunst en cultuur -2.071 -2.089 -18
541.00 Musea -60 -56 4
541.20 Oud Archief -157 -164 -7
580.00 Mediabeleid -36 -33 3
610.00 Samen Wageningen -5.104 -4.939 165
625.00 Beleidsdomein ondersteunen van vrijwilligerswerk -6 -5 1
625.20 Beleidsdomein gehandicapten -26 -6 21
625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid 2.309 2.642 333
625.40 Beleidsdomein ondersteunen van mantelzorg -95 -60 35
625.50 Beleidsdomein leefbaarheid/Soc. Veiligheid -347 -247 100
625.80 Beleidsdomein gezondheidsbeleid -1.783 -1.677 106
625.90 Beleidsdomein cultuur als middel participatie -316 -235 81
626.10 Integrale toegang en algemeen sociaal domein -3.108 -3.087 21
626.20 Burgerkracht en innovatie -371 -335 36
626.30 Werkgelegenheid -2.287 -1.765 522
626.31 WSW -3.669 -3.564 105
626.60 Individuele ondersteuning -20.288 -21.495 -1.207
626.70 Sociale zekerheid 2.681 3.035 354
626.81 Armoedebestrijding -4.697 -4.507 190
650.00 Kinderopvang -427 -396 31
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties -51.643 -50.368 1.274
110.00 Openbare orde en veiligheid - - -
120.00 Brandweerzorg - - -
120.20 Rampenbestrijding - - -
420.00 Openbaar basisonderwijs - - -
421.00 Bijzonder basisonderwijs - - -
430.00 Openbaar speciaal basisonderwijs - - -
450.00 Onderwijshuisvesting 164 54 -110
480.00 Gemeenschapp. baten en lasten onderwijs - - -
510.00 Openbaar bibliotheekwerk - - -
511.10 Vrede- en ontwikkelingssamenwerking - - -
530.00 Sport 357 229 -128
540.00 Bevordering kunst en cultuur 65 65 -
541.00 Musea - - -
541.20 Oud Archief - - -
580.00 Mediabeleid - - -
610.00 Samen Wageningen 146 146 0
625.00 Beleidsdomein ondersteunen van vrijwilligerswerk - - -
625.20 Beleidsdomein gehandicapten - - -
625.30 Beleidsdomein vluchtelingenbeleid 43 43 -
625.40 Beleidsdomein ondersteunen van mantelzorg - - -
625.50 Beleidsdomein leefbaarheid/Soc. Veiligheid 70 70 -
625.80 Beleidsdomein gezondheidsbeleid - - -
625.90 Beleidsdomein cultuur als middel participatie 96 38 -58
626.10 Integrale toegang en algemeen sociaal domein - - -
626.20 Burgerkracht en innovatie - - -
626.30 Werkgelegenheid - - -
626.31 WSW - - -
626.60 Individuele ondersteuning - - -
626.70 Sociale zekerheid - - -
626.81 Armoedebestrijding 951 951 -
650.00 Kinderopvang 110 110 -
Mutaties reserves 2.002 1.706 -295
Resultaat na reservemutaties -49.641 -48.662 979

Toelichting Programma 2 Wageningen Fysiek

Overzicht baten en lasten programma 2

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten programma 2

Hieronder worden de financiële verschillen toegelicht tussen de jaarrekening en de begroting na wijziging. Daarbij zijn ook de reservemutaties per programma weergegeven. Per product worden de afwijkingen met een saldo groter dan € 50.000 verklaard. In onderstaande tabel wordt per kolom het saldo van de baten en lasten getoond.

Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil
140.00 Dierenwelzijn -76 -89 -13
210.00 Wegen, straten en pleinen -2.327 -2.548 -221
210.10 Nutsbedrijven en derden -27 71 98
210.50 Openbare verlichting -466 -411 55
211.00 Verkeersmaatregelen -1.301 -1.420 -119
214.00 Parkeervoorzieningen 834 903 69
221.00 Rijnhaven -51 -52 -1
223.00 Veerdiensten -195 -244 -49
310.00 Markten 17 -4 -20
310.10 Bevordering handel en ambacht -421 -421 0
310.20 Bevordering bedrijfsvestigingen -586 -480 106
541.10 Cultuurhistorie -163 -156 7
560.00 Wijk- en buurtbeheer -4.392 -4.275 117
710.10 Plaagdierbestijding -129 -101 28
721.00 Afvalverwijdering en -verwerking 1.241 1.561 320
722.00 Riolering en waterzuivering 647 702 55
722.10 Waterkering, afwatering en landaanwinning -224 -215 8
723.00 Energiebeheer -4.586 -4.541 45
723.10 Milieubeheer -358 -339 19
724.00 Beheer begraafplaats 131 127 -4
810.00 Ruimtelijke beleid -3.054 -2.188 866
810.20 Ruimtelijke beheer -161 -164 -3
810.30 Bestemmingsplannen -468 -365 103
810.40 Kostenverhaallocaties 371 -316 -687
820.00 Volkshuisvesting -1.353 -1.157 195
820.10 Exploitatie verspreid woningbezit -19 -18 2
821.00 Stadsvernieuwing - -10 -10
822.10 Woonruimtezorg -43 -47 -4
822.30 Vastgoedsysteem -245 -230 14
825.00 Omgevingsvergunning -654 -279 375
830.00 Grondexploitatie -2 -521 -519
830.10 Exploitatie vastgoed -381 -14 367
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties -18.441 -17.240 1.202
140.00 Dierenwelzijn - - -
210.00 Wegen, straten en pleinen -121 -41 80
210.10 Nutsbedrijven en derden - - -
210.50 Openbare verlichting - - -
211.00 Verkeersmaatregelen 60 60 -
214.00 Parkeervoorzieningen -176 -72 105
221.00 Rijnhaven 85 99 13
223.00 Veerdiensten - - -
310.00 Markten -5 -5 -
310.10 Bevordering handel en ambacht 174 311 137
310.20 Bevordering bedrijfsvestigingen 90 90 -
541.10 Cultuurhistorie - - -
560.00 Wijk- en buurtbeheer - 59 59
710.10 Plaagdierbestijding - - -
721.00 Afvalverwijdering en -verwerking - -399 -399
722.00 Riolering en waterzuivering - - -
722.10 Waterkering, afwatering en landaanwinning -50 -60 -10
723.00 Energiebeheer 3.214 3.214 0
723.10 Milieubeheer - - -
724.00 Beheer begraafplaats 19 19 -
810.00 Ruimtelijke beleid 557 557 -
810.20 Ruimtelijke beheer - - -
810.30 Bestemmingsplannen 169 169 -
810.40 Kostenverhaallocaties -407 280 687
820.00 Volkshuisvesting 181 181 -
820.10 Exploitatie verspreid woningbezit - - -
821.00 Stadsvernieuwing - - -
822.10 Woonruimtezorg - - -
822.30 Vastgoedsysteem - - -
825.00 Omgevingsvergunning 210 -52 -262
830.00 Grondexploitatie 75 445 370
830.10 Exploitatie vastgoed -20 31 51
Mutaties reserves 4.056 4.887 831
Resultaat na reservemutaties -14.386 -12.353 2.033

Toelichting Programma 3 Bestuur en Organisatie

Overzicht baten en lasten programma 3

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten programma 3

Hieronder worden de financiële verschillen toegelicht tussen de jaarrekening en de begroting na wijziging. Daarbij zijn ook de reservemutaties per programma weergegeven. Per product worden de afwijkingen met een saldo groter dan € 50.000 verklaard. In onderstaande tabel wordt per kolom het saldo van de baten en lasten getoond.

Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil
001.00 Bestuursorganen (Raad) -753 -767 -14
001.05 Bestuursorganen (B&W) -872 -641 230
001.20 Representatie -142 -147 -6
002.00 Bestuursondersteuning College van B&W -1.269 -1.269 0
003.00 Burgerzaken -1.088 -1.111 -23
004.00 Baten secretarieleges burgerzaken 421 507 86
005.00 Bestuurlijke samenwerking -233 -248 -15
006.00 Bestuursondersteuning Raad en Rekenkamer functie -518 -500 18
913.00 Beleggingen en overige financiële middelen 142 108 -34
920.00 Lokale belastingen 14.395 14.746 352
921.00 Algemene uitkering 83.865 84.392 527
922.00 Algemene uitgaven en inkomsten -44 -162 -118
923.00 Bedrijfsvoering -20.014 -20.294 -280
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties 73.890 74.613 723
001.00 Bestuursorganen (Raad) 84 84 -
001.05 Bestuursorganen (B&W) -50 -100 -50
001.20 Representatie - - -
002.00 Bestuursondersteuning College van B&W 25 25 -
003.00 Burgerzaken - - -
004.00 Baten secretarieleges burgerzaken - - -
005.00 Bestuurlijke samenwerking - - -
006.00 Bestuursondersteuning Raad en Rekenkamer functie - - -
913.00 Beleggingen en overige financiële middelen - - -
920.00 Lokale belastingen 100 100 -
921.00 Algemene uitkering - - -
922.00 Algemene uitgaven en inkomsten -1.248 -1.248 0
923.00 Bedrijfsvoering 194 157 -36
Mutaties reserves -896 -982 -86
Resultaat na reservemutaties 72.994 73.631 637