Paragraaf 3 Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In het kader van de bedrijfsvoering hebben verschillende onderwerpen in 2024 specifieke aandacht gekregen. Deze worden hieronder toegelicht aan de hand van de volgende thema's:

  • Mens en organisatie
  • Inkoop en contracten
  • Data en Digitalisering: bouwen aan de Digitale Organisatie
  • Financieel Beleid
  • In control
  • Rechtmatigheidsverantwoording

Verder hebben we in 2024 het programma 3: Bestuur & Organisatie herschreven in een nieuwe ambities-doelen structuur, zodat het er logischer uitziet. Dit is door de raad middels de besluitvorming over de begroting 2025 bekrachtigd. 

Mens en organisatie

Terug naar navigatie - Mens en organisatie

Organisatieontwikkeling 

Managementstructuur: Het afgelopen jaar hebben we de coördinator-rol geëvalueerd en doorontwikkeld tot een formele teamleidersfunctie. Er staat nu een raamwerk dat duidelijk is en waarmee we toekomstbestendig zijn. Binnen deze structuur ontwikkelen we ons de komende jaren verder. Ook hebben we de naamgeving van de organisatie-eenheden aangepast naar 6 afdelingen met daaronder de verschillende teams.

Op basis van diverse interviews en sfeerbeelden van de stad en de organisatie hebben we twee films ontwikkeld. Eén voor intern gebruik om nieuwe collega's een goed beeld te geven van onze organisatie, de werkcultuur en de geschiedenis. En een voor de externe (arbeidsmarkt-) communicatie.

In september hebben we een medewerkersbetrokkenheidsonderzoek uitgevoerd (met de InternetSpiegel). Ruim 80% van de organisatie heeft de online vragenlijst ingevuld. De uitkomsten zijn besproken in alle teams en vertaald naar gerichte acties zowel op teamniveau als organisatiebreed. Belangrijke positieve conclusie is dat medewerkers zich thuis voelen in de organisatie. Qua algemene tevredenheid scoren we ruim boven de benchmark. Ook kwamen we in 2024 (net als in 2022) in de top 10 van de beste overheidsorganisaties van Nederland.  

Het onderzoek naar onze bestuurskracht uitgevoerd door TwynstraGudde is eind 2024 opgeleverd.

De mens centraal 

Het nieuwe beeldmerk voor arbeidsmarktbenadering is gelanceerd: een herkenbare stijl voor onze Wageningse vacatures met pakkende slogan: Wereldstad, Wereldbaan. 

Bij het Warm Wagenings Welkom is de nadruk verlegd van het geven van veel praktische informatie naar het echt leren kennen van de organisatie.

De leercultuur heeft in 2024 weer een ontwikkeling doorgemaakt. Om te beginnen met het vaststellen van een organisatiebreed Leer- en OntwikkelPlan (LOP). WaagLab is actief ingezet tijdens themaweken (zoals de week van de communicatie en - vitaliteit) en tijdens de summerschool. Via WaagLab zijn er diverse trainingen en workshops aangeboden, door externe partners of eigen medewerkers gegeven. Voorbeelden zijn: tijdsurfen, vlieg op met de overgang, vitaal aanblijven na je 50ste en omgaan met agressie en emotie.

We ontwikkelden een nieuw verzuimprotocol dat begin 2025 uitgerold wordt.

De weg naar een diverse-, inclusieve en gelijkwaardige organisatie bleek in 2024 hobbelig: we hebben niet alle stappen kunnen zetten die wij bij het opstellen van de begroting 2024 van plan waren. Wat hebben we wel gedaan: begin 2024 zijn de medewerkers meegenomen in het onderwerp DIG 'hoe zorgen we dat iedereen mee kan doen'. In het najaar van 2024 zijn twee externe DIG adviseurs aangetrokken die met volle aandacht en toewijding stappen gaan zetten. Er hebben vele gesprekken met inwoners, partijen uit de stad en interne betrokkenen plaatsgevonden.

Wij hebben ons functie- en loongebouw toekomstbestendig gemaakt en aangepast aan de gemeentegrootte. Voor functiewaardering gebruiken wij het HR21 functiewaarderingssysteem van de VNG. 2024 heeft in het teken gestaan van drie grote projecten binnen de functiewaardering: een onderhoudsronde, aanpassing van de conversietabel en formaliseren van de doorontwikkeling van coördinator- naar teamleidersfunctie. De wijzigingen zijn doorgevoerd met instemming van MT, lokaal overleg en OR.

Inhuur

Hieronder is de externe inhuur met de benodigde kengetallen in beeld gebracht. In de administratie maken wij de inhuur inzichtelijk met de volgende indeling: Specifieke kennis en kunde, Vacatureruimte, (Langdurig) ziekte en Overig. Ten opzichte van 2023 is er in 2024 minder ingehuurd. Dit is met name op inhuur specifieke kennis en kunde en inhuur vervanging bij (langdurige) ziekte.

Soort inhuur Rekening 2023 Rekening 2024
Specifieke kennis en kunde 4.134 3.601
Vacatureruimte 2.542 2.558
(Langdurig) Ziekte 1.718 1.508
Overig 39 2
Totaal 8.433 7.669

Inkoop en contracten

Terug naar navigatie - Inkoop en contracten

In het inkoopbeleid staan 4 speerpunten genoemd: Circulair Inkopen (CI), Social Return on Investment (SROI), het betrekken van lokale en regionale ondernemers en Diversiteit, Inclusie en Gelijkwaardigheid (DIG). Afgelopen jaar zijn we gestart om meer aandacht voor DIG te hebben in de aanbestedingen. Het is een uitdagend onderwerp gebleken. Met de komst van nieuwe DIG adviseurs is er weer een stapje gezet om hier concreter invulling aan te geven. De doelstellingen voor CI, SROI en DIG zijn verwerkt in het Actieplan Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen. 

Door het ingevoerde afwegingskader voor indexaties is er afgelopen jaar een eerste stap gezet om dit aan de voorkant duidelijker vast te leggen in onze contracten. Door te kiezen voor een meer marktconforme manier van indexeren verminderen we het aantal discussies over de tarieven. In zijn algemeenheid is indexeren met name van toepassing in contracten met een looptijd langer dan één jaar. Het aantal indexeringsverzoeken waar actie op moest worden genomen is beperkt gebleken. Het afwegingskader heeft de contract-managers geholpen om onderbouwd de gesprekken met opdrachtnemers aan te gaan.

Onze inkoopadviseurs zijn bij meer dan 120 inkooptrajecten betrokken geweest. De diversiteit van de trajecten was groot. We zagen ook dit jaar weer veel inhuurverzoeken. Doordat we gebruik maken van een specifieke inhuurtemplate blijven de administratieve lasten voor collega’s en leveranciers beperkt en zijn de meeste van onze inhuurverzoeken succesvol afgerond.

Bij diverse inkooptrajecten is er samenwerking geweest met andere teams. Een belangrijke aanbesteding voor de hele organisatie was de Niet Openbare Aanbesteding “ICT-dienstverlening op basis van private en public IAAS”. Deze is eind 2024 afgerond. Daarnaast waren we intensief betrokken bij de offerteaanvraag Beschut werk Wageningen met als resultaat fijne werkplekken voor onze collega’s bij IW4 in Veenendaal. Er is ook gestart met de Europese aanbesteding “Wegenonderhoud meerjarig asfalt en elementen”, een meerjarig onderhoudscontract voor Werktuigbouwkundige Installaties (WTBI) Vastgoed, het vervangen van de brug bij Duivendaal en een aantal onderhoudscontracten in het groenonderhoud. Een andere bijzondere offerteaanvraag had betrekking op het allereerste inwonersberaad voor de Gemeente Wageningen. De offerteaanvraag is samen met de Griffie in de markt gezet en gegund aan G1000.

Data en digitalisering: Bouwen aan de Digitale Organisatie

Terug naar navigatie - Data en digitalisering: Bouwen aan de Digitale Organisatie

Data en digitalisering vervullen een belangrijke rol in het werk binnen onze organisatie en in de dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers. Technologieën zoals generatieve AI en robotisering bieden kansen. Naast de mogelijkheden en kansen moet ook de privacy en informatieveiligheid bewaakt worden. Om het strategische belang voor de organisatie te onderstrepen is het programma Digitale Organisatie opgestart in 2023. In 2024 is het programma Digitale Organisatie op volle vaart gekomen. Bij alle lijnen van het programma zijn er wezenlijke stappen gezet voor de digitale toekomst van Wageningen. Hieronder een overzicht wat er op het gebied van de Digitale Organisatie is bereikt in 2024.

Toekomstbestendige ICT-organisatie
Naar aanleiding van de uitkomsten van het ZUS-onderzoek naar ICT (Zelf doen, Uitbesteden of Samenwerken) hebben we de keuze gemaakt om het beheer van ICT-infrastructuur te gaan uitbesteden en te focussen op regievoering. Dit hebben we in 2024 bereikt:

  • In het 2024 zijn de nieuwe regiefuncties vormgegeven en deze zijn op één vacature na allemaal ingevuld. Medewerkers die de overstap van een beheerfunctie naar een regiefunctie maken krijgen begeleiding en een opleidingstraject in regievoeren. Voor hun voormalige beheerfuncties is tijdelijk inhuur ingezet, zodat er tijd gemaakt is voor de groei naar de nieuwe functies.
  • Op posities waar het eerder lastig was om vaste medewerkers aan te stellen is dat in 2024 gelukt voor de functies van privacy officer, chief information security officer (CISO) en helpdeskmedewerkers.
  • Er is een teamleider voor het team I&A (informatisering en automatisering) geworven.
  • Er is een Europese aanbesteding succesvol uitgevoerd voor het leveren van ‘ICT-infrastructuur als een dienst’ ter vervanging van onze huidige infrastructuur. Evenals het leveren van de ICT-beheerdienstverlening hierop. Met de geselecteerde dienstverlener zullen we in 2025 de migratie van infrastructuur en beheer voorbereiden én uitvoeren.

Modern ICT-landschap
Vooruitlopend op de uitbesteding van de ICT-infrastructuur zijn er nog softwarepakketten vernieuwd en naar de cloud gebracht. Door applicaties als clouddienst in te kopen is in 2024 het aantal applicaties in ons eigen datacenter verder gedaald. In 2024 zijn de volgende vernieuwingen in het ICT-landschap uitgevoerd:

  • In gebruik name van nieuwe cloudapplicatie voor gemeentelijke belastingen.
  • Aanbesteding voor cloudapplicatie voor burgerzaken (migratie in 2025).
  • Invoering van brede functionaliteit Microsoft365 in circa de helft van de organisatie. De tweede helft volgt in 2025.
  • Invoering cloudversie voor het behandelen van ICT- en facilitaire meldingen.
  • Vervanging monitoringssysteem voor cybersecurity.
  • Vervanging van het Oracle platform met hierop alle gemeentelijke databases.
  • Voorbereiding migratie naar cloudversie van het zaaksysteem.

Digitale dienstverlening en procesinnovatie
In 2024 is er op de volgende manieren gewerkt aan het verbeteren van de digitale dienstverlening: 

  • Ontwikkelen van servicenormen en gestart met de monitoring hierop.
  • Digitale belastingbalie ingericht die vanaf 2025 inwoners de volgende mogelijkheden biedt:
    • Raadplegen van WOZ-beschikkingen en belastingaanslagen.
    • Aanvragen kwijtschelding.
    • Het aan- en afmelden van honden.
  • Dienstverlenings- en klantcontactprocessen opnieuw ontworpen. De aanpak van processen zijn gebaseerd op de lean-methodiek. Lean gaat er van uit dat we toegevoegde waarde leveren voor de klant (inwoners/ondernemer) en dat we verspillingen in het proces elimineren. 
    • invorderingsproces bij belastingen.
    • proces briefadressen.
    • proces klachten bejegening.
    • aanvragen uittreksel BRP.
    • aanvragen reisdocument.
    • verzoek geheimhouding gegevens, verhuizingen.
  • Parkeerbalie is uitgebreid zodat inwoners meer parkeervergunningsproducten digitaal kunnen aanvragen en verlengen. In 2024 zijn de werknemersvergunningen gedigitaliseerd en we zijn gestart met de digitalisering van de zakelijke vergunningen.
  • Tot slot is een ambtelijke werkgroep (digitale) dienstverlening gestart om een uitvoeringsplan op te stellen voor het verder verbeteren van de (digitale) dienstverlening. De uitkomsten van het rekenkameronderzoek digitale dienstverlening vormen mede input voor dit uitvoeringsplan.

Digitaal vaardig en bewust van privacy en informatieveiligheid
In 2024 was digitale fitheid onder medewerkers een belangrijk thema. De digitale fitheid is verbeterd door kennissessies over ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie te organiseren, medewerkers te trainen in slimmer gebruik van de Wageningse ICT en door gebruik van korte video’s en andere leermiddelen via het e-learningplatform. Daarnaast is er uitgebreid aandacht geweest voor adoptie van nieuwe systemen, voor de invoering van Microsoft365 is dit gedaan op basis van de ADKAR-methodiek (Awareness, Desire, Knowledge, Ability, Reinforcement). Op het vlak van informatieveiligheid en privacy zijn verschillende bewustwordingsactiviteiten uitgevoerd om informatieveilig en privacybewust gedrag te bevorderen.

Tot slot is er eind 2024 een meting digitale fitheid uitgevoerd om behoeften en aandachtspunten op te halen onder medewerkers. Dit vormt de basis voor een jaarplan digitale fitheid in 2025.

Datagedragen beleid en uitvoering
In 2024 heeft het Datalab op verschillende manieren bijgedragen aan het voeden van beleids-, management- en uitvoeringsprocessen:

  • Opzetten van een kwartaalrapportagecyclus voor MT voor bedrijfsmiddelen (financiën, personeel, informatieveiligheid en privacy), sociaal domein, het zaaksysteem en het e-learningplatform.
  • Gestart met ontwikkelen handboek voor SMART werken (verdere ontwikkeling volgt in 2025).
  • Evaluatie Pilot Duurzaam Partnerschap Jeugd aan de hand van administratieve data, klantervaring data en professional ervaringsvragenlijsten.
  • Opzet en analyse van interne en externe vragenlijsten over onder andere 4 en 5 mei, Visie Bebouwde Kom, het reclamebeleid, de vuurwerkzones, digitale fitheid en tevredenheid over de ICT-servicedesk.
  • Toevoegen doelen en data van de eerste sporen van de Routekaart Klimaatneutraal aan de Klimaatmonitor (in februari 2025 gelanceerd voor de hele stad).
  • Faciliteren interdisciplinair proces-verbeter-overleg voor meldingen openbare ruimte door middel van dashboards.
  • Ondersteuning o.b.v. geografische kaarten zoals voor de RO en Beheer & Realisatie projecten, Vuurwerkzones, ZeroEmissieZones en het burgerparticipatie project Waar-wil-je-een-boom-planten?
  • Tot slot is een meting datavolwassenheid uitgevoerd die mede input heeft gegeven voor het ontwikkelen van een concept datastrategie en -visie. In 2025 wordt deze afgerond en vertaald naar een uitvoeringsplan.

Informatieveiligheid en privacy
Afgelopen jaar zijn verdere stappen genomen om het niveau van informatieveiligheid en privacy te verhogen en te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (WPG). Ook is de samenwerking tussen informatieveiligheid en privacy verder geïntensiveerd.

De organisatie gaat door met het implementeren van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Er heeft een doorontwikkeling plaatsgevonden op het gebied van sturingsinformatie en het reageren op een cybercrisis. Ook is er een monitoringsvoorziening geïmplementeerd en is er voor de periode 2025 tot 2029 een nieuw strategisch beleid gegevensbescherming & informatieveiligheid vastgesteld. Daarnaast zijn we doorgegaan met het uitvoeren en herijken van (hoog-risico) DPIA’s.

In 2024 is er grote voortgang geboekt in de voorbereiding op crises die de bedrijfscontinuïteit van de bedrijfskritische processen in gevaar breng. Er is beleid rondom bedrijfscontinuïteit ontwikkeld en vastgesteld en een centrale bedrijfscontinuïteitsofficier (BCO) aangesteld. Er zijn vele activiteiten uitgevoerd om beter voorbereid te zijn op crises. In dat kader zijn onder andere twee crisisoefeningen uitgevoerd, een risicoanalyse uitgevoerd, coördinatoren per team vastgesteld, noodplannen opgesteld en bedrijfskritische processen geïdentificeerd waarvoor in 2025 ook een noodplan ontwikkeld zal worden. En er is een managementsysteem geïmplementeerd om preventieve maatregelen periodiek te onderhouden en uit te voeren.

In het kader van data-integriteit zijn de aktes van Burgerzaken gedigitaliseerd. In een klein deel van deze aktes was inktvraat gekomen. Door de ongeveer 82 duizend aktes te digitaliseren zijn de gegevens veiliggesteld en kunnen de processen van Burgerzaken en de archivering vervolgd worden.

Tot slot zijn de jaarlijkse toezicht- en verantwoordingsactiviteiten in het kader van de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA), AVG en WPG uitgevoerd.

Financieel beleid

Terug naar navigatie - Financieel beleid

In 2024 is het financieel beleid op de volgende onderdelen aangepast:

  • De Financiële Verordening is geactualiseerd.
  • De Nota Reserves en Voorzieningen is geactualiseerd.
  • De volgende nieuwe beleidsnota's zijn op- en vastgesteld. 
    • Nota indexeren voor planning & control documenten.
    • Nota waarderen, activeren en afschrijven.
  • Het Controleprotocol rechtmatigheidsverantwoording Jaarrekening 2024 is opgesteld.
  • Op basis van de in 2023 herziene budgethoudersregeling is met ingang van 2024 de budgetverantwoordelijkheid lager in de organisatie belegd. 

Bovenstaande financiële beleidsnota’s zijn geactualiseerd. Hiermee hebben we een grote slag gemaakt in het op orde brengen van de basis, met uitzondering van de beheersing van de vaste activa (wat komend jaar op de planning staat).

In control

Terug naar navigatie - In control

Evenals in voorgaande jaren was er 2024 veel bestuurlijke en ambtelijke aandacht voor ‘in control zijn’. Door de inzet van een mix van beheersings- en controlemechanismen op het vlak van organisatie, processen, sturing en houding/gedrag zijn resultaten behaald die bijdroegen aan het meer in control komen, zowel op het vlak van financiële control (Planning & Control) als op het vlak van control in brede zin. We noemen onder andere het volgende:

  • Het nieuwe P&C-document Voorjaarsbrief is geïntroduceerd. De Voorjaarsbrief is net als de tweejaarlijkse Kadernota een richtinggevend document. Maar waar de Kadernota in de volle breedte de beleidsmatige en financiële ontwikkelingen in meerjarig perspectief behandelt, beperkt de Voorjaarsbrief zich tot die ontwikkelingen waar de gemeente geen keuze in heeft en die in het komende begrotingsjaar geadresseerd moeten worden. 
  • Naast de bovengenoemde voorjaarsbrief zijn ook de jaarrekening over het voorgaand jaar, twee bestuursrapportages over het lopende jaar en de begroting (met meerjarenraming) voor het komende jaar tijdig opgeleverd en vastgesteld.
  • Verder zijn, gelijktijdig met de bestuursrapportages, twee voortgangsrapportages over de Maatschappelijke Investerings Agenda (MIA) opgeleverd.
  • De bevindingen en aanbevelingen in de management- en boardletter van de accountant zijn door het management en het college beoordeeld en van een reactie voorzien. Deze reactie is ook met de accountant en de raad gedeeld. Waar dit op grond van de beoordeling nodig werd geacht zijn verbetermaatregelen getroffen.
  • Er is een Controleprotocol rechtmatigheidsverantwoording Jaarrekening 2024 opgesteld. Naar aanleiding daarvan zijn waar nodig werkinstructies voor de interne controle opgesteld of aangepast. Aan de hand van deze kaders in protocol en werkinstructies zijn de interne controles uitgevoerd. Op basis van de uitkomsten daarvan zijn de rechtmatigheidsverantwoording en de collegeverklaring opgesteld die elders in deze jaarrekening zijn opgenomen.
  • De dashboards voor financiële en personele managementinformatie zijn doorontwikkeld. Met deze informatie wordt het management beter in staat gesteld om te sturen op financiële en personele aangelegenheden.

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

In deze subparagraaf wordt het onderwerp rechtmatigheid behandeld, en wordt een toelichting gegeven op de Rechtmatigheidsverantwoording van het College van Burgemeester en Wethouders (hierna verder: RMV). De RMV zelf is opgenomen in de Jaarrekening van deze Jaarstukken 2024.

Achtergrond

Sinds 2023 moet het College van Burgemeester en Wethouders een RMV opstellen en in de paragraaf Bedrijfsvoering ingaan op het onderwerp rechtmatigheid. De externe accountants moet een oordeel geven over de getrouwheid van de RMV.

 Bevinding RMV

De rechtmatigheid wordt getoetst aan een drietal criteria:

•          Het begrotingscriterium;

•          Het voorwaardencriterium;

•          Het misbruik- en oneigenlijk gebruik -criterium.

In onderstaande tabel is een cumulatief overzicht opgenomen van geconstateerde rechtmatigheidsfouten over 2024:

Monitor Rechtmatigheidsverantwoording  

 Afwijking  

 Totaal  

A.  Begrotingscriterium  

   

  

1       Overschrijding exploitatiebudgetten programma’s begroot versus werkelijk  

1.237 

  

2       Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten)  

2.119 

  

3       Niet geautoriseerde reserve mutaties  

0 

  

Subtotaal A. Begrotingsonrechtmatigheden (bruto)  

   

3.356 

B.  Voorwaardencriterium  

     

  

1       Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed  

  

2.806 

C.  Misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium   

  

0 

Totaal rechtmatigheidsfouten = A+B+C 

  

          6.162  

  

  

  

Verantwoordingsgrens  

     

  

Verantwoordingsgrens vastgesteld door de raad (%)  

1% 

Totaal lasten inclusief toevoegingen aan de reserves  

161.894 

Verantwoordingsgrens (maximaal toelaatbare foutenmarge) 

1.619

 Bedragen x € 1.000   

  

  

Voor begrotings- en Voorwaardencriterium is de voor 2024 geldende verantwoordingsgrens overschreden. Het college is dan ook van mening dat de verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties niet rechtmatig tot stand zijn gekomen. De bevindingen bij de rechtmatigheidscriteria worden hierna toegelicht.

Toelichting bevindingen begrotingscriterium

Het begrotingscriterium gaat over de vraag: zijn alle gerealiseerde baten en lasten in overeenstemming met de door de raad vastgestelde programmabegroting inclusief alle goedgekeurde begrotingswijzigingen?

Overschrijdingen exploitatiebudgetten

In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de lasten per programma.

Overzicht van de lasten van de programma’s 

De totale onderschrijding bij de lasten bedraagt € 1.284.600. De budgetonderschrijdingen zitten volledig bij programma 1 Wageningen Sociaal. Bij programma 2 Wageningen Fysiek en bij programma 3 Bestuur & Organisatie is per saldo sprake van budgetoverschrijdingen, en dit resulteert in begrotingsonrechtmatigheden in de jaarrekening 2024. De over- en onderschrijdingen van lasten en baten worden per programma toegelicht in het hoofdstuk ‘Toelichting op het overzicht van baten en lasten’ van de Jaarrekening.

Het belangrijkste instrument om over- en onderschrijdingen van lasten en baten tijdig bij de raad te melden, deze door de raad te laten autoriseren, en daarmee begrotingsonrechtmatigheid te voorkomen, is de bestuursrapportage. En dan met name de Bestuursrapportage Najaar. Deze moet een zo goed mogelijke prognose vormen van de verwachte eindstanden van lasten en baten. Het college stelt zich als doel om de kwaliteit van de Bestuursrapportage Najaar op dit punt te verbeteren. Daarvoor is een doorontwikkeling van de kennis en ervaring van de budgethouders in de ambtelijke organisatie nodig om hen in staat te stellen betere prognoses te maken voor de verwachte eindstand van de budgetten. Om deze doorontwikkeling te bereiken wordt voor de budgethouders aanvullende training en begeleiding georganiseerd.

Overigens is ook met een goede prognose in de Bestuursrapportage Najaar niet volledig te voorkomen dat er tussen het moment van op- en vaststellen van de Bestuursrapportage Najaar en de jaarafsluiting nog over- en onderschrijdingen van lasten en baten optreden die tot een begrotingsonrechtmatigheid kunnen leiden.

Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten)

De investeringskredieten zijn beoordeeld op overschrijdingen van het vastgestelde krediet per einde 2024. Daaruit blijkt dat er een cumulatief bedrag van € 2.119.000 is overschreden waardoor er een begrotingsrechtmatigheidsfout is ontstaan.

Bij de investeringskredieten is bij een 2-tal investeringsprojecten sprake van een aanzienlijke kredietoverschrijding, die kwalificeren als begrotingsonrechtmatigheid. Het betreft:

•          Combinatieproject ‘Aanleg snelfietsroute Ede-Wageningen (7210135)’ en ‘Vernieuwing/vervanging riolering Churchillweg (7210153)’;

•          Vervanging toplaag van één sportveld bij 3 verschillende sportparken (De Zoom, De Bongerd en Ketwich-Verschuur).

Ook voor kredieten geldt dat de bestuurrsrapportage het belangrijkste instrument is om overschrijdingen tijdig bij de raad te melden, deze door de raad te laten autoriseren, en daarmee begrotingsonrechtmatigheid te voorkomen  is de bestuursrapportage. Ook op dit punt stelt het college stelt zich als doel om de kwaliteit van de Bestuursrapportage Najaar te verbeteren.

Toelichting bevindingen voorwaardencriterium

Het voorwaardencriterium gaat over de vraag: zijn de financiële handelingen verricht volgens de daarvoor geldende wet- en regelgeving?

Er zijn een aantal inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed. Deze inkopen hebben vooral betrekking op (langlopende) inhuur van menskracht of specifieke kennis.

In de ambtelijke organisatie wordt nog meer aandacht besteed aan bewustwording van het belang van de naleving van inkoop- en aanbestedingsregels, en wordt het interne toezicht op het volgen van de juiste procedures en de naleving van het inkoopbeleid van de gemeente (richtlijnen voor enkelvoudig en meervoudig onderhandse inkoop) geïntensiveerd. Verder wordt de adequate vastlegging in het contractbeheerysteem van de inkooptrajecten (inclusief contract/verlenging) in het contractbeheerysteem verbeterd. En wordt meer aandacht besteed aan contractmanagement, waaronder ook beheer en uitnutting van raamcontracten. Tenslotte wordt ook de verplichtingenadministratie doorontwikkeld.

Toelichting misbruik- en oneigenlijk gebruik -criterium

Het misbruik- en oneigenlijk gebruik (M&O) -criterium gaat over de vraag: is er sprake van opzettelijk onjuiste of onvolledige informatieverstrekking om een financieel voordeel te behalen (misbruik) of van toekenning van financieel voordeel volgens de letter maar tegen de bedoeling  van de geldende wet- en regelgeving (oneigenlijk gebruik)?

M&O ziet op veel verschillende beleidsterreinen. Er is wel op deelterreinen, maar nog geen overkoepelend M&O-beleid opgesteld. Voor zover getoetst kon worden aan M&O-beleid op deelterreinen, zijn er geen bevindingen gedaan die de verantwoordingsgrens overschrijden. Het college stelt zich als doel om een overkoepelend M&O-beleid te formuleren dat als toetsingskader kan dienen voor de rechtmatigheidsverantwoording.