-
Blz. 1
Programmabegroting 2023
-
Blz. 2
Programmabegroting 2023 - 2026
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Stabiele basis voor een sociaal en duurzaam Wageningen
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Uitgangspunten begroting
-
Blz. 8
Begrotingsresultaat
-
Blz. 9
Effect meicirculaire 2022
-
Blz. 10
Kengetal belastingen
-
Blz. 11
Overige effecten begrotingsresultaat
-
Blz. 12
Leeswijzer
-
Blz. 13
Een beleidsarme opzet en inhoud van de programmabegroting
-
Blz. 14
Programma 1 Wageningen sociaal
-
Blz. 15
Waarom dit programma?
-
Blz. 16
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 17
1.1 Gezondheid, eenzaamheid en veerkracht
-
Blz. 18
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 19
Doelstellingen
-
Blz. 20
1.1.1 Kinderen en jongeren hebben een gezondere leefstijl
-
Blz. 21
Het aantal dagen dat kinderen buiten spelen en deelnemen aan buitenschoolse sportactiviteiten, is 5% verhoogd ten opzichte van de kindermonitor 2017 (bijvoorbeeld door inzet sport/buurtwerk en vergroening schoolpleinen).
-
Blz. 22
In Wageningen zijn er minder kinderen met overgewicht dan het gemiddelde in Gelderland.
-
Blz. 23
Jongeren zijn zich bewust van de gevolgen van het gebruik van alcohol, roken en drugs en het omgaan met groepsdruk.
-
Blz. 24
1.1.2 Voorkomen dat kinderen en jongeren kampen met ernstigere psychische klachten door tijdig psychische klachten te signaleren en bespreekbaar te maken
-
Blz. 25
Kinderen en jongeren kunnen beter omgaan met psychische klachten door deze klachten te voorkomen, te signaleren en bespreekbaar te maken (o.a. inzet van SOH jeugd GGZ, inloop Jeugd en Gezin, jongerenwerk, maatschappelijk werk).
-
Blz. 26
1.1.3 Inwoners met een lage sociaaleconomische status (SES) leven langer, langer in goede gezondheid en ervaren meer veerkracht.
-
Blz. 27
In de Wageningse aandachtswijken hebben inwoners minder overgewicht (o.a. door beweegactiviteiten in de wijken, projecten gericht op een gezond voedingspatroon).
-
Blz. 28
In de Wageningse aandachtswijken wordt er evenveel bewogen als het Wageningse gemiddelde. Wij gaan hierbij uit van de Nederlandse norm gezond bewegen (o.a. beweegactiviteiten Welsaam).
-
Blz. 29
Inwoners ervaren meer bestaanszekerheid
-
Blz. 30
Inwoners hebben mogelijkheden om hun basisvaardigheden (taal, rekenen en digivaardigheden) te vergroten.
-
Blz. 31
Mensen wonen en werken in een gezonde leefomgeving, zowel binnen als buiten.
-
Blz. 32
1.1.4 We willen eenzaamheid voorkomen, signaleren en verminderen
-
Blz. 33
Inwoners ervaren minder eenzaamheid (bijvoorbeeld ontmoetingsactiviteiten bij partners in de stad, o.a. Huizen van de wijk/Markt 17 etc.).
-
Blz. 34
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 35
1.2 Armoedebestrijding en financiële zelfstandigheid
-
Blz. 36
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 37
Doelstellingen
-
Blz. 38
1.2.1 Alle inwoners in Wageningen kunnen voorzien in hun eerste levensbehoeften en hebben voldoende mogelijkheden om mee te doen in de samenleving.
-
Blz. 39
Inwoners zijn duurzaam financieel zelfstandig.
-
Blz. 40
Inwoners beschikken over de vaardigheden om financieel zelfstandig te zijn
-
Blz. 41
Inwoners met financiële zorgen komen tijdig in beeld om grotere problemen te voorkomen.
-
Blz. 42
Meer inwoners kunnen participeren ondanks een gebrek aan financiële middelen.
-
Blz. 43
Bij meer inwoners doorbreken we de armoede van generatie op generatie.
-
Blz. 44
Inwoners ervaren voldoende veerkracht ondanks financiële zorgen.
-
Blz. 45
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 46
1.3 Wettelijke taken vanuit Wageningse principes
-
Blz. 47
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 48
Doelstellingen
-
Blz. 49
1.3.1 Kinderen en jongeren kunnen zich op eigen wijze ontwikkelen zonder dat dit wordt geproblematiseerd (normaliseren)
-
Blz. 50
Gezinnen doen voor hulp minder beroep op (duurdere) geïndiceerde jeugdhulp en maken hiervoor meer gebruik van basisvoorzieningen
-
Blz. 51
1.3.2 Versterken van de positie van ouders als opvoeders
-
Blz. 52
Ouders voelen zich gesteund door het gebruik van ouderprogramma's, laagdrempelige opgroei- en opvoedondersteuning en hulp bij echtscheiding en hebben hun opvoedvaardigheden vergroot.
-
Blz. 53
1.3.3 Inwoners voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en doen iets voor een ander of hun omgeving (versterken burgerschap)
-
Blz. 54
Leefbare wijken: In de eigen wijk zijn er mogelijkheden voor de bewoner om anderen te ontmoeten en samen activiteiten te ondernemen, bijvoorbeeld in wijkcentrum of buurtinitiatieven (zie ook doel 2.7.3).
-
Blz. 55
Meer dan 37% van de ondervraagden (volwassenen en ouderen) voor de monitor van VGGM doet in 2021 vrijwilligerswerk.
-
Blz. 56
Minder mantelzorgers zijn overbelast; van de ondervraagden voor de monitor van VGGM geeft in 2021 < 3% in categorie Ouderen 65+ en < 2% in categorie Volwassen aan overbelast tot zwaar overbelast te zijn.
-
Blz. 57
1.3.4 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 58
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 59
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 60
1.4 Vrijheid en internationale samenwerking
-
Blz. 61
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 62
Doelstellingen
-
Blz. 63
1.4.1 We zijn vanuit Wageningen, Stad der Bevrijding, voortdurend zichtbaar als voorvechter en gangmaker voor het bewustzijn en daarmee de bevordering van individuele en collectieve vrijheid
-
Blz. 64
We bieden via Wageningen 45 een onderscheidend programma met impact: lokaal, regionaal, landelijk, internationaal, het hele jaar rond. Met ontmoetingen, evenementen, dialoog, kennisdeling en educatie. Fysiek en online.
-
Blz. 65
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 66
1.5 Onderwijs en kinderopvang
-
Blz. 67
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 68
Doelstellingen
-
Blz. 69
1.5.1 Onderwijsachterstanden en ontwikkel- en taalspraakachterstanden zijn verminderd
-
Blz. 70
90% van alle kinderen en 80% van de kinderen met een VVE verwijzing stroomt succesvol door naar een reguliere groep 3. 90% van de leerlingen maakt na één jaar in de schakelklas een succesvolle overstap naar een passende reguliere groep.
-
Blz. 71
Logopedische screening voor VVE kinderen en indicatiescreening alle kinderen groep 1 t/m 8 waar zorgen zijn.
-
Blz. 72
1.5.2 Alle leerlingen verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
-
Blz. 73
Het aantal Voortijdig School Verlaters (VSV’ers) in de regio Vallei daalt tot 2024 met 1,5%.
-
Blz. 74
Het relatief schoolverzuim bedraagt maximaal 2% van het aantal leerplichtigen.
-
Blz. 75
1.5.3 Ieder kind ontwikkelt ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid (draagt mede bij aan programma 3)
-
Blz. 76
Er is een scholingsprogramma gericht op het stimuleren van ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid (draagt mede bij aan programma natuur en duurzaamheid).
-
Blz. 77
1.5.4 Voor Wageningse leerlingen zijn scholen voor bijzonder en speciaal onderwijs buiten Wageningen goed bereikbaar
-
Blz. 78
De maximale reistijd is van 90 minuten teruggebracht naar maximaal 60 minuten. Deze wijziging gaat in bij aanvang schooljaar 2020/2021 .
-
Blz. 79
De vervoerder verduurzaamt zijn wagenpark. Op het totaal van de kilometers passend vervoer schooljaar 2020/2021 wordt 25% met Euro-6, 50% met Groen gas (Biogas) en 25% met Elektrisch/Waterstof uitgevoerd.
-
Blz. 80
1.5.5 Schoolgebouwen bieden een optimale leeromgeving, zijn toekomstig bestendig en multifunctioneel
-
Blz. 81
Er is voldoende adequate capaciteit voor onderwijshuisvesting
-
Blz. 82
Scholen hebben maatregelen genomen om hun schoolgebouw te verduurzamen.
-
Blz. 83
De meerjaren aanpak voor de verduurzaming en vernieuwing van de onderwijsgebouwen is vastgesteld en in uitvoering
-
Blz. 84
1.5.6 Schoolpleinen dragen bij aan een groene speelomgeving
-
Blz. 85
Er zijn meer schoolpleinen vergroend en alle schoolpleinen zijn openbaar toegankelijk (zie ook resultaten bij programma 3 groen).
-
Blz. 86
1.5.7 Het kind centraal stellen in zijn/haar behoefte aan hulp en ondersteuning en een gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen voor alle kinderen
-
Blz. 87
Samenwerking onderwijs en jeugdhulp, één plan met betrokkenen (bijvoorbeeld onderwijszorgarrangement De Dijk, aansluiting school en thuis).
-
Blz. 88
1.5.8 Meer Thuisnabij, passend onderwijs
-
Blz. 89
Zoveel mogelijk kinderen in Wageningen naar school.
-
Blz. 90
1.5.9 Er is kwalitatief goede en veilige kinderopvang geboden
-
Blz. 91
Alle kinderopvanglocaties en gastouders zijn gecontroleerd en maatregelen zijn genomen bij eventuele onvolkomenheden (100%).
-
Blz. 92
1.5.10 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 93
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 94
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 95
1.6 Een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 96
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 97
Doelstellingen
-
Blz. 98
1.6.1 Inclusief sporten & bewegen: sporten en bewegen is mogelijk voor alle mensen die willen meedoen
-
Blz. 99
Meer bewustwording, samenwerking en sportbevordering om drempels weg te nemen voor die mensen die niet vanzelfsprekend sporten.
-
Blz. 100
1.6.2 Van jongs af voldoende en vaardig bewegen
-
Blz. 101
Kinderen leren zwemmen en blijven zwemvaardig.
-
Blz. 102
Kinderen maken kennis met het verschillende (georganiseerde) sportaanbod in Wageningen.
-
Blz. 103
Scholen en kinderopvang bieden beweegactiviteiten aan.
-
Blz. 104
1.6.3 Een duurzame en functionele sportinfrastructuur
-
Blz. 105
Een beweegvriendelijk ingerichte openbare ruimte, zodat sporten en bewegen hier vanzelfsprekend is.
-
Blz. 106
Sportaccommodaties worden breed en intensief gebruikt. De exploitatie van sportaccommodaties verbetert door hogere inkomsten (breder en intensiever gebruik) en lagere kosten (door functionele inzet, slimme spreiding en lagere energierekening).
-
Blz. 107
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 108
1.7 Cultuur is een drager van een bruisend en vitaal Wageningen
-
Blz. 109
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 110
Doelstellingen
-
Blz. 111
1.7.1 Alle kinderen krijgen de kans om hun culturele interesses en bagage te ontwikkelen
-
Blz. 112
Alle kinderen maken kennis met kunst en cultuur op en rond de basisschool (cultuuractieplan).
-
Blz. 113
1.7.2 Alle inwoners kunnen zich persoonlijk ontwikkelen en hun maatschappelijke kansen verbeteren
-
Blz. 114
Inwoners hebben toegang tot een professionele theatervoorziening.
-
Blz. 115
Inwoners komen in aanraking met cultuur en culturele activiteiten.
-
Blz. 116
1.7.3 Alle inwoners hebben vrije toegang tot informatie en kennis
-
Blz. 117
Inwoners hebben toegang tot een openbare bibliotheekvoorziening die invulling geeft aan de 5 wettelijke functies.
-
Blz. 118
Inwoners kunnen (waar mogelijk digitaal) kennis nemen van de geschiedenis van Wageningen.
-
Blz. 119
Inwoners kunnen gericht zoeken naar foto's, prenten en (bouw-)tekeningen in een beeldbank.
-
Blz. 120
Inwoners kunnen historische archieven raadplegen en hulp krijgen bij het doen van onderzoek.
-
Blz. 121
Lokaal nieuws en achtergrondinformatie is beschikbaar via de lokale media.
-
Blz. 122
1.7.4 Er is een aantrekkelijk cultureel klimaat in Wageningen (cultuuractieplan: thema's samenwerking en ruimtegebruik)
-
Blz. 123
Actieve cultuurmakers worden gestimuleerd om samen onze cultuursector naar een hoger plan te brengen, waaronder het vinden van voldoende ruimte en landelijke subsidies voor innovatieve projecten.
-
Blz. 124
In de Stedelijke Cultuurregio Ede-Wageningen wordt meer samengewerkt.
-
Blz. 125
1.7.5 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 126
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 127
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 128
1.8 Een veilige en leefbare woon-, werk- en ondernemingsomgeving
-
Blz. 129
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 130
Doelstellingen
-
Blz. 131
1.8.1 Ondermijning
-
Blz. 132
Bewustwording inwoners en ondernemers vergroten door minimaal 10 communicatie-uitingen per jaar te doen over diverse onderwerpen van ondermijning.
-
Blz. 133
Er is een plan van aanpak ondermijning.
-
Blz. 134
Er zijn ten minste twee integrale controles uitgevoerd per jaar
-
Blz. 135
1.8.2 Zorg en veiligheid
-
Blz. 136
Er is een convenant voor vroeg signalering van overlast gevende jeugd.
-
Blz. 137
Er is een opschalingsmodel ter voorkoming van escalatie naar standaard VNG.
-
Blz. 138
Er is passende zorg en ondersteuning voor kwetsbare personen waaronder personen met verward gedrag.
-
Blz. 139
Inwoners voelen zich veilig in hun wijk.
-
Blz. 140
1.8.3 Evenementen
-
Blz. 141
Er komt een procesomschrijving ‘melden demonstraties’.
-
Blz. 142
We dragen zorg voor een integraal evenementenbeleid.
-
Blz. 143
1.8.4 Crisisbeheersing
-
Blz. 144
Er wordt voortdurend geïnvesteerd in de lokale crisisorganisatie zodat er ten tijde van een (lokale) crisis adequaat opgetreden kan worden.
-
Blz. 145
1.8.5 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 146
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 147
Welke risico's staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 148
Algemene informatie programma 1
-
Blz. 149
Beleidsindicatoren
-
Blz. 150
Beleidskader maatschappelijke ontwikkeling
-
Blz. 151
Beleidskader onderwijs
-
Blz. 152
Beleidskader sport
-
Blz. 153
Beleidskader cultuur
-
Blz. 154
Beleidskader veiligheid
-
Blz. 155
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 156
Wat mag het kosten?
-
Blz. 157
Programma 2 Wageningen fysiek
-
Blz. 158
Waarom dit programma?
-
Blz. 159
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 160
2.1 Infrastructuur en duurzame bijdrage mobiliteit
-
Blz. 161
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 162
Doelstellingen
-
Blz. 163
2.1.1 Goede bereikbaarheid voor alle modaliteiten, 'inclusief' voor alle inwoners en bezoekers
-
Blz. 164
Een aaneensluitend stelsel van voetgangersvoorzieningen en toegankelijke openbare ruimte (inclusieve maatschappij).
-
Blz. 165
Een fijnmazig netwerk fiets infrastructuur (inclusief veer), conform de netwerkvisie. De voorbereidingen voor de fietsroute Nijenoord-Kortenoord zijn gestart.
-
Blz. 166
Een robuuste auto infrastructuur die huidige/toekomstige vraag naar capaciteit kan accommoderen en waar de doorstroming zo lang mogelijk op gang blijft en hinder zo min mogelijk optreedt. De voorbereidingen voor de Diedenweg zijn gestart.
-
Blz. 167
Samenwerking in de provincie ten behoeve van een hoogwaardig OV-netwerk, conform de netwerkvisie. In 2023 worden de laatste voorbereidingen voor de Rijnlijn afgerond.
-
Blz. 168
2.1.2 Een verkeersveilige woon-, werk- school- en leefomgeving
-
Blz. 169
Bewoners hebben invloed op hun directe leefomgeving, door actief in te spelen op kleine verkeersvragen en -knelpunten via o.a. meldpunt openbare ruimte
-
Blz. 170
Duurzaam veilig richtlijnen toepassen bij wegontwerp ten behoeve van verkeersveilige openbare ruimte (bij nieuwe ontwikkelingen en onderhoud van bestaande straten, zoals bij schoolomgevingen).
-
Blz. 171
Educatie, voorlichting en handhaving ten behoeve van voorkomen van ongevallen (in samenwerking met verkeersveiligheidsregio Foodvalley).
-
Blz. 172
Goed inframanagement (conform niveau basis).
-
Blz. 173
Parkeerbeleid ten behoeve van juiste mate van leefbaarheid.
-
Blz. 174
Vergunningen (zoals evenement-, inrit- en omgevingsvergunning) en gehandicaptenparkeren zijn getoetst en verstrekt.
-
Blz. 175
2.1.3 Verduurzamen van mobiliteit (Wageningen Klimaatneutraal 2030-2040)
-
Blz. 176
Plaatsen van laadpalen is gefaciliteerd.
-
Blz. 177
2.1.4 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 178
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 179
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 180
2.2 Een aantrekkelijk, sociaal, duurzaam en circulair economisch klimaat
-
Blz. 181
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 182
Doelstellingen
-
Blz. 183
2.2.1 Transparante en accurate ondernemersdienstverlening
-
Blz. 184
Behoeften ondernemers in beeld.
-
Blz. 185
Nauwere samenwerking met andere platforms/organisaties (ondernemersverenigingen, kennis/onderwijsinstellingen).
-
Blz. 186
Vlotte vergunningen procedures.
-
Blz. 187
2.2.2 Een aantrekkelijke en levendige binnenstad
-
Blz. 188
Er is een effectief centrummanagement.
-
Blz. 189
Goed functionerende warenmarkt.
-
Blz. 190
Openbare ruimte van de binnenstad is een prettige verblijfsomgeving, met kwaliteitsniveau basis.
-
Blz. 191
Optimale structuur binnenstad (waaronder looproutes, entrees, parkeren, groen en invulling vastgoed).
-
Blz. 192
Promotiestrategie binnenstad
-
Blz. 193
2.2.3 Verbinding (binnen)stad en WUR
-
Blz. 194
Er is samenwerking tussen de WUR - gemeente - samenleving ten behoeve van zichtbaarheid van de WUR in de binnenstad.
-
Blz. 195
Samenwerking op kennis in de Agrifood en Life Sciences en de hele keten.
-
Blz. 196
2.2.4 Sterk vestigingsklimaat voor het kennisecosysteem
-
Blz. 197
Aantrekkelijk woon- en verblijfsklimaat (vestigingsklimaat).
-
Blz. 198
Behoud en aantrekken van nieuwe (met name) kennisintensieve bedrijven (nationaal en internationaal).
-
Blz. 199
Hoogwaardige en goed bereikbare werklocaties voor bedrijven die een substantiële bijdrage leveren aan bijvoorbeeld de eiwittransitie, energietransitie, circulariteit, klimaatadaptatie of stikstofreductie.
-
Blz. 200
Sterke positie binnen regio Foodvalley waarin partners complementair zijn, gebaseerd op gezamenlijke ambities.
-
Blz. 201
2.2.5 Aantrekkelijke functionele en bereikbare werklocaties reguliere bedrijvigheid
-
Blz. 202
Er is een Toekomstvisie op de Werklocaties waaronder de Haven, als onderdeel van de Visie Bebouwde Kom (Omgevingsvisie).
-
Blz. 203
Inzicht in de betekenis en de behoeften van de reguliere bedrijvigheid.
-
Blz. 204
2.2.6 Een aantrekkelijk kwalitatief aanbod voor recreatie en toerisme
-
Blz. 205
Inwoners en bezoekers zijn op de hoogte van het toeristisch aanbod en het is duidelijk of er gebruik van wordt gemaakt.
-
Blz. 206
Sterk recreatief en toeristisch aanbod.
-
Blz. 207
2.2.7 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 208
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 209
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 210
2.3 Een groene en biodiverse leefomgeving
-
Blz. 211
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 212
Doelstellingen
-
Blz. 213
2.3.1 Een toename van de biodiversiteit (genetische variatie, soortendiversiteit en leefgebied)
-
Blz. 214
De biodiversiteit van het buitengebied is verhoogd door landschappelijke inpassing van initiatieven en door de aanleg van landschapselementen in samenwerking met andere partijen. Het Landschapsfond vervult hier ook een belangrijke rol in.
-
Blz. 215
De biodiversiteit van het openbaar groen is verhoogd (zowel binnenstedelijk als in het buitengebied). Er wordt gestreefd naar meer en beter geschikt leefgebied voor een gevarieerde inheemse flora en fauna.
-
Blz. 216
De waterkwantiteit in de stadsgracht is verhoogd, waardoor de waterkwaliteit en de visuele kwaliteit verbetert.
-
Blz. 217
Er is een biodiversiteitsplan (inclusief uitvoeringsplan) opgesteld waarin de te behalen doelen en de maatregelen om deze te bereiken zijn uitgewerkt.
-
Blz. 218
Meekoppelkansen voor uitvoering Noordelijke ecologische verbindingszone (NEVZ) worden benut.
-
Blz. 219
Nieuwbouw is natuurinclusief uitgevoerd
-
Blz. 220
Vergroening van tuinen (Steenbreek), daken en schoolpleinen is door middel van subsidies gestimuleerd.
-
Blz. 221
We brengen bij aanvang van gebiedsontwikkeling ecologische en groene waarden in, later in het proces brengen we meekoppelkansen in
-
Blz. 222
We verbinden groene en blauwe structuren in de stad zodat flora en fauna zich kan verspreiden en verplaatsen door de stad
-
Blz. 223
2.3.2 Vergroten van de leefkwaliteit (kwantiteit en kwaliteit van het groen) waarmee gezondheid wordt bevorderd, geanticipeerd wordt op de klimaatverandering (klimaatadaptatie), meer CO2 wordt opgevangen en de ruimtelijke kwaliteit wordt vergroot.
-
Blz. 224
Bij alle nieuwbouwplannen wordt minimaal 10% divers groen in de wijk gerealiseerd en bestaand groen in de woonomgeving behouden en versterkt (zie ook programma 2.7).
-
Blz. 225
Het groen is in diverse wijken omgevormd naar een toekomstbestendige vorm (klimaatbestendig, meer biodiversiteit en afgestemd op beheerniveau).
-
Blz. 226
In samenwerking met andere partijen is de binnenstad en het Hooilandplein vergroend
-
Blz. 227
Instandhouding en versterking van de hoofd/ecologische groenstructuur.
-
Blz. 228
Bepalen op welke locaties zelfstandig staande projecten ter verbetering van het groene leefklimaat en vermindering hittestress als eerste uitgevoerd kunnen worden
-
Blz. 229
Droogte en hitte zijn verminderd op locaties die hier het meest gevoelig voor zijn
-
Blz. 230
Wateroverlast is verminderd op locaties die hier het meest gevoelig voor zijn door in te zetten op infiltratie
-
Blz. 231
Er is jaarlijks een publiekscampagne uitgevoerd rondom vergroenen van tuinen, afkoppelen van regenwater etc.
-
Blz. 232
2.3.3 De openbare ruimte is schoon, heel en veilig.
-
Blz. 233
In samenwerking met externe partners wordt in 2021 een strategisch plan ontwikkeld voor uitvoering van het onderhoud van de buitenruimte incl. slimme inzet van financiële middelen waaronder vervangingsinvesteringen voor groen en speeltoestellen.
-
Blz. 234
2.3.4 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 235
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 236
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 237
2.4 Een toekomstbestendige fysieke leefomgeving
-
Blz. 238
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 239
Doelstellingen
-
Blz. 240
2.4.1 Implementatie Omgevingswet
-
Blz. 241
Er is een omgevingsplan voor de fysieke leefomgeving met een passend digitaal stelsel omgevingswet (DSO)
-
Blz. 242
Er is een omgevingsvisie waarin de maatschappelijke opgaven in relatie tot de fysieke leefomgeving staan
-
Blz. 243
Initiatiefnemers en inwoners worden gefaciliteerd bij participatie over initiatieven, op grond van het gemeentelijke participatiebeleid voor de Omgevingswet
-
Blz. 244
Omgevingsvergunningen die passen in de omgevingsvisie
-
Blz. 245
2.4.2 Een integrale uitvoering van de opgaven in de fysieke leefomgeving
-
Blz. 246
Er is een uitvoeringsprogramma opgesteld voor de ontwikkeling van de stad na het vaststellen van de Omgevingsvisie bebouwde kom
-
Blz. 247
Er is een omgevingsprogramma voor de zoekgebieden uit het locatie-onderzoek woningbouw
-
Blz. 248
Het grondbeleid is situationeel bepaald per potentiële locatie uit de zoekgebieden van het locatie-onderzoek
-
Blz. 249
We geven uitvoering aan het besluit over het versnellen en ophogen van de woningbouwontwikkeling
-
Blz. 250
2.4.3 Beleid voor de fysieke leefomgeving, dat aansluit bij de ambitie
-
Blz. 251
Kaders en bestemmingsplannen voor de fysieke leefomgeving (wettelijk) zijn actueel en worden gehandhaafd
-
Blz. 252
2.4.4 Ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen binnen onze ambitie
-
Blz. 253
Bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen maken kleinere initiatieven van derden, die passen in onze ambitie, mogelijk (leges)
-
Blz. 254
Grote ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving passen in onze ambitie en worden projectmatig uitgevoerd (grondbedrijf)
-
Blz. 255
Het project Grebbedijk is in uitvoering
-
Blz. 256
Het project Grebbedijk is voorbereid
-
Blz. 257
Met eigenaren/initiatiefnemers zijn de mogelijkheden verkend voor het versnellen van de 3 binnenstedelijke locaties De Dreijen fase 2, Duivendaal en Costerweg 5
-
Blz. 258
2.4.5 Identiteit van de stad is beleefbaar
-
Blz. 259
Cultuurhistorie is zichtbaar in Wageningen
-
Blz. 260
Cultuurhistorie wordt gevierd
-
Blz. 261
Monumenten hebben een plek in de omgevingsvisie en -plan
-
Blz. 262
2.4.6 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 263
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 264
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 265
2.5 Klimaatneutraal 2030-2040
-
Blz. 266
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 267
Doelstellingen
-
Blz. 268
2.5.1 Er is 31% energie bespaard in 2040 ten opzichte van 2018 (klimaatmonitor).
-
Blz. 269
Er zijn actieve energieloketten voor inwoners en bedrijven die klanten ontzorgen, faciliteren en stimuleren tot het nemen van energiemaatregelen.
-
Blz. 270
Er is een aanpak voor VvE’s hoe zij energie kunnen besparen en hun resterende warmtevraag duurzaam kunnen invullen.
-
Blz. 271
Er is een regionaal energiedienstenbedrijf die energiemaatregelen aanbieden als onderdeel van een wijkaanpak en voor een versnelling zorgt voor de verduurzaming van de gebouwde omgeving.
-
Blz. 272
Er is een handhavingsprogramma die op bedrijven en instellingen toezien dat zij voldoen aan de wettelijke verplichtingen met betrekking tot energiebesparing (Wet Milieubeheer, EED, kantoorpanden label C 2023).
-
Blz. 273
Bij gemeentelijk vastgoed worden energiebesparende maatregelen genomen en duurzame energieopwekking gerealiseerd.
-
Blz. 274
2.5.2 Er is 1847 TJ aan duurzame energie opgewekt in 2040 ten opzichte van 2018, hiervan is het streven de opgave aan duurzame elektriciteit in zonnevelden en windmolens in 2030 te behalen (klimaatmonitor).
-
Blz. 275
Er is een actuele Warmtevisie die wordt uitgevoerd.
-
Blz. 276
In 2024 is het warmtenet voor Proeftuin Aardgasvrije Wijk Benedenbuurt gerealiseerd.
-
Blz. 277
In 2025 is er een duurzaam alternatief in gebruik voor de gasgestookte WKK voor het warmtenet Noordwest.
-
Blz. 278
In 2040 is in Wageningen door warmtepartners een open duurzaam warmtenet gerealiseerd waarop enkele duizenden woningen, bedrijven en instellingen zijn aangesloten.
-
Blz. 279
Windmolens worden gerealiseerd op basis van de Wageningse Windvisie en de Regionale Energiestrategie (streefdatum 2030), waarbij o.a. rekening wordt gehouden met een zorgvuldige inpassing in het landschap.
-
Blz. 280
Zonneparken worden gerealiseerd op basis van Visie Buitengebied en de Regionale Energiestrategie (streefdatum 2030), waarbij o.a. rekening wordt gehouden met een zorgvuldige inpassing in het landschap.
-
Blz. 281
In 2040 zijn minimaal 142.000 zonnepanelen gerealiseerd op Wageningse daken en parkeerterreinen.
-
Blz. 282
Innovatieve technieken zoals wind op dak of lokale grids zijn in beeld en worden toegepast.
-
Blz. 283
2.5.3 De klimaatimpact die gepaard gaat met productie en consumptie van voedsel is verminderd.
-
Blz. 284
In Wageningen eten inwoners in 2030 minder dierlijk en meer plantaardig voedsel (Voedselagenda). Restaurants gaan meer plantaardige opties aanbieden.
-
Blz. 285
In 2030 is de lokale verkoop van duurzame en lokale producten van regionale boeren en producenten gestegen.
-
Blz. 286
Meer initiatiefnemers hebben een plek gevonden in Wageningen om stadslandbouw toe te passen op een duurzame manier
-
Blz. 287
In Wageningen verspillen inwoners, bedrijven en organisaties in 2030 minder voedsel. Reststromen worden beter verwerkt.
-
Blz. 288
De gemeente geeft het goede voorbeeld als het gaat om; inkoop van duurzame lokale producten, aanbod van plantaardige opties, verminderen voedselverspilling en de verwerking van reststromen.
-
Blz. 289
De voedselomgeving van Wageningen is in 2030 gezonder (voedselagenda).
-
Blz. 290
2.5.4 In 2025 hebben alle huishoudens die te maken hebben met energiearmoede de mogelijkheid (gehad) om hulp te krijgen bij energiebesparing (monitor: sociaal domein).
-
Blz. 291
Via generieke en wijk-/straatgerichte werkwijzen worden inwoners met energiearmoede passende energiebesparende maatregelen, advies en ondersteuning aangeboden.
-
Blz. 292
Het bestrijden van energiearmoede is onderdeel van het reguliere (duurzaamheid en sociaal-maatschappelijk) werk van de gemeente en haar ketenpartners.
-
Blz. 293
2.5.5 In 2040 is alles wat de gemeente inkoopt volledig circulair, maken we zoveel mogelijk gebruik van circulaire en biobased bouwmaterialen en zamelt de gemeente slechts huishoudelijke grondstoffen in.
-
Blz. 294
Voor de inkoop van diensten en werken binnen de gemeentelijke organisatie verbruiken we in 2030 50% minder fossiele grondstoffen.
-
Blz. 295
In de bouw (infra en nieuwbouw) wordt in 2030 50% minder primaire grondstoffen gebruikt.
-
Blz. 296
2.5.6 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 297
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 298
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 299
2.6 Een veilige en gezonde leefomgeving
-
Blz. 300
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 301
Doelstellingen
-
Blz. 302
2.6.1 Milieunormen worden niet overschreden
-
Blz. 303
Ook in 2023 wordt met behulp van toezicht en handhaving gecontroleerd of normen op gebied van bodem, lucht, geluid, geur en energie niet worden overschreden.
-
Blz. 304
2.6.2 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 305
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 306
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 307
2.7 Iedereen in Wageningen heeft de beschikking over een passende woning
-
Blz. 308
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 309
Doelstellingen
-
Blz. 310
2.7.1 Versnelling en mogelijke ophoging van de woningbouwproductie in Wageningen in antwoord op de verhoogde huishoudensprognose van circa 3.500 tot 3.800 huishoudens tot 2040
-
Blz. 311
In Wageningen worden tussen 2021 en 2024 minimaal 700 woningen opgeleverd.
-
Blz. 312
Nieuw te bouwen woningen zijn (bijna) energieneutraal met ook aandacht voor circulariteit en natuurinclusief bouwen. Dit resultaat draagt bij aan programma's 2.4 en 2.5.
-
Blz. 313
Mogelijkheden voor versnelling van de 3 binnenstedelijke locaties De Dreijen fase 2, Duivendaal en Costerweg 5 zijn verkend in samenwerking met de projectleiders RO.
-
Blz. 314
Er is een sturingsinstrument voor woningbouwaantallen
-
Blz. 315
2.7.2 De woningvoorraad sluit aan bij de behoefte aan betaalbare woningen van lagere inkomensgroepen waaronder ouderen, jongeren en studenten
-
Blz. 316
Bij elk bouwplan met meer dan 30 woningen worden minimaal 30% sociale huurwoningen en 15% middenhuur gerealiseerd. Afhankelijk van de geëvalueerde en geactualiseerde woningmarktstrategie.
-
Blz. 317
De bestaande woningvoorraad wordt verder verduurzaamd met oog voor een eerlijke verdeling van de energielasten. Randvoorwaardelijk programma 2.5
-
Blz. 318
De kernvoorraad sociale huurwoningen is vergroot overeenkomstig de doelgroep van beleid. In 2023 hebben wij inzichtelijk wat de kernvoorraad is op basis van de meest actuele huishoudensprognose.
-
Blz. 319
Het aanbod aan studentenhuisvesting voldoet aan de vraag naar kamers overeenkomstig de notitie locatiekeuze 2017 en de actuele monitor studentenhuisvesting.
-
Blz. 320
Ten behoeve van betaalbaarheid van woningen wordt opkoopbescherming en zelfbewoningsplicht ingezet en onderzoeken we de toepassing van koopgarant-achtige constructies.
-
Blz. 321
We passen de uitkomsten van het startersonderzoek 2022 toe op de nieuwbouwplannen en maken hierover prestatieafspraken met de Woningstichting en Idealis.
-
Blz. 322
Het instrument van de huisvestingsverordening wordt ingezet ter verbetering van de doorstroming op de sociale huur/koopwoningmarkt en ter verbetering van de sociale koop.
-
Blz. 323
2.7.3 Inwoners wonen in een groene, leefbare en veilige woonomgeving, waar geen overlast ervaren wordt
-
Blz. 324
Bij alle nieuwbouwplannen wordt minimaal 10% divers groen in de wijk gerealiseerd en bestaand groen in de woonomgeving behouden en versterkt. Dit resultaat draagt bij aan programma 2.3.
-
Blz. 325
De samenwerking rondom het voorkomen van woonoverlast is geborgd via de Taskforce woonoverlast. Dit resultaat draagt bij aan programma 1.8
-
Blz. 326
2.7.4 Inwoners kunnen zo zelfstandig mogelijk wonen in een woning op maat, met voldoende mogelijkheden voor zorg op maat
-
Blz. 327
Er zijn meer woonzorginitiatieven door en voor Wageningse inwoners.
-
Blz. 328
Het aanbod van woningen die geschikt zijn voor senioren wordt vergroot door zowel nieuwbouwplannen en levensloopbestendige aanpassingen in de bestaande woningvoorrraad.
-
Blz. 329
2.7.5 Wijken hebben een gemengde samenstelling voor wat betreft type huishoudens en type woningen en met voldoende ruimte voor (sociale) ontmoeting
-
Blz. 330
Er zijn meer woningbouwontwikkelingen met gedifferentieerde woonprogramma’s en mogelijkheden voor ontmoeting. Dit resultaat draagt bij aan programma 1.1.
-
Blz. 331
Inwoners die specifieke hulp en ondersteuning nodig hebben, kunnen gebruik maken van een passend woningaanbod verspreid over de diverse buurten.
-
Blz. 332
2.7.6 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 333
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 334
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 335
2.8 Gemeentelijke gebouwen worden multifunctioneel ingezet
-
Blz. 336
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 337
Doelstellingen
-
Blz. 338
2.8.1 Het multifunctioneel gebruik van gemeentelijke gebouwen bevorderen
-
Blz. 339
Een strategisch plan als afwegingskader welke maatschappelijke- en culturele instellingen worden gehuisvest in gemeentelijke gebouwen.
-
Blz. 340
2.8.2 Gebouwen die niet meer nodig zijn worden verkocht of benut als potentiële locatie voor woningbouw
-
Blz. 341
Aanwijzen van gemeentelijke gebouwen en locaties die geschikt zijn voor woningbouw op basis van het strategisch plan gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 342
De verkoop van gemeentelijke gebouwen t/m 2023 is opgeschort in afwachting van het strategisch vastgoed plan. De netto verkoopopbrengst van incidenteel € 2.641.000,- wordt op basis van de uitkomst van het strategisch plan opnieuw bepaald.
-
Blz. 343
2.8.3 Streven naar een gezonde en kostendekkende exploitatie van gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 344
Een nieuwe concessie overeenkomst tot en met 2027 voor de exploitatie van zwembad De Bongerd in afwachting van de besluitvorming voor de keuze tussen renovatie of nieuwbouw.
-
Blz. 345
Het duurzaam in stand houden van gemeentelijke gebouwen.
-
Blz. 346
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 347
Algemene informatie programma 2
-
Blz. 348
Beleidsindicatoren
-
Blz. 349
Beleidskader bereikbaarheid
-
Blz. 350
Beleidskader economische ontwikkeling
-
Blz. 351
Beleidskader ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 352
Beleidskader klimaat
-
Blz. 353
Beleidskader wonen
-
Blz. 354
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 355
Wat mag het kosten?
-
Blz. 356
Programma 3 Bestuur en organisatie
-
Blz. 357
Waarom dit programma?
-
Blz. 358
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 359
3.1 Transparante overheid
-
Blz. 360
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 361
Doelstellingen
-
Blz. 362
3.1.1 We halen minimaal een 7 op onze klanttevredenheidonderzoeken naar dienstverlening
-
Blz. 363
Er is een goede accurate persoonsregistratie.
-
Blz. 364
Onze dienstverlening is afgestemd waar mogelijk met onze ketenpartners en medeoverheden zodat inwoners, ondernemers en organisaties integrale optimale dienstverlening ervaren.
-
Blz. 365
We bieden toegankelijke, transparante en veilige dienstverlening en dragen zorg voor gelijke informatiepositie.
-
Blz. 366
We zijn duidelijk en transparant over de rol die we innemen in processen en wat inwoners, organisaties en bedrijven van ons kunnen verwachten en andersom.
-
Blz. 367
3.1.2 Dienstverlening voortdurend verbeteren passend bij de landelijke ontwikkelingen en bij de behoefte van onze inwoners, bedrijven en organisaties
-
Blz. 368
Dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties op een correcte en gastvrije wijze via de contactvorm die zij kiezen, vanuit het principe 'online waar het kan en persoonlijk waar het moet (coronaproof).
-
Blz. 369
Onze dienstverlening sluit aan bij de huidige behoeften en ontwikkelingen.
-
Blz. 370
Zicht hebben op de behoefte van onze inwoners, bedrijven en organisaties.
-
Blz. 371
3.1.3 Democratische vernieuwing en bestuurlijke vernieuwing
-
Blz. 372
Alle inwoners, bedrijven en organisaties zijn in staat om mee te praten over het gemeentelijk beleid.
-
Blz. 373
3.1.4 Uitvoering van representatietaken en dergelijke is op het niveau zoals in de afgelopen jaren
-
Blz. 374
Taken voor representatie en dergelijke zijn uitgevoerd, onder andere de verplichtingen voor college en raad.
-
Blz. 375
3.1.5 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 376
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 377
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 378
3.2 Een goed functionerende wendbare organisatie
-
Blz. 379
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 380
Doelstellingen
-
Blz. 381
3.2.1 De organisatie heeft de informatie en het advies dat nodig is om besluiten te nemen
-
Blz. 382
Adviseren en sturing geven aan de organisatie over de inzet van mensen en bedrijfsmiddelen zodat de organisatie effectief is in het oplossen van vraagstukken.
-
Blz. 383
3.2.2 Externe financiering aantrekken
-
Blz. 384
Geld waarmee andere doelen (met name subsidies) gerealiseerd kunnen worden.
-
Blz. 385
3.2.3 Een goede en veilige werkomgeving
-
Blz. 386
We werken digitaal samen via een vergaderomgeving. • Een fitte organisatie met aandacht voor welzijn, gezondheid en vitaliteit van onze medewerkers.
-
Blz. 387
3.2.4 Flexibele bedrijfsvoering
-
Blz. 388
Een applicatielandschap dat ontwikkelingen en nieuwe wettelijke taken in de toekomst kan faciliteren (conform hernieuwd I-plan voor 2022 en verder).
-
Blz. 389
Een getransformeerde en doorontwikkelende organisatie/bedrijfsvoering waarbij we onderzoek doen naar het (huidige) organisatiemodel.
-
Blz. 390
Uit onderzoek moet blijken of we Bedrijfsvoeringonderdelen slimmer/efficiënter kunnen organiseren. Uitkomst is een goed toegeruste medewerker die tevreden (samen) werkt binnen de fysieke en mentale werkomgeving.
-
Blz. 391
3.2.5 De organisatie is in control
-
Blz. 392
Collegeverklaring en ENSIA op orde.
-
Blz. 393
Goedkeurende accountantsverklaring.
-
Blz. 394
Rechtmatigheidsverantwoording.
-
Blz. 395
3.2.6 Huis van de Stad
-
Blz. 396
Startpunt en Stadhuis zijn ook beschikbaar voor maatschappelijke activiteiten.
-
Blz. 397
3.2.7 ICT voor minimaal de huidige wettelijke taken
-
Blz. 398
Een applicatielandschap dat afdoende is om minimaal de huidige wettelijke taken te kunnen uitvoeren. We doorstaan landelijke audits (ENSIA e.d.) en andere landelijke verantwoording aan het Rijk.
-
Blz. 399
Een applicatielandschap dat tijdig, rechtmatig en toekomstgericht vervangen wordt om minimaal de wettelijke taken te kunnen uitvoeren.
-
Blz. 400
ICT-infrastructuur die afdoende is om minimaal de huidige wettelijke taken te kunnen uitvoeren.
-
Blz. 401
Laptopmanagementsoftware + WIFI locatie Startpunt.
-
Blz. 402
3.2.8 Uitvoering wettelijke taken
-
Blz. 403
De wettelijke taken zijn uitgevoerd.
-
Blz. 404
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 405
3.3 Slimme inzet van middelen
-
Blz. 406
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 407
Doelstellingen
-
Blz. 408
3.3.1 Beleidseffectiviteit voor alle programma's wordt vergroot. Specifiek onderdeel van beleid risicomanagement is bewust verzekeren (risicostrategie met reële verzekeringspremies)
-
Blz. 409
Risicomanagementbeleid is bestuurlijk vastgesteld en geïmplementeerd, waarbij bestuur en het ambtelijk apparaat meer bewust worden gemaakt van risico's en te nemen beheermaatregelen als onderdeel van het in control komen.
-
Blz. 410
3.3.2 De mogelijkheid om extra belastingen te heffen en extra inkomen te generen
-
Blz. 411
Lobby naar Den Haag om de wettelijke basis voor extra belastinginkomsten te verruimen.
-
Blz. 412
3.3.3 Een lage/lagere rente levert een lagere rentelast op in dit programma's
-
Blz. 413
Strategie ontwikkelen kort en lang vreemd geld. Optimaal kort geld aantrekken, wat rente oplevert en afwegen om lang geld aan te trekken eind dit jaar en/of volgend jaar.
-
Blz. 414
Welke risico’s staan deze ambitie in de weg?
-
Blz. 415
Algemene informatie programma 3
-
Blz. 416
Beleidsindicatoren
-
Blz. 417
Beleidskader transparante overheid
-
Blz. 418
Beleidskader P&C-cyclus
-
Blz. 419
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 420
Wat mag het kosten?
-
Blz. 421
Wettelijk verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 422
Wettelijk verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 423
Paragrafen
-
Blz. 424
Paragraaf 1 Weerstandsvermogen & risicobeheersing
-
Blz. 425
Inleiding
-
Blz. 426
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 427
Andere afgedekte gebeurtenissen
-
Blz. 428
Weerstandsvermogen
-
Blz. 429
Financiële kengetallen
-
Blz. 430
Paragraaf 2 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 431
Inleiding
-
Blz. 432
Verhardingen, groen & water
-
Blz. 433
Openbare verlichting
-
Blz. 434
Speelvoorzieningen
-
Blz. 435
Water en riolering
-
Blz. 436
Woningen, gebouwen, accommodaties
-
Blz. 437
Scholen
-
Blz. 438
Paragraaf 3 Bedrijfsvoering
-
Blz. 439
Inleiding
-
Blz. 440
Mens , organisatie en informatie
-
Blz. 441
Strategie en innovatie
-
Blz. 442
Processen op orde
-
Blz. 443
Gastheerschap in ons Huis van de Stad en interne service
-
Blz. 444
Gegevensbescherming
-
Blz. 445
In control
-
Blz. 446
Paragraaf 4 Verbonden partijen
-
Blz. 447
Inleiding
-
Blz. 448
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 449
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 450
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 451
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 452
Overige verbonden partijen
-
Blz. 453
Paragraaf 5 Grondbeleid
-
Blz. 454
Inleiding
-
Blz. 455
Kaders grondbedrijf
-
Blz. 456
Onderhanden werken (OHW)
-
Blz. 457
Kostenverhaallocaties (KVL)
-
Blz. 458
Resultaat
-
Blz. 459
Stand reserve grondexploitatie
-
Blz. 460
Paragraaf 6 Lokale heffingen
-
Blz. 461
Inleiding
-
Blz. 462
Heffingen / belastingen 2023
-
Blz. 463
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 464
Kostendekkendheid heffingen
-
Blz. 465
Belastingopbrengsten
-
Blz. 466
Belastingdruk
-
Blz. 467
Paragraaf 7 Financiering
-
Blz. 468
Inleiding
-
Blz. 469
Uitstaande geldleningen (ug)
-
Blz. 470
Ontvangen geldleningen (og)
-
Blz. 471
Renteontwikkeling en rentevisie
-
Blz. 472
Garanties en borgstellingen
-
Blz. 473
Kasgeldlimiet
-
Blz. 474
Renterisiconorm
-
Blz. 475
Liquiditeitsplanning
-
Blz. 476
Schatkistbankieren
-
Blz. 477
EMU-saldo en EMU-schuld
-
Blz. 478
Renteschema
-
Blz. 479
Paragraaf 8 Gevolgen voor de minima
-
Blz. 480
Minima
-
Blz. 481
Financiële begroting
-
Blz. 482
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 483
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 484
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 485
Geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 486
Geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 487
Verdeling taakvelden per programma
-
Blz. 488
Verdeling taakvelden per programma
-
Blz. 489
Incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 490
Incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 491
Incidentele baten en lasten > € 100.000
-
Blz. 492
Structureel en reëel evenwicht
-
Blz. 493
Meerjarenoverzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 494
Meerjarenoverzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 495
Meerjareninvesteringsplanning 2023-2026
-
Blz. 496
Meerjareninvesteringsplanning 2023-2026
-
Blz. 497
Meerjarenbalans
-
Blz. 498
Meerjarenbalans
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap