Paragraaf 3 Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Onze visie op Bedrijfsvoering is: Bedrijfsvoering draagt met plezier op een pro-actieve, slimme en dienstverlenende manier bij aan de opgaven van Wageningen. Samen met bestuur en de ambtelijke organisatie realiseren wij de bestuurlijke doelen. Wij zetten sterk in op innoveren, digitaliseren, planmatig en integraal werken, waarbij vanuit bedrijfsvoeringsperspectief wordt bijgedragen aan de uitvoering van het coalitieprogramma.

Twee strategische ontwikkelingen zijn zeer belangrijk voor de gemeente Wageningen. We hebben daarom twee programma’s gedefinieerd om die ontwikkelingen extra aandacht en focus geven: De Fitte Organisatie en de Digitale Organisatie. Deze twee programma’s vormen ook veelal de basis voor de hieronder beschreven plannen. Zo zijn alle ontwikkelingen rondom ICT, informatieveiligheid, data en privacy in één tekstdeel samengebracht.

Een belangrijke opgave in het kader van de bedrijfsvoering blijft het verder "in control" komen van de organisatie. Hierbij hoort ook het doorontwikkelen van een sterke financiële basis door bijvoorbeeld het lager leggen van de budgetverantwoordelijkheid en de (financiële) basis op orde krijgen. Later in deze paragraaf leest u hier meer over.

De overige terugkerende onderwerpen zijn Gastheerschap in ons Huis van de Stad, Mens en Organisatie en Inkoop en Contracten. Tevens is er een paragraaf over het energiecontract in 2024 opgenomen, 

Gastheerschap in ons Huis van de Stad

Terug naar navigatie - Gastheerschap in ons Huis van de Stad

Sinds het begin van 2023 worden de opgestelde richtlijnen gebruikt voor het organiseren van bijeenkomsten voor interne en externe partijen. In de praktijk is gebleken dat deze richtlijnen prima werken, voor zowel de externe partijen als voor onze interne organisatie.

Wij willen onze medewerkers graag werk- en vergaderplekken aanbieden die voldoen aan de eisen die aan een modern kantoor worden gesteld. Op deze manier realiseren wij goede digitale, fysieke en mentale werkplekken die aansluiten bij de “hybride “ manier van werken. Om dit te realiseren zullen er in het stadhuis, eind 2023 / begin 2024, nog aanpassingen uitgevoerd worden.

Team Facilitair is samen met team Duurzaamheid en Inkoop in beeld aan het brengen hoe de gemeente invulling gaat geven aan het verbod op wegwerpbekers en -maaltijdverpakkingen voor eenmalig gebruik. Vanaf 2024 wordt het gebruik hiervan verboden. Het is nog niet helemaal duidelijk of ons huidige systeem, waarbij de gebruikte bekers worden opgehaald en daarna verwerkt worden tot toiletpapier dat wij vervolgens weer afnemen, vanaf 2024 ook gaat verdwijnen.

Mens en organisatie

Terug naar navigatie - Mens en organisatie

Organisatieontwikkeling 2024 is van en voor de organisatie!
In 2023 namen zo’n 150 collega’s deel aan de zwamcijssessies (organisatiedialoog). Deze sessies hebben veel nuttige inzichten opgeleverd naar aanleiding van de vraag: hoe gaat het nu in onze organisatie? Het MT en de coördinatoren hebben de verzamelde input beoordeeld en duiding gegeven. Op basis daarvan zijn keuzes gemaakt over de thema’s die in 2024 centraal staan voor de organisatieontwikkeling. Deze thema’s worden in 2024 verder uitgewerkt aan de hand van de vijf V’s die kenmerkend zijn voor ons Rijnlands Organisatiemodel. Vrijheid, Verantwoordelijkheid, Vertrouwen, Verbinding en Vakmanschap. 

Ook zijn naar aanleiding van de zwamcijssessies de drie meest gewaardeerde kernwaarden vastgesteld, namelijk Betrokken, Sociaal en Vrijheid. Deze kernwaarden gaan we in 2024 verder laden met elkaar. Iedereen herkent zich op een andere manier in de kernwaarden. Tegelijkertijd vinden we deze waarden allemaal belangrijk en dat verbindt ons. In 2024 zijn de kernwaarden voorzien van een passende vertaling (wat verstaan we eronder en wat zijn de keerzijden ervan) en krijgen de kernwaarden een plek in het organisatieplan, de clusterplannen en het Goede Gesprek. 

In 2024 gaan we samen voor de volgende stap op weg naar een Fitte Organisatie; wat vooral staat voor onze gezamenlijke energie om een fijne organisatie te zijn en te blijven om voor te werken. 

Op weg naar de beste gemeentelijke werkgever - De mens centraal - 
De krapte op de arbeidsmarkt heeft duidelijk invloed op onze HR-agenda. Om als organisatie relevant en toekomstbestendig te zijn, ligt net als in 2023 ook in 2024 de focus veel meer op HR-thema’s die direct verband houden met het aantrekken van nieuwe medewerkers en het (inzetbaar) behouden van bestaande medewerkers.
Zo werken wij aan een succesvolle leercultuur voor onze medewerkers en geven we hen steeds meer de regie over hun professionele ontwikkeling. Voor alle leeftijden en levensfasen worden opleidingen en trainingen aangeboden via ons Waaglab (platform E-learning) zodat medewerkers duurzaam inzetbaar blijven en het werkgeluk wordt bevorderd.
Met steeds meer aandacht voor de "employer experience" binden en boeien wij onze (nieuwe) medewerkers. Het begint bij de werving, onze duidelijke arbeidsmarkstrategie is bepalend bij het binnenhalen van nieuwe talenten. Wij bieden een aantrekkelijk Warm Wagenings Welkom voor de nieuwe medewerkers om hen zo snel mogelijk onderdeel te laten zijn van hun team en vertrouwd te maken met ons DNA. De gesprekken met vertrekkende medewerkers geven ons input voor het verder versterken van ons werkgeversmerk.
Op de werkvloer ervaren medewerkers meer aandacht, bewustwording, persoonlijk leiderschap vanuit het Rijnlandse gedachtegoed.
Het uitgangspunt ‘basis op orde’ is voor HR bepalend om de organisatie goed te kunnen faciliteren. Met het optimaliseren van de diverse systemen die wij al in gebruik hebben, zoals AFAS, geven wij digitalisering en automatisering van processen verder vorm. Wij werken met HR-dashboards en krijgen meer inzicht in personele gegevens zoals in-, door- en uitstroom. Door het ‘tellen en vertellen’ zijn wij beter in staat de voortgang van onze organisatie (fitte organisatie) te meten op weg naar de beste gemeentelijke werkgever 2025!
In 2024 gaan we samen op weg naar een diverse en inclusieve organisatie. Het jaar 2023 heeft inzicht gegeven in de fase van ons als gemeente ten aanzien van DIG-beleid (diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid) vanuit onze werkgeversrol en onze dienstverlening, vanuit intern perspectief en spiegel vanuit de stad. Het jaar 2024 staat in het teken van het vertalen van deze inzichten naar koers en keuzes. Aan de hand van een programmatische aanpak worden lange lijnen vertaald naar concrete doelen en inspanningen voor de organisatie, voor en met de stad.

Inkoop en contracten

Terug naar navigatie - Inkoop en contracten

Er zijn drie belangrijke speerpunten in het inkoopbeleid benoemd: Circulair Inkopen (CI), Social Return on Investment (SROI) en het betrekken van lokale en regionale ondernemers. Voor de inkoopadviseurs betekent dit dat wij bij alle aanbestedingen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot deze speerpunten. Het komende jaar zullen we samen met de beleidsmedewerker Duurzaamheid en Circulariteit onze uitvragen verder aanscherpen waar het circulariteit betreft. Ook gaat contractmanagement samen met de accountmanager SROI meer gestructureerd werken aan de invulling van SROI. Voor het MKB hebben we een MKB-vriendelijke offerteaanvraag ontwikkeld zodat we onze uitvragen nog laagdrempeliger in de markt kunnen zetten.

Voor CI gebruiken we waar relevant een grondstoffenpaspoort. Hierin neemt de opdrachtnemer onder andere op wat wordt er geleverd en in welke hoeveelheden. Daarnaast proberen we meer inzicht te krijgen in de herkomst en de belasting van (schaarse) grondstoffen.

Voor het sociaal domein gaan we contractmanagement gerichter inrichten op basis van financiële waarde en de impact van het contract. Als dit goed werkt, wordt er bekeken of dit voor de andere domeinen ook toepasbaar is. Een nieuw standaardthema in de inkoopdocumenten is Diversiteit, Inclusiviteit en Gelijkwaardigheid (DIG).
Om de rechtmatigheid te verbeteren zal er het komende jaar extra aandacht zijn voor inhuurcontracten en voor de grote Centric-contracten. We willen dit met behulp van aanbestedingen in de markt zetten. Daarnaast zijn er nog een aantal belangrijke (Europese) aanbestedingen die op de kalender staan: multifunctionals, mobiele telefoons en de aardgasvrije Benedenbuurt.

Data en Digitalisering: bouwen aan de Digitale Organisatie

Terug naar navigatie - Data en Digitalisering: bouwen aan de Digitale Organisatie

Met het programma Digitale Organisatie vormen we de komende jaren een stevige basis voor digitalisering, data-gedreven werken en informatiebeveiliging. We werken mee aan de maatschappelijke opgaven van de stad en voeden beleid en uitvoering met relevante data. Wageningen werkt steeds meer in ketens en netwerken, waarbij digitalisering een onmisbare schakel is. Inwoners van Wageningen verwachten dat we zorgvuldig met hun gegevens omgaan, meegaan met de ICT-ontwikkelingen en daarbij voldoen aan wet- en regelgeving op ICT-vlak. Zij verwachten ook dat wij transparant zijn en zowel digitaal als op andere manieren goede dienstverlening bieden. 

Ook de EU en het Rijk hechten veel waarde aan data en digitalisering. Dat zien we terug in de ongeveer vijftien tot twintig wetgevingstrajecten die tussen nu en 2026 ingevoerd moeten worden. Het goed inrichten en beschermen van de Digitale Organisatie en de waardevolle gegevens is een beweeglijk proces en vraagt voortdurend om onze aandacht. 
Met deze begroting 2024 komen drie grote processen die bij elkaar om flinke extra middelen voor ICT vragen: 

  • Cyberdreigingen en wettelijke eisen vragen steeds verbeterslagen in de informatieveiligheid;
  • Voor een modern ICT-landschap komt de overstap naar cloudapplicaties en online dienstverlening in een stroomversnelling. De inzet van cloudapplicaties wordt daarbij in grote mate door leveranciers gedicteerd;
  • De keuze die gemaakt is om de technische basisinfrastructuur uit te besteden en de overgang van de huidige ICT beheerorganisatie naar een regieorganisatie in dit dynamische speelveld. 

De raad heeft de noodzaak om te blijven investeren in data en digitalisering in de afgelopen jaren meerdere keren erkend. Een kort overzicht van de belangrijkste momenten:

  • In 2018 zijn eenmalige en structurele middelen gegeven aan het iPlan voor digitale dienstverlening, data- en kaartgericht werken en informatieveiligheid & privacy.
  • In 2021 zijn eenmalige middelen gegeven aan de voorbereiding op de cloudtransitie en cyberweerbaarheid. Met deze begroting vragen we voor deze zelfde onderwerpen de structurele middelen aan. Daarnaast zijn in de Nieuwe Toekomst middelen gegeven om een onderzoek uit te voeren naar Zelf doen, Uitbesteden en/of Samenwerken (ZUS-onderzoek) rondom de taken van de huidige ICT beheerorganisatie. 
  • In de eerste begrotingswijziging op de begroting 2023 heeft de raad middelen gegeven aan de uitbreiding van de overhead in 2023. Dit wordt besteed om de groeiende organisatie goed te ondersteunen met data-analyse en gebruik van applicaties.
  • Het ZUS-onderzoek is in mei 2023 afgerond. Dit geeft weer hoe de ICT-organisatie eruit komt te zien en hoe we daar moeten komen. Daarnaast is dit jaar de Roadmap Informatieveiligheid opgesteld, waarover de raad in april 2023 tijdens een thema-avond is geïnformeerd. In de Berap voorjaar 2023 zijn de middelen gegeven die voor de ICT-organisatie en de roadmap in 2023 nodig zijn. Met de begroting 2024 vragen we de middelen die nodig zijn voor 2024 en daarna.

Door deze ontwikkelingen stijgen de structurele ICT-kosten. Hetzelfde beeld is ook bij andere gemeenten te zien. We beperken deze stijging zoveel mogelijk door: 

  • te doen wat noodzakelijk is (geen onnodige extra’s);
  • te kiezen voor standaardoplossingen;
  • het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar standaarden te gebruiken die elders zijn bedacht;
  • samenwerking te zoeken met andere overheden, waar dit kansen biedt.

Met de gevraagde middelen voor 2024 en daarna, creëren we met de kennis van nu slagkracht en bouwen we aan een Digitale Organisatie die:

  • in control is over informatie en ICT; 
  • het goed gebruik hiervan faciliteert en inzet op digitaal vaardige medewerkers;
  • regie voert op de taken die zijn uitbesteed;
  • goed opdrachtgever is;
  • informatieveiligheid en privacy goed beschermt;
  • goed kan inspelen op veranderingen.

Binnen het programma Digitale Organisatie werken we hieraan door middel van de volgende speerpunten:

Toekomstbestendige ICT-organisatie
Naar aanleiding van de uitkomsten van het ZUS-onderzoek naar ICT hebben we de koers bepaald hoe de ICT-organisatie van Wageningen beter kan aansluiten op de huidige ontwikkelingen en hoe we daar naartoe willen werken. In de nieuwe opzet van de ICT-organisatie focussen we op kerntaken, investeren we in regie, flexibiliteit, de herinrichting van het ICT-landschap, privacy, informatieveiligheid en besteden we niet-kerntaken uit. Dit zorgt voor een transitiefase waarin we nieuwe regiefuncties invulling moeten geven en bestaande ICT-beheerrollen gaan uitbesteden. Deze transitie zorgt voor veel extra werk. We maken de overstap naar de nieuwe ICT-organisatie met inzet van een kwartiermaker en andere externe begeleiding in de periode tot begin 2026. De aangevraagde middelen hiervoor zijn een inschatting en kunnen door de complexiteit van de transitie hoger uitvallen.

Modern ICT-landschap en online dienstverlening
De komende jaren bouwt Wageningen verder aan een modern ICT-landschap en online dienstverlening. We zetten daarbij in op cloudapplicaties en benutten de kansen die dit voor innovatie biedt. We bouwen tot begin 2026 onze lokale ICT af, in navolging van de aanbevelingen uit het ZUS-onderzoek. We gaan daarbij niet “het wiel opnieuw uitvinden”, maar we hebben oog voor landelijke ontwikkelingen en gebruiken daar waar het kan ICT-bouwblokken die door andere overheden of de VNG zijn ontwikkeld. We bouwen verder aan een digitaal toegankelijke en transparante dienstverlening die laagdrempelig is voor de inwoners en partners. Tot slot bereiden we ons voor op wet- en regelgeving vanuit de EU en het Rijk.

Al deze ontwikkelingen vragen om eenmalige en structurele middelen. De eenmalige middelen zijn in 2020 in kaart gebracht en toegekend door de raad. Voor de toename van de structurele middelen is budget nodig. De aangevraagde middelen hiervoor zijn lastig in te schatten en hebben daardoor een onzekerheidsmarge. Dit wordt veroorzaakt doordat er veel nieuwe wet- en regelgeving in de periode tot en met 2026 geïmplementeerd moet worden. Tevens is de markt van cloudapplicaties nog volop in ontwikkeling. Leveranciers zoeken te midden van alle ontwikkelingen, wet- en regelgeving, krapte op de arbeidsmarkt, nieuwe concurrenten en de inflatie naar passende prijsstelling voor cloudapplicaties.

Digitaalvaardig en bewust van privacy en informatieveiligheid
De Digitale Organisatie richt zich niet alleen op de dienstverlening, ICT-middelen en ICT-organisatie, maar ook op de gebruikers. Willen we data en digitalisering goed benutten, dan moeten we medewerkers digitaal vaardiger maken. Ook is het belangrijk om voortdurend te werken aan bewustzijn rondom privacy en informatieveiligheid.

Datagedragen beleid en uitvoering
Datagericht werken is een belangrijk instrument om inzicht en overzicht te krijgen op onze maatschappij en het functioneren van onze organisatie. Het Datalab helpt de gemeente om ‘datagedragen’ keuzes te kunnen maken. Of dat nu in de maatschappelijke opgaven is, de dienstverlening, in beleid of de dagelijkse uitvoering. Het Datalab voedt raad, college, management en medewerkers met data, infographics en dashboards. Ze ondersteunen de gemeente om volgens de SMART-methode* te kunnen werken, integraliteit tussen domeinen te bevorderen en uiteindelijk om inwoners en ondernemers van betere dienstverlening te voorzien.
In 2024 en daarna zal de opkomst van kunstmatige intelligentie en slimme algoritmes de gemeente zowel nieuwe kansen bieden als voor nieuwe vraagstukken en risico’s zorgen. Dit vraagt om visie, beleidskaders met oog voor data-ethiek, transparantie en zorgvuldige afwegingen. 

*) SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden

Informatieveiligheid en privacy
De Digitale Organisatie heeft oog voor de risico’s die data en digitalisering met zich meebrengen. Het is onmisbaar voor het maatschappelijk vertrouwen en functioneren van de gemeente dat we informatie veilig houden, privacy waarborgen en ethische afwegingen maken. We willen data op een passend niveau beschermen, transparant zijn en dat personen in staat zijn om hun privacy-rechten uit te kunnen oefenen. Hiervoor hanteren wij kaders zoals de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

De FG-meting en de ENSIA-resultaten geven ons inzichten in de verbeterpunten omtrent privacy en informatieveiligheid. Deze inzichten hebben wij gebruikt om plannen op te stellen voor het verbeteren van privacy en informatieveiligheid. Deze plannen omvatten onder andere verbeterpunten op sturing op risico’s, technische maatregelen en organisatorische maatregelen. In 2024 en daarna blijven we uitvoering geven aan deze plannen.

Op het vlak van data-integriteit zetten we stappen om zowel fysieke als digitale data duurzaam beschikbaar te houden. Dit doen we door het digitaliseren van de aktes en het verkennen van aansluiting op een digitaal archief, een zogenoemd eDepot.

Tot slot realiseren we in 2024 monitoringsvoorziening voor verdachte digitale activiteiten om digitale dreigingen op te sporen. Deze ontwikkeling is onvermijdelijk gezien de wetgeving en digitale dreigingen. De benodigde middelen moeten nog preciezer bepaald worden en zullen op een later moment in de P&C-cyclus worden opgenomen.

Financieel beleid

Terug naar navigatie - Financieel beleid

In de tweede helft van het vorige decennium deden zich op financieel en administratief gebied een aantal grote en complexe ontwikkelingen met bijbehorende onzekerheden voor. Het kostte de organisatie moeite om de bedrijfsvoering in de pas te laten lopen met deze ontwikkelingen. Om de disbalans te herstellen heeft de raad in de Begroting 2020 extra middelen beschikbaar gesteld om de financiële functie en de controlfunctie in de organisatie te versterken. In dat kader zijn sinds 2021 twee senior financieel beleidsmedewerkers, een concerncontroller en een businesscontroller aangetrokken. Sindsdien zijn diverse stappen gezet om de kwaliteit van het financieel beleid te borgen of verbeteren. Voor 2023 is dit onder andere de actualisering van de Nota reserves en voorzieningen en van de Mandaat- en budgethoudersregeling. Ook de uitbreiding van het financieel instrumentarium met de introductie van de investeringsagenda is een uitwikkeling uit 2023.
In 2024 gaan we door met deze kwaliteitsslag. Naast een algehele actualisering van de Financiële verordening en het Treasurystatuut, zal de focus met name liggen op het opstellen van beleid voor (vervangings)investeringen en voor de inzet van financiële ruimte voor investeringen, grondbedrijf en andere kapitaalintensieve activiteiten of projecten.
Dit plaatsen wij in onze ambitie om in 2026 over de volle breedte een financieel beleidskader te hebben dat zowel in opzet als in werking weer bij de tijd is en aansluit op de nieuwe grote uitdagingen van deze tijd.

In control

Terug naar navigatie - In control

In de gemeente zijn en worden maatregelen getroffen die gericht zijn op het optimaal sturen en beheersen van de organisatie. Met een combinatie van inrichting, sturing en monitoring wordt gewerkt aan een gemeente die in control is en blijft. Om te zorgen dat de gemeentelijke organisatie voldoende in control is, wordt gebruik gemaakt van zowel hard controls (o.a. procedures, systemen en plannen) als soft controls (o.a. competenties, houding en gedrag). Vanuit een centrale plaats binnen de gemeentelijke organisatie, met als eindverantwoordelijke de concerncontroller, worden ook planmatig diverse processen gemonitord. Denk hierbij niet alleen aan de monitoring van de financiële processen door de Verbijzonderde Interne Controle, maar ook aan de doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken als bedoeld in artikel 213a van de Gemeentewet.
Ook in 2024 wordt een zodanige mix van beheersings- en controlemechanismen ingezet, dat met efficiënte inzet van middelen kan worden vastgesteld dat de gemeentelijke organisatie in control is. De voornaamste zijn:

  • Inhoudelijke beleidscyclus gericht op het planmatig opstellen, uitvoeren en evalueren van beleid. Met daarbij bijzondere aandacht voor het zo SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) mogelijk opstellen van de ambities, doelen en resultaten voor het betreffende beleidsterrein, en met name voor de meetbaarheid (M) van de effectiviteit op basis van beleidsindicatoren en kengetallen;
  • Financiële planning en control cyclus (budgetcyclus) gericht op een adequate begrotingsuitvoering. Sturing vindt plaats op basis van de begroting, tussentijdse rapportages en de jaarstukken. Met daarbij bijzonder aandacht voor het verbeteren van de sturings- en informatiewaarde en de leesbaarheid van de P&C-producten;
  • Een adequate inrichting en werking van de (financiële) organisatie, administratie en interne controle zodat aan de eisen van rechtmatigheid, controle en verantwoording kan worden voldaan. Met daarbij bijzondere aandacht voor:
    • de opvolging van verbetermaatregelen op basis van de aanbevelingen in de managementletter van de accountant;
    • de juiste toepassing van de, in 2023 geactualiseerde, budgethoudersregeling;
    • het doorontwikkelen van de verplichtingenadministratie waardoor aangegane verplichtingen inzichtelijk zijn.
  • Voortdurend aandacht hebben voor de onderliggende waarden en het bijbehorende gedrag. Dat betekent een open houding, elkaar aanspreken en aanspreekbaar zijn;
  • Ondersteuning van het lijnmanagement door professionele adviseurs die zoveel mogelijk integraal adviseren. Met daarbij bijzondere aandacht voor de verdere doorontwikkeling van de control- en de financiële functie;
  • Risicomanagement: regelmatig wordt bezien welke risico’s de gemeente loopt en welke beheersmaatregelen zijn getroffen om de (effecten van die) risico’s te beperken;
  • Verbijzonderde interne controles: op basis van een organisatiebrede geactualiseerde risicoanalyse worden de belangrijkste financiële processen en producten onderzocht op inrichting en werking; en wordt de rechtmatigheid van de bestedingen getoetst met het oog op de rechtmatigheidsverantwoording van het college aan de raad;
  • Voldoen aan de wettelijke vereisten met betrekking tot informatieveiligheid en privacy (o.a. BIO en AVG), en de bewaking daarvan door middel van zelfevaluaties (o.a. ENSIA) en externe audits;
  • Uitvoeren doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken als bedoeld in artikel 213a van de Gemeentewet;
  • Accountantscontrole: de accountant licht jaarlijks (in het kader van de controle van de jaarrekening) de belangrijkste (financiële) processen door;
  • Rekenkameronderzoeken: de Rekenkamer Wageningen voert elk jaar een aantal onderzoeken uit ten behoeve van de gemeenteraad, waarbij wordt bekeken of de doelen die de gemeente heeft gesteld worden bereikt en of dit is gebeurd tegen zo laag mogelijke kosten. De Rekenkamercommissie bepaalt zelfstandig en onafhankelijk welke onderzoeken zij in 2024 uitvoert.
  • Verder wordt in 2024 uitvoering gegeven aan de werkagenda 2024 van de Routekaart Wageningen in Control. Deze routekaart is een meerjarig plan dat er op is gericht om toe te groeien van de (vanaf boekjaar 2023 verplichte) collegeverklaring rechtmatigheid naar een bedrijfsvoeringsbreed in control statement. Per kalenderjaar wordt een werkagenda opgesteld waarin bepaalde ‘in control’ -thema’s centraal staan. De thema’s van een werkagenda bouwen voort op de thema’s van de voorafgaande werkagenda. Daarnaast zijn de jaarlijkse werkagenda’s met elkaar verbonden door het principe van de Plan-Do-Check-Act-cyclus. Voor de werkagenda 2024 betekent dit concreet dat deze als volgt is opgebouwd:
    • Check en Act op de vier thema’s van werkagenda 2023 (rechtmatigheid, doeltreffendheid/doelmatigheid, digitale organisatie en sturing); 
    • Do op de twee thema’s van werkagenda 2024 (compliance, assurance);
    • Plan op nog te bepalen thema’s voor de werkagenda 2025.

 

Energiecontract 2024

Terug naar navigatie - Energiecontract 2024

Het huidige energiecontract van de gemeente Wageningen met Engie loopt af per 31-12-2023 en kan niet meer verlengd worden. Binnen het huidige contract is in 2020, op een achteraf zeer gunstig moment in de markt, het tarief voor meerdere jaren vastgelegd. 
Er zal een nieuw energiecontract afgesloten moeten worden. De actuele tarieven liggen gemiddeld meer dan twee keer zo hoog (tabel 1). Het is daarom raadzaam om uit te gaan van een stijging van de energielasten (gas en elektra) van 130% ten opzichte van de periode 2020-2023. In 2022 was het energiecontract (gas en elektra) begroot op € 617.087 (excl. BTW), en in 2023 op € 648.356 (excl. BTW). De daadwerkelijke energiekosten in 2022 waren: € 651.109,48 (excl. BTW). Deze stijging levert in de begroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027 een structureel nadeel op van € 800.000,-
In het kader van project EnergieWEB zal de gemeente Wageningen niet een nieuw traditioneel, meerjarig energiecontract afsluiten, maar overstappen op de inkoop van energie via het zogenoemde ‘zelfleveringsmodel’. Deze overgang betekent dat het energietarief niet meer voor meerdere jaren wordt vastgelegd. In plaats daarvan zal energie worden ingekocht op de korte termijn energiemarkt (EPEX). Door de prijsschommelingen op de korte termijn markt neemt de onzekerheid over de te maken kosten toe. Daarnaast zullen de daadwerkelijke energiekosten - zoals altijd - afhankelijk zijn het daadwerkelijke energieverbruik. 
De hoge energiekosten zijn een belangrijke reden om alsnog in te zetten op het versnellen van de verduurzaming van onze gemeentelijke gebouwen. 

Tabel: energietarieven gas en elektra 2023 en verwachting 2024.

 Contract

Gas

Elektra

2023 (Engie)

Gas Levering groot: € 0,16

Gas Levering klein: € 0,19

Elektra Piek: € 0,051

Elektra Dal: € 0,037

2024 (nieuw contract)

Gas Levering groot: € 0,40

Gas Levering klein: € 0,40

Elektra Piek: € 0,110

Elektra Dal: € 0,100