Organisatiedashboard | Tellen en vertellen

Formatie, bezetting, inhuur en verzuim

Terug naar navigatie - Organisatiedashboard | Tellen en vertellen - Formatie, bezetting, inhuur en verzuim

In dit onderdeel geven we een actueel beeld van formatie, bezetting, inhuur en verzuim. Onderstaande cijfers hebben als peildatum 3 september.

Formatie en bezetting
De totale bezettingsgraad bedraagt 99,8 %, zoals blijkt uit onderstaand overzicht. 


Vacatures
Tot en met 31 augustus 2025 zijn er binnen de gemeente Wageningen 49 vacatures uitgezet. In totaal zijn er dit jaar al 50 vacatures succesvol ingevuld. Dit hogere aantal komt doordat er eind 2024 nog vacatures openstonden die in 2025 zijn ingevuld. Van de ingevulde vacatures zijn er 11 vervuld door interne doorstroom van collega’s. Daarnaast staan er nog 6 vacatures open, waarvan er voor 3 vacatures gesprekken plaatsvinden. Opvallend is dat er dit jaar tot nu toe wat minder vacatures zijn uitgezet, maar dat de invulling nog steeds vlot verloopt. Nieuwe enthousiaste collega’s vinden hun weg naar onze organisatie en op een aantal specifieke functies (zoals Teamleider F&C en Service & Leveranciersmanager) na, weten we de meeste vacatures goed te vervullen.

Organisatieontwikkeling
Eind 2024 heeft de organisatie een analyse gemaakt van de centrale financiële functie, en geconcludeerd dat er sprake is van versnippering van de financiële functies en rollen in de organisatie. Tevens behoeft het strategisch adviserend vermogen een investering. Er is besloten tot een reorganisatie, waarbij er een verschuiving van functies richting F&C is voorbereid, en verder dat er naar een nieuw functiebouwwerk wordt toegewerkt, waarin dat strategische vermogen wordt versterkt. In dit proces wordt een duidelijkere rolverdeling aangebracht tussen strategisch advies, financial control en administratie. Dit heeft geleid tot het tijdelijk niet invullen van vacatures gedurende het formele proces van de reorganisatie, dat is samenspraak met o.a. de ondernemingsraad wordt uitgevoerd. Op deze vacatureruimte is voorlopig ingehuurd. Dit geldt o.a. voor de teamleidersfunctie, die dagelijks leiding geeft aan de reorganisatie en de afdeling. Dit is ook de reden van de eerder gemelde overschrijding bij de personele lasten. Beoogd wordt in het eerste kwartaal van 2026 alle functies bemenst te hebben met vaste krachten.

Inhuur
De inhuur laat een lichte daling zien t.o.v. het vorige kwartaal.  De totale inhuur bevindt zich net onder het landelijk gemiddelde van 17,5% . Ons doel is onder dit landelijk gemiddelde te blijven.
Van de totale inhuurkosten in 2025 is 20% voor (langdurige) ziekte, 40% voor invulling vacatures en 40% voor specifieke kennis en kunde.  
 


Onrechtmatige inhuur
N.a.v. de motie 5M1: Rechtmatige aanbestedingen bij de jaarstukken 2024 hebben het college en de organisatie hernieuwde focus op het inhuurproces gelegd, teneinde onrechtmatigheid zoveel als mogelijk te voorkomen. 
Overeenkomstig de aangenomen motie wordt een plan van aanpak opgesteld en wordt de raad via een informatienota hierover geïnformeerd. Tot slot wordt via bestuursrapportages en jaarstukken gerapporteerd over onrechtmatige contracten. 

Het plan van aanpak is bijna gereed en zal per 1 januari 2026 worden geïmplementeerd. Wij zullen de raad hierover informeren. Tevens is deze bestuursrapportage de eerste waarin we de onrechtmatige inhuurcontracten vermelden. Verwezen wordt naar het onderdeel 'Toetsing rechtmatigheid uitvoering inkoop- en aanbestedingsbeleid'.

Verzuim 
Het 12 maandelijks verzuimpercentage is momenteel 7.1%. We zien als gevolg van de vele maatregelen de daling nu echt doorzetten. Dat geeft vertrouwen voor de komende periode.
Het percentage is nog wel hoger dan het gemiddelde verzuimpercentage bij gemeenten (6,7% in 2024), maar we hebben er vertrouwen in dat we dit niveau het komende jaar gaan bereiken.