Organisatiedashboard | Tellen en vertellen

Formatie, bezetting, inhuur en verzuim

Terug naar navigatie - Formatie, bezetting, inhuur en verzuim

Inmiddels begint het gebruik te worden om in de bestuursrapportage een actueel beeld te geven op het gebied van formatie, bezetting, inhuur en verzuim. Onderstaande cijfers hebben als peildatum 6 mei.

Formatie en bezetting
De totale bezettingsgraad bedraagt 98,6 %. De onderbezetting is op de meeste plaatsen ingevuld met tijdelijke inhuur.

Omzetting overhead budget naar formatie
Zoals gebruikelijk is er bij eerdere beslissingen voor formatie-uitbreidingen in het primaire proces, bijv. in het sociaal domein, ook een budget aan overhead opgevoerd. Dit budget is bedoeld om ondersteunende activiteiten mee te laten ontwikkelen daar waar nodig. Dit kan zich uiten in materiële kosten (zoals licenties en laptops) maar ook in benodigde ondersteunende formatie. Het MT heeft eind 2024 een voorstel besproken om een deel van het overheadbudget te alloceren voor gerichte formatie-uitbreiding.
Aangezien hiermee een omzetting van materieel budget naar formatie is gemoeid, melden we deze budgetneutrale omzetting in de bestuursrapportage aan de raad. Het overheadbudget is structureel begroot en deze omzetting werkt ook structureel door. De omzetting zal ook in de begroting 2026 en verder terugkomen, ook hier budgettair neutraal.

De omzetting van materieel overheadbudget naar formatie betreft in totaal 3,18 fte. Deze fte’s zijn:

  • 1,0 fte organisatieadviseur: door de groei van de organisatie en het leiderschap, onze ambities op het gebied van structuur- en cultuurverandering en daarmee samenhangende ontwikkelvraagstukken zien we een toename in organisatieadviesvragen. Zowel organisatiebreed, als ook tussen en binnen afdelingen en teams. Dat biedt ook de mogelijkheid, naast het generalistische profiel, om een aantal kwalitatieve specialismen op het gebied van cultuur (denk aan schuurfeestjes als middel voor versterken feedbackcultuur), structuur (implementatie teamleiders, Grondzaken en Vastgoed) alsook processen (Lean, procesinnovatieteam, AI in afstemming met programmaleider Digitale organisatie en methoden van werken (opgavegericht, projectmatig, programmatisch) aan te trekken.
  • 1,0 fte functioneel applicatiebeheerder: we zien een steeds toenemend applicatie-landschap en de kwetsbaarheid van zogenaamde 1-pitters laat zich steeds meer gelden. Dit betekent dat bij ziekte of vakantie vervanging van hetzelfde niveau moet zijn, en dat het even waarnemen niet meer voldoende is. 
  • 0,4 fte salarisadministrateur: bij de uitbesteding van de salarisadministratie en pensionering van degene die deze rol voorheen invulde, is deze formatie vervallen. Gebleken is dat kennis van deze materie nodig blijft om de regierol te kunnen blijven vervullen en ook vragen van de organisatie te kunnen beantwoorden. We hebben dit 2 jaar met inhuur gedaan, en hebben nu iemand gevonden voor 2 dagen in de week in vaste dienst. Deze formatie die er nu niet is willen we op deze manier bekrachtigen.
  • 0,78 fte Grafisch vormgever: we zien de afgelopen jaren een toename van verzoeken binnenkomen bij zowel communicatie als de repro op het gebied van opmaak/ huisstijl/grafische vormgeving etc. Uit onderzoek is ook gebleken dat we deze opdrachten nu veelal wegzetten bij externe partijen en de afgelopen 4 jaar al voor minimaal € 650.000 aan opdrachten hebben uitgezet. Daarom willen we deze functie creëren waarbij we een groot deel van de opdrachten zelf kunnen uitvoeren maar ook iemand hebben met kennis en kunde die de regie kan voeren en eventuele noodzakelijke opdrachten extern kan uitzetten en begeleiden.

In de cijfers van de formatie en de bezetting van het personele dashboard met peildatum 6 mei 2025 is de formatie-uitbreiding met 0,78 fte voor de Grafisch vormgever per abuis al opgenomen. Voor de andere 3 functies geldt dat niet. 
De personele formatie bedraagt daardoor op 6 mei 2025 feitelijk 390,15 fte in plaats van 390,93 fte. 

De totale formatie voor 2025 zal na verwerking van alle 4 hierboven genoemde functies dus uitkomen op 390,15 plus 3,18 is 393,33 fte.

In 2025 zijn de hiermee gemoeide kosten € 267.000 (vanwege de instroom in de loop van 2025). Voor 2026 zal dit € 340.000 betreffen. Dit zal in de begroting van 2026 en verder worden verwerkt, waarbij tevens rekening gehouden wordt met een opslag van 35% voor overhead.

Vacatures
In 2025 zijn er tot op heden 28 vacatures uitgezet binnen de gemeente Wageningen. In totaal zijn er dit jaar 29 vacatures ingevuld. Dit hogere aantal komt doordat er eind 2024 nog 5 vacatures openstonden die in 2025 succesvol zijn ingevuld.
Van de ingevulde vacatures zijn er 9 vervuld door interne doorstroom van collega's. Daarnaast zijn 2 vacatures ingevuld met behulp van externe werving en selectie.
Dankzij deze mooie resultaten zetten we ook in 2025 weer belangrijke stappen in het aantrekken én behouden van talent binnen onze organisatie.

Inhuur
De inhuur laat een lichte daling zien t.o.v. het zelfde kwartaal van 2024. De totale inhuur bevindt zich onder het landelijk gemiddelde van 18,1%. Ons doel is onder dit landelijk gemiddelde te blijven.
Van de totale inhuurkosten in 2025 is 20% voor (langdurige) ziekte, 37% voor invulling vacatures en 43% voor specifieke kennis en kunde. Het centraal inhuurbudget dat bestemd is voor de inhuur t.b.v. vervanging langdurige ziekte is niet afdoende in 2025. Dit zal worden verhoogd, maar wordt binnen de begroting gedekt. Een nadere toelichting hierop staat bij product 923.00 Bedrijfsvoering.

Verzuim 
Het verzuimpercentage van dit jaar is tot op heden 7.9%. Dit is hoger dan het gemiddelde verzuimpercentage bij gemeenten (6,7% in 2024). Binnen de gemeente Wageningen zien we een gestage maar zich nog steeds doorzettende daling, en we hebben het vertrouwen dat de interventies die we doen, de juiste zijn.