Voor dit product wordt de begroting voor 2022 met € 1.968.000 nadelig bijgesteld. Dit wordt als volgt verklaard:
Ontwikkelingen voor HR die leiden tot bijstelling voor de BERAP:
De afgelopen periode is te typeren als bijzonder bewogen met veel snelle veranderingen. We kunnen wel stellen dat de wereld van werk blijvend sterk is veranderd. Van thuiswerkvergoedingen en het inrichten van het thuiskantoor tot veel vraag - en weinig aanbod - op de arbeidsmarkt en van werk-privé balans tot het versterken van (online) verbinding binnen de organisatie. Het cluster HR wordt dan ook geconfronteerd met complexe HR-vraagstukken. Denk hierbij aan werving en selectie in de krappe arbeidsmarkt, binden en boeien van medewerkers, hoog ziekteverzuim en duurzame inzetbaarheid van medewerkers.
Analyse ziekteverzuim:
Het gemiddeld ziekteverzuim is in 2021 gestegen naar 6,6% ten opzichte van 5,2% in 2020. Ook begin 2022 zet deze trend van hoog verzuim gestaag door. Uit een recente analyse blijkt dat 67,8% van het ziekteverzuim langdurig is en bij 30,7% is er sprake van psychisch verzuim. Van dit psychisch verzuim is de helft te verklaren door werk gerelateerde factoren. De meest voorkomende oorzaken zijn werkdruk en arbeidsverhoudingen. Werkgever werkt vanuit de volgende drie pijlers aan een daling van het ziekteverzuim:
1. Versterking menselijk kapitaal: richt zich op vitaliteit van alle medewerkers
2. Preventie: gaat om een kleinere groep medewerkers die meer risico lopen op verzuim
3. Herstelbegeleiding: richt zich op een kwalitatief goede verzuim- en re-integratiebegeleiding. Vanuit dit spoort oriënteert werkgever zich op het inzetten van een specialistische casemanager verzuim voor langdurige en complexe verzuimcasuïstiek.
Analyse werving en selectie:
In 2020 zijn er 56 vacatures gepubliceerd en in 2021 zijn er 74 vacatures gepubliceerd. Ook begin 2022 zet deze trend van een hoog aantal vacatures gestaag door. Vanaf januari zijn er 22 vacatures opengesteld. Op de tekentafel liggen nog 23 vacatures. Duidelijk zichtbaar is dat het aantal vacatures met name in de tweede helft van 2021 significant is gestegen. Dat is niet alleen zo bij Wageningen, maar dit is een landelijke trend. Een trend die zich na de zomervakantie van 2021 al manifesteerde is dat er steeds minder kandidaten solliciteren. Voor de zomervakantie 2021 kwamen er gemiddeld 20 reacties per vacature en na de zomervakantie van 2021 was dit nog slechts 9 reacties. Na de kerstvakantie van 2021 daalde de gemiddelde reacties naar 3 kandidaten. Op circa de helft van de vacatures komen geen reacties binnen en de andere vacatures minder dan 10 reacties. 7 vacatures zijn inmiddels 2 of meer keer gepubliceerd, omdat er nog geen geschikte kandidaat is gevonden. Een andere trend is dat steeds meer benoembare kandidaten zich terugtrekken uit de procedure. Werkgever oriënteert zich op een vernieuwende arbeidsmarktbenadering. Vooruitlopend hierop zijn voor een aantal procedures zijn gespecialiseerde wervingsbureaus ingezet en dat was een succesvolle interventie. Werkgever is dan ook voornemens om vaker gespecialiseerde wervingsbureaus in te zetten voor moeilijk vervulbare vacatures.
Conclusie:
De combinatie tussen een krappe arbeidsmarkt en een hoog verzuimpercentage leidt organisatie breed tot problemen in personele capaciteit. Bijstelling op centraal inhuurbudget en werving en selectiekosten is nodig om de uitvoering van lopend beleid te kunnen borgen in 2022.
Deze bijstelling is als volgt te specificeren:
Inhuur gespecialiseerde bureaus ter versterking van werving en selectie ( € 200.000 nadelig)
Als gevolg van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt is voor iedere vacature nu extra inzet nodig om kandidaten te werven. Met gespecialiseerde bureaus bereiken we een bredere doelgroep dan de eigen gemeentelijke kanalen.
Inhuur voor inzet bij langdurige ziekte ( € 750.000 nadelig)
Met de werkdruk in de organisatie en de huidige langdurige verzuim lukt het niet om de werkzaamheden van zieke collega’s op te vangen. Op basis van de inzet in de eerste vier maanden van dit jaar is dit bedrag nodig om de rest van het jaar de lege plekken als gevolg van ziekte in te vullen. De hierboven genoemde inzet op vitaliteit, preventie en verzuimbegeleiding gaat zeker effect hebben maar dat zal naar verwachting pas in 2023 zichtbaar worden.
Inhuur voor het realiseren van de bestaande ambities en lopende projecten (€ 600.000 nadelig)
In het kader van uitvoering kunnen geven aan een deel van de budgetoverhevelingen vanuit 2021, aangepaste wettelijke vereisten, de invulling van ambities en op onderdelen een andere, meer regisserende/sturende rol van de gemeente, is extra capaciteit noodzakelijk. Denk daarbij aan woningbouw, economie, groen, klimaat, informatieveiligheid en vastgoedbeleid. Prioriteit wordt gegeven aan het voldoen aan wettelijke eisen (zoals bij informatieveiligheid) en aan werkzaamheden die verband houden met het coalitieakkoord. In het najaar voeren we het gesprek met de Raad over waar er mogelijk een structurele bijstelling noodzakelijk is.
Fitte organisatie (€ 100.000 nadelig)
We bouwen aan een fitte organisatie waarin ambities, doelen, mensen en middelen met elkaar in evenwicht zijn. Dit budget besteden we aan interventies (op organisatie, team en individueel niveau) die bijdragen aan dat wenkend perspectief vanuit betrokkenheid en vitaliteit bij onze stad en samenleving.
Hieronder vallen:
a) Marketing campagne: een marketing en communicatie middelenmix om onszelf te profileren als fitte en inclusieve werkgever (zowel in- als extern). Denk bijvoorbeeld aan het maken van een bedrijfsfilm, het opnemen van podcasts over vitaliteit, diversiteit en inclusie en duurzame inzetbaarheid. En het organiseren van organisatiedagen in het teken van binden en boeien van medewerkers aan een fitte en inclusieve organisatie.
b) Ondersteuning bij de groei naar autonome teams: Uit het onderzoek evaluatie werkmodel blijkt dat zelfsturing (een belangrijke pijler van het formalisatieplan uit 2019) nog niet goed is geïmplementeerd. In navolging van de aanbevelingen van dit onderzoek heeft elk team een teamopgave geformuleerd en afhankelijk van de hulpvraag wordt waar nodig een coach of een andere interventie ingezet om de autonomie van de teams te vergroten. Deze ontwikkeling is een voorwaarde om opgavegericht werken (Eén van de bouwstenen van de organisatiekoers) succesvol te laten zijn. Nu zijn we sterk sectoraal ingericht, terwijl veel opgaven over sectoren heengaan en een integrale afweging vragen. Opgavegericht werken vraagt om een hoge taakvolwassenheid en professionele ruimte om het werk te organiseren.
Gegevensbescherming (€ 100.000 nadelig)
In januari 2022 heeft het College het 'Strategisch Gegevensbeschermingsbeleid Gemeente Wageningen 2022 tot 2025' vastgesteld. Dit beleid wordt verder geconcretiseerd met een nog vast te stellen jaarplan. Dit budget is vastgesteld in samenwerking met het MT, en is nodig om in 2022 nog een start te kunnen maken met de uitvoering van het beleid. Het betreft de inhuur van externe expertise, om een start te maken met de meest urgente onderwerpen vanuit het gegevensbeschermingsbeleid denk hierbij aan crisis management, de start van het operationaliseren van beleid en een bewustwordingscampagne.
Hybride werken (€ 100.000 nadelig)
Uit de enquête die vorig jaar onder het personeel is gehouden kwam naar voren dat het grootste gedeelte van de medewerkers graag op kantoor maar ook thuis wil werken; kortom Hybride Werken. Om dat dit jaar mogelijk te maken zijn er op facilitair, ICT en ARBO technisch gebied aanpassingen nodig. Op het Stadhuis, het Startpunt en de Werf moet het mogelijk worden digitaal te vergaderen en elkaar te ontmoeten. Er moeten camera’s, bel/overleg nissen, werkplekken waar je kort even kunt zitten en meer overlegmogelijkheden komen. Op ICT vlak wordt er onder andere gezorgd voor betere bereikbaarheid, uitbreiding van de diverse mogelijkheden van MS Teams, mogelijkheden om digitaal en interactief en met elkaar samen te werken en het wordt met een app makkelijker om te zien wanneer je op kantoor kunt werken. Daarnaast zijn we verantwoordelijk als gemeente voor een goede en moderne thuiswerkplek, wat ook bijdraagt aan onze aantrekkelijkheid als werkgever. Er worden middelen als bureaustoelen, laptops, monitoren in bruikleen gesteld waar nodig om het thuiswerken goed te faciliteren.
Voor aanpassingen in de fysieke werkomgeving is een investering noodzakelijk van € 396.000 waarvan de kapitaallasten voor het eerst in 2023 in de begroting tot uitdrukking komen voor een bedrag van € 46.530, aflopend tot € 40.293 in 2032 (afschrijving 10 jaar, rente 1,75%). Tevens is voor de ontwikkeling van de digitale werkomgeving een incidenteel budget van € 200.000 noodzakelijk, € 100.000 in 2022 en € 100.000 in 2023.
Licenties Microsoft (€ 60.000 nadelig)
Door het nieuwe (E5)-licentiemodel van Microsoft zijn de kosten met € 60.000 toegenomen. Toename van het aantal medewerkers heeft hier ook -in mindere mate- aan bijgedragen.
Diverse kleinere afwijkingen (€ 58.000 nadelig)
Dit bedrag betreft verschillende kleine posten binnen het product Bedrijfsvoering.
Financiering (budgettair neutraal)
De rente is op dit moment aan het stijgen, en gemeente Wageningen heeft veel plannen om te investeren. De liquiditeitsprognose geeft zonder het coalitieakkoord een behoefte aan liquide middelen aan. Om die reden zijn twee leningen afgesloten van ieder € 12.000.000, één met een looptijd van 20 jaar en één met een looptijd van 40 jaar. Dekking vindt plaats binnen het totaal aan kapitaallasten.